eitaa logo
انجمن روانشناسی اسلامی
4.2هزار دنبال‌کننده
621 عکس
66 ویدیو
44 فایل
صفحه رسمی 🔸انجمن روانشناسی اسلامی 🔸 ادمین کانال زهیر احمدی دبیر انجمن روان شناسی اسلامی @Psy_ahmadi222
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ وقتی فردیت نیچه و یونگ با فردگرایی اشتباه گرفته می‌شود چندی پیش قطعه کلیپی از منتشر شد که ظاهرا در جمع تعدادی از فرهیختگان شهر شیراز ارائه شده است. در آن بخش؛ ایشان به لزوم کنار گذاشتن چیزی که آن‌ را «حجاب اجباری» می‌نامند تأکید می‌کند و به حاکمیت جمهوری اسلامی توصیه می‌کند به منظور حفظ سلامت روان جامعه لازم است این قانون برداشته شود و زنان به انتخاب خود با حجاب یا بدون حجاب در انظار ظاهر شوند! توجیه علمی ایشان برای این تجویز؛ لزوم «خود بودن» افراد است. ایشان می‌گویند: «کسی که بدون حجاب بیرون می‌آید و یا کسی که با حجاب ظاهر می‌شود این «خودش» است و این، برای سلامت روان اجتماع مفیدتر است. به‌جای اینکه خودمان را طوری تغییر دهیم و چیز دیگری از خودمان به نمایش بگذاریم... .» بعد به مسئولین توصیه می‌کنند «به‌عنوان یک نمونه بگذارید «حجاب اجباری» در شهر شیراز برداشته شود و هیچ کس هیچ فشاری را وارد نکند!» اما سوالی که پیش می‌آید این است که واگویه‌ سخنان فردریک نیچه و کارل یونگ در بیش از یکصد سال پیش در جامعه اروپا که نتوانست درستی و کارآمدی خود را اثبات کند و حتی نتوانست سلامت روان خود آنها را حفظ کند (به زندگینامه نیچه مراجعه کنید) الان دقیقا چه سودی برای جامعه ایرانی ما دارد؟ بله! آنچه ایشان به‌عنوان ایده روان‌شناختی خود در حال بیان بوده؛ و اصرار بر آن دارند «دقیقا» کلام نیچه؛ فیلسوف آلمانی و بعدها؛ یونگ؛ روان‌تحلیل‌گر سوئیسی در ضرورت «فردیت» و «خود بودن» جهت حفظ سلامت روان است؛ و تقریبا هیچ چیز جدیدی بدان اضافه نشده است! به مطالب ذیل توجه کنید: نیچه در یکی از آثار خود ادعا می‌کند سلامت روانی نه در گروه‌ها، بلکه در انسان‌های منحصربه‌فرد و برتر که شهامت «خود بودن» را دارند وجود دارد (Nietzsche 2003) و یونگ در کتاب «روابط بین ایگو و ناهشیار» (1928) نوشت «در نظر گرفتن کافی خصوصیات خود، بجای سرکوب آنها، برای عملکرد اجتماعیِ بهتر، مفیدتر است». یونگ اغلب از نیچه نقل می‌کرد که «آن چیزی شو که هستی!»: Become what you are! در چرایی تکرار تحلیل‌های شخصی (و نه یافته‌های علمیِ) این اندیشمندان توسط یک استاد ایرانی صحبتی نیست؛ امّا ای کاش، حال که قرار است جامعه اسلامی ما نسخه‌پیچ تجویزهای نیچه و یونگِ قرن نوزده اروپا شود؛ لااقل تمام ایده‌های آن‌ها، و نه صرفا بخشی از آن مورد توجه قرار می‌گرفت! نیچه و یونگ در جریان تبیین شخصیت آدمی سه مفهوم جمع‌گرایی، فردگرایی، و فردیت را از هم مجزا کرده‌اند. از نظر آن‌ها همراهی با گرایش‌ها و خواسته‌های جمعی (یعنی سازگاری با جامعه) همواره نمی‌تواند مفید و یا حتی اخلاقی باشد؛ بلکه لازم است فرد به تفرد یا فردیت خود توجه کرده یعنی به نیروها و انگیزه‌های درونی خود نیز توجه کند؛ نیروهایی که می‌تواند مثبت یا منفی باشد و به جای تلاش برای حذف یا ترکیب آنها، همچون یک بوم نقاشی، رنگ‌های مختلف را در کنار هم بپذیرد؛ امّا موضوع مهمی که یونگ بدان توجه کرده‌ (ولی استاد محترم آن را رها کرده) این است که در کنار این؛ فرد باید مراقب باشد گرفتار پدیده «فردگرایی» نشود! فردگرایی یعنی بی‌تفاوتی و تحقیر هنجارهای جامعه! از منظر یونگ بین فردیت و فردگرایی تفاوت وجود دارد: «فردگرایی به معنای تأکید و اهمیت دادن عمدی به برخی ویژگی‌های مفروض شخصی به جای ملاحظات و تعهدات جمعی است» (یونگ 1928: 267). یونگ می‌گوید «سوژه خود بودن، منفرد بودن، یا فردیت باید چیزی را به نفع جامعه تولید کند و تا زمانی که هیچ ارزش مثبتی ایجاد نکند، به صورت یک حالتِ (رشد نایافته) باقی می‌ماند». از نظر او فرد به‌عنوان یک حد وسط بین خودیت و سازگاری با جامعه تلقی می‌شود، از این رو فرد نمی‌تواند از سازگاری با جامعه دست بکشد؛ زیرا طبق باور یونگ در دنیای روانی فرد، از قبل، یکسری عناصر جمعی (به‌عنوان کهن الگو) وجود دارند که امکان سازگاری با جامعه را فراهم می‌کند. آقای دکتر خدایاری عزیز! آنچه شما در حال ترویج آن هستید «فردگرایی» است و نه «فردیت یافتگی» یونگ! تجویز کنار گذاشتن حجاب یعنی تشویق جامعه به زیر پا گذاشتن هنجارهای جامعه؛ یعنی سوق دادن افراد به فردگرایی و نه تفرد روان‌شناختی! یعنی اهمیت دادن به خواسته‌های خود و تحقیر هنجارهای اجتماع؛ نه پذیرش نیروهای متعدد در دنیای درون! تفرد روان‌شناختیِ یونگ قرار است فرد را به این مرحله برساند که ضعف‌ها را در کنار قوت‌های خود ببپذیرد؛ نه اینکه قوت‌های جامعه را زیرپا بگذارد! ای کاش لااقل همچون نیچه در گفتارهای خود به مفاخر ایران زمین؛ همچون حافظ و سعدی شیراز توجه می‌کردید و مثل همیشه برای زنده کردن فرهنگ اصیل ایرانیِ خودمان تلاش می‌کردید! ✍️حجت الاسلام دکتر ؛ 🔹روان‌شناس و عضو هیئت‌علمی 🔹نائب رئیس دوره هشتم انجمن روانشناسی اسلامی 🔹به نقل از: eitaa.com/Mohyiee با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
🌺السلام علیک یا علی بن موسی الرضا علیه السلام🌺 🌸 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏🌸 🌿🌸سالروز ولادت با سعادت امام جانان، هشتمین حجت سرمد، نگین درخشان وطن، عالم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام بر همه شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام مبارک باد🌸🌿 با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
🔸انجمن روانشناسی اسلامی برگزار می کند🔸 نشست نقد کتاب 🔶پژوهشگران غرب و روانشناسی اسلامی🔶 🔴ارائه دهنده: دکتر مهدی نساجی عضو هیات علمی دانشگاه کلیسای مسیح کانتربری 🔴ناقد: حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔴مدیر جلسه: حجت الاسلام مصطفی عرب پور حضوری و آنلاین 🔺زمان: سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ 🔺مکان: قم. بلوار جمهوری کوچه دوم فرعی اول سمت چپ ساختمان انجمن های علمی حوزه لینک آنلاین:https://gharar.ir/r/bc854d24 با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
سالها می‌گذرد حادثه‌ها می‌آید‏ ‏‏انتظار فرج از نیمه خرداد کشم‏ سالروز رحلت حضرت امام خمینی رحمه الله علیه تسلیت باد🖤 با تشکر🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
♦️مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره روحان برگزار می کنند♦️ 💥کارگاه خوانش DSM و تطبیق های تشخیصی 💥 «متن انگلیسی» ✏️سرفصل ها : ✅اختلالات خلقی ✅اختلالات اضطرابی ✅اختلالات عصبی رشدی ✅اختلالات وسواس ✅اختلالات شخصیت (کلاسر B) 🌸مدرس : دکتر مهدی عباسی 🥳شنبه ها و سه شنبه ها ۷ الی ۸ صبح به صورت آنلاین و با ارائه صوت در گروه به صورت آفلاین . هزینه دوره ۳۲۵ هزار تومان با تخفیف ویژه ۲۲۵ هزار تومان ☎️۰۲۵_۳۱۲ آیدی جهت ثبت نام: @sabtenamR 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🆔 @rohanctr ده درصد تخفیف ویژه اعضای انجمن روانشناسی اسلامی با تشکر🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
🔸انجمن روانشناسی اسلامی برگزار می کند🔸 نشست نقد کتاب 🔶پژوهشگران غرب و روانشناسی اسلامی🔶 🔴ارائه دهنده: دکتر مهدی نساجی عضو هیات علمی دانشگاه کلیسای مسیح کانتربری 🔴ناقد: حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔴مدیر جلسه: حجت الاسلام مصطفی عرب پور حضوری و آنلاین 🔺زمان: سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ 🔺مکان: قم. بلوار جمهوری کوچه دوم فرعی اول سمت چپ ساختمان انجمن های علمی حوزه لینک آنلاین:https://gharar.ir/r/bc854d24 با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
شروع جلسه نقد کتاب
🔸نشست نقد کتاب پژوهشگران غرب و روانشناسی اسلامی توسط انجمن روانشناسی اسلامی برگزار شد. در این نشست نویسنده کتاب دکتر نساجی نکاتی را پیرامون کتاب خود ارائه کردند. بعد از آن دکتر رفیعی هنر نقدهایی بر محتوا ، ساختار و ویراستاری کتاب بیان کردند. به زودی صوت نشست در کانال و سایت انجمن قرار میگیرد. با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی @islamicpa
1⃣قسمت اول بسم الله الرحمن الرحیم ✅ انجمن روانشناسی اسلامی(۱۴۰۲/۰۳/۱۶) 📙نقد:«پژوهشگران غرب و روانشناسی اسلامی» 🎙نویسنده و ارائه دهنده کتاب: آقای دکتر مهدی نساجی 🔎استاد نقد کننده: آقای دکتر حمید رفیعی هنر 🔶 ابتدا گزارشی از کتاب توسط آقای دکتر نساجی انجام شد.در این کتاب چند مقاله از روانشناسان غربی درباره روانشناسی اسلامی انتخاب و ترجمه شده است. مقالات با سه رویکرد دسته بندی شدند: تلفیقی_فیلترینگ_متفاوت 🔷 حجت الاسلام دکتر رفیعی هنر ابتدا به بیان محاسن کتاب پرداختند: ‏۱.‏اصل انتشار مقالات و پژوهش‌های روان‌شناسی اسلامی مجموعه‌های دیگر برای دانشوران ایرانی کار مفیدی ‏است.‏ ‏۲.‏اینکه تلاش شده آثار روان‌شناسان اروپایی و آمریکایی و مقالات نسبتا به روز در این زمینه منعکس شود هم ‏می‌تواند توسعه ذهنی و فکر برای پژوهشگران ایرانی ایجاد کند و هم باعت افزایش اعتماد به نفس ‏محققان ایرانی شود.‏ ‏۳.‏در کتاب هم به مرزهای دانش روانشناسی اسلامی توجه شده و هم به محتوای دانش.‏ ‏۴.‏در محتوای دانش به شاخه های مهم دانش روانشناسی توجه شده از جمله شخصیت،آسیب‌شناسی ‏روانی، روان‌درمانی، روان‌شناسی اجتماعی.‏ ‏۵.‏متن ترجمه ها نسبتا روان است و تلاش برای یکسان کردن اصطلاحات و مفاهیم انتخابی ‏۶.‏پاورقی های مفید به خصوص در معرفی اشخاص، اصطلاحات تخصصی، مراکز، و کتب (البته گاهی در ‏فصول متعدد تکرار شده مثل معرفی مالک بدری، اسحاق کندی، و ..)‏ ‏۷.‏این کتاب میتواند یک شرق شناسی روان‌شناختی توسط مغرب نشینان باشه؛ اکثر ایده‌های مورد ‏پردازش آنها اندیشه‌های شرقی-اسلامی است.‏ ادامه دارد...
2⃣قسمت دوم 💠نکات ارزیابی: نکته : آگاهی قبلی ناقد محترم از مقالات(حداقل آگاهی از 12 مقاله از 15 مقاله این کتاب) و از نویسندگان ‏و مکاتبه، و تعامل و همکاری با برخی از آنها(مانند حسین رسول، امبر حق، عبدالله روزمن، دکتر ‏کاپلیک).‏ 💠 جهت گیری مترجمان کتاب: آنچه از مقدمه سرتیم محترم و توضیح پشت جلد بر می‌آید رویکرد مورد تاکید ایشان در ضرورت روان‌شناسی ‏اسلامی؛ نگاه بومی-فرهنگی است.‏ ‏‌الف.‏ توجه شود که روانشناسی بومی نوع خاصی از روان‌شناسی فرهنگی است؛ نه تمام آن و این دو ‏از روانشناسی میان‌فرهنگی، متفاوت است.‏ ‏‌ب.‏ بومی بودن یا بومی شدن؛ لزوما اسلامی بودنِ روان‌شناسی را توجیه نمی‌کند (اشاره به اشکال ‏پورتینگا)‏. ‏‌ج.‏مقالات کتاب حاضر هم لزوما فقط رویکرد فرهنگی را دنبال نمی‌کنند؛ بلکه انعکاسِ سه ‏رویکرد در معرفی و ضرورت روان‌شناسی اسلامی است:‏ ۱_ رویکرد میان‌رشته‌ای (علم و دین) یورک الکرم ۲_ رویکرد بومی‌سازی استعمارزدای سیدات و نیز مالک بدری ۳_رویکرد تاریخ‌نگرانه اسکینر ‏💠 در مقدمه کتاب (ص۱۴) در زمینه حوزه پژوهشی روانشناسی اسلامی از ایران به عنوان «جزیره‌ای جدا ‏افتاده از سایر نقاط دنیا» یاد شده، ‏‌الف.‏ اگر منظور از این عبارت این است که آثار فارسی زبان به زبانهای دیگر ترجمه نشده؛ که به نظر ‏میرسد این مشکل تمام کشورها نسبت به دیگر زبان‌هاست.‏ ‏‌ب.‏ اگر منظور این است که دیگر کشورها در جریان روان‌شناسی اسلامی در ایران نیستند و یا ما ‏فرسنگها از کمّا و کیفا به لحاظ علمی از فعالیت های آنها فاصله داریم (کما اینکه در ص 14 اشاره ‏شده «بسیاری از محتواهای تولید شده در ایران در این زمینه، با شیوه ‏نگارش به زبان آکادمیک فاصله دارند و در موارد متعددی زبان ‏ایدئولوژیک و تبلیغی است و نه یک متن دانشگاهی و تحقیقی»)که نکاتی ‏باید عرض شود:‏ ۱_در عرصه روانشناسی اسلامی در ایران حداقل ۵ مجله علمی پژوهشی وجود دارد که به ‏زبان، اصول، و روش آکادمیک و علمی مقاله منتشر میکند. حدود ۱۰۰ مقیاس و ۳۰ ‏پروتکل دینی ‏✅ شاهد : اظهار شگفتی دکتر روزمن و حق از آثار ایرانی در کتاب گلوب ۲_ آنها از فعالیت‌های ایرانی مطلع و علاقمند به ارتباط بیشتر هستند: ‏ ‏الف_اشاره جلد هشتم دائره المعارف ‏apa‏ در سال ۲۰۰۰ اشاره به فعالیتهای ایرانیان در حوزه ‏روانشناسی اسلامی ‏ب_ مکاتبه با دکتر کاپلیک در سال ۲۰۱۸ و اطلاع او از کارهای ایران و پیشنهاد ‏همکاری ‏ج_ حضور بدری و امبر حق در ایران در همایش های علمی و اطلاع آنها از کارهای ‏ایران ۳_ این کتاب همان‌طور که اشاره شد یک نوع شرق‌شناسی روانشناسی است:‏ ‏الف_ بخشی از نویسندگان مقالات این کتاب یا غربی نبوده (بدری) و یا اصالت شرقی ‏دارند: دکتر محیط، و دکتر کشاورزی ایرانی اند، اسکینر و حسین رسول اصالت ‏پاکستانی دارند، امبر حق اصالت هندی دارد ‏ب_ بخشی در منطقه خاورمیانه تحصیل و تحقیق کرده‌اند: یورک و روزمن ‏ج_ اندیشه‌هایی که این محققان پایه بحث خود قرار داده‌اند عموما یا ایرانی و یا ‏منطقه اطراف ایران است: غزالی، بلخی، رازی، طبری، ابن سینا، ولی الله دهلوی ‏💠 جای خالی تاریخچه روان‌شناسی اسلامی در این کتاب: مانند مقاله امبر حق(۲۰۱۶) و نیز مقاله اسکینر و ‏کاپلیک(۲۰۱۷)‏ ‏💠 جای خالی مقالات دکتر عبدالله روزمن از روانشناسان انگلیسی در معرفی روان و مدل روان‌درمانی 💠 نکاتی در ترجمه ها: ‏‌۱_ موارد نیاز به یکسان سازی ترجمه ها:‏ نمونه: دینی یا مذهبی؟ ۲۳، ۳۸، ۲۴۹، ۲۶۵ تعبیر دین و دینی/ در صفحات ۱۱۲، ‏‏۱۱۸، ۲۰۱، ۲۵۱، ۲۶۰ تعبیر مذهب. ‏ ‏‌۲_ موارد نیاز به اصلاح ترجمه ها:‏ نمونه: صفحه ۷۶ و جاهای دیگر: ترجمه «ترکیبی» یا «تلفیقی» برای درمانها برای اصطلاح ‏‏«‏integration‏» مناسب نیست. ‏ ✅ در پایان جلسه هم به صحبت حاضرین پرداخته شد. 🔸تشکر از خانم صفری بخاطر تهیه گزارش جلسه نقد کتاب با تشکر 🌺 انجمن روانشناسی اسلامی https://eitaa.com/joinchat/1376452641C6d132f6f2c
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸صوت جلسه نقد کتاب 🔴پژوهشگران غرب و روانشناسی اسلامی🔴 با ارائه دکتر مهدی نساجی و نقد حجت الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر با تشکر🌺 انجمن روانشناسی اسلامی https://eitaa.com/joinchat/1376452641C6d132f6f2c