💠🔹هر روز تفسیر کوتاه آیه به آیه،
از ابتدای قرآن
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_۴۷
➖➖➖➖➖➖➖
✨الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَواْ لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِى يَتَخَبَّطُهُ الْشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الْرِّبَواْ وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الْرِّبَواْ فَمَنْ جَآءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّنْ رَّبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللهِ وَ مَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ{۲۷۵}
كسانى كه ربا میخورند، در قیامت از قبرها بر نمیخیزند مگر همانند برخاستن كسى كه بر اثر تماس شیطان، آشفته و دیوانه شده است.
نمیتواند تعادل خود را حفظ كند، گاهى زمین میخورد و گاهى بر میخیزد.
این بدان سبب است كه گفتند: داد و ستد نیز مانند ربا است. در حالی كه خداوند خرید و فروش را حلال و ربا را حرام كرده است.
پس هر كس كه موعظهاى از پروردگارش به او رسید و از رباخوارى خوددارى كرد، آنچه در گذشته از طریق ربا بدست آورده مال اوست، و كار او به خدا واگذار میشود.
امّا كسانى كه دوباره به رباخوارى بازگردند، آنان اهل آتش خواهند بود و در آن جاودانه میمانند.(۲۷۵)
➖➖➖➖➖➖➖
⬅️ «ربا»، در لغت به معناى زیادى و افزایش است. و در شریعت اسلام به معناى زیاده گرفتن در وام یا بیع است.
مورد ربا، یا پول است یا جنس.
⬅️ رباخوار، به كسى تشبیه شده كه شیطان او را خبط كرده است. «خَبط» به معناى افتادن و برخاستن و عدم تعادل به هنگام حركت است.
⬅️ انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است.
در سوره روم كه در مكّه نازل شده است، میفرماید:
«وَ ما اوتیتُم مِن رِبا لِیَربُوا فى اَموالِ النّاسِ فَلا یَربُوا عِندَالله»
یعنى آنچه به قصد ربا میدهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید كه نزد خداوند افزون نمیشود. سپس در سورهٔ آل عمران با فرمان «لا تأكلوا الرّبا» از آن نهى گردیده و بیشترین انتقاد از رباخوارى در همین آیات آمده است.
ضمناً آیه «وَ أخذهم الرّبا وَ قَد نُهوا عنه»، یادآور میشود كه در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان كه این حرمت در تورات ذكر شده است.
💠🔹وقتى به امام صادق علیهالسلام خبر دادند كه فلانى رباخوار است، فرمود: اگر قدرت میداشتم گردنش را میزدم.
💠🔹همچنان كه حضرت على علیهالسلام وقتى با رباخوارى مواجه شد، از او خواست توبه كند، وقتى توبه كرد او را رها نمود و به دنبال آن فرمود: رباخوار را باید از عمل خود توبه دهند، همچنان كه از شرك توبه میدهند.
💠🔹از امام باقر علیهالسلام نقل شده است كه فرمود: خبیث ترین درآمدها، رباخوارى است.
💠🔹و رسول خدا ﷺ فرمودهاند:
هرگاه خداوند ارادهٔ هلاك قریهاى را داشته باشد، رباخوارى در آن قریه ظاهر میشود و خداوند، فرد رباخوار، وكیل، شاهد و كاتب ربا را لعنت نموده است.
⬅️ ربا، آثار تخریبى خود را دارد هر چند كه جوامع انسانى آن را در سیستم اقتصادى خود پذیرفته باشند. علّت پیشرفت جوامع غربى، توجّه به علم و صنعت است، نه اینكه رباخوارى موجب ترقّى آنها شده باشد.
📗 بخشی از تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
@Ahadis14masuom
💠 • ° •🔸 ◎﷽◎ 🔸• ° • 💠
🔷🔸 داسـتـــ📚ـــان انبیـــــــاء🔸🔷
علیــــہ الســـــــــلام
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
◀️ #حضرت_عیسی ▶️
حضرت عیسی علیهالسلام یکی از پیامبران اواوالعزم و از انبیاء بنیاسرائیل است، که نام مبارکش بیست و پنج بار در قرآن کریم ذکر شده است.157
📖فهرست سورههائی که نام عیسی علیهالسلام یا مسیح ابن مریم علیهالسلام در آنها ذکر شده است عبارتند از:
بقره، 87، 136، 253
آل عمران، 45، 52، 55، 59، 84
نساء، 157، 163، 171، 172
مائده، 17، 46، 72، 75، 78، 110، 112، 114، 116
انعام، 75، توبه، 30، 31
مریم، 34 – مؤمنون، 50
احزاب، 7 – شوری، 13
زخرف، 57، 63 – حدید، 27
صف، 6، 14
عیسی اصل آن «یسوع» است،
به معنی نجات دهنده،
و مسیح، لقب آن حضرت است، که سیزده بار در قرآن آمده و به معنی مبارک میباشد.
در اینکه چرا به حضرت عیسی علیهالسلام،
مسیح (مسح کننده یا مسح شده) میگفتند، چند وجه ذکر کردهاند که عبارتند از:
⇦ الف) بخاطر میمنت وجود و برکتی که در وی بود.
⇦ ب) چون او با مسح و طهارت و پاکیها خود را از گناه مصون داشت.
⇦ پ) او هیچ بیماری را مسح نمیکرد مگر آنکه به زودی خوب میشد.
⇦ ت) جبرئیل هنگام ولادت با بالهایش او را مسح نمود تا از شرّ شیطان در امان باشد.158
وی ۵۵۸۵ سال بعد از هبوط آدم علیهالسلام و پانصد یا پانصد و هفتاد یا ششصد سال، قبل از ولادت پیامبر اسلام صلّیاللهعلیه در سرزمین کوفه در کنار رود فرات به دنیا آمد.159
ولی برخی گویند حضرت عیسی علیهالسلام در شهر ناصره یا بیت المقدس و یا بیت لحم در عصر سلطنت فرهاد پنجم یکی از شاهان اشکانی متولد شد.
ولادت او به طور معجزه به اذن خدا، بدون پدر رخ داد، مادرش حضرت مریم سلام الله دختر عمران بن ماتان بود و ماتان به ۲۷ پدر نیز به یهود بن یعقوب بن اسحاق بن ابراهیم خلیل الله میرسد.
خداوند متعال با قدرت لایزال خود وی را بدون پدر در رحم مادرش مریم، که در زهد و پاکدامنی شهرت بسیار داشت، قرار داد.
او از زنان با فضیلتی است، که نام مبارکش در دوازده سوره قرآن و در سی و چهار آیه به صراحت ذکر شده است.
پس از تولد در گهواره لب به سخن گشود و فرمود: من بنده خدا هستم و خداوند به من کتاب داده و مرا به پیامبری برگزیده است.
حضرت عیسی با پشتکار دین الهی را تبلیغ مینمود او به هر شهر و دیاری که میرسید بیماران، کران و کوران را شفا میداد.
ولی جمعی از یهودیان متعصب، با وی سخت دشمنی کردند و تصمیم گرفتند با کمک پادشاه وقت او را به صلیب بکشند
اما آن حضرت به امر خداوند به آسمانها عروج نمود و شخص دیگری را که به قدرت خداوند شبیه آن حضرت گردید به جای ایشان به صلیب کشیدند.
وی در سی سالگی در بیت المقدّس به پیامبری مبعوث شد و دارای شریعت مستقل و کتابی به نام «انجیل» بود و پیوسته بنیاسرائیل را به سوی خدای یکتا دعوت مینمود
و بر اثر شرایط خاص زندگی ناگریز بود، مجرّد زندگی کند،
او دارای دوازده نفر یار مخصوص به نام «حواریّون» بود، که همواره او را یاری میکردند و به پیروان او نصاری گویند.
این لفظ چهارده بار در قرآن آمده، و واحد آن نصرانی میباشد که یکبار در قرآن ذکر شده است،
در علت این تسمیه چند قول است:
قویتر از همه، قول ابن عبّاس میباشد که ناصره شهری است در منطقه فلسطین، چون زمان کودکی و طفولیّت مسیح علیهالسلام در آنجا سپری گشته، لذا به آن حضرت عیسی ناصری میگفتند، در نتیجه پیروان آن حضرت را نصرانی و نصاری میگفتند.160
عیسی علیهالسلام سرانجام پس از سی و سه سال زندگانی،
یهودیان تصمیم به قتلش گرفتند،
اما خداوند او را به آسمان ها بالا برد و روزی در حوالی دمشق فرود خواهد آمد و دجال را بر قتل میرساند.161
➖➖➖➖➖➖➖
✍️ پی نوشت ها:
157. قاموس قرآن جلد5 صفحه71 و 82
158. حیوﺓ القلوب جلد1 صفحه393
مجمع البیان جلد3 صفحه81
159. بحارالانوار جلد14 صفحه214
حیوﺓالقلوب جلد1 صفحه396
احتجاب صفحه325
قصههای قرآن 423
قاموی قرآن جلد7 صفحه74
حیوﺓالقلوب جلد1 صفحه397
160. قاموس قرآن جلد7صفحه74
161. تفسیر قمی جلد2 صفحه270
◽️◽️◽️◽️◽️◽️◽️
⇜◆ ادامہ دارد...
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️⇦ ڪــــــــــانال
⇦ احـادیـث ⇩
ائـمـــه اطهـار علیه السـلام
ڪلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
@Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهتـوبـه
#صفحـه۲۰۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وآخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللهِ إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَ إِمَّا يَتُوبُ عَلَيْهِمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ{۱۰۶}
و گروه ديگرى هستند كه كارشان به خواست الهى واگذار شده است يا عذابشان مىكند و يا به خاطر توبه و پشيمانى به آنان لطف مىكند و خداوند دانا و حكيم است(۱۰۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «مُرْجَوْنَ» از «ارجاء»
به معناى تأخير و توقّف است
تأخيرى همراه با رجاء و اميد
خداوند در اين آيات
سه گروه را ياد كرده است:
الف: منافقان مرموزى كه در مدينه هستند
و شناخته نشدهاند. «آيه ۱۰۱»
ب: منحرفانى كه به گناه خود اعتراف كردند
و اميد توبه دارند «آیه ۱۰۲»
ج: منحرفانى كه اصرار بر گناه ندارند
و توبه نكردهاند، تكليف آنان با خداوند است
(آیه مورد بحث)
⬅️ طبق روايات
آيه ناظر به قاتلان حضرت حمزه
يا جعفر طيّار است كه پشيمان شده
و اسلام آوردند ولى ايمان در قلبشان
رسوخ نكرده تا قطعاً بهشتى باشند
يا مربوط به كسانى است كه در جنگ تبوک
شركت نكردند و فقط پشيمان شدند
و به زبان اعتراف نكردند
↲تفسیر نورالثقلین
↲کافی، جلد۲، صفحه ۴۰۷
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ دست خدا در عفو يا مجازات گنهكاران
باز است «إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَ إِمَّا يَتُوبُ عَلَيْهِمْ»
⓶ در تربيت خطاكاران مختلف
بايد برخوردهاى مختلفى داشت
گروهى را بايد بين بيم و اميد قرار داد
«إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَ إِمَّا يَتُوبُ عَلَيْهِمْ»
⓷ قهر يا لطف الهى بر اساس علم
و حكمت است، نه انتقامجويى!
«عَلِيمٌ حَكِيمٌ»
↲تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــک ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
💧☀️💧☀️💧
#اخلاقی
✅پرسش: تفاوت حسادت و غبطه در چیست و راهکار درمان حسد رو بفرمایید؟
✍️پاسخ: «حسادت» آن است که انسان از نعمت دیگران ناراحت شود و آرزوى از بین رفتن آن را داشته باشد. اما در «غبطه»، انسان از نداشتن خود آزرده خاطر است؛ نه از بهره مندى دیگران. در نتیجه آرزو یا تلاش نمى کند که نعمت از دیگرى سلب گردد؛ بلکه از نعمت دیگران خوشحال است و دعا و تلاش مى کند که خود نیز به آن برسد. معمولاً در نعمت هاى عبادى و معنوى، مِثلِ حالِ خوش در نماز و سجده نسبت به دیگران، حالت غبطه به انسان دست مى دهد.
🔸حسد، نه تنها زیانى براى شخص مورد حسد (محسود) ندارد؛ بلکه چه بسا به نفع او و به ضرر حسود است؛ زیرا به فرض که حسادت دیگران موجب غیبت یا تهمت او شود؛ این کار باعث از بین رفتن گناهان او و به دوش کشیده شدن آنها توسط حسود نیز مى گردد. در حالى که انسان خردمند، هیچ گاه ضرر خود را نمى خواهد و چه ضررى بالاتر از حسدورزى!
🔹خداوند بنابر حکمت بالغه خود، نظام جهان را به گونه اى قرار داده است که انسان ها از جهاتى - چون استعداد، قیافه، مال، خانواده و ... - با یکدیگر تفاوت هایى داشته باشند. یکى از حکمت هاى این مسئله، امتحان و ابتلایى است که باید برقرار باشد. اگر آدمى حقیقت این مطلب را درک کند و به عمق آن دست یابد، آن گاه بر موقعیت دیگران رشک نخواهد برد؛ چرا که همه این موهبت ها و تفاوت ها را به جهت جریان حرکت زندگى و فلسفه اى که وراى آن است، مى داند. افزون بر آن این نکته را در نظر دارد که هر نعمتى مسئولیت هاى سنگینى نیز در پى دارد و تحمل هر کاستى و صبورى در برابر هر مشکلى، پاداش هاى بزرگى به ارمغان مى آورد.
🔸 توجه به معاد و نعمت ها و درجات والاى پرهیزگاران در قیامت و آخرت، آدمى را از چشم دوختن به متاع دنیا باز مى دارد. خداوند در قرآن خطاب به پیامبرصلى الله علیه وآله مى فرماید: «لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ» ؛حجر(15)، آیه 88. «چشم از این متاع ناقابل دنیوى که به برخى داده ایم [ براى امتحان ]، بازگیر و بر اینان اندوه مخور».
اگر آدمى به حقیقت، معناى «و رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقى »؛ «و [ بدان که ]روزى پروردگار تو بهتر و پایدارتر است»، طه (20)، آیه 131. را دریابد، دیگر چشم به امکانات و برخوردارى هاى این و آن نخواهد دوخت و عمر خود را بر سر این غصه گزاف نخواهد گذاشت.
🔹بسیارى از نعمت هایى که به دیگران مى رسد، جنبه اختصاصى ندارد و با تلاش و کوشش، همراه با درایت و بینش مى توان بهتر از آن را نیز فراچنگ آورد. بنابراین راه رشد، ترقّى و تعالى بسته نیست؛ لیکن باید واقع بینانه راه آن را شناخت و در جهت آن اقدامات لازم را به عمل آورد.
🔸آیة اللَّه صدر به استناد سخن پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله: «هنگامى که رشک ورزیدى، در پى آن مرو»«اذا حسدت فلاتبع»، مى نویسد: «آنچه که حسود در مقام عمل باید انجام دهد، چیزى است که در آغاز بر او بسیار تلخ و ناگوار مى باشد. البته دارو تلخ است؛ ولى سرانجام شیرین دارد. حسود باید آنچه را دلش مى خواهد، نکند. براى مثال اگر دلش مى خواهد که از کسى بدگویى کند و رسوایش سازد، دهان خود را ببندد و دندان بر جگر بگذارد و کلمه اى بر زبان نراند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📝🌐📝🌐📝
💢#اعتقادی
✅پرسش:در مورد دعای توسل آیا خود خواهی نیست که ما معصومین (علیهم السلام) را به خاطر حاجات خودمان بخوانیم؟
✍️پاسخ: خیر این کار نه تنها خود خواهی نیست، بلکه ما باید با توسل به آن انوار الهی از خداوند بخواهیم تا حاجات ما را بر آورده نماید.
🔹چرا که آنها واسطهی فیض الهیاند و خدا در قران کریم فرمود: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ» ای اهل ایمان، از خدا بترسید و به سوی او وسیله جویید.
🔸وسيله در لغت به معناى مطلق چيزى است كه انسان را به ديگرى نزدیک كند؛ بنابراين وسيله در این آيه معنى بسيار وسيعى دارد و هر كار و هر چيزى را كه باعث نزديك شدن به پروردگار مى شود، شامل مى گردد.
🔹بسیاری از مفسران اهل سنت نیز یکی از اقسام وسیله را توسل به پیامبر(ص) و درخواست دعا و شفاعت او می دانند. سایر آیات قرآن نیز توسّل به اولیای الهی جایز می دانند. وقتی به سیره مسلمین نیز رجوع می کنیم می بینیم همین معنی را از آیه برداشت کرده اند و عملا به «اولیاء الهی» متوسل می شدند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
┈•گروه پاسخگویی فضای مجازی•┈
مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی
💧☀️💧☀️💧
#اخلاقی
✅پرسش:حسادت در منابع دینی به چه معناست و چرا مذموم است ؟
✍️پاسخ: حسادت، صفتى ناشايست و بيمارى اخلاقى بسيار خطرناكى است كه باعث فساد و هلاكت روح و جسم آدمى مى شود. بى ترديد، هنگامى كه انسان مشاهده مى كند كه ديگران نعمت يا امكاناتى دارد، كه او ندارد، به طور طبيعى ملول و افسرده مى شود.
🔹در اصل اين حالت كه در تمامى انسانها كم و بيش وجود دارد، شرّ و ضد ارزش نيست آنچه در اخلاق اسلامى به عنوان «صفت مذموم و ضد ارزشى» معرفى شده است، حالت افراطى و ظهور عملى آن است. هنگامى كه فردى آرزو مى كند، نعمت و امكانات ديگران از ايشان سلب شود يا از بين برود و اين آرزو را در عملكرد خود نيز آشكار مى سازد، «حسود» و عمل چنين شخصى نيز «حَسَد يا حسادت» ناميده مى شود.
🔸البته توجه داشته باشید که رقابت با حسادت فرق دارد. رقابت باعث رشد و شكوفايى انسان مى شود. «حسادت» آن است كه انسان از نعمت ديگران ناراحت شود و آرزوى از بين رفتن آن را داشته باشد. اما در «غبطه»، انسان از نداشتن خود آزرده خاطر است نه از بهره مندى ديگران، در نتيجه آرزو يا تلاش نمى كند كه نعمت از ديگرى سلب گردد بلكه از نعمت ديگران خوشحال است و دعا و تلاش مى كند كه خود نيز به آن برسد. انسان حسود پيوسته غمگين و تنگدل و پريشان خاطر است، چنانچه در حديث آمده است: «الحسود مغموم» يعنى انسان حسود غمگين و افسرده است .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🍀🌟🍀🌟🍀
#قرآنی
✅پرسش:چرا خداوند هیچ جای قرآن نگفته نماز را بخوانید و گفته نماز را برپا دارید؟
🌺پاسخ: منظور از اقامه نماز، یعنی نماز کامل و با رعایت همه ارکان و حدود و شرائط آن، همان گونه كه پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بيان كردند. «علامه طباطبایی» می گوید: اقامه، به معناى به پا داشتن هر چيز است به نحوى كه تمامى آثار آن چيز مترتب بر آن شود، و هيچ اثر و خاصيتى پنهان و مفقود نماند، مانند اقامه عدل و اقامه سنت و اقامه نماز و اقامه شهادت و اقامه حدود و اقامه دين و امثال آن. هم چنین در «تفسیر نمونه» آمده: «أَقِيمُوا الصَّلاةَ» (نماز را بپا داريد) يعنى تنها خودتان نمازخوان نباشيد بلكه چنان كنيد كه آئين نماز در جامعه انسانى بر پا شود، و مردم با عشق و علاقه به سوى آن بيايند. بعضى از مفسران گفته اند تعبير به «أقيموا» اشاره به اين است كه نماز شما تنها اذكار و اوراد نباشد بلكه آن را بطور كامل بپا داريد كه مهم ترين ركن آن توجه قلبى و حضور دل در پيشگاه خدا و تاثير نماز در روح و جان آدمى است.
بنابر این: «اقامه نماز» هم خواندن نماز به صورت کامل و با رعایت شرائط و آداب آن؛ هم تلاش برای گسترش و ترویج آن در جامعه؛ و هم مداومت و استمرار در خواندن نماز را شامل می شود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
✨﷽✨
💠سنگین تر از آسمان
✍️امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: «بهتان به شخص پاک، از آسمان سنگین تر است.» (١)
اما معنی بهتان چیست؟ بهتان یعنی، امام علی قاتل جناب عثمان است!!!. بهتان یعنی، امام حسین از دین خارج شده است!!!.
درمان این رذیله اخلاقی هم، همان راهکار همیشگی است؛ پشت پا زدن به هوا و هوس و برگشتن به عقلانیت.
امام علی علیه السلام در این باره میفرمایند: «به جانم سوگند، ای معاویه! اگر دور از هوای نفس به دیده عقل بنگری، خواهی دید که من نسبت به خون عثمان پاک ترین افرادم.» (٢)
یک درصد فکر کنید، شخصی که صفت منافقان را دارد، جزء دایره یاران حضرت بشمار بیاید! درست است که راه ورود به این عرصه باز است، اما هر ورودی، شرایط ورود دارد.
📚 ، ج ۳، ص ۱۰۲؛
٢. نهج البلاغه، کلام ۶
کانال استادعالی_پناهیان
@aali_panahiann
✅#مفهوم شناسی واژه تربیت
♦️واژه «تربیت» از ریشه «ربو» و از باب تفعیل است و به معنی زیادت و فزونی می باشد ؛ چرا که کلمه ناقص، هنگامی که به باب تفعیل برده می شود ، مصدر آنها بر وزن تفعله می شود . مانند : تربیه ، تزکیه ، تحلیه و … ولی تربیت از ماده(ر ب ب)بسیار استعمال شده است ومشتقات آن در ارتباط با پهنای وسیعی در قرآن را در برگرفته است و در بررسی آنچه به عنوان تربیت اسلامی گفته می شود،همین طریق است کلمه (رب) در قرآن به وفور یاد شده است..خلاصه اینکه خدا را مالک و مدبر (رب) خویش گرفتن وبه کاربردن طرح وتدبیر او ذر زندگی پایه های تعریف را تشکیل می دهد واین ملازمت با رب ،انسان را به گونه ای می سازد که می توان امر را یکسره به رب منتسب نمود زیرا او در خاطر ودر حرکت ودر سکوت با رب ملازم است
🌸کانال تربیتی یک مربی
@yekmorabbi 👈
❓سوال) در زمان حضرت فاطمه سلام الله علیها اصلاً چادر وجود داشته که گفته میشود حجاب کامل فقط چادر است؟
✍️جواب) برای پاسخ به این سوال بهتر است اول ببینیم مفهوم حجاب چیست؟ حجاب در لغت به معنی پرده و پوشش است. در اصطلاح هم به معنی پوششی است که بدن را از دیگران میپوشاند. با این تعریف طبیعتاٌ در بین انواع لباسها و حجابها، بهترین حجاب، حجابی است که کاملتر باشد و به نظر میرسد، هم اکنون پوششی بهتر و کاملتر از چادر وجود ندارد.
اما در خصوص اینکه آیا در زمان حضرت زهرا سلام الله علیها چادر وجود داشته یا خیر؟ یکی از چیزهایی که میتواند به خوبی این مطلب را برای ما روشن کند، قرآن کریم است.
خداوند در آیه 59 سوره احزاب به این مطلب اشاره دارد:
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا؛ ای پیغمبر (گرامی) با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا (در حق خلق) بسیار آمرزنده و مهربان است.»
همانطور که میبینید در این آیه شریفه، کلمه «جلباب» آمده است که به عقیده بسیاری از مفسران به معنی پوشش بلندی است که بدن را در بر میگیرد و امروزه اصطلاحاً به آن چادر گفته میشود.
بنابراین پوششی بلند و پوشاننده بدن مانند چادر در زمان حضرت زهرا سلام الله علیها وجود داشته است و حتی در صورت عدم وجود چادر امروزی در زمان حضرت زهرا سلام الله علیها نیز، با توجه به معنا و مفهوم حجاب، چادر کاملترین حجاب موجود است.
(برگرفته از «بالاتر از بهشت»)
#حجاب
#بالاتر_از_بهشت
🆔 @ShamimeOfoq
💢قول سدید چیست ⁉️
💠قول سديد» سخنى است كه در آن سستى و لغو و دروغ و نفاق نباشد. سخنى كه همچون سدّى محكم، جلو شكّ و شبهه و فساد را بگيرد.
🔺سخن سديد تنها به الفاظ آن نيست، بلكه به محتواى آن است، در واقع اين فكر و انديشه است كه بايد محكم و استوار باشد.
هر شنيدهاى قابل بازگو كردن نيست.
#لبیک_یا_خامنه_ای
➬@noor133Qoran
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
🍃🍃🍃🌷🌷🌷🍃🍃🍃
#پرسش_و_پاسخ
#سوال 👈اخلاق به چه معناست؟
#جواب 👈اخلاق جمع خُلق است . خُلق حالت و کیفیتی باطنی است که با چشم سر و حواس ظاهری ، دریافتنی نیست در مقابل خَلق عبارت است از حالت و کیفیتی محسوس که با چشم سر و حواس ظاهری دریافتنی است
🔷اخلاق شامل ویژگیهای باطنی و معنوی انسان مانند: مهربانی، نرم خویی، شجاعت و از قبیل ویژگیهاست که با حواس ظاهری دریافتنی نیستند اگر چه میتوان آثار آنها را مشاهده کرد، بنابراین اخلاق صفتها و ویژگیهای باطنی و معنوی انسان است.
#پرسش_و_پاسخ
#اخلاق_اسلامی
#اخلاق_پسندیده
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq