هدایت شده از بهشتینگار
من محمد حسینی بهشتی هستم.pdf
1.62M
🔶 من محمد حسینی بهشتی هستم
✍️ نویسنده: شهید سیدمحمد حسینی بهشتی (به کوشش فاطمه اسلام پناه)
🗞 بهشتینگار، شماره چهل و چهارم، خرداد ۱۴۰۳
#هنگامه
🆔 @beheshtinegarr
هدایت شده از بهشتینگار
شهید بهشتی؛ از طلبگی تا اجتهاد.pdf
300K
🔶 شهید بهشتی؛ از طلبگی تا اجتهاد
✍️ نویسنده: علی بوداغی
🗞 بهشتینگار، شماره چهل و پنجم، خرداد ۱۴۰۳
🖇مطالعه یادداشت
#هنگامه
🆔 @beheshtinegarr
هدایت شده از پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه برگزار میکند؛
☑ شهید بهشتی و فلسفه صدرایی؛ انسان شناسی از نگاه شهید بهشتی
🎙 حجتالاسلام دکتر عسکر دیرباز
🎙 دکتر شریف لکزایی
🗓 پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۷، ساعت ۱۰
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی
💻 لینک حضور در جلسه
http://hekmateislami.com/live
#شهید_بهشتی #ملاصدرا #شریف_لک_زایی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
اهمیت «مشارکت سیاسی» در اندیشه شهید آیتالله بهشتی
انتخابات و تکلیف مدنی
مردم در شکلگیری «دولت مقتدر» چه سهم و نقشی دارند؟
دکتر نجمه کیخا
استاد اندیشه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی
1. از تمایزات بسیار مهم دیدگاههای شهید بهشتی با غالب اسلامگرایان این است که وی ضمن تأکید بر اجرایی شدن قوانین اسلام در جامعه، همزمان دغدغه حفظ «آزادی» و «اختیار» انسان را نیز دارد. او همانگونه که همچون امام خمینی(ره) و استاد مطهری و دیگر رهبران فکری زمانه، اسلام را دینی جامع و «دین» و «سیاست» را همگام هم میداند، در پی آن است تا کامل بودن قوانین اسلام را نافی اختیار و مسئولیت اجتماعی انسان نداند و هر دو را باهم پیش برد.
ترکیب همزمان اطاعت و پیروی با اختیار و خلاقیت با همان واژه پرکاربرد در اندیشه شهید بهشتی معنا میشود که عبارت از «مسئولیت اجتماعی» است. امروزه در ادبیات فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست در توصیف این مباحث از تکلیفگرایی، فایدهگرایی، اختیارگرایی و فضیلتگرایی سخن به میان میآید. در این یادداشت کوتاه مجال بررسی این مکاتب نیست اما این امر مهم است که شهید بهشتی قائل به معیاری اخلاقی است تا امر «فردی» و «اجتماعی» به تعادل برسد.
«اخلاق سیاسی» معیاری است تا اختیار، گزینشگری و فردیت انسان قربانی اهداف سیاسی قدرت حاکم نشود و از سوی دیگر، مسئولیت و تعهد اجتماعی انسان به فراموشی سپرده نشود. با چنین نگاهی میتوان به بحث مشارکت سیاسی در اندیشه شهید بهشتی پرداخت.
2. در اندیشه شهید بهشتی نه «قدرت سیاسی حاکم» مقدس است و نه «فرد» در مفهوم لیبرال خود؛ هر دو اصالت دارند و در هم تأثیر مینهند. انسان بدون پرداختن به تعهدات اجتماعی خود نمیتواند خود را بسازد و از سوی دیگر، محیط سازی انسان نیز در گرو خودسازی اوست. در ادبیات اسلامگرایانه دهه های چهل و پنجاه در ایران، چنین عباراتی در قالب امر به معروف و نهی از منکر معنا میشد و واژه «مشارکت سیاسی» بیشتر از دهه هفتاد به فضای فکری و سیاسی ایران راه یافت. همچنین چالش اسلامگرایان و نوگرایان دینی در تعیین جایگاه دیدگاههای اجتماعی اسلام نسبت به لیبرالیسم و مارکسیسم، پرداختن به بحث اصالت فرد و جمع را ضروری ساخته بود. به این ترتیب، مشارکت سیاسی در اندیشه شهید بهشتی با چنین دغدغههایی مورد توجه قرار میگیرد.
3. اهتمام همزمان به «فرد» و «اجتماع» به بهترین صورت در امر مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم ظهور مییابد. شهید بهشتی همچون آیتالله طالقانی معتقد بود رأی دادن و شرکت در فرایند انتخابات گرچه امری بااهمیت است اما فرصت بسیار کمی برای حضور اجتماعی مردم فراهم میکند. هم حضور همه مردم در تمامی نقاط کشور حتی مناطق روستایی و دورافتاده ضروری است و هم آگاه شدن و نظر دادن در باب همه مسائل اجتماعی ضرورت دارد. آیتالله طالقانی این امر را در قالب بحث شوراهای محلی و روستایی تا سطح شورای استانی و سپس مجلس شورا اجرایی میدید و شهید بهشتی ضمن تأیید این امر بر فراغت تمامی شهروندان برای پرداختن به مسائل سیاسی نیز اهتمام می کرد.
شهید بهشتی معتقد بود باید وضعیت اقتصادی جامعه به گونهای باشد که افراد مجبور نباشند تمام روز کار کنند و فرصت بیابند بخشی از روز را در مکانهایی با گفتوگو و دیدار با هممحلهایها و دوستان و همشهریان خود در جریان مسائل و مشکلات قرار گیرند و همفکری کنند و نظر دهند. اگر چنین فراغتی نباشد سخن از مشارکت شهروندان بیمعناست زیرا مشارکت بدون آگاهی از اخبار و رویدادها فایده مورد نظر را نخواهد داشت.
4. در کنار ضرورت وجود فراغت و فرصت برای مشارکت، از نظر شهید بهشتی، تعهد و مسئولیت انسان نیز بسیار مهم است. او همانگونه که از تکلیف فرد در قبال جامعه و مشارکت وی سخن میگوید بر عنصر «آزادی» و «اختیار» انسان نیز اهتمام دارد. انسانیت انسان در گرو انتخابگری و گزینشگری اوست. اما به همان میزان که آزادی افزونتر میشود، مسئولیت نیز افزایش مییابد. واژه مسئولیت، با تلاش و کوشش و زحمت فکری و عملی توأم است. نمیتوان زحمت انتخاب را به راحتی به دیگران واگذار کرد و بدون مشورت و گفتوگو و پرسوجو و مطالعه و تأمل از زیر بار آن شانه خالی کرد. اگر انسان نمیخواهد تابع محض و دنبالهرو باشد و اگر خواهان استقلال فکری و آزادی و تعیینکنندگی است، باید مسئولیت این آزادی را بپذیرد و زحمت آن را بر خود هموار سازد. تحقیق و مطالعه و پرسوجو و مشورت و گفتوگو از لوازم اخلاقی و دینی مشارکت سیاسی در اندیشه شهید بهشتی است.
روزنامه ایران، چهارشنبه ششم تیرماه 1403
https://eitaa.com/islamicpp
بــــرش
انسانیت انسان در گرو آزادی و انتخاب اوست
شهید بهشتی بر «آزادی» و «اختیار» انسان تأکید می کند با ذکر این نکته که به همان میزان که آزادی افزونتر میشود، مسئولیت نیز افزایش مییابد. نمیتوان زحمت انتخاب را به راحتی به دیگران واگذار کرد. باید مسئولیت این آزادی را پذیرفت و زحمت آن را بر خود
هموار ساخت. تحقیق و مطالعه و پرسوجو و مشورت و گفتوگو از لوازم اخلاقی و دینی مشارکت سیاسی در اندیشه شهید بهشتی است.
دکتر نجمه کیخا
روزنامه ایران، چهارشنبه ششم تیرماه ۱۴۰۳
https://eitaa.com/islamicpp
https://irannewspaper.ir/8495/13
https://irannewspaper.ir/8495/13/94755
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی – پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
http://cpt.isca.ac.ir/
هدایت شده از KHAMENEI.IR
34.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗳 فیلم کامل حضور رهبر انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
🖼️ #انتخابات_ریاست_جمهوری | پویش #بعلاوه_یک
💻 Farsi.Khamenei.ir
5.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺پنجره متفاوتی به حضور رهبر انقلاب در پای صندوق ۱۱۰
🔹از حیاط بیت رهبری تا محل رأیگیری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم
هدایت شده از فکرت
29.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ| #دولت_مقتدر
✅ دیالکتیک دولت و جامعه قوی
👤 محسن جبارنژاد
💢من معتقدم که آن چیزی که آینده توسعه ایران را میتواند رقم بزند، الگوی همان دیالکتیک جامعه قوی و دولت قوی است. میخواهم بگویم هم دولت ضعیف بیراهه است و هم جامعه ضعیف بیراهه است؛ سرنوشت دولت و جامعه به هم گره خورده است و ما یک دولت خالی نداریم.
➕فایل کامل گفتوگو را در «آپارات» و «یوتویوب» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از فکرت
16.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ| #انتخابات
🎞 توسعه و جمهوریت، جدای از مقاومت نیست!
دکتر علیرضا شفاه
💢«#توسعه و #جمهوریت، جدای از مقاومت نیست. این درست همان لحظهی متناقض جمهوری اسلامی است که قابل پیگیری است ... #جمهوری_اسلامی از آخرین سنگرهایی در جهان است که ذات #انسان را پاسداری میکند که وضعیت توسعه اتوماتیک ما را مضمحل نکند. لحظه جمهوری اسلامی لحظه ملت ایران است ...»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
📩 رهبر انقلاب: مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری بسیار مهم است
مشارکت مردم برای نظام جمهوری اسلامی پشتوانه و مایه آبرو و سربلندی است
اگر کسی تصور کند که این عدهای که رأی ندادند، مخالف نظام بودهاند، سخت در اشتباه است
🔹️رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز در دیدار تولیت جدید، مدیران و جمعی از اساتید مدرسه عالی شهید مطهری»
📢 پس فردا ما انتخابات داریم، این انتخابات خیلی مهم است.
✏️ البته در مرحله اول انتخابات مشارکت مردم کمتر از آن مقداری بود که توقع داشتیم و حدس زده میشد. افراد مختلفی حدسهایی درباره مشارکت میزدند، حدسها همهاش بیشتر از آن چیزی بود که در واقع اتفاق افتاد.
✏️ خب [این مشارکت] یک عللی دارد، کسانی که اهل سیاستند، اهل مسائل نگاه جامعهشناسانه و... هستند، اینها را بررسی میکنند.
✏️ آنچه که مسلم است این است اگر کسی تصور کند که این عدهای که رأی ندادند به خاطر این بود که با نظام مخالف بودند، سخت در اشتباه است. این برداشت، این فهم صددرصد اشتباه است.
✏️ ممکن است یک تعدادی باشند که از یک مسئول خوششان نیاید یا یک تعداد افراد باشند از اصل نظام خوششان نیاید؛ نه اینکه ما چنین کسانی نداریم، چرا هستند در کشور، آزادانه حرف هم میزنند، حرفهایشان هم میشنویم، میدانیم هم چه میگویند، یعنی اینطور نیست که پنهان باشند از چشمها و دیده نشوند.
✏️ میدانیم کسانی هستند، میشناسیم، با اصل این نظام و اصل تشکیلات اسلامی حکومت خیلی موافقتی ندارند، خب بله اینها هستند لکن این که ما هر کسی رأی نداد را ملحق به اینها بکنیم این خیلی خطای بزرگی است. این خطا را نباید کسانی مرتکب بشوند. نه، مشکل دارد، گرفتاری دارد، کار دارد، حوصله ندارد، وقت نمیکند، انواع و اقسام موانع برای این کار وجود دارد.
✏️ حالا امیدواریم که انشاءالله این مرحلهی دوم، اجتماع مردم شوقانگیز باشد و مایهی آبرو برای نظام اسلامی باشد.
✏️ این را مکرر عرض کردهایم: مشارکت مردم برای نظام جمهوری اسلامی، پشتوانه است، مایهی آبرو است، مایهی سربلندی است. اگر چنانچه مردم مشارکت واضحتر و بهتر و روشنتری داشته باشند، نظام جمهوری اسلامی این توانایی را پیدا خواهد کرد که حرف خودش و نیّات خودش و مقاصد خودش را چه در داخل کشور، چه در مجموعهی امتداد راهبردی کشور تحقق ببخشد و این فرصت خیلی بزرگی است برای کشور.
✏️ امیدواریم انشاءالله خداوند متعال دلهای همه ما را هدایت کند به آنچه که مورد رضای اوست و همهی کسانی که اسلام را دوست دارند، جمهوری اسلامی را دوست دارند، پیشرفت کشور را دوست دارند و بهبود اوضاع کشور و پرکردن خلأها را دوست دارند، به وسیلهی آرایشان این را در روز جمعهای که پسفردا باشد، ارائه کنند و نشان دهند و خداوند توفیق بدهد بتوانند بهترین را انتخاب کنند؛ کسی که بتواند این اهداف را تحقق ببخشد در کشور. ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
💻 Farsi.Khamenei.ir