eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
208 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
134 ویدیو
115 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻شروع نشریه روایت اندیشه 🔰 فصلنامه فرهنگ و علوم اسلامی روایت اندیشه | تابستان ۱۴۰۲ 🔸ویژه نامه «زن و عقلانیت انقلاب اسلامی» ▫️بازخوانی آراء و اندیشه های متفکرین انقلاب اسلامی پیرامون هویت و مسائل زنان. 🔻۱۴۴ صفحه | ۹۵ هزار تومان. 🟡 برای دریافت نشریه با تخفیف ۱۰ درصدی، مبلغ ۸۵ هزار تومان به شماره کارت زیر واریز کنید و رسید را به همراه آدرس و کدپستی به آیدی @revayatandisheh_admin ارسال فرمائید. ۵۸۹۲۱۰۱۳۴۵۷۷۸۷۳۸ به نام امین اسدپور_بانک سپه 🔻همراه با پست رایگان @revayat_andisheh
گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به صورت تحلیلی-انتقادی سلسله نشست های «واکاوی حیثیت دانشی کلام سیاسی» را برگزار می کند 🔰نشست دوم: ماهیت «کلام سیاسی» ارائه دهنده: 🔸دکتر احمدرضا یزدانی مقدم دانشیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/نوآور برجسته کشوری در علوم انسانی میزبان و ناقد: 🔸دکتر علی آقاجانی استادیار علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با ارائه گواهی به شرکت کنندگان صرفا «حضوری» 🗓 سه شنبه ۱۴۰۲/۵/۲۴ ساعت ۱۰ تا ۱۲ پژوهشگاه حوزه و‌دانشگاه، سالن حکمت 🔻ورود به جلسه مجازی: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting2 --------------- 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: https://eitaa.com/rihu_ac_ir https://ble.ir/rihu_ac_ir
انجمن مطالعات سیاسی حوزه https://eitaa.com/anjomanesiasi
در جست‌و‌جوی ایده برای دانشگاه| فرهیختگان آنلاین https://farhikhtegandaily.com/page/241081/
🔰 سلسله نشست‌های تخصصی بررسی شواهد الربوبیه(مشهد سوم) با رویکرد فلسفه اجتماعی 🌺 نشست اول و دوم 🌀 دکتر سید مهدی امامی جمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان 🔹 سه‌شنبه ۳۱ مرداد ساعت ۱۴تا۱۷ 🔹 خیابان حافظ، سالن جلسات حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی «عبرت تاریخی از کودتای ننگین ٢٨مرداد» ٩٣/١/٢٠ 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
آزادی لازمه روشنگری است| فرهیختگان آنلاین https://farhikhtegandaily.com/page/241206/
📚تازه های نشر 📚 🔰رابطه کارآمدی با اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه کتاب حاضر مجوعه مقالاتی است که به کوشش محمدحسن روزبه منتشر و وارد بازار نشر شد. ❇️اثر حاضر مقالات را درقالب دو فصل‌ و در هر فصل سه مقاله آورده است؛ عناوین فصل های این کتاب بدین شرح است : فصل اول : مبانی اخلاق سیاسی و کارآمدی نظام سیاسی ؛ فصل دوم : بررسی اخلاق و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی براساس آموزه های حکمت متعالیه؛ که در پایان هر فصل نتیجه مباحث فصل را به شکل خلاصه وروان آورده است. 📜 در چکیده پشت جلد این کتاب آمده : کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران و نسبت آن با اخلاق از منظر اصول حکمت متعالیه مورد بررسی قرار گرفته است. این حکمت می‌تواند نظام اخلاقی بومی و در امتدادی سیاسی - اجتماعی، کارآمدی را مفهوم سازی و شاخص‌بندی نماید و ابزاری علمی برای ارزیابی نظامات گوناگون فراهم کند.. 🏵 این کتاب توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با حمایت دبیرخانه حمایت از پژوهشهای دینی معاونت پژوهش حوزه های علمیه به چاپ رسیده است. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
فلسفه_اجتماعی_جلسه_۱۳۴_۱۹_مرداد_۱۴۰۲.mp3
38M
📒مجموعه درسگفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه جلسه صد و سی و چهارم ◾️فصل دوم جلسه 94 🎙 ارائه دهنده: دکتر سید مهدی امامی جمعه 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/falsafe_ejtemaei-0134 ⏰ پنج شنبه 19 مرداد ماه 1402 📂 نقد نسبت بین مدینه فاضله فارابی و نظام های (استبدادی و توتالیتری) 📍 سرای هنر و اندیشه(سُها) https://eitaa.com/isca_seda/6949 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🌗 اگر ابن سینا امروز بود... 🎙رهبر انقلاب اسلامی اگر کسی مثل ابن سینا در دنیای امروز با امکانات امروز درس می‌خواند، کاری می‌کرد که تا هزار سال دیگر دنیا مدیون او باشد؛ همچنان که در آن دوران کاری کرد که هزار سال دنیا مدیون او شد. 📀 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون - 1370/12/01. 🔰 ۱ شهریور روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
در علم دچار وضعی تراژیک هستیم| فرهیختگان آنلاین https://farhikhtegandaily.com/page/241463/
مسیرهای منتهی به دانش مطلق| فرهیختگان آنلاین https://farhikhtegandaily.com/page/241460/
دانشگاهِ مدعی استقلال| فرهیختگان آنلاین https://farhikhtegandaily.com/page/241518/
نتیجه مثبت تنهایی و آزادی در نهاد علم| فرهیختگان آنلاین https://farhikhtegandaily.com/page/241563/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 | 🔻« رابطه امام خمینی(ره) با علامه طباطبایی(ره)» ➕پاسخی به روایت‌سازی جعلی از اختلاف حضرت امام خمینی(ره) و آیت‌الله طباطبایی(ره) 🔸 میهمان: محمد‌صادق قاضی طباطبایی 🔹برنامه تلویزیونی جماران ▶️@jamaran_tv1
فلسفه_اجتماعی_جلسه_۱۳۵_۲_شهریور_۱۴۰۲.mp3
34.91M
📒مجموعه درسگفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه جلسه صد و سی و پنجم ◾️فصل دوم جلسه 95 🎙 ارائه دهنده: دکتر سید مهدی امامی جمعه 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/falsafe_ejtemaei-0135 ⏰ پنج شنبه 2 شهریور ماه 1402 📂 فارابی و نقش عقل پیشادینی در طرح نظام فقه مقاصدی 📍 سرای هنر و اندیشه(سُها) https://eitaa.com/isca_seda/6959 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
🔹برنامه تلویزیونی جماران 🔻امام خمینی (ره) و یاران مبارز انقلاب اسلامی ▫️قسمت ۱۲ | میهمان: امیر عراقی ➕فرزند شهید «حاج مهدی عراقی» از مبارزین دیرین انقلاب ▫️میزبان : محمدرضا کائینی ▫️چهارشنبه ۸ شهریور، حوالی ساعت ۲۳ - شبکه یک سیما 🔹برنامه تلویزیونی جماران ▶️@jamaran_tv1
🟢اندیشکده فلسفه سیاسی دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار می کند: 📝دوره آشنایی با نظام مسائل فلسفه سیاسی 📚محورهای دوره : ۱. چرایی نیاز امروز ما به فلسفه سیاسی ۲.فلسفه های سیاسی زنده و تاریخی شده ۳. آشنایی با مسائل اساسی فلسفه سیاسی ۴. روش شناسی و معرفت شناسی در فلسفه سیاسی ۵. بنیادهای فلسفه سیاسی اسلامی فلسفه سیاسی نوصدرایی و تعاملات آن با سیاست و حکومت در جمهوری اسلامی ✅با ارائه آقایان: دکتر سیدمحمدرضا احمدی طباطبایی دکتر جلال درخشه دکتر فرشاد شریعت دکتر علی اکبر علیخانی دکتر حسن مجیدی دکتر محمدصادق نصرت پناه دکتر مرتضی فخاری دکتر امید شفیعی 🗓تاریخ برگزاری: ۱۸ الی ۲۴ شهریورماه ✏️همراه با اعطای گواهی معتبر به شرکت‌کنندگان ✅جهت ثبت نام با شماره 09019447372 در پیام رسان بله یا با پیام کوتاه، ارتباط بگیرید. 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
📚 کتاب اندیشه سیاسی آیت الله میرزامحمدعلی شاه آبادی، تالیف سیدجواد میرخلیلی منتشر شد ✅ جدیدترین اثر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، توسط نشر بوستان کتاب قم منتشر شد ✅ کتاب حاضر با هدف آشنایی با اندیشه سیاسی آیت الله میرزامحمدعلی شاه آبادی تهیه شده است. در این اثر، سعی مؤلف بر این بوده که با استفاده از منابع دست اول بر جای مانده از مرحوم شاه آبادی، به خصوص دو اثر مشهور وی؛ یعنی شذرات المعارف و رشحات البحار، اندیشه سیاسی ایشان را بیان کرده و همچنین تأثیرات اندیشه سیاسی مرحوم شاه آبادی را بر شاگردشان حضرت امام خمینی ره نشان دهد که بخش مهمی از این اثر را به خود اختصاص داده و به خصوص، در این اثر، تأثیرات عرفانی و اخلاقی و عملی شاه آبادی بر بنیانگذار انقلاب اسلامی در جهات مختلف نشان داده شده است. چرا که اندیشه شاه آبادی، به نوعی زیربنای فکری و اعتقادی انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود و برای شناخت انقلاب اسلامی ایران، شناخت اندیشه سیاسی ایشان حائز اهمیت است. ✅ مشخصات کتابشناختی اثر: زبان: فارسی قطع: رقعی جلد: شومیز تیراژ: 1000 نسخه تاریخ چاپ: تابستان 1402 تعداد صفحه: 224 قیمت اصلی: 1٬450٬000 ریال قیمت با تخفیف: 1٬305٬000 ریال 🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
هدایت شده از سلمان بهادران
کتاب صوتی دو جلدی و رایگان سیره و سرگذشت امام موسی صدر ⏬⏬⏬ دانلود از پایگاه اینترنتی ایران صدا http://book.iranseda.ir/taglist/?VALID=TRUE&ti=306&t=%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%20%D8%B5%D8%AF%D8%B1
هدایت شده از شریف لک زایی
اربعین؛ تعمیق تمدن نوین اسلامی دکتر شریف لک زایی (استاد فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) «خلق تمدن» به تعبیری که امام موسی صدر دارد، یعنی خلق فرهنگ (اندیشه و تفکر و علوم و بعد نرم افزاری) و مدنیت (جلوه های بیرونی و عینی و ملموس) که مبتنی بر الزامات مختلفی است. از جمله مهم ترین الزامات عملی آن در دوره جدید، مشارکت و همراهی و حضور مردم و نخبگان و وجود پشتیبانی های مختلف از سوی دولت ها و نهادهای رسمی است. در این میان افزون بر توجه به ابعاد نظری، فلسفی و دینی این واقعه، داشتن تشکل و سازمان، واجد اهمیت بسیاری است. در واقعه پیاده روی اربعین بیشتر تشکل های موجود، تشکل های مردمی است و اساسا خلق حرکت اربعین یک حرکت مردمی است و تداوم و استمرار آن نیز با وجود و حضور مردم ممکن خواهد شد. حضور هیات های عزاداری مردمی به معنای وجود سنخ خاصی از تشکل های مردمی است که به تمهید پیاده روی اربعین پرداخته و نیازهای موجود را با وجود و حضور مردم و ایثار و فداکاری عاشقانه و خالصانه مردم تامین می کنند. این تشکل ها باید تقویت شده و بدون وابستگی به سازمان های دولتی همچنان با قوت به فعالیت بپردازند. دولت ها بویژه دولت عراق و ایران با حضور در کنار مردم، باید موانع را از سر راه بردارند. چند کار در اینجا اتفاق می افتد که قابل اهمیت است و باید به صورت جدی محافظت شود و تداوم یابد: نخست مردمی بودن این تشکل هاست. این تشکل ها که در مسیر پیاده روی اربعین حضور دارند و به زائران خدمت می دهند از متن مردم جوشیده و سربرآورده اند. از این رو، همچنان باید به گونه ای عمل شود که این وجه مردمی حفظ، تقویت و محافظت شود. آفت و آسیب مهم پیاده روی اربعین، دولتی سازی آن و تهی ساختن آن از تشکل های مردمی و حضور داوطلبانه مردم است. دوم اینکه نیازها و مایحتاج پیاده روندگان توسط همین تشکل ها از میان مردم برطرف می شود که این وجه نیز باید همچنان حفظ و تداوم یابد. دولت ها نمی توانند مایحتاج چندین میلیون زائر اربعین را فراهم آورند و به این خیل میلیونی زائران خدمات بدهند. باید از تشکل های مردمی محافظت شود تا همچنان حضور موثری داشته باشند و نقش اول را در پیاده روی اربعین برعهده داشته باشند.سوم برنامه ریزی برای فعالیت های فرهنگی توسط این تشکل های مردمی باید انجام شود که البته نیازمند تقویت این بخش توسط مراکز علمی حوزوی، دانشگاهی و نخبگان علمی، فکری و فرهنگی است.چهارم، عطف به مطلب سوم، بعد فرهنگ و مدنیت که به تعبیر امام موسی صدر زمینه ساز خلق تمدن است در پیاده روی سالانه اربعین باید افزایش یابد، بنابراین از یک سو، وجود نظم، نظافت، تامین بهداشت، سلامت و امنیت زائران و محیط پیاده روی و حمل و نقل زائران باید تامین شود و از سوی دیگر اندیشه و تفکر درباره مسائل مختلف جهان اسلام و مسلمانان در این واقعه باید مورد توجه باشد. پنجم، برگزاری همایش های تخصصی و عمومی به منظور تعمیق فرهنگی و فکری زائران باید افزایش یابد و مورد توجه موکب های بسیار متنوع مسیر پیاده روی اربعین قرار گیرد. این همایش ها، نشست ها، گعده های علمی تخصصی و ترویجی باید بر وجه فلسفی و نیاز نظری پیاده روی اربعین تاکید کنند و عمق فکری اربعین را هم در کنار وجه احساسی و عاطفی اربعین افزایش دهند. در واقع، این رویداد بسیار مهم، باید محل تشکیل نشست ها و همایش های سالانه در موضوعات مختلف مسلمانان و ارائه راهکار برای حل مسائل و معضلات جوامع مسلمان باشد.ششم، تعاملات و تبادلات فرهنگی بین المللی تشکل های مردمی در ایام اربعین باید افزون شود. ارتباطات بین المللی زائران باید افزایش یابد. نباید موکب های کشورهای مختلف به صورت جزیره ای فعالیت کنند بلکه باید همکاری و تعامل میان موکب های مختلف وجود داشته باشد. حرمت میزبان باید حفظ و رعایت شود. در واقع اهالی عراق، فضل تقدمی در پیاده روی اربعین دارند و در طول سال ها این واقعه را زنده نگاه داشتند و باید این فضل تقدم با حرمت نهادن به میهمان نوازی آنان محافظت شود. منبع: روزنامه ایران، ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ https://irannewspaper.ir/8272/11 https://eitaa.com/shariflakzaei
هدایت شده از سید حسین امامی
تجلی اخلاق مبتنی‌بر ایثار در پیاده‌روی اربعین مرحوم دکتر عماد افروغ در یادداشت کوتاهی که در ایام اربعین سال گذشته نگاشته به زائران اربعین توصیه‌ها و پیشنهادهایی کرده که امیدواریم برای مخاطبان مفید و راهگشا باشد. تجلی اخلاق مبتنی‌بر ایثار در پیاده‌روی اربعین با سلام خدمت زائران عزیز اربعین، قصد ورود به مباحث و تحلیل‌های جاری و اشتراکات و تفاوت‌های آن را ندارم که جای بحث بسیار دارد. فقط می‌خواهم متذکر دو نکته شوم؛ یکی نوع‌شناسی اخلاق و تجلی اخلاق متعالیه مبتنی‌بر انفاق و ایثار است که خاستگاه و سرچشمه درخشانش حضرت اباعبدالله (ع) است که کماکان می‌جوشد و اوج جوشش آن را در عاشورا مشاهده و با پوست و استخوان‌مان در پیاده‌روی اربعین درک می‌کنیم. این اخلاق متعالیه دو اخلاق دُنیّه و متوسطه یا متعادله را پشت سر گذاشته و مظهر بارز اخلاقی است که با آن انسان سرشار از فاعلیت نفس و جود و وجود می‌شود و دیگران متنعم از این قابلیت و فعلیت. این اخلاق را انسان، به‌ویژه پیروان ادیان و به‌طور خاص مسیحیت با تفسیرش از عروج حضرت مسیح(ع) خوب می‌شناسند. بشر ولو با فطرت خویش با نوع‌دوستی و انفاق و ایثار آشناست و آن را می‌ستاید. این وجه اخلاقی عام که اوج تبلورش در اربعین است را باید خوب فهمید و فهماند. از آثار ملاصدرا این‌گونه استنباط می‌شود که بین اخلاق و سیاست علی‌رغم اشتراک ذره‌ای جدایی وجود ندارد. ملاصدرا معتقد است فلسفه اخلاق همان فلسفه سیاست است اما جنس و مرتبه آن فرق می‌کند، یک مرتبه دنیه یک مرتبه متعادله و یک مرتبه نیز متعالیه است. مرتبه دنیه در اخلاق چیست؟ انسان در این مرتبه بیشتر دل‌مشغولی‌اش شهوت و رفع نیازهای حسی و جسمی است و نوعی اشتراک با حیوان دارد، یعنی در حد قوه غضبیه و شهویه، دل‌مشغول معاش، قدرت و ثروت و حتی علم تجربی است. این سطح اول است. اگر انسان‌ها این چنین باشند جامعه هم این‌چنین می‌شود، یعنی چون جامعه رقیقه و چکیده وجود افراد است، سیاست مدنی هم همین می‌شود، یعنی سیاست هم می‌شود دنیه، یعنی مرتبه پایین. یک مرتبه بالاتر وجود دارد که فضایل اخلافی مطرح است که حکمای باستان مطرح می‌کردند، یعنی اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط در قوای شهویه، غضبیه و وهمیه که نتیجه‌اش عدالت است. عدالت یک فضیلت است که مورد نظر آنهاست. عدالت به‌اصطلاح آدابی دارد. آداب عدالت، حکمت و عفت است و با توجه به نسبت جامعه با افراد، شاهد جامعه عفیفان و حکیمان هستیم، اما ادب حکمت چیست؟ صدق است؛ یعنی جامعه‌ای که ادعای عفت دارد، جامعه‌ای که ادعای حکمت دارد جامعه صادقی است. حکومت آن حکومت صادقان است، حکومت صدیقین است؛ یعنی امرا دروغ نمی‌گویند، با فرض اینکه جامعه رقیقه وجود افراد است همه دنبال راست‌گویی هستند، دنبال راست‌جویی، راست‌پویی و راست‌خویی هستند و عفت آن به رضایت مردم از حکومت برمی‌گردد. اینجا دموکراسی هم جایگاه پیدا می‌کند. به این مرتبت دوم، مرتبت متعادله می‌گویند. فرض بر این است که دیالکتیکی بین جامعه و فرد وجود دارد؛ یعنی جامعه ظرفی می‌شود برای ظهور و بروز این انسان‌های صادق و تحولات وجودی و اخلاقی این انسان‌های صادق، یک چنین جامعه‌ای را تقویت و بازتولید می‌کند. و اما در مرتبت سوم یا متعالیه، انسان‌ها در سیر کمال روحی و کمال اخلاقی خود «تخلقوا باخلاق الله» می‌شوند؛ یعنی خدایی می‌شوند و جامعه‌شان خدایی می‌شود. انسان‌ها در این مرتبه جنس خدایی پیدا می‌کنند و خلیفه خدا می‌شوند. هرچه مراتب وجودی شدیدتر شود و از جان پرتر بِشَوید، دارای قابلیتی می‌شوید که سرشار از فیض وجود و جود می‌شوید و از شما وجود و کرامت می‌بارد. ادب این مرتبه احسان است. بالاترین فعل اخلاقی، احسان است. احسان بالاتر از عدالت است. چرا بالاتر از عدالت است؟ چون در عدالت که اصل طلایی اخلاق است آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نمی‌پسندی، اما در بحث احسان چیزی برای دیگران می‌پسندی که برای خود نمی‌پسندی، یعنی دیگران را برتر از خود می‌بینی، مثلا حفظ جان را برای دیگران می‌پسندی اما جان خود را قربانی هدایت و جلوگیری از تباهی و انحراف می‌کنی. فعل امام حسین(ع) چه بود؟ عادلانه بود یا کریمانه؟ فعل امام حسین(ع) کریمانه و ایثار بود. بالاترین مرتبت فعل اخلاقی کرامت و ایثار است. هیچ چشم‌داشتی ندارد. این فعل، فعل توحیدی است. این فعل انبیاست و انسان به مرتبتی می‌رسد که به عقل مستفاد و عقل فعال متصل می‌شود که مشمول عنایت خدا می‌شود و حکومت الهی تحقق پیدا می‌کند و این حکومت الهی برمی‌گردد به تشریعی که از حکومت انبیا می‌آید که قانون طلایی آن، لطف است و از شما باید لطف ببارد.
هدایت شده از سید حسین امامی
آیا رسیدن به قاعده لطف به معنای وجه عالمانه و عفیفانه و کریمانه است؟ به معنای نفی مرتبت اول و دوم است؟ خیر! اما در مرتبت اول، قدرت، هدف است، لکن در مرتبت دوم قدرت هدف نیست. قدرت وسیله است. ادب مرتبه اول اخلاقی و مرتبت اول مدینه دنیه چیست؟ علم است. علم تجربی، مرتبت اول است. قرار نیست اگر در مرتبت متعالیه باشید، ضعیف و خوار باشید، باید قوی باشید. انسان با توجه به نظر ملاصدرا باید توانا باشد و از همه قابلیت‌ها استفاده کند، ولی بداند که قدرت، ثروت و علم، مرتبه اول است و مرتبه آخر یا متعالیه از همه اینها کمال‌یافته‌تر است. درواقع مرتبه‌های اول و دوم کثراتی هستند که در مرتبت آخر، مستحیل می‌شوند و مسلم است که اگر کسی بخواهد از مرتبه اول به مرتبه دوم و سوم برود باید نگاه دیگری به مرتبه اول داشته باشد؛ یعنی نمی‌توان با نگاه صرف مرتبه اولی به مراتب بعدی صعود کرد. جنس نگاه باید فرق کند. در مرتبه سوم چه اتفاقی می‌افتد؟ انسان به سطحی از فعلیت و فاعلیت نفس می‌رسد که فعل شدنش خیلی قوی و پرانرژی می‌شود. اراده تغییر و شدنش قوی می‌شود. یک عامل دگرگون‌ساز می‌شود. خمود نمی‌شود. ساکت نمی‌شود، می‌شکند، به هم می‌ریزد و از پرتو غلیان وجودی او دیگران بهره‌مند می‌شوند. نگاهی به خودتان بیندازید، چه اندازه فاعلیت دارید؟ چه اندازه عاملیت دارید؟ چه اندازه اسیر هستید؟ این انقلاب اسلامی ریشه فلسفه صدرایی دارد. با این جوهر و سیاست صدرایی می‌توان نظام‌های سیاسی مختلف را ولو در سطح نظر مقایسه کرد. آمریکا چه سطحی است؟ آمریکا در سطح دنیه و قدرت و ثروت و علم است و احتمالا بیش از این ادعایی هم ندارد. به نظر می‌رسد در ایران زبان نظری و البته در برخی محافل، در سطح متعالیه گویاست، اما اعمال، زیر مرتبت دنیه‌اند. یا شعارت را اصلاح کن یا مرتبه خود را اعتلا ببخش و البته ما دومی را توصیه می‌کنیم که تناظر و نسبتی مستقیم با گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام(ره) دارد. ما دنبال یک اخلاق عالمانه، عفیفانه، حکیمانه و کریمانه هستیم؛ دنبال چنین جامعه‌ای هستیم و باید به سمت آن برویم اما اگر چنین جامعه‌ای در اختیار نبود از ما سلب مسئولیت می‌کند؟ بپذیریم که جامعه، رقیقه وجود افراد است. باید از خودمان شروع کنیم. آنگاه که همه چیز علیه تو می‌شود، آنگاه که از آسمان و زمین بر تو محدودیت می‌بارد تازه آغاز شکفتن و بالندگی توست. نکته دوم اینکه، افراد محترمی که به این سفر مشرف می‌شوید علاوه‌بر خودتان دیگران را تشویق کنید تا خاطرات گران‌بهای خود اعم از شخصی و اجتماعی و ارتباطی از این سفر نورانی و نوع‌دوستانه را بنویسند و به‌طور خاص لحظات معنوی آن را شکار کنید. این نوشته‌های ناب و بی‌واسطه بهترین داده برای تحلیل‌های ثانوی هستند. این خاطرات نشان می‌دهند تا چه اندازه تحلیل‌های ما با واقعیات شهودی یک زائر هماهنگ و سازگار است.
@shervamusiqiirani - گلهای تازه 104-ابوعطا.mp3
3.46M
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 🌺 طفیل هستی عشقند آدمی و پری ارادتی بنما تا سعادتی ببری بکوش خواجه و از عشق بی‌نصیب مباش که بنده را نخرد کس به عیب بی‌هنری می صبوح و شکرخواب صبحدم تا چند به عذر نیم شبی کوش و گریه سحری تو خود چه لعبتی ای شهسوار شیرین کار که در برابر چشمی و غایب از نظری هزار جان مقدس بسوخت زین غیرت که هر صباح و مسا شمع مجلس دگری بیا که وضع جهان را چنان که من دیدم گر امتحان بکنی می خوری و غم نخوری به بوی زلف و رخت می‌روند و می‌آیند صبا به غالیه سایی و گل به جلوه گری دعای گوشه نشینان بلا بگرداند چرا به گوشه چشمی به ما نمی‌نگری 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🆔 @shervamusiqiirani