هدایت شده از مهدی معصومی
📸 #گزارش_تصویری
🔺دومین جلسه "مجمع مردمی حمایت از محور مقاومت" با حضور دکتر قراملکی مدیر بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، به همت مدیریت روابط ملی و بینالملل حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
📷 عکس: علیرضا ابراهیم پور
💠 بیشتر ببینیم👇
https://www.hozehkh.com/photogallery?id=55142
✅ خبرگزاری حوزه علمیه خراسان
🆔 @news_howzehkh
✅ به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی،
🔹 نشست تخصصی «تعالی خانواده رضوی» برگزار شد
🔸 به همت معاونت پژوهشی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی نشست تخصصی «تعالی خانواده رضوی» با محوریت تبیین الگوهای معطوف به خانواده تراز اسلامی برگزار شد.
👤 رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در ابتدای این نشست که در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: رشد و ارتقا خانواده بزرگ آستان قدس رضوی موضوع پژوهش و آموزش است، از همین رو معاونت منابع انسانی آستان قدس رضوی سه محور اساسی را به عنوان نقشه راه طراحی کرده است.
🏷 دکتر احد فرامرز قراملکی، تصریح کرد: نخستین محور ترسیم وضعیت مطلوب خانواده در تراز رضوی با قید قابل تحقق در برنامه معین زمانی است، دیگری بررسی و سنجش وضعیت موجود و محور سوم طراحی یک مدل جامع آموزش، ترویج، رشد و .... است که بتواند از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسد.
🏷 وی خاطر نشان کرد: در این نشست محور نخست مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و با مطالعات فراوان به اشخاصی رسیدیم که مطالعات منسجمی داشته و ضمن بررسی اجمالی این دیدگاهها، الگوهای نظاممند و مدون را انتخاب کردیم که در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت تا نهایتا به الگویی رسیده و به آستان قدس رضوی پیشنهاد دهیم.
🔺بررسی «امکانسنجی خانواده تراز اسلامی»
🔹 عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در ادامه این نشست به تبیین موضوع «امکانسنجی خانواده تراز اسلامی» پرداخت و با طرح این سوال که آیا گفتگوهای بر پایه تعیین الگو موفق است یا خیر؟ گفت: بسیاری نگرشهای الگویی یا خلاقیتهای فردی و مداخلات فردی را در نظر نمیگیرند از همین رو با نگرش الگویی مخالفند.
👤دکتر فریبا علاسوند، با بیان اینکه اگر میخواهیم از الگو دفاع کنیم دیدگاههای رقیب را باید بشناسیم، افزود: در همه نظریات الگویی فرادستی وجود دارد که میخواهد آن الگو را طراحی و دنبال کند.
🏷 وی خاطر نشان کرد: آیا مراد از خانواده تراز، خانواده خوشبخت و شادکام است و یا خانواده پر جمعیت و یا متدین؟ برای معرفی خانواده تراز باید به دستهای از معیارهای کمی و کیفی در فقه اسلامی توجه کنیم. با مطالعاتی در حوزه گفتگوهای بینالادیانی، این دو نکته حائز اهمیت است که دین خانواده را حفظ میکند و خانواده دین را از همین رو احکام شرعی، خدمت بزرگی به حوزه ارزشها میکند.
🏷 علاسوند ادامه داد: خانوادهای که در آن سلسله مراتب شئونات احکام شرعی اعم از تمکین، انفاق، معاشرت به معروف و... رعایت نشود،خانواده موفق نیست و خانوادهای که از ویژگیهای مشورت، مدارا، رحم، تکریم، احترام و... برخوردار است خانواده بسامان است.
🏷 عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز از دیگر سخنرانان این نشست به موضوع «ثبات خانواده در دنیای متحول و متغیر (الگوی دینامیک خانواده)» اشاره کرد و گفت: ما امروزه در دنیای متحول و متغیر میخواهیم یک امر و الگوی متغیر را ایجاد کنیم، در واقع مسئله ما این است که خانواده را از نهاد اصلی خودش خارج کردیم.
🔸 دکتر محمود حکمتنیا، همچنین با تاکید بر بحث ارادی بودن تشکیل خانواده و نقش عوامل شوق و احساس در عمل ارادی گفت: اگر بخواهیم الگویی را در حوزه خانواده ارائه دهیم باید جدای از جنبه حقوقی به جنبه تشویقی و ایجاد رغبت نسبت به ازدواج توجه داشته باشیم.
✅ به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
🔹 هشتمین جلد از کتاب بوستان سالکان در شرح صحیفه سجادیه سرور ساجدان(ع) منتشر شد
🔸 به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، هشتمین جلد از کتاب بوستان سالکان در شرح صحیفه سجادیه سرور ساجدان(ع) (نمایهها) منتشر شد.
📗 صحيفه سجاديه نامى است آشنا و گوهرى است گرانسنگ و سرچشمهاى اثرگذار در انديشه و اخلاق و معرفت. اين كتاب از نخستين تأليفهاى اماميه و از ريشهدارترين آثار ارجمند مكتب تشيّع است و در گذر تاريخ پرشكوه خود، شرحهايى فراوان بر آن نوشتهاند و ترجمههايى بسيار فراروى نهادهاند. از اين ميان، جامعترين و مفصلترين شرح، اثرى است كه سيد علىخان مدنى نگاشته و نام رياض السالكين فى شرح صحيفة سيدالساجدين(ع) را بر آن نهاده است.
🔺این اثر برگردان فارسى اثر با نام بوستان سالكان در شرح صحيفه سرور ساجدان(ع) است كه همراه با تدقيق در متن و تحقيق در منابع و مآخذ انجام پذيرفته است. همچنین از نخستين تأليفهاى اماميه و از ريشهدارترين آثار ارزشمند مكتب تشيع است که در گذر تاريخ پرشكوه خود، شرحهايى فراوانی بر آن نوشته شده و ترجمههايى بسياری را در اختیار مخاطبان قرار داده است.
🏷 در این اثر که تالیف آن را «صدرالدین سیدعلی خان مدنی» بر عهده داشته و حسین صابری آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است، به شرح دعاهای سی و دوم تا چهل و سوم کتاب صحيفه سجاديه امام زین العابدین(ع) پرداخته شده و متن دعا نیز همراه با ترجمه و شرح آن آورده شده است.
👤 «صدرالدین سیدعلی خان مدنی هندی شیرازی» از عالمان برخاسته از سلسله ارجمند سادات است که در پانزدهم جمادیالاولی سال۱۰۵۲قمری در مدینه و به روایتی در مکه ولادت یافته است. خاندان او از خاندانهای عالمپرور بوده و نسب ایشان به زید بن علی میرسد.
✍️ مؤلف در دوران جوانی به حیدرآباد رفته و از همان زمان در هند اقامت داشته تا سرانجام پس از ۴۸ سال دیگر بار به مکه بازگشته و پس از مدتی نیز به عراق و آنگاه مشهد و سپس اصفهان رفته و در همین شهر شرح صحیفه را به سلطان حسن صفوی اهدا کرده است. او سپس به شیراز رفته و تا پایان عمر در آنجا بوده و به سال ۱۱۲۰قمری در همان شهر بدرود حیات گفته و در شاهچراغ به خاک سپرده شده است».
🔺شایان ذکر است، این کتاب در 385 صفحه و شمارگان 400 نسخه به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
انتشار آثار بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به 11 زبان زنده دنیا
انتشار آثار بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به 11 زبان زنده دنیا
بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی, عاليترين مركز تبليغي، فرهنگي و علمي در اشاعه و ترویج سنت و سيره معصومین(ع) به ویژه حضرت رضا(ع) است که تاکنون آثار متعددی را به 11 زبان زنده دنیا منتشر و روانه بازار نشر نموده است.
✅ به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی،
🔹 «هجرت امام رضا(ع) وآثار تمدنی آن در خراسان» بررسی شد
🔸 به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی،کرسی علمی ترویجی «هجرت امام رضا(ع) وآثار تمدنی آن در خراسان» برگزار شد.
🏷 عضو هیئت علمی گروه انقلاب و تمدن نوین اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در این جلسه که صبح امروز در تالار شیخ طوسی بنیاد برگزار شد، گفت: در فرهنگ اسلامی، هجرت به عنوان یک اصل در نظام اجتماعی اسلام مطرح است چنان که خطابهای قرآن در بیان هجرت و ابعاد آن، متوجه تمام مسلمانها و حتی بشریت است.
👤 دکتر علی جان سکندری تصریح کرد:هجرت رابطه عمیقی با تمدن دارد. زیرا پیدایش تمدن، نتیجه اجتماعی مهاجرت است و درفرهنگ اسلامی، واژه هجرت به معنی پشت کردن به بدویت و جاهلیت و روی آوردن به مدنیت و تمدن است. در واقع مبداء قرار گرفتن تاریخ هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه به دلیل نقش عمده این هجرت در پیدایش تمدن اسلامی و در ایران هجرت امام از مدینه به مرو است.
🔺 وی در ادامه به انواع هجرت اعم از هجرت برای آموختن، هجرت برای دفاع از دین، هجرت برای رهایی از ظلم ظالمان، هجرت از گناه، هجرت به سوی پروردگار هستی، اشاره کرد و به تبیین ابعاد و آثار تمدنی هجرت امام رضا(ع) به خراسان پرداخت.
🔺 سکندری با بیان اینکه حضور امام رضا(ع) در ایران نقطه عطفی در تاریخ تشیّع بشمار میرود، تصریح کرد: هجرت تمدن سازحضرت رضا(ع) آثار و برکات فراوان علمی و فرهنگی، آثار تمدنی دین و مذهب، سیاسی و اجتماعی داشته است.
🔺 وی خاطر نشان کرد: مأمون مسير حركت امام از مدينه به مرو را به گونهای تعيين كرده بود كه امام رضا (ع) از مناطق شيعهنشين عبور نكند ولي با اين وجود امام رضا(ع) در بين راه از آباديهاي كه گذر ميكردند به ابراز احساسات مردم پاسخ ميدادند و پاسخ مسائلشان را با سعه صدر بيان ميكردند به طوري كه رجاء بن ضحاك ميگويد: در هيچ شهري از شهرها فرود نميآمديم، مگر آنكه مردم به سراغ او ميآمدند و از او در مورد مسائلشان استفتاء ميكردند و معالم دينيشان را ميپرسيدند و او نيز احاديث زيادي از طريق آباء طاهرينش براي آنها نقل ميكرد.
🔺این پژوهشگر ادامه داد: در پي مهاجرت امام به ايران عده زيادي از فرزندان و نوادگان ائمه (ع) نيز به ايران آمدند و در شهرها و مناطق مختلف و دور افتاده ساكن شدند و گنبد و بارگاه ساخته شد كه اين امر هم باعث آشنايي مردم با فرهنگ اهل بيت(ع) شد و موجب گرايش مردم به شيعه و گسترش تمدن اسلامی شد. از طرفي هم، مأمون چون خود را طرفدار علويان معرّفي ميكرد و فضاي نسبتاً باز نسبت به خلفاي پيش از خود به وجود آورده بود نميتوانست مانع از تبليغ و ترويج تشيع شود و لذا با حضور امام رضا(ع) در ايران و مهاجرت عدهاي از علويان، فرصتي پيش آمده بود كه اكثر مردم ايران و شهرهاي شيعهنشين به صورت علنی و آشکار به شيعه و علوي بودن خود افتخار كرده و آن را تبليغ و ترويج ميكردند.
🔺 شایان ذکر است، در ادامه این جلسه دکتر رضا نقدی مدیر گروه فرهنگ و هنر اسلامی و اسماعیل برجکی، مدیر گروه تاریخ و سیره اهل بیت و انساب به عنوان ناقد نکاتی را مطرح کردند.
💠اندیشگاه رضوی، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار می کند:
🔻نشست ۲۷: بازشناسی هویت تاریخی جزایر سه گانه ایران و نقش تفرقه افکنانه بریتانیا در خاورمیانه
🎙سخنرانان:
دکتر علی جان سکندری
عضو هیات علمی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
محمد عباسپور
پژوهشگر حوزه خلیج فارس و جزایر سه گانه، مشاور پیشین استاندار و فرماندار سابق شهرستان بوموسی
دبیر نشست: دکتر الهه محبوب
دکترای تاریخ و رئیس اداره اسناد آستان قدس رضوی
🕘زمان: دوشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۳، ساعت ۹ تا ۱۱
🏣مکان: حرم مطهر رضوی، دور برگردان شیخ طبرسی ،ساختمان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، تالار شیخ بهایی
🔗پخش زنده از اسکای روم:
🌐 https://www.skyroom.online/ch/aqrlibrary/andishgah
✳️ هیئت اندیشهورز پایگاه مقاومت بسیج بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
💠 سلسله نشستهای علمی
راه روشن پژوهش
🔰 نشست نخست؛ با حضور دکتر سید حامد مرتضوی
🏅دارنده مدال طلای فناوری پزشکی و داروسازی مسابقات بینالمللی فدراسیون مخترعان جهان (IFIA)
🗓 دوشنبه 14 آبان 1403
⏰ 9:30 تا 11
🏫 تالار شیخ طوسی(ره) بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی / حرم مطهر - بست طبرسی
✅ به همت هیئت اندیشهورز بسیج حوزه مقاومت شهید سلیمانی – آستان قدس رضوی،
🔹 جلسه تبیین دستاوردهای علمی و پژوهشی و افتخار آفرینی بسیجی نخبه برگزار شد
🔸 به همت هیئت اندیشهورز بسیج حوزه مقاومت شهید سلیمانی – آستان قدس رضوی طی جلسهای دستاوردهای علمی و پژوهشی بسیجی نخبه کشورمان برگزار شد.
🏷 با عنایت به کسب مدال طلای مسابقات مخترعین جهان توسط بسیجی فرهیخته دکتر سید حامد مرتضوی در مسابقات جهانی ژنو- سوئیس، هیئت اندیشه ورز حوزه مقاومت شهید سلیمانی با دعوت از این نخبه بسیجی به تبیین دستاوردهای علمی و پژوهشی توسط نیروهای ارزشی پرداخت.
💬 در این نشست علمی که امروز 14 آبان 1403در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با حضور اعضا هیئت اندیشهورز حوزه مقاومت، اعضا شورای پایگاه بسیج و پژوهشگران و محققان بسیجی تدارک دیده شد، در خصوص چگونگی دستیابی به این افتخار بزرگ و ثبت جهانی این اختراع که با توسل به ائمه اطهار(ع) بویژه عالم آل محمد(ع) کسب شده است، بحث و گفتوگو شد.
💬 در بخشی دیگری از این نشست بسیجیان دو پایگاه بنیاد پژوهشهای اسلامی و سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به پرسش و پاسخ با این نخبه بسیجی پرداختند.
🔺 شایان ذکر است،در پایان جلسه نیز دکتر سید حامد مرتضوی از ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به مدیحهسرایی و ذکر فضایل معصومین(ع) پرداخت.