eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
207 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
119 ویدیو
107 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از گروه پژوهشی مهرگان
آرمان شهر ملاصدرا؛ چیستی، ارکان و ویژگی‌ها سید عبدالرئوف افضلی دکتر نجف لک زایی منشأ مقاله : دانشگاه باقرالعلوم: پاییز 1392، شماره 63 جهت دانلود یا مطالعه آنلاین در پایین صفحه ای که بارگذاری می شود، روی پیوستها کلیک کنید http://dl.islamicdoc.com/site/catalogue/621518 ما را در پیام رسان ایتا دنبال کنید... کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com
💢فلسفه سیاسی اسلامی در تاریخ و تمدن و فرهنگ اسلامی بالیده است 📌حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: منظور از فلسفه سیاسی اسلامی آن فلسفه‌ای است که در تاریخ و تمدن و فرهنگ اسلامی پیدا شده و بالیده است. مطمئناً این فلسفه از متون دینی تأثیر پذیرفته و بهره‌مند شده است. چنانکه فلسفه یونان یا فلسفه غرب یا فلسفه در هر تاریخ و تمدن دیگری از فرهنگ و تمدن و داشته‌های آن تمدن تأثیر پذیرفته و بهره گرفته است. 🔹از نظر تاریخی پیامبران الهی انسان‌ها را به عقل و عقل‌ورزی و استدلال و برهان فراخوانده‌اند، لذا از این نظر دین بر فلسفه تقدم دارد و در واقع فلسفه حاصل آموزه‌های وحیانی است. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/TZhsrb ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com 📷 goo.gl/mj5VWr
آزاداندیشی در سنت فکری غرب به قلم محسن جبارنژاد روزنامه فرهیختگان ۲۱مرداد۹۷
" آزاداندیشی" در فکر اسلامی به قلم محسن جبارنژاد روزنامه فرهیختگان ۲۷مرداد ۹۷
هدایت شده از فکرآورد
💡 "تضارب اندیشه ها در مساله پردازی" 📌نشست۴: 👤 دکتر حجت کاظمی 👤 دکتر حمید احمدی 👤 دکتر جهانگیر معینی علمداری بسیج دانشجویی دانشکده علوم سیاسی ✅ دکتر احمدی: 🔷مشکلات علوم سیاسی در ایران: 1- بازار کار این رشته در کشور کم است، الآن تعداد فارغ التحصیلان علوم سیاسی ده ها برابر بیشتر از نیاز کشور است. یکی از دلایلش هم این است کسانی وارد این رشته شده اند که لیسانسشان را در رشته های دیگر گرفته اند! 2- برنامه های آموزشی علوم سیاسی ناپایدار است. ماهیت این رشته باعث شده که یک نگرانی عمومی در قبال این علم وجود داشته باشد لذا هر چند سال یک بار افرادی می آیند و برنامه های آن را تغییر می دهند. ✅ دکتر معینی : بحران های علوم انسانی که شامل علوم سیاسی هم می شود: 1- رابطه بین تخیل و عینیت از هم گسیخته شده و فقط به یکی پرداخته می شود. 2- به هم خوردن رابطه روش و تامل در نهاد تولید علم. 3- در علوم انسانی پارادایم مسلطی وجود ندارد و دچار یک نوع بحران معنا هستیم. وحدت ایدئولوژیک وجود ندارد. ✅ دکتر کاظمی: 🔷 بحران ها: 🔸علوم سیاسی به لحاظ کمیت متخصصان برای کار در این بخش را فراهم می آورد ولی به لحاظ کیفیت رویش بحث است. 🔸علوم سیاسی در ایران بیش از آن که به علم نزدیک باشد به تاریخ و فلسفه نزدیک است و اساسا قادر نبوده دانشی اثر بخش را برای تحلیل مسائل اکنونی و اینجایی به روش علمی فراهم آورد. این یک بحران است. 🔸بحران دیگر این که بازار کار این رشته در ایران پایین است. 🔸در دانشگاه ها مهارت های مکمل به دانشجویان آموزش داده نمی شود. 🔷 راه های برون رفت: 🔸علوم سیاسی ما باید به سمت تحلیل واقعیت های عینی پیش رود. 🔸علم سیاست برای تاثیرگذاری باید از فلسفه و تاریخ دور شود. 🔸مسئله حکمرانی باید به مرکزیت علوم سیاسی مبدل شود. باید مهارت های مکمل رشته و روش تحقیق به دانشجویان آموزش داده شود. @fekravard
هدایت شده از فکرآورد
💡 #فکرآورد "تضارب اندیشه ها در مساله پردازی" #گزارش_تصویری 📌نشست۴: #بحران_در_علوم_سیاسی 👤 دکتر حجت کاظمی 👤 دکتر حمید احمدی 👤 دکتر جهانگیر معینی علمداری بسیج دانشجویی دانشکده علوم سیاسی @fekravard 👇👇👇👇
🔸 مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه 🔹 نوشته دکتر نجمه کیخا، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی 🔸 جدیدترین اثر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی @Islamicpp
🔸 مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه 🔹 نوشته دکتر نجمه کیخا، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی 🔸 جدیدترین اثر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی @Islamicpp
کتاب مناسبات اخلاق و سیاست در اندیشه اسلامی را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/112
آسیب شناسی امام موسی صدر از جوامع اسلامی نوشته دکتر شریف لک زایی روزنامه فرهیختگان ۱۰ شهریور۹۷
💢منتشر شد؛ 📌شماره ۲۱ فصلنامه علمی پژوهشی «سیاست متعالیه» 💠مدیر مسئول: منصور میراحمدی 🔶سردبیر: نجف لک‌زایی 🌐اطلاعات بیشتر: goo.gl/BUXFCa _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ #حوزه_رشته_سیاست #معرفی_نشریه 🔳 با #مفتاح همراه باشید 🆔 @meftaah_com
کتاب مناسبات اخلاق و سیاست در حکمت متعالیه، نوشته دکتر نجمه کیخا، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی را در کتابخوان پژوهان ببینید. @Islamicpp https://pajoohaan.ir/document/2723
هشتمین نشست از سلسله نشست های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با موضوع «انقلاب اسلامی و مردم سالاری دینی»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بخشی از گفتگو با حجت‌ الاسلام دکتر احمد واعظی - برنامه شوکران شبکه چهار #فیلم 🆔 @vasael_ir
روز ملی نجوم و بزرگداشت ابوریحان بیرونی گرامی باد. 📚کتاب اندیشه سیاسی ابوریحان بیرونی: https://pajoohaan.ir/document/1180 @Pajoohaan_ir
شرق و غرب آزادی به قلم محسن جبارنژاد روزنامه فرهیختگان ۱۸ شهریور ۹۷
نشست های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی گزارش نشست علمی توسعه فلسفه در چشم اندار چهل ساله انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی؛ نشست علمی « توسعه فلسفه در چشم اندار چهل ساله انقلاب اسلامی» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام و مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل پژوهشگاه در تاریخ ۱۸ شهریور برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر فیروزجایی و دکتر ابراهیم علیپور به عنوان ارائه دهنده و دکتر ذوالفقار ناصری به عنوان دبیر علمی در این نشست علمی حضور داشتند. در ابتدای جلسه دبیر علمی دکتر ناصری در مورد ضرورت جلسه توضیح دادند و گفتند: انقلاب اسلامی و دانش های مختلفی که در راستای انقلاب اسلامی است رابطه تنگاتنگی دارد؛ زیرا انقلاب هویت فرهنگی داشته و دارد و به همین مناسبت در خدمت دو نفر از اساتیدی که در حوزه فلسفه اشتهار دارند هستیم و از ایشان دعوت کردیم تا در این زمینه به بحث و گفتگو بنشینیم، در ابتدا از آقای فیروز جایی می خواهیم که نسبت بین فلسفه و انقلاب اسلامی را مطرح کنند، آیا فلسفه بعد از انقلاب اسلامی توسعه پیدا کرده است و در هر دو صورت به تبیین آن بپردازند و آیا فاصله ما با فلسفه مطلوب چقدر است؟ دکتر فیروزجایی: قبل از هر چیز از دوستان پژوهشکده فلسفه و کلام که زحمت تشکیل این جلسه را به عهده گرفتند تشکر می کنم، در مورد نسبت فلسفه و انقلاب اسلامی باید کمی به عقب برگردیم و مقایسه ای داشته باشیم و وضعیت قبل از انقلاب با وضعیت بعد از انقلاب بررسی کنیم و این مقایسه در دو حالت باید انجام بگیرد یکی فعالیت فلسفه تا شروع انقلاب اسلامی و دیگری فعالیت فلسفه در چهل سال انقلاب اسلامی. بخش اول به علت ضیق وقت امکان بررسی تفصیلی آن در این جلسه وجود ندارد و فقط می توانیم بستر فرهنگی که در انقلاب برای فلسفه به وجود آمد اشاره کنیم که گویای بخش اول نیز خواهد بود، همان طور که نهضت ترجمه در سده های اول، دوم، چهارم و پنجم از زبان های یونانی، هندی و لاتین شکل گرفت و این اولین مواجهه تمدن اسلامی و مغرب زمین بود و بعد از آن نهضت مشروطیت اتفاق افتاد، در این دوران، ایرانیان به مغرب زمین و فلسفه غربی توجه کردند، هرچند توجه به آن کامل نبود و گفت و گوهایی ناقص شکل گرفت، بعد از مشروطیت و شکل گیری سلطنت پهلوی، با وضعیت جدیدی مواجه هستیم، از یک سو مدرنیسم غربی یا روشنفکری غرب زده مواجه هستیم که تصمیم می گیرد که ایران را به صورت کامل غربی کند، معمار این مدرنیسم محمد علی فروغی است و برای احیای فلسفه جدید غربی باید نگاه ما به عقل و ادراکات عقل باشد و کتاب هایی را در این زمینه مانند سیر حکمت در اروپا ترجمه کرد تا فلسفه غربی را در ایران پیاده کند. جریان دیگری که در غربی سازی شکل گرفت جریان مارکسیسم بود، آن ها برای احیای و ترویج مارکسیسم فعالیت چشمگیری داشتند. در همه مراکز علمی و دانشگاهی هر دو جریان فعال بوده اند، در چنین فضایی علامه طباطبایی به احیای فلسفه اسلامی و پاسخ به شبهات فلاسفه می پردازد که منجر به شکل گیری کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم می شود و این یک نقطه عطف در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می شود. این وضعیت اجمالی فلسفه قبل از انقلاب اسلامی بود، امام خمینی که بنیانگذار انقلاب اسلامی است خود فیلسوف بزرگی است و با همین مبانی فلسفی به طراحی انقلاب اسلامی پرداخته است. هر چند سیستم حکومتی بر اساس ولایت فقه طراحی شده است ولی ولایت فقیه نیز دارای مبانی کلامی و فلسفی متعددی می باشد و انقلاب اسلامی برای دفاع از خودش و به ویژه هجمه های فکری باید به سراغ عقل و منطق رفت و از همان ابتداء شهید مطهری و شاگردان علامه طباطبایی به تحکیم مبانی اعتقادی نهضت می پردازند که می توان به اساتید سبحانی، مصباح و شهید صدر اشاره کرد. بعد از انقلاب اسلامی، در حوزه اسلامی و اخلاق مباحث عمده ای شکل گرفت و در عرصه فلسفه سیاسی نیز بیشتر مباحث در بعد از انقلاب شکل گرفته است و البته این طور نیست که همه این مباحث نوآوری داشته باشد، در فلسفه اخلاق آن چه بعد از انقلاب شکل گرفت بسیار عمده است و با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. بعد از انقلاب اسلامی، رسما در دانشگاه های و مجامع علمی کشور رشته های فلسفی ایجاد شد و در این زمینه پژوهش های مختلفی انجام شد و کتاب هایی که در زمینه فلسفه منتشر شده است قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست و هم چنین نشریات فلسفی قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست، هر چند هنوز ما به حد مطلوب نرسیده ایم؛ این مهم به معنای کم کاری ما در این عرصه نیست ولی تلاش های زیادی در این زمینه انجام شده است.
دکتر علیپور: بحث ما در این جا، نگاه ایجابی است نه سلبی، در این جلسه به نکات ایجابی فلسفه خواهیم پرداخت، در ابتدا اشاره ای به منظومه معرفتی بحث می کنیم وقتی در این چهل سال می خواهیم عبور کنیم چگونه می توانیم این تحول را احرازکنیم، ما می توانیم با قبل از انقلاب مقایسه کنیم، می توانیم با مدارس فلسفی مقایسه کنیم و یا نگاهی کلان به لیست اندیشمندان قبلی و فعلی کنیم و در این زمینه مقایسه ای داشته باشیم یا در مورد روش های بحث این دو دوره مقایسه داشته باشیم. اگر نگاهی به حوزه و دانشگاه داشته باشیم مشاهده می کنیم که فلسفه قبل از انقلاب یا تدریس نمی شد یا خیلی کم تدریس می شد، یا در مراکز آکادمیک احترامی برای فلسفه و فیلسوف قائل نمی شدند. ولی امروز مراکز با نشاط فلسفی و عقلانی زیاد مشغول فعالیت هستند، به عنوان نمونه مجمع عالی حکمت به صورت هفتگی جلسات فلسفی با حضور طلاب و فضلاء برگزار می کند. امروزه کتابخانه های تخصصی در مورد فلسفه وجود دارد که در پژوهشگاه های متعدد وجود دارد که این نشان از توسعه فلسفه بعد از انقلاب دارد. در مورد معرفت شناسی بحث های تخصصی بعد از انقلاب اسلامی مطرح شده است یا در مورد فلسفه های مضاف پژوهش های فراوانی در بعد از انقلاب انجام شده است که در این جا باید به زحمات استاد مطهری در این زمینه اشاره کرد. بعد از انقلاب اسلامی ترجمه های غربی به صورت فراروان انجام شده است که این نیز یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می آید. در پایان جلسه اساتید به پرسش های افراد حاضر در جلسه پاسخ دادند. مقرر شد در جلسه دیگری آسیب های فلسفه ورزی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
هجدهمین نشست از سلسله نشست های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با موضوع انقلاب اسلامی و آزادی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پیام رسان داخلی eitaa.com/isca24
چهاردهمین نشست از سلسله نشست های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با موضوع رشد و پیشرفت همه جانبه پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی www.isca.ac.ir کانال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پیام رسان داخلی eitaa.com/isca24
هدایت شده از نجف لک زایی
دلالت های امنیتی قیام امام حسین علیه السلام .mp3
20.78M
دلالت های امنیتی قیام امام حسین علیه السلام سخنرانی نجف لک زایی در کمیسیون حقوق بشر اسلامی قم. ۲۲ شهریور ۹۷ سوم محرم ۱۴۴۰