eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
208 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
119 ویدیو
106 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فکرت
📌دولت قوی، جامعه قوی می‌سازد..! 🖇دکتر محسن جبارنژاد در گفتگو با فکرت 🔸ما امروز با فقدان ایده منظم و مؤثر در شرایط سیاسی از دولت مواجه هستیم؛ وقتی به کلیت امر سیاسی موجود و وضعیت سیاسی کشور می‌نگریم با یک انتزاعی‌نگری و کژاندیشی نسبت به ایده دولت روبرو هستیم. علی‌رغم اینکه نخبگان سیاسی ما به زعم خودشان به این فضا ورود کرده‌اند اما نوع پرداخت به دولت از حد روایت‌های راجع به دولت بالاتر نیامده است. 🔹 من معتقدم که آن چیزی که آینده توسعه ایران را می‌تواند رقم بزند، الگوی همان دیالکتیک جامعه قوی و دولت قوی است. می‌خواهم بگویم که هم دولت ضعیف بیراهه و هم جامعه ضعیف بیراهه است و هم در واقع دولت قوی و جامعه ضعیف بیراهه است. مطالعه کامل گفتگو در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|‌ صدرا؛ مُنجی وحدت‌بخش 👤 ابراهیم اکبری دیزگاه 💢ملاصدرا در دوره‌ای زندگی می‌کند که ایران چندپاره شده و تکثرات بیش از پیش خودنمایی می‌کنند؛ در این بین، این فیلسوف باید نظریه وحدت ارائه دهد؛ اصلا او از بین افراد دیگری همچون میرداماد و شیخ بهایی که هم‌عصر او بودند، برگزیده شده تا همین نظریه را مطرح کرده و جامعه را نجات دهد. ➕فایل کامل گفت‌وگو را در «آپارات» و «یوتویوب» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|‌ مردی در تبعید ابدی 👤 ابراهیم اکبری دیزگاه 💢اصلی‌ترین غربت به آن‌جایی برمی‌گردد که ملاصدرا، به مرگ فکر می‌کند. کسی که به مرگ بیاندیشد، با مرگ یکی شود و زبان مرگ شود؛ لذا تمام نسبت‌ها برایش تعلیق می‌شود. هیچ‌کس را دوست ندارد و هیچکس او را دوست ندارد چون بوی مرگ می‌دهد. ➕فایل کامل گفت‌وگو را در «آپارات» و «یوتویوب» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از فکرت
📣 | ☑️ مخاطبین گرامی رسانه فکرت برای دسترسی آسان به مجموعه نشست‌های مربوط به پرونده «آرمان‌شهر صدرا» می‌توانید از منوی دستری زیر استفاده نمایید. ✅ «نشست علمی» ▫️روایت فردا؛ بررسی آرمان‌شهر صدرایی؛ مبانی، چیستی و ارکان 📑 گزارش متنی 🎙فایل صوتی 📺 فایل تصویری 🗾 پوستر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ✅ «عصــر پـرسـش» ▫️صدرای زمانه؛ امکان‌سنجی حکمت متعالیه برای ساخت آینده 📑 گزارش متنی 🎙فایل صوتی 📺 فایل تصویری 🗾 پوستر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ✅ «محفل گفتگومحور» ▫️نهــــایی‌ترین انســـان؛ بررسی شخصیت تاریخی صدرالمتألهین 📑 گزارش متنی 🎙فایل صوتی 📺 فایل تصویری 🗾 پوستر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ✅ «نـقـد نــوشـت» ▫️صدرا؛ شهیر غریب؛ تاملی پیرامون دیالکتیک فلسفه و رمان 📑 گزارش متنی 🎙فایل صوتی 📺 فایل تصویری 🗾 پوستر 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از بهشتی‌نگار
شهید_بهشتی_و_انسان‌شناسی_ژان_پل_سارتر_مبانی_نظری.pdf
790.8K
🔶 شهید بهشتی و انسان‌شناسی ژان پل سارتر: بخش اول (مبانی نظری) ✍️ نویسنده: محمد مهدی رفیعی 🗞 بهشتی‌نگار، شماره سی‌‌ونهم، فروردین ۱۴۰۳ 🆔 @beheshtinegarr
هدایت شده از بهشتی‌نگار
شهید_بهشتی_و_انسان‌شناسی_ژان_پل_سارتر_مسئولیت.pdf
505.5K
🔶 شهید بهشتی و انسان‌شناسی ژان پل سارتر: بخش دوم (مسئولیت) ✍️ نویسنده: محمد مهدی رفیعی 🗞 بهشتی‌نگار، شماره چهلم، فروردین ۱۴۰۳ 🆔 @beheshtinegarr
هدایت شده از بهشتی‌نگار
شهید بهشتی و انسان‌شناسی ژان پل سارتر (وانهادگی).pdf
819.6K
🔶 شهید بهشتی و انسان‌شناسی ژان پل سارتر: بخش سوم (وانهادگی) ✍️ نویسنده: محمد مهدی رفیعی 🗞 بهشتی‌نگار، شماره چهل‌ویکم، فروردین ۱۴۰۳ 🆔 @beheshtinegarr
هدایت شده از بهشتی‌نگار
شهید_بهشتی_و_انسان‌شناسی_ژان_پل_سارتر_دلهره_و_ناامیدی.pdf
1.89M
🔶 شهید بهشتی و انسان‌شناسی ژان پل سارتر: بخش چهارم (دلهره و ناامیدی) ✍️ نویسنده: محمد مهدی رفیعی 🗞 بهشتی‌نگار، شماره چهل‌ودوم، فروردین ۱۴۰۳ 🖇مطالعه یادداشت 🆔 @beheshtinegarr
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
💠 شهید آیت الله دکتر بهشتی: 🔸 معلم عزیز؛ بچه آزاد تربیت کردن درد سر و زحمت دارد و کاری دشوار است. اینکه آدم بچه را طوری بار بیاورد که با یک تشر، با یک «گم شو!»، حساب خودش را بکند، خیلی مشکل نیست؛ ولی اینکه انسان بخواهد بچه را طوری بار بیاورد که «گم شو» در او خیلی اثر نکند اما محاسبة النفس در او اثر بکند و از بچگی شروع به حساب‌کشی از خویشتن کند، خیلی دشوار است؛ خیلی صرف وقت می‌خواهد؛ خیلی مهارت می‌خواهد. ممکن است کسانی بگویند، «کو وقت این حرف‌ها؟ کو حوصله این حرف‌ها؟» درست می‌فرمایید. ولی اگر چنین نکنیم بعد باید بپرسیم، «کو آن جوانان رشید آزاد و آزاده که بتوانند پاسدار حق و حقیقت باشند؟» 📚 نقش آزادی در تربیت کودکان، ص۲۰ 🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید: ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات | یوتیوب
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
💠 شهید آیت الله دکتر بهشتی: 🔸هرکس ملاصدرا را بفهمد و بتواند هگل را هم درست مطالعه کند - یعنی در متن اصلی، یا در ترجمه‌های واقعا قابل اعتماد از متن اصلی - می‌تواند هگل را هم خوب بفهمد و هرکسی هم هگل را خوب فهمید، می‌تواند ملاصدرا را خوب بفهمد. هر فردی که توانسته باشد هگل را بفهمد مطالعه‌گر با استعدادی برای مطالعه آثار فلسفی ملاصدرا است، اسفار را هم خوب می‌فهمد و هرکس اسفار را خوب بفهمد مطالعه‌گر آماده توانایی است برای مطالعه آثار هگل، چون خیلی خیلی از نظر شیوه کار، شیوه‌های مشابه - نه یکسان - دارند. البته نه نظریات هگل و نه نظریات ملاصدرا هیچکدام تازه نیستند. طرز تفکر و شیوه‌ای که هگل دارد ابتکار خودش نیست، از پیش بوده و او آن را به اوج رسانده مثل اوج گرما در غليان آب و همچنین است ملاصدرا. 📚 حزب جمهوری اسلامی مواضع تفصیلی، ص ۱۸۱ و ۱۸۲ 🔰اندیشه بهشتی را دنبال کنید: ایتا | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از بهشتی‌نگار
تطبیق نظریه ولایت فقیه در اندیشه شهید بهشتی و امام خمینی.pdf
533.5K
🔶 تطبیق نظریه ولایت فقیه در اندیشه شهید بهشتی با امام خمینی ✍️ نویسنده: سید امیرمهدی مشرف 🗞 بهشتی‌نگار، شماره پنجم، خرداد ۱۴۰۲ 🆔 @beheshtinegarr
هدایت شده از مکتب بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 جلسه چهل‌ودوم: اندیشه دوربرد اندیشه دوربرد مربوط به چیست؟ عقل نظری؟ اگر عقل نظری به آسمان برود، به زمین بیاید، به اعماق دریا برود، روی سطح آب بیاید یا به کرات دیگر برود، محال است بتواند خیر و شر را درک کند. بنده روی این مطلب سخت تکیه دارم و این از همان مسائل بسیار ظریف در بینش و فلسفه اسلامی ماست و آن این که اصولا ما عقل نظری را قادر بر فهم خیر و شر، حسن و قبح، زیبایی و زشتی، زیبا و زشت و بد و خوب نمی‌یابیم... 🔹 رسانه مکتب بهشتی @maktabbeheshti @AndisheBeheshti
هدایت شده از بهشتی‌نگار
من محمد حسینی بهشتی هستم.pdf
1.62M
🔶 من محمد حسینی بهشتی هستم ✍️ نویسنده: شهید سیدمحمد حسینی بهشتی (به کوشش فاطمه اسلام پناه) 🗞 بهشتی‌نگار، شماره چهل و چهارم، خرداد ۱۴۰۳ 🆔 @beheshtinegarr
هدایت شده از بهشتی‌نگار
شهید بهشتی؛ از طلبگی تا اجتهاد.pdf
300K
🔶 شهید بهشتی؛ از طلبگی تا اجتهاد ✍️ نویسنده: علی بوداغی 🗞 بهشتی‌نگار، شماره چهل و پنجم، خرداد ۱۴۰۳ 🖇مطالعه یادداشت 🆔 @beheshtinegarr
هدایت شده از شریف لک زایی
گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند؛ ☑ شهید بهشتی و فلسفه صدرایی؛ انسان شناسی از نگاه شهید بهشتی 🎙 حجت‌الاسلام دکتر عسکر دیرباز 🎙 دکتر شریف لک‌زایی 🗓 پنج‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۰۷، ساعت ۱۰ 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی 💻 لینک حضور در جلسه http://hekmateislami.com/live پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
اهمیت «مشارکت سیاسی» در اندیشه شهید آیت‌الله بهشتی انتخابات و تکلیف مدنی مردم در شکل‌گیری «دولت مقتدر» چه سهم و نقشی دارند؟ دکتر نجمه کیخا استاد اندیشه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی 1. از تمایزات بسیار مهم دیدگاه‌های شهید بهشتی با غالب اسلام‌گرایان این است که وی ضمن تأکید بر اجرایی شدن قوانین اسلام در جامعه، همزمان دغدغه حفظ «آزادی» و «اختیار» انسان را نیز دارد. او همانگونه که همچون امام خمینی(ره) و استاد مطهری و دیگر رهبران فکری زمانه، اسلام را دینی جامع و «دین» و «سیاست» را همگام هم می‌داند، در پی آن است تا کامل بودن قوانین اسلام را نافی اختیار و مسئولیت اجتماعی انسان نداند و هر دو را باهم پیش برد. ترکیب همزمان اطاعت و پیروی با اختیار و خلاقیت با همان واژه پرکاربرد در اندیشه شهید بهشتی معنا می‌شود که عبارت از «مسئولیت اجتماعی» است. امروزه در ادبیات فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست در توصیف این مباحث از تکلیف‌گرایی، فایده‌گرایی، اختیارگرایی و فضیلت‌گرایی سخن به میان می‌آید. در این یادداشت کوتاه مجال بررسی این مکاتب نیست اما این امر مهم است که شهید بهشتی قائل به معیاری اخلاقی است تا امر «فردی» و «اجتماعی» به تعادل برسد. «اخلاق سیاسی» معیاری است تا اختیار، گزینش‌گری و فردیت انسان قربانی اهداف سیاسی قدرت حاکم نشود و از سوی دیگر، مسئولیت و تعهد اجتماعی انسان به فراموشی سپرده نشود. با چنین نگاهی می‌توان به بحث مشارکت سیاسی در اندیشه شهید بهشتی پرداخت. 2. در اندیشه شهید بهشتی نه «قدرت سیاسی حاکم» مقدس است و نه «فرد» در مفهوم لیبرال خود؛ هر دو اصالت دارند و در هم تأثیر می‌نهند. انسان بدون پرداختن به تعهدات اجتماعی خود نمی‌تواند خود را بسازد و از سوی دیگر، محیط‌ سازی انسان نیز در گرو خودسازی اوست. در ادبیات اسلام‌گرایانه دهه های چهل و پنجاه در ایران، چنین عباراتی در قالب امر به معروف و نهی از منکر معنا می‌شد و واژه «مشارکت سیاسی» بیشتر از دهه هفتاد به فضای فکری و سیاسی ایران راه یافت. همچنین چالش اسلام‌گرایان و نوگرایان دینی در تعیین جایگاه دیدگاه‌های اجتماعی اسلام نسبت به لیبرالیسم و مارکسیسم، پرداختن به بحث اصالت فرد و جمع را ضروری ساخته بود. به این ترتیب، مشارکت سیاسی در اندیشه شهید بهشتی با چنین دغدغه‌هایی مورد توجه قرار می‌گیرد. 3. اهتمام همزمان به «فرد» و «اجتماع» به بهترین صورت در امر مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم ظهور می‌یابد. شهید بهشتی همچون آیت‌الله طالقانی معتقد بود رأی دادن و شرکت در فرایند انتخابات گرچه امری بااهمیت است اما فرصت بسیار کمی برای حضور اجتماعی مردم فراهم می‌کند. هم حضور همه مردم در تمامی نقاط کشور حتی مناطق روستایی و دورافتاده ضروری است و هم آگاه شدن و نظر دادن در باب همه مسائل اجتماعی ضرورت دارد. آیت‌الله طالقانی این امر را در قالب بحث شوراهای محلی و روستایی تا سطح شورای استانی و سپس مجلس شورا اجرایی می‌دید و شهید بهشتی ضمن تأیید این امر بر فراغت تمامی شهروندان برای پرداختن به مسائل سیاسی نیز اهتمام می کرد. شهید بهشتی معتقد بود باید وضعیت اقتصادی جامعه به گونه‌ای باشد که افراد مجبور نباشند تمام روز کار کنند و فرصت بیابند بخشی از روز را در مکان‌هایی با گفت‌وگو و دیدار با هم‌محله‌ای‌ها و دوستان و همشهریان خود در جریان مسائل و مشکلات قرار گیرند و همفکری کنند و نظر دهند. اگر چنین فراغتی نباشد سخن از مشارکت شهروندان بی‌معناست زیرا مشارکت بدون آگاهی از اخبار و رویدادها فایده مورد نظر را نخواهد داشت. 4. در کنار ضرورت وجود فراغت و فرصت برای مشارکت، از نظر شهید بهشتی، تعهد و مسئولیت انسان نیز بسیار مهم است. او همانگونه که از تکلیف فرد در قبال جامعه و مشارکت وی سخن می‌گوید بر عنصر «آزادی» و «اختیار» انسان نیز اهتمام دارد. انسانیت انسان در گرو انتخاب‌گری و گزینش‌گری اوست. اما به همان میزان که آزادی افزون‌تر می‌شود، مسئولیت نیز افزایش می‌یابد. واژه مسئولیت، با تلاش و کوشش و زحمت فکری و عملی توأم است. نمی‌توان زحمت انتخاب را به راحتی به دیگران واگذار کرد و بدون مشورت و گفت‌وگو و پرس‌وجو و مطالعه و تأمل از زیر بار آن شانه خالی کرد. اگر انسان نمی‌خواهد تابع محض و دنباله‌رو باشد و اگر خواهان استقلال فکری و آزادی و تعیین‌کنندگی است، باید مسئولیت این آزادی را بپذیرد و زحمت آن را بر خود هموار سازد. تحقیق و مطالعه و پرس‌وجو و مشورت و گفت‌وگو از لوازم اخلاقی و دینی مشارکت سیاسی در اندیشه شهید بهشتی است. روزنامه ایران، چهارشنبه ششم تیرماه 1403 https://eitaa.com/islamicpp
بــــرش انسانیت انسان در گرو آزادی و انتخاب اوست شهید بهشتی بر «آزادی» و «اختیار» انسان تأکید می کند با ذکر این نکته که به همان میزان که آزادی افزون‌تر می‌شود، مسئولیت نیز افزایش می‌یابد. نمی‌توان زحمت انتخاب را به راحتی به دیگران واگذار کرد. باید مسئولیت این آزادی را پذیرفت و زحمت آن را بر خود هموار ساخت. تحقیق و مطالعه و پرس‌وجو و مشورت و گفت‌وگو از لوازم اخلاقی و دینی مشارکت سیاسی در اندیشه شهید بهشتی است. دکتر نجمه کیخا روزنامه ایران، چهارشنبه ششم تیرماه ۱۴۰۳ https://eitaa.com/islamicpp https://irannewspaper.ir/8495/13 https://irannewspaper.ir/8495/13/94755
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی – پایگاه اطلاع رسانی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی http://cpt.isca.ac.ir/
هدایت شده از KHAMENEI.IR
34.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗳 فیلم کامل حضور رهبر انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ۱۴۰۳/۰۴/۰۸ 🖼️ | پویش 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺پنجره متفاوتی به حضور رهبر انقلاب در پای صندوق ۱۱۰ 🔹از حیاط بیت رهبری تا محل رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم
هدایت شده از فکرت
29.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
|‌ ✅ دیالکتیک دولت و جامعه قوی 👤 محسن جبارنژاد 💢من معتقدم که آن چیزی که آینده توسعه ایران را می‌تواند رقم بزند، الگوی همان دیالکتیک جامعه قوی و دولت قوی است. می‌خواهم بگویم هم دولت ضعیف بیراهه است و هم جامعه ضعیف بیراهه است؛ سرنوشت دولت و جامعه به هم گره خورده است و ما یک دولت خالی نداریم. ➕فایل کامل گفت‌وگو را در «آپارات» و «یوتویوب» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|‌ 🎞 توسعه و جمهوریت، جدای از مقاومت نیست! دکتر علیرضا شفاه 💢« و ، جدای از مقاومت نیست. این درست همان لحظه‌ی متناقض جمهوری اسلامی است که قابل پیگیری است ... از آخرین سنگرهایی در جهان است که ذات را پاسداری می‌کند که وضعیت توسعه اتوماتیک ما را مضمحل نکند. لحظه جمهوری اسلامی لحظه ملت ایران است ...» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📩 رهبر انقلاب: مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری بسیار مهم است مشارکت مردم برای نظام جمهوری اسلامی پشتوانه و مایه آبرو و سربلندی است اگر کسی تصور کند که این عده‌ای که رأی ندادند، مخالف نظام بوده‌اند، سخت در اشتباه است 🔹️رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز در دیدار تولیت جدید، مدیران و جمعی از اساتید مدرسه عالی شهید مطهری» 📢 پس فردا ما انتخابات داریم، این انتخابات خیلی مهم است. ✏️ البته در مرحله اول انتخابات مشارکت مردم کمتر از آن مقداری بود که توقع داشتیم و حدس زده میشد. افراد مختلفی حدس‌هایی درباره مشارکت میزدند، حدس‌ها همه‌اش بیشتر از آن چیزی بود که در واقع اتفاق افتاد. ✏️ خب [این مشارکت] یک عللی دارد، کسانی که اهل سیاستند، اهل مسائل نگاه جامعه‌شناسانه و... هستند، اینها را بررسی میکنند. ✏️ آنچه که مسلم است این است اگر کسی تصور کند که این عده‌ای که رأی ندادند به خاطر این بود که با نظام مخالف بودند، سخت در اشتباه است. این برداشت، این فهم صددرصد اشتباه است. ✏️ ممکن است یک تعدادی باشند که از یک مسئول خوش‌شان نیاید یا یک تعداد افراد باشند از اصل نظام خوش‌شان نیاید؛ نه اینکه ما چنین کسانی نداریم، چرا هستند در کشور، آزادانه حرف هم میزنند، حرف‌هایشان هم می‌شنویم، می‌دانیم هم چه می‌گویند، یعنی اینطور نیست که پنهان باشند از چشمها و دیده نشوند. ✏️ میدانیم کسانی هستند، می‌شناسیم، با اصل این نظام و اصل تشکیلات اسلامی حکومت خیلی موافقتی ندارند، خب بله اینها هستند لکن این که ما هر کسی رأی نداد را ملحق به اینها بکنیم این خیلی خطای بزرگی است. این خطا را نباید کسانی مرتکب بشوند. نه، مشکل دارد، گرفتاری دارد، کار دارد، حوصله ندارد، وقت نمی‌کند، انواع و اقسام موانع برای این کار وجود دارد. ✏️ حالا امیدواریم که ان‌شاءالله این مرحله‌ی دوم، اجتماع مردم شوق‌انگیز باشد و مایه‌ی آبرو برای نظام اسلامی باشد. ✏️ این را مکرر عرض کرده‌ایم: مشارکت مردم برای نظام جمهوری اسلامی، پشتوانه است، مایه‌ی آبرو است، مایه‌ی سربلندی است. اگر چنانچه مردم مشارکت واضح‌تر و بهتر و روشن‌تری داشته‌ باشند، نظام جمهوری اسلامی این توانایی را پیدا خواهد کرد که حرف خودش و نیّات خودش و مقاصد خودش را چه در داخل کشور، چه در مجموعه‌ی امتداد راهبردی کشور تحقق ببخشد و این فرصت خیلی بزرگی است برای کشور. ✏️ امیدواریم ان‌شاءالله خداوند متعال دلهای همه ما را هدایت کند به آنچه که مورد رضای اوست و همه‌ی کسانی که اسلام را دوست دارند، جمهوری اسلامی را دوست دارند، پیشرفت کشور را دوست دارند و بهبود اوضاع کشور و پرکردن خلأها را دوست دارند، به وسیله‌ی آرای‌شان این را در روز جمعه‌ای که پس‌فردا باشد، ارائه کنند و نشان دهند و خداوند توفیق بدهد بتوانند بهترین را انتخاب کنند؛ کسی که بتواند این اهداف را تحقق ببخشد در کشور. ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از فکرت
🔸 آنهایی که در سال 84، رقابت شدید میان مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی و دکتر احمدی نژاد را در انتخابات ریاست جمهوری به یاد داشته باشند و در آن دوره، به مرحوم رفسنجانی رای نداده باشند، کمابیش با وضعیتی مشابه امروز روبرو بودند، وقتی که آیت الله جوادی آملی، هم در آن مقطع و هم در مقاطع بعدی، حمایت تام و تمامی از مرحوم هاشمی رفسنجانی انجام دادند. 🔹با توجه به این دو مواجهه تقریباً یکسان، چند موضع می توان گرفت؛ موضع اول آن است که موضع گیری سیاسی این دو استاد را به مبانیِ آنها برگردانیم و نتیجه بگیریم که پس اساساً دیدگاه های فلسفیِ دکتر داوری، درنهایت منجر به چنین موضع سیاسی در انتخابات 1403 شده و بنابراین عدم قبول مواضع سیاسی امروز اصلاح طلبان و اعتدالیون پیرامون دکتر پزشکیان، به نفیِ دیدگاه های فلسفیِ دکتر داوری اردکانی اقدام کنیم؛ همانطور که بعضی در سال 84 به بعد، با نفیِ سیاست های مرحوم هاشمی، به نفی دیدگاه های فلسفیِ ایت الله جوادی آملی رسیدند. 🔸مسأله را باید از این پنجره دید که هم‌افقی او با انقلاب اسلامی، برخاسته از «شرایط» بوده و در نتیجه، دگرگون‌شدن شرایط، همان و چرخشِ معرفتی او همان. او در آغاز نیز در این پاره از تاریخ، ننشسته بود و اگر در دهۀ شصت، قدری در فضیلت انقلاب نگاشت و به هواداری از آن برخاست، به سبب استیلای شرایط بوده و یا حتی به جهت ظهورِ تقابلی‌اش در برابر عبدالکریم سروش. آن شرایط، مولّدِ چنین امکانی برای او بوده و شرایط دیگر نیز، راه‌های دیگری را پیشِ روی وی نهاد. 🔹موضع دوم آن است که با اساتید مذکور همراه شویم و پا بر روی تشخیص سیاسی خودمان بنهیم و علیرغم آنکه با تحقیق، به دکتر جلیلی رسیده ایم، به دلیل رایِ دکتری داوری، از دکتر پزشکیان حمایت کنیم؛ چنانکه بعضی با استناد به دیدگاه آیت الله جوادی آملی، علیرغم آنکه با تحقیق به دکتر احمدی نژاد رسیده بودند، اما تغییر رای دادند. 🔸 اما موضع سومی هم هست و آن اینکه اساساً سیاست در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی، هنوز به مرحلۀ تامل سیاسی جامع نرسیده است. دولت، در جمهوری اسلامی، پدیده پیچیده است که نه می توان آن را با نظریات فلسفۀ سیاسی مدرن از ماکیاولی تا هابز و هگل و دیگران توضیح داد و نه توضیح آن با تکیه بر حکمت متعالیه یا حتی فلسفۀ سیاسی فارابی یا حتی فقه سیاسی موجودِ ما ممکن است. 💢 ما در وضعیتِ خاص دولت در جمهوری اسلامی، با پدیدۀ جدیدی روبرو هستیم که هنوز توان صورت بندیِ فلسفی آن را نداریم؛ از این منظر، شاید نتوان میان بنیان های اندیشۀ اساتید فلسفۀ معاصر و کنونی مان با مواضع سیاسیِ آنها، آنهم دربارۀ انتخاب رئیس دولت، سنخیتی و ضرورتی برقرار کرد. اگرچه اساتید فلسفه می کوشند دربارۀ فلسفۀ سیاسی ایده هایی مطرح کنند، اما صورت بندیِ تا توضیحِ نظریۀ دولت، فاصلۀ زیادی دارد. از این منظر، مواضعِ آنها دربارۀ یک نامزد یا نامزدی دیگر، در مقام فیلسوف نیست، بلکه در مقام یک شهروند فرهیخته است. مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام