eitaa logo
حوزه دانشگاهیان علم و صنعت
181 دنبال‌کننده
856 عکس
251 ویدیو
113 فایل
ارتباط با ادمین: @iust_hodat_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 گام دوم: منشأ اثر بودن عمل اختياری انسان 👈 حقیقت عمل 🔸حقیقت عمل انسان آن چیزی نیست که در بیرون دیده می شود یا با یکی از حواس قابل حس باشد، زیرا بعضا ظاهر عمل گناه و عمل صالح یکسان است. 🔸حقیقت عمل، حیثیت صدور فعل از فاعل است و صالح بودن یا ناصالح بودنش نیز وصفی است که به جهت موافقت یا مخالفت با امر و نهی الهی، به آن عمل استناد داده می شود. بنابراین حقیقت عمل، قائم به ذات انسان است و لذا دائماً همراه با او است و از او جدا نمی شود هر چند سالها از انجام آن عمل گذشته باشد. 🔸بنابراین عمل، این گونه نیست كه از انسان صادر شده، و سپس تمام بشود، بلكه عمل دائماً باقی و اثرگذار است آنچنانکه علوم حصولی برای انسان -مادامی که در دنیاست- همین گونه است؛ به طور مثال دودوتا چهارتایی كه در دبستان آموختید با دقیق‌ترین رابطه‌هایی كه در دانشگاه می آموزید در ذهنتان در كنار هم اثر می‌گذارند و اثرگذاری آنها بدون تاریخ است، هرچند ورودشان در وجود شما تاریخ‌دار بوده است. به همین صورت، اثر أعمال ما در نسبت آن‌ها با وجود ما نیز بدون تاریخ است. بنابراین تمام اعمال سابق و اعمال الآن ما، در وجود ما حال هستند و تمام اعمال ما یکجا موجودند و در یکدیگر تأثیر و تأثر نیز دارند. 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🔸 دفتر فرهنگی دانشکده مهندسی صنایع و حوزه دانشگاهیان علم و صنعت برگزار می‌کنند: دوره مطالعاتی «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» 🗓 شروع دوره: ۱۲ و ۱۶ مهر ماه ⚠️ کلاس به صورت مجازی و به تعداد محدود حضوری خواهد بود. ⏰ برادران: شنبه‌ها ساعت 17:30 ⏰ خواهران: چهارشنبه‌ها ساعت 17 🗣 استاد: حجت الاسلام و المسلمين جواد فرجی ✅ جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام و همچنین دریافت لینک ورود به کلاس به آیدى @IUST_sanaye پیام دهید. @iefarhangi 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
⚠️ جدیت کنید در تحصیل، جدیت کنید در یاد گرفتن معارف الهی، جدیت کنید در اینکه خودتان را خوب بار بیاورید. 🔻هان ای عزیز! اگر خوابی بیدار شو. از غفلت تنبه پیدا کن و دامن همت به کمر زن و تا وقت است فرصت را غنیمت شمار و تا عمر باقی است و قوای تو تحت تصرف توست و جوانی بر قرار است و اخلاق فاسد بر تو غالب نشده و ملکات رذیله بر تو چیره نگردیده چاره ای کن و دوایی برای رفع اخلاق فاسد و قبیح پیدا کن. (صحیفه امام، ج 6، ص 386) (شرح چهل حدیث، حدیث 25، ص 24) 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📝 *تلخیص جلسه یازدهم * 🌹 *بسم الله الرحمن الرحیم* 🌹 🤲 (پس از حمد الهی و سلام و صلوات بر پیامبر و اهل بیت (ع) و لعن اعداء ایشان و دعا برای سلامتی امام زمان (عج) و دعا برای سربازی و سرداری امام زمان (عج)) 🕋 ایام دهه ذیحجه است که در روایات آمده که حتی این ایّام افضل از ایّام ماه مبارک رمضان است. ماه ذیحجه علاوه بر دهه اوّل ایام مهم دیگری هم مانند عید غدیر و مباهله دارد گه از ایام مهم در سیر ولایی است. 📍 موضوع بحث در این جلسه *الگوبرداری از در با محوریت موضوع حج* است. 🔻 در جلسات گذشته بحث ما به دو محور الگوگیری از و الگو گیری در در رسید. الگو گیری از تشکیلات در نظام تکوین و بهره مندی از تطابق تشکیلات با برای بقای تشکیلات مطرح شد و بیان شد *هرچه تشکیلات توافق با هستی داشته باشد سبب بقای تشکیلات و توافق اسباب هستی با تشکیلات می شود.* 🔻 ضرورت اخلاص و نیت الهی در هم این اثر را دارد که به فرد و تشکیلات بقا می دهد. خداوند سبحان مسبب الاسباب است لذا *هماهنگی با خداوند سبحان یعنی هماهنگی با مسبب الاسباب.* لذا همه هستی با او همراهی پیدا می کنند و کار بقای بیشتری پیدا می کند. 🔻 *در هم مانند کتاب ، هر موجودی که آیه ای از آیات تکوینی الهی است غرضی دارد و مجموعه آنها که به مثابه یک سوره در کتاب تکوین هستند، غرضی دارند و همه هستی به عنوان یک کلّ واحد غرض کلّی را دنبال می کند.* همه هستی را خداوند خلق کرده و هدایت می کند و بر این اساس همه هستی با همه کثرتی که دارد، وحدت توحیدی دارد و در نسبت با همدیگر و در نسبت با هدایت انسان قابل الگو گیری است. البته باید بر مبنای غایت و سیر هدایت هر موجود و مأموریتی که در نسبت با انسان دارد شناخته شود تا روشن شود چگونه و در چه مرتبه ای می توان از آن کرد. 🔻 در یک درخت میوه در عین کثرت ثمرات، هر میوه در عین شباهت ظاهری، یک خلقت اختصاصی دارد و حتی در رنگ و طعم در عین یک مشابهت کلّی یک طعم و رنگ اختصاصی دارد و تکراری در تجلی و خلق الهی نیست. در عین حال *این همه کثرت منافی وحدت نیست. بلکه توحید کثیر شکل می گیرد.* یعنی در عین پذیرش کثرات غرض کلی و روح کلّی واحد هست. 🔻 *این الگوی در عین کثرت در همه هستی وجود دارد.* در نظام بدن انسان هر سلول وظیفه و مأموریت خاصّ دارد، در عین حال همه در ذیل یک عضو مأموریت واحد پیدا می کنند و همه اعضا در نظام کلی بدن مأموریت خاص دارند و در عین حال کلّ بدن هم وحدتی دارد. 🔻 در یک مبدأ و غایت هرچه وحدت شدید تری پیدا کند، کثرات تشکیلات موجب تفرقه نمی شود. بلکه *شدّت و تنوع سلیقه ها و استعدادها و توانایی ها در ذیل غرض کلّی موجب موحد بیشتر می شود.* 🔻 استفاده از ظرفیت در الگوسازی و تحلیل و تجویز یکی از ظرفیت های تولید علوم انسانی الهی و اسلامی است. *علوم انسانی ما کاملاً متناظر با علم تجربی است امّا علوم تجربی نه به تقریر موجود غربی بلکه علوم تجربی که مبتنی بر نظام عقلی و تعقّل است.* چرا که انسان و نظامات تشریعی انسان متناسب و متناظر با نظام تکوین است. 🖇 ادامه دارد... @karavani 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🖇 ادامه تلخیص جلسه یازدهم 🔻 بحث دوّم بحث الگو گیری از در بود. که در این زمینه ظرفیت اجتماعی و تشکیلاتی احکام الهی مورد توجّه قرار گرفت. اگر نگاه ما به احکام این باشد که به تعبیر مرحوم علامه احکام شرعی اتّصال بین حقایق قبل از دنیا و مبدأ انسان به حقایق بعد از دنیا و معاد انسان و به بیان دیگر ربط بین حقایق مصالح نفس الامری احکام و حقایق بهشت و جهنم آخرت که ثمره عمل به احکام یا عمل نکردن به آنها است و ربط بین این دو حقیقت خود از سنخ حقیقت است، نوع نگاه ما به احکام دیگر نگاه به اعتبار صرف نیست. بلکه *اعتبارات شرعی در واقع حقایقی هستند که به لسان اعتبار ارائه شده اند.* 🔻 در و نسبت آن با بحث و مراتب احکام جماعت نماز یومیّه و نماز جمعه و نماز اعیاد مورد توجّه قرار گرفت. و ظرفیت هایی که احکام نماز و به خصوص احکام جماعت در بحث تشکیلات دارد، اشاره شد. 🔻 الگوی دوّم الگوی حج است که مناسبت هم با این ایّام دهه اوّل ذیحجه دارد و مقداری در جلسه گذشته بحث شد. در این ایّام که دل ها متوجّه بیت الله الحرام و مناسک حجّ است، با مبنای اینکه زمان ها منازل سلوک الی الله هستند، این ایام هم در و هم در و آثار خاص دارد و لذا *در بحث تشکیلات هم می شود الگوی جریان حج را به عنوان یکی از عظیم ترین احکام الهی دانست که برای سوژه های بسیار فراوانی دارد.* یکی از این ظرفیت های الگوگیری بحث استقبال به قبله بود که در جلسه قبل اشاره شد. 🔻 کعبه مظهر تامّ یک است. لذا ویژگی های کعبه و احکام بیت الله، و احکام حج، دلالت تام در حوزه تشکیلات توحیدی دارد. 🔻 *حرکت تمام انبیا و اوصیاء متکی بر کعبه است.* از هبوط آدم یا اقامت او که اوّلین خیمه را آدم در محلّ کعبه زد و بعد جبرئیل آمد و گفته شد که خیمه خود را جابجا کند چون این محلّ، محل عبادت است. تا ابراهیم(ع) و امر به بنای کعبه و میلاد امیر المؤمنین(ع) در کعبه که تنها کسی است که برای تولد امر شد وارد کعبه شود در حالی که بقیه بعثت پیامبر(ص) از مکّه و تغییر قبله تا آنجا که قیام قائم(عج) هم از کنار کعبه شروع می شود. @karavani 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸الآن شما به یک بچه دبستانی هم بگویی کسی انفاق کرده برای خودنمایی، آن انفاق به درد فرد نیازمند هم خورده، ولی برای بوده؛ فایده دارد یا فایده ندارد؟ می‌گوید فایده ندارد! 🔸این که اهمیت در ذهن ما جا گرفته را باید قدر دانست. در دنیا چنین چیزی وجود ندارد ... @qasemian_ir 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🎓 درست است که محیط های اسلامی و انقلابی در کشور زیاد است اما هیچ کدام مانند دانشگاه مشغول ساختن انسان هایی نیست که با تخصص و دانش خودشان، باید در فردای این مملکت، چرخی از چرخ های زندگی را حرکت بدهند. 🎓 البته از این جهت، حوزه ی علمیه مختصراً وجه شباهتی با دانشگاه دارد؛ اما آن هم باز تفاوت های خیلی زیادی دارد. در امر اداره ی آینده ی کشور، دانشگاه جلوتر و مهم تر است. دانشگاه است که مدیران و سیاسیون و مهندسان آینده ی کشور را تربیت می کند؛ متخصصان و دانشمندانی که باید در زمینه های مختلف زندگی کشور را اداره کنند. 🎓 پس ببینید دانشگاه این قدر مهم است. اگر دانشگاه جایی شد که در آن تربیت دینی به درستی انجام بگیرد، می توان اطمینان پیدا کرد که فردا مدیران کشور و همه کسانی که چرخی از چرخ های کشور در دستشان است، اسلامی هستند و با دید و نگرش اسلامی حرکت خواهند کرد. 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🔸 مسابقه فرهنگی هنری "در مسیر حسین(ع)" ویـــــــژه دانـــــشگاهـیان علم و صنعت 📝 سوگواره ای از تجربیات، خاطرات، هنر و اندیشه عاشورایی موضوعات: 🔸 خاطرات محرم و پیاده روی اربعین 🔸 سبک زندگی حسینی در گام دوم انقلاب (فردی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی) قالبهای هنری مسابقه: ✏️ جمله کوتاه / دلنوشته / متن ادبی / خاطره / داستان کوتاه 🎨 عکس / پوستر / خوشنویسی / تصویرسازی / نقاشی / کاریکاتور 🎬 فیلم / مستند / کلیپ / تیزر / پادکست / موشن گرافیک قالب های ارسال آثار: 🔹 متن ، عکس ، فیلم ، صوت نکته: 🔹 ارسال آثار در سایر قالب های هنری در چارچوب موضوعات مسابقه نیز امکانپذیر می باشد 🔹 آثار دریافتی در سایت و شبکه های اجتماعی انتشار می یابد زمان ارسال آثار: 🔸 10 لغایت 25 مهر ماه 99 مــلاک انتخاب آثار برتر: 🔹 آثار حاوی پیام آموزنده و کاربردی باشد 🔹 آثار دارای نگاه نو و خلاقانه باشد جــــوایـــز مسابقه: 🔸650 تـومـان نـفر اول 🔸450 تـومـان نـفر دوم 🔸350 تـومـان نـفر سوم 🔸و 14 جـایزه 50 تـومانی نحوه شرکت در مسابقه: 🔹 فایل آثار را به پیامرسان بله یا سروش به آیدی زیر ارسال فرمایید سروش: sapp.ir/admin_nahadiust بله: ble.ir/admin_nahadiust 🔹 مشخصاتتان را بطور کامل ذکر فرمایید. شامل: (نام و نام خانوادگی، شماره همراه ، شماره دانشجویی، رشته تحصیلی یا محل کار ) برای دریافت اطلاعات تکمیلی مراجعه فرمایید به: http://nahadiust.ir/darmasirehosayn 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
-2101010687_-210201.mp3
23.74M
🎧 صوت جلسه هشتم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر روایات @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
-779608319_-210199.docx
21.8K
📋 خلاصه جلسه هشتم مجازی سال ۹۹ اقتصاد از منظر روایات @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📝گزیده جلسات مجازی اقتصاد از منظر روایات 💎ما گفتیم که باید تلاش کنیم، در عین حال نباید تنها امیدمان به تلاشمان باشد چون تلاش مادّی و عملی، علّت تامّه ی رزق و روزی نیست و در روایات نفی شده. امّا تلاش ما باید چقدر باشد؟ میانه روی. 💎اوّلا ما توصیه ی فراوانی شده ایم به میانه روی که اقتصاد هم همین معنی را می دهد. قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‏ كَمْ‏ مِنْ‏ مُتْعِبٍ‏ نَفْسَهُ مُقْتَرٍ عَلَيْهِ وَ مُقْتَصِدٍ فِي الطَّلَبِ قَدْ سَاعَدَتْهُ الْمَقَادِيرُ. یعنی چه بسیارند کسانی که برای به دست آوردن روزی خودشان را خسته می کنند، ولی روزیشان تنگ است و چه بسیارند کسانی که میانه رو هستند ولی رزق معیّن به سهولت برایشان مهیا می شود. 💎البته کالاهای ضروری رو به کالاهای اساسی مثل آب و غذا و لباس، محدود نکنید چون مثلا امروزه برای یک دانشجو، لب تاب جزو موارد ضروری محسوب می شود. اگر خودت رو به حدّ کفاف برسانی می توانی عبودیّت خودت را حفظ کنی و شاکر باشی اما اگر رفاه زیاد حاصل بشود معمولا انسان ها دچار طغیان و کفران نعمت می شوند و لذا نعمت ها از آن ها گرفته می شود. @slamic_economy 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📊 شب به شب حساب کن 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
▫️ قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب 📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰ 📲 پخش زنده از شبکه یک و شبکه‌های اجتماعی @KHAMENEI_IR 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
❓نسبت عمل با نیت و اعتقاد چیست؟ عمل، ملکه، اعتقاد چه رابطه ای دارند؟ 🔍اگر ما درون خود را بنگریم و آن را مورد مطالعه قرار دهیم خواهیم دید که اخلاق و اوصافِ ذات ما، مجموعه خصوصیات واقعی و عینی ذات ما هستند و روح هر فردی صفاتی متفاوت با صفات دیگران دارد. از طرفی این اوصاف با افعال ما و اعتقادات ما متفاوت است و اگر دقت عمیقی در درون خود داشته باشیم خواهیم دید که افعال ما با صفات ما گاهی سازگارند و گاهی ناسازگار. کما اینکه صفات اخلاقی ما نیز بعضا با اعتقادات ما و یا حتی با خود ما -که همان ذات ماست- در تضادند لذا گاهی فرد از برخی صفات اخلاقی خودش رنج می¬برد. همچنین اعتقادات ما با یکدیگر ارتباطاتی دارند کما اینکه صفات نیز با یکدیگر دارای روابطی هستند. 🔍بر اساس آنچه گفته شد انسان را می توان در سه ساحت معرفی کرد: ذات، صفات و افعال؛ هر انسانی «خود» را وجدان می کند و این «خود»، حقیقت وجودی اوست که از آن تعبیر به «ذات انسان» می¬شود. از طرفی ذات او دارای صفاتی است که جلوه ذات اویند و از ذاتش ناشی می شوند. افعال انسان نیز، ساحت دیگری از انسان است که تجلی و نازله صفات اویند. همچنانکه هر مرتبه بالایی از وجود انسان، در مرتبه پایینی وجودش می تواند تاثیر داشته باشد هر مرتبه پایین نیز در مراتب بالا تاثیر گذاری دارد به این معنا که رشد یا سقوط مراتب بالاتر را زمینه سازی می کند. 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🚨 توقع ما از دانشگاه و مرکز علم کشور این است که اگر یک جوان کم‌ اعتقادِ لاابالی وارد دانشگاه شد، در حالی از دانشگاه بیرون بیاید که عمیقاً متدین و دارای تعهد دینی و اخلاق دینی است؛ توقع ما از دانشگاه این است؛ مثل حوزه‌ی علمیه. ❌ حالا اگر بنیان دانشگاه را از اول در کشور ما کسانی گذاشتند و جوری گذاشتند که گویی باید دانشگاه غیر دینی یا حتی ضد دینی باشد، این مطلب دیگری است؛ اما واقع قضیه این نیست. علم همراه است با دین؛ هر کسی صادقانه با دانش برخورد کند، ایمان دینی در او رشد پیدا میکند؛ همچنانی که دانش، هم دوش است با فضایل اخلاقی و با احساس تعهد؛ این طبیعتِ دانشگاه است 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
رویـــداد فـــــــراق اربــــــــعــــین اولین رویداد پویش رسانه ای دانشگاهیان بخشهای رویداد: 📝 بخش پویشی: 🔸 عهد نامه و نذر فرهنگی 🎨 بخش هنری ادبی تولیدات رسانه ای: 🔸 در فراق پیاده روی 🔸 در فراق سردار 🔸 در فراق سلامت ✏️ بخش نوآوری و ایده پردازی 🔸 مصباح اربعین شرایط عمومی شرکت کنندگان: 🔹 دانشجویان ، استادان و همکاران دانشگاهی 🔹 فارغ التحصیلان دانشگاهی فعال در فضای مجازی زمان برگزاری: 🔸 مهلت ارسال آثار: 27 مهر ماه 99 جوایز: 🔹 72 کمک هزینه سفر زیارتی 🔹 به همراه نگین انگشتری سنگ حرم سیدالشهداء برای دریافت اطلاعات تکمیلی مراجعه فرمایید به: http://nahadiust.ir/feraghe-arbaeen/ 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🍎 سرفصل های اصلاح تغذیه 🔸از جمله موارد مهمی که در اصلاح تغذیه باید لحاظ شود موارد زیر است: 🔸حلال، طیب، طبیعی، غیر صنعتی وغیر شیمیایی بودن غذا. 🔸متناسب با مزاج وشغل ومحیط و سن و جنسیت، به مقدار مناسب بودن غذا. 🔸تمیز و بهداشتی و غیر نجس، به شکل و قیافه وترکیب صحیح 🔸تصفیه کننده خون ودر زمان ومکان صحیح و به اندازه باشد. حضرت امام رضا علیه السلام: اگر مردم در غذا میانه روی کنند، بدن های آن ها سالم خواهد ماند. ✅خوردن غذای طیب و حلال با طیب خوری کامل عمر انسان طولانی می شود و قدرت بدنی بسیار زیادی پیدا میکند. نورانیت فکر وقلب حاصل میشود. انسان به حکمت میرسد و از مقربین و اولیای الهی می شود. 🔸غذای طیب شامل صدا ها، دیدنی ها، گفتارها، اعمال، افکار، اخلاق، بوها، لمس کردنی ها و هر چیزی است که نفس انسان دریافت میکند 🔹غذای طیب، یعنی غذای حلال و غیر شبهه ناک و طبیعی و خدادادی و غیر شیمیایی و غیر صنعتی و سالم و مطابق با مزاج و مطابق با نیاز و در زمان مناسب و مکان مناسب و ترکیب صحیح و پاک و بهداشتی و ... 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
📝 تلخیص جلسه دوازدهم 🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🤲 (پس از حمد الهی و سلام و صلوات بر پیامبر و اهل بیت (ع) و لعن اعداء ایشان و دعا برای سلامتی امام زمان (عج) و دعا برای سربازی و سرداری امام زمان (عج)) 📍 موضوع در این جلسه غدیر، ولایت و است. 🔻 با آمدن غدیر، کف و حداقل ایمان بالاتر آمد و این نشان دهنده ی این است که ظرفیت انسان ها بیشتر شده است. برخی از بزرگان گفته اند که *غدیر، فصل اخیر عالم انسانی و علیت انسانیت است که نهایت کمال را به به دنبال خود می آورد.* با این نگاه آیات مربوط به غدیر در قرآن بسیار قابل فهم تر میشود. 🔻 حقیقت غدیر، ذو مراتب و تشکیکی است که اوج آن در زمان حکومت حضرت بقیة الله علیه السلام به ظهور میرسد. به همین جهت *جریان ظهور، آشکار شدن تام ولایت از جهت فاعلی و همچنین پذیرش تام ولایت از جهت قابلی است.* 🔻 اصل جریان غدیر برای سنت تمحیص و محوضت است در جریان امت نبی ختمی (ص) اتفاق افتاده است. که *البته این سنت در همه ی امم پیشین رخ داده و در امت نبی ختمی در سه مرحله غدیر، عاشورا و ظهور رخ خواهد داد.* این یک تشکل بشری است که از حضرت آدم (ع) آغاز شده و به امام عصر (عج) ختم میشود. *🔻 در یک به هر میزان تبعیت از امام و ولی بیشتر باشد، بقای آن بیشتر است.* همانطور که میبینید در تشکیلات انبیاء از آنان گرفته شده است نسبت به انبیاء اولو العزم و از انبیاء اولو العزم عهد کرفته شده برای نبی ختمی (ص) هم نسبت به اوصیاء ایشان عهد گرفته شده است. *🔻 از جمله شعوبات مهم روز غدیر جریان اخوت است.* این از مهم ترین رسول اکرم ص بود که باعث شد جامعه دینی از دو قطبی شدن خارج شود. این اخوت مهاجرین و انصار نه تنها موجب تکثر نمی شود بلکه جامعه اسلامی را قوام میبخشد و به تعاون و معاضدت می انجامد. *این جریان اخوت، یک عمق توحیدی دارد و آن این است که اگر جامعه ای میخواهد از کثرت به وحدت بازگردد با ارتباط و اخوت ولایی است که این امر میسر میشود.* *🔻 تنها راهی که توحید الهی به صورت تشریعی بخواهد در عالم برقرار شود، صرفا از طریق رسیدن به ولایت ولی الهی است* و تنها و بهترین و سریع ترین راه ولایت ولی الهی رسیدن ارتباط ولایی مومین با یکدیگر است. یعنی *هر چقدر اخوت و ولایت بین مومنین بیشتر باشد، تحقق توحید زودتر رقم خواهد خورد.* *🔻 در یک اگر میخواهیم کثرات و تفرقه ها را به وحدت برسانیم تنها راهش رابطه ولایی و اخوت بین اعضاء است.* در روایت هست که " المؤمن للمؤمن بمنزلة البنیان، یشدُّ بعضه بعضًا " مومن برای مومن مانند ریشه هستند که یکدیگر را حفظ و تقویت میکنند. 🔻 در روایت اسحاق بن عمار هست که وقتی ایشان ثروتمند شد نگهبانی را در خانه گذاشت تا فقرای شیعه را رد کند و پاسخگو نباشد و این به دلیل این بود که اگر او معروف میشد حضرت آشکار میشد و به خاطر حفاظت از دستگاه تشیع اینکار را کرد. همان سال در حجت ایشان حضرت امام صادق علیه السلام را دید که با چهره ای درهم کشیده او را نگاه میکند. اسحاق عرضه کرد: " جعلت فداک ما الذی غیّر حالی عندک؟ چه چیزی جایگاه مرا نزد شما عوض کرده است؟ این ادب اسحاق است که انفعال را در امام نمیبیند و نمیگوید چرا شما تغییر کرده اید می گوید چه چیز من تغییر کرده است؟ حضرت فرمودند: تغیّرک علی المؤمنین. تغییر رفتار تو با شیعیان باعث ناراحتی من شده است. این یک قاعده است که *اگر رابطه ی کسی با مومنین تغییر کرد، بهتر شد یا بدتر شد، رابطه ی امام با او هم متأثر از آن میشود.* *🔻 مومن شأن امام است، مانند دست و چشم امام است.* اگر رابطه ی ما با یکی از مومنین تغییر کند، قطعا رابطه مان به امام هم به همین صورت شده است. چون مومن تبعیت میکند شأن امام است. فمن تبعنی فإنه منی. @karavani 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
🔍مطابقت جزای اعمال سابق با ایمان فعلی جزا مطابق روح ایمان است. عَلَى قَدْرِ قُوَّةِ إِيمَانِ صَاحِبِهِمْ. هرچند انسان اعمال را در دورانی انجام داد که آن دوران هنوز رشد کاملی نداشت، ایمان او به یک مرتبۀ اوج زیادی نرسیده بود اما امروز رشد کرده است، الحمدلله بالاتر آمده است، ایمان او مضاعف شده است، اعمال سابق او مانند اعوان و جنود این ایمان هستند و این روح در آن‌ها حاکم است 🔍تناسب جزاء با باور به جزاء مرحوم آقا میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در المراقبات می‌فرمایند بسیاری از محرومیت‌های ما در این مسائل این است که باور به این جزاء نداریم و اگر بدون باور به این جزاء این کار را انجام بدهیم اثر دارد اما اثر آن با آن وقتی که این باور به این جزاء وارد شده است فرق دارد. تازه ایشان می‌فرماید آنچه که در این جزا‌ها برای ما گفتند آن‌قدری است که ما بتوانیم باور بکنیم. «عَلَى قَدْرِ قُوَّةِ إِيمَانِ» 🔍مطابقت جزاء با شدت کفر روح ایمان در موقع عمل ناصالح از او جدا می‌شود و وقتی بر او برمی‌گردد حدّ پایین‌تری از روح ایمان است که برمی‌گردد، لذا هر عمل ناصالح ایمان را متزلزل می‌کند، پایین‌تر می‌آورد. بعد تمام اعمال در ردۀ این مرتبۀ روح ایمانی جزاء داده می‌شوند، چون روح آن‌ها این است. 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨مهم ترین عامل تحقق دانشگاه اسلامی متن نیست، ساختمان نیست... 🔰حوزه دانشگاهیان علم و صنعت @iust_hodat_ir