eitaa logo
فلسفه سیاسی اسلامی
205 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
133 ویدیو
115 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
به همت گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی و در پنجمین پیش‌نشست همایش حکمت سیاسی متعالیه عنوان شد: انسان کامل ضمن اینکه حافظ وجود و دلیل استمرار و حیات صوری است، مرکز همۀ مراتب معنوی است. 🌺متن کامل خبر در سایت پژوهشکده اسلام تمدنی ici.isca.ac.ir
فهرست مطالب کتاب «تخیل سیاسی در زیست جهان ایرانی اسلامی» نوشته دکتر محمد علی فتح الهی مقدمه بخش اول: مبانی نظری تخیل سیاسی فصل اول: عقل عملی و جایگاه تخیل در فلسفة اسلامی فصل دوم: انسان‌شناسی مبتنی بر تخیل فصل سوم: تخیل سیاسی، حقوقی و حوزة عمومی بخش دوم: ویژگی‌های تخیل سیاسی در اندیشة اسلامی فصل اول: تحقق تخیل سیاسی با حضور سیاسی زنان و تشکیل مدینه- فصل دوم: ماهیت غمگنانه تخیل سیاسی با توجه به مصیبت عاشورا فصل سوم: ویژگی تدریجی‌بودن تخیل سیاسی و انتظار آینده- فصل چهارم: تخیل سیاسی جنگ فقر و غنا- بخش سوم: مصادیق تحقق تخیل سیاسی در ایران اسلامی- فصل اول: تخیل انقلاب و تمدن نوین اسلامی فصل دوم: تخیل ملیت ایرانی فصل سوم: تخیل ولایت مطلقة فقیه فصل چهارم: تخیل قانون اساسی و نظام مدیریّت فصل پنجم: علوم انسانی به مثابة تخیل سیاسی خاتمه
مقدمه کتاب «تخیل سیاسی در زیست جهان ایرانی اسلامی» مشکلات روزافزونی که در زندگی سیاسی و اجتماعی امروزی رخ می‌نماید و مواجهة انسان با آینده را به چالش می‌کشد تا حد قابل‌توجهی به عدم درک درست و واقع‌بینانه از ماهیت کنش‌های انسانی برمی‌گردد. موضوع خیالی‌بودن ماهیت محیط‌ها و کنش‌های سیاسی از مواردی است که مطالعه و بررسی آن می‌تواند به‌نوبة خود برای نیل به این واقع‌بینی کمک کند. چگونه می‌توان کنش‌های سیاسی را دارای ماهیّت تخیلی دانست و این درک چه تأثیری می‌تواند در حل مشکلات زندگی سیاسی داشته باشد. سیاست، که به‌هرحال و در بادی امر به گونة کاربرد زور مادی فهمیده می‌شود، چگونه می‌تواند با تخیل نسبت داشته باشد. حضور روزافزون تخیل در گستره و زوایای زندگی امروزی و همچنین اجتماعی‌شدن سیاست، که به‌نوعی به ارتباط آن با تخیل برمی‌گردد، انجام‌دادن کارهای پژوهشی جدی برای تبیین نسبت سیاست با خیال و همچنین درک دقیق‌تری از مفهوم تخیل سیاسی را ایجاب می‌کند. برای جامعة ما هم ضروری است که اول بستر معرفتی آن را در سنت اندیشه و فلسفة اسلامی مورد توجه قرار دهد و نیز به طور انضمامی تعیّن این مفهوم را در زیست‌جهان ایرانی ـ اسلامی و متناسب با آن مداقه کند که به‌نوبة خود نیازمند تبارشناسی آن در سیر حرکت تاریخی جامعه است. درک و تبیین «تخیل سیاسی» متناسب با دریافت اسلامی از خیال و متناسب با زیست‌جهان تاریخی ایرانی ـ اسلامی مسئلة اصلی موردنظر این نوشتار است. هدف آن است که بتوان تمهیدی نظری متناسب با زیست‌جهان ایرانی ـ اسلامی در جهت ایجاد تلقی شایسته از تخیل سیاسی را ارائه کرد. توفیق در بررسی مناسبت بین سیاست و تخیل و اینکه درک نسبت مزبور و برقراری ارتباط معنایی بین مقولة سیاست و تخیل امکان‌پذیر شود و آثار مترتب بر آن هم قابل‌تبیین شود مستلزم ارائة تصور روشنی از هر دو مفهوم و همچنین تبیین مصادیقی است که این نسبت را نشان دهند. معارف فلسفی یا به طور مستقیم امکان فلسفی وجود تخیل سیاسی و اینکه آیا می‌توان تخیل و سیاست را عین یکدیگر دانست بررسی می‌کنند و یا اینکه بعضی از مباحث آن‌ها بستری برای درک آن است. هر چند درک‌های متفاوت سنت‌های فلسفی از مفهوم خیال به نتایج جداگانه‌ای در این‌باره منجر می‌شوند، برآمدن مسئلة «نسبت تخیل و سیاست» را می‌توان حاصل رأی به تجرد نسبی خیال در چهارچوب مکتب حکمت متعالیه دانست. پژوهش حاضر در چهارچوب حکمت متعالیه به عنوان عالی‌ترین دستاورد فلسفة اسلامی صورت می‌پذیرد و به‌ویژه به آرای امام خمینی (ره) از برجستگان این مکتب فکری و همچنین شاگرد ایشان، استاد شهید مطهری، نظر دارد. البته بررسی زمینه‌های فلسفی بحث تخیل سیاسی در اندیشة سیاسی امام خمینی (ره) با یک برداشت آزاد، عمومی و توأم با مقداری مسامحه از دیدگاه‌های فلسفی ایشان صورت خواهد گرفت تا امکان چنین بهره‌گیری از مبانی فلسفی برای تبیین مباحث اجتماعی فراهم آید. به نظر می‌رسد برای بهره‌گیری از اندیشه‌های فلسفی امام (ره) یا هر اندیشمند دیگری برای درک مفاهیم اجتماعی ناگزیر از یک برداشت آزاد و بدون موشکافی‌های دقیق خواهیم بود. امام خمینی (ره) به عنوان فقیه، فیلسوف، عارف و معلم اخلاق اندیشه‌پرداز و صاحب‌نظری بودند که دیدگاه‌های جدیدی در حوزه‌های گوناگون عرضه کردند. درعین‌حال، در مقام رهبری یک انقلاب بزرگ نیز ظاهر شدند و در طول تقریباً ده سال سازمان‌دهی کامل نظام سیاسی را انجام دادند و کشور و جامعة اسلامی را اداره کردند. امام خمینی (ره) اندیشمندی بود که عامل به اندیشه‌هایش هم بود و آن‌ها را در عمل نیز پیاده می‌کرد و تلفیق عمل و نظر در شخصیت ایشان موجب واقع‌بینانه‌بودن اندیشه‌های ایشان شده بود. اندیشه‌های امام خمینی (ره) در مناسبت با حوادث مهم انقلاب اسلامی قرار داشت و اندیشة سیاسی ایشان در واقع همان اندیشة انقلاب اسلامی است.
مفاهیم جدیدی که خصوصاً در سال‌های آخر عمر از طرف امام (ره) مطرح شد، به‌ویژه در حوزة علوم سیاسی، منحصربه‌فرد بود که نیازمند پژوهش‌های جدی در مورد آن‌ها هستیم. مفهوم ولایت فقهی خصوصا با تأکیدی که بر ولایت مطلقة فقیه انجام شد، مرز قایل‌شدن بین اسلام ناب محمدی (ص) و اسلام امریکایی، مفهوم «جنگ فقر و غنا»، نقش زمان و مکان در اجتهاد را می‌توان از موارد بارز آن ذکر کرد. البته بعضی از مفاهیم مثل مفهوم انقلاب هم با اینکه در ادبیات سیاسی جامعه سابقه داشتند، معنای جدیدی را در ادبیات امام (ره) پیدا کردند. شاید بتوان گفت که قدرت و استحکام اندیشة سیاسی، فلسفی و فقهی امام (ره) بود که جرئت آن را به ایشان داد تا در حوزه‌ای وارد شوند که خیلی از اندیشمندان اسلامی پرهیز از ورود به آن داشتند. چیزی که به نظر نقطه‌قوت اندیشه‌های سکولار به حساب می‌آمد اینک عرصة اندیشه‌ورزی بزرگ‌ترین رهبر دینی در دنیای معاصر شده بود. امام (ره) با طرح چنین اندیشه‌هایی واقع‌بینانه‌ترین نظر را برای تبیین تحولات سیاسی و اجتماعی عرضه کردند. این نظریات درعین‌حال آرمان‌گرایانه هم بودند و مهم‌تر از همه آنکه بر بنیان‌های قویم دینی استواری داشت. تکیه بر بعضی از ابتکارهای فلسفی امام راحل می‌تواند زمینه‌های فلسفیِ طرح این نظریات را مورد بررسی قرار دهد. به‌هرحال، نظام معرفتی هر جامعه‌ای و در زیست‌جهان ایرانی ـ اسلامی منظومة فکر اندیشة سیاسی اسلامی در شکل‌گیری تخیلاتِ با ماهیت سیاسی تعیین‌کننده است. آن‌گونه که فرهنگ عزاداری بر سالار شهیدان و جایگاه اندیشة انتظار فرج مهدی موعود (عج) سیاست و جامعة اسلامی ایران را هویت می‌دهد. چنین مبنایی برای تخیل سیاسی می‌تواند بین آن و مسائل انضمامی حیات فردی و جمعی انسان ایرانی نسبتی وثیق برقرار کند و به‌نوبة خود به امکان تحقق تخیل سیاسی و کارآیی آن در حل معضلات فردی و اجتماعی و ایفای نقش آن در پیشرفت و ادارة جامعه کمک کند و به کارآمدی در اندیشة سیاسی، جامعه و خصوصاً در نهادهای سیاسی منجر می‌شود. فهم جایگاه تخیل سیاسی دریچه‌ای است به فهم جنبه‌های مهمی از نحوة شکل‌گیری جامعة امروزی ایران و امکان تحولاتی که می‌تواند در چشم‌انداز آتی آن رخ دهد. البته به مرحلة اجرا درآوردن آثار عملی و اجتماعی تخیل سیاسی و احکام ناشی از آن هم اهمیت جدی دارد. چنین دستاوردی منوط به تحقق تخیل متناسب با زیست‌جهان ایرانی ـ اسلامی است. زیست‌جهان ایرانی ـ اسلامی ساخته‌شدة تخیل سیاسی است و تخیل سیاسی هم در بستر آن معنی پیدا می‌کند. در دوران انقلاب اسلامی وقتی جریان جنگ تحمیلی هشت‌‌ساله با تعبیر «جنگ فقر و غنا» تخیل می‌شود، می‌توان گفت که تخیل سیاسی متناسب با زیست‌جهان ایرانی ـ اسلامی اتفاق افتاده است. زیست‌جهان ایرانی ـ اسلامی هویت امروزین ایرانی است که مقدمات تاریخی تکوین خود را سپری کرده است و به‌ویژه با انقلاب اسلامی شناخته می‌شود. این هویت در آستانة دهة پنجم پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در نسبت با تحولات سیاسی و اجتماعی معاصر، پیشرفت‌ها و مشکلات جامعه ایرانی، نسل‌ها و اندیشه‌های جدید، ظهور توانمندی‌ها و امکانات نوین حکومت اسلامی و همچنین عکس‌العمل‌های مثبت و منفی جوامع و کشورهای دیگر قرار دارد. گفتنی است توجه به مفهوم «تخیل سیاسی» مراحل آغازین خود را سپری می‌کند. شاید در ادامة توجه‌های شایسته‌ای که به تخیل اجتماعی انجام شده است بتوانیم انتظار اقبال بیشتری به بحث تخیل سیاسی داشته باشیم. البته پژوهش‌های مربوط به اتوپیاها، مبانی فلسفی تخیل و امکان تخیلی دانستن «هویت ملی» را می‌توان از پیشینه‌های کلی این کار تلقی کرد. همچنین دیدگاه‌های گوناگونی که در مورد درک و تعریف مفهوم «ما»ی ایرانی و به تعبیر دیگر زیست‌جهان ایرانی ـ اسلامی در زمانة کنونی وجود دارد و این قلم به دنبال قضاوت در مورد آن‌ها نیست و بلکه سعی می‌کند با قرائت خود در این زمینه ورود کند. عنوان تخیل سیاسی و بررسی نسبت سیاست با خیال ممکن است ثقیل، نامأنوس و تا حدی تعجب‌برانگیز به نظر آید و یا اینکه باعث آشفتگی و بی‌مبناشدن سیاست تلقی شود. اگر خیال را متعلق به حوزة خصوصی و در ماهیت خود بدون نظم و مبانی عقلی و واقعی بدانیم و برعکس سیاست را متعلق به حوزة جدی اجتماع و دارای مبانی قابل‌درکی تعریف کنیم، چنین تلقی حاصل خواهد شد. خیال به این معنی پدیده‌ای در عرض سایر پدیده‌های طبیعی و محسوسات عالم قرار دارد که در کنار درک آن پدیده‌ها و علاوه‌بر آن‌ها به درک پدیده‌های خیالی هم موفق می‌شویم و شاید در دسترس همه نباشد. افرادی چون هنرمندان، علاوه‌بر درک محسوسات، قدرت ارتباط با عالم خیال را هم دارند و بر اثر آن به کار هنری می‌پردازند.
اما تخیلی که در این پژوهش موردنظر است خودسرانه یا خیال‌بافی و تجسم ذهنی نیست، بلکه تجربة وجودی و امر واقعی است. تخیل با توهم و هوس‌بازی هم تفاوت دارد. توهم یک امر عارضی و بیماری است و باعث عدم توان تمیز میان امر واقعی و غیر‌واقعی می‌شود و نوعی گریز از واقعیت است. به‌ویژه باید بین تخیل سیاسی و خیال‌بافی در سیاست فرق قایل شد. تخیل اصولاً فراتر از عالم ذهن قرار دارد و از لحاظ فلسفی به ‌عنوان مرحله‌ای از سه ساحت اصلی تشکیل‌دهندة تجربة انسانی یک وضعیت اساسی و حقیقی از خود واقعیت است. این مرحله است که بدن خیالی و برزخی انسان را محقق می‌کند که پس از مرگ هم باقی می‌ماند. رسیدن به مرتبة خیال و برزخ غیر از تصور ذهنی صورت‌های خیالی است که واقعیتی ندارند. تخيل ظرفيت والایي است كه انسان به اتکای آن مي‌تواند به درک واقعی از معنای باطن و حقيقت پديده‌ها به جاي ادراك حسي صرف دست یابد. بدون قوة تخیل نمی‌توان جهان پیرامون، گذشته و آینده را ادراک کرد. تخیل فرآیندی ضروری و قابل‌پیش‌بینی است که با تجربة وجودی و تصویرسازی متناسب با آن بنای زندگی را می‌سازد. خیال عمق گریزناپذیر واقعیت طبیعی و عبارت از محتوای اصلی آن است و این‌گونه نیست که با کنار‌زدن پردة خیال به واقعیت رسیده شود. تخیل روحی است که عناصر ظاهری طبیعت را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد و انسجام می‌دهد. برای شناخت موجودات خارجی باید آن‌ها را به عنوان امور خیالی دید و محسوسات در فضای خیالی که ایجاد می‌شود واقعی‌تر دیده می‌شوند. با تخیل، واقعیات ساختة آدمی به رسمیت شناخته می‌شود و بلکه میزان واقعیت می‌‌شود. واقعیت در نسبت با انسان و تلاش او فهمیده می‌شود و با تخیل به دست می‌آید. تخيل گذرگاهي براي تعريف واقعيت‌هاي جديد است كه بدون واسطه عنصر خيال هرگز به واقعيت عيني تبديل نمي‌‌شود. به این ترتیب، بخش اول کتاب در سه فصل به مبانی نظری تخیل سیاسی می‌پردازد. ابتدا در فصل اول تلاش می‌شود تا درک روشن‌تری را از جایگاه هستی‌شناختی تخیل در فلسفة اسلامی و نسبت آن با عقل عملی و سیاسی ارائه شود. در ادامه با فصل دوم سعی می‌کنیم تا وسعت نظری را در مورد جایگاه تخیل در زندگی فرهنگی و اجتماعی انسان ایجاد کنیم و به ابعاد گوناگون این بحث توجه دهیم. این فصل، با عنوان انسان‌شناسی مبتنی بر تخیل و نیز توجه به تخیل اجتماعی و فرهنگی، تلاش دارد تا فضای بین‌رشته‌ای و هویتی بحث را نمایان سازد. سپس فصل سوم در پی آن است که ماهیت حقوقی تخیل سیاسی را موردتوجه قرار دهد و ایمان و آزادی را به گونة دو وجهه اصلی آن مطرح کند. بخش دوم کتاب نیز در چهار فصل، ویژگی‌های تخیل سیاسی را در نظام اندیشة اسلامی بررسی می‌کند. به این ترتیب، شکل‌گیری تخیل با حضور سیاسی زنان و مدینه مبتنی بر قرارداد و اخوت ایمانی بحث فصل اول است. در فصل دوم هم ماهیت غمگنانة تخیل سیاسی با توجه به مصیبت عاشورا را بررسی می‌کنیم. فصل سوم این نوشتار، تدریجی‌بودن تخیّل سیاسی و نسبت آن با انتظار آینده و قیام مهدوی (عج) را بررسی می‌کند. در ادامه هم فصل چهارم به یکی از مهم‌ترین ابتکارهای امام خمینی (ره) برای تبیین مناسبات کنونی جهان با تخیل مفهوم جنگ فقر و غنا می‌پردازد. اما بخش سوم به دنبال آن است که جلوه‌های اصلی تحقق تخیل سیاسی در زیست‌جهان ایرانی ـ اسلامی را روشن کند که پنج فصل آتی کتاب را در بر می‌گیرد. فصل اول، انقلاب اسلامی ایران و پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی را به عنوان یکی از جلوه‌های تخیل سیاسی در حوزة عمومی معرفی می‌کند و سعی می‌کند جایگاه آن را در عرصة اندیشه و عمل سیاسی تبیین کند. فصل دوم، شکل‌گیری ملیت‌ها را جلوه‌ای از تخیل سیاسی به عنوان کارویژة وجودی یک جامعه در نظر می‌گیرد و نمونة اعلای آن در زیست‌جهان ایرانی و اسلامی را با تخیل ملیت ایرانی و پرسشی که در این‌باره با انقلاب اسلامی به وجود آمد نشان می‌دهد. فصل سوم هم تلاش دارد که ولایت مطلقة فقیه را به عنوان یک تخیل سیاسی و فقهی در زیست‌جهان ایرانی و اسلامی درک کند. قانون اساسی و نظام مدیریت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران نیز جلوة دیگر تخیل سیاسی ایرانی است که در فصل چهارم بررسی خواهد شد. در نهایت، حکمت عملی و پژوهش‌های علوم انسانی به مثابة تخیل سیاسی موضوع بحث فصل پنجم خواهد بود. خاتمه مباحث کتاب هم سعی خواهد کرد که با ارائة تصویری از تحولات تاریخی هویت ملی ایرانی در دوران معاصر و موقعیت آن در شرایط زندگی امروزی تحقق تخیل سیاسی متناسب با زیست‌جهان ایرانی ـ اسلامی را آشکار سازد.
تخیل سیاسی حقیقت گذشته است که بتدریج ظاهر می‌شود و انتظار آینده را باعث می گردد. تخیل عبارت است از ایمان و آفریده‌های هویتی جوامع انسانی. جامعه‌ای دارای تخیل است که بتواند انقلاب کند و آن را تداوم بخشد، قانون اساسی داشته باشد و نظام مدیریت مردمی را سازمان دهد. تخیل سیاسی ماهیت غمگنانه دارد و این معنی با اربعین حاصل می شود که وجه خیالی شده عاشوراست و آن را در تخیل اجتماعی و تاریخی انسان‌ها قرار می دهد. رخداد ولایت‌عهدی امام رضا علیه السلام هم تخیل سیاسی در جامعة ایرانی و اسلامی حمایت می کند. جریان فکر فلسفی، عرفان عملی، گسترش زبان فارسی، شکل‌گیری سنت‌های حکومتی و مهم‌تر از همه تحقق انقلاب اسلامی و تشکیل نظام ولایت فقیه را باید تخیلات سیاسی در راستای الهامات الهی مضجع شریف رضوی تلقی کرد.
مشهورترین فلاسفه و مکاتب غربی درباره «عدالت» چه می‌گویند؟ ▪️درآمدی بر تئوری‌های عدالت در گفت‌و‌گو با جواد حیدری 🔹عدالت یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌ها و نیازهای انسانی است؛ در طول تاریخ بشر هم کمتر مفهومی مثل عدالت وجود دارد که در حاشیه آن نظرورزی شده باشد. فلاسفه باستان در یونان، حکمای اسلامی، متالهین دوره میانه غربی و فیلسوفان مدرن تا متفکرین معاصر همه و همه پیرامون چیستی عدالت بحث و براهینی بر نظرات خود اقامه کرده‌اند. 🔹در تبارشناسی مفهوم عدالت در این گستره وسیع تاریخی، تکوین و تطور این مفهوم نیز امری غیر قابل انکار است و در دوره‌های مختلف از زوایای متفاوتی به این مفهوم نگریسته شده است. در پرونده پیش رو که این مصاحبه به عنوان مدخل آغازین آن موضوعیت پیدا می‌کند تلاش خواهیم کرد تا تئوری‌های عدالت در دوره معاصر و ناظر به سنت لیبرالی را با اصحاب اندیشه به بحث بگذاریم به امید آنکه مبدایی برای بحث‌های جدی‌تر در باب عدالت و چگونگی به‌سامان شدن جامعه عادلانه باشد. 🔹در یکی از این سلسله بحث‌ها با دکتر جواد حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، سه سنت اصلی در تئوری‌های عدالت در لیبرالیسم را بررسی کردیم. 🔹دکتر حیدری برای تصویر بهتر از مفهوم عدالت در مباحث معاصر با اشاره به تطور این مفهوم در تفکر باستان و قرون میانه تا عصر مدرن و ناظر به صورت‌بندی دورکین با تفکیک میان اخلاق خلق و خوی و اخلاق رفتار تمهیدی برای ورود به بحث از نظریات عدالت در سنت لیبرالی معاصر فراهم می‌کنند و سپس طیف‌های اصلی این سنت از جمله لیبرتارینیسم، برابری‌خواهی و فایده‌گرایی را با ارجاع به نمایندگان فکری هر حوزه فکری به بحث می‌گذراند. 🔹ایشان که مترجم آثار تامس نیگل فیلسوف سیاسی امریکایی هم هستند می‌کوشند تا با نظر به طرح ارائه شده توسط او در کتاب «جانبداری و برابری»، نقطه اصلی نزاع در بحث عدالت در سنت لیبرال را شفاف‌تر صورت‌بندی کنند. 📝متن کامل گفت‌و‌گوی تسنیم با این استاد علوم سیاسی را در اینجا (https://tn.ai/2469042) بخوانید @TasnimNews
توضیحاتی پیرامون کتاب مختصات حکمت متعالیه.mp3
5.79M
🔰 توضیحاتی پیرامون کتاب مختصات حکمت متعالیه ▫️آئین رونمایی کتاب مختصات حکمت متعالیه، اثر جدید حضرت استاد یزدان‌پناه برگزار شد که در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین رضا درگاهی‌فر، نگارنده کتاب، توضیحاتی پیرامون این اثر ارائه کردند. ⏱ زمان: ۱۵ دقیقه 💿 حجم فایل: ۵ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
اولین شماره از دوفصلنامه عربی الفکر السیاسی الاسلامی منتشر شد👇👇👇
فلسفه سیاسی اسلامی
اولین شماره از دوفصلنامه عربی الفکر السیاسی الاسلامی منتشر شد👇👇👇
به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شماره اول دوفصلنامه علمی ـ تخصصی «الفکر السیاسی الاسلامی» مربوط به نیمه اول سال 2021 میلادی (1442 ه ق) منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه نشریه به آدرس http: ipt.isca.ac.ir نمایه گردید. «التطوّرات النظريّة في الفكر السياسي المعاصر عند الإماميّة منذ الحركة الدستوريّة إلى الثورة الإسلاميّة» نوشته أحمد واعظي؛ «أُسس السياسة القرآنيّة مع الترکيز علی آراء العلاّمة الطباطبائي في تفسير الميزان» به قلم منصور ميرأحمدي؛ «سليمان(ع) وصفات الحاكم المسلم» اثر نور الدين أبو لحيه از جمله مقالات این شماره است. همچنین «الهوية المعرفية والميادين العلمية في الفقه السياسي» به قلم سجاد إيزدهی؛ «قضية السلام في فكر الإمام موسى الصدر» نوشته شريف لك زائي؛ «أُسس الفكر السياسي لحسين الحوثي (مؤسس حركة أنصار الله اليمنية)» اثر مختار شيخ حسيني از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است. دوفصلنامه علمی ـ تخصصی «الفکر السیاسی الاسلامی» در بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran)؛ پایگاه استنادی سیویلیکا (Civilica)؛ مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)؛ پرتال جامع علوم انسانی (http://ensani.ir)؛ سامانه نشریه: ipt.isca.ac.ir، کتابخوان همراه پژوهان (pajoohaan.ir) و پرتال نشریات دفتر تبلیغات اسلامی (http://journals.dte.ir) نمایه می‌شود. 🌐 https://eitaa.com/journals_isca/91
رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند؛
سایه نشین: 💠 متن کامل سخنان رهبرمعظم انقلاب در آستانه سال جدید
💢 مافیای ترجمه کتب الحادی و شک‌گرایانه در ایران ✍️دکتر مهدی در یادداشتی در سایت شخصی خود به اشتباهات و دست‌های پشت پرده در ترجمه کتب اشاره نمود: برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجه‌یک در جهان شناخته می‌شد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یک‌مرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامه‌ها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود. سال‌ها بود که کتاب‌های ژان پل سارتر، نویسنده‌ی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه می‌شد. چقدر هم غرب‌زدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبه‌ای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعه‌ی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجله‌ی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیه‌ی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه. برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر می‌شود، بلافاصله ترجمه و چاپ می‌شود. با مجوز همین وزارت ارشادی که می‌گویند سخت‌گیری می‌کند، چاپ می‌شود! اما در نقطه‌ی مقابل، ده‌ها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلال‌های علمی نوشته می‌شود، حتی یکی‌ از آن‌ها هم ترجمه نمی‌شود. بعضی از فلاسفه‌ی غربی حرف‌هایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتاب‌ها اصلاً ترجمه نمی‌شود. مثلاً یک روز من داشتم در کتاب‌فروشی آکسفورد در قسمت‌های مختلفش چرخ می‌زدم. یک‌مرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبی‌گرایی منتشر شده است. می‌دانید که نسبی‌گرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز می‌شود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آن‌ها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبی‌گرایی و پوچ‌گرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است. مشروح این مطلب را در آدرس ذیل مشاهده نمایید 📃 منبع 👇👇 🌐 http://mgolshani.ir/331/@Islamicphilosophy_ir
📙اثر «فلسفه سیاسی علامه طباطبائی» توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی تألیف و به زودی توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر خواهد شد. 🔹اثر حاضر با هدف ارائه دیدگاه ها و مباحث فلسفه سیاسی علامه طباطبایی و ارتباط آن با سنت فلسفه سیاسی اسلامی و پاسخگویی آن به پرسش های فلسفه سیاسی؛ و نشان دادن نسبت فلسفه سیاسی علامه طباطبایی با نظام فلسفی وی؛ تألیف شده است.
هدایت شده از سید تقی واردی
✳️ اولين همايش ملي علوم انساني و حكمت اسلامي 🔶 مهلت ارسال چكيده مقالات: 30 ارديبهشت 🔶 برگزاري پيش‌همايش‌ها: اول تا 16 تير 🔶 مهلت ارسال نسخه نهايي مقالات: 30 مرداد 🔶 زمان اعلام نتايج داوري: 30 شهريور 🔶 برگزاري اختتاميه همايش: 26 آبان 🔷 تهران: انتهای بزرگراه شهيد ستاری (شمال)، بلوار شهدای حصارک، سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت علوم انساني و هنر ☎️ تلفن دبيرخانه: 02147353617 🌐 نشاني سايت👇👇👇 🌐 hikmah.iau.ir
📌 سید موسی صدر، پس از آنکه پانزده سال در حوزه علمیه قم و نجف به تحصیل فقه و اصول فقه و فلسفه پرداخت، در سال ۱۳۳۸، پس از درگذشت سید عبدالحسین شرف‌الدین، رهبر شیعیان لبنان، و در اجابتِ خواسته مراجعی از جمله سید حسین بروجردی و سید محسن حکیم عازم لبنان شد. صدر در طول بیست سال حضور خود در لبنان، از امام‌جماعتی در یکی از مساجد شهر صور، به رهبر شیعیان لبنان تبدیل شد و رویکردهای اصلاحی خود را با نظر به سیاستمداران و حاکمان، بلکه از سطح جامعه دنبال می‌کرد و از همین باب بود که به امام موسی صدر شهرت یافت. 📍مسعود دیانی در دوازدهمین شب «سوره، فصل قرآن کریم» میزبان دکتر شریف لکزایی است. «قرآن‌شناسی امام موسی صدر» موضوع گفت‌وگوی آنها خواهد بود. ⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | امشب (شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰) | ساعت ۲۲ | شبکه چهار سیما @sooreh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۴۰۰ 🔸برنامه چهل و ششم ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک ۱۴۰۰ 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر 🔺جلسه اول 🔸 وظایف حکمرانی و حکمرانی تقوا مدار aparat.com/hekmateislami @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دعای ماه مبارک رمضان و تفسیر آن 👈 با تفسیر حجت الاسلام دکتر معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی 🌸 و با نوای 💮 در منتظر تفسیر دعای هر روز ماه رمضان باشید. 📿 با ارسال این مطلب به دیگران در آن شریک شوید.
✅لینک باکس برنامه های تفسیر قران امام موسی صدر سال دوم (مجموعه جلسات 21) در رادیو پژوهش پژوهشگاه 👤ارائه دهنده: دکتر شریف لک زایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⬅️شروع جلسات از 1400/1/25 شب اول ماه مبارک رمضان1442 ه.ق ✅پایان جلسات: سه شنبه 1400/2/14 شب 22 ماه مبارک رمضان 1442 ⬅️صوت جلسات در کانال تلگرام و ایتای پژوهشگاه نیز موجود است. 📒کانال صوت پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی در ایتا 🌐https://eitaa.com/isca_seda 📒کانال صوت پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی در تلگرام 🌐https://t.me/iscaseda 1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه اول 🌐http://dte.bz/isca_tafsir01 2️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه دوم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir02 3️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه سوم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir03 4️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه چهارم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir04 5️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه پنجم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir05 6️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه ششم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir06 7️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه هفتم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir07 8️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه هشتم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir08 9️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه نهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir09 🔟تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه دهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir10 1️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه یازدهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir11 2️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه دوازدهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir12 3️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه سیزدهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir13 4️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه چهاردهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir14 5️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه پانزدهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir15 6️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه شانزدهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir16 7️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه هفدهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir17 8️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه هجدهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir18 9️⃣1️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه نوزدهم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir191 0️⃣2️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه بیستم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir20 1️⃣2️⃣تفسیر_قرآن امام موسی صدر سال دوم جلسه بیست و یکم 🌐http://dte.bz/isca_tafsir21
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۴۰۰ 🔸برنامه هفتاد و ششم ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک ۱۴۰۰ 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر 🔺جلسه نهم 🔸 حکمرانی میدانی، واقعگرا، علمی، مبتنی بر مشاهده aparat.com/hekmateislami @hekmateislami
صد و دومین شماره فصلنامه علمي پژوهشي خردنامه صدرا منتشر شد. شماره 102 خردنامه صدرا منتشر شد. در این شماره مقالات زیر به چاپ رسیده است. علاقه مندان میتوانند از طریق سامانه kherad.mullasadra.org به مقالات دسترسی پیدا کنند یا برای تهیه نسخه چاپی مجله به نشانی میدان انقلاب، بین فخر رازی و خیابان دانشگاه، مجتمع پارسا، کتابفروشی بنیاد حکمت اسلامی صدرا مراجعه نمایند. سرمقاله به قلم آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای وحي از ديدگاه صدرالمتألهين اثر سيدمحمد موسوي‌بايگي و محمدتقي رجايي‌ جايگاه وجودشناختي اسماء الهي در عرفان نظري به قلم رضا صفري‌كندسري‌ نفس انسان، مَثَل اعلاي خدا در حكمت متعاليه از مجتبي افشارپور، محمدمهدي گرجيان و محسن قمي‌ سنجه‌هاي تفكيكِ حقيقت از اعتبار بر مبناي آثار علامه طباطبايي اثر حسين فرزانه‌‌ تبيين انسان‌شناختي مرگ در دو نظام وحدت تشكيكي و وحدت شخصي وجود ملاصدرا اثر عبدالله صلواتي و فاطمه كوكرم‌ گسترة حكايت مفاهيم ماهوي، بر مبناي اصالت وجود ‌از منظر مفسران معاصر حكمت صدرايي تألیف روح‌الله آدينه و سيده رقيه موسوي‌ بررسي ديدگاه ابن‌برّجان دربارة «حق‌مخلوق‌به» اثر حامد نظرپور
شماره 42 فصلنامه علمي پژوهشی تاريخ فلسفه منتشر شد چهل و دومین شماره فصلنامه تاریخ فلسفه منتشر شد. این شماره در بردارنده مقالات زیر است. سخن سردبير/ حسین کلباسی اشتری/ 15 زيست‌جهان ديلتاي، حيات متعالية ملاصدرا و امكان علوم انساني متعالي/ علي فتحي/ 17 مباني انكار حركت جوهري در انديشه حكيم ملارجبعلي تبريزي/ زينب آزاد مقدم، عباس جوارشكيان، سيدمرتضي حسيني شاهرودي/ 53 بازخواني انتقادي ـ تاريخي تحليلي ابهري از مؤلفه‌ها و گونه‌شناسي دلالت بر پايه تمايز دوالگو: الگوي اراده ـ متكلم و الگوي معنا ـ مخاطب/ هاشم قرباني، عباس بخشنده بالي/ 79 گونه‌شناسي دئيسم در قرن هفدهم و هجدهم با تكيه بر طبقه‌بندي ساموئل كلارك/ محمد محمدي‌نيا، محمدعلي عبداللهي، حسين صابري/ ص113 تبيين چندگانگي مقوله جوهر در آثار خواجه نصيرالدين طوسي/ مهدي دشت‌بزرگي، محمد اسماعيل عبدالهي، محمد كرمي‌نيا/ ص137 نگاهي به يك قرن ترجمة متون فلسفي در ايران (كتابشناسي فيلسوفان مغرب زمين از پيش از ميلاد تا پايان قرن نوزدهم)/ سعيد انواري، مريم مهدوي‌مزده/ ص153 علاقه مندان میتوانند از طریق سامانه hop.mullasadra.org به مقالات دسترسی پیدا کنند یا برای تهیه نسخه چاپی مجله به نشانی میدان انقلاب، بین فخر رازی و خیابان دانشگاه، مجتمع پارسا، کتابفروشی بنیاد حکمت اسلامی صدرا مراجعه نمایند.