eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
210 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
114 ویدیو
106 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️«اللّهمّ إنّا لا نعلم منهم إلاّ خيرا» 🎥 اقامه نماز توسط حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان گرامی ایشان 🖤 وداع رهبر انقلاب با ➕ فرزندان شهدا در آغوش رهبر انقلاب 💻 Farsi.Khamenei.ir
بسم الله الرّحمن الرّحیم و الحمد لله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد المصطفیٰ و آله الطّیّبین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الیٰ یوم الدّین. خداوند عزیز و حکیم را سپاس که توفیق تشکیل ششمین دوره‌ی مجلس خبرگان رهبری را به ملّت بزرگ ایران ارزانی داشت. این مجلس یکی از پایه‌های اصلی نظام اسلامیِ مردم‌سالار است که در فاصله‌های زمانی معیّن به دست توانای ملّت استحکام می‌یابد، و سلامت و استمرار نظام را تضمین میکند. اعضای محترم و منتخب این مجلس، با مشیّت الهی و با همّت مردم، این فرصت را یافته‌اند که یکی از برترین نقشها را در استحکام زنجیره‌ی پولادینِ رهبری نظام بر عهده بگیرند، و سزاوار است به خاطر این نعمت، سپاسگزار خداوند و قدردان مردم باشند. مجلس خبرگان، مظهر مردم‌سالاری اسلامی است. گزینش رهبر بر طبق معیارهای اسلامی بر عهده‌ی این مجلس است که خود، منتخب و برگزیده‌ی مردم است. معیارها، اسلامی است و گزینش، مردمی؛ این روشن‌ترین نشانه و معرّف جمهوری اسلامی ایران است. در نظام اسلامی، حکمرانی، بَشَری و هدفها الهی است. هدفها، عدالت و کرامت انسان و آبادی زمین و پُربار کردن زمان، و در نهایت، زندگی توحیدی و عروج آدمی به مرتبت قرب خدا است؛ و شیوه‌ها، بهره‌گیری از خِرد و تجربه‌ی جمعی، و به کار گرفتن فکرها و زبانها و بازوهای کارآمد و گامهای استوار آحاد مردم است. این تدبیری است هوشمندانه که معرفت قرآنی و اسلامی به پیروان خود هدیه داده و در آن، شریعت و عقلانیّت، و غیب و شهود را در هم تنیده و هم‌جهت ساخته است. این، پدیده‌ی شگفت‌آور و جذّابی در عرصه‌ی سیاستهای کلان است، و تأمّل در واقعیّتهای تلخِ نظامات دین‌ستیز یا دین‌گریز، روزبه‌روز بر جذابیّتِ آن خواهد افزود. دعوت عامّ ما از وجدانهای بیدار در سراسر جهان آن است که به تجربه‌ی شکست‌خورده‌ی نظامهای مدّعیِ عدالت یا آزادی ولی بیگانه از معنویّتِ دینی بنگرند؛ ظلم و تبعیض و فساد فزاینده را، و نابودی امنیّت اخلاقی را، و سستی بنیان خانواده و فروکاستن از شرافت زن و از جایگاه همسری و مادری را، و غلبه‌ی جهت‌گیریِ مغرضانه بر آگاه‌سازی صادقانه در رسانه‌ها را، و بسیاری از گره‌های کور دیگر در گستره‌ی نفوذ این نظامهای منافق و ریاکار و ستمگر را ببینند؛ و آنگاه در طرح جامع و استوار و گره‌گشای حکمرانی اسلامی تأمّل کنند. امروز فاجعه‌ی غزّه و نسل‌کشی بی‌رحمانه‌ی رژیم غاصب صهیونیست و کشتار هزاران کودک و زن و مرد بی‌دفاع و غیر مسلّح، و آنگاه پشتیبانی و حمایت حکومتهای به اصطلاح لیبرال غربی از این گرگ خونخوار، معنی آزادی و حقوق بشر غربی را برای وجدانهای بیدار آشکار میسازد. امروز فرصت تازه‌‌ای است که کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و همه‌ی دلبستگان آن، حقیقت این پدیده‌ی بزرگ را در گفتار و عمل، به مشتاقان حقیقت در سراسر جهان نشان دهند. بار دیگر توفیقات این مجلس محترم را از خداوند متعال مسئلت میکنم. لازم میدانم یاد رئیس‌جمهور(۱) فقید و عزیز و همچنین امام‌جمعه‌ی معزّز تبریز(۲) را که عضو این مجلس بودند، گرامی بدارم و علوّ درجات آنان را از خداوند رحیم مسئلت کنم. والسلام علیکم و رحمةالله سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۳/۲/۳۱
🔖 ▪️رجوع به نفْس ایران، نگاه کردن از یک جان به یک است؛ نه نگاهی با گوش و چشم و ذهن و خبر و تحلیل؛ نگاهی است با خودِ و واحد به کانون حادثه. یک‌باره همه عاطفه یا نفرت جمع می‌شود؛ نفْس نشان‌می‌دهد از رفتن ، آمدن (مثلاً)، شاد است یا محزون؟! می‌بیند چقدر عاطفه و احساس که در یافته‌ی حواس یا ذهنیت‌ها پراکنده و گم بوده و الان تیز و تند می‌شود. رجوع به نفْسِ ایران یک برای ملتی با تنوع و تکثر است، تا وحدت خود را ببیند و بیابد: "النفس فی وحدت‌ها کلُّ القوا". بدون این تنفس، می‌میرد و به کثرت‌هایش تجزیه می‌شود؛ مثل یک بدن متلاشی! و امتحانات خوبند وقتی به نفْس ایران رجوع‌مان دهند. ✍🏻محسن قنبریان 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
«مردم بما هو مردم» (داشته انقلاب اسلامی، نداشته جهان عرب) 🔹 با توجه به دولت -ملت سازی های غیر طبیعی و تحمیلی در جهان عربِ پسا عثمانی، درک دقیقی از مفهوم«مردم» به عنوان روح جمعی یک ملت و به مثابه کنشگر نظم-هویت بخش وجود ندارد. هر چند تحولات مردم‌سالارانه دهه قبل که جهان عرب را در برگرفت،امید بازگشت«مردم» را زنده کرد اما سرنوشتی که این کنش‌گری ناقص به یادگار گذاشت، ترمیدور در مصر، جنگ داخلی در لیبی، زندانی شدن اسلامگرایان در تونس، و سرکوب یک ملت در بحرین بود. 🔸 تجربه ای که نشان داد«مردم» در ساحتی بالاتر از منافع حزبی - جریانی در جهان عرب نتوانست روح جمعی یک ملت را نمایندگی کرده و کنش‌گری نظم بخش داشته باشد لذا پس از اندکی، پاشنه در جهان عرب بر همان منوال قبل چرخید. ▪️آنچه در چهره نگران یک ملت فارغ از جهت گیری های سیاسی در فقدان رئیس جمهور و همراهان دیدیم و آنچه در تشییع جنازه و حس همدردی و حضور میدانی مشاهده می‌شود, نشانگر سطحی عمیق تر از مفهوم به ظاهر ساده«مردم» در ساحت سیاست‌ورزی ایران پسا انقلاب است. آنجا که تعارضات جریان های مختلف به انشقاق ظاهری منجر شده، باز با کنشگری«مردم بما هو مردم» رنگ می‌بازد. لذا شاید بتوان گفت مهم ترین داشته انقلاب اسلامی نسبت به دولت ملت های عربی«مردم بما هو مردم» است که در بحران ها می‌تواند روح جمعی یک ملت را تبلور بخشیده و اختلافات و انشقاق ها را در خود حل کند. 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
📣 ادای احترام ۶۸ تن از سران و مقامات کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای به مقام رئیس جمهور شهید و همراهان 🔸۶۸ تن از سران و مقامات ارشد کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور در محل سالن اجلاس سران تهران به مقام رئیس جمهور و همراهان شهیدش ادای احترام کردند. 🔸امیر قطر، رهبر ملی ترکمنستان، روسای جمهور تونس، سوریه و تاجیکستان، نخست وزیران عراق، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و سوریه، روسای مجالس لبنان، الجزایر، قزاقستان، مالی، اتیوپی، دوما روسیه و روسا مجلس قانون‌گذاری و مجلس عالی ازبکستان، معاونین روسای جمهور ترکیه و هند و معاونین نخست وزیران قرقیزستان، ارمنستان، چین، افغانستان و صربستان از جمله مقامات ارشدی هستند که با حضور در محل سالن اجلاس سران تهران و عرض تسلیت به سرپرست ریاست جمهوری، به مقام شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی و یاران شهیدش ادای احترام کردند. 🔸همچنین وزرای امور خارجه لبنان، مصر، تونس، عربستان سعودی، کویت، ازبکستان، تاجیکستان، بلاروس، ارمنستان، آذربایجان، سریلانکا، افغانستان، پاکستان، ونزوئلا و ترکیه، وزیر مشاور در امور نخست وزیری اردن، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان، وزیر کشاورزی و امنیت غذایی مالزی، وزیر امور مجاهدان الجزایر، وزیر مشاور در امور توسعه روستایی سریلانکا، وزیر بازرگانی پاکستان، وزیر کشور پاکستان، وزیر اطلاع‌رسانی و تبلیغات پاکستان، وزیر فرهنگ و میراث ملی پاکستان، عضو کابینه صربستان، وزیر مشاور ریاست جمهوری نیکاراگوئه، وزیر شهرسازی دولت‌های محلی و خدمات عمومی مالدیو به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور، وزیر اوقاف و امور دینی عمان به عنوان فرستاده ویژه سلطان، وزیر مشاور صربستان و وزیر مشاور امارات نیز از دیگر مقامات خارجی حاضر در این مراسم بودند که به رئیس جمهور ادای احترام کردند. 🔸نائب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان، ۳ نفر از نمایندگان پارلمان آذربایجان، ۲ نفر از نمایندگان پارلمان ترکیه از حزب سعادت، رئیس و نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی اتیوپی، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای و دبیرکل کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا)، رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق، سخنگو و رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن و فرستاده ویژه سنگاپور نیز ضمن عرض تسلیت به سرپرست ریاست جمهوری، به مقام شهید دکتر رئیسی و همراهانش ادای احترام کرده و یاد آنان را گرامی داشتند.
🔰دکتر شریف لک‌زایی در یادداشتی عنوان کرد؛ 🔻وحدت در عین کثرت 🔹️در فاصله کوتاهی از انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه و فقدان مشارکت گسترده، مردم عزیز ایران اما با همه اختلافات و سلایقی که دارند در دو اجتماع روز قدس و دفاع از فلسطین و مردم غزه و تشییع پیکر شهدای خدمت و شهید جمهور، عظمت جدیدی خلق کردند. 🔹 این عظمت به معنای درک زمان و مکان درست انقلاب اسلامی ایران است که در سال ۱۳۵۷ با همین حضور و بلکه همدلی بیشتری به صحنه آمد و نظامی جدید را خلق کرد. 🔹خلق این دو حماسه به فاصله اندکی نشان می‌دهد مردم همچنان بیشترین همراهی را با شعارهای اصیل انقلاب اسلامی و حمایت از خادمان واقعی خود دارند. 🔹 مردم ایران بزرگترین خالقان همبستگی و انسجام اجتماعی و وحدت در عین کثرت هستند. گو اینکه مردم برخلاف جریان های سیاسی، در پی آن هستند که همه کثرت ها را به وحدت مبدل کنند. 🔹 از این رو باید به این مردم آفرین گفت. امیدوارم انتخابات آتی ریاست جمهوری بتواند به تعمیق این همبستگی اجتماعی و ملی تداوم ببخشد. شریف لک‌زایی تهران، نزدیک میدان آزادی دوم خرداد ۱۴۰۳ ⬅️پژوهشگاه را  در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
📣 گوشه‌ای از پیام چهره‌های جهانی برای شهادت رئیس جمهور
|‌ 🔰 حقوق شهروندان مدینه فاضله ✍🏻 مرضیه دژفر 💠 در آرمانشهر صدرا حقوق اجتماعی مردم از جایگاه خاصی برخوردار است. در این نوشتار کوشش شده تا با تأکید بر کتاب شواهد‌الربوبیه حقوق اجتماعی نزد صدرا ارزیابی شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔹 در آرمانشهر صدرا حقوق اجتماعی مردم از جایگاه خاصی برخوردار است. وی براین باور است که هدف غایی بشر رسیدن به قرب الی‌الله است؛ برای این مقصود باید شرایط و امکانات زندگی دنیا اعم از خوراک، پوشاک، مسکن، قوانین عادله، و ....بر پایه اصل مساوات و برابری، برای همه انسانها فراهم باشد. دنیا مزرعه آخرت است ازاین رو هرچه مانع از تداوم زندگی در دنیا شود، مانع از بهره‌مندی بیشتر در آخرت و موجب انسداد قرب الی‌الله می‌شود. 🔸 ویژگی‌های آرمانشهر در آثار متفکران ارتباط مستقیم با هستی‌شناسی و جهان‌بینی آنها دارد. به نظر می‌رسد مسأله حقوق اجتماعی یکی از مهمترین ابعاد مدینه فاضله به شمارمی‌آید که صدرالمتألهین در آثار مختلف خود همچون شرح اصول کافی، مبدأ و معاد و شواهدالربوبیه به این موضوع پرداخته است. 🔹اختیار مردم در تعیین نوع حکومت و حاکم در اندیشه صدرا نقش محوری دارد. دو واژه «حسن الاختیار» و «سوء الاختیار»نشانگر آن است که در مقام اثبات و اجرا نوع حاکمیت وابسته به اراده مردم است. صدرا عدالت را صفت سیاست به شمار آورده است؛ او این سیاست را ضامن تقسیمات عادلانه اموال، زمین‌ها و اماکن می‌داند. 🔸همان طور که خداوند از نزول باران که لازمه تامین حوائج زندگی مردم است کوتاهی نکرده است، از وجود شخصی که صلاح و مصلحت دنیا و آخرت و اسباب و وسایل آن را به خلق معرفی کند، نیز کوتاهی نخواهد کرد. اگر خلیفه الهی باید مظهر رحمت باشد، این یک حق برای مردم نیز به شمار می‌رود که رهبر آنها فردی مهربان و دلسوز باشد و از اینجا پایه حکومت دیکتاتوری در اندیشه صدرا نفی می‌شود. ➕مطالعه کامل مطلب در «وبـگاه فـکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) 🎙مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان جلسه اول: تلقی صحیح از فلسفه اسلامی کدام است؟ معرفی سه کتاب 3:08 زیست حکمت‌مدار 10:53 فلسفه و نوجوان 19:25 فلسفه و انسانی زیستن 24:35 اصلاح تلقی از فلسفه 28:20 حلقه‌های مفقوده 32:25 وجودشناسی و کشف حقیقت 44:40 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
رسانه فکرت در امتداد پرونده «آرمانشهر ملاصدرا» برگزار می‌کند: ✅ صدرای زمانه امکان‌سنجی حکمت متعالیه برای ساخت آینده 👤 باحضور: شریف لک‌زایی؛ دانشیار گروه فلسفه سیاسی 💢 مخاطبین گرامی می‌توانند سوالات مورد نظر خود در باب «مدل آرمانشهر ملاصدرا» را تا یک ساعت قبل از آغاز برنامه به این آیــدی ارسال نمایند تا از کارشناس برنامه پرسیده شود. ⏰ سه‌شنبه ۸ خرداد، ساعت ۱۳ «لـینک شرکـت در برنامـه» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔰 گروه علمی فلسفه سیاسی، جلسه۱۷۵ ⬅️ حکمرانی و سیاست گذاری عمومی در فلسفه سیاسی "بررسی دلالت های حکمرانی پیام مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری" 🎤 حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی و بهرمندی از نظرات سایر اعضا 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۸، ساعت۲۰ 📲جلسه به صورت مجازی برگزار می‌شود 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.siasi ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
🔸هر زمان و هر مکان که انسانی زیسته، اندیشه «به‌زیستی» تا اندیشه «بهترین زیست» نیز پیوسته با او بوده است اما سوال اینجاست که با وجود تغییرات عمیق تاریخی، آیا گسستی در تلقی متفکران از مفهوم آرمان‌شهر رخ داده‌است؟ آیا اتوپیا معنای جدیدی در جهان مدرن دارد که متمایز از جهان سنت است؟ 🔹صدرا از جمله متفکرین جهان سنت است و جهان سنت جایی‌است‌که در آن درک تام و ایستایی از آرمان‌شهر وجود دارد. به بیان دیگر، آرمان‌شهرِ جهانِ سنت، مکانی، یا دقیق‌تر، نامکانی است که همه چیز در آن به‌حدِ نهاییِ کمالِ خود رسیده‌است؛ صد‌در‌صد خیر، صد‌در‌صد نیکویی و صد‌در‌صد حسن تحقق یافته‌است و هیچ خوبی‌ای نیست که در بوته امکان، مکنون باشد یا امری وجود ندارد که بتوان بهترش را متصور شد؛ بلکه همه‌چیز، بهترین است. 🔸از دیگر ویژگی‌های آرمان‌شهر در جهان سنت، وجه متعالی و الهی بودن آن است؛ به‌تعبیری دیگر، هم در به‌وجود آمدن آرمانشهرها الهه‌های اسطوره‌ای یا خدای ادیان نقش مستقیم یا غیر مستقیم دارد و هم انسان‌های ساکن آرمان‌شهر علاوه بر رفع نیازهای مادی‌شان در آرامش، نور، لطف و توجه الهی هستند. درست به‌همین خاطر است که مفاهیمی چون رستگاری و نجات با ادبیات سنتی آرمان‌شهر پیوند خورده‌است و نمونه اعلای آرمان‌شهرِ جهانِ سنت یا خودِ بهشتِ ادیان است یا بهشت‌گون توصیف می‌شود؛ چراکه بهشت را نمی‌توان از چیزی که هست بهتر کرد. 🔹در دیگر سوی اما، تلقی متفاوتی از جامعه ایده‌آل و آرمانی در غرب وجود دارد که تحت تاثیر تغییر نسبت انسان با جهان است. اتوپیای غربی نتیجه یک منطق اومانیستی است. بر اساس این کشف که انسان صرفاً برای پذیرش سرنوشت خود وجود ندارد، بلکه برای استفاده از عقل و برای ساختن آینده است که زندگی می‌کند، صورت‌بندی می‌شود. 🔸دومین ویژگی اتوپیا ناتمام، غیرایستا و فرایندی‌بودن آن است. به‌بیان دیگر، اتوپیا نسخه‌ای پیشرفته، بهبود یافته و جایگزین برای وضعیت فعلی و جامعه کنونی است؛ لذا انسان همراه می‌تواند در نقطه‌ای بایستد و گامی بهتر و نیکوتر را متصور شود، برای تحقق آن تلاش کند و سپس به آن دست یابد و پس از آن باز هم به اطراف نگریسته و طرحی بهتر از طرح پیشین برگزیند و برای تحققش بکوشد و این «فرایند بهتر شدن» تا ابد ادامه یابد، بدون آنکه نقطه بهترین، پایانی و کامل را در نظر داشته باشد. مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) 🎙مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان جلسه دوم: انسانِ تمدن‌ساز دریچه حکمت 7:50 فلسفه‌ی سفر 16:30 سیرالی الله و اجتماع مدنی 19:00 اولین هدف فلسفه 27:00 انسان تمدن ساز 35:30 خلیفه اللهی انسان 44:50 نگاه استقلالی اشیاء 53:03 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ حکمت متعالیه و کارآمدی آن در جامعه 👤 دکتر محمد فنایی اشکوری، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) هدف از فلسفه 1:00 سه شاخه اصلی فلسفه 16:35 محدود نبودن فلسفه 21:05 کافی نبودن فلسفه 30:40 انتظار از فلسفه 37:15 ابعاد اندیشه‌های امام 54:00 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
سلسله کارگاه‌ (جلسه اول) ✍️ آموزش نگارش مقاله علمی 🎙 دکتر محمود فلاح دبیر تحریریه فصلنامه علوم سیاسی و دوفصلنامه Journal of Islamic Political Studies و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
🔸اگر در اندیشه سیاسی صدرا نوآوری وجود داشته باشد، باید آن را در پیوند با نظریه حرکت جوهری جست‌وجو نمود. انسان کامل و رئیس مدینه براساس حرکت جوهری به کمالاتی دست می‌یابد و شایستگی رهبری جامعه را پیدا کرده و غایت جامعه براساس حرکت جوهری انسان کامل تعریف می‌شود. 🔹چنین انسانی‌ که‌ مظهر دین و سیاست‌ است‌، هم خلیفه‌ خداوند است و هم‌ رهبری و ریاست‌ انسان‌ها را برعهده دارد. پس علاوه بر اینکه‌ در علوم حقیقی‌ به‌واسطه افاضات‌ وحیانی‌ باید کامل باشد، به ناچار می‌بایست‌ که در اموری‌ که به‌ احکام و سیاست‌ دینی تعلق‌ دارد، کامل بوده‌ و به معجزات‌ ظاهری‌ نیز مؤ‌ید باشد. اگر چنین نباشد، نمی‌تواند واسطه بین‌ حق‌ و خلق باشد؛ بلکه حتی‌ نمی‌تواند واسطه بین‌ خلق و خلق‌ باشد. 🔸هدف نهایی‌ سیاست، اطاعت از شریعت‌ است و سیاست‌ همانند عبد و شریعت مانند مولا و آقا است که‌ می‌تواند از او اطاعت کند یا عصیان نماید که‌ اگر از شریعت‌ اطاعت کند، ظاهر عالم، منقاد باطن‌ آن می‌شود و محسوسات در سایه معقولات قرار می‌گیرند. در این صورت‌ جهت‌گیری‌ اجزاء به‌سوی‌ کل‌ است و هرگاه‌ سیاست از شریعت‌ تمرد نماید، احساسات بر اندیشه‌ها حاکم می‌شود و خشوع از بین‌ می‌رود و اخلاص تابع‌ علل‌ قریب شده‌ و به‌واسطه‌ رأی‌ پادشاهان و اعمال‌ آنها نظامی شکل‌ می‌گیرد که موجب‌ بقای‌ سلطنت آنها می‌شود. 🔹ارکان این مدینه از دیدگاه وی قانون الهی، حاکم و حکومت و مردم و سعادت آنان می‌باشد. خدامحوری، حضور گسترده شریعت، حضور ولایت، عدالت در جامعه و تعاون برای نیل به سعادت از وجوه مدینه فاضله ملاصدرا است. از مهم‌ترین ویژگی‌های جامعه مطلوب مورد نظر اسلام می‌توان به توحید و یکتاپرستی، وحدت و پرهیز از پراکندگی و همکاری و تعاون اشاره کرد. مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
*** **** با ما همراه باشید https://eitaa.com/seyedbaqery
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ امتداد اجتماعی حکمت متعالیه 👤حجت‌الاسلام حسن وکیلی، استاد دروس خارج اصول، فلسفه و عرفان نسبت بین فلسفه و ادیان 2:00 تطابق در نتایج 10:45 امتداد فلسفه 26:25 امتداد اثباتی فلسفه 29:15 نقش توصیفی فلسفه 41:45 فلسفه به ما چه می‌دهد 80:40 دو روش امتداد فلسفه 92:53 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔸 بر اساس تشکیک وجود، اختلافات و اشتراکات اموری واقعی هستند که ریشه در واقعیت وجود دارد. بنابراین، وجود هم عامل اختلاف و هم عامل اشتراک است، ولی محصور در هیچکدام نیست، چون اگر وجود محصور در اختلافات ماهوی باشد، نمی‌تواند از آنها فراتر رفته و اشتراک‌شان را رقم زند و نیز محصور در اشتراکات نیست، چون در این صورت نمی‌تواند عامل اختلاف و تمایز آنها باشد. پس وجود آزاد (لابشرط) از اختلاف و اشتراک است. 🔹کار عقل در سیر شناخت، همان سیر از کثرت ماهوی (خلق) به وحدت (حق) است که معادل سفر اول از سفرهای چهارگانه است. اما کامل‌شدن این سیر مستلزم بازگشت دوباره از «وحدت به کثرت» (بازگشت وجود به ماهیات) است، که ملاصدرا با اصل «تشکیک وجود» آن را بیان می‌نماید. 🔸حکیمِ عارف، اختلاف را مایه دوری و نزاع ندانسته بلکه آن را از جانب وجود دانسته و سعی در تقویت آن در مسیر رشد و صلاح آنان دارد. عدالت از منظر حکیم حاکم بر مدینه فاضله، یعنی حق هر ذی حقی از کثرات را داده و این اعطا را صرف‌نظر از کثرت ثانوی مانند؛ رنگ، نژاد، مذهب، جنسیت، قومیت، هوشی، مالی و طبقه اجتماعی و سیاسی، می‌داند. 🔹مدینه فاضله مستلزم افاضه فضل و پذیرش و گشترش آن است. افاضه فضل از سوی حاکم به آحاد، و پذیرش آن از سوی افراد، همزمان باعث رشد و تحرک اجتماعی در جامعه و توسعه وجودی حاکم و حکومت است. فضل حاکم (به مثابه وجود) به آحاد (به مثابه ماهیات و کثرات) و پذیرش آنها باید در دو صفت اساسی محقق شود؛ افاضه به عقل آحاد، افاضه با اراده آحاد. مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🗓 متن نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا 📝متن نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا به شرح زیر منتشر شد: 👇بسم الله الرّحمن الرّحیم ✏️این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است. ✏️جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحده‌ی آمریکا! این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستاده‌اید. ✏️شما اکنون بخشی از جبهه‌ی مقاومت را تشکیل داده‌اید، و در زیر فشارِ بی‌رحمانه‌ی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید. ✏️جبهه‌ی بزرگ مقاومت در نقطه‌ای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکه‌ی تروریست و بی‌رحم به نام «صهیونیست‌ها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سخت‌ترین فشارها و شکنجه‌ها گذاشته است. نسل‌کشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامه‌ی رفتار بشدّت ظالمانه در ده‌ها سال گذشته است. ✏️فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقه‌ی تاریخی طولانی. سرمایه‌داران شبکه‌ی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ ده‌ها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانه‌ها و بازارها و مزرعه‌ها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصب‌شده‌ی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند. ✏️بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا است که پشتیبانی‌های سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بی‌احتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هسته‌ای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است. ✏️رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بی‌دفاع فلسطین به کار گرفت و بی‌اعتنا به همه‌ی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبه‌روز بر بی‌رحمی و ترور و سرکوبگری افزود. ✏️دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است. ✏️«جبهه‌ی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأس‌آلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد. ✏️سردمداران صهیونیسم بین‌المللی که بیشترین بنگاه‌های رسانه‌ای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوه‌ی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟ ✏️سردمداران سلطه‌ی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بی‌رحم اسرائیل را دفاع‌کننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند! ✏️من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقه‌ی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبهه‌ی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است. ✏️بجز شما دانشجویانِ ده‌ها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاه‌ها و مردم به پا خاسته‌اند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثه‌ی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازه‌ای آرامش‌بخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم. ✏️درس قرآن به ما مسلمانان و به همه‌ی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛ و درس قرآن درباره‌ی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. جبهه‌ی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله. ✏️توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید. 📝سیّدعلی خامنه‌ای - ۱۴۰۳/۳/۵ 🖼 انگلیسی | متن فارسی 🔻 مرجع رسمی اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی: 🔺 @tablighnews
ملاصدرا و حکمت متعالیه 🍀🍀🍀 ✍حضور روش‌های سه‌گانه در مشرب حکمای مکتب اصفهان (مانند میرداماد، میرفندرسکی و شیخ بهائی) به قوت آشکار است. اما در این دوره به‌رغم این حضور، هنوز به ترکیب منطقی و طبیعی که وحدت یگانه‌ای بین این مشرب‌ها ایجاد کند نرسیده‌ایم. آنها با استفاده از هر روشی به نتیجه‌ای می‌رسیدند. اما هنوز ثمره ویژه این تلفیق مشارب آشکار نشده بود. این مرحله‌ای بود که تاریخ حکمت اسلامی برای رسیدن به آن باید تا ظهور ملاصدرا به انتظار می‌نشست. او بود که توانست همه جویبار‌های معرفت را در رود واحدی به هم پیوند دهد و مابعدالطبیعه‌ای متعالی بنا کند که در آن استدلال برهانی و کشف عرفانی در سایه وحی قرآنی راه کمال انسانی را به‌تصویر بکشد. هرچند اساتید ملاصدرا زمینه‌ساز تکامل این رویکرد در ملاصدرا گردیدند، اما در اندیشه او بود که نتیجه‌ منطقی این ترکیب مشرب‌ها آشکار گردید. ملاصدرا بر میراث فکری اسلامی در حوزه‌های مختلف تسلط داشت. ... او نه‌تنها حامل میراث عظیم تفکر ما‌بعد‌الطبیعه اسلامی است، بلکه اهل سیر و سلوک باطنی و تجارب معنوی و الهامات الهی نیز هست. اگر کسی در این امر تردید کند و دعاوی او را نپذیرد، باری کسی را یارای آن نیست که قوت نظری و منطقی او را مورد سؤال قرار دهد. او به‌خوبی به سرچشمه‌های حکمت دست‌رسی دارد؛ هم با وساطت علوم موروث از پیشینیان، هم با استنباط نظری و تدقیق عقلانی و هم بی‌واسطه و با اتصال به باطن. تقوی و تعقل، قوت والای تفکر نظری و ذوق و حال و مراقبت عملی موجب گردید که او فهم فیلسوفانه و یافت عارفانه و فهم مفسرانه را جمع کند. حاصل آن معارفی است که کسی از پیشینیان بدان دست نیافته است. افکار او حاصل و نتیجه طبیعی تفکر و تأمل هزار ساله مسلمین است. در او فارابی و ‌ابن‌سینا و غزالی و طوسی و ابن عربی و سهروردی و سید حیدر عاملی و میرداماد جمع‌اند. در داستان معروف ملاقات ابوعلی سینا با بوسعید ابی الخیر شنیده‌ایم که بوعلی می‌گوید "آنچه را که من می‌دانم او می‌بیند" و بو سعید می‌گوید "آنچه را که من می‌بینم او می‌داند". اما حکیم متألهی چون ملاصدرا ذوالعینین است. او خود آنچه را که به برهان می‌داند، به عیان می‌بیند و بالعکس. لذا بوعلی و بوسعید در وجود او جمع می‌شوند. 🍀🍀🍀 برگرفته از کتاب تفکر فلسفی ص ۱۳۴ نوشته محمد فنائی اشکوری ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ☫🇮🇷🇮🇷کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔸صدرا ذیل مباحث مربوط به فلسفه سیاست بحث آرمان شهری را مطرح می‌کند و لازمه دست یافتن به سعادت اخروی را زندگی در آرمان‌شهر می‌داند؛ «فالخیر الافضل والکمال الاقصی ان ما ینال بالمدینه الفاضله» صدرا هدف جامعه آرمانی را سعادت می‌داند و سعادت را فضیلت و به‌حد کمال رسیدن دنیوی و اخروی انسان می‌داند. 🔹برخلاف صدرا، دورکیم جامعه برتر را جامعه‌ای که در آن امور اخروی شکوفا شود، نمی‌پندارد، بلکه جامعه‌ای که در آن از مادیات بهره‌مندی بیشتری داشته‌باشند جامعه‌ی آرمانی در نظر می‌گیرد. دورکیم می‌گوید: رایج‌ترین فکر در باب تقسیم‌کار این است که تقسیم‌کار از تمایل آدمی به افزودن دائمی سعادت خویش بر می‌خیزد. تقسیم‌کار بیشتر بازده بیشتر، منابع در اختیارِ بیشتر، کیفیت این منابع بهتر. پس به نظر می‌رسد که هرچه بیشتر از این چیزها برخوردار باشیم سعادتمندتر هستیم. در نتیجه انسان به‌طور طبیعی بر دستیابی بیشتر به منابع شوق جست و جوی بیشتری دارد. 🔸 از نظر صدرا این انسان کامل هست که اتصال با عقل فعال را دارست، پس تنها او واجد تقنین و حکمرانی می‌باشد. دورکیم هم قبول دارد که در جامعه آرمانی هنجارها باید کنترل شده باشند، و این کنترل توسط قوانین و ساختارهای اجتماعی صورت‌می‌گیرد. این قوانین و ساختارهای اجتماعی در یک نسبتی با هم قرار دارند که برای سودجویی افراد محدودیت ایجاد می‌کنند. صدرا و دورکیم در اینجا با هم اختلاف‌نظر دارند. 🔹در جامعه آرمانی ملاصدرا جای هیچ‌گونه ناهنجاری نیست؛ چون اساساً رئیس جامعه آرمانی به‌گونه‌ای شهروندان را تربیت می‌کند که جای هیچ‌گونه ناهنجاری وجود ندارد، و اساساً تمام قوانینی که توسط شرع وضع می‌شود در تمام ابعاد رفتاری انسان رسوخ می‌کند و تمام امیال انسان را به اعتدال می‌رساند. بی هنجاری و بی ضابطگی کامل از نظر تجربی ناممکن است و جوامع بر اساس کم و بیش‌ی این درجات تنظیم هنجار بخشی‌شان مشخص می‌گردند. 🔸اساساً دورکیم وجهی که انسان کامل صحنه گردان اجتماع می‌باشد را نفی می‌کند. او می‌گوید گذشت آن زمان‌هایی که انسان کامل به نظر ما کسی می‌نمود که در عین علاقه به همه‌چیز و ناپایبندی به هیچ‌چیز، استعداد چشیدن طعم هر چیز چیز را داشت و از امکان فراهم آوردن عالی‌ترین عناصر سازنده‌ی تمدن در وجود خویش برخوردار بود. این چنین فرهنگ گسترده، امروزه دیگر بر ما تأثیری ندارد. دورکیم با نفی جایگاه انسان کامل و متافیزیک در جامعه‌ی آرمانی، این جایگاه را به جامعه می‌دهد و اساساً جامعه خدا می‌شود. مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔸 یکی از شاخصه‌های انسان مدرن تنبل‌بودن است؛ تنبل‌بودن نه به این معنا که کاری انجام ندهد بلکه برای به زحمت‌نینداختن خویش هر تلاشی را انجام می‌دهد؛ خود این پارادوکس عجیبی است که ریشه در سرعت دارد که یکی از شاخصه‌های مدرنیته است. 🔹 یکی از مصداق‌های بارز این لقمه آماده‌خواری انسان مدرن ظهور رده کتاب‌های «برای احمق‌ها» از نشر وایلی در سی سال گذشته بوده است که سخت‌ترین مباحث علمی را به ساده‌ترین شکل ممکن توضییح می‌دهد و تا به الان بیش از 250 میلیون نسخه فروش رفته است و به بیش از 30 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. 🔸 در چنین روزگاری ما با بزرگانی در جامعه خودمان مواجه هستیم که بسیار به مفاهیم صدرا مسلط هستند اما اگر نگاه کنیم، یک کتاب مفاهیم حکمت متعالیه به زبان ساده از این اساتید نمی‌بینیم؛ یا حتی کتابی با این عنوان که چگونه صدرا بخوانیم، چگونه شواهد بخوانیم، چگونه اسفار بخوانیم؟ 🔹 رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده آیت‌الله مصباح می‌فرمایند: کتابهای فکری لازم است در فکر رسوخ کند؛ و این، صرفاً با نشر کتاب حاصل نمی‌شود. شما نگاه کنید غربی‌ها در این کارها خوب واردند؛ ببینید مثلاً فرض کنید فلان متفکّر، حالا مثلاً هِگل مگر چند کتاب نوشته؟ افکارش را از داخل این کتابها استخراج می‌کنند و درمی‌آورند، تخلیص می‌کنند، آن فکر را با بیان‌های مختلف، با زبان‌های مختلف، با شیوه‌های مختلف پخش می‌کنند! 🔸 به نظر می‌رشد نباید از اساتید فلسفه معاصر انتظار داشت که به چنین کارهایی دست بزنند، چون این بزرگواران این کارها را دون شان خود می‌پندارند در حالی که ویتوریو هوزله استاد دانشگاه راسن آلمان که در 21 سالگی دکتری فلسفه خود را گرفته است، کتاب رمانی برای نوجوانان می‌نویسد به نام «محفل فیلسوفان خاموش» که در ایران هم ترجمه شده و در راستای دنیای سوفی است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ نهــــایی‌ترین انســـان 🔻بررسی شخصیت تاریخی صدرالمتألهین 👤اصغر طاهرزاده: استاد فلسفه چیستی آرمان‌شهر 1:00 شهروند در جهان مدرن 7:00 حضور نهایی انسانیت 11:05 بشر و اصالت وجود 20:25 دوگانگی سوژه و ابژه 23:34 آینده و زبان تفکر غرب 28:35 تاریخ فهم اصالت وجود 35:50 فضای مجازی و ملکوت 39:45 ظرفیت بشر آخر الزمانی 45:45 امام مردم را صدرایی کرد 51:37 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام