eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
210 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
113 ویدیو
106 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*** **** با ما همراه باشید https://eitaa.com/seyedbaqery
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ امتداد اجتماعی حکمت متعالیه 👤حجت‌الاسلام حسن وکیلی، استاد دروس خارج اصول، فلسفه و عرفان نسبت بین فلسفه و ادیان 2:00 تطابق در نتایج 10:45 امتداد فلسفه 26:25 امتداد اثباتی فلسفه 29:15 نقش توصیفی فلسفه 41:45 فلسفه به ما چه می‌دهد 80:40 دو روش امتداد فلسفه 92:53 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔸 بر اساس تشکیک وجود، اختلافات و اشتراکات اموری واقعی هستند که ریشه در واقعیت وجود دارد. بنابراین، وجود هم عامل اختلاف و هم عامل اشتراک است، ولی محصور در هیچکدام نیست، چون اگر وجود محصور در اختلافات ماهوی باشد، نمی‌تواند از آنها فراتر رفته و اشتراک‌شان را رقم زند و نیز محصور در اشتراکات نیست، چون در این صورت نمی‌تواند عامل اختلاف و تمایز آنها باشد. پس وجود آزاد (لابشرط) از اختلاف و اشتراک است. 🔹کار عقل در سیر شناخت، همان سیر از کثرت ماهوی (خلق) به وحدت (حق) است که معادل سفر اول از سفرهای چهارگانه است. اما کامل‌شدن این سیر مستلزم بازگشت دوباره از «وحدت به کثرت» (بازگشت وجود به ماهیات) است، که ملاصدرا با اصل «تشکیک وجود» آن را بیان می‌نماید. 🔸حکیمِ عارف، اختلاف را مایه دوری و نزاع ندانسته بلکه آن را از جانب وجود دانسته و سعی در تقویت آن در مسیر رشد و صلاح آنان دارد. عدالت از منظر حکیم حاکم بر مدینه فاضله، یعنی حق هر ذی حقی از کثرات را داده و این اعطا را صرف‌نظر از کثرت ثانوی مانند؛ رنگ، نژاد، مذهب، جنسیت، قومیت، هوشی، مالی و طبقه اجتماعی و سیاسی، می‌داند. 🔹مدینه فاضله مستلزم افاضه فضل و پذیرش و گشترش آن است. افاضه فضل از سوی حاکم به آحاد، و پذیرش آن از سوی افراد، همزمان باعث رشد و تحرک اجتماعی در جامعه و توسعه وجودی حاکم و حکومت است. فضل حاکم (به مثابه وجود) به آحاد (به مثابه ماهیات و کثرات) و پذیرش آنها باید در دو صفت اساسی محقق شود؛ افاضه به عقل آحاد، افاضه با اراده آحاد. مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🗓 متن نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا 📝متن نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا به شرح زیر منتشر شد: 👇بسم الله الرّحمن الرّحیم ✏️این نامه را به جوانانی مینویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است. ✏️جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحده‌ی آمریکا! این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ ــ که در حال ورق خوردن است ــ ایستاده‌اید. ✏️شما اکنون بخشی از جبهه‌ی مقاومت را تشکیل داده‌اید، و در زیر فشارِ بی‌رحمانه‌ی دولتتان ــ که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع میکند ــ مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید. ✏️جبهه‌ی بزرگ مقاومت در نقطه‌ای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سالها است مبارزه میکند. هدف این مبارزه، توقّفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکه‌ی تروریست و بی‌رحم به نام «صهیونیست‌ها»، از سالها پیش بر ملّت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سخت‌ترین فشارها و شکنجه‌ها گذاشته است. نسل‌کشیِ امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامه‌ی رفتار بشدّت ظالمانه در ده‌ها سال گذشته است. ✏️فلسطین یک سرزمین مستقل است با ملّتی متشکّل از مسلمان و مسیحی و یهودی، و با سابقه‌ی تاریخی طولانی. سرمایه‌داران شبکه‌ی صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس، چند هزار تروریست را بتدریج وارد این سرزمین کردند؛ به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند؛ ده‌ها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند؛ خانه‌ها و بازارها و مزرعه‌ها را از دست آنان بیرون کشیدند، و در سرزمین غصب‌شده‌ی فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند. ✏️بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از نخستین کمکهای انگلیسی، دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا است که پشتیبانی‌های سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتّی با بی‌احتیاطی غیر قابل بخشش، راه برای تولید سلاح هسته‌ای را به روی او گشوده و به او در این راه کمک کرده است. ✏️رژیم صهیونیست از روز اوّل، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بی‌دفاع فلسطین به کار گرفت و بی‌اعتنا به همه‌ی ارزشهای وجدانی و انسانی و دینی، روزبه‌روز بر بی‌رحمی و ترور و سرکوبگری افزود. ✏️دولت آمریکا و شرکایش، حتّی از یک اخم در برابر این تروریسم دولتی و ظلم مستمر، دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متّحده در قبال جنایت هولناک غزّه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است. ✏️«جبهه‌ی مقاومت» از دل این فضای تاریک و یأس‌آلود سر برآورد و تشکیل دولت «جمهوری اسلامی» در ایران، آن را گسترش و توانایی داد. ✏️سردمداران صهیونیسم بین‌المللی که بیشترین بنگاه‌های رسانه‌ای در آمریکا و اروپا متعلّق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوه‌ی آنها است، این مقاومتِ انسانی و شجاعانه را تروریسم معرّفی کردند! آیا ملّتی که در سرزمین متعلّق به خود در برابر جنایتهای اشغالگران صهیونیست از خود دفاع میکند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار میرود؟ ✏️سردمداران سلطه‌ی قهرآمیز جهانی، حتّی به مفاهیم بشری هم رحم نمیکنند. رژیم تروریست و بی‌رحم اسرائیل را دفاع‌کننده از خود وانمود میکنند، و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیّت و حقّ تعیین سرنوشت خود دفاع میکند، «تروریست» مینامند! ✏️من میخواهم به شما اطمینان دهم که امروز وضعیّت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقه‌ی حسّاس غرب آسیا است. بسیاری از وجدانها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبهه‌ی مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است. ✏️بجز شما دانشجویانِ ده‌ها دانشگاه در ایالات متّحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاه‌ها و مردم به پا خاسته‌اند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثه‌ی مهم و اثرگذاری است. این میتواند در قبال شدّت عمل پلیسیِ دولت و فشارهایی که بر شما وارد میکنند، تا اندازه‌ای آرامش‌بخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی میکنم و ایستادگی شما را ارج مینهم. ✏️درس قرآن به ما مسلمانان و به همه‌ی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: فَاستَقِم کَما اُمِرت؛ و درس قرآن درباره‌ی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون. جبهه‌ی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله. ✏️توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید. 📝سیّدعلی خامنه‌ای - ۱۴۰۳/۳/۵ 🖼 انگلیسی | متن فارسی 🔻 مرجع رسمی اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی: 🔺 @tablighnews
ملاصدرا و حکمت متعالیه 🍀🍀🍀 ✍حضور روش‌های سه‌گانه در مشرب حکمای مکتب اصفهان (مانند میرداماد، میرفندرسکی و شیخ بهائی) به قوت آشکار است. اما در این دوره به‌رغم این حضور، هنوز به ترکیب منطقی و طبیعی که وحدت یگانه‌ای بین این مشرب‌ها ایجاد کند نرسیده‌ایم. آنها با استفاده از هر روشی به نتیجه‌ای می‌رسیدند. اما هنوز ثمره ویژه این تلفیق مشارب آشکار نشده بود. این مرحله‌ای بود که تاریخ حکمت اسلامی برای رسیدن به آن باید تا ظهور ملاصدرا به انتظار می‌نشست. او بود که توانست همه جویبار‌های معرفت را در رود واحدی به هم پیوند دهد و مابعدالطبیعه‌ای متعالی بنا کند که در آن استدلال برهانی و کشف عرفانی در سایه وحی قرآنی راه کمال انسانی را به‌تصویر بکشد. هرچند اساتید ملاصدرا زمینه‌ساز تکامل این رویکرد در ملاصدرا گردیدند، اما در اندیشه او بود که نتیجه‌ منطقی این ترکیب مشرب‌ها آشکار گردید. ملاصدرا بر میراث فکری اسلامی در حوزه‌های مختلف تسلط داشت. ... او نه‌تنها حامل میراث عظیم تفکر ما‌بعد‌الطبیعه اسلامی است، بلکه اهل سیر و سلوک باطنی و تجارب معنوی و الهامات الهی نیز هست. اگر کسی در این امر تردید کند و دعاوی او را نپذیرد، باری کسی را یارای آن نیست که قوت نظری و منطقی او را مورد سؤال قرار دهد. او به‌خوبی به سرچشمه‌های حکمت دست‌رسی دارد؛ هم با وساطت علوم موروث از پیشینیان، هم با استنباط نظری و تدقیق عقلانی و هم بی‌واسطه و با اتصال به باطن. تقوی و تعقل، قوت والای تفکر نظری و ذوق و حال و مراقبت عملی موجب گردید که او فهم فیلسوفانه و یافت عارفانه و فهم مفسرانه را جمع کند. حاصل آن معارفی است که کسی از پیشینیان بدان دست نیافته است. افکار او حاصل و نتیجه طبیعی تفکر و تأمل هزار ساله مسلمین است. در او فارابی و ‌ابن‌سینا و غزالی و طوسی و ابن عربی و سهروردی و سید حیدر عاملی و میرداماد جمع‌اند. در داستان معروف ملاقات ابوعلی سینا با بوسعید ابی الخیر شنیده‌ایم که بوعلی می‌گوید "آنچه را که من می‌دانم او می‌بیند" و بو سعید می‌گوید "آنچه را که من می‌بینم او می‌داند". اما حکیم متألهی چون ملاصدرا ذوالعینین است. او خود آنچه را که به برهان می‌داند، به عیان می‌بیند و بالعکس. لذا بوعلی و بوسعید در وجود او جمع می‌شوند. 🍀🍀🍀 برگرفته از کتاب تفکر فلسفی ص ۱۳۴ نوشته محمد فنائی اشکوری ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ☫🇮🇷🇮🇷کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🔸صدرا ذیل مباحث مربوط به فلسفه سیاست بحث آرمان شهری را مطرح می‌کند و لازمه دست یافتن به سعادت اخروی را زندگی در آرمان‌شهر می‌داند؛ «فالخیر الافضل والکمال الاقصی ان ما ینال بالمدینه الفاضله» صدرا هدف جامعه آرمانی را سعادت می‌داند و سعادت را فضیلت و به‌حد کمال رسیدن دنیوی و اخروی انسان می‌داند. 🔹برخلاف صدرا، دورکیم جامعه برتر را جامعه‌ای که در آن امور اخروی شکوفا شود، نمی‌پندارد، بلکه جامعه‌ای که در آن از مادیات بهره‌مندی بیشتری داشته‌باشند جامعه‌ی آرمانی در نظر می‌گیرد. دورکیم می‌گوید: رایج‌ترین فکر در باب تقسیم‌کار این است که تقسیم‌کار از تمایل آدمی به افزودن دائمی سعادت خویش بر می‌خیزد. تقسیم‌کار بیشتر بازده بیشتر، منابع در اختیارِ بیشتر، کیفیت این منابع بهتر. پس به نظر می‌رسد که هرچه بیشتر از این چیزها برخوردار باشیم سعادتمندتر هستیم. در نتیجه انسان به‌طور طبیعی بر دستیابی بیشتر به منابع شوق جست و جوی بیشتری دارد. 🔸 از نظر صدرا این انسان کامل هست که اتصال با عقل فعال را دارست، پس تنها او واجد تقنین و حکمرانی می‌باشد. دورکیم هم قبول دارد که در جامعه آرمانی هنجارها باید کنترل شده باشند، و این کنترل توسط قوانین و ساختارهای اجتماعی صورت‌می‌گیرد. این قوانین و ساختارهای اجتماعی در یک نسبتی با هم قرار دارند که برای سودجویی افراد محدودیت ایجاد می‌کنند. صدرا و دورکیم در اینجا با هم اختلاف‌نظر دارند. 🔹در جامعه آرمانی ملاصدرا جای هیچ‌گونه ناهنجاری نیست؛ چون اساساً رئیس جامعه آرمانی به‌گونه‌ای شهروندان را تربیت می‌کند که جای هیچ‌گونه ناهنجاری وجود ندارد، و اساساً تمام قوانینی که توسط شرع وضع می‌شود در تمام ابعاد رفتاری انسان رسوخ می‌کند و تمام امیال انسان را به اعتدال می‌رساند. بی هنجاری و بی ضابطگی کامل از نظر تجربی ناممکن است و جوامع بر اساس کم و بیش‌ی این درجات تنظیم هنجار بخشی‌شان مشخص می‌گردند. 🔸اساساً دورکیم وجهی که انسان کامل صحنه گردان اجتماع می‌باشد را نفی می‌کند. او می‌گوید گذشت آن زمان‌هایی که انسان کامل به نظر ما کسی می‌نمود که در عین علاقه به همه‌چیز و ناپایبندی به هیچ‌چیز، استعداد چشیدن طعم هر چیز چیز را داشت و از امکان فراهم آوردن عالی‌ترین عناصر سازنده‌ی تمدن در وجود خویش برخوردار بود. این چنین فرهنگ گسترده، امروزه دیگر بر ما تأثیری ندارد. دورکیم با نفی جایگاه انسان کامل و متافیزیک در جامعه‌ی آرمانی، این جایگاه را به جامعه می‌دهد و اساساً جامعه خدا می‌شود. مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔸 یکی از شاخصه‌های انسان مدرن تنبل‌بودن است؛ تنبل‌بودن نه به این معنا که کاری انجام ندهد بلکه برای به زحمت‌نینداختن خویش هر تلاشی را انجام می‌دهد؛ خود این پارادوکس عجیبی است که ریشه در سرعت دارد که یکی از شاخصه‌های مدرنیته است. 🔹 یکی از مصداق‌های بارز این لقمه آماده‌خواری انسان مدرن ظهور رده کتاب‌های «برای احمق‌ها» از نشر وایلی در سی سال گذشته بوده است که سخت‌ترین مباحث علمی را به ساده‌ترین شکل ممکن توضییح می‌دهد و تا به الان بیش از 250 میلیون نسخه فروش رفته است و به بیش از 30 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. 🔸 در چنین روزگاری ما با بزرگانی در جامعه خودمان مواجه هستیم که بسیار به مفاهیم صدرا مسلط هستند اما اگر نگاه کنیم، یک کتاب مفاهیم حکمت متعالیه به زبان ساده از این اساتید نمی‌بینیم؛ یا حتی کتابی با این عنوان که چگونه صدرا بخوانیم، چگونه شواهد بخوانیم، چگونه اسفار بخوانیم؟ 🔹 رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده آیت‌الله مصباح می‌فرمایند: کتابهای فکری لازم است در فکر رسوخ کند؛ و این، صرفاً با نشر کتاب حاصل نمی‌شود. شما نگاه کنید غربی‌ها در این کارها خوب واردند؛ ببینید مثلاً فرض کنید فلان متفکّر، حالا مثلاً هِگل مگر چند کتاب نوشته؟ افکارش را از داخل این کتابها استخراج می‌کنند و درمی‌آورند، تخلیص می‌کنند، آن فکر را با بیان‌های مختلف، با زبان‌های مختلف، با شیوه‌های مختلف پخش می‌کنند! 🔸 به نظر می‌رشد نباید از اساتید فلسفه معاصر انتظار داشت که به چنین کارهایی دست بزنند، چون این بزرگواران این کارها را دون شان خود می‌پندارند در حالی که ویتوریو هوزله استاد دانشگاه راسن آلمان که در 21 سالگی دکتری فلسفه خود را گرفته است، کتاب رمانی برای نوجوانان می‌نویسد به نام «محفل فیلسوفان خاموش» که در ایران هم ترجمه شده و در راستای دنیای سوفی است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ نهــــایی‌ترین انســـان 🔻بررسی شخصیت تاریخی صدرالمتألهین 👤اصغر طاهرزاده: استاد فلسفه چیستی آرمان‌شهر 1:00 شهروند در جهان مدرن 7:00 حضور نهایی انسانیت 11:05 بشر و اصالت وجود 20:25 دوگانگی سوژه و ابژه 23:34 آینده و زبان تفکر غرب 28:35 تاریخ فهم اصالت وجود 35:50 فضای مجازی و ملکوت 39:45 ظرفیت بشر آخر الزمانی 45:45 امام مردم را صدرایی کرد 51:37 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 منظومه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) 🎙ارائه‌دهنده: 👤دکتر علی اکبری‌معلم(عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🎙دبیرعلمی: 👤دکتر سید سجاد آل سیدغفور 🗓 زمان: 12 خرداد 1403 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 منظومه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) 🎙ارائه‌دهنده: 👤دکتر شریف لک‌زایی(عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🎙دبیرعلمی: 👤دکتر سید سجاد آل سیدغفور 🗓 زمان: 12خرداد 1403 ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜عقل و شهود در خدمت "توحید" (امام خمینی ره ،احیاگر فلسفه و عرفان اسلامی) https://eitaa.com/joinchat/4253679616C45aab6f6a5 ⚜ کانال تحلیل سیاسی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ عقل گرم، برهان نرم، عقل سخت، برهان سخت، بزرگداشت فیلسوف نوآور، جناب ملا صدرا https://eitaa.com/joinchat/4253679616C45aab6f6a5 ⚜ کانال تحلیل سیاسی
◾️ السَّلامُ عَلَیکَ یا روحَ اللهِ 🔰 جامع ترین لیست آثار امام خمینی (ره) در ایتا ◾️ ۵۰ عنوان کتاب از کتاب‌های بنیان گذار انقلاب 🔻 تألیفات فارسی امام خمینی (ره) ۱. اسرار نماز 👈 دانلود ۲. ترجمه آداب الصلاه 👈 دانلود ۳. ترجمه تحریر الوسیله (۴ جلد) 👈 دانلود ۴. ترجمه مصباح الهدایه 👈 دانلود ۵. تفسیر سوره حمد 👈 دانلود ۶. تقریرات فلسفه (۳ جلد) 👈 دانلود ۷. توضیح المسائل 👈 دانلود ۸. دیوان امام خمینی 👈 دانلود ۹. سبوی عشق 👈 دانلود ۱۰. صحیفه انقلاب (وصیت‌ نامه امام) 👈 دانلود ۱۱. صحیفه نور / صحیفه امام (۲۲جلد) 👈 دانلود ۱۲. شرح چهل حدیث 👈 دانلود ۱۳. شرح حدیث جنود عقل و جهل 👈 دانلود ۱۴. شرح دعای سحر 👈 دانلود ۱۵. مناسک حج 👈دانلود ۱۶. منشور روحانیت 👈 دانلود ۱۷. نقطه عطف 👈 دانلود ۱۸. ولایت فقیه 👈 دانلود ۱۹. ولایت فقیه و جهاد اکبر 👈 دانلود ۲۰. کشف اسرار 👈 دانلود 🔻 تألیفات عربی امام خمینی (ره) ۲۱. آداب الصلاة 👈 دانلود ۲۲. الاستصحاب 👈 دانلود ۲۳. الاجتهاد و التقلید 👈 دانلود ۲۴. انوار الهدایة (۲ جلد) 👈 دانلود ۲۵. بدائع الدرر فی قاعدة نفي الضرر 👈 دانلود ۲۶. تحریر الوسیله (۲ جلد) 👈 دانلود ۲۷. التعلیقة على الفوائد الرضوية 👈 دانلود ۲۸. التعلیقة على فصوص الحكم 👈 دانلود ۲۹. التعلیقة على العروة الوثقى 👈 دانلود ۳۰. التعلیقة على وسيلة النجاة 👈 دانلود ۳۱. تقریرات کتاب البیع (۱۱ جلد)👈 دانلود ۳۲. التعادل و التراجیح 👈 دانلود ۳۳. جواهر الاصول (۶ جلد) 👈 دانلود ۳۴. الرسائل العشرة 👈 دانلود ۳۵. سر الصلاة (صلاة العارفين) 👈 دانلود ۳۶. شرح دعاء السحر 👈 دانلود ۳۷. الخلل فی الصلاة 👈 دانلود ۳۸. لمحات الاصول 👈 دانلود ۳۹. الطلب و الإرادة 👈 دانلود ۴۰. کتاب البیع (۵ جلد) 👈 دانلود ۴۱. مصباح الهدایه 👈 دانلود ۴۲. المکاسب المحرمه (۲ جلد) 👈 دانلود ۴۳. ولایة الفقيه (من كتاب البيع) 👈 دانلود ۴۴. کتاب الطهاره 👈 دانلود 🔻 درباره امام خمینی (ره) و اندیشه ایشان ۴۵. الف لام خمینی 👈 دانلود ۴۶. یک ساغر از هزار 👈 دانلود ۴۷. روح عرفانی روح الله 👈 دانلود ۴۸. زن در اندیشه امام خمینی 👈دانلود ۴۹. امام خمینی، آینه مهر و قهر 👈 دانلود ۵۰. سیر مطالعاتی آثار امام خمینی 👈 دانلود ۵۱. بر کرانه کتاب شرح چهل حدیث 👈 دانلود ۵۲. اربعین حدیث (شرح حدیث اول) 👈 دانلود ۵۳. بررسی نظریات رجالی امام خمینی 👈 دانلود ۵۴. سلوک ذیل شخصیت امام خمینی 👈 دانلود ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ☫🇮🇷🇮🇷کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
1_1044985415.pdf
1.03M
متنِ کامل وصیت‌نامۀ الهی_سیاسی امام خمینی ▫️رهبر انقلاب اسلامی: بروید «وصیت‌نامۀ امام» را بخوانید. امامی که دنیا را «تکان» داد، امامی است که در این «وصیت‌نامه» منعکس است. بازنشر به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی قدس سره الشریف
. 🔸آنچه ما از آرمان‌شهر قصد می‌کنیم، قاعدتاً همان معنای اول هست. ما از منظر فلسفه اسلامی و فضای ملاصدرا نمی‌خواهیم صرفاً کنیم و رمان علمی‌تخیلی بنویسیم. می‌خواهیم یک نگاه آرمانی به جامعه داشته باشیم که جامعه مطلوب از منظر مبانی فلسفه اسلامی چه جامعه‌ای می‌تواند باشد. 🔸مسأله در اندیشه قطعاً برآمده از دیدگاه‌های دیگر اوست و قطعاً مبانی دارد. در جانب مبانی انسان‌شناختی فردی، دو ساحتی بودن وجود انسان، قطعاً یکی از مبادی است. آرمان‌شهری که ترسیم می‌کنید، قطعاً مبتنی بر این است که شما انسان را موجود و جسمانی صرف بدانید یا نه، برای او بُعد هم قائل شوید. ✔️علوم انسانی به ادبیات امروز و به ادبیات سنتی، مبتنی بر مسائلی از است که دست‌کم سه دسته معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی را می‌شود برای آن نام برد. دیدگاه آرمان‌شهر ملاصدرا قطعاً از این سه دسته مبانی خالی نیست و در نتیجه اگر این مبانی تغییر بکند، تصویر صدرایی از آرمان‌شهر هم قاعدتاً تغییر خواهد کرد. 🔸یکی از مبادی که یک آرمان‌شهر حتماً باید راجع ‌به آن اظهارنظر کند، این است که این انسان به‌مثابه موجود مستکمل و به‌مثابه فاعل ، حقیقی‌اش در چه چیزی است؟ چون شما می‌دانید در آرمان‌شهر باید جامعه مطلوب به تصویر کشیده شود. این مطلوبیت جامعه را شما باید از کجا به دست آورید؟ شما در آرمان‌شهر می‌خواهید جامعه انسانی به کجا باید برسد؟ پس باید قبلش این مسأله را حل کرده باشید که انسان به کجا باید برسد؟ مطالعه کامل مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| ☑️ مخاطبین گرامی رسانه فکرت برای دسترسی آسان به مجموعه یادداشت‌های مربوط به پرونده «آرمان‌شهر صدرا» می‌توانید از منوی دستری زیر استفاده نمایید. 1️⃣ حقوق شهروندان مدینه فاضله ✍🏻 مرضیه دژفر 🖇لینک یادداشت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 2️⃣ ابـزار تحقـق آرمـان‌شهـر ✍🏻محسن ابراهیمی 🖇لینک یادداشت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 3️⃣ در امتداد مدینه فاضله ✍🏻آفرین قائمی 🖇لینک یادداشت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 4️⃣ آرمان‌شهر، اتوپیا نیست ✍🏻 هانیه دارائی 🖇لینک یادداشت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 5️⃣ اصالت وجود و اتوپیای عدالت ✍🏻 اردشیر محمودی 🖇لینک یادداشت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 6️⃣ مختصات اتوپیای متعالیه ✍🏻 بابک افشاری 🖇لینک یادداشت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 7️⃣ صدرا یا دورکیم؛ کدام آرمان‌شهر؟ ✍🏻 بابک افشاری و علی بحرانی 🖇لینک یادداشت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 8️⃣ صدرا برای همه..! ✍🏻 امیرعباس شاهسواری 🖇لینک یادداشت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
کتاب «محیط زیست متعالی» نویسنده: منصور شاه ولی ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه کننده: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی سال انتشار: 1401 درباره کتاب ایجاد تمدن اسلامی با همسویی، همگرایی و هم‌افزایی پژوهش، آموزش و تولید علم محیط زیست متعالی میسّر می‌گردد. برای این منظور ارائه تصویر شفّاف علوم محیط زیست و امکان تجسّم و تحقق آنها با پژوهش، آموزش‌های نظری و عملی و تولیدات علمی طی سه دهۀ گذشته همواره مدّ نظر مولّف بوده که در این کتاب مکتوب شده است. همچنین برای تعامل سازنده با جهان، به‌ویژه جهان اسلام سه راهکار ارائه می‌شود: ترویج فرهنگ حکمت متعالی محیط زیست میان منتظران امام زمان(عج)؛ ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه در پژوهش، آموزش و تولید حکمت متعالی محیط زیست؛ حکمرانی تمدن‌ساز با نظریۀ اجماع دینی وظیفه‌گرای مـحیط زیست (ادوم) توسط سیاست‌مداران، برنامه‌ریزان و مجریان. https://eitaa.com/islamicpp
ایده‌ی دولت 🔻رسانه فکرت به مناسبت چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از پژوهشگران و نویسندگان برای نگارش یادداشت رسانه‌ای پیرامون موضوع «فرآیند شکل‌گیری دولت» دعوت به عمل می‌آورد. 💠 بررسی هشت مورد از محورهای مربوط به ایده دولت اسلامی؛ ✔️یادداشت‌های ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتی‌الامکان دارای ارجاع‌دهی مناسب باشند. ✔️حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و سطح کیفی مطلب، پرداخت خواهد شد. 📩 مهلت ارسال آثار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ 🌐 لینک ارسال آثار: @reza_Ojaghi 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📸 تصاویر زیبا از حرم مطهر کاظمین در شب شهادت امام جواد عليه‌السلام @Tabnak
مجمع عالی حکمت اسلامی به مناسبت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) برگزار می‌کند: 🔰فلسفه انتخابات از منظر حضرت امام خمینی(ره) کارشناسان: 🎤دکتر مرتضی یوسفی‌راد 🎤آقای محمدباقر خراسانی 🗓سه‌شنبه، ۱۴۰۳/۰۳/۲۲، ساعت۲۰:۱۵ تا ۲۲ 🖇جلسه به صورت مجازی برگزار می‌گردد. 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.siasi 🆔@hekmateislami
📌رُمان و فلسفه؛ یک روح در دو بدن 🖇ابراهیم اکبری دیزگاه و مصطفی سلیمانی در برنامه نقدنوشت 🔸ما با یک رمان خاص‌ طرف هستیم که مخاطب اگر اسم نادر ابراهیمی را روی آن نبیند، شاید به این راحتی وارد رمان نشود. این کتاب را می‌توان پیشنهادش داد به افرادی که شاید با فلسفه قهر هستند و دوستش ندارند. 🔹اصلی‌ترین ماجرای فلسفه، پاسخ یا طرح پرسش‌های بنیادین است. رمان هم‌ زمانی رمان می‌شود که به این پرسش‌‌ها پاسخ دهد؛ از این‌رهگذر، فلسفه و رمان، چه بسا نه‌تنها به‌هم نزدیک می‌شوند، گاهی اوقات یکی می‌شوند. 🔸اصلی‌ترین غربت ملاصدرا به آن‌جایی بر می‌گردد که به مرگ فکر می‌کند. اساساً فلسفه ممارست با مرگ است؛ کسی که با مرگ بیاندیشد، با مرگ یکی می‌شود و تمام نسبت‌ها را تعلیق می‌کند. هیچ‌کس این را نمی‌تواند دوست داشته باشد و این هم توجهی به کسی ندارد. مطالعه کامل گفتگو در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام