☸️سیدعبدالله انوار؛ آخرین فرد از سلسله حکیمان جامع
مراسم تشییع استاد سیدعبدالله انوار (۱۸ مرداد ۱۳۰۳ – ۱۸ اسفند ۱۴۰۱) نسخهشناس، فهرستنویس، متخصص متون کهن، ریاضیدان، فلسفهپژوه، مورخ، ادیب و منطقدان، تهرانشناس، حقوقدان، و در یککلام جامع معقول و منقول، ۲۰ اسفندماه با حضور اهالی فرهنگ و اندیشه در کتابخانه ملی برگزار شد.
⬇️علامهای که مشهور نبود
اکبر ایرانی، مدیرعامل موسسه پژوهشی میراث مکتوب ضمن اشاره به جامعیت علمی عبدالله انوار گفت: استاد انوار یک دانشمند ذوفنون و جامع الاطراف بود که در یکصد سال اخیر مانند ایشان کم داریم. ایشان کسی از نسل دانشمندان پیشین بودند که در زمنیه علوم متعدد صاحب نظر بودند یعنی از همان ابتدا که عربی را آموختند برخی علوم حوزوی مثل فقه و اصول را فراگرفتند و درس فلسفه را نزد شهید مطهری خواندند و بعد در رشتههای مختلفی تحقیق و ترجمه و تصحیح کردند. تصحیح و تحقیق کتاب جهانگشای نادری و برخی آثار قطب الدین شیرازی و شفای ابن سینا از جمله مهمترین کارهایی است که ایشان تحقیق کردند و در بیش از ۲۰ جلد آماده نشر است. همچنین ایشان در مباحث نظری موسیقی بسیار تبحر داشتند و کتاب موسیقی کبیر فارابی را تدریس کردند. ایشان بر تمام آثاری که در طول این سالیان خواندند حاشیه نوشتند و در حوزه کار خودشان یک مرد استثنایی بودند ولی قدر ایشان ناشناخته است و امیدواریم نسل جدید بیشتر با ایشان آشنا شود.
⬇️سخاوت علمی استاد
وی درباره ویژگیهای اخلاقی انوار توضیح داد: ایشان بسیار مرد فروتن و دست و دل باز بودند. خوشرو و حاضر جواب بودند و نکات ارزشمندی میگفتند. این دست و دل بازی موجب شده بود آثار خود را به راحتی در اختیار دیگران قرار میدادند و آنها هم گاهی سوء استفاده میکردند و آثار را به اسم خودشان چاپ میکردند یا اصلا برنمیگردانند. ایشان میگفت من باید این آثار را آماده کنم و در اختیار دیگران بگذارم تا مورد استفاده قرار بگیرد لذا خیلی دنبال این نبودند که حق التالیف یا حق الترجمه بگیرند.
⬇️آخرین فرد از سلسله حکیمان جامع
دکتر حسن بلخاری، استاد دانشگاه تهران، انوار را آخرین فرد از سلسله حکیمان جامع برشمرد و گفت: من وقتی مسئولیت انجمن آثار و مفاخر را بر عهده گرفتم اولین مراسمی که در دوره من برگزار شد برای آقای انوار بود و ویژهنامه مفصلی چاپ کردیم و مقاله مفصلی نوشتم. من مرحوم انوار را آخرین فرد از سلسله حکیمان جامع در فرهنگ و اندیشه اسلامی میدانم. منظور از حکیمان جامع این است که شخص، همچون ابن سینا مسلط به فلسفه، الهیات بالمعنی الاخص، موسیقی، هندسه، ریاضیات، منطق، فقه و اصول باشد. بنده که مدتها با مرحوم انوار دمخور و با ایشان همراه بودم و در کنارشان بودم شهادت میدهم ایشان این جامعیت را داشت و آثاری که از ایشان بر جای مانده، این ویژگی را به خوبی نشان میدهد.
⬇️جلوهای از تعبد استاد
غلامرضا امیرخانی، پژوهشگر و استاد کتابخانه ملی ایران نیز در گفتوگو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: استاد انوار از نسل حکما و دانشمندانی بودند که عموما در قدیم نمونه آن دیده میشد. ما در طول تاریخ شخصیتهایی چون حکیم بوعلی یا حکیم نظامی یا حکیم سبزواری داشتیم که در علوم مختلف متبحر بودند. ایشان هم همینگونه بودند و واقعا آثار و صحبتهایشان سطحی نبود، گرچه گسترده بود ولی عمیق بود. ایشان چه در ادبیات عرب و علوم قرآن و تفسیر و چه در مباحث ادبیات فارسی و چه در فلسفه و تاریخ و تصحیح متون کمنظیر بودند. نمونه کار ایشان شرحی است که در ۲۲ جلد بر شفا نوشته است. انجام این کار، از عهده هر کسی بر نمیآید چون کتاب شفا کتاب جامعی است، هم طبیعیات دارد، هم الهیات دارد، هم رضایت دارد و کسی میتواند بر این کتاب دایرهالمعارفی شرح بنویسد که بر همه موارد مسلط باشد.
وی در پایان گفت: ایشان انسانی متخلق، متواضع بدون هیچگونه خست در ارائه دانش و در عین حال انسان متعبدی بودند کما اینکه ایشان تا سال گذشته با این سن و سال تمام ماه رمضان را روزه بودند و از نسلی بودند که شاید امثال آن دیگر یافت نشود.
⬇️فهرست آثار استاد انوار
شرح و ترجمه ۲۲ جلد کتاب شفای بوعلیسینا
شرح و ترجمه «شرح اشارات» خواجه نصیر
تعلیقه مفصل بر دانشنامه علایی ابن سینا
ترجمه مقاصدالفلاسفه غزالی
ترجمه شرح تلویحات شیخ اشراق
ترجمه و شرح منطقالملخص امام فخر رازی
شرح و تعلیقه درهالتاج قطبالدین شیرازی
شرح و تعلیقه بر مصنفات بابا افضل کاشی نوشآبادی
شرح موسیقیالکبیر فارابی
شرح فرائدالاصول شیخ مرتضی انصاری
شرح متافیزیک ارسطو
ترجمه جستارهای فلسفی ویتگنشتاین
ترجمه تطور حیات، برگسون
ترجمه حکومت الهی اثر سنت توماس آگوستین
ترجمه سمبولیسم در دین
متن و تعلیقات اساس الاقتباس خواجه نصیر الدین طوسی
تصحیح جهانگشای نادری
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💬 اگر فارابی برتر از دیگران نباشد، مطمئناً یکی از پنج فیلسوف برتر است
حجت الاسلام والمسلمین محسن رضوانی، در اولین کارگاه «تراث سیاسی اسلامی» با موضوع «چیستی فلسفه سیاسی اسلامی» در تعریف فلسفه سیاسی و فلسفه سیاسی اسلامی بیان کرد: «با همه گرایشهایی که در فلسفه سیاسی وجود دارد، چه در فلسفه سیاسی اسلامی و چه در فلسفه سیاسی غربی، دغدغه اکثر فلاسفه سیاسی، تبیین کردن زندگی خوب و زندگی مطلوب است. فلسفه سیاسی، معرفت و دانشی است که در جستجوی کشف حقایق امور سیاسی است. فلسفه سیاسی اسلامی قصد دارد با مبانی اسلامی و با بنیانهای اسلامی حقایق امور سیاسی را بفهمد. فیلسوف سیاسی مسلمان سعی دارد حقایقی که در دین مطرح شده را به صورت برهانی و فلسفی بفهمد و تبیین کند. زبان فلسفه سیاسی اسلامی، زبانی جهان شمول است و مختص به مکتب، دین، آئین و مذهب خاصی نیست.»
وی با اشاره به دیدگاه «لئو اشتراوس» در خصوص جهان شمول، فرازمان و فرامکان بودن مباحث فلسفوی، افزود: «اشتراوس برای اولین بار در یک کتاب جامعی تحت عنوان تاریخ فلسفه سیاسی، فصلی را اختصاص میدهد به فارابی، به عنوان یک فیلسوف مسلمان، و وی را فیلسوفی برجسته معرفی میکند. این فصل از کتاب را استاد محسن مهدی از شاگردان اشتراوس نوشتهاند که نقش بیبدیلی در بسط فلسفه سیاسی اسلامی در جهان غرب دارند. زمانی که به اشتراوس خرده گرفته میشود که مگر فارابی فیلسوف است که شما از وی در کتاب نام بردهاید و او را نهایتاً متکلمی در نظر میگیرند، اشتراوس در پاسخ میگوید در بین تمامی فلاسفه، اگر فارابی برتر از دیگران نباشد مطمئناً یکی از پنج فیلسوف برتر است.»
رضوانی در پایان یادآور شد: «حیف است در جهان اسلام و در فضای حوزوی، حکما و فلاسفهی خودمان را کمتر میشناسیم؛ به ویژه جنبه سیاسی آنها را کمتر توجه داریم. گاهی برخی اندیشمندان و حکمای غربی توجهشان بیشتر است.»
کارگاه «آشنایی با فلسفه سیاسی اسلامی»، دومین دوره از کارگاههای «تراث سیاسی اسلامی» است که با همکاری اداره آموزشهای آزاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) اسفند ماه برگزار گردید.
#فارابی #فلسفه_سیاسی #فلسفه_سیاسی_اسلامی #محسن_رضوانی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
کارگاه «چیستی فلسفه سیاسی اسلامی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن رضوانی
#محسن_رضوانی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
#تازه_های_نشر
🔵 کتاب سیاست اخلاقی؛ پرسش از نسبت سیاست و اخلاق / گردآوری و تدوین: حسین مصباحیان / نشر آگه / سال 1401
✅ پ ن: موضوع همه مقالات این کتاب، پرسش از امر سیاسی است.
#سیاست_اخلاقی
#اخلاق_و_سیاست
#امر_سیاسی
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 پیام رسان ایتا: @mirkhalili
مجموعه درسگفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه جلسه 121.mp3
37.68M
#فلسفه_اجتماعی_حکمت_متعالیه
#سید_مهدی_امامی_جمعه
📒مجموعه درسگفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه جلسه صد و بیست و یکم
◾️فصل دوم جلسه 81
🎙 ارائه دهنده: دکتر سید مهدی امامی جمعه
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/falsafe_ejtemaei-0121
⏰ پنجشنبه 18 اسفند ماه 1401
📂فارابی و نسبت عدالت طلبی و کمال خواهی با تمامیت خواهی در علم مدنی
📍 سرای هنر و اندیشه(سُها)
https://eitaa.com/isca_seda/6226
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
ویراست دوم کتاب اندیشه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی نوشته مرتضی یوسفی راد چاپ و منتشر شد.
https://eitaa.com/islamicpp
📸#اینفوگرافیک | محور بیانات اقتصادی رهبر انقلاب در حرم رضوی
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۷۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 نسبت فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی
✅️ در حلقههای حرفهای و دانشگاهی معاصر چنین معمول است که اندیشه سیاسی، مرادف نظریه سیاسی قلمداد شده و به عنوان یک «زیررشته» از علوم سیاسی محسوب میشود که در آن نظریهها و دیدگاههای متفکران سیاسی و متون آنها مورد بررسی قرار میگیرد؛ بنابراین «اندیشه سیاسی» معطوف به روایت تاریخی و نقل آرای شخصیتهای برجستهای نظیر افلاطون، ارسطو، هابز، لاک، روسو و همانند آنهاست که خرد و اندیشه خویش را در پاسخ به پرسشهایی مربوط به دولت، جامعه سیاسی و سرشت انسان صرف کرده و تلقیهایی از زندگی خوب و راهبردها و استدلالهایی برای چگونگی سامان جامعه سیاسی و روابط و مناسبات اجتماعی داخل در جامعه مطلوب سیاسی ارائه کردهاند.
«اندیشه سیاسی» در معنای وسیع آن شامل هر گونه تفکر درباره سیاست میشود که در این معنای وسیع، فلسفه سیاسی بخشی از اندیشه سیاسی به حساب میآید اندیشه سیاسی در این معنای موسَّع در بردارنده نتیجه همه فعالیتها و فرایندهای مطالعات سیاسی در ابعاد مختلف آن است.
✅️ مایکل فریدِن سعی کرده است در قالبی جدید، این تلقی وسیع از اندیشه سیاسی را در شش بخش و قسمت اصلی دستهبندی کند، به این معنا که اندیشه سیاسی شش قسم فعالیت خاص به شرح ذیل را به نمایش میگذارد:
۱. پردازش موشکافانه استدلالهای سیاسی؛ ۲. توصیههای هنجاری درباره استانداردهای اداره و رهبری حوزه عمومی؛ ۳. تولید بصیرت تصوری ۴. واسازی شالودهشکنانه پارادایمها؛ ۵. شرح تبارشناسانه مناشئ تغییرات سیاسی؛ ۶. تحلیل ریختشناسانه مفاهیم و خوشههای مفهومی.
بنابراین، فلسفه سیاسی به عنوان یک شاخه از مجموعه وسیع مطالعات سیاسی، بخشی از اندیشه سیاسی به این معنای وسیع تلقی میشود.
منبع: درآمدی بر فلسفه سیاسی اسلامی، ص ۸۴_۸۶.
#فلسفه_سیاسی
#اندیشه_سیاسی
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۸۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
نقش حکمت در شکل گیری نظام سیاسی کارآمد با تاکید برجمهوری اسلامی ایران
فصلنامه علمی تحقیقات سیاسی و بین المللیمقاله 1
دوره 14، شماره 50، اردیبهشت 1401، صفحه 1-19
نویسندگان
محمد حسین آقارخ میرآبادی1؛
علیرضا گلشنی 2؛
شریف لک زایی3
1دانشجوی دکتری علوم سیاسی- مسائل ایران، گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران
2دانشیار علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران.
3 دانشیار گروه فلسفه سیاسی، پژوهشگاه علم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران
چکیده
در این مقاله سعی بر آن است که به موضوع کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران و چالشهایی که ممکن است دراین زمینه وجود داشته باشد، توجه شود. سوال اصلی مقاله آن است که «نسبت این موضوع با حکمت اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟» در پاسخ به سوال فوق، فرضیه تحقیق این است که «حکمت موجب افزایش بهره وری (کارایی و اثر بخشی)، نیل به اهداف، ارتقای کارآمدی و دوام و قوام حکومت خواهد شد.» روش تحقیق، در مقام جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای است و در مقام تجزیه و تحلیل به تناسب نیاز از روش های عقلی، نقلی و تجربی استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که حکمت در مقام نظر، بر پایه علم و اندیشه و در مقام عمل، بر پایه اخلاق و معنویت و تدبیر و سیاست استوار می باشد و نظام ج.ا.ا برای رسیدن به اهداف خود نظیر حیات طیبه اسلامی، وحدت ملی، امنیت و اقتدار بازدارند و عدالت اجتماعی باید حکمت بنیان باشد؛ لذا الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز به عنوان ابزار کارآمدی، باید بر اساس حکمت اسلامی یا چهار عنصر فوق تعریف و تنظیم گردد.
https://journals.iau.ir/article_696654.html
🔵 کارویژههای نظام سیاسی اسلام
حجت الاسلام دکتر نجف لکزایی، استاد دانشگاه باقرالعلوم ع
✅️ کارویژه نظام سیاسی اسلام، آنگونه خدمت و وظیفهای است که اگر نظام سیاسی «اسلامی» نباشد، انجام نخواهد شد.
✅️ از منظر حضرت امام خمینی، کارویژه اساسی نظام سیاسی اسلام و در واقع، هدف نظام سیاسی و دولت، زمینهسازی برای تقرّب به خداوند است و هدف از نظام و دولت، تقرّب و تعالی است.
✅️ تمام تصمیمات و برنامهها در نظام سیاسی اسلام؛ از جمله توسعه و تعالی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و عمرانی در همین مسیر است.
✅️ اهداف دیگری؛ مثل اجرای احکام اسلام و یا تحقق عدالت، از اهداف میانی به حساب میآیند. به خاطر همین کارویژه است که دولت اسلامی، در مقایسه با دولتهای سکولار و غیر دینی باید واجد ویژگیهای خاصی باشد.
منبع: نجف لکزایی، درآمدی بر مستندات قرآنی فلسفه سیاسی امام خمینی ره، ص 80.
#فلسفه_سیاسی
#کارویژه
#نظام_سیاسی_اسلام
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از ۶۸۰ عضو فرهیخته در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili