eitaa logo
اخلاق اسلامی
271 دنبال‌کننده
970 عکس
546 ویدیو
6 فایل
🌸وَ قُلْ لِعِبادی یَقُولُوا الَّتی هِیَ أَحْسَنُ 🌸 خادمان کانال: @javad_ak @Azad_46 کپی : با سه صلوات جهت سلامتی امام زمان(عج)حلال🌷 گروه مشاوره دینی: https://eitaa.com/joinchat/1524432945C2c45b48369
مشاهده در ایتا
دانلود
✨آیت الله ضیاءآبادی(ره): ✳️ همیشه دعا کنید، نگویید خدا قضا و قدرش را مشخص کرده است اگر بخواهد می‌دهد و نخواهد نمی دهد! 💠نه اینجور نیست گاهی خدا مقدر داشته،اما گفته اگـر دعا کردی اگر خواستی من هم می دهم اما اگـر لب بستی نمی دهم! 🌸خدا را بخوان نگو کار گذشته است،اینجور نیست! ♦️خدا درجاتی برای اشخاص مقدر کرده است و آن هم به شرط خواستن است، اگر میخواهی می دهم و نمی خواهی نمی دهم پس باید دعا کرد. 🔴بنده ای که دهان خود را بسته و گدایی نمیکند خدا به او چیزی نمی دهد. 🔆باید خدا خدا کنید، خدا را صدا کنید. 🌷خدا هم دوست دارد بنده اش بگوید یا الله... مسلما هیچ یاالله ای بی جواب نمی ماند. 🌿 پس دعا کنید و خدا هم اجابت می کند. گدایی خدا عزت است اصلا این گدایی فن خاصی دارد یک آدابی دارد دل سوخته چشم گریان و مضطر میخواهد و این ها شرط دارد. 🌟 باید غذایت و کارت پاک باشد تا دعایت استجاب شود بعدش هم باید امر به معروف و نهی از منکر نمود باید این دو رکن اساسی نیز در زندگیتان باشد تا دعاهایتان به اجابت برسد. ⚡️ اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنید مطمئن باشید کفار و اشرار بر شما مسلط می شوند و هرچه هم خوبان دعا کنند، دعای خوبان هم اجابت نمیشود.. کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
👌امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام فرمودند: مَنْ تَرَكَ لِلّهِ سُبْحانَهُ شَيئا عَوَّضَهُ اللّهُ خَيْرا مِمّا تَرَكَ. هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. 📘 غررالحكم، حدیث ۸۹۰۹ کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
⚜️تفسیر آیه ۲۶ و ۲۷ سوره اسراء رعایت اعتدال در انفاق و بخشش آیه ۲۶ در اینجا فصل دیگری از سلسله احکام اصولی اسلام را در رابطه با ادای حق خویشاوندان و مستمندان و در راه ماندگان، و همچنین انفاق را بطور کلی، دور از هرگونه اسراف و تبذیر بیان می‌کند. نخست می‌گوید: «و حقّ نزدیکان را بپرداز». «ذَا الْقُرْبی» مفهوم وسیعی دارد و همه خویشاوندان را شامل می‌شود، گرچه اهل بیت پیامبر از روشنترین مصداقهای آن می‌باشند و شخص پیامبر از روشنترین افراد مخاطب به این آیه است. «و (همچنین حق) مستمندان و در راه مانده را». در عین حال «هرگز دست به تبذیر نیالای» و بیش از حد استحقاق به آنها انفاق مکن. آیه ۲۷ این آیه به منزله استدلال و تأکیدی بر نهی از تبذیر است، می‌فرماید: «تبذیرکنندگان برادران شیاطینند». چرا که نعمتهای خدا را کفران می‌کنند. «و شیطان، در برابر پروردگارش بسیار ناسپاس بود». زیرا خداوند نیرو و توان و هوش و استعداد فوق العاده‌ای به او داده بود، و او این همه نیرو را در غیر موردش یعنی در طریق اغوا و گمراهی مردم صرف کرد. کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
⚜️تفسیر آیه۱۲ سوره نور ((آیات قبل به داستان پر ماجرای افک (تهمت عظیم) که شخص بی‌گناهی را متهم به عمل منافی عفت نموده بودند، و این شایعه در جامعه پخش شده بود، پرداخته شده)) و در آیه ۱۲ ، روی سخن را به مؤمنانی که در این حادثه فریب خوردند و تحت تأثیر واقع شدند کرده و آنها را شدیدا طی چند آیه مورد سرزنش قرار داده، می‌گوید: «چرا هنگامی که این (تهمت) را شنیدید مردان و زنان با ایمان نسبت به خود (و کسی که همچون خود آنها بود) گمان خیر نبردند»؟! یعنی چرا هنگامی که سخن منافقان را درباره افراد مؤمن استماع کردید با حسن ظن به دیگر مؤمنان که به منزله نفس خود شما هستند برخورد نکردید. «و (چرا) نگفتند این یک دروغی بزرگ و آشکار است». شما که سابقه زشت و رسوای این گروه منافقان را می‌دانستید، چرا ساکت شدید. 📚برگزیده تفسیر نمونه کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
⚜️تفسیر آیه۱۸۰ سوره آل عمران طوق سنگین اسارت! این آیه سرنوشت بخیلان را در روز رستاخیز، توضیح می‌دهد، همانها که در جمع آوری و حفظ ثروت می‌کوشند و از انفاق کردن در راه بندگان خدا، خود داری می‌کنند. سرنوشت آنها را در رستاخیز، چنین توصیف می‌کند: «به زودی در روز قیامت آنچه (اموالی) را که نسبت به آن بخل ورزیدند، همانند طوقی در گردنشان می‌افکنند» .از این جمله استفاده می‌شود، اموالی که حقوق واجب آن، پرداخت نشده و اجتماع از آن بهره‌ای نگرفته است و تنها در مسیر هوسهای فردی و گاهی مصارف جنون آمیز به کار گرفته شده و یا بی‌دلیل روی هم انباشته گردیده، همانند سایر اعمال زشت انسان، در روز رستاخیز طبق قانون «تجسم اعمال» تجسم می‌یابد. و به صورت عذاب دردناکی در خواهد آمد. سپس آیه اشاره به یک نکته دیگر می‌کند، و می‌گوید: این اموال چه در راه خدا و بندگان او انفاق شود یا نشود بالاخره از صاحبان آن جدا خواهد شد «و خداوند وارث همه میراثهای زمین و آسمان خواهد بود» . 📚برگزیده تفسیر نمونه کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
🔆تبريك به ظالم 🌴محمد بن مسلم يكى از شاگردان معروف امام باقر (عليه السلام) مى گويد: همراه عده اى در كنار در خانه امام باقر (عليه السلام) در حضور آن حضرت بوديم ، آن حضرت نگاه مباركش به دسته جاتى كه گروه گروه به جايى مى رفتند، افتاد به بعضى از حاضران فرمود: آيا در مدينه حادثه جديدى رخ داده ؟ او عرض كرد: تازگى از طرف دستگاه خلافت (طاغوتى عباسى ) براى مدينه ، فرماندارى تعيين شده و اين مردم به ديدار او مى روند تا به او تبريك بگويند. امام باقر (عليه السلام) فرمود: 🌴ان الرجلل ليغذى عليه بالامر يهنى ء به و انه لباب من ابواب النار: ((به راستى مردى كه به نزدش مى روند تا به او به خاطر مقامى كه به او داده شده ، تبريك بگويند، ولى قطعا ورود بر او، ورود بر درى از درهاى دوزخ است . 🌴و از آن حضرت سؤ ال شد كه چه مى فرماييد درباره ورود به اداره هاى اينها دستگاه خلافت عباسيان ؟ 🌴حضرت فرمود: نه هرگز حتى به مقدار كشيدن قلم نبايد به آنها كمك كرد کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
⚜️تفسیر آیه۵۶ سوره غافر در آیات گذشته، خداوند پیامبر صلّی اللّه علیه و اله را به صبر و شکیبایی در مقابل مخالفان و نغمه‌های ناموزون و توطئه‌های شوم آنها دعوت می‌کرد، در اینجا انگیزه مجادله و ستیزه جوئیهای آنان را در مقابل حق شرح می‌دهد. می‌گوید: «کسانی که بدون منطق و دلیلی که از سوی خدا برای آنها آمده باشد در آیات الهی مجادله می‌کنند، در سینه‌هاشان جز تکبر نیست». و به این ترتیب آیه گواه زنده‌ای بر این حقیقت است که سر چشمه اصلی این گونه مجادله‌ها، کبر و غرور و خود محوری است. سپس می‌افزاید: «آنها هرگز به منظور خود نخواهند رسید». هدف آنان این است که خود را بزرگ ببینند، فخر بفروشند و بر جامعه حکومت کنند، اما جز ذلت و زیر دست بودن بهره‌ای نخواهند گرفت. در پایان آیه به پیامبر صلّی اللّه علیه و اله دستور می‌دهد که از شرّ این گونه افراد مغرور و خودخواه و بی‌منطق به خدا پناه ببرد، می‌فرماید: «اکنون که چنین است به خدا پناه ببر که او شنوا و بیناست». هم سخنان بی اساس آنها را می‌شنود و هم توطئه‌ها و اعمال زشتشان را می‌بیند. 📚برگزیده تفسیر نمونه کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
✍جمعی از اصحاب در محضر رسول خدا بودند، حضرت فرمود: می خواهید کسل ترین، دزدترین، بخیل ترین، ظالم ترین و عاجزترین مردم را به شما نشان دهم؟ اصحاب: بلی یا رسول الله! 👈فرمود: ✨1- کسل ترین مردم کسی است که از صحت و سلامت برخوردار است ولی در اوقات بیکاری با لب و زبانش ذکر خدا نمی گوید. ✨2-دزدترین انسان کسی است که از نمازش می کاهد، چنین نمازی همانند لباس کهنه در هم پیچیده به صورتش زده می شود. ✨3-بخیل ترین آدم کسی است که گذرش بر مسلمانی می افتد ولی به او سلام نمی کند. ✨4- ظالم ترین مردم کسی است که نام من در نزد او برده می شود، ولی بر من صلوات نمی فرستد. ✨ 5-و عاجزترین انسان کسی است که از دعا درمانده باشد. 📚داستان های بحارالانوار جلد 9 ‌‌ کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
⚜️تفسیر آیه۹۰ سوره مائده در آیات قبل آمده، شرابخوری و می‌ گساری قبل از ظهور اسلام فوق العاده رواج داشت و به صورت یک بلای عمومی درآمده بود.   اگر اسلام می‌خواست بدون رعایت اصول روانی و اجتماعی با این بلای عمومی به مبارزه برخیزد ممکن نبود، لذا از روش تحریم تدریجی و آماده ساختن افکار و اذهان برای ریشه کن کردن می گساری که به صورت یک عادت ثانوی در رگ و پوست آنها نفوذ کرده بود، استفاده کرد. نخست در بعضی از سوره‌ها اشاراتی به زشتی این کار نمود، ولی عادت زشت شرابخواری از آن ریشه دارتر بود، که با این اشاره ها ریشه کن شود، لذا هنگامی که مسلمانان به مدینه منتقل شدند و نخستین حکومت اسلامی تشکیل شد، دومین دستور در زمینه منع شرابخواری به صورت قاطع تری نازل گشت، آشنایی مسلمانان به احکام اسلام سبب شد که دستور نهایی با صراحت کامل و بیان قاطع که حتی بهانه جویان نیز نتوانند به آن ایراد گیرند نازل گردد. در این آیه با تعبیرات گوناگون ممنوعیت این کار مورد تأکید قرار گرفته، تا جایی که شرابخواری در ردیف بت پرستی و قمار و ازلام و از اعمال شیطانی و پلید قلمداد شده است. 📚برگزیده تفسیر نمونه کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
✅فوق گناه» چیست؟ ❌ما یک سری گناه به نام «فوق گناه» داریم که از گناه بدتر هستند. اینها خیلی خطرناک هستند. 🚨اگر یکی از اینها با کسی باشد، قرن ها در جهنم گرفتار می‌شود. مثلاً عاق والدین، بداخلاقی، حسود بودن، سوءظن داشتن. یعنی جهنم اخلاق، مهمتر از جهنم اعمال است. 🚨در مورد سوء خلق، پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود:«سُوءُ الخُلقِ ذَنبٌ لا یُغفَر= بداخلاقی گناهی است که آمرزیده نمی‌شود.» یعنی باید آدم به خاطر این گناهان میلیون ها سال در جهنم عالم برزخ بماند. حسادت، بداخلاقی، بددهانی، زودرنجی و ... از این نوع گناهان هستند. اینها گناهان بزرگی هستند. 😱آن‌وقت آدم در قیامت می‌بیند بعضی ها را که در دنیا آنها را برای گناهان ظاهری شان سرزنش میکرده وضع‌شان خیلی بهتر از کسانی هستند که مرتکب چنین گناهانی شده اند. 🌼🌸🌺🌼🌸🌺🌼🌸🌺 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
اجازه دهید قضاوتتان کنند ؛ اجازه دهید اشتباه در موردتان فکر کنند بگذارید پشت سرتان حرف بزنند ، افکار دیگران مشکل شما نیست شما مهربان، متعهد به عشق ورزیدن و آزاد بمانید مهم نیست آنها چه می گویند یا چیکار میکنند حق ندارید به ارزش خودتان و زیبایی صداقت وجودی خودتان شک کنید فقط بدرخشید مثل هر روزی که میدرخشید کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 این علی کیست؟ ❇️ یا علی نام تو بردم، نه غمی ماند و نه همی... 🔰 فضائل امیرالمومنین (علیه‌السلام) را نمیتوان شمرد کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
💠 رضایت خالصانه 🔹 این «إِنَّمَا یجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السُّخْط» در روایات ما هست. در یكی از جبهه ‌های جنگ یكی از اصحاب وجود مبارك حضرت امیر به حضرت عرض كرد كه ای كاش برادر من هم در این صحنه با ما بود. حضرت فرمود: «أَ هَوَی‏ أَخِیكَ‏ مَعَنَا»؛ آیا عقیده او, ایده او, ارادت دینی او همانند ماست، عرض كرد بله، فرمود او در ثواب ما شریك است. 🔹 این حدیث نورانی را ما قبلاً شنیده بودیم و گاهی هم نقل می‌ كردیم، امّا برای ما خیلی روشن نشد كه یعنی چه! خب كسی در شهر خودش هست یكی رفت جبهه، او در ثواب او شریك است این یعنی چه؟! انقلاب كه شد، این حدیث را خوب برای ما تفسیر كرد. 🔹 اگر دو نفر حالا یا دو روحانی یا دو غیر روحانی یا یك روحانی و یك غیر روحانی در شهری دارند كار انجام می ‌دهند، یكی حالا افتاده جلو دارد كاری انجام می ‌دهد و سِمتی پیدا كرده است، دیگری كه هم‌ دوره او بود بگوید خدا را شكر، ما می‌ خواهیم این كار انجام شود، خب به دست فلان شخص انجام می ‌شود! دیگر نگوید من چرا عقب هستم، چرا نام من مطرح نیست، من چرا مطرح نیستم، اگر این را تحمّل كند، این ثوابش اگر بیشتر از ثواب آن آقا نباشد، كمتر هم نیست. تمام اختلاف ‌هایی كه بین دو روحانی یا دو غیر روحانی یا یك روحانی و غیر روحانی هست، همین است كه من چرا نیستم! اگر این شخص واقعاً بگوید ما می ‌خواهیم كار انجام بدهیم، حالا او دارد انجام می ‌دهد و ما هم تأییدش كنیم، این اگر ثوابش بیشتر از او نباشد كمتر نیست. هر جا ما ضربه خوردیم در اثر این است كه من چرا نیستم و او چرا هست. 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 15 تاریخ: 1394/03/09 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
💠 مکتب مادر 🔹 دین گفته: «الْجَنَّةُ تَحْتَ أَقْدَامِ الْأُمَّهَات» یعنی خط مشی مادر است که را بهشتی می ‌کند. اگر این بخواهد به بهشت برود نه بی راهه برود و نه راه کسی را ببندد، باید ببیند او کجاست. 🔹 تمام خیرات و برکات و تغذیه ‌ای که در طی این شش ماه یا نُه ماه به کودک می ‌رسد، از راه مادر می‌ رسد نه نظیر سرُم. این سرُم که وارد می ‌کنند مستقیماً به خود این پوست می ‌رسد؛ اما هر غذایی که در دوران بارداری مادر یعنی آن شش ماه یا نُه ماه به کودک می ‌رسد، از راه نفس مادر می‌ رسد. این دوره شش ماهه یا دوره نُه ماهه دارد می ‌بیند، بعد دو سال هم که در تحت تدبیر شیرخوارگی اوست؛ این است! 🔹 فرمود: «الْجَنَّةُ تَحْتَ أَقْدَامِ الْأُمَّهَات». ببینید مادر، خط مشی او کجاست، کجاها رفته کجاها می‌ رود؛ نه یعنی رفتن جغرافیایی بلکه یعنی او کجاست، او چه راهی را انتخاب کرده است. 📚 دیدار اعضای شورای فرهنگی و اجتماعی زنان مجلس با حضرت استاد تاریخ: 1398/10/04 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
انسان باید عالم شود بالعدل و عامل شود بالحق / عمده آن است که در جریان عمل، انسان بتواند امام متقیان باشد 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 118 نهج البلاغه [ در برخی نسخ، شماره حکمت 112 هست] پرداختند. 🔹 ایشان بیان داشتند: وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) در این کلمه حکیمانه فرمود: «إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ» تعبیر و تشویق به عمل صالح در نهج البلاغه مثل قرآن کریم فراوان است، زیرا انسان یک موجود ابدی است و اگر انسان یک موجود ابدی است و حیات او هم به دو بخش تقسیم می شود یک بخشش مربوط به است یک بخش دیگر مربوط به ، و در زمان نتیجه جا برای عمل نیست، لذا در عمل صالح و تشخیص عمل صالح و سرعت و سبقت در عمل صالح، هم قرآن کریم آیات فراوان دارد هم بیانات نورانی اهل بیت مخصوصاً نهج البلاغه. 🔹 اگر انسان معاذالله یک موجودی بود که بعد از مرگ از بین می رفت، خبری از عمل صالح یا طالح او نبود، او رنجی نداشت برنامه ای نداشت اما تمام بهره برداری از عمل او بعد از موت اوست که در نهج آمده است «العمل نبات» یک کشتزاری است انسان... . 🔹 به ما هم گفتند فرصت را از دست دادن غصه است. هم گفتند باید بشوید بالعدل، و بشوید بالحق. هم فرمودند اگر عالم شدید عمل بکنید و هم فرمودند به مقدار عملتان بهره می برید. اگر عمل نکردید گرفتار غصه خواهید شد. 🔹 قرآن کریم تنها نمی گوید شما کار خوب انجام بدهید، بلکه برنامه دارد، اول است بعد است بعد است بعد . حالا یا در روستا است یا در شهر است یا در حوزه است. فرمود اول باید از جهل به علم، از ظلم به عدل،از تنبلی و تن آسایی به کوشش و سعی،از غفلت به هشیاری هجرت کنید... . 🔹 عمده آن است که در جریان عمل، انسان بتواند امام متقیان باشد همین است که درجات بهشت را آرزو می کنیم، در همین دعای کمیل می گوییم نزدیک شما باشیم نزدیک اهل بیت باشیم «وَ أَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْكَ وَ أَخَصِّهِمْ زُلْفَةً لَدَیك‏»، اینها مقامات دنیای نیست اینها انسان را متواضع تر می کند. مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1955274 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/07/20 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرگ بر اسرائیل ،مرگ بر آمریکا این شعارها تا چند روز پیش شاید برا بعضی ها معنا و مفهومی نداشت اما از دیشب معنا پیدا کرد آنچنان که جوانان با دیدن صحنه های حمله به بیمارستان در فلسطین مشتاق به مقابله با این رژیم هستند طوری که میخواند خود به فلسطین بروند تا در مقابل ظلم و کودک کشی بایستند. کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ ما گفته‌ایم مکرر که اسرائیل -این جرثومه فساد- اکتفا به قدس نخواهد کرد... 🔰 اشتباهی که همه مسلمین، خصوصاً ملت‌ها و دولت‌های عرب کردند این بود که مهلت دادند به اسرائیل و اغراض شخصیه دولت‌ها مانع شد از اینکه صدای اسرائیل را در همان اول خفه کنند و نگذارند قدرت پیدا بکند. 🔰 مع الاسف به نصیحت‌های ما که در طول بیست سال یا قدری کمتر فریاد زدیم و آنها را دعوت کردیم به اتحاد بر ضد اسرائیل، اغراض مانع شد از اینکه اجابت کنند. 🔰 مهلت دادند تا اینکه مطلب به اینجا رسید که الآن دست تعدی او دراز شده است، و جنوب لبنان را به آتش می‌کشد و فلسطین را می‌خواهد عقب بزند، و ما گفته‌ایم مکرر که اسرائیل- این جرثومه فساد- اکتفا به قدس، اکتفا به بیت المقدس، نخواهد کرد و اگر مهلت داده شود، تمام دوَل اسلامی در معرض خطر است. 🔰 اشتباه سابق باید جبران بشود به اتحاد مسلمین و تشکیل «حزب مستضعفین» بر ضد مستکبرین- که در راس آنها امریکای جانی است، و نوکر بسیار فاسد او که اسرائیل است . بيشتر بخوانيد: 🌐 http://emam.com/posts/view/2177 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
💠 سرّ اجابت 🔹 از امام صادق (علیه السّلام) سؤال كردند چرا خدا دعای ما را مستجاب نمی ‌كند با اینكه فرمود: ﴿ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ﴾، فرمود شما چون به وفا نكردید خدا هم به عهدش وفا نمی ‌كند؛ اگر شما به عهد خدا وفا كنید و دعایتان دعای صادق باشد، خدا هم به عهدش وفا می ‌كند. 🔹 معلوم می ‌شود که آیه ﴿وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ﴾، ناظر به یك اصل كلی است و اختصاصی به بنی اسرائیل ندارد؛ اینكه فرمود: ﴿وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ﴾؛ نه مورد، مخصّص است و نه خود این لسان، لسان تخصیص است، بلكه را تفهیم می ‌كند؛ یعنی اگر خدای سبحان بخواهد به عهدش وفا كند، مشروط است به اینکه بنده هم به عهد بندگی خودش وفا كند. تا عبودیت، محقّق نشود، مستلزم آن نیست كه ربوبیت به عهدش وفا كند، لذا امام ششم (سلام الله علیه) طبق این نقل فرمود شما به عهدتان وفا نكردید لذا دعای تان مستجاب نیست. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 117 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اگر آمریکا پشتیبانی از اسرائیل نمی‌کرد، اسرائیل می‌توانست فلسطین را غصب کند؟ ❇️ آمریکا شریک جرم قطعی جنایت‌کاران است کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
💠 ولی الله 🔹 ولی الله یعنی چه؟ یعنی انسان، عابد بشود؟ نه، بالاتر از عابد است؛ یعنی زاهد بشود؟ نه، ولی الله بالاتر از زاهد است. آن كسی كه «خوفاً من النار» یا «شوقاً الی الجنّة» عبادت می ‌كند، این یا است یا است، چنین کسی است است است؛ اما ولی الله نیست. 🔹 «وَلْی» یعنی قُرب؛ آن كسی كه می‌ خواهد به خدا نزدیك بشود و «لا خوفاً من النار و لا شوقاً الی الجنّة» خدا را عبادت بكند، می ‌شود . 🔹 اگر كسی بخواهد ولی الله بشود، با انجام واجبات و ترك محرّمات می‌ شود ، بدون اینها كه نخواهد شد; منتها انجام واجبات و ترك محرّمات اگر «خوفاً من النار» باشد، انسان می ‌شود عابد و زاهد یا «شوقاً الی الجنّة» باشد، باز هم انسان می ‌شود عابد و زاهد؛ اما «لا شوقاً الی الجنّة و لا خوفاً من النار» باشد، بلكه شكراً لله باشد حبّاً لله باشد باشد، می ‌شود ولی الله. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 30 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
💠 علم فطری 🔹 خداوند دو علم را پیش روی بشر گذاشت: یکی علم درون یکی علم بیرون. 1️⃣ در ، آنچه انسان در حوزه و دانشگاه و اینها می خواند، می فرمایند اینها علومی اند که مهمان شما هستند. در سوره «نحل» این بیان را فرمود که ﴿وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَیئًا﴾ یعنی از این علوم حصولی و علوم عادی هیچ چیز نمی دانستید. اینها علوم بیرونی است که انسان در حوزه یا دانشگاه یاد می گیرد. 2️⃣ یک سلسله هستند که صاحبخانه اند؛ فرمود: ﴿ وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾؛ آنها سرمایه اولیه اند. به ما فرمود آنچه در بیرون هست که یاد می گیرید چه در حوزه و چه در دانشگاه، اینها مهمان اند، درسی بخوانید که با صاحبخانه بسازد، وگرنه درگیر می شوید! این گرفتاری هست، همیشه دعواست! 🔹 این غوغا و آشوبی که در دل های افراد هست، در اثر جنگی است که بین مهمان و میزبان است؛ درسی خوانده که با صاحبخانه نمی سازد. برای اینکه صاحبخانه تقویت بشود انبیا را فرستاده است؛ انبیا (علیهم السلام) آمدند که فتیله این چراغ درون را بالا بکشند: «وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول»؛ انبیا آمدند این درون را ثوره کنند شکوفا کنند انقلاب کنند تا آنچه که بذر است که خدا کاشته، به ثمر نشیند. این در همه بشرها هست چه غربی چه شرقی؛ اگر با فطرت اینها هماهنگ کار کنید، اینها زود می پذیرند. 🔹 هیچ وقت دروغ نمی گوید، مگر اینکه ما دروغ گفتن را به او یاد بدهیم! تربیت سخت نیست چون سرمایه در او هست، ما باید بکوشیم که از بیرون مزاحم پیدا نکند، وگرنه حق را، صدق را، خیر را، حَسن را همه می پذیرند. 📚 دیدار فروردین 1394 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
نماز و شهدا در آسمان کردستان بودیم و سوار بر هلی‌کوپتر. دیدم شهید صیاد مدام به ساعتشان نگاه می‌کردند. علت را پرسیدم، گفتند: وقت نماز است و همان لحظه به خلبان اشاره کردند که همین‌جا فرود بیا تا نمازمان را اول وقت بخوانیم. خلبان گفت: این منطقه زیاد امن نیست، اگر صلاح می‌دانید تا رسیدن به مقصد صبر کنیم. شهید صیاد گفتند: هیچ اشکالی ندارد! ما باید همین‌جا نمازمان را بخوانیم. خلبان اطاعت کرد و هلی‌کوپتر نشست. با آب قمقمه‌ای که داشتند وضو گرفتیم و نماز را به امامت ایشان اقامه کردیم... ... وقتی طلبه‌های شیراز از آیت‌الله بهاءالدینی درس اخلاق خواستند؛ ایشان فرمودند: بروید از صیاد شیرازی درس زندگی بگیرید. اگر صیاد شیرازی شدید، هم دنیا را دارید و هم آخرت را... 📚روایان: سرهنگ غلامحسین دربندی، سردار برقی کتاب امیر دلاور، صفحات ۶۹ و 77 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
💠 کوری باطنی 🔹 علی بن ابی ‌طالب (سلام الله علیه) فرمود دنیا، منتها دیدِ افرادی است که نابینا هستند. در فرهنگ قرآن و نهج ‌البلاغه به معنای است. انسان، مسافری است که دنیا اول، و برزخ و آخرت، وسط و پایان راه اوست تا از «دار الفرار» به «دار القرار» برسد. حرکت، دائمی نخواهد بود، حرکتِ دائم یعنی بی‌ هدف و بی ‌مقصد؛ دنیا دار حرکت است و حتماً به می ‌رسد. آن ‌که محور حرکت را می ‌بیند و را نمی ‌نگرد، در فرهنگ دین، کور است. 🔹 دنیا، منتها دیدِ اعمیٰ است؛ کسی که فقط دنیا را می ‌بیند، زرق و برق دنیا را، لوازم دنیا را، آسایش و آرامش دنیا را، رفاه دنیا را می ‌نگرد و مرگ را پوسیدن می ‌پندارد نه و نابودی می‌ داند نه به بودِ مطلق پناهنده شدن، چنین کسی را فرهنگ نهج ‌البلاغه کور می ‌داند که «إِنَّمَا الدُّنْیا مُنْتَهَی بَصَرِ الْأَعْمَی‏»، چون دور را نمی ‌بیند (یک) و باطن را نمی ‌بیند (دو). 📚 پیام به کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان تاریخ: 1399/03/25 کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 🔆همنشين عاشقان ❄️عيسى (ع) به قومى بگذشت . آنان را نزار و ضعيف ديد . گفت: شما را چه رسيده است كه چنين آشفته‏ايد؟ ❄️گفتند: از بيم عذاب خداى‏تعالى بگداختيم . ❄️گفت: حق است بر خداى تعالى كه شما را از عذاب خود ايمن كند. و به قومى ديگر بگذشت نزارتر و ضعيف‏تر . ❄️گفت:شما را چه رسيده است؟ ❄️گفتند:آرزوى بهشت ما را بگداخت . ❄️ گفت: حق است بر خداى تعالى كه شما را به آرزوى خويش رساند. و به قومى ديگر بگذشت از اين هر دو قوم، ضعيف‏تر و نزارتر و روى ايشان از نور مى‏تافت. گفت: شما را چه رسيده است؟ ❄️ گفتند: ما را دوستى خداى تعالى بگداخت . با ايشان نشست و گفت: شماييد مقربان. خداوند مرا به همنشينى با شما فرمان داده است. 📚حكايت پارسايان، رضا بابايى کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر کسی نمیشناسد ، بداند: این دشمن وحشی یی ست که ما داریم. کانال اخلاق اسلامی https://eitaa.com/joinchat/99156003C82f20b3a62