دولت در قرآن از منظر فلسفه سیاسی نظریه دولت از قرآن جلسه هیجدهم.mp3
20.13M
#دولت_در_قرآن
#نجف_لک_زایی
#در_محضر_قرآن
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐https://b2n.ir/614452
✅نشست علمی دولت در قرآن با رویکرد فلسفه سیاسی ( جلسه هیجدهم)
✍️ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی
📒با حضور اساتید مطرح در حوزه علوم سیاسی
🔶مجری: گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/1035
حضرت آیت اهلل العظمی خامنهای مدظله العالی
حمایت از نخبه، در درجهى اول باید به معناى
ایجاد فرصت پژوهش و تحصيل و پيشرفت باشد. البته من
به هيچ وجه مخالف حمایتهاى مالى و مادى و اینها نيستم،
بلكه الزم است آن كارها انجام بگيرد؛ ليكن مهمتر از آن این
است كه نخبه احساس كند فضاى تنفس علمى دارد. آن
چيزى كه مكرر به ما منتقل مىشود، این است كه نخبگان و
برجستگان مایلند یك ميدان وسيعى باشد كه بتوانند به
اقتضاى نخبگى و استعداد برتر، در آن بتازند؛ این را باید
فراهم كرد.
نشست علمی
دولت اسلامی ازمنظر فلسفه سیاسی علامه طباطبائی
با سخنرانی دکتر نجف لک زایی و دکتر احمدرضا یزدانی مقدم
دبیر علمی: محسن جبارنژاد
پنجشنبه، ۲۲آبان، ساعت ۱٠صبح
مکان: مجمع عالی حکمت اسلامی
پخش زنذه از طریق مجازی انجام می شود.
#علامه_طباطبایی
#نجف_لک_زایی
#احمدرضا _یزدانی_مقدم
#محسن_جبارنژاد
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_سیاسی
#فلسفه_سیاسی_اسلامی
#دولت
#فلسفه_سیاسی_علامه_طباطبائی
#political_philosophy
⁉️ چرا فلسفه ما ادامه سیاسی اجتماعی نداشته است
💠 رهبر انقلاب خطاب به استاد پارسانیا: کتاب #حدیث_پیمانه نوشته شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدتها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می کردم و می گفتم: «فرق فلسفه ی ما با فلسفه ی غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تا کنون) این است که فلسفه غرب، همیشه یک دنباله وادامه ی اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است، اما فلسفه ی ما ادامه اجتماعی و سیاسی نداشته است» حداکثرش به ادامه ی تربیت فردی رسیده؛ و الا اینکه فلسفه ی ما بگوید: «شکل حکومت، چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست و ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است»، چنین ادامه ای ندارد، در حالی که همه ی این مبانی می تواند مبنای فلسه اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.
🔸وقتی من ترتیب و فصل بندی کتاب شما را (البته همه اش را نخوانده ام) نگاه کردم، دیدم این کار، شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده اید. این چیز #باارزشی است. الحمدلله این طور فکرها در امعه ی ما حضور دارد، از اینها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، #درست است، باید متمسّک به مبانی بود.
📢 بیانات #رهبر_انقلاب در دیدار هیأت مدیره دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علمیه قم 29/10/1380.
#منشور_حوزه_و_روحانیت
#معرفی_کتاب #کتابخوانی
#اندیشمندان_حوزه
#نویسندگان_حوزوی
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
sharif:
ترجمه و تحقیق مهدی فدایی مهربانی از الجمع بین رأی الحکیمین فارابی با عنوان جمع میان آرای دو فیلسوف افلاطون الاهی و ارسطو به همت انتشارات دانشگاه تهران منتشر شد.
به گزارش خبرنگار مهر، رساله الجمع، گرچه رساله حجیمی نیست، اما بدون شک در عِداد مهمترین آثار فارابی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مهدی فدایی مهربانی استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران حتی معتقد است این رساله در میان آثار بزرگ فارابی، شاید مهمترین اثری باشد که نگاه او به فلسفه مبتنی بر ایده وحدت حقیقت را نمایان میکند.
فارابی معتقد است فلسفه حقیقی از پس اختلافها به مقصد واحدی منتهی میشود. شاید از همین روست که او در نخستین عبارات این رساله به تعریف فلسفه و ماهیت آن پرداخته و بلافاصله بیان میکند که افلاطون و ارسطو از بنیانگذاران فلسفه هستند. در واقع قصد فارابی تأکید بر یگانگی حقایق فلسفی و وحدت فلاسفه بنیانگذار آن در اعتقاد به آن حقایق و غایات است.
مباحث کتاب عبارتند از:
مقدمه مترجم
درباره فارابی
درباره رساله الجمع
جمع میان آرای دو فیلسوف افلاطون الاهی و ارسطو
مقدمه
الف - اجماع بر اینکه افلاطون و ارسطو نخستین مراجع برای فلسفه اند و معنی اختلاف نظر آنها.
ب - معنی و تعریف فلسفه: فلسفه شامل همه علوم است.
ج - روش ارسطو در کاربستِ این علم: به کارگیری برهان و قیاس
د - اجماع حجت است؛ به خصوص اگر اجماع عقلا باشد
ه - از استقرای جزئیات نمیتوان حکم به کل کرد
بحث در اختلاف دو حکیم
۱. شیوۀ زیست افلاطون متفاوت از شیوۀ زیست ارسطو است
۲. تفاوت افلاطون و ارسطو در روش نگارش کتب
۳. روش ارسطو در به کار بردن قیاس
۴. روش ارسطو در ترتیب کتابهایش
۵. معنی جوهر نزد افلاطون و ارسطو
۶. روش تقسیم نزد افلاطون و ارسطو
۷. قیاس: ارسطو و افلاطون چگونه آن را به کار میبرد؟
جمع میان آرای دو فیلسوف
۸. مسائل طبیعی؛ در باب دیدن
۹. اخلاق در نظر افلاطون و ارسطو
۱۰. مسئله معرفت؛ مُثُل نزد افلاطون و موضع ارسطو دربارۀ آن نفس و سرنوشت آن
رأی فارابی در معرفت و نفس
۱۱. حدوث و قدم عالم
۱۲. مُثُل افلاطونی و موضع ارسطو
۱۳. پاداش و عقاب
خاتمه
کتابنامه
در بخشی از مقدمه مترجم و محقق این اثر آمده است: فارابی به لحاظ عملی نیز در زندگی اش پیرو عقاید فلسفی اش بود؛ اگر در میان فلاسفه اسلامی چند فیلسوف را بتوان به عنوان کسانی نام برد که حقیقتاً در عمل فارغ از رنگ و لعاب دنیا بودند فارابی را باید یکی از آنها دانست. او آنچه را که به لحاظ عقلی بدان رسیده بود در زندگی خود عملی میکرد. موسیقی را ارج مینهاد و در آن رسالهای نگاشت و در عمل نیز ساز مینواخت. چنان اهل زهد و تأمل و ساده زیستی بود که میگفتند او یادآور قدمای فلاسفه است. با اینکه سیف الدوله برای وی مقرّری بسیار زیادی از بیت المال در نظر گرفته بود، او از دریافت آن خودداری میکرد و فقط چهار درهم، آن هم برای تأمین قوت روزانهاش،
قناعت میکرد. همه اینها در حالی بود که او دانشمندترین فرد زمانهاش بود و میتوانست زندگی متمولی داشته باشد.
فارابی به راستی مؤسس فلسفه اسلامی و از اساطین علم و حکمت است. گسترۀ دانش وی در علوم مختلف را در آثار متعددش میتوان شاهد بود. نگاه افسانهای در مورد فارابی این است که او، علاوه بر ترکی و فارسی، که زبانهای مادری او محسوب میشدند، قریب به هفتاد زبان می دانسته است؛ ۱ اما بدیهی است که چنین نگاهی آغشته به اغراق است. قرائن نشان از آن دارد که فارابی، علاوه بر ترکی که بدان سخن می رانده و فارسی که زبان ملّی اش بوده، عربی، لاتین، یونانی، و سریانی را نیز می دانسته است.
فیلسوف المسلمین، به اعتقاد بسیاری، نه تنها مؤسس فلسفه نوافلاطونی اسلامی، که بنیان گذار فلسفه اسلامی به طور کلی است. درست است که کندی، نخستین فیلسوف مسلمان، پیش از فارابی میزیست، نخستین بار فارابی بود که برخلاف کندی از شرح آرای یونانیان فراتر رفت و به ابداعات فلسفی براساس جهان بینی اسلامی و حتی شیعی
دست زد. اما اگر بخواهیم جایگاه او را در فلسفه نوافلاطونی بیان کنیم، باید بگوییم پس از پروکلس، که آخرین نمایندۀ فلسفه نوافلاطونی در غرب است، فارابی را باید بزرگترین فیلسوف نوافلاطونی در غرب و شرق درنظر آورد. از همین روی نیز، فارابی فیلسوفی بود که نه تنها برای مسلمانان بلکه برای فیلسوفان غربی نیز از ارجی عظیم برخوردار بود. او نزد موسی بن میمون، که به اعتقاد بسیاری مهمترین فیلسوف یهودی برای تحقیق در «: است، از چنان ارجی برخوردار است که او گفته است منطق، فرد باید تنها آثار ابونصر فارابی را مطالعه کند. همه آثار او بدون استثنا عالی اند.
جمع میان آرای دو فیلسوف افلاطون الاهی و ارسطو تألیف ابونصر فارابی با ترجمه و تحقیق مهدی فدایی مهربانی به همت انتشارات دانشگاه تهران به بهای ۱۸ هزار تومان منتشر و توزیع شد.
😱80 درصد تخفیف😱 برای تمام 📚 کتاب های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🎁کد تخفیف: off80
🗓فقط تا پایان محدودیت های کرونایی
📢 همرسانی کنید تا برسه به دست کتاب خوان ها
dte.bz/shop
😱30 درصد تخفیف😱 برای تمام 📚 کتاب ها
🎁کد تخفیف: off30
🗓فقط تا پایان محدودیت های کرونایی
📢 همرسانی کنید تا برسه به دست کتاب خوان ها
dte.bz/shop
ملاصدرا، باب تحصیل در مدرسهی اهلبیت را، برای حکماء، باز کرد
شیخالرئیس گفت؛ تعلیم و تعلم، میتواند تفهّمی و از طریق یک معلّم باشد، و نیز گفت؛ اگر صادق مصدَّق، نبی مکرَّم، سخنی گفت، ما باید آنرا قبول کنیم اما دیگر نگفت که بهطور کلی، حکمت را باید از مشکات نبوت گرفت.
خواجه نصیرالدین طوسی گفت؛ یکی از فوائد بعثت آناست که میتواند به عقل در فهم معلومات عقلی کمک کند، اما دیگر تأکید نکرد که «پس تحصیل عقل در مدرسهی انبیاء ضرورت دارد».
اما ملاصدرا با صدای بلند به طول همهی تاریخ فریاد کشید؛
عقل باید در مدرسهی وحی تحصیل کند و الا گرفتار سردرگمی و تحیُّر میشود.
و نیز گفت:
حکیمی که دینش، دین انبیاء نباشد، از حکمت هیچ بهرهای نبرده.
من تا کنون ندیدهام یکی از صدرائیها بگوید: مگر ما حکماء هم باید در مدرسهی انبیاء و اهلبیتِ وحی، تحصیل کنیم؟!، زیرا همهی آنها میدانند باب معرفت و حکمت، همینجاست.
خدا رحمت کند صدرالمتألهین را که باب تحصیل در مدرسهی اهلبیت علیهمالسلام را بر حکمتپژوهان باز کرد و تنها به حکمائی بها داد، که حکمتشان را از مشکات نبوت گرفتهاند.
پینوشت؛
...أساطين الحكمة كأفلاطن و من سبقه من الحكماء الذين اقتبسوا أنوار حكمتهم من مشكوة نبوة الأنبياء سلام الله على نبينا و عليهم أجمعين
(مفاتیحالغیب ص557)
و من لم يكن دينه دين الأنبياء، فليس من الحكمة في شيء (مفاتیح ص413)
«فانظر إلى هذه العقلاء كيف صارت عقولهم صرعى و بصائرهم حولى و عيونهم عمشاء و أما سادات هذه الطريقة و خزنة أسرار الوحدة و علماء علم الربوبية الذين يقتبسون أنوار المعرفة من مشكاة النبوة و إعلام الله و تعريفه و تنبيهه فهم يعلمون بالحق و به يهتدون و ليس لغيرهم نصيب مما رزقهم الله خاصة»(مفاتيح الغيب،ص 334)
«كيف يهتدى الى الصواب من اقتفى محض العقل و اقتصر، و ما استضاء بنور الشرع و لا استبصر فليت شعرى كيف يفزع الى العقل حين يعتريه العى و الحصر، ا وَ لا يعلم ان حِظَى العقل قبل ان يهتدى بنور الشريعة قاصرة و ان مجاله ضيق مختصر،» (شرح أصول الكافي، ج2، ص: 389)
https://eitaa.com/farbehi
🔴 مناسبات عرفان و سیاست در حکمت متعالیه( گفتگوی زنده اینستاگرامی)
🔹با حضور استاد مرتضی جوادی آملی
🔸گفتگو از محسن جبارنژاد
🔹زمان: پنج شنبه ۲۰ آذرماه ساعت۲۲
🔸پیج عصر اندیشه:
@asre_andishe