اظهار نگرانی از گرایش زنان غرب به اسلام از بعد از ۷ اکتبر...
سوال ایجاد شده این است👇
«علت استقامت ورزیدن زنان فلسطینی و امید و اعتماد به خداوندگارشان چیست؟»
شاید هرگز حماس تصور نمیکرد، از نتایج قیامش، آشکار شدن ظلم و شناسانده شدن ظالم حقیقی و نمایان شدن مظلوم به دنیا باشد.
و از آن بالاتر تصور نمیکرد این استقامت برآمده از ایمان زنان مسلمانش، زنان غرب را به خواندن قرآن و جستجوی حقیقت دینی و مکتبی آنها بکشاند... و چنین شده است...
اما...
تازه زنان جهان با بانوی بلندمرتبه ما، سیده زنان جهان، فاطمه زهرا سلام الله علیها، آشنا نشدهاند. باید منتظر آن روز بود...
بانویی محبوب در خانواده، معتقد، مقاوم، دارای شخصیت سیاسی و در عین حال مادر و همسری نمونه، مقتدر، صبور، آگاه به مسائل زمان، حق طلب، قدرت کلام بالا، مدافع مظلوم، نترس، فداکار و تاثیرگذار بر تاریخ بشری...
صبر کنید و آینده زنان جهان و تحولات آخر الزمان را به مشاهده بنشینید،
کاین هنوز از نتایج سحرست...
🇵🇸🇱🇧 ✍🏻 مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 از فرانسه، هلند و ایران
@ninfrance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش پیش فرض ها در تحلیل های کلان
احتمالا خاطرتان هست چندی پیش فردی در کشور ما، در یک اقدام اشتباه، یک سطل ماست را بر سر یک خانم ریخت. واکنش های گسترده ای نسبت به این ماجرا اتفاق افتاد و حتی یکی از مسئولین اسبق نسبتا رده بالای کشور چنین نوشت: «وقتی در کشوری کسانی باشند که از ماست استفاده صلح آمیز نکنند، چطور میشود دنیا اطمینان حاصل پیدا کند که از امکانات حساس دیگر استفاده صلح آمیز بشود»!!!
تحلیل های کلان اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و بعضا بین المللی برای این رویداد نوشته شد! گویی برخی منتظر یک رویداد اینچنینی بودند تا هر آنچه خود فهم کردهاند را به کلّ جامعه نسبت دهند.
هم اکنون، پس از گذشت مدتی از واقعه #طوفان_الاقصی، زوایای عجیب و کم نظیری (و شاید بی نظیری) در فلسطین روی می دهد.
تا کنون دهها مورد از واکنش های باورنکردنی کودکان غزه به مسائل اخیر کشورشان، منتشر شده است.
شایسته است تحلیل گران مسائل کلان اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و بین المللی!، دست کم یک تحلیل از آنچه روی داده و در حال وقوع است، ارائه نمایند.
برای آشنا کردن مخاطبانتان از «ادراک کودکان غزّه نسبت به زندگی» چه تحلیل های روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، جامعه شناختی، سیاسی و ...ای دارید؟!
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تغییر ۱۸۰ درجه ای یک دختر
حاوی نکات جالب توجّه برای روانشناسان و مشاوران، دست اندرکاران امور تربیتی، نهادهای فرهنگی، آمران به معروف و ناهیان از منکر و ...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از محرمانه
📍 اینکه هم فیلتر شود هم فیلترشکن فروخته شود اخلاقی نیست!
آیتالله جوادی آملی: فضای مجازی، فضایی حقیقی است
🔹آیتالله جوادی آملی در دیدارِ دبیر شورایعالی فضای مجازی: در همان اوایل که فضای مجازی مطرح شد، ما گفتیم که این فضا، فضای حقیقی است و نه فضای مجازی! در فضایی که اندیشه ردّوبدل میشود، در فضایی که شما میتوانید خواستههای خود را مطرح کنید و خواستههای دیگران را پاسخ دهید، این فضا، فضای حقیقی است.
🔹«وزر» یعنی سنگینی و «وزیر» یعنی کسی که بار سنگین مملکت را برمیدارد. اینکه هم فضای مجازی بسته شود و هم فیلترشکن فروخته شود، این با اخلاق سازگار نیست.
👌 #محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
با سلام و احترام
همانگونه که بارها مطرح شده، لازم است مسئولان محترم فضای مجازی در کشور، تکلیف را روشن کنند. اگر قرار باشد فیلترینگی برای برخی شبکه های خاص اعمال شود، لازم است جلوی فروش فیلترشکن هم گرفته شود و البته جایگزین مناسب آن هم در داخل معرفی و تقویت شود.
فیلتر بودن برخی شبکه های اجتماعی، در کنار فعالیت صفحات رسمی بسیاری از مسئولان در همان شبکه ها، تناقضی جدّی است و باید یک بار برای همیشه مرتفع شود.
درباره امکان باز بودن برخی از شبکه ها و مدیریت و خنثی سازی مشکلات ناشی از آنها، پیشتر پیشنهاداتی در همین کانال مطرح کرده بودیم (این ارسال و دو ارسال پس از آن). بسیاری متخصصان نیز پیشنهادات مفیدی ارائه کرده اند.
اگر هم قرار بر بسته بودن شبکه های خاصی است، باید به صورت قاعده مند انجام بپذیرد.
روال فعلی، بسیار معیوب و آسیب زا به نظر میرسد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
این قافله عمر عجب میگذرد!
بزرگی میگوید: 《نمیدانم در هر سالی که تولّد میگیرم، یک سال به عمر من افزوده میشود یا یک سال از آن کاسته میشود》!
امشب پایان ۳۷ سالگی و آغاز ۳۸ سالگی من است. ۳۷ سال عمر گرانبها چگونه گذشت؟!
سالروز تولّد ما بهانهای است برای اینکه از خود بپرسیم در این سالها چه کردهایم و اگر عمری باشد قرار است چه انجام بدهیم؟ آیا امروزمان بهتر از دیروز و فردایمان بهتر از امروزمان هست؟!
و من دوست دارم حداقل یک بار در سال، این اندرزهای شنیدنی اميرالمؤمنين علیهالسلام را برای خود زمزمه کنم که:
... از كسانى مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهاى دراز به تأخير مى اندازد، در دنيا چونان زاهدان سخن مى گويد، اما در رفتار همانند دنيا پرستان است...
کامل آن را در ارسال بعد ببینید...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
✅ پندهایی از جنس طلا
از كسانى مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهاى دراز به تأخير مى اندازد.
در دنيا چونان زاهدان سخن مى گويد، اما در رفتار همانند دنيا پرستان است.
اگر نعمت ها به او برسد سير نمى شود، و در محروميّت قناعت ندارد.
از آنچه به او رسيد شكر گزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است.
ديگران را پرهيز مى دهد اما خود پروا ندارد. به فرمانبردارى امر مى كند اما خود فرمان نمى برد. نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد. گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكى از گناهكاران است، و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمى دارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشارى دارد.
اگر بيمار شود پشيمان مى شود، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى هاست. در سلامت مغرور و در گرفتارى نا اميد است.
اگر مصيبتى به او رسد به زارى خدا را مى خواند. اگر به گشايش دست يافت مغرورانه از خدا روى بر مى گرداند.
نفس به نيروى گمان ناروا، بر او چيرگى دارد، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمى گردد.
براى ديگران كه گناهى كمتر از او دارند نگران، و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است.
اگر بى نياز گردد مست و مغرور شود، و اگر تهيدست گردد، مأيوس و سست شود.
چون كار كند در آن كوتاهى ورزد، و چون چيزى خواهد زياده روى نمايد.
چون در برابر شهوت قرار گيرد گناه را بر گزيده، توبه را به تأخير انداز، و چون رنجى به او رسد از راه ملت اسلام دورى گزيند.
عبرت آموزى را طرح مى كند امّا خود عبرت نمى گيرد. در پند دادن مبالغه مى كند امّا خود پند پذير نمى باشد. سخن بسيار مى گويد، امّا كردار خوب او اندك است.
براى دنياى زودگذر تلاش و رقابت دارد، امّا براى آخرت جاويدان آسان مى گذرد. سود را زيان، و زيان را سود مى پندارد. از مرگ هراسناك است، امّا فرصت را از دست مى دهد.
گناه ديگرى را بزرگ مى شمارد، امّا گناهان بزرگ خود را كوچك مى پندارد. طاعت ديگران را كوچك و طاعت خود را بزرگ مى داند. مردم را سرزنش مى كند، امّا خود را نكوهش نكرده، با خود رياكارانه بر خورد مى كند.
خوشگذرانى با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد.
به نفع خود بر زيان ديگران حكم مى كند امّا هرگز به نفع ديگران بر زيان خود حكم نخواهد كرد.
ديگران را هدايت امّا خود را گمراه مى كند. ديگران از او اطاعت مى كنند، و او مخالفت مى ورزد.
حقّ خود را به تمام مى گيرد، امّا حق ديگران را به كمال نمى دهد.
از غير خدا مى ترسد، امّا از پروردگار خود نمى ترسد.
نهجالبلاغه امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام، حکمت ۱۵۰، ترجمه دشتی
کاش اینگونه نباشیم...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
✅ اوّلین نشست تخصصی 《هویت جنسیتی، اختلالات، چالش ها》
👥 با حضور:
👤 جناب آقای دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
"دکتری روان شناسی تربیتی"
👤جناب آقای دکتر سید علی مرعشی
"پزشک و دکتری تخصصی روان شناسی"
👤سرکار خانم دکتر مهری نجات
"متخصص روان پزشکی"
👤دبیر علمی: سرکار خانم دکتر فاطمه مهدوی " کاندیدای دکتری روان شناسی "
📟 ۳ ساعت وبینار رایگان
📆 پنج شنبه، ۷ دی ماه
⏰ ساعت ۹ صبح
⁉️ همراه با پرسش و پاسخ
📝 اعطای گواهی معتبر ویژه شرکت کنندگان
❌ شناسه ثبت نام :
🌐 @razavipour50
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید!
🆔 @counseling_alz
🆔 @fatehan_net
🆔 fatehan.net
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اسرار بیارزش سازی خود!
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اسرار بیارزش سازی خود!
✅ وَ قَالَ (علیه السلام): أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَه.
و درود خدا بر او، فرمود: آن كه جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست كرده، و آن كه راز سختى هاى خود را آشكار سازد خود را خوار كرده، و آن كه زبان را بر خود حاكم كند خود را بى ارزش كرده است. (امام علی علیهالسلام، حکمت ۲ نهجالبلاغه)
شرح
از اين کارها بپرهيز👇
امام علی (عليه السلام) در اين کلام نورانى اش به پيامدها و آثار سوء سه رذيله اخلاقى در عباراتى کوتاه و فشرده اشاره فرموده است.
نخست مى فرمايد: «هر کس طمع را پيشه کند خود را حقير ساخته است» (أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ). واژه «طمع» به معناى بيش از حق خود طالب بودن و گرفتن مواهب زندگى از دست ديگران است و تعبير به «استشعر» که به معناى پوشيدن لباس زيرين است. اشاره به اين است که طمع را به خود چسبانده و از آن جدا نمى شود؛ بديهى است که افراد طمّاع براى رسيدن به مقصود خود بايد تن به هر ذلّتى بدهند و دست سؤال به سوى هرکس دراز کنند و شخصيت خود را براى نيل به اهداف طمعکارانه خود بشکنند.
نقطه مقابل طمع قناعت است که سبب عزّت آدمى مى شود، همان گونه که اميرمؤمنان فرمود: «عَزَّ مَنْ قَنَعَ؛ آن کس که قناعت پيشه کند عزيز خواهد بود» (۱) و به گفته شاعر:
آز بگذار و پادشاهى کن
گردن بى طمع بلند بود!
در دومين نکته مى فرمايد: «کسى که سفره دل خويش را (نزد اين و آن بدون هيچ فايده) باز کند (و مشکلات خود را فاش سازد) رضايت به ذلت خود داده است»؛ (وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ). روشن است هرگاه انسان نزد طبيب درد خود را بگويد و از وى راه درمان بطلبد يا پيش قاضى ظلمى را که بر او رفته بيان سازد و از او احقاق حق بخواهد يا نزد دوستش از گرفتارى خود براى گرفتن وام سخن بگويد کار خلافى نکرده و به دنبال مشکل گشايى بوده؛ اما طرح مشکلات نزد کسانى که هيچ گونه توانايى بر حل آن ندارند اثرى جز ذلت و سرافکندگى انسان نخواهد داشت. در اين گونه موارد بايد خويشتن دار بود و لب به شکايت نگشود.
آن گاه امام (عليه السلام) در جمله سوم مى فرمايد: «کسى که زبانش را بر خود امير سازد شخصيت او تحقير مى شود»؛ (وَهَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ). منظور از امير شدن زبان آن است که از تحت کنترل عقل و فکر خارج شود و هرچه بر زبانش آمد بگويد. بديهى است سخنانى که از فکر و عقل و تقوا سرچشمه نمى گيرد در بسيارى از موارد خطرهايى ايجاد مى کند که انسان قادر بر جبران آن نيست و گاه اسباب رنجش افراد آبرومند و سبب ايجاد اختلاف در ميان مردم و کينه و دشمنى نسبت به گوينده و ديگران مى شود.
چه بسيارند کسانى که در گورستان ها خفته اند و کشته زبان خويشند ـ همان کسانى که همطرازان آنها از ملاقات با آنها وحشت داشتند.
در حديث ديگرى در سلسله همين کلمات قصار مى خوانيم: «مَنْ کَثُرَ کَلاَمُهُ کَثُرَ خَطَؤُهُ; کسى که زياد سخن گويد اشتباهات زيادى خواهد کرد».(حکمت ۳۴۹) و اين خطاى بسيار باعت تحقير و بى ارزش شدن او در نظرها مى شود. کوتاه سخن اين که انسان عاقل بايد زبانش را در اختيار عقلش قرار دهد نه اين که عقلش را در اختيار زبان که اولى مايه سعادت است و دومى اسباب حقارت.
۱. غررالحکم، ص ۳۹۲، ح ۹۰۱۸. در بعضى از عبارات این جمله به این صورت نقل شده است: «عَزَّ مَنْ قَنَعَ وَ ذَلَّ مَنْ طَمَعَ» (شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج ۱۹، ص ۵۰).
منبع: پیام امام اميرالمؤمنين علیهالسلام، شرحی بر نهجالبلاغه، آیتالله مکارم شیرازی، با تلخیص
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
#سبک_زندگی_اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
✅ ارزش علم و اقسام علما و دانشجویان و دانش آموزان
(كميل بن زياد مى گويد: امام [علی علیهالسلام] دست مرا گرفت، و به سوى قبرستان كوفه برد، آنگاه آه پردردى كشيد و فرمود) اى كميل بن زياد اين قلب ها بسان ظرفهايى هستند، كه بهترين آنها، فراگيرترين آنهاست، پس آنچه را مى گويم نگاه دار (علمى، اخلاقى، اعتقادى):
۱- اقسام مردم (مردم شناسى):
مردم سه دسته اند، دانشمند الهى، و آموزنده اى بر راه رستگارى، و پشّه هاى دست خوش باد و طوفان و هميشه سرگردان، كه به دنبال هر سر و صدايى مى روند، و با وزش هر بادى حركت مى كنند، نه از روشنايى دانش نور گرفتند، و نه به پناهگاه استوارى پناه گرفتند.
۲- ارزش هاى والاى دانش:
اى كميل: دانش بهتر از مال است، زيرا علم، نگهبان تو است، و مال را تو بايد نگهبان باشى مال با بخشش كاستى پذيرد امّا علم با بخشش فزونى گيرد، و مقام و شخصيّتى كه با مال به دست آمده با نابودى مال، نابود مى گردد. اى كميل بن زياد شناخت علم راستين (علم الهى) آيينى است كه با آن پاداش داده مى شود، و انسان در دوران زندگى با آن خدا را اطاعت مى كند، و پس از مرگ، نام نيكو به يادگار گذارد. دانش فرمانروا، و مال فرمانبر است.
۳- ارزش دانشمندان:
اى كميل ثروت اندوزان بى تقوا مرده گرچه به ظاهر زنده اند، امّا دانشمندان، تا دنيا برقرار است زنده اند، بدن هايشان گرچه در زمين پنهان امّا ياد آنان در دل ها هميشه زنده است.
۴- اقسام دانش پژوهان:
بدان كه در اينجا (اشاره به سينه مبارك كرد) دانش فراوانى انباشته است، اى كاش كسانى را مى يافتم كه مى توانستند آن را بياموزند آرى تيز هوشانى مى يابم امّا مورد اعتماد نمى باشند، دين را وسيله دنيا قرار داده، و با نعمت هاى خدا بر بندگان، و با برهان هاى الهى بر دوستان خدا فخر مى فروشند. يا گروهى كه تسليم حاملان حق مى باشند، امّا ژرف انديشى لازم را در شناخت حقيقت ندارند، كه با اوّلين شبهه اى، شك و ترديد در دلشان ريشه مى زند پس نه آنها، و نه اينها، سزاوار آموختن دانش هاى فراوان من نمى باشند. يا فرد ديگرى كه سخت در پى لذّت بوده، و اختيار خود را به شهوت داده است، يا آن كه در ثروت اندوزى حرص مى ورزد، هيچ كدام از آنان نمى توانند از دين پاسدارى كنند، و بيشتر به چهارپايان چرنده شباهت دارند، و چنين است كه دانش با مرگ دارندگان دانش مى ميرد.
۵- ويژگى هاى رهبران الهى:
آرى، خداوند زمين هيچ گاه از حجّت الهى خالى نيست، كه براى خدا با برهان روشن قيام كند، يا آشكار و شناخته شده، يا بيمناك و پنهان، تا حجّت خدا باطل نشود، و نشانه هايشان از ميان نرود. تعدادشان چقدر و در كجا هستند. به خدا سوگند كه تعدادشان اندك ولى نزد خدا بزرگ مقدارند، كه خدا به وسيله آنان حجّت ها و نشانه هاى خود را نگاه مى دارد، تا به كسانى كه همانندشان هستند بسپارد، و در دل هاى آنان بكارد، آنان كه دانش، نور حقيقت بينى را بر قلبشان تابيده، و روح يقين را دريافته اند، كه آنچه را خوشگذاران ها دشوار مى شمارند، آسان گرفتند، و با آنچه كه ناآگاهان از آن هراس داشتند أنس گرفتند. در دنيا با بدن هايى زندگى مى كنند، كه ارواحشان به جهان بالا پيوند خورده است، آنان جانشينان خدا در زمين، و دعوت كنندگان مردم به دين خدايند. آه، آه، چه سخت اشتياق ديدارشان را دارم. كميل هر گاه خواستى باز گرد.
حکمت ۱۴۷ نهجالبلاغه، ترجمه دشتی
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نظرسنجی: نقش ارزشها در فرایند مشاوره
یکی از چالشهای مشاوران و روانشناسان، مطرح شدن اهدافی از جانب مُراجعان است که با ارزشهای مشاوران یا روانشناسان ناهمخوان یا بعضا متضاد است.
برای نمونه، ممکن است مُراجعی از مشاور خود بخواهد تا به او در راستای بهبود رابطه اش با جنس متفاوت کمک کند، و به صراحت هم اعلام کند که هدفش از این ارتباط، کسب لذّت یا تفریح یا موارد اینچنینی است (در صورتی که چنین هدفی، با ارزشهای مشاور ناهمخوان باشد).
از منظر شما، در چنین مواردی، مناسب است چه اقدامی از جانب مشاور صورت بپذیرد؟
لطفا همکاران و دانشجویان رشتههای روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی و ... در این نظرسنجی شرکت کنند. امکان انتخاب دو گزینه به صورت همزمان میسّر است.
شرکت در نظرسنجی 👇
https://EitaaBot.ir/poll/vz6us
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🎙 بشنو | نشست تخصصی هویت جنسیتی، اختلالات و چالش ها + صوت
نشست تخصصی "هویت جنسیتی، اختلالات و چالش ها" با حضور اساتید که در این حوزه فعالیت داشته و صاحب نظر هستند برگزار شد، تا در خصوص مباحث ذیل هویت جنسی به گفتگو بپردازند. دراین نشست تخصصی دکتر محسن عزیزی ابرقوئی موضوع "جریان شناسی هویت جنسی" را در مجامع علمی ارائه کردند. دکترسیدعلی مرعشی نیز در خصوص "جنین شناسی و زیر بنای تعیین هویت جنسی" ادله خود را بیان کرده و در آخر، خانم دکتر مهری نجات "درمان های رایج اختلالات هویت جنسی" در حوزه رواندرمانی و روانپزشکی را شرح دادند. در ادامه نیز سوالاتی مطرح شد که از سوی اساتید این نشست پاسخ داده شد.
⭕️ لینک دریافت صوت نشست:
🔗 fatehan.net/post/222
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید!
🆔 @counseling_alz
🆔 @fatehan_net
🆔 fatehan.net
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
باسمه تعالی
✅ به اطلاع میرساند اولین جلسه مجمع عمومی انجمن ایرانی روانشناسی اسلامی در تاریخ دوشنبه ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳ الی ۱۵ در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، طبقه سوم اتاق جلسات، برگزار میگردد.
✅ از کلیه روانشناسان و مشاوران علاقمند دعوت میشود در صورت تمایل به عضویت و شرکت در برنامه های آتی انجمن از طریق لینک زیر در پیام رسان بله وارد کانال انجمن شده و سایر اطلاع رسانی ها را از طریق کانال دنبال بفرمایید.
https://ble.ir/anjomaniranieslami1402
از طرف انجمن ایرانی روانشناسی اسلامی
نقش ارزشها در فرایند مشاوره
بر خلاف حیطه های غیرانسانی، در رشته هایی که با انسان مواجه هستند، مسائل ارزشی خود را بیشتر نشان می دهند.
گرچه تعارض بین ارزشهای مشاور و مُراجع، در پاره ای موارد، حائز اهمّیت زیادی نبوده و در فرایند کار تأثیر چندانی ندارند، امّا در بسیاری موارد نیز قضیه متفاوت است.
چالش ارزشی بین مشاوران و مراجعان، در همه فرهنگ ها می تواند مطرح باشد. گاه، چالش بین ارزشهای مشاور و مراجع است، گاه چالش بین ارزش های مشاور، جامعه، و مراجع است و ممکن است حالات دیگری نیز متصور باشد.
رویکردهای مشاوره و روان درمانی گوناگون نیز ممکن است مواجهه های متفاوتی با این مسأله داشته باشند.
پروچاسکا و نورکراس پیرامون تعارض بین فرد و جامعه می نویسند: «[نمونه چنین تعارضی] تنش فردی است که می خواهد آشکارا زندگی همجنسگرایانه داشته باشد، ولی نگران انزوایی است که می تواند از بدگمانی جامعه نسبت به همجنسگرایی ناشی شود» (ترجمه سیدمحمدی، ۱۳۹۵، ص ۲۸). همچنین می نویسند: «روان درمانی هایی که تعارض های فرد-جامعه تمرکز می کنند، چنانچه ارزش های درمانگر از جامعۀ غالب جانبداری کنند، برای تغییر دادن فرد تلاش خواهند کرد... اما اگر ارزش های درمانگر، طرفدار فردی باشند که تعارض خاصی ندارد، در این صورت درمانگر به احتمال خیلی زیاد به نفع مراجع و در جهت حمایت از جنبش هایی که برای تغییر دادن جامعه فعالیت می کنند، تلاش خواهد کرد» (همان، صص ۳۰-۲۹).
رویکردهای مختلف مشاوره و روان درمانی، خواه ناخواه، با ارزشهای مراجعان درگیر هستند. شیوۀ مواجهۀ رویکردها نیز تفاوت هایی دارد.
شاید آلبرت الیس یکی از روانشناسانی بود که موضع گیری تند و صریحی علیه باورهای مراجعان داشت. به باور او، ریشۀ مشکلات مراجعان باورهای نادرست آنهاست و باید با آن مقابله مستقیمی داشت (نک: پروچاسکا و نورکراس، ترجمه سیدمحمدی، ۱۳۹۵، صص ۴۸۷-۴۸۰).
برخی رویکردهای دیگر، که در ظاهر با ارزشهای مراجعان کاری ندارند، در عمل لزوما چنین نیستند. برای نمونه، درمانگران اَکت، که تأکید ویژه ای بر نقش ارزشها در فرایند درمان و مشاوره دارند، گرچه اعلام می کنند نسبت به ارزش های مراجعان خنثی و بی طرف هستند، ولی در مواقع مهم و تصمیم ساز، به گونۀ دیگری عمل می کنند. برای نمونه، راس هریس (۲۰۰۹) گرچه در ابتدا می نویسد: «ارزش ها مانند مزه در بستنی هستند: هیچ نیازی نیست دربارۀ اینکه چرا مزۀ مورد علاقۀ ما توت فرنگی یا شکلاتی یا وانیلی-یا هر چیز دیگری است، قضاوت کنیم» (ترجمه امین زاده، ۱۳۹۷، اکت به زبان ساده، ص ۲۵۸)، اما بلافاصله تغییر موضع داده و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «اگر مراجع ما ارزش هایی دارد که با اصول اخلاقی ما مغایر است مانند تجاوز به دیگران یا شکنجه دادن دیگران، چه باید انجام دهیم؟»، می گوید: «نوعا پاسخی که می دهم این است که شما متعهد نیستید با مُراجعی کار کنید که استانداردهای اخلاقی شما را به خطر می اندازد»! (همان، ص ۲۵۹).
👈 حرف های کلیشه ای و بعضا جذابی از جانب بسیاری روانشناسان دربارۀ ارزشها مطرح می شود؛ اما در عمل، آنچه روی می دهد، چیزی متفاوت است. برای نمونه، بسیاری نویسندگان کتب آسیب شناسی روانی، مانند باچر، هولی و مینکا، دربارۀ نقش تفاوت های فرهنگی در مداخله بحث هایی دارند، اما در مسائل چالش برانگیز، فرهنگ خود را فرهنگ برتر معرفی میکنند و به سایر فرهنگ ها توهین میکنند. ایشان فرهنگ متفاوت کشورهای دیگر را (در عدم پذیرش همجنسگرایی) به عنوان یک مشکل معرّفی می نمایند. یعنی از منظر ایشان، اینکه برخی فرهنگ ها همجنسگرایی را نمی پذیرند، مشکل همجنسگرایان نیست، بلکه مشکل آن فرهنگ است! (باچر، هولی و مینکا، ۲۰۱۴، ص ۴۰۹).
حتی، کارل راجرز نیز که به خنثی بودن از لحاظ ارزشی معروف است، طبق گفتۀ برخی نویسندگان، اینچنین نبوده و در بسیاری مواقع در برابر مراجعان موضع گیری صریحی نشان می داده است. پیشتر دربارۀ مواضع او بحث هایی در کانال مطرح شده بود (از اینجا تا چند ارسال پس از آن).
ان شاء الله ادامه خواهد داشت...
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
ظهور تدریجی اسامی اندیشمندان بزرگ مسلمان در کتب مرجع روانشناسی
در کتاب زمینه روانشناسی جیمز کالات (۲۰۱۰ و ۲۰۱۶) معروف نیز نام یک اندیشمند مسلمان به فهرست نامداران تاریخ روانشناسی افزوده شد (این کتاب توسط آقای فیروزبخت به فارسی نیز برگردان شده است).
در این کتاب، اوّلین کشف روانشناسی بر اساس پژوهش علمی به کار اندیشمند بزرگ مسلمان ابن هیثم (که توسّط برخی محقّقان به پدر روش شناسی علمی مدرن شناخته می شود) دربارۀ اینکه بینایی به نوری که به چشم اصابت می کند بستگی دارد نه اشعه های نوری که از چشم ساطع می شود، نسبت داده شده است.
این قبیل موارد را باید نتیجۀ تلاش پژوهشگران معاصر عرصۀ روانشناسی اسلامی دانست که تراث اسلامی را به زبان انگلیسی به دنیا معرّفی کرده و می کنند تا تاریخ حقیقی این علم بازسازی و بازنویسی شود. باید به همۀ این تلاشگران خداقوت گفت و قدردان زحمات آنان بود.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
-2044387582_-380224075_231129_001018_240101_220339.pdf
24.06M
خلاصه کتاب اخلاق حرفه ای دکتر سیمین حسینیان برای کسانی که برای آزمون صلاحیت حرفهای روانشناسان و مشاوران آماده میشوند...
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از انجمن روانشناسی اسلامی
🔴 روز علوم انسانی اسلامی
با حضور ریاست جمهوری محترم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی،
۱۲ دیماه، سالروز رحلت علامه مصباح یزدی(قدس سره) به عنوان روز علوم انسانی اسلامی نامگذاری شد.
#علوم_انسانی_اسلامی
#علامه_مصباح_یزدی
🌐 #انجمن_روانشناسی_اسلامی
https://eitaa.com/islamicpa
#روانشناسی_اسلامی
#روانشناسی_معنوی
#مشاوره_اسلامی
🔰حلقه روان شناسی اسلامی با همکاری انجمن مشاوره دانشگاه الزهرا، انجمن ایرانی روانشناسی اسلامی و گروه فتح برگزار میکند:
✅ دومین نشست تخصصی "هویت جنسیتی، اختلالات و چالش ها"
👥با حضور:
👤 جناب آقای دکتر مهکام
"دکترای روان شناسی و درمانگر اختلالات جنسی"
👤 جناب آقای دکتر محمدی
"فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان "
👤 سرکار خانم دکتر وحیدنیا
"پست دکتری روان شناسی سلامت و درمانگر اختلالات جنسی"
👤 جناب آقای مرتضوی
"کارشناس ارشد فقه و کلام"
👤 سرکار خانم خدابخشی
"دانشجوی دکترای خانواده و سلامت جنسی"
👤 دبیر علمی: سرکار خانم دکتر فاطمه مهدوی
" کاندیدای دکتری مشاوره "
📟 ۴ساعت وبینار #رایگان
📆 پنج شنبه، ۱۴ دی ماه
⏰ ساعت ۸ الی ۱۲
همراه با ارائه دکتر محسن عزیزی و دکتر سید علی مرعشی
و پرسش و پاسخ
زمان ثبت نام برای دریافت گواهینامه به اتمام رسیده است.
لینک پخش زنده آپارات:
https://www.aparat.com/Alzahra_university_AtuCounseling/live
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید!
🆔 @counseling_alz
🆔 @fatehan_net
🆔 fatehan.net
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
میلاد باسعادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، روز زن و روز مادر، مبارک🌺💐
چه خوب است به بهانه این روز بزرگ، سنّت حسنه تکریم زن و دست بوسی مادر را در نسلهای بعدی تقویت کنیم.
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
تحریف معنوی
👈 مطالعه این مطلب فقط چند دقیقه زمان میگیرد، امّا ارزشمند است...
یکی از مردان بزرگوار اصحاب پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله عمّار یاسر است. عمّار از مسلمانان اولیه است که خودش و پدر و مادرش در مکه مسلمان شدند و آزارها از مکیان دیدند. پدر و مادر عمّار در زیر شکنجه مکیان جان سپردند، اما خود عمّار جان به سلامت برد و موفق شد به مدینه مهاجرت کند. رسول خدا در اولین روزهای ورود به مدینه زمینی را خطکشی و معین کرد برای مسجد، و در همان روزهای اولیه مسلمانان همه با یکدیگر همت کردند و دیوار آن مسجد را بالا بردند. آن مسجد همان است که بعدها به نام «مسجدالنبی» معروف شد. مسجد باشکوه فعلی مدینه توسعه یافته همان مسجد است. رسول خدا خودش شخصاً در ساختن بنای این مسجد شرکت کرد. یکی از شرکت کنندگان در این ساختمان همین عمّار یاسر بود.
عمّار خیلی بیش از اندازه تلاش میکرد و نشاط داشت. رسول خدا در آن وقت در حضور جمعیت جملهای درباره او فرمود. مضمون آن جمله این بود که قتل عمّار در آینده در دست عدهای از خود مسلمانان که بناحق سرکشی میکنند اتفاق خواهد افتاد.
ضمناً این گفته رسول خدا اشاره بود به دستوری در قرآن که میفرماید: ممکن است یک وقت جنگ داخلی در میان مسلمانان رخ دهد، در این وقت سایر مسلمانان نمیتوانند سکوت اختیار کنند، باید اولًا کوشش کنند که کار به صلح بکشد، اگر یک دسته طغیان کردند و به صلح تسلیم نشدند وظیفه سایر مسلمانان این است که به نفع دسته صلح طلب علیه دسته یاغی و سرکش وارد جنگ بشوند جملهای که رسول خدا درباره عمّار فرمود در حقیقت بیدارباشی بود به مسلمانان که در آینده نزدیکی قبل از اینکه عمر عمّار به پایان برسد چنین حادثهای رخ خواهد داد.
از آن روز این خبر در میان مسلمانان شایع شد؛ وجود عمّار به منزله یک مقیاس برای روزی که اختلاف در میان مسلمانان رخ دهد معرّفی شد. در حدود سی و هفت سال از این قضیه گذشت، داستان صفّین پیش آمد. در یک طرف علی مرتضی بود با گروه زیادی از بزرگان صحابه رسول خدا، در آن طرف دیگر معاویه بود با شامیان.
عمّار جزو اصحاب علی علیه السلام بود و در معرکه صفّین کشته شد. کشته شدن عمّار غوغایی در میان شامیان و اصحاب معاویه ایجاد کرد، حدیث رسول خدا را به یادها آورد که قاتل عمّار طایفه طاغی و یاغی خواهند بود.
👈 اینجا تحریف معنوی، یعنی یک توجیه و تأویل عوامفریب، کار خود را کرد.
🔴 معاویه گفت:
البته سخن پیغمبر درست است، قاتل عمّار طاغی و سرکش است و راه ناحق میرود، اما قاتل عمّار علی بود که عمّار را با خود آورد.
⁉️ یکی از حضار مجلس گفت: اگر اینطور است پس قاتل حمزه سیدالشهداء خود پیغمبر بود، زیرا حمزه به کمک پیغمبر آمده بود و پیغمبر حمزه را با خود آورد.
👈 اما شامیان نادانتر و غافلتر از آن بودند که گول این مغالطهها و تحریف ها را نخورند.
🚨 زمینه تحریف، جهل و نادانی مردم است.
مردم بالاخص نسبت به اسناد دینی و اخلاقی خودشان خیلی باید بیدار باشند که دچار تحریف نشود.
منبع: استاد شهید مطهری رضوانالله تعالی علیه (۱۴۰۰)، حکمتها و اندرزها، صص ۱۴۷_۱۴۶.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231