سب نبی در قانون مجازات اسلامی
کتاب دوم - حدود
بخش دوم - جرائم موجب حد
فصل پنجم
ماده ۲۶۲
هر کس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم و یا هریک از انبیاء عظام الهی را دشنام دهد یا قذف کند ساب النبی است و به اعدام محکوم میشود.
تبصره- قذف هر یک از ائمه معصومین علیهم السلام و یا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یا دشنام به ایشان در حکم سب نبی است.
ماده ۲۶۳
هرگاه متهم به سب، ادعاء نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده است ساب النبی محسوب نمیشود.
تبصره- هرگاه سب در حالت مستی یا غضب یا به نقل از دیگری باشد و صدق اهانت کند موجب تعزیر تا هفتاد و چهار ضربه شلاق است.
#سب_نبی
#قانون_مجازات_اسلامی
⚖ انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم ⚖
🆔 @Islamiclaw_qom
🌙کاش فال حافظ شب یلدا بشود :
یوسف گمگشته به کنعان باز آید غم مخور
کلبهی احزان شود روزی گلستان غم مخور
🌖 یلدای باستانی، آئین چندهزارساله و نویدبخش پیروزی نور بر تاریکی بر شما همراهان و مخاطبان گرامی، فرخنده باد.
⚖ روابط عمومی انجمن علمی
فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم ⚖
🆔 @Islamiclaw_qom
recording-20221213-082344.mp3
9.67M
درس خارج فقه آیت الله کعبی
فقه محاربه، بغی و افساد فی الارض
سه شنبه ۲۳/ ۹/ ۱۴۰۱
#محاربه
#بغی
#افساد_فیالارض
⚖ انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم ⚖
🆔 @Islamiclaw_qom
مصرف مسکر در قانون مجازات اسلامی
کتاب دوم - حدود
بخش دوم - جرائم موجب حد
فصل ششم
ماده ۲۶۴
مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند، موجب حد است.
تبصره- خوردن فقاع (آب جو مسکر) موجب حد است هرچند مستی نیاورد.
ماده ۲۶۵
حد مصرف مسکر، هشتاد ضربه شلاق است.
ماده ۲۶۶
غیرمسلمان تنها در صورت تظاهر به مصرف مسکر، محکوم به حد میشود.
تبصره- اگر مصرف مسکر توسط غیرمسلمان علنی نباشد لکن مرتکب در حال مستی در معابر یا اماکن عمومی ظاهر شود به مجازات مقرر برای تظاهر به عمل حرام محکوم میگردد.
#مسکر
#شرب_خمر
#قانون_مجازات_اسلامی
⚖ انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم ⚖
🆔 @Islamiclaw_qom
سرقت حدی در قانون مجازات اسلامی
کتاب دوم - حدود
بخش دوم - جرائم موجب حد
فصل هفتم
ماده ۲۶۷
سرقت عبارت از ربودن مال متعلق به غیر است.
ماده ۲۶۸
سرقت در صورتی که دارای تمام شرایط زیر باشد موجب حد است:
الف- شیء مسروق شرعاً مالیت داشته باشد.
ب- مال مسروق در حرز باشد.
پ- سارق هتک حرز کند.
ت- سارق مال را از حرز خارج کند.
ث- هتک حرز و سرقت مخفیانه باشد.
ج- سارق پدر یا جد پدری صاحب مال نباشد.
چ- ارزش مال مسروق در زمان اخراج از حرز، معادل چهار و نیم نخود طلای مسکوک باشد.
ح- مال مسروق از اموال دولتی یا عمومی، وقف عام و یا وقف بر جهات عامه نباشد.
خ- سرقت در زمان قحطی صورت نگیرد.
د- صاحب مال از سارق نزد مرجع قضائی شکایت کند.
ذ- صاحب مال قبل از اثبات سرقت سارق را نبخشد.
ر- مال مسروق قبل از اثبات سرقت تحت ید مالک قرار نگیرد.
ز- مال مسروق قبل از اثبات جرم به ملکیت سارق در نیاید.
ژ- مال مسروق از اموال سرقت شده یا مغصوب نباشد.
ماده ۲۶۹
حرز عبارت از مکان متناسبی است که مال عرفاً در آن از دستبرد محفوظ میماند.
ماده ۲۷۰
در صورتی که مکان نگهداری مال از کسی غصب شده باشد، نسبت به وی و کسانی که از طرف او حق دسترسی به آن مکان را دارند، حرز محسوب نمیشود.
ماده ۲۷۱
هتک حرز عبارت از نقض غیر مجاز حرز است که از طریق تخریب دیوار یا بالا رفتن از آن یا بازکردن یا شکستن قفل و امثال آن محقق میشود.
ماده ۲۷۲
هرگاه کسی مال را توسط مجنون، طفل غیر ممیز، حیوان یا هر وسیله بی اراده ای از حرز خارج کند مباشر محسوب میشود و در صورتی که مباشر طفل ممیز باشد رفتار آمر حسب مورد مشمول یکی از سرقتهای تعزیری است.
#سرقت_حدی
#قانون_مجازات_اسلامی
⚖ انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم ⚖
🆔 @Islamiclaw_qom
انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم
سرقت حدی در قانون مجازات اسلامی کتاب دوم - حدود بخش دوم - جرائم موجب حد فصل هفتم ماده ۲۶۷ سرقت
ماده ۲۷۳
در صورتی که مال در حرزهای متعدد باشد، ملاک، اخراج از بیرونی ترین حرز است.
ماده ۲۷۴
ربایش مال به اندازه نصاب باید در یک سرقت انجام شود.
ماده ۲۷۵
هرگاه دو یا چند نفر به طور مشترک مالی را بربایند باید سهم جداگانه هرکدام از آنها به حد نصاب برسد.
ماده ۲۷۶
سرقت در صورت فقدان هر یک از شرایط موجب حد، حسب مورد مشمول یکی از سرقتهای تعزیری است.
ماده ۲۷۷
هرگاه شریک یا صاحب حق، بیش از سهم خود، سرقت نماید و مازاد بر سهم او به حد نصاب برسد، مستوجب حد است.
ماده ۲۷۸
حد سرقت به شرح زیر است:
الف- در مرتبه اول، قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن است، به طوری که انگشت شست و کف دست باقی بماند.
ب- در مرتبه دوم، قطع پای چپ سارق از پایین برآمدگی است، به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند.
پ- در مرتبه سوم، حبس ابد است.
ت- در مرتبه چهارم، اعدام است هر چند سرقت در زندان باشد.
تبصره ۱- هرگاه سارق، فاقد عضو متعلق قطع باشد، حسب مورد مشمول یکی از سرقتهای تعزیری میشود.
تبصره ۲- درمورد بند(پ) این ماده و سایر حبسهایی که مشمول عنوان تعزیر نیست هرگاه مرتکب حین اجرای مجازات توبه نماید و مقام رهبری آزادی او را مصلحت بداند با عفو ایشان از حبس آزاد میشود. همچنین مقام رهبری میتواند مجازات او را به مجازات تعزیری دیگری تبدیل نماید.
#سرقت_حدی
#قانون_مجازات_اسلامی
⚖ انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم ⚖
🆔 @Islamiclaw_qom
🌐 در پی شکایت اداره منابع طبیعی اشنویه علیه ۳ نفر از دامداران دایر بر چرای غیر مجاز در منطقه، با اثبات اتهام انتسابی به آنان رئیس شعبه ۱۰۱ کیفری ۲ اشنویه استان آذربایجان غربی در حکمی متهمان را محکوم به تهیه غذای ۳ ماه پیروز، توله یوزپلنگ ایرانی به ارزش ۲۲۰ میلیون ریال محکوم کرد.
پیروز، تنها توله زنده مانده از سه توله “ایران” یوز پلنگ آسیایی است. این یوز ایرانی که در منطقه محافظت شدهی پردیسان نگهداری میشود، در حال حاضر در وضعیت خوبی به سر میبرد و ۸ ماهه است.
#رأی_خوانی
⚖ انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم ⚖
🆔 @Islamiclaw_qom
🛑 نقل و انتقال علامت تجاری
از آنجایی که علامت تجاری به عنوان یک مال شناخته میشود بنابراین قابل خرید و فروش است. علائم تجاری در قالب یک قرارداد می توانند مورد نقل و انتقال قرار گیرند، به عبارت دیگر قرارداد انتقال علامت تجاری قراردادی است که به موجب آن صاحب علامت تجاری بطور یک جا حقوق مربوط به علامت را به فروش میرساند. به عبارت دیگر صاحب علامت در قالب قرارداد نقل و انتقال، مالکیت مربوط به علامت تجاری را به دیگری منتقل کند. این انتقال میتواند در مرحله ثبت اظهارنامه یا بعد از ثبت علامت باشد، بدین توضیح متقاضی میتواند مالکیت مربوط به اظهارنامه ثبت علامت را به دیگردی منتقل کند و یا متقاضی می تواند پس از ثبت علامت در اداره ثبت علائم مالکیت علامت را ضمن قراردادی به دیگری منتقل کند. انتقال علامت همچنین می تواند بطور مستقل صورت گیرد و یا همراه با سرقفلی مربوط مورد نقل و انتقال قرار گیرد. همچنین انتقال علامت می تواند در رابطه با همه یا برخی از کالاها یا خدماتی باشد که علامت برای آن به ثبت رسیده است.
#علائم_تجاری
#حقوق_تجارت
⚖ انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم ⚖
🆔 @Islamiclaw_qom
دکتر محسن برهانی :
نقد و ردّ یک رأی یا برخی رویه های قضایی موجود نقد دستگاه قضا نیست کما اینکه نقد و رد یک تصمیم دولت یا مجلس به معنای نقد کل دولت یا مجلس نیست که اگر هم میبود، باز مشمول جرم تبلیغ علیه نظام نمیشد.
با تفسیر موسّع از ماده ۵۰۰ تعزیرات دهانها را نبندید و قلمها را نشکنید.
#توییت_نگار
⚖ انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم ⚖
🆔 @Islamiclaw_qom
وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا (سوره مبارکه مریم، آیه ۳۳)
▫️میلاد حضرت عیسی بن مریم، پیامبر عظیم الشان بر پیروان آن حضرت تهنیت باد.
⚖ روابط عمومی انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم ⚖
🆔 @Islamiclaw_qom
صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت
ماده 13 آیین نامه دادسراها و دادگاههاي ويژه روحانيت :
دادسراها و دادگاههای ویژه روحانیت در موارد ذیل صالح به رسیدگی می باشند.
الف – کلیه جرائم روحانیون. (اصلاحی 05/09/1384)
ب – کلیه اعمال خلاف شان روحانیون.
ج – کلیه اختلافات محلی مخل به امنیت عمومی در صورتی که طرف اختلاف روحانی باشد.
د – کلیه اموری که از سوی مقام معظم رهبری برای رسیدگی ماموریت داده می شود.
#صلاحیت_دادگاه
#دادگاه_ویژه_روحانیت
⚖ انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم ⚖
🆔 @Islamiclaw_qom