هدایت شده از برنامه تلویزیونی جماران
🔹برنامه تلویزیونی جماران
🔻امام خمینی (ره) و یاران مبارز انقلاب اسلامی
▫️قسمت ۱۲ | میهمان: امیر عراقی
➕فرزند شهید «حاج مهدی عراقی» از مبارزین دیرین انقلاب
▫️میزبان : محمدرضا کائینی
▫️چهارشنبه ۸ شهریور، حوالی ساعت ۲۳ - شبکه یک سیما
🔹برنامه تلویزیونی جماران
▶️@jamaran_tv1
هدایت شده از مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
🟢اندیشکده فلسفه سیاسی دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار می کند:
📝دوره آشنایی با نظام مسائل فلسفه سیاسی
📚محورهای دوره :
۱. چرایی نیاز امروز ما به فلسفه سیاسی
۲.فلسفه های سیاسی زنده و تاریخی شده
۳. آشنایی با مسائل اساسی فلسفه سیاسی
۴. روش شناسی و معرفت شناسی در فلسفه سیاسی
۵. بنیادهای فلسفه سیاسی اسلامی
فلسفه سیاسی نوصدرایی و تعاملات آن با سیاست و حکومت در جمهوری اسلامی
✅با ارائه آقایان:
دکتر سیدمحمدرضا احمدی طباطبایی
دکتر جلال درخشه
دکتر فرشاد شریعت
دکتر علی اکبر علیخانی
دکتر حسن مجیدی
دکتر محمدصادق نصرت پناه
دکتر مرتضی فخاری
دکتر امید شفیعی
🗓تاریخ برگزاری: ۱۸ الی ۲۴ شهریورماه
✏️همراه با اعطای گواهی معتبر به شرکتکنندگان
✅جهت ثبت نام با شماره 09019447372 در پیام رسان بله یا با پیام کوتاه، ارتباط بگیرید.
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
#تازه_های_نشر
📚 کتاب اندیشه سیاسی آیت الله میرزامحمدعلی شاه آبادی، تالیف سیدجواد میرخلیلی منتشر شد
✅ جدیدترین اثر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، توسط نشر بوستان کتاب قم منتشر شد
✅ کتاب حاضر با هدف آشنایی با اندیشه سیاسی آیت الله میرزامحمدعلی شاه آبادی تهیه شده است. در این اثر، سعی مؤلف بر این بوده که با استفاده از منابع دست اول بر جای مانده از مرحوم شاه آبادی، به خصوص دو اثر مشهور وی؛ یعنی شذرات المعارف و رشحات البحار، اندیشه سیاسی ایشان را بیان کرده و همچنین تأثیرات اندیشه سیاسی مرحوم شاه آبادی را بر شاگردشان حضرت امام خمینی ره نشان دهد که بخش مهمی از این اثر را به خود اختصاص داده و به خصوص، در این اثر، تأثیرات عرفانی و اخلاقی و عملی شاه آبادی بر بنیانگذار انقلاب اسلامی در جهات مختلف نشان داده شده است. چرا که اندیشه شاه آبادی، به نوعی زیربنای فکری و اعتقادی انقلاب اسلامی ایران به شمار میرود و برای شناخت انقلاب اسلامی ایران، شناخت اندیشه سیاسی ایشان حائز اهمیت است.
✅ مشخصات کتابشناختی اثر:
زبان: فارسی
قطع: رقعی
جلد: شومیز
تیراژ: 1000 نسخه
تاریخ چاپ: تابستان 1402
تعداد صفحه: 224
قیمت اصلی: 1٬450٬000 ریال
قیمت با تخفیف: 1٬305٬000 ریال
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
هدایت شده از سلمان بهادران
کتاب صوتی دو جلدی و رایگان سیره و سرگذشت امام موسی صدر
⏬⏬⏬
دانلود از پایگاه اینترنتی ایران صدا
http://book.iranseda.ir/taglist/?VALID=TRUE&ti=306&t=%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%20%D8%B5%D8%AF%D8%B1
هدایت شده از شریف لک زایی
اربعین؛ تعمیق تمدن نوین اسلامی
دکتر شریف لک زایی (استاد فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
«خلق تمدن» به تعبیری که امام موسی صدر دارد، یعنی خلق فرهنگ (اندیشه و تفکر و علوم و بعد نرم افزاری) و مدنیت (جلوه های بیرونی و عینی و ملموس) که مبتنی بر الزامات مختلفی است. از جمله مهم ترین الزامات عملی آن در دوره جدید، مشارکت و همراهی و حضور مردم و نخبگان و وجود پشتیبانی های مختلف از سوی دولت ها و نهادهای رسمی است. در این میان افزون بر توجه به ابعاد نظری، فلسفی و دینی این واقعه، داشتن تشکل و سازمان، واجد اهمیت بسیاری است. در واقعه پیاده روی اربعین بیشتر تشکل های موجود، تشکل های مردمی است و اساسا خلق حرکت اربعین یک حرکت مردمی است و تداوم و استمرار آن نیز با وجود و حضور مردم ممکن خواهد شد.
حضور هیات های عزاداری مردمی به معنای وجود سنخ خاصی از تشکل های مردمی است که به تمهید پیاده روی اربعین پرداخته و نیازهای موجود را با وجود و حضور مردم و ایثار و فداکاری عاشقانه و خالصانه مردم تامین می کنند. این تشکل ها باید تقویت شده و بدون وابستگی به سازمان های دولتی همچنان با قوت به فعالیت بپردازند. دولت ها بویژه دولت عراق و ایران با حضور در کنار مردم، باید موانع را از سر راه بردارند. چند کار در اینجا اتفاق می افتد که قابل اهمیت است و باید به صورت جدی محافظت شود و تداوم یابد:
نخست مردمی بودن این تشکل هاست. این تشکل ها که در مسیر پیاده روی اربعین حضور دارند و به زائران خدمت می دهند از متن مردم جوشیده و سربرآورده اند. از این رو، همچنان باید به گونه ای عمل شود که این وجه مردمی حفظ، تقویت و محافظت شود. آفت و آسیب مهم پیاده روی اربعین، دولتی سازی آن و تهی ساختن آن از تشکل های مردمی و حضور داوطلبانه مردم است. دوم اینکه نیازها و مایحتاج پیاده روندگان توسط همین تشکل ها از میان مردم برطرف می شود که این وجه نیز باید همچنان حفظ و تداوم یابد. دولت ها نمی توانند مایحتاج چندین میلیون زائر اربعین را فراهم آورند و به این خیل میلیونی زائران خدمات بدهند. باید از تشکل های مردمی محافظت شود تا همچنان حضور موثری داشته باشند و نقش اول را در پیاده روی اربعین برعهده داشته باشند.سوم برنامه ریزی برای فعالیت های فرهنگی توسط این تشکل های مردمی باید انجام شود که البته نیازمند تقویت این بخش توسط مراکز علمی حوزوی، دانشگاهی و نخبگان علمی، فکری و فرهنگی است.چهارم، عطف به مطلب سوم، بعد فرهنگ و مدنیت که به تعبیر امام موسی صدر زمینه ساز خلق تمدن است در پیاده روی سالانه اربعین باید افزایش یابد، بنابراین از یک سو، وجود نظم، نظافت، تامین بهداشت، سلامت و امنیت زائران و محیط پیاده روی و حمل و نقل زائران باید تامین شود و از سوی دیگر اندیشه و تفکر درباره مسائل مختلف جهان اسلام و مسلمانان در این واقعه باید مورد توجه باشد. پنجم، برگزاری همایش های تخصصی و عمومی به منظور تعمیق فرهنگی و فکری زائران باید افزایش یابد و مورد توجه موکب های بسیار متنوع مسیر پیاده روی اربعین قرار گیرد. این همایش ها، نشست ها، گعده های علمی تخصصی و ترویجی باید بر وجه فلسفی و نیاز نظری پیاده روی اربعین تاکید کنند و عمق فکری اربعین را هم در کنار وجه احساسی و عاطفی اربعین افزایش دهند. در واقع، این رویداد بسیار مهم، باید محل تشکیل نشست ها و همایش های سالانه در موضوعات مختلف مسلمانان و ارائه راهکار برای حل مسائل و معضلات جوامع مسلمان باشد.ششم، تعاملات و تبادلات فرهنگی بین المللی تشکل های مردمی در ایام اربعین باید افزون شود. ارتباطات بین المللی زائران باید افزایش یابد. نباید موکب های کشورهای مختلف به صورت جزیره ای فعالیت کنند بلکه باید همکاری و تعامل میان موکب های مختلف وجود داشته باشد. حرمت میزبان باید حفظ و رعایت شود. در واقع اهالی عراق، فضل تقدمی در پیاده روی اربعین دارند و در طول سال ها این واقعه را زنده نگاه داشتند و باید این فضل تقدم با حرمت نهادن به میهمان نوازی آنان محافظت شود.
منبع: روزنامه ایران، ۱۲ شهریور ۱۴۰۲
https://irannewspaper.ir/8272/11
https://eitaa.com/shariflakzaei
هدایت شده از سید حسین امامی
تجلی اخلاق مبتنیبر ایثار در پیادهروی اربعین
مرحوم دکتر عماد افروغ در یادداشت کوتاهی که در ایام اربعین سال گذشته نگاشته به زائران اربعین توصیهها و پیشنهادهایی کرده که امیدواریم برای مخاطبان مفید و راهگشا باشد.
تجلی اخلاق مبتنیبر ایثار در پیادهروی اربعین
با سلام خدمت زائران عزیز اربعین، قصد ورود به مباحث و تحلیلهای جاری و اشتراکات و تفاوتهای آن را ندارم که جای بحث بسیار دارد. فقط میخواهم متذکر دو نکته شوم؛ یکی نوعشناسی اخلاق و تجلی اخلاق متعالیه مبتنیبر انفاق و ایثار است که خاستگاه و سرچشمه درخشانش حضرت اباعبدالله (ع) است که کماکان میجوشد و اوج جوشش آن را در عاشورا مشاهده و با پوست و استخوانمان در پیادهروی اربعین درک میکنیم. این اخلاق متعالیه دو اخلاق دُنیّه و متوسطه یا متعادله را پشت سر گذاشته و مظهر بارز اخلاقی است که با آن انسان سرشار از فاعلیت نفس و جود و وجود میشود و دیگران متنعم از این قابلیت و فعلیت. این اخلاق را انسان، بهویژه پیروان ادیان و بهطور خاص مسیحیت با تفسیرش از عروج حضرت مسیح(ع) خوب میشناسند. بشر ولو با فطرت خویش با نوعدوستی و انفاق و ایثار آشناست و آن را میستاید. این وجه اخلاقی عام که اوج تبلورش در اربعین است را باید خوب فهمید و فهماند. از آثار ملاصدرا اینگونه استنباط میشود که بین اخلاق و سیاست علیرغم اشتراک ذرهای جدایی وجود ندارد. ملاصدرا معتقد است فلسفه اخلاق همان فلسفه سیاست است اما جنس و مرتبه آن فرق میکند، یک مرتبه دنیه یک مرتبه متعادله و یک مرتبه نیز متعالیه است. مرتبه دنیه در اخلاق چیست؟ انسان در این مرتبه بیشتر دلمشغولیاش شهوت و رفع نیازهای حسی و جسمی است و نوعی اشتراک با حیوان دارد، یعنی در حد قوه غضبیه و شهویه، دلمشغول معاش، قدرت و ثروت و حتی علم تجربی است.
این سطح اول است. اگر انسانها این چنین باشند جامعه هم اینچنین میشود، یعنی چون جامعه رقیقه و چکیده وجود افراد است، سیاست مدنی هم همین میشود، یعنی سیاست هم میشود دنیه، یعنی مرتبه پایین. یک مرتبه بالاتر وجود دارد که فضایل اخلافی مطرح است که حکمای باستان مطرح میکردند، یعنی اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط در قوای شهویه، غضبیه و وهمیه که نتیجهاش عدالت است. عدالت یک فضیلت است که مورد نظر آنهاست. عدالت بهاصطلاح آدابی دارد. آداب عدالت، حکمت و عفت است و با توجه به نسبت جامعه با افراد، شاهد جامعه عفیفان و حکیمان هستیم، اما ادب حکمت چیست؟ صدق است؛ یعنی جامعهای که ادعای عفت دارد، جامعهای که ادعای حکمت دارد جامعه صادقی است. حکومت آن حکومت صادقان است، حکومت صدیقین است؛ یعنی امرا دروغ نمیگویند، با فرض اینکه جامعه رقیقه وجود افراد است همه دنبال راستگویی هستند، دنبال راستجویی، راستپویی و راستخویی هستند و عفت آن به رضایت مردم از حکومت برمیگردد. اینجا دموکراسی هم جایگاه پیدا میکند. به این مرتبت دوم، مرتبت متعادله میگویند. فرض بر این است که دیالکتیکی بین جامعه و فرد وجود دارد؛ یعنی جامعه ظرفی میشود برای ظهور و بروز این انسانهای صادق و تحولات وجودی و اخلاقی این انسانهای صادق، یک چنین جامعهای را تقویت و بازتولید میکند. و اما در مرتبت سوم یا متعالیه، انسانها در سیر کمال روحی و کمال اخلاقی خود «تخلقوا باخلاق الله» میشوند؛ یعنی خدایی میشوند و جامعهشان خدایی میشود. انسانها در این مرتبه جنس خدایی پیدا میکنند و خلیفه خدا میشوند. هرچه مراتب وجودی شدیدتر شود و از جان پرتر بِشَوید، دارای قابلیتی میشوید که سرشار از فیض وجود و جود میشوید و از شما وجود و کرامت میبارد. ادب این مرتبه احسان است. بالاترین فعل اخلاقی، احسان است. احسان بالاتر از عدالت است. چرا بالاتر از عدالت است؟ چون در عدالت که اصل طلایی اخلاق است آنچه برای خود نمیپسندی برای دیگران هم نمیپسندی، اما در بحث احسان چیزی برای دیگران میپسندی که برای خود نمیپسندی، یعنی دیگران را برتر از خود میبینی، مثلا حفظ جان را برای دیگران میپسندی اما جان خود را قربانی هدایت و جلوگیری از تباهی و انحراف میکنی. فعل امام حسین(ع) چه بود؟ عادلانه بود یا کریمانه؟ فعل امام حسین(ع) کریمانه و ایثار بود. بالاترین مرتبت فعل اخلاقی کرامت و ایثار است. هیچ چشمداشتی ندارد. این فعل، فعل توحیدی است. این فعل انبیاست و انسان به مرتبتی میرسد که به عقل مستفاد و عقل فعال متصل میشود که مشمول عنایت خدا میشود و حکومت الهی تحقق پیدا میکند و این حکومت الهی برمیگردد به تشریعی که از حکومت انبیا میآید که قانون طلایی آن، لطف است و از شما باید لطف ببارد.
هدایت شده از سید حسین امامی
آیا رسیدن به قاعده لطف به معنای وجه عالمانه و عفیفانه و کریمانه است؟ به معنای نفی مرتبت اول و دوم است؟ خیر! اما در مرتبت اول، قدرت، هدف است، لکن در مرتبت دوم قدرت هدف نیست. قدرت وسیله است. ادب مرتبه اول اخلاقی و مرتبت اول مدینه دنیه چیست؟ علم است. علم تجربی، مرتبت اول است. قرار نیست اگر در مرتبت متعالیه باشید، ضعیف و خوار باشید، باید قوی باشید. انسان با توجه به نظر ملاصدرا باید توانا باشد و از همه قابلیتها استفاده کند، ولی بداند که قدرت، ثروت و علم، مرتبه اول است و مرتبه آخر یا متعالیه از همه اینها کمالیافتهتر است. درواقع مرتبههای اول و دوم کثراتی هستند که در مرتبت آخر، مستحیل میشوند و مسلم است که اگر کسی بخواهد از مرتبه اول به مرتبه دوم و سوم برود باید نگاه دیگری به مرتبه اول داشته باشد؛ یعنی نمیتوان با نگاه صرف مرتبه اولی به مراتب بعدی صعود کرد. جنس نگاه باید فرق کند.
در مرتبه سوم چه اتفاقی میافتد؟ انسان به سطحی از فعلیت و فاعلیت نفس میرسد که فعل شدنش خیلی قوی و پرانرژی میشود. اراده تغییر و شدنش قوی میشود. یک عامل دگرگونساز میشود. خمود نمیشود. ساکت نمیشود، میشکند، به هم میریزد و از پرتو غلیان وجودی او دیگران بهرهمند میشوند.
نگاهی به خودتان بیندازید، چه اندازه فاعلیت دارید؟ چه اندازه عاملیت دارید؟ چه اندازه اسیر هستید؟ این انقلاب اسلامی ریشه فلسفه صدرایی دارد. با این جوهر و سیاست صدرایی میتوان نظامهای سیاسی مختلف را ولو در سطح نظر مقایسه کرد. آمریکا چه سطحی است؟ آمریکا در سطح دنیه و قدرت و ثروت و علم است و احتمالا بیش از این ادعایی هم ندارد. به نظر میرسد در ایران زبان نظری و البته در برخی محافل، در سطح متعالیه گویاست، اما اعمال، زیر مرتبت دنیهاند. یا شعارت را اصلاح کن یا مرتبه خود را اعتلا ببخش و البته ما دومی را توصیه میکنیم که تناظر و نسبتی مستقیم با گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشههای امام(ره) دارد. ما دنبال یک اخلاق عالمانه، عفیفانه، حکیمانه و کریمانه هستیم؛ دنبال چنین جامعهای هستیم و باید به سمت آن برویم اما اگر چنین جامعهای در اختیار نبود از ما سلب مسئولیت میکند؟ بپذیریم که جامعه، رقیقه وجود افراد است. باید از خودمان شروع کنیم. آنگاه که همه چیز علیه تو میشود، آنگاه که از آسمان و زمین بر تو محدودیت میبارد تازه آغاز شکفتن و بالندگی توست.
نکته دوم اینکه، افراد محترمی که به این سفر مشرف میشوید علاوهبر خودتان دیگران را تشویق کنید تا خاطرات گرانبهای خود اعم از شخصی و اجتماعی و ارتباطی از این سفر نورانی و نوعدوستانه را بنویسند و بهطور خاص لحظات معنوی آن را شکار کنید. این نوشتههای ناب و بیواسطه بهترین داده برای تحلیلهای ثانوی هستند. این خاطرات نشان میدهند تا چه اندازه تحلیلهای ما با واقعیات شهودی یک زائر هماهنگ و سازگار است.
هدایت شده از 🎶 موسیقی اصیل ایرانی 🎶
@shervamusiqiirani - گلهای تازه 104-ابوعطا.mp3
3.46M
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
طفیل هستی عشقند آدمی و پری
ارادتی بنما تا سعادتی ببری
بکوش خواجه و از عشق بینصیب مباش
که بنده را نخرد کس به عیب بیهنری
می صبوح و شکرخواب صبحدم تا چند
به عذر نیم شبی کوش و گریه سحری
تو خود چه لعبتی ای شهسوار شیرین کار
که در برابر چشمی و غایب از نظری
هزار جان مقدس بسوخت زین غیرت
که هر صباح و مسا شمع مجلس دگری
بیا که وضع جهان را چنان که من دیدم
گر امتحان بکنی می خوری و غم نخوری
به بوی زلف و رخت میروند و میآیند
صبا به غالیه سایی و گل به جلوه گری
دعای گوشه نشینان بلا بگرداند
چرا به گوشه چشمی به ما نمینگری
#حافظ
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🆔 @shervamusiqiirani
اصالت آمیخته فرد و جامعه از نگاه شهید بهشتی و امام صدر.pdf
1.58M
🔶 اصالت آمیخته فرد و جامعه از نگاه شهید بهشتی و امام صدر
✍ نویسنده: محمدمهدی رفیعی
🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره شانزدهم، شهریور ۱۴۰۲
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
🆔 @beheshtinegarr
رابطه شهید بهشتی و امام موسی صدر (همکاری های مشترک).pdf
1.14M
🔶 رابطه شهید بهشتی و امام موسی صدر (همکاریهای مشترک)
✍ نویسنده: علیرضا باقری
🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره پانزدهم، شهریور ۱۴۰۲
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
🆔 @beheshtinegarr
هدایت شده از کتابخانه های استان ک.ب
#گفتگو
#سیر_مطالعاتی_آثار_داوری_اردکانی
#فرهنگ_کتابخوانی
اداره کل کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویراحمد برگزار می کند
📚درنگی درباب آثار و آرای دکتر رضا داوری اردکانی
با حضور :دکتر محمدهادی محمودی
🗓روز شنبه ۱۸ شهریور
🕙ساعت ۱۹ تا ۲۱
مکان برگزاری: سالن اجتماعات کتابخانه آیت الله ملک حسینی(ره) یاسوج
#اداره_کل_کتابخانه_های_عمومی_کهگیلویه_و_بویراحمد
@yasoujpl
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن
📒حکمرانی در قرآن (جلسه ۲۰۳)
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام استاد نجف لک زایی
📅 زمان: شنبه ۱۸ شهریور ماه
۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۵ الی ۱۴
💠 لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
فلسفه_اجتماعی_جلسه_۱۳۶_۱۶_شهریور_۱۴۰۲.mp3
42.54M
#فلسفه_اجتماعی_حکمت_متعالیه
#سید_مهدی_امامی_جمعه
📒مجموعه درسگفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه جلسه صد و سی و ششم
◾️فصل دوم جلسه 96
🎙 ارائه دهنده: دکتر سید مهدی امامی جمعه
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/falsafe_ejtemaei-0136
⏰ پنج شنبه 16 شهریور ماه 1402
📂 فارابی و نقش عقل پیشادینی در طرح نظام فقه مقاصدی
📍 سرای هنر و اندیشه(سُها)
https://eitaa.com/isca_seda/6998
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
سلسله جلسات شواهد الربوبیة با رویکرد فلسفه اجتماعی جلسه 01.mp3
37.44M
فایل صوتی سلسله جلسات شواهد الربوبیة با رویکرد فلسفه اجتماعی
🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه
جلسه اول
📆 ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
📚 موضوع: توضیح روش تدریس- نگاهی کلان به مباحث علم النفس شواهد الربوبیه
https://eitaa.com/isca_seda/7000
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
سلسله جلسات شواهد الربوبیة با رویکرد فلسفه اجتماعی جلسه 02.mp3
37.89M
فایل صوتی سلسله جلسات شواهد الربوبیة با رویکرد فلسفه اجتماعی
🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه
جلسه دوم
📆 ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
📚 موضوع: تعریف، غایت و کارکرد فلسفه در دیدگاه ملاصدرا
https://eitaa.com/isca_seda/7001
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دبیرخانه هدایت و حمایت از پایان نامه ها و رسائل علوم انسانی ،با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، از پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری در حوزه علوم انسانی حمایت می نماید. علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی WWW.DHRP.IR مراجعه فرمایند.
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
به کانال پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در ایتا بپیوندید:
✅✅https://eitaa.com/joinchat/2117796090Ca36df74ac4
🔶 علل عقبماندگی مسلمانان (۱)
✍ امام موسی صدر:
🔸برخی نظرها مسلمانان را متهم میکنند که تنبل شدهاند. حقیقت این است که این ادعا هم درست است. اسلام به کار مدام و پیگیر فرامیخواند. پیامبر (ص) میگوید که اگر بنده مؤمنی احساس کرد که مرگش فرارسیده و در دستش نهالی است که میخواسته غرس کند باید آن را غرس کند، پیش از آنکه بمیرد
🔸یعنی انسان مؤمن و کشاورز مؤمن اگر در مزرعه است و نهالی در دست دارد و اجلش فرا رسید مانند انسان معمولی نیست که تسلیم مرگ میشود و پاهایش را به سمت قبله دراز میکند و مینالد و خانوادهاش را طلب میکند و از فرا رسیدن مرگ اندوهناک میشود.
🔸اسلام میگوید که عبادت، هفتاد بخش دارد و بهترین آن کار است و کار را هر کاری مانند کشاورزی و تجارت و بنایی، عبادتی میداند که نباید به نتایج و سود و دستاوردهای آن اندیشید، کار فی نفسه در اسلام مقدس است.
📙گام به گام با امام، ج۲، ص۴۴۷
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
✍ شهید بهشتی:
🔸بیکاری، صرف نظر از جنبه اقتصادی، از نظر اجتماعی یک بیماری است. بسیاری از بیماریهای اخلاقی، کارهای ناروا، تبهکاریها و جرمها، زاییده بیکاری است.
🔸خیلیها هستند که همه چیز هم دارند، خانه، زندگی، خوراک، پوشاک، همه چیز برایشان آماده است. عده ای کسانی هستند که به هرحال همه اینها بدون این که زحمت بکشند برایشان آماده است، اما زندگی برایشان خستهکننده است. «اشتغال» به زندگی شادابی و نشاط میدهد.
🔸اشتغال، سازنده است، انسان را میسازد. «کار»، سازنده است. «اشتغال» و «کار» برای انسانسازی مفید است. این است که اصولا اشتغال، صرف نظر از این که در بعد اقتصادی بسیار پر اهمیت است، در بعد اجتماعی و اخلاقی هم بسیار پر اهمیت است.
📙نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی)، ص ۲۹
ادامه دارد...
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔶 علل عقبماندگی مسلمانان (۲)
✍ امام موسی صدر:
🔸بعد دوم مشکل، زن است که نیمی از جامعه است. جامعهای که در آن زن و مرد با هم کار میکنند از جامعهای که در آن فقط مرد کار میکند دو برابر تولید میکند
🔸زن از اول اسلام بهرغم محدودیت عرصه زندگی، کار میکرده است. اینکه کجا و چگونه کار میکرده موضوع دیگری است. اما رفته رفته زن به عنصری تعطیل شده در زندگی مسلمانان و جامعه اسلامی تبدیل شد.
🔸طبعاً یکباره نیمی از عوامل سازندگی را از عرصه حذف کردیم و این هم سبب دیگری است باز سؤال تکرار میشود که چرا زن که عنصری کارا و سازنده در عرصه سازندگی جامعه بوده به حال خود رها شده به جهالت تن داد و دیگر نیاموخت و مشارکت نکرد و از ورود به عرصههای زندگی پرهیز کرد.
📙گام به گام با امام، ج ۲، ص ۴۴۸
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
✍ شهید بهشتی:
🔸زن از نظر قانون اسلام، یک زندگی صددرصد مستقل دارد. باید هم بتواند خودش را اداره کند. اصلا اگر شما طرز تربیت اسلام را بدانید و به آن توجه کنید، میفهمید زنی که بتواند مستقلا خودش را اداره کند، این زن نقدس تربیت اسلامی دارد؛ چه از نظر اقتصادی و چه از نظر اجتماعی
🔸بنابراین، اگر ما واقعا موقف اسلام، یعنی موقعیت زن و مرد مسلمان را واقعا آنطور که اسلام خواسته در نظر بگیریم، خوب میتوانیم بفهمیم که تربیت یک زن مسلمان و شخصیت یک زن مسلمان باید تربیت و شخصیتی باشد که یک زن مسلمان بتواند کار خودش را اداره کند.
📙 موقعیت زن در اسلام، ص ۱۲۴
ادامه دارد...
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
علل عقبماندگی مسلمانان (۳)
✍ امام موسی صدر:
🔸بعد سوم از مشکل این است که مسلمانان که با صدق و اخلاص عمل میکردند این دو اصل را رها کردند. وقتی از صدق سخن میگوییم فقط مرادمان صدق در کلام نیست بلکه صدق در وعده و صدق در بیان و صدق در کار را هم مراد میکنیم
🔸اینکه فلانی در سخنش صادق است یعنی دروغ نمیگوید و اینکه در وعدهاش صادق است یعنی به وعدهاش عمل میکند و اینکه در عملش صادق است یعنی اینکه کارش را درست انجام میدهد و کم نمیگذارد و خلف وعده نمیکند و در کارش سستی نمیورزد
🔸صدق مبنا و پایه اصلاح است و این سخن صریح قرآن کریم است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ» به این پیوند توجه کنید سخن استوار و درست بگویید تا کارهایتان را شایسته گرداند یعنی پاداشتان این است. اگر سخنتان درست بود، کارهایتان هم درست خواهد بود.
📙 گام به گام با امام، ج۲، ص۴۴۸
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
✍ شهید بهشتی:
🔸اولین موضع در رابطه با انقلاب اسلامی ایران که بهعنوان پایه اصلی، آن را عنوان میکنم، صداقت و صراحت است که اساسیترین موضع اجتماعی و روابط اجتماعی ما باید باشد.
🔸اسلام، دین حقپرستی است؛ صراط مستقیم، راه راست و راه دوستی است. مجامله و خوشآمدگویی، بیاعتنایی به حق، بهعنوان محور اصلی زندگی و روابط اجتماعیمان، انحراف از راه اسلام است.
🔸دوستان عزیز، بگذارید هر احساس که در دل داریم و هر اندیشه که در مغز داریم بدون رودر بایستی برای هم بگوییم و بعد موضع روشن و مناسبی را انتخاب کنیم. [بیان آزاد احساس و اندیشه برای این است که] معلوم باشد هر فرد و هر گروه در چه موضعی حرکت میکند و تکلیف مردم در برابر هم و تکلیف کل جامعه ما در برابر دیگران روشن باشد
🔸قبول هم بکنیم که وقتی خواستیم از موضع صدق و حق و عدل، که روح اسلام است، با هم برخورد کنیم، گاهی هم تلخی پیش میآید، ولی من این تلخی ناشی از برخورد صادقانه را بر آن شیرینی کاذب ناشی از برخورد منافقانه و مجاملهآمیز ترجیح میدهم. زندگی در آن حالت است که نورانی است و از فروغ الهی برخوردار است.
📙 سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۱، ص ۶۰۵ و ۶۰۶
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از بهشتینگار
آزادی بیان و مطبوعات در اندیشه شهید بهشتی و امام موسی صدر.pdf
1.1M
🔶 آزادی بیان و مطبوعات در اندیشه شهید بهشتی و امام موسی صدر
✍ نویسنده: رضا نوریان
🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره هفدهم، شهریور ۱۴۰۲
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
🆔 @beheshtinegarr
◼️رحلت پیامبر اعظم (ص)، معراج وصال اوست با حضرت دوست. رحلت جان سوزش را به عاشقان رسالتش تسلیت میگوئیم.
🔳شهادت دومین نور ولایت، صاحب کرامت و شفیع قیامت، امام حسن مجتبی علیه السلام، را تسلیت میگوئیم.
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
صلح حسن (ع)
✍️ امام موسی صدر:
🔶 حضرت، مردم را به جنگ با معاویه دعوت کرد ولی [با حیلهگریهای معاویه] موج انحرافی در بین مردم بهوجود آمد. معاویه به شخصیتهای کلیدی مؤثر در افکار عمومی نامههایی نوشت [و وعدههایی داد] آنان هم فریب اموال معاویه را خوردند و با تحريك اراذل و اوباش، در نخیله شورشی به پا کردند و به طرف امام حسن(ع) که تازه امامت را به دست گرفته بود هجوم بردند و با زدن امام و کشیدن سجاده از زیر پای آن حضرت و زخمی کردن ساق پای او با شمشیر زهر آلود، حضرت را وادار کردند که زیر بار صلح با معاویه برود؛ یعنی موجی که بر ضد امام به راه افتاد خواسته این موج چه بود؟ باید با معاویه بیعت کنی...امواجی که افکار عمومی را بهدنبال خودشان میکشانند همیشه برحق نیستند. معالأسف، مردم در اغلب موارد گمراه میشوند و فریب میخورند و در نتیجه موج سهمگین افکار عمومی در داخل شکل میگیرد، هرکس که قدرت ایستادگی و مقاومت در برابر آن را دارد باید بایستد و مقاومت کند و هرکس که این قدرت را ندارد حداقل نباید با این موج همراه شود و در کشت و کشتار و قتل و غارتشان شريك شود.
📙 گام به گام با امام، ج ۱۱، ص ۴۴۰
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
✍️ شهید بهشتی:
🔶 امام مجتبی آماده است برای جانبازی و برای شهادت. مورخین شركت امام مجتبی را در چندین جنگ حتی در زمان عمر بن خطاب نقل میكنند. زمان خود علی (ع) در جنگها شركت میكرد. اما امام مجتبی با چه جنگ كند و چجور جنگ كند؟ چجور مبارزه كند درحالیكه امكان یك مبارزه مسلح جدی بر طبق محاسبات صحیح اجتماعی برای امام مجتبی فراهم نبود. وقتی امكان اینگونه مبارزه فراهم نبود امام مجتبی تصمیم گرفت یك نوع مبارزه آرام با معاویه شروع كند. مبارزه آرام امام مجتبی این بود كه تا امام مجتبی زنده بود در سرتاسر بلاد اسلامی، شخصیتهای برجستهای وجود داشتند كه با انتقادات صریح خودشان تا حدود معین، پنج درصد، ده درصد، بیست درصد جلوی حكومت مستبد و خودكامه معاویه را میگرفتند. امام مجتبی برای اینكه این مقدار از مبارزه را در میان مسلمانها زنده نگه دارد و برای اینكه بیجهت مبارزه شدید بیاثر را دنبال نكند صلح با معاویه را پذیرفت.
📎مطالعه بیشتر
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🎵 قطعه ای از بهشت
🎤 خواننده : استاد #محمدعلی_کریمخانی
🎼 آهنگسازان : #آریا_عظیمی_نژاد
#علی_کهن_دیری
📝 شعر: #حبیب_الله_چایچیان
#حسان
🍃🌷🍃🌾🌸🌾🍃🌷🍃
🆔 @shervamusiqiirani