تمرینی در فهم سیاستیِ کلام رهبری
✍ جعفرعلیاننژادی
🔸اول. هر بیان رهبری در دیدارهای متعدد سالانه با اقشار و اصناف مختلف مردم، در حکم پُر کردن خانههای جدولِ «کشورداری به شیوه اسلامی» است. با اینکه در طول دوره رهبری، سیاستهای کلی کشورداری را به مسئولین ابلاغ کردهاند، اما با بیان شیوای خود در دیدارهای مردمی، آن «سیاست» را به «فکر عمومی» نزدیک کردهاند.
🔸دوم. اگر مسئولین نظام، همچون رهبرانقلاب بر اهمیت تبدیل شدن «سیاستهایِ» دستگاههای تحت امر خود، به «فکر عمومی» واقف باشند، باید بدانند، بیانات عمومی رهبری، راهنمای کامل و نمونه عمیقی برای پیادهسازی این مهم است. این مهم البته به مدد و میانجی خِرَدورزی، ممکن میشود، نه تکرار شعارگونه بیانات.
🔸سوم. نگاه خردورزانه مسئولین به بیانات رهبری، وقتی حاصل میشود که با رویکرد یادگیری با متن کلام معظمله مواجه شوند. یادگیریِ روش تبدیل سیاست به فکر عمومی و روشِ پیادهسازی راهنماییهای رهبر انقلاب. با این رویکرد، میتوان امیدوار بود تا حد زیادی از تکرار بیحاصل، کم اثر و شعارگونه بیانات خلاص شد.
🔸چهارم. مردم هم در تسهیل سیاستهای کلی کشورداری به شیوه اسلامی، نقش حیاتی دارند. بعد از اینکه رهبر انقلاب و مسئولان یادگرفته از ایشان، سیاستها را به فکر عمومی نزدیک کردند، مردم و کسانی که در معرض این فکر عمومی قرار گرفتهاند، میتوانند آن را به «افکارعمومی» تبدیل کنند. نقش افکار عمومی، حیاتی است.
🔸پنجم. نقش نیروها و عناصر تبیینی نیز «تثبیت» آن فکرعمومی شده توسط رهبر انقلاب و مسئولان یادگرفته از ایشان، است. بعد از راه یافتن فکر عمومی به افکار عمومی با واسطه مردم، معرکهای از آرای موافق، مخالف و معارض حول آن فکر شکل میگیرد. جبهه تبیین در این فضا، هم نقش بیانگری دارد و هم مقابله با تحریفگری.
🔸ششم. رهبرانقلاب: «اگر افکار عمومی نسبت به یک قضیّهای توجیه بشوند، توجّه پیدا کنند،انجام آن کار آسانتر خواهد شد». «اگر افکار عمومی... معلّم را بشناسد، قدر معلّم را بداند، این در همهی این مشکلات اثر خواهد گذاشت». ایشان «ارتقای تعلیم و تربیت» به عنوان یک سیاست را تبدیل به فکر عمومی تشکر از معلم کردند.
🔸هفتم. مسئولین، مردم و تبیینگران، هر کدام میتوانند، نقش و مسئولیت خود را در قبال «فکرعمومیِ تشکر از معلم» بیابند. مسئولین با یادگیری تبدیل بندهای سیاستی سند تحول آموزش و پرورش به فکر عمومی. مردم با التفات، حساسیت و توجه به این فکر عمومی. تبیینگران با تثبیت این فکر عمومی در برابر تخریب و تحریف آن.
@jafaraliyan
حج ابراهیمی؛ علمِ حرکت علیه ظلم
✍ جعفرعلیاننژادی
🔸یکی از بهرههایی که میتوان از بیان روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران حج برد، فهم چنین مضمونی است: حج ابراهیمی، علمِ حرکت علیه ظلم است. این جمله البته در بیان رهبر انقلاب نبود، اما برداشت نگارنده آن است که میتوان از فحوای کلام ایشان به این نظر یا ایده رسید. اگر از این منظر به موسم حج نظر بیفکنیم، «سرتاپای حج را ذکر» بدانیم، آن وقت، اعمال و مناسک عبادی در این میثاق عظیم و جهانی، جملگی راهنمای ما در فهم علمِ حرکت خواهند بود. اکنون به دلالتهای کلی اعمال حج در فهم علم حرکت میپردازیم.
🔸دلالت اول: اعمال عبادی حج، با استمرار ذکر و یاد خدا انجام میشود. ذکر مستمر، به ما معرفت همیشه به یاد خدا بودن، خدا را منشأ اثر دانستن، خدا را شاهد و ناظر دانستن، خدا را حامی واقعی خود قلمدادکردن و ... عطا میکند. استمرار ذکر منجر به علم حضور دائمی خدا در همه صحنهها، دقیقهها و فضاها میشود. این علم یک فعالیت ساده و روزانه ما را تبدیل به عمل صالح میکند، به همین دلیل هم انگیزه و اراده حرکت را مضاعف میکند و هم به حرکت ما جهت درست میدهد.
🔸دلالت دوم: فراخوان دعوت حج جهانی و مخاطب آن همه مردم دنیا هستند، با این حال فقط این مسلمانان هستند که به ندای دعوت حق لبیک گفته و در زمان و مکان مشخص جمع میشوند تا اعمال مشترکی را انجام دهند. بنیان اقامه این عمل عبادی، بر دعوت همه انسانها فارغ از رنگها و نژادها است. عمومیت دعوت نشان میدهد اقامه ذکر الهی، مستلزم نادیده گرفتن تفاوتها، اختلافات و عمل هماهنگ است. بنابراین درس دوم اقامه ذکر الهی، حرکت هماهنگ و همجوش است.
🔸دلالت سوم: اگر اقامه چنین ذکری (حج) به ما علم حرکت بدهد، (حرکت فردی جهتمند و جمعی هماهنگ) طبیعی است معطوف به موضوعات و چیزهایی است. مسلما با موضوعات و چیزهایی که جهت حرکت را عوض میکند و ناهماهنگی و تفرق در حرکت ایجاد میکند، باید مقابله کند. احیای ذکر با این حرکت مانعزدا به شرط همجهتی و هماهنگی، ممکن میشود. بنابراین، درس بعدی اقامه ذکر الهی، تقابل با حرکات انحرافی و افتراقی است.
🔸نتیجه: اقامه ذکر الهی و برپاداشتن آن در موسم حج، منجر به معرفت و شناخت ما از نوعی حرکت میشود. سه شاخص اصلی این حرکت عبارتند از: جهتداری به یک سمت، هماهنگی برای یک عمل مشترک و همجبهگی علیه یک مانع سخت. با این توصیف میتوان گفت اقامه ذکر الهی با تنها با هماهنگی، همجهتی و همجبهگی مسلمانان ممکن میشود. مهمترین مانع اقامه ذکر الهی در قرن اخیر، حرکت هماهنگ، همجهت و همجبهه صهیونیسم و جریان سلطه، علیه مسلمانان و مظلومین عالم بوده است.
🔸تعبیر حج برائت توسط مقام معظم رهبری، نوعی فراخوان به همه مردم جهان، مسلمانان و مظلومین عالم برای جمع شدن در یک نقطه مشترک و یک زمان مشخص است که منجر به حرکتی هماهنگ، همجهت و همجبهه علیه این غده سرطانی و شرکای او شود. اقامه حج و احیای ذکر الهی با علم به چنین حرکتی امکانپذیر است و حاجیان وقتی حاجی میشوند که برائت از مشرکین ستیزهجو را با علم به چنین حرکتی فریاد کنند.
@jafaraliyan