eitaa logo
کتابخانه تاریخ و تمدن اسلام و ایران
3.3هزار دنبال‌کننده
657 عکس
11 ویدیو
3.1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
2_144145974893830665.pdf
28.8M
📚 عنوان کتاب: عکسهای قدیمی ایران ✍️ تالیف: دکتر قاسم صافی گلپایگانی 📖 موضوع:عکاسی 📄 تعداد صفحات:۵۴۸ صفحه 📚 @ketab_Et
نهج البلاغه نامه ها 4.mp3
22.89M
📗کتاب صوتی بخش نامه ۲۶ تا ۳۰ ۲۶.به یکى از مأموران گردآورى زکات ۲۷.به محمد ابن ابوبکر ۲۸.در پاسخ معاویه ۲۹.به مردم بصره ۳۰‌.به معاویه 📚 @ketab_Et
173-fa-ashnai-ba-feragh-va-mazahebe-eslami.pdf
1.88M
آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی مولف: رضا برنجکار
نهج البلاغه نامه ها 7.mp3
19.94M
📗 بخش نامه ۴۲ تا ۴۵ ۴۲.به عمر ابن ابوسلمه مخزومی ۴۳.به مصقله ابن هبیره ۴۴.به زیاد، آگاه کردن او از حیله معاویه ۴۵.به عثمان ابن حنیف 📚 @ketab_Et
2_144151472490382100.pdf
1M
📚 عنوان کتاب:بازی در منزل ✍️ نویسنده: فاطمه نور شرق و فاطمه غلامی 📖 موضوع:کودک 📄 تعداد صفحات:۱۸ صفحه 📚 @ketab_Et
نهج البلاغه نامه ها8.mp3
10.55M
📗 بخش نامه ۴۶ تا ۵۲ ۴۶.به یکى از والیانش ۴۷.وصیت او به فرزندانش ۴۸.به معاویه ۴۹.به معاویه ۵۰.به فرماندهان سپاه ۵۱.به مأموران گردآورى خراج ۵۲.به امیران شهرها 📚 @ketab_Et
2_144145974881626067.pdf
751.7K
📚 عنوان کتاب:جزیره خوشبختی (کرامتی از امام زمان عج) ✍️ نویسنده:مسلم پور وهاب 📖 موضوع:مذهبی 📄 تعداد صفحات:۵۶ صفحه 📚 @ketab_Et
لولاك لما خلقت الأفلاك_110170084502.pdf
127.6K
● نسخه PDF 💥دفاع از حدیث «لولاك لما خلقت الأفلاك» ✍ نوشتاری از مرحوم استاد سید رسول موسوی تهرانی (برگرفته از کتاب الوسائل الی غوامض الرسائل؛ ج ۳ ص ۲۸۲) ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
تفکر.pdf
5.96M
🤔«تفکر»؛ جان ناپیدای جامعه 🤔 ✍️در گفتگو با دكتر رضا داوري اردكاني با توجه به اثر جدیدتان «ما و تاريخ فلسفه اسلامی» که در جواب «نحن و التراث» عابدالجابری و دفاع از فلسفه اسلامی به نگارش درآمد، تعریف شما از فلسفه اسلامی (مفهوم فلسفه اسلامی یا اسلامی بودن فلسفه و نقش دین اسلام در پیدایش آن) چیست؟ فلسفه را در منظومه علوم اسلامی در چه جایگاهی می‌دانید؟ اتفاقاً فصولی از آن کتاب برای پاسخ به پرسش مهمی که مطرح فرموده‌اید، نوشته شده است. این مطلبی نیست که من بتوانم در چند سطر بیان کنم و اگر بخواهم به تفسیر بپردازم باید همان مطالب کتاب را دوباره بنویسم. اگر به کتاب رجوع فرمایید و مشکل‌ها و ناهمواری‌هایش را تذکر بدهید ممنون می‌شوم؛ در آن صورت شاید بتوانم توضیح بیشتری دهم. اما برای اینکه پرسش را بی‌پاسخ نگذارم عرض می‌کنم که به‌نظر من اصل حاکم بر تاریخ فلسفه اسلامی، جمع دین و فلسفه است؛ و اینکه کسانی گفته‌اند فیلسوفان عالم اسلام با روی و ریا، دین و وحی را پذیرفته و آنها را با تکلّف وارد فلسفه کرده‌اند، اگر سخنشان از جهل برنیامده باشد اثر و نشان ایدئولوژی‌های کوچه بازاري دارد. صاحبان این سخنان کار فیلسوف را قیاس از خود می‌گیرند. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 89. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
ملودرام.pdf
275.1K
📚ملو‌درامِ علوم انساني در ايران📚 ✍️سیدمجتبی مجاهدیان 🔻درآمد در خوش‌بينانه‌ترين وجه، «ملو‌درام علوم انساني در ايران» ـ به تعبير سينماگران ـ يا قصه ندارد و يا قصه‌اش خوب در نيامده است! شايد علت اين باشد كه قصة پرغصه علوم انساني، همچون جريان روشنفكري، از ابتدا عليل و مريض زاده شده است! به هر حال ديگر اهمال بس است! بيش از اين نبايد علوم‌انساني را دست‌كم گرفت و آن را به حال خود رها كرد؛ زيرا كليد قفل مشكلات جامعه ـ و به تبع آن نظام ـ اسلامي در جيب اوست؛ و البته نبايد اين مهم، با شتابزدگي تلف شود. بديهي است كه انتظار نمي‌رود اهمال و غفلت چند ده سال گذشته را با يك ضرب‌الاجل فوري فوتي، جبران كرد و يا با يك دستورالعمل عمودي و از بالا به پايين، تكليف همه چيز را روشن نمود. پس «چشم‌ها را بايد شست، جور ديگر بايد ديد». ♻️جمعِ پريشان جمع پريشان آنچه در اين باب به ذهن اين كمترين مي‌آيد، بي‌هيچ ترتيب و آدابي، به شرح ذيل است: 1. حكمت علمي، پايه حكمت عملي است. به فرمايش معصوم× «كَمَا تَزْرَعُ تَحْصُد» ؛ «هر كسي آن درود عاقبت كار كه كِشت»؛ و به بيان ديگر «گندم از گندم برويد، جو ز جو». انقلاب اسلامي نيز چنين است. نظام جمهوري اسلامي به مثابة حكمت عملي، بر پايه معرفتي با «اَصْلُهَا ثَابِت» و انديشه‌اي با ريشه‌اي آسماني پاگرفت؛ و البته استمرار آن نيز در گرو سيرايي دائمي اين ريشه از چشمه جوشان آب حيات طيّبه است. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 86. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
جستار.pdf
500.6K
⚛️جستاری در اسلامی‌سازی علوم‌انسانی ✍️دكتر عبدالحسین خسروپناه ❓چیستی علوم انسانی؟ «علوم انسانى»، نامى است كه امروزه به دسته‌اي از معارف بشرى اطلاق مى‌شود. اين دسته همانند علوم طبيعى با روش تجربى به مطالعه انسان مى‌پردازد؛ به همين دليل، علوم انسانى، مترادف با انسان‌شناسى تجربى تلقی می‌شود و به هيچ وجه با انسان‌شناسى به معناى عام، هم‌معنا نيست. انسان‌شناسى تجربى می‌خواهد مانند طبيعت‌شناسى تجربى، تجربه‌پذير و تكرارپذير باشد. ادعاى رابطة ميان دو پديده فردی و اجتماعى در علوم رفتاری و اجتماعى با آزمون‌پذيرى تجربى، اثبات يا ابطال مى‌شود. موضوع علوم انسانى، انسان كلى و نامعين نيست، بلكه انسان متعارف است؛ انسانى كه در دسترس تجربه و آزمون قرار دارد؛ بنابراين، نمى‌توان علوم انسانى را به «علومى كه با انسان سر وكار دارند» تعريف كرد؛ زيرا فلسفه و عرفان و مذهب و اخلاق و طب و فيزيولوژى نيز با انسان ارتباط دارند. به هر حال، اصطلاح علوم انسانى، همانند اصطلاح علوم طبيعى، بحث‌انگيز است. نويسندگان گوناگون ترجيح داده‌اند اين علوم را، علوم اخلاقى به معناى علم به خُلقيات، علوم مربوط به فرهنگ، علوم مربوط به روح، علوم مربوط به انسان و علوم دستورى يا هنجارى بنامند؛ و گاه علوم انسانى را مترادف علوم روحى، علوم توصيف افكار و نظاير آن گرفته‌اند و عده‌اى آن را با علوم اجتماعى و علوم تاريخى هم‌معنا دانسته‌اند. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 86. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir