eitaa logo
جبارنامه
289 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
563 ویدیو
30 فایل
کانال علی جباری ⌛پژوهشگر و مدرس تاریخ 📗مؤلف کتاب امامان شیعه در منابع اهل سنت 🖋️طلبه،سخنران،مداح و کمی شعر و مقاله 💻مدرس نرم افزار های علوم اسلامی 📻 کارشناس مجری رادیو معارف (برنامه پرسمان تاریخی) راه ارتباطی: @Jabbari1981
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جشن عید غدیر 🔸قم شیخ آباد خ معصومیه جنوبی مسجد امام زمان عج 🔹۲۶ تیر ۱۴۰۱، بعد از نماز مغرب و عشاء 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جشن عید غدیر 🔸قم شیخ آباد خ معصومیه جنوبی مسجد امام زمان عج 🔹۲۶ تیر ۱۴۰۱، بعد از نماز مغرب و عشاء 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
🔹 ولادت با سعادت هفتمین ستاره آسمان امامت و ولایت، امام موسی کاظم ع بر همه شیعیان و دوستدارانشان مبارک باد. 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
🔹 مقاله جدید بنده با عنوان: «نگاهی به سیمای امام مهدی عج در منابع اهل سنت» 🔸دریافت و مطالعه: http://rahtoosheh.dte.ir/article_72822.html 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
بیست‌وچهارم ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است. در این روز که روز نزول آیه «تطهیر» نیز هست، خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت (ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد. روایات فراوانی در منابع معروف و دست اول اهل سنّت و منابع اهل بیت(علیهم السلام)آمده است، که با صراحت می‌گوید: آیه مباهله درباره علی، فاطمه، حسن و حسین(علیهم السلام) نازل شده است. مباهله در اصل از ماده بَهْل (بر وزن اَهْل) به معنی رها کردن است. به همین جهت هنگامی که حیوان را به حال خود واگذارند و پستان آن‌را برای جلوگیری از نوشیدن نوزادش در کیسه قرار ندهند به آن حیوان باهِل می‌گویند و از این رو ابتهال در دعا به معنی تضرّع و واگذاری کار به خدا است. و گاه این واژه را به معنی هلاکت و لعن و دوری از خدا معنی کرده‌اند آن نیز به خاطر رها کردن و واگذار نمودن بنده به حال خویش و خروج از سایه لطف خداست، اما از نظر مفهوم متداول که در آیه به آن اشاره شده، مباهله به معنی نفرین کردن دو نفر به همدیگر است. به این ترتیب که وقتی استدلالات منطقی سودی نداشت، افرادی که با هم درباره یک مسأله مهمّ دینی گفت‌وگو دارند در یک جا جمع می‌شوند و به درگاه خدا تضرّع می‌کنند و از او می‌خواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند، همان کاری که پیامبر اسلام(ص)در برابر مسیحیان نجران کرد، که در آیه 61 سوره آل عمران به آن اشاره شده است. در این آیه می‌خوانیم:( فَمَن حاجَّکَ فیهِ مِن بَعدِ ما جائَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدْعُ اَبنائَنا وَ اَبنائَکُمْ وَ نِسائَنا وَ ئِسائَکُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعنَةَ اللهِ عَلی الکاذِبینَ) «هر گاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده، (باز) کسانی درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند، بگو: "بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما نیز فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما نیز زنان خود را، ما از نفوس خود (و کسی که همچون جان ما است) دعوت کنیم، شما نیز از نفوس خود، آنگاه مباهله (و نفرین) کنیم، و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم"». این آیه به ضمیمه آیاتی که قبل و بعد از آن نازل شده، نشان می‌دهد که در برابر پافشاری مسیحیان در عقاید باطل خود، از جمله ادعای الوهیت حضرت مسیح(علیه السلام) و عدم کارایی منطق و استدلال در برابر لجاجت آنها، پیامبر(ص) مأمور می‌شود که از طریق مباهله وارد شود، و صدق گفتار خود را از این طریق خاصّ و روحانی به ثبوت برساند، یعنی با آنها مباهله کند تا راستگو از دروغگو شناخته شود! تفسیر آیه «هر گاه (مسیحیان) بعد از علم و دانشی که به تو رسیده (درباره نفی الوهیت مسیح(علیه السلام) و تثلیت و انحرافاتی از این قبیل) با تو به بحث و ستیز برخیزند، به آنها بگو: "ما فرزندان خود را دعوت کنیم شما نیز فرزندان خود را ( فَمَن حاجَّکَ فیهِ مَن بَعدِ ما جائَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدْعُ اَبنائَنا وَ اَبنائَکُم)، ما زنان خویش را دعوت نماییم و شما نیز زنان خود را، (وَ نِسائَنا وَ نِسائَکُمْ)، ما از نفوس خود (و کسی که همچون جان ما است) دعوت می‌نماییم و شما نیز نفوس خود ( وَ اَنفُسَنا وَ اَنفُسَکُمْ). آنگاه مباهله (نفرین) کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم: ( ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللهِ عَلَیَ الکاذِبینَ). بدون تردید از نظر تاریخی این مسئله واقع شد. یعنی پیامبر(صلی الله علیه وآله) گروهی را انتخاب کرد و همراه خود برای مباهله آورد. در روایات اسلامی که مفسّران و محدّثان نقل کرده‌اند آمده است «هنگامی که آیه فوق نازل شد پیامبر(ص) به مسیحیان نجران پیشنهاد مباهله داد، بزرگان مسیحی از پیامبر(ص)یک روز مهلت خواستند، تا در این باره به شور بنشینند. اسقف (اعظم) به آنها گفت: "نگاه کنید، اگر فردا محمد با فرزند و خانواده‌اش برای مباهله آمد از مباهله با او بپرهیزید، و اگر اصحاب و یارانش را همراه آورد با او مباهله کنید که او پایه و اساسی ندارد". فردا که شد که پیامبر(ص) آمد، در حالی که دست علی(ع) را گرفته بود و حسن و حسین(علیهما السلام) پیش روی او حرکت می‌کردند، و فاطمه(علیها السلام) پشت سر او. مسیحیان و در پیشاپیش آنان" اسقف اعظم آنان بیرون آمدند. هنگامی که پیامبر(ص) را با همراهان مشاهده کرد، پرسید: اینها چه کسانی هستند؟" گفتند: "این یکی، پسر عمو و داماد او است، و این دختر زاده‌های او هستند، و این بانو، دختر او است که از همه نزد او گرامی‌تر است." اسقف نگاهی کرد و گفت: "من مردی را می‌بینم که مصمّم و با جرأت در مباهله آمده و می‌ترسم او راستگو باشد، و اگر راستگو باشد بلای عظیمی بر ما وارد خواهد شد." سپس گفت: "ای ابوالقاسم (محمد(ص)) ما با تو مباهله نخواهیم کرد، بیا با هم صلح کنیم"»! و در بعضی از روایات آمده که اسقف اعظم گفت: «من صورت‌هایی را می‌نگرم که اگر از خدا بخواهند کوه
را از جا برکند چنین خواهد شد! پس مباهله نکنید که هلاک خواهید شد»! همین مضمون با تفاوت‌هایی که به اصل قضیه ضرر نمی‌زند، در بسیاری از تفاسیر دیگر نیز آمده است، مانند تفسیر فخر رازی (جلد 8، صفحه 10) و قرطبی (جلد 2، صفحه 1346) و روح البیان (جلد 2، صفحه 44) و روح المعانی (جلد 3، صفحه 188) و بحر المحیط (جلد 2، صفحه 472) تفسیر بیضاوی (ذیل آیه مورد بحث) و تفاسیر دیگر. منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مکارم‌شیرازی 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
سلام قرار بود روی این نکته فکر کنیم که هدف اصلی از خلقت و آفرینش ما چه بوده و قراره به کجا برسیم. اگر پاسخ این سوال کلیدی را پیدا کنیم می توانیم برای خودمان برنامه ریزی کنیم و در راستای آن هدف حرکت کنیم. اما اگر هدف را ندانیم در زندگی حیران و سرگردان پیش خواهیم رفت و به نتیجه نخواهیم رسید. خدای متعال در قرآن به این سوال پاسخ داده که چرا ما را آفریده: وَ مَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَ ٱلۡإِنسَ إِلَّا لِيَعۡبُدُونِ (ذاریات/٥٦) و جن و انس را جز براى اينكه مرا بپرستند نيافريديم؛ پس ما آفریده شدیم برای پرستش خدا و عبادت. یعنی کار دیگری نکنیم و همه وقتمان را به عبادت بگذرانیم؟ همه عمرمان نماز بخوانیم؟ پس زندگی را چه کنیم؟ نیازهای خانواده را چه کسی تأمین کند؟ مگر خدا به عبادت ما نیاز دارد؟ مگر خدا بی نیاز از همه چیز و همه کس نیست؟ آخه این چه هدفیه برای خلقت ما؟ فردا ادامه بحث را با هم پیگیری می‌کنیم. یا علی ۳ مرداد ۰۱ 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نقطه زنی و استدلال فیلیپ بازیگر ایرانی مقیم آمریکا به خانم‌هایی که در ایران با رفتارهای متناقض هشتک نه به حجاب اجباری راه می‌اندازند... 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
🔹عزاداری و کمک به فقرا ⬅️ *اگر روشنفکری از شما پرسید چرا این‌قدر برای و امام‌ حسین"ع" هزینه میکنید چرا به فقرا کمک نمیکنین؟ این پاسخ رو حتما تو آستین داشته باشین* *🔴سالانه پیش از ۷۰۰ میلیارد تومان خرج هزینه‌ی می‌شود که فقرا اجازه‌ی ورود به کنسرت را ندارند زیرا که توان مالی، شرط ورود به کنسرت است.* *چرا این هزینه را به فقرا نمی‌دهید؟؟؟* *🔵سالانه ۱۰ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد تومان لوازم آرایشی خریداری می‌شود و ایران هفدمین کشور مصرف کننده‌ی در جهان است چرا این پول را خرج فقرا نمی‌کنید ؟؟؟* *۱۰ تریلیون پول کمی نیست!!!* *🔴ایرانیان در سال ۳۲۵۰ میلیارد صرف خرید سیگار می‌کنند و تنها درمان به خاطر مصرف سیگار ۷۲۰۰ میلیارد تومان هزینه برای بیماران سیگاری به همراه داشته است، چرا این هزینه را صرف فقرا نمی‌کنید؟؟؟؟** *🔵 ۲میلیون ایرانی در سال به ترکیه می‌روند و ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌کنند آیا بهتر نیست این هزینه را به فقرا بدهند؟؟؟* *🔴 بیش از ۲۸۰ هزار ایرانی در سال به امارات می‌روند و پیش از ۵۰۰ میلیارد هزینه‌ی سفر ایرانیان می‌شود بهتر نیست این هزینه را به فقرا بدهید.*.. *🔵 بیش از ۸۰ هزار ایرانی در سال به تایلند🤮 می‌روند و پیش از ۴۰۰ میلیارد هزینه‌ی سفر به تایلند ایرانیان است، بهتر نیست این هزینه را به فقرا داد؟؟؟* *🔴 بیش از ۷۲ هزار ایرانی در سال به مالزی می‌روند و هزینه‌ی سفر ایرانیان حدود ۳۶۰ میلیارد تومان است بهتر نیست این هزینه را به فقرا بدهند؟؟؟؟* 🚫 *سوال!* *⬅️ چرا فقط نزدیک محرم و اربعین، فقرا و نیازمندان برای عده‌ای دین‌ستیز مهم می‌شوند؟*؟ *⬅️چرا در هنگام سفر به تایلند و آنتالیا فقرا و نیازمندان مهم نیستند؟* 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
▪️فرا رسیدن ایام عزای سید و سالار شهیدان، ابا عبدالله الحسین ع و یاران باوفایش را تسلیت عرض می نمایم. 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
▪️یک چله از برای شما ناله سر دهم تا در مُحرمت بشوم مَحرمت حسین 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
🔹آداب قرائت قرآن شیخ محمدتقی آملی با ادب و آرامش گفت: آقا! درباره دستور قرائت قرانِ روزانه که فرمودید، ممکن است سئوالی از خدمتتون بپرسم؟ آقا سیدعلی قاضی در حالی که غرق در اندیشه بود گفت: بفرمایید. شیخ محمدتقی کمی جابه‌جا شد و گفت: آقا، ما شنیده ایم و در کتب بزرگان اهل معرفت خوانده ایم که عده‌ای وقتی قرآن قرائت می کنند، آفاق در مقابل آنان شکافته و اسرار غیبی برای شان کشف می شود؛ اما ما که قرآن می خوانیم، چنین اثری را از قرائت قرآن کریم نمی‌یابیم! آقا سید علی قاضی کلام شیخ محمدتقی را که شنید، چند لحظه‌ای با مکثی طولانی به چهره او خیره شد و سپس گفت: بله، شیخ محمدتقی! بله! آنها قرآن کریم را با شرایط ویژه قرائت می کنند: رو به قبله می ایستند، سرشان پوشیده نیست، کلام الله را با هر دو دستشان بلند می کنند و با تمام وجودشان به آنچه تلاوت می کنند توجه دارند و می فهمند در برابر چه کسی ایستاده اند! اما شما قرآن را قرائت می کنید در حالی که تا چانه تان زیر کرسی رفته و قرآن را روی زمین گذاشته اید و به صفحات آن می‌نگرید. شیخ محمدتقی که گونه هایش کمی سرخ شده بود، سرش را به علامت تایید تکان داد و گفت: درست است آقا، من قرآن بسیار می‌خوانم اما به همین نحوه که فرمودید. منبع: کهکشان نیستی(زندگینامه آیت الله سید علی قاضی طباطبایی)، ص۳۲۱-۳۲۲ 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
اگر سر ظهر پدرت تو را صدا بزند و تو همان موقع بگویی بله می گوید : بیا پدرجان کارت دارم. ولی اگر بعداز ظهر بروی بگویی : پدرجان ظهر مرا صدا کردید چه کار داشتید؟ پدر می گوید : الان جواب می دهی؟! من ظهر صدایت زدم نماز هم، چنین است, یعنی خداوند اول ظهر صدا می زند قد قامت الصلوه ولی تو بعد از ظهر بروی بگوئی الله اکبر!! 🎙 آیت‌الله مجتهدی تهرانی (ره) 👇👇👇 🆔️ @jabbarnameh
🔹شبهات عاشورا با طعنه می‌گفت تعداد زخم های بدن حسین ع چه اهمیتی دارد، آنچه که مهم است و باید به آن پرداخته شود اهداف حسین ع بود. عرض کردم: زخم‌های حسین ع بیانگر خیلی نکته‌هاست. اینکه به قصد تقرب به خدا بر پیکر ولی خدا تیغ بزنی نشان از انحرافات عمیق اعتقادی بعضی از مردم آن روزگار است. اینکه حسین ع را چه کسانی و چگونه شهید کردند بسیار مهم است. اینکه برای خرد کردن استخوان‌های حسین ع مسابقه بگذاری تا زودتر به پیکرش برسی، نشان از جو زدگی و دنیا دوستی و جهل و ترس و بی رحمی و ناجوانمردی دارد. زخم‌های حسین ع با ما حرف می‌زنند. این زخم‌ها سرنخ است برای رسیدن به کینه و قساوت دشمن. بله دوستان یزید هیچ وقت دلشان نمی‌خواهد از زخم های حسین ع چیزی گفته شود، چون هر زخم یک مقاله است برای رسوایی آنها. پس هم باید از هدف حسین ع گفت، هم نوع شهادتش، هم زخم پیکرش، هم اسارت خانواده‌اش، هم سیلی خوردن دخترش، هم عطش علی اصغرش و ... در تحلیل قیام کربلا همه این نکات مهم است. ۱۵ مرداد ۰۱ 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
دوستان خدا در محافل اهلبیت ع، بانی اطعام و هزینه درمان و اجاره خانه و تحصیل و جهیزیه نیازمندان می‌شوند، و دوستان شیطان با مغزهای زنگ زده، فقط غر می‌زنند و شبهه و وسوسه تولید می‌کنند. اللهم اشف کل مریض ۱۶ مرداد ۰۱ 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️نوحه شب عاشورا، قم حسینیه فاطمه زهرا س ۱۷ مرداد ۰۱ 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️روضه شب عاشورا، قم حسینیه فاطمه زهرا س ۱۷ مرداد ۰۱ 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
▪️شهادت پیام آور کربلا و رسوا کننده یزید و یزیدیان، امام علی بن الحسین السجاد ع بر همه دوستدارانش تسلیت باد. 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️فلسفه عزاداری امام حسین ع ▪️تحلیل بسیار زیبای حاج مهدی رسولی 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
دو زن با هم حرف می‌زدند. ناگهان یکی از آن دو که بی‌وقفه حرف می‌زد و تقریباً اجازه حرف زدن به دیگری نمی‌داد، گفت: «و حالا باید برات بگم که دیروز چه چیزایی از دهان همسایه‌ات درباره تو شنیدم...» دوستش گفت: «این دروغ است!» زن پرحرف تعجب کرد و با ناراحتی گفت: «وا، من که هنوز چیزی نگفتم، چطور ادعا می‌کنی که من دروغ می‌گم؟!» دوستش جواب داد: «من اصلاً نمی‌تونم فکر کنم تو چیزی شنیده باشی، برای اینکه به هیچ کس اجازه حرف زدن نمی‌دهی.» 👇👇👇 🆔️ @jabbarnameh
تقدیم عزیزی که صبحگاهان مرا مهمان شعر حافظ کرد: صبر کن حافظ به سختی روز و شب عاقبت روزی بیابی کام را یادم نمی‌رود شب مهتاب وصل تو دیدم حلاوت و ثمر و کام صبر را ۲۳ مرداد ۰۱ 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh