آکادمی هنری ماه نو
🔻تعریفها با هم فرق دارد! میخوام بچهم معتاد نشه. این خط قرمز منه. حالا معتاد به چی میگی؟ اگه بچه
🔻در داستان چقدر باید به توصیفات و جزئیات پرداخت؟
این اصل کلی را باید بدانیم که «همۀ عناصر داستان باید در خدمت کلیت روایت باشند.» پس من در داستان، به جزئیات به مقداری که «نیاز» دارم باید بپردازم.
هر داستان اتمسفری دارد که باید به خواننده منتقل شود. پس باید ببینم بیان این جزئیات در روایت من تأثیری دارد یا خیر! تأثیر یعنی چه؟ یعنی اینکه آیا این توصیف، در خدمت انتقال اتمسفر روایت به مخاطب هست یا نه. چرا که جزئیات باید بتواند شخصیت و جغرافیا را بسازد. بنابراین هر آنچه در داستان بیان میشود باید کاری انجام دهد. اطلاعات بیهدف در داستان جایی ندارد.
🔺برشی از کارگاه «نویسندگی خلاق» استاد سیداحمد بطحایی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
آکادمی هنری ماه نو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻از ادبیات دینی که حرف میزنیم، از چه حرف میزنیم؟
کلمهٔ دومی که میخوایم در موردش بحث کنیم، کلمهٔ «دین»ست. ما چه چیزی رو دین میدونیم؟
از دین که حرف میزنیم، از اسلام حرف نمیزنیم، از مسیحیت حرف نمیزنیم، از یهود حرف نمیزنیم، ما داریم راجع به دین به معنای کلی اون حرف میزنیم. دین، به همون چیزی که ما خودمون بهش میگیم اصول دین، به سه مسألهٔ اصلی فکر میکنه: توحید، معاد و نبوت. این، وجه اشتراک تمام ادیان توحیدیست. یعنی هر کسی که از دین حرف میزنه، با این سه مقوله وجه اشتراک داره.
ببینیم اگه این چیزی که ما تصور میکنیم راجع به ادبیات دینیست، آیا داستانهایی که در ذهن داریم، ربطی به یکی از این موضوعات (توحید، معاد، نبوت) داره یا نداره؟ آیا داستانی که شما مینویسید، منی که در فیلیپین نشستهم، اونی که در الجزایر نشسته، اونی که در فرانسه نشسته، اونی که در نپاله، جرقهای در او میزنه که ذرهای نسبت به حقتعالی دلش بلرزه؟ بگه من بارقهای از نور تجلی حضرت حق رو دیدم، ذرهای از اون معنویت به من منتقل شد یا نه؟
🔺برشی از کارگاه «داستان دینی» استاد مجید قیصری
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
آکادمی هنری ماه نو
🔻از ادبیات دینی که حرف میزنیم، از چه حرف میزنیم؟ کلمهٔ دومی که میخوایم در موردش بحث کنیم، کلمهٔ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻فضول دوستداشتنی!
این همون نگاه فضولی و کنجکاوِ دوستداشتنیه. چرا دوست داشتنیه؟ نه اینکه تو زندگی مردم سرک بکشیم، اینکه طرف چی کار میکنه چی کار نمیکنه به من چه مربوطه! اما اون چیزی که من میبینم بیخطره رو من ازش استفاده میکنم. اون میتونه برای ما ماجرا باشه.
طرف میگفت خونهٔ ما رو دزد زده بود. میگه همه ریختند دزده رو بگیرند ولی دزده رو پیدا نمیکردند. اینا مهمونی داشتند. میگه اومدیم خوابیدیم، اون وسطها دیدیم یکی داره جیغ میزنه. دزده از ترسش پریده بود زیر یکی از پتوها دراز کشیده بود که آب از آسیاب بیفته بعد فرار کنه که گرفتنش. این یه نمونه است، و خیلی ماجراهای دیگه.
من الان بخوام از اینها بهتون بگم انقدر از این چیزها تو ذهنم هست. تو ذهن شمام هست. باید اینها رو بیاری بیرون. بهش فکر کن. نگاه کنید اونی که تشنه باشه دنبال آبه. شما وقتی که بخواید داستان طنز بنویسید مطمئن باشید سوژه سراغت میاد. این یه مورد. دومین مورد اینه که حتما حتما با عشق بنویسید.
🔺برشی از کارگاه «داستاننویسی طنز» استاد داوود امیریان
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
آکادمی هنری ماه نو
🔻فضول دوستداشتنی! این همون نگاه فضولی و کنجکاوِ دوستداشتنیه. چرا دوست داشتنیه؟ نه اینکه تو زندگی
🔻من یک وقتهایی نوشتنم نمیآید، چه کار کنم؟
زندگی شما به عنوان داستاننویس به دو بخش تقسیم میشود؛ بخشی که در آن مینویسید، و بخشی که در آن نمینویسید. در هر کار تولیدی، اعم از تولید داستان یا تولید ماکارونی، دو مرحله وجود دارد: پیشتولید و تولید.
در مرحلۀ پیشتولید شما خود را برای تولید آماده میکنید. من اگر بخواهم درختی را قطع کنم، بخش اعظمی از وقتم به تیز کردن تبر خواهد گذشت. وقتی دارم تبر را تیز میکنم، اگر بپرسم «من الان درخت قطع نمیکنم، چیکار کنم؟» چطوری به نظر میرسد؟!
من یک هیزمشکنم که وظیفهام قطع درخت و خرد کردنش به قطعات مساوی است، و یک زمان زیادی را صرف تیز کردن تبر میکنم. و اگر بپرسید چرا درخت قطع نمیکنم، پاسخ ساده است! چون تبر تیز میکنم!
چرا من داستان نمینویسم؟ چون الان در پیشتولید داستانی هستم که یک هفته بعد، یک ماه بعد، یک سال بعد، ده سال بعد قرار است بنویسم. دارم قصههای اطرافم را در ذهنم جمع میکنم، دارم با دید دراماتیک به آدمها و ماجراهایشان نگاه میکنم تا درنهایت بنویسمشان.
پس هیچوقت نپرسید وقتی نوشتنم نمیآید چه کار کنم! کاری قرار نیست بکنید!
🔺برشی از کارگاه «جستار شخصی» استاد رامبد خانلری
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
آکادمی هنری ماه نو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻قلاب برای جذب مخاطب
اولین قلابی که میندازیم برای اینکه مخاطب جذب داستان ما بشه، این هستش که داستان ما جذاب باشه و بتونه اون قلاب رو بندازه تو ذهن مخاطب. پس این خیلی مهمه. یعنی هر چقدرم که بگیم ما پیاممون خیلی مهم و بزرگه، مخاطب باید همراه بشه چون من حرف خیلی گندهای دارم میزنم، اگر رسیدید به اینجا، هر جایی از کارِتون و حرفهتون، حتی اگه سالها هم باشه که دارید مینویسید، هروقت رسیدید به جایی که فکر کردید دارید حرف گندهای میزنید و مخاطب اصلاً باید جذب حرف گندهتون بشه، از فُرم غافل شدید و چسبیدید به اون محتوایی که میخواید بیان بکنید، بدونید که قافیه رو باختهاید و بدونید که دارید راه رو به خطا میروید.
شما به عنوان یک داستاننویس اولین کاری که باید بکنید این هست که این فکر رو داشته باشید برای اینکه مخاطبتون رو جذب بکنید و مخاطب با میل خودش بیاد به سمت داستان شما ...
🔺برشی از کارگاه «داستاننویسی پیشرفته» استاد فرشته نوبخت
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻با دست پر آمدهایم با جشنوارۀ تخفیفی «ماه نو ماه تو» 🌃
۷۰+۳۰درصد تخفیف
🌼مرحبا نو شدن و آمدن عید صیام
رمضان برای بسیاری، فرصتی برای نو شدن و پرداختن به خود است. ما نیز این ماه عزیز را مجالی برای اندیشیدن به خود و حرکت در جهت توسعۀ فردی میدانیم. از این رو بر آن شدیم که به شادی رسیدن این ماه مبارک، جشنوارۀ تخفیفی «ماه نو ماه تو» را برگزار کنیم.
حالا ماجرای این جشنواره از چه قرار است؟
از شروع ماه مبارک تا عید فطر (یعنی از 22 اسفند تا 22 فروردین) هر کدام از کارگاههای آموزشی هنری مدرسه را که ثبتنام کنید، 30 درصد تخفیف خواهید داشت و قشنگتر از آن اینکه، 70 درصد از وجه پرداختی به کیف پولتان باز میگردد.
از کارگاههای تخصصی نویسندگی تا فیلمسازی، کارگردانی، انیمیشن، عکاسی، فتوشاپ، خطاطی و تذهیب را میتوانید در سایت مدرسه ثبتنام کنید.
این فرصت استثنایی را دریابید و با کسانی که دوستشان دارید، هم به اشتراک بگذارید.
🔗 جزئیات کارگاهها را در سایت ببینید:
🌐 academy.isoa.ir
💠 ارتباط با کارشناس از طریق افزونهٔ چت سایت و در ایتا و تلگرام:
@isoapr_admin
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
و امیر به جشن نوروز نشست و داد این روز بدادند کهتران به آوردن هدیهها. امیر هم داد به نگهداشت رسم. و نشاط شراب رفت سخت بهسزا.
تاریخ بیهقی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عیدانهٔ نوروزی مدرسه؛ جشنوارۀ تخفیفی «سال نو سال تو»
🌼نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی
در آغاز هر سال برای همدیگر دعا و آرزو میکنیم که «سال خوب و خوش و دلانگیز و پر ثمری داشته باشی» ولی میدانیم که خوبی و خوشی و ثمرداری و پیشرفت و رشد، صفات سال نیستند بلکه صفات آدمیاند. پس آنکه باید کاری کند، نه سال، که مائیم.
«آغاز» همواره برای ما عزیز، انگیزهبخش و همراه با خوشحالی بوده؛ آغاز هر سال، هر ماه، هر هفته، هر روز و هر آن؛ اما چطور میشود شادی این آغاز را در روزهای سخت هم همچنان حفظ کرد و از حرکت باز نماند؟ با هدفگذاری و چشمپوشی از لذتهای زودگذر به سود آن لذت ماندگارِ دستیافتن به هدف.
شما برای سال هزاروچهارصدوسه قصد دارید برای کدام هدف فردی، بیاموزید و تمرین کنید؟
عیدانهٔ نوروزی ما چیست؟
از شروع سال نو تا عید فطر (یعنی تا ۲۲ فروردین) هر کدام از کارگاههای آموزشی هنری مدرسه را که ثبتنام کنید، ۳۰ درصد تخفیف خواهید داشت و قشنگتر از آن اینکه، ۷۰ درصد از همان وجه پرداختی شما هم به کیف پولتان باز میگردد.
از کارگاههای تخصصی نویسندگی تا فیلمسازی، کارگردانی، انیمیشن، عکاسی، فتوشاپ، خطاطی و تذهیب را میتوانید در سایت مدرسه ثبتنام کنید.
این فرصت استثنایی را دریابید و با کسانی که دوستشان دارید، هم به اشتراک بگذارید.
🔗 جزئیات کارگاهها را در سایت ببینید:
🌐 academy.isoa.ir
💠 ارتباط با کارشناس از طریق افزونهٔ چت سایت و در ایتا و تلگرام:
@isoapr_admin
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
هر دریافت جدید سوراخی جدید حفر میکند، به مادهٔ بیشکل کمی زخم میزند و ما را خالیتر میکند. ما پُر به دنیا میآییم.
اگر به خودم برگردم
والریا لوئیزلی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
پروردگارا! از کجا برایم خیری هست، حال آنکه جز نزد تو یافت نمیشود.
دعای ابوحمزه ثمالی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
نه من آنم که ز فیض نگهت چشم بپوشم
نه تو آنی که گدا را ننوازی به نگاهی
مولانا
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
🔻از من یک پادکستر خوب در میآید؟
ذات همۀ رسانهها «سرگرمکننده» بودن است. پادکست هم باید سرگرمکننده باشد، پس باید قصه داشته باشد. برای پادکستر بودن باید دو تا ویژگی داشته باشیم: 1) قصهگو و قصهجو باشیم؛ 2) کنجکاو و فضول باشیم!
بعضی آدمها ذاتاً قصهگوهای خوبیاند؛ مثل آنهایی که خیلی خوب جوک تعریف میکنند، یا خیلی گیرا خاطره میگویند، یا خیلی جذاب فیلم تعریف میکنند. اساساً پادکست نبرد بین قصهگوهاست؛ کسانی که بهتر قصه میگویند و قصۀ بهتری میگویند. هر دو بسیار مهم است.
چرا محتوا در پادکست مهم است؟ چرا باید حتماً مقادیری علم در پادکست باشد؟ مخاطب پادکست درحقیقت آن مخاطبی است که کتاب میخواند و یک دوز نخبگانی دارد و دنبال چیز یاد گرفتن است. میخواهد چیزی به او اضافه شود. اگر پادکست شما محتوای لازم را نداشته باشد، شما را نمیشنود.
نزدیکترین قالب مکتوب به پادکست، جستار است؛ چراکه پادکست نیز مانند جستار ترکیبی از علم و روایت است. چه کسانی جستار مینویسند؟ آدمهایی که روی یک مسئله عمیق میشوند، کنجکاو و جستجوگرند. بنابراین برای پادکستر شدن، باید بدانید که کنجکاو بودن و ساده از کنار مسائل رد نشدن از ملزومات نوشتن پادکست است.
🔺برشی از کارگاه «نگارش پادکست» استاد هدی محمدی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr