خردمند آن است که درِ قناعت زند؛ که برهنه آمده است و برهنه خواهد رفت.
تاریخ بیهقی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
🔻وقتی از کارگردانی حرف میزنیم، از چه حرف میزنیم؟
کارگردانی هنر تبدیل کلمات به تصویر است. بنابراین یک کارگردان باید هم نوشتن را بشناسد و هم با ابزار سینما و تصویر آشنا باشد. از روزی که کارگردان وارد فضای ساخت یک فیلم میشود، کار و سِمَت همۀ اعضای گروه، ابزار او محسوب میشود؛ و مهمترین کار او این است که از این ابزار خوب استفاده کند.
پس یک کارگردان باید بتواند خوب حرف بزند و حرفش را درست انتقال دهد؛ و آنچه را از بقیۀ گروه توقع دارد که برای فیلم اتفاق بیفتد، به طور کامل توضیح دهد و در عین حال خلاقیت بقیه را از بین نبرد. در گروهِ شما، به عنوان کارگردان، حداقل شش یا هفت نفر لیدر هست که قرار است کنار شما کار خلاقه انجام دهند؛ و کارگردان باهوش کسی است که از این نیرو برای پیشبرد فیلم، بهرۀ حداکثری ببرد.
کارگردانی در ظاهر، یک کار اجرایی است اما در باطن، کاری است که با نوشتن، فکر و خلاقیت همراه و در تعامل است.
🔺برشی از کارگاه «کارگردانی مقدماتی» استاد بهروز شعیبی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
هدایت شده از مدرسه اسلامی هنر
🎓 کرسی علمیترویجی «نقش صنایع خلاق در گسترش مکتب هنر رضوی»
❇️ ارائهدهنده: دکتر احسان پورنعمان
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
❇️ ناقد: آقای حامد براتی
دانشجوی دکتری فلسفه هنر
❇️ دبیر علمی: آقای سیدمحمدصادق آتشزر
دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی
🕛 پنجشنبه، ۹ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۲:۳۰
📍مدرسه اسلامی هنر، سالن جلسات
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
بیشترین قربانگاه خردها آنجاست که برقهای طمع میتابد.
نهجالبلاغه
حکمت ۲۱۹
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻بُعد سوم
خیلی وقتا من با این پرسش مواجه میشم که «تو چطوری مینویسی؟ آیا وقتی در سفر هستی مینویسی یا وقتی که از سفر برمیگردی مینویسی؟» من معمولاً در سفر نمینویسم. به خاطر چی؟
به خاطر اینکه «تایم» در سفر ارزش خیلی بیشتری داره تا تایم شما در خونهتون. شما تو خونهتون نشستین، نه پول هتل میدین، نه پول رفتوآمد زیادی میدین، نه پول غذا میدین. یا اگر هم میدین، یه رقم معقولیه دیگه؛ خرج زندگیه. ولی وقتی که داری انقدر هزینه میکنی، باید از تمام اون تایمی که هستی برای تجربهکردن استفاده بکنی. وقتی هم که برمیگردم، بلافاصله شروع نمیکنم به نوشتن ...
🔺برشی از کارگاه «سفرنامهنویسی» استاد منصور ضابطیان
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
ولی اتفاق که خودش نمیفته ... حتی اگه منتظر یه تصادفی، باید بری یه جاهایی که احتمالش باشه!
قاعدهٔ تصادف(۱۳۹۱)
بهنام بهزادی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سهلِ مُمتنِع
چند تا چیز هست که سهلِ مُمتَنِعه. یکیش جملات کوتاهه. یکیش سادهنویسیه. این دو تا چیز از اون چیزایی هست که سهلِ ممتنعه. یعنی جملهٔ کوتاه که کاری نداره که؛ جملهٔ بلنده که سخته؛ نه! جملهٔ کوتاهه که سخته.
ساده نوشتن خیلی کار سختیه. یعنی شما با واژههای درست، ساده بنویسید. به این معنا که سعی نکنید ادبی بنویسید، سعی کنید که از کلمات عینی، نمایشی و تصویری استفاده کنید، و به سادگی هر آنچه که هست رو با خودداری خودتون از زبانبازی، طنازی ادبی و همهٔ اینها رو حذف بکنید و ساده روایت کنید.
🔺برشی از کارگاه «نویسندگی خلاق» استاد سیداحمدبطحایی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
خبر داری که شهری روی لبخند تو شاعر شد؟
صاحب عزیزی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
میگفت: خندهداری تولدها اینه که آدم که به عقب نگاه میکنه، میبینه همشون با هم یاد آدم میاد.
رمان جادهٔ انقلابی
ریچارد بیتس
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
هیچ چیز نیست که به خواندن نیرزد که آخر هیچ حکایتی، از نکتهای که به کار آید خالی نباشد.
تاریخ بیهقی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
🔻چرا به سواد رسانهای نیاز داریم؟
در دنیای فعلی بحث سواد فقط منحصر در خواندن و نوشتن نیست، منحصر در دانستن یک زبان خارجی دیگر نیست، فقط در دانستن قدرت کاربری کامپیوتر نیست. سواد الان مفهوم گستردهتری پیدا کرده است. الان برای مسائل جاری زندگی باید سواد داشته باشیم، باید بدانیم و بتوانیم با راهکار مناسب با کودکان خود برخورد کنیم، باید بتوانیم از نظر اقتصادی بهترین برنامهریزی را برای زندگی خود داشته باشیم و همینطور باید شیوهها و شگردهایی را یاد بگیریم تا بتوانیم در مقابل هجمههای رسانهها از خودمان و از ذهنیات خودمان دفاع کنیم.
🔺برشی از کارگاه «سواد رسانه» استاد سیدروحالله دعایی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻نقشهٔ اصلی داستان
پیرنگ چیه؟ پیرنگ اون طرح، اون نقشهٔ اصلی داستانه که درواقع شبکهٔ منطقی و علی و معلولی داستان رو میسازه، و درواقع اون کنشها رو برای ما منطقی میکنه. لزوماً پیرنگ توی داستان یا مثلاً بیان علتها بهصورت مستقیم حضور نداره اما ما از کنشها، از تصمیمها و از اتفاقات میتونیم یک پیرنگی رو استخراج کنیم یا یک طرحی رو، که این با خلاصه فرق میکنه، استخراج کنیم که اولاً این، رابطهٔ علیومعلولی رو نشون میده و درعینحال این توالی زمانی روایت رو هم نشون میده. چرا؟ چون مثلاً در داستانهای جلوتر و در دورههای بعد وقتی نگاه بکنید، میبینید یک داستانی ممکنه از وسط پیرنگ روایت بشه. برای چی؟ میخواد چیکار کنه؟ برای اینکه میخواد داستان رو برای ما جذاب کنه. میخواد به دلایلی یکسری اطلاعات رو مخفی بکنه اما من وقتی میخوام پیرنگش رو استخراج بکنم، باید اون وضعیت خطی پیرنگ رو داشته باشم.
🔺برشی از کارگاه «خوانش خلاق ۱» استاد غلامحسین صدیقی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr