eitaa logo
آکادمی آزاد مدرسه اسلامی هنر
1.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
152 ویدیو
0 فایل
مدرسه اسلامی هنر #یک_قدم_جلوتر... academy.isoa.ir 02537830811 پشتیبان: @isoapr_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بزرگسالی ترکیبی است از پیش‌بینی محتاطانه و حافظه‌ای فلسفه‌باف که باعث می‌شود آهسته‌تر و پیوسته‌تر قدم برداری. اما ترس از اشتباه ممکن است خودش اشتباه بزرگی باشد، اشتباهی که تو را از زندگی بازمی‌دارد، چرا که زندگی مخاطره‌آمیز است و هر چیزی جز آن، خسرانی بیش نیست. نقشه‌هایی برای گم‌شدن ربکا سولنیت مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
26.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻آن چیزی را که می‌خواهید بگویید، نگویید! یاد بگیریم که چه جوری اون حرف اصلیه رو مستقیم نیایم حرفش رو بزنیم. بیایم یه جای دیگه حرف بزنیم، در حالیکه اشاره‌مون این‌وره. این یاد گرفتنیه. هیچ راهی نداره إلا اینکه شما بنشینید صدها داستان بخونید. انقدر بخونید تا بتونید یاد بگیرید که چه جوری اون چیزی که می‌خواید بگید رو نگید. هر وقت این کار رو کردید، گل رو زدید. یعنی موفق بودید. مشکل اکثر متن‌هایی که شما می‌خونید، دوستان نوقلم می‌نویسند، اینه که مستقیم میان اون حرفی که باید بزنند رو می‌زنند. درحالیکه العاقل فی الاشاره؛ یعنی باید یه اشاره بکنی به یه جای دیگه، و یه جای دیگه عملاً اتفاق اصلی بیفته. 🔺برشی از کارگاه «داستان دینی» استاد مجید قیصری مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
یادت باشه همیشه طوری زندگی کنی که ارزش کاری که برات انجام شد رو داشته باشی! نجات سرباز رایان (۱۹۹۸) استیون اسپیلبرگ مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
تا در تو نظر کردم رسوای جهان گشتم آری همه رسوایی اول ز نظر خیزد عطار نیشابوری مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
🔻چطور شوخی بنویسیم؟ خاطرات ما ممکن است به خودی خود آنقدر جذاب و بامزه نباشند. ما به عنوان نویسندۀ طنز باید در پرداخت آن خاطره، یک مقدار دروغ بگوییم و اغراق کنیم. یک کمی خاطره را دستکاری کنیم تا بامزه شود. درواقع خاطره دستاویزی برای شروع کار است. یعنی خاطره را می‌گذاریم جلویمان و فکر می‌کنیم باید چه کار کنیم تا بامزه‌تر و خنده‌دارتر شود. باید یک چیزهایی را دور ریخت، اتفاقات بی‌مزه و بی‌نمک را حذف کرد. و یک چیز‌هایی هم اضافه کرد که اصلاً در آن وجود نداشته! کار نویسنده اصلاً همین است. شما باید این توانایی را داشته باشید که خاطرۀ مناسب را از بین خاطراتتان بیابید و بعد آن را توسعه دهید.  از آنجایی که برای نوشتن، مطالعه هدفمند بسیار مهم و اثرگذار است، دو کتاب از «دیوید سداریس» طنزنویس مهم امریکایی معرفی می‌کنم که حتماً بخوانید. هر دو کتاب را پیمان خاکسار ترجمه، و نشر چشمه منتشر کرده است: «بالاخره یک روز قشنگ حرف می‌زنم» و «مادربزرگت را از اینجا ببر». 🔺برشی از کارگاه «طنزنویسی» استاد حسام حیدری مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
37.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جملاتتون باید کوتاه باشه! جملاتتون باید کوتاه باشه. یعنی چی؟ یعنی فاصلهٔ بین نهاد و گزاره همیشه باید کم باشه. «علی آمد.» علی نهاد و گزاره، آمد. هر چی فاصلهٔ نهاد و گزاره بیشتر بشه، فهمش، تحلیلش، درکش برای مخاطب سخت‌تر میشه. به جایی می‌رسه که می‌بینید در یه متنی میگه:«علی که با محمدرضا دعواش شده بود و کتش رو زده بود پاره کرده بود، همون کتی که از فروشگاه هاکوپیان خریده بودند، بلوار فردوسی، همونی که سرش رو تازه خراب کرده بودند و یه سری شهرداری هم ریخته بودند با مردم دعوا می‌کردند، غذا خورد.»  چی شد؟! انقدر فاصلهٔ بین نهاد و گزاره زیاد شده که ما می‌مونیم که این گزارهٔ غذا خورد، کتش رو از روی جالباسی برداشت، به کی می‌خوره؟ میریم از اول متن رو می‌خونیم، گاهی می‌فهمیم و گاهی حتی با خوندن متن هم متوجه نمی‌شیم! 🔺برشی از کارگاه  «نویسندگی خلاق» استاد سیداحمد بطحایی مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
چرا از موقعیت‌های ترس‌آوری مثل جفت‌پا پریدن در رابطه‌های اشتباه، گز کردن جاده در تاریکی، یا شنا در دریاچه‌ای که دست به غرق کردنش ملس است، به اندازهٔ کافی نمی‌ترسم؟ به بدن ظریف و شکننده‌ام می‌نازم یا دلم قرصِ عهدِ جهان سست‌بنیاد است؟ و کسی نمی‌داند در کدام سرزمین می‌میرد مهزاد الیاسی مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
21.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻زیرمتن نباید نیاز به توضیح داشته باشد! نکته‌ای که وجود داره در مورد زیرمتن اینه که چه آگاهانه باشه چه ناخودآگاهانه، نباید نیاز به توضیح داشته باشه. زیرمتنی که نیاز به توضیح داشته باشه یعنی منِ نویسنده بخوام راجع به زیرمتنم توضیح بدم؛ به من بگن خب که چی؟ من خودم بیام راجع بهش توضیح بدم و پس از توضیح من، ماجرا حالا یا روشن شه یا روشن نشه، ولی با توضیح من، زیرمتن وجاهت پیدا بکنه. زیرمتن نباید نیاز به توضیح داشته باشه. زیرمتن باید حس بشه ولو اینکه از جانب مخاطب‌های مختلف، جنبه‌های مختلفی از اون حس بشه. یعنی ممکنه شما «رازهای سرزمین من» رو بخونید، یه حسی راجع بهش داشته باشید، یه برداشتی داشته باشید، یه ابعادی از اون براتون پدیدار بشه، کس دیگه‌ای بخونه و اتفاق دیگه‌ای براش بیفته. یا شما «انفجار بزرگ» هوشنگ گلشیری رو اگر بخونید، ممکنه که شما یه برداشتی ازش بکنید و کس دیگری بیاد و اون رو بخونه و جنبه‌های دیگری از اون رو ببینه. چرا؟ چون اونجا زیرمتن درست شکل گرفته و درست ساخته شده و اون زیرمتن حالا می‌تونه ابعاد مختلفش و از جنبه‌های مختلف با مخاطب ارتباط برقرار کنه. ولی اینکه گلشیری بخواد بیاد راجع به اون حرف بزنه و اصلاً بگه قصه‌اش راجع به چیه، بیاد توضیح بده و هی بخواد راجع به اون زیرمتن حرف بزنه و پُرگویی بکنه برای اینکه من قبول بکنم که زیرمتنی وجود داره یا زیرمتن داره چی میگه، این غلطه! و اونجا می‌تونیم بگیم که زیرمتن درست شکل نگرفته. 🔺برشی از کارگاه  «داستان‌نویسی پیشرفته» استاد فرشته نوبخت مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
آدمیزاد فراموشکاره، وقتی درد داره قیل و داد می‌کنه، داد می‌کشه و بعد یادش میره! درد که همیشه درد نمی‌مونه؛ یا درمون میشه یا آدم بهش آُنس می‌گیره. خواب زمستانی گلی ترقی مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
کامجویان را ز ناکامی چشیدن چاره نیست بر زمستان صبر باید، طالبِ نوروز را سعدیا دی رفت و فردا همچنان موجود نیست در میان این و آن فرصت شمار امروز را غزلیات سعدی مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
🔻سوژهٔ ما چرا باید برای مخاطب اهمیت داشته باشد؟ در گذشته، نویسنده و هنرمند را کسی می‌دانستند که قدرت تخیل بالایی دارد؛ یکی که می‌تواند در داستانش تصویرهای بکر و جذاب برای مخاطب خلق کند و هر چه بیشتر از واقعیت فاصله بگیرد. اما این روزها کمتر نویسنده‌ای را می‌توانیم ببینیم که ناداستان ننوشته باشد و خودش را در مواجهۀ بی‌واسطه با واقعیت قرار نداده باشد؛ کاری خطیر، جسورانه و شفابخش. فاستر والاس از پیشگامان عرصۀ ناداستان می‌گوید:«حقیقت این است که هر دو ژانر داستان و ناداستان ترسناکند. هر دو بندبازی بر فراز مغاک‌اند. این مغاک‌ها هستند که فرق دارند. مغاکِ داستان، سکوت است و خلأ اما مغاک ناداستان هیاهوی محض است. سکون پر آشوب تمام چیزها و تجربه‌ها، و آزادی مطلقِ بی‌نهایت انتخاب که سراغ چه چیزهایی بروید و نشان‌شان بدهید و به هم وصل‌شان کنید.» 🔺برشی از کارگاه «روایت‌نویسی» استاد مکرمه شوشتری مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
وقتی می‌گویم دیگر به سراغم نیا، فکر نکن که فراموشت کرده‌ام، یا دیگر دوستت ندارم، نه من فقط فهمیدم وقتی دلت با من نیست، بودنت مشکلی را حل نمی‌کند، تنها دلتنگ‌ترم می‌کند. خداحافظ گاری کوپر رومن گاری   مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
یکی از ملوکِ بی‌انصاف پارسایی را پرسید: از عبادت‌ها کدام فاضل‌تر است؟ گفت: تو را خواب نیمروز تا در آن یک نفس، خلق را نیازاری! گلستان سعدی باب اول در سیرت پادشاهان مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr
25.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻ذهنتان را ورز دهید! بهتون توصیه می‌کنم حتماً بخونید و حتماً بنویسید. حتماً ذهنتون رو ورزیده بکنید. هِی داستان‌پردازی کنید. دارید یه فیلمی رو می‌بینید، با خودتون حدس بزنید پایانش چی میشه. حدس بزنید این شخصیت چه اتفاقی می‌خواد براش بیفته. یه کتابی رو می‌خونید، اگه دوستش داشتید، دفعهٔ دوم هم اون رو بخونید و ببینید چرا از این کتاب خوشتون اومده و ازش لذت بردید. گفتم بهتون، یه سری تمرینات وجود داره؛ دو سه تا داستان رو با همدیگه یکی کنید. پایان داستان‌ها رو عوض کنید از نظر خودتون. ابتداش رو عوض کنید. فیلم و سریال رو با همدیگه یکی کنید. این اتفاق‌ها باعث میشه که تخیلتون قوی بشه. 🔺برشی از کارگاه  «داستان‌ طنز» استاد داوود امیریان مدرسه اسلامی هنر ... @isoapr