🗓۱۵ ماه شوال سال ۲۵۲ قمری
🏳شهادت مجتهد محدث مجاهد
🏳سیدالکریم، عبدالعظیم حسنی
💠رهبرانقلاب
‼️شخصیت جناب عبدالعظیم برای اغلب مردم ناشناخته است، ایشان هم یک شخصیت علمی بود، هم یک شخصیت جهادی بوده و هم ابتکاراتی داشته است. مرحوم شیخ نجاشی میگوید ایشان خطب امیرالمؤمنین را جمعآوری کرد، با این حساب ایشان در حدود ۱۷۰ سال قبل از تألیف نهجالبلاغه خطب امیرالمؤمنین را جمعآوری کرده است؛ این کارِ خیلی مهمی است، هیچ بعید نیست که سید رضی از نوشتهی ایشان استفاده کرده باشد.
از سوی دیگر ایشان به دلیل شخصیت جهادیشان با حال اختفا و فرار، به ری آمده بودند. شیخ نجاشی میگوید: «حاربا من السلطان» ایشان از دست خلیفهی عباسی از عراق و حجاز گریخت و به ری آمد. چون ری مرکز و محل تجمع شیعیان بود، ایشان اینجا را مأمن خوبی برای خودشان یافتند. شیعه و محدّث زیاد بودهاند -هم در مدینه، هم در عراق- اما همهی اینها مجبور نبودهاند از دست خلیفه بگریزند، این مبارز بودن ایشان را نشان میدهد، بنابراین هم شخصیت جهادیست، هم شخصیت علمیست و هم محدّث است. علیایحال جناب عبدالعظیم، مرد بسیار بزرگی است. مردم مقامات علمی این بزرگوار را نمیدانند! تجلیل از جناب عبدالعظیم، تجلیل از علم و جهاد و زهد و تقوا است. ایشان صائمالنهار و قائماللّیل بودهاند. در حالات ایشان نوشتهاند در مدتی که در ری زندگی میکردند همهی روزها را روزه میگرفتند و همهی شبها را مشغول عبادت بودهاند. اینها حقّاً و انصافاً چیزهای خیلی مهمی است. ۸۲/۳/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۵شوال سال۳ه.ق
🗓غزوه احد و شهادت حمزه
💠رهبرانقلاب
‼️مردم ما از زندگی و جنگهای پیامبر تقریباً چیزی نمیدانند؛ همینطور جسته و گریخته چیزی شنیدهاند؛ حتّی از جنگ احد که به خاطر حساسیت آن خیلی تکرار شده است هنوز شناخت کامل و درستی ندارند؛ این وقایع را دنبال کنید! ۷۰/۱۲/۱۳
‼️در جنگ احد آن ۵۰نفری که دچار نفرین مسلمین در طول این ۱۴قرن شدند مردمان بدی نبودند اما دچار آفت شدند؛ یعنی بخاطر غنیمت گردنه را رها کرده و میدان را به دشمن دادند و موجب شدند پیامبر مجروح شود و خونهای پاکی مثل خون حمزه سیدالشهداء بر زمین ریخته شد و حکومت نوپای اسلامی دچار تزلزل شود؛ چرا؟! به خاطر کوتاهی این ۵۰نفر! ۸۳/۸/۲
‼️همه دوران زندگی ما، جنگ اُحد است. اگر خوب حرکت کردیم، دشمن شکست خواهد خورد؛ ولی به مجرّد این که چشممان به غنائم افتاد و دیدیم چهار نفر غنیمت جمع میکنند، ما هم حسودیمان شد، سنگر را رها کردیم و به سمت غنیمت رفتیم، ورق برمیگردد! ۷۶/۲/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🇮🇷سلاح "امین"
💠بیتی از شعر اخیر امین انقلاب،
💠حضرت آیت الله امام خامنهای:
🤲چو صخره باش و مکن تکیه جز به دامن کوه/به حق سپار دل خویش و از "دعا" مگریز! فروردین ۱۴۰۳
🤲دعا به انسان قدرت مقاومت در مقابل چالشهای زندگی را میدهد. هر کس در دوران زندگی خود با حوادثی مواجه میشود و چالشهایی پیدا میکند. دعا به انسان توانایی و قدرت میدهد و انسان را در مقابل حوادث مستحکم میکند؛ لذا در روایت از «دعا» تعبیر شده است به سلاح. از نبی مکرم نقل شده است که فرمود: «الا ادلّکم علی سلاح ینجیکم من اعدائکم»؛ اسلحهیی را به شما معرفی کنم که مایهی نجات شماست؛ «تدعون ربّکم باللّیل و النّهار فانّ سلاح المؤمن الدعاء». در مواجههی با حوادث، توجه به خدای متعال، مثل سلاح برّندهیی در دست انسان مؤمن است. لذا در میدان جنگ، پیغمبر مکرم اسلام همهی کارهای لازم را انجام میداد؛ سپاه را میآراست، سربازان را به صف میکرد، امکانات لازم را به آنها میداد، توصیههای لازم را به آنها میکرد، اشراف فرماندهىِ خودش را اعمال میکرد؛ اما در همان وقت هم وسط میدان زانو میزد، دست به دعا بلند میکرد، تضرع میکرد، با خدای متعال حرف میزد و از او میخواست. این ارتباط با خدا، دل انسان را مستحکم میکند! ۱۳۸۴/۷/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۵ماه شوال سال۲ه.ق
🗓اولین غزوه پیامبر(ص)
🏳مقابل یهودیان بنیقینقاع
💠رهبرانقلاب
‼️پیامبر اسلام همه دشمنان را یکسان نمیدانست. این از نکات مهم زندگی پیامبر است. بعضی از دشمنان، دشمنانی بودند که دشمنیشان عمیق بود؛ اما پیامبر اگر میدید خطر عمدهای ندارند، کاری به کارشان نداشت، بعضی دشمنان هم بودند که خطر داشتند، اما پیامبر آنها را زیر نظر داشت؛ مثل عبدالله بن ابیّ که یک منافق درجه یک بود و علیه پیامبر توطئه هم میکرد لیکن پیامبر فقط او را زیر نظر داشت، کاری به کار او نداشت اما همان آدم مهربان و دلرحم در مقابل دشمانی بشدت سختگیر بود دستور داد که خائنان بنیقینقاع و بنینضیر و بنیقریظه را بیرون راندند و خیبر را فتح کردند؛ چون دشمنان خطرناکی بودند. پیامبر از اول ورود به مکه کمال مهربانی را بهخرج داد اما اینها در مقابل خیانت کردند و از پشت خنجر زدند کردند! ۷۹/۲/۲۳
⚠️توجه
🏴پیامبر برای فتح بیت المقدس با ۷مانع قبایل یهودی بنیقینقاع و بنینضیر و بنیقریظه و خیبر و موته و تبوک و فلسطین روبرو بود اما در حین عزم به مقابله با یهودیان موته ایشان را ترور کردند!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۷ ماه شوال سال ۵ق
🗓غزوه احزاب(خندق)/۱
💠رهبرانقلاب:
‼️پيغمبر در جنگهاى خود، آنجائى كه لازم بود با طرف خود و دشمن خود حرف بزند، چه جورى حرف ميزند. سرتا پاى نقشه ى پيغمبر استحكام است؛ استوار، يك ذره خلل نيست. در جنگ احزاب پيغمبر با طرفهاى مقابل وارد گفتگو شد، اما چه گفتگوئى! تاريخ را بخوانيد. اگر جنگ است، با شدت؛ اگر گفتگو است، با شدت؛ اگر تعامل است، با شدت؛ با استحكام. اين معناى اشداء على الكفار است. ۸۷/۵/۹
‼️جنگ احزاب جنگ مهمی بود در مقام مقایسه با جبهه امروز دشمن علیه جمهوری اسلامی را در صدر اسلام مشابه سازی بکنیم، میشود جنگ احزاب! ۹۵/۴/۱۲
‼️در جنگ خندق (احزاب) وقتیکه همه سرهای خود را برای مقابله نکردن با عبدود به زیر انداختند تنها علی بود که داوطلب مقابله شد، اگر امروز هم چنین کسی در میان بشریت باشد دنیا از ظلم و جور خالی میشود! ۷۰/۱۰/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۷ ماه شوال سال ۵ق
🗓غزوه احزاب(خندق)/۲
💠رهبرانقلاب
‼️هر وقت اسلام در هر دورهيي از دورهها و در طول ۱۴۰۰سال گذشته، با چهره واقعي خود در دنيا آشكار شد، دشمنيهای شديد مقابل آن صفآرايی كردند و هر وقت اسلام از چهره واقعی خود خارج شد، دشمنيها كم شد. شما ببينيد كه اسلام در مكه با چه دشمنيها روبهرو بود. همه حيوانصفتان مقابل پيامبر و اسلام صف كشيدند. وقتی آن بزرگوار به مدينه تشريف آورد، دشمنيهاي خونين و خباثتآميز از سوي آدمهای پليد ادامه يافت. در قرآن سورهای به نام "احزاب" است كه شرح همين وقايع در آن منعكس ميباشد. احزاب، جناحهای مختلفی بودند كه در مقابل اسلام و رهبر آن صفآرايی كردند. در ميان آنها، مشركان قريش و سقيف و اهل كتاب دورافتاده از كتاب و يهود و نصاری و منافقان بودند كه همه براي كوبيدن اسلام، يكدست شده بودند، امروز هم در دنيا اسلامی كه با ظلم درافتد وجود دارد. اين اسلام بايد در انتظار دشمنی امريكا و صهيونيستها باشد. روزيكه ما پشت سر امام عزيز، شعارهای اسلام واقعی را مطرح ميكرديم، ميدانستيم كه دشمنها مقابل ما صفآرايی ميكنند. در صدر اسلام هم همينگونه بود. آن روزيكه يهوديها و منافقان و مشركان، جنگ احزاب و خندق را بوجود آوردند، مؤمنين واقعی گفتند: اين، چيز تازهای نيست. خدا و رسولش به ما گفته بودند كه فاسدها عليه شما همدست خواهند شد. بنابراين، آنها چون صدق وعده الهی را ديدند، ايمانشان قويتر شد ۶۸/۴/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۷ ماه شوال سال ۵ق
🏳هلاکت عمروبنعبدود
🏳توسط امیرالمومنین/۱
💠استاد خامنهای
‼️اسلام، با شمشیر علی و ثروت خدیجه پیش رفت! ۵۹/۵/۸
‼️در مورد امیر المؤمنین فقط یک جا این بزرگوار مثل یک آدم قهرمان، خودنمایی و جلوه فروشی شجاعانه کرده و آن وقتی است که به جنگ عَمرو بن عبدود می رود. سرش را بالا گرفته بود، شمشیرش را به دست گرفته بود و می رفت. پیغمبر نگاه کرد و گفت: هذه مشیة؛ این نوع راه رفتنی است که خدا در غیر چنین موردی که او راه می رود، در همه جا آن را مبغوض می دارد. ببینید، یک جا خودنمای هست؛ آن هم درست - به قول معروف - به خال میزند؛ همان نقطه ای که باید خودنمایی کرد. یعنی خودنمایی کردن در مقابل دشمن؛ جلوه فروشی در مقابل دشمنی که اساس شخصیت و هویت او اصلا تکبر و غرور است. چراکه عمروبن عبدود اینگونه بوده؛ پیرمردی بوده که در همه عمر شمشیر زده، طرف مقابل را به خاک انداخته؛ اینطور مغرور بوده است! ۶۸/۲/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۷ ماه شوال سال ۵ق
🏳هلاکت عمروبنعبدود
🏳توسط امیرالمومنین/۲
💠رهبرانقلاب
‼️امیرالمومنین در هیچ میدان جنگی هرگز به هیچ دشمنی پشت نکرد، در جنگ خندق که همه به خود لرزیدند تنها علی جلو رفت، یک جوان بیست و چندساله با شجاعت خود در میدان جنگ اسلام را پیروز کرد و آن عظمتها را آفرید! ۷۴/۱۱/۲۰
در میدان جنگ خندق که به نام جنگ احزاب نیز معروف است -یعنی جنگی که همهی گروههای کافر در آن دست به دست هم دادند تا اسلام را به زانو درآورند- وقتی سرباز شجاع اسلام علی بن ابی طالب (علیهالسلام) به میدان عمروبنعبدود وارد شد، پیغمبر فرمود: «قَد بَرَزَ الاِیمانُ کُلُّه إِلَی الکُفرِ کُلِّه» کفار همهی نیروی خود را در عمروبنعبدود متمرکز کردند، او را به میدان اسلام فرستادند و او با غرورش میاندیشید که شکست حکومت اسلامی بدست اوست. اما نیروی رزمندهی مؤمنِ اسلام یعنی امیرالمؤمنین او را در خاک و خون غلتاند و همانجا بود که دروازهای که نظام اسلامی را به سوی منطقهی نفوذ ابرقدرتها میگشود، باز شد. همهی نیروهای دستبهدستِ همداده منهدم شدند. وقتی عمروبنعبدود به خاک و خون غلتید، در حقیقت کفار همه به خاک و خون غلتیده بودند. فتوحات اسلام آغاز شد. ۵۹/۷/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۷ ماه شوال سال ۵ق
🏳هلاکت عمروبنعبدود
🏳توسط امیرالمومنین/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در زمان پیامبر، به هنگام جنگ خندق، امیرالمؤمنین - که جوان نوخاستهی بیست و چند سالهای بود - با عمرو بن عبدود مبارزه کرد و آن پهلوان معروف عرب را - که قریش و غیرقریش، بزرگش میشمردند و یقین داشتند که او دیگر کار پیامبر و مسلمانان را یکسره خواهد کرد - به درک واصل کرد و برگشت و در این مبارزه، پیشانی حضرت زخم برداشت و خون از پیشانی مبارک امیرالمؤمنین جاری شد. او خدمت پیامبر آمد. آن حضرت، نگاهی کرد. خونِ چهرهی امیرالمؤمنین، دل پیامبر را سوزاند. این جوان مبارز، این جوان فداکار، این جوان محبوب و عزیز، رفته این کار بزرگ را هم کرده و برگشته و حال پیشانیش خونآلود شده است. پیامبر فرمود: علی جان! بنشین. امیرالمؤمنین نشست. پیامبر دستمال خواست. خود آن حضرت شاید خونها را تمیز کرد و بعد هم به دو نفر از خانمهایی که مأمور بستن زخمها بودند، فرمود که زخم علی را خوب ببندید و مرتّب کنید. وقتی این سفارشها را کرد، ناگهان مثل اینکه چیزی به یاد پیامبر آمد و شاید چشمهای آن حضرت پر از اشک شد. نگاهی به امیرالمؤمنین کرد و فرمود: علی جان! امروز زخم تو را بستیم؛ امّا آن روزی که محاسن تو از خون سرت خضاب خواهد شد، من کجا هستم؟ «این أکون اذا خضبت هذه من هذا». ۷۵/۱۱/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ ماه شوال سال ۵۹۸ ق
🏴رحلت فقیه و محدث کبیر
🏴فخرالدین، ابن ادریس(رض)/۱
💠رهبرانقلاب
‼️اساس حوزه برای علم است؛ حوزه علمیه است. ما میگوییم کام حوزه علمیه با علم برداشته شده است. پس علم، بافت حقیقی و پایه حقیقی و هویت حقیقی این حوزه را تشکیل میدهد - حوزه های علمیه همه جا اینجورند؛ مخصوص حوزه علمیه قم که نیست - یعنی حوزه علم محور است. علم محور بودن لوازمی دارد؛ باید به این لوازم ملتزم شد. یکی از چیزهایی که لازمهی علم محور بودن است، این است که مجموعه علم محور پرسش زاست، پرسش آفرین است. وقتی بحث علمی مطرح است، سوال مطرح است، با سوال باید با روی باز مواجه شد؛ همچنان که در سنت علمی سلف ارجمند ما هم این وجود داشته. شما ملاحظه می کنید؛ در فقه معارضات فقهی زیاد است؛ گاهی با لحن های تند هم همراه هست. فرض بفرمایید مرحوم علامه در موارد متعددی به ابن ادریس به شکل عجیبی میتازد و عکسالعمل خیلی شدیدی نشان میدهد. البته باز ابن ادریس به نوبه خود با همان بیان، با شیخ طوسی برخورد کرده است. این کار رایج است، اشکالی هم ندارد؛ اما در میدان علم. اگر ابن ادریس زنده می شد، میایستاد، علامه پشت سرش نماز میخواند، دستش را هم میبوسید. این برخوردها معنایش این است که طرح سوال، طرح اشکال، طرح شبهه، طرح مسئله جدید، طرح شیوه جدید، ایرادی ندارد. اگر آنچه که مطرح شده است، غلط است، آن وقت باید با شیوه علمی با آن غلط برخورد کرد؛ یعنی اغماض در مواجهه ی با غلط علمی جایز نیست. ۸۹/۸/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ ماه شوال سال ۵۹۸ ق
🏴رحلت فقیه و محدث کبیر
🏴فخرالدین، ابن ادریس(رض)/۲
💠رهبرانقلاب
‼️«سرائر» ابنادریس، با این همه مطلب، با این همه لطافت، حقش است که واقعاً ما یک فهرست کامل و قوی از آن داشته باشیم، تا هر کلمهیی که بخواهیم، بتوانیم در آنجا پیدا کنیم! ۷۰/۷/۴
‼️حوزه های علمیه، وقتی میتوانند خود را ترمیم کنند و رشد و بالندگی یابند که زنده باشند. حوزهی مرده، قادر به چنین کاری نیست. واقعیتهای بشری، مثل خود انسانند و حیات و مرگ و ضعف و قوّت و بیماری و صحّت دارند. حوزهی علمیه نیز همینطور است. حوزهی بیمار و سالم و ضعیف و قوی و زنده و مرده، وجود دارد. حوزه باید زنده و سالم و قوی باشد تا بتواند رشد کند و آفاق جدیدی را بگشاید و منطقهی جدیدی را در اختیار مستفیدین از فواید خود قرار دهد. وقتی سابقهی حوزهی علمیهی قم را توضیح میدهیم، نمیخواهیم فقط بگوییم از لحاظ زمانی و تاریخی، آنها سَلَف این حوزهاند؛ بلکه از لحاظ محتوایی نیز همینطور است. تحقیقاتِ «شیخ طوسی» و بعد ابداعات «ابنادریس» و «محقّق حلّی» و آن فعّالیت فقهی وسیع «علاّمه» و دیگر کارهایی که دیگران کردند، امروز همه در این حوزه متبلور است. هر کسی در طول این دوازده قرن، در فقه و اصول، فعّالیتی کرده و هنری را بروز داده است، امروز در درس و بحث و تألیف و کتابِ این حوزهی علمیه متبلور است. حوزهای که این، سابقه و ریشه و شجره و نسب علمی آن است، الان در چه وضعی است؟ این، آن چیزی است که ما باید دائماً به آن بپردازیم. واقعاً اگر کسی به سرنوشت اسلام و مسلمین علاقهمند است، باید به این قضیه بپردازد. ۷۴/۹/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ ماه شوال سال ۵۹۸ ق
🏴رحلت فقیه و محدث کبیر
🏴فخرالدین، ابن ادریس(رض)/۳
💠رهبرانقلاب
‼️بعضی آقایان آمده بودند شکایت میکردند که برای خواجوی کرمانی سالگرد گرفته میشود و مبلغی هزینه میگردد، اما مثلا برای شیخ مفید سالگرد گرفته نمیشود. این حرف درستی هم هست؛ یعنی شخصیت شیخ مفید، با شخصیت خواجوی کرمانی قابل مقایسه نیست. اگر شیخ مفید را محاسبهاش کنیم و اندازهاش مثلا ۱۰۰ باشد، خواجوی کرمانی ۵/۸ است؛ نه از جهت اینکه شیخ مفید یک فرد دینی است و خواجوی کرمانی یک نفر غیر دینی؛ نه، اصلاً فینفسه و در همان شأن خودش، شیخ مفید برجستهتر است. این اشکال، اشکال درستی است؛ اما به آقایان گفتم که به نظر شما این اشکال بر چه کسی وارد است؟ شما خیال میکنید که دولت جمهوری اسلامی نشسته سالگرد خواجو را تصویب کرده است؟ نه، آدم باهمتی در کرمان، چون همشهری خواجو بوده، به نظرش رسیده که چهطور است یک سالگرد برای خواجو بگیریم؛ بعد دوندگی کرده، این را دیده، آن را دیده، پولی جمع کرده، زحمتی کشیده، و این مراسم سالگرد درست شده است. شما که در حوزهی قم نشستهاید و شیخ مفید را میشناسید، کدامتان دویدهاید، سراغ این و سراغ آن رفتهاید، ولی برای شیخ مفید سمینار گرفته نشد، که حالا اعتراض میکنید؟ آقایان ساکت شدند! بعد من گفتم هزار نفر هستند؛ شما از شیخ مفید بگیرید و همینطور جلو بیایید. بزرگان، علما، با رتبههای عظیم، از لحاظ علمی، از لحاظ ادبی، از لحاظ جایگاهشان در بنای عظیم معارف اسلامی - مثل خواجه نصیر، ابنادریس و دیگران - هستند، اما همت نیست! به نظر من، این بیهمتی در خیلی جاها هست. ۷۰/۷/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۸ اردیبهشت ماه سال۱۲۹۸
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳پیشروِ مشروطه مشروعه
🏳مبارز با مشروطه انگلیسی
🏳حامی شیخ فضلالله نوری
🏳منادی وحدت امت اسلامی
🏳صاحب کتاب فقهی عروةالوثقى
🏳آية الله سيد محمد کاظم یزدی/۱
💠رهبر انقلاب:
‼️مرحوم سیّد یزدی با اینکه در محفل علمی فقهی ما جزو فقهای درجهی اوّل است یعنی عروهی ایشان در اختیار همه است و همه بر او حاشیه میزنند و در حوزه های علمیه و در بین فقها اینقدر این شخصیت معروف است، ولی در بین مردم این چهره مجاهد علمی و سیاسی، این عالم برجسته و با عظمت، شناخته شده نیست؛ در مرحوم آسیّد محمّد کاظم یزدی سه جهت به نظر من وجود دارد که این سه جهت در کمتر ملّایی در این سطح با همدیگر دیده میشود.
یکی تسلّط و تبحّر و مهارت فقهی این مرد است؛ فقیه انصافاً بزرگی است. آن طور که خواندم من در همین نوشتجات – هم کتاب مرحوم مُنذر هم بعضی جاهای دیگر این را نقل کردند – مرحوم آخوند خراسانی که خب مستغنی از تعریف و توصیف است، ایشان را از لحاظ فقهی بر همهی معاصرین خودش ترجیح میدهد! ۹۱/۳/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۸ اردیبهشت ماه سال۱۲۹۸
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳پیشرو مشروطه مشروعه
🏳مبارز با مشروطه انگلیسی
🏳حامی شیخ فضل الله نوری
🏳آية الله سيدمحمدکاظم یزدی/۲
💠رهبر انقلاب:
‼️جهت دیگر شخصیت مرحوم صاحب عروه، مرحوم آسید محمدکاظم یزدی، آن جهت تقوایی و جهات معنوی است؛ در همین قضیّه مشروطه، وقتی مرحوم شیخ فضل الله نوری نوشت که یک چنین کاری در تهران دارد انجام میگیرد، جزو اولین کسانی که این را امضاء کردند، مرحوم آسیّد محمد کاظم بود. بعد که قانون اساسی مطرح شد، ایشان گفت که من باید اینکه بنا است تأیید بکنم را ببینم. مرحوم آشیخ فضل الله نوری از تهران نوشت که ما دیدیم، درست است، خب، آشیخ فضل الله هم معاصر اینها بود، مرد بزرگی بود، به او اطمینان داشتند. ایشان گفت نه، من خودم باید ببینم!
این نهایت اهتمام این مرد را نشان میدهد که با اینکه کسی مثل شیخ فضل الله نوری که مورد قبول اینها بوده تأیید میکند، ایشان میگوید من باید ببینم؛ چون کار، کار بزرگی است، میفهمیده که کار ریشه دار است، بعد هم قضایای بعدی تأیید کرد که همین درست بوده؛ یعنی باید از اول همین کار را میکردند. اگر در مشروطه آن شرط ایشان که نظارت فقهای طراز اول بود، محقق میشد، مسیر مشروطه عوض میشد! ۹۱/۳/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۸ اردیبهشت ماه سال۱۲۹۸
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳پیشرو مشروطه مشروعه
🏳مبارز بامشروطه انگلیسی
🏳حامی شیخ فضل الله نوری
🏳آية الله سيدمحمدکاظم یزدی/۳
💠آیة الله بهجت:
‼️درمشروطه گویی آسید محمد کاظم یزدی مؤید مِن عندالله بود، از اول مطلقه مشروطه را تائید نکرد. خدا کند انسان از اول کار آخر آن را ببیند!
‼️محرّمات، تنها زنا و قمار و شُرب خمر نیست. گاهی یک امضای بیجا که موجب از بین رفتن اَعراض و نفوس میشود به مراتب از آن گناهان بالاتر است. از ما علما انتظار نمیرود که گناهانی از قبیل شرب خمر را در خیابان مرتکب شویم؛ چون این کار، گذشته از ترس خدا، یک نوع جنون و بیعقلی است و لذا از ما صادر نخواهد شد. کاردار بریتانیا در اطاق خصوصی آقا سید محمد کاظم یزدی وارد شد تا از او امضا بگیرد که مردم بر لَه انگلیس و عَلیهِ دولت عثمانی جنگ کنند و هفت تیر خود را هم به ایشان نشان داد و او را تهدید نمود. ایشان چون زبان انگلیسی نمیدانست، با اشاره، دست به گلوی خود برد و کشید و به او فهماند که اگر گردن مرا هم بزنید، حاضر نیستم امضا کنم! در محضر بهجت/ج ۲/ص ۹۷ - ج۱/ص ۳۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۸ اردیبهشت ۱۳۸۴
🏳رحلت مجاهدولایی
🏳حاج عبدالله والی
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم آقای حاج عبدالله والی یکی از آدمهایی است که قطعاً در تاریخ انقلاب و تاریخ کشور اسمش خواهد ماند! ایشان بعد انقلاب بعنوان یک مرد جوانِ مؤمنِ انقلابی پا میشود میرود بشاگرد همهی دلبستگیهایش را، از شهر و خانه و زندگی، به مرکز مأموریت منتقل میکند آنجا و بیسروصدا مشغول خدمت میشود، این کار را نه در جایی ثبت کرد، نه جایی تابلو زد. بعضیها هستند، هر کاری میخواهند بکنند، قبل از اینکه کار انجام بگیرد، تابلویش را میزنند! بعضیها هم نه، کار را انجام میدهند، هیچ تابلویی هم ندارد. کار مرحوم حاج عبدالله والی از این نوعِ دوم است، یعنی بیتابلو رفت و برای خدا کار واقعی کرد، اینها خیلی با ارزش است. بدانید، اینجور جهاد خاموش و خالصانه، نه فقط برای ایشان پیش خدای متعال درجه و مرتبه درست میکند، بلکه در کل بنای جمهوری اسلامی اثر میگذارد، مثل سیمانی است که در یک بنایی تزریق کنند و آنرا مستحکم کنند. با انجام اینجور کارهای مخلصانه، بنای جمهوری اسلامی مستحکم میشود بدون اینکه کسی بفهمد! ۹۱/۳/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱
🏴رحلت هنرمندوپژوهشگر انقلابی
🏴مرحوم نادر طالبزاده اردوبادی
💠رهبرانقلاب
‼️با تأسف خبر درگذشت پژوهشگر و هنرمند انقلابی و پرتلاش و پرانگیزه آقای نادر طالب زاده رحمةالله علیه را دریافت کردم. به خانواده و بازماندگان و همکاران و دوستان ایشان صمیمانه تسلیت عرض میکنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت و پاداش نیک برای خدمات باارزش فرهنگی و رسانهئی ایشان مسألت مینمایم. ۱۴۰۱/۲/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ اردیبهشت ماه سال۱۳۱۲شمسی
🏴تمدید۶۰ساله قرارداد نفت دارسی
🏴با شکایت دولت انگلیس از ایران
🏴درپیسوزاندناحمقانهاینقرارداد
🏴توسطعاملانگلیس،رضاخانقلدر
💠رهبرانقلاب
‼️واقعا مسأله نفت، از مسائل بسیار تلخ ملت ایران است؛ انگلیسیها در زمان قاجار به ایران آمدند و با رجال خائن آنروز، برای بردن نفت مملکت قرارداد ۶۰ساله دارسی را بستند و نفت گرانقیمت ایران را به قیمتی ارزانتر از آب میبردند، مدت زیادی از انعقاد قرار داد دارسی نگذشته بود که قلدر سر سپردهای را بر سرِ کار آوردند تا به قلع و قمع گردنکشانی که در گوشه و کنار ایران سربلند کرده بودند بپردازد و منافعشان را تامین کند لذا رضاخان را برسر کار آوردند، چند سالی از به قدرت رسیدن رضاخان توسط انگلیسیها نگذشته بود که او به فکر افتاد پول بیشتری بابت نفت از آنها بگیرد و قرارداد دارسی که هنوز ۳۰سال دیگر به اتمامش مانده بود را لغو کند، لذا وارد هیأت دولت شد و قرارداد دارسی را در بخاری انداخت و سوزاند، بمحض این کار رضاخان، انگلیس قرار داد دارسی را که فقط ۳۰سال از اعتبارش مانده بود را ۶۰سال دیگر تمدید کرد و دماغ رضاخان را بخاک مالید! ۷۳/۱۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۰۰۱ ش
🏳اخراج پرتغالیها از خلیجفارس/١
💠رهبرانقلاب
‼️شاید در میان شهرهای کشورمان، غیر از بندرعبّاس، شهری نداشته باشیم که تاریخچه بنای آن همراه با مبارزه قهرمانانه مردمی با خارجیان باشد و اساساً شهر بر این اساس شکل گرفته باشد. اگر هم باشد، بسیار معدود است. شهر بندرعبّاس، از آغاز بر اساس مبارزه با اشغالگران پرتغالی شکل گرفت؛ بیگانگانی که طبق عادت همه استعمارگران، محلّ و زمین و دریا و امکانات و بلکه مردم را متعلّق به خود و مملوک خود خیال میکردند. از آن سر عالم، گروهی اروپایی آمده بودند و منطقه حسّاس تنگه هرمز و لبِ این آبراه عظیم تجارىِ جهانی و تاریخی را اشغال کرده بودند. تقریباً چهارصد سال قبل، مردم ایران با فرماندهی فرماندهان غیور و میهندوست و بیگانهگریز، توانستند این پایگاه مهم را که متعلّق به خودشان بود، از دست بیگانه خارج کنند و از آن وقت اینجا شد بندرعباس؛ به عنوان یک شهر، به عنوان یک پایگاه اساسی و حسّاس برای هم تجارت و هم نظارت بر این آبراه عظیم و مهّم جهانی! ۷۶/۱۱/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۰۰۱ ش
🏳اخراج پرتغالیها از خلیجفارس/۲
💠رهبرانقلاب
‼️اخیراً کویتیها اطلس تاریخ اسلام را درست کردهاند که از محتوایش اطلاعی ندارم؛ ولی از لحاظ طبع، کتاب خیلی بزرگی است. پارسال، امیر کویت دو نسخه از آن را برای من فرستاد که من یک نسخهاش را به کتابخانهی نهاد ریاست جمهوری دادم و نسخهی دیگر را در کتابخانهی خودم نگه داشتم. اطلس تاریخ اسلام توسط کویتیها درست شده که تقریباً بدون استثنا مورد استفادهی همهی مسلمانهاست. این که میگویم تقریباً، به این دلیل است که «خلیج فارس» را «خلیج عربی» نوشته است که اگر الان به ما پول دستی هم بدهند، حاضر نیستیم این کتاب را در کتابخانههای خودمان ترویج و یا به فارسی ترجمه کنیم؛ چون «خلیج عربی» دروغ است. اگر یک وقت خواستیم این را برگردانیم، حتماً «خلیج فارس» خواهیم نوشت. البته با این که همه جا و در همان نقشههای قدیمی، این اصطلاح را عوض کردهاند، ولی یک جا تصادفاً برای اتمام حجّت، در این کتاب به این بزرگی و با این همه خرج چاپ، اصطلاح «الخلیج الفارسی» را نوشتهاند. غرضم این بود که گاهی اوقات تاریخ و جغرافیا را مینویسند، اما نکتهیی در آن هست که ما نسبت به آن حساسیم. حالا این از جهت ملّیش بود که البته الان خلیج فارسی و عربی برای ما فقط ملی هم نیست؛ سیاسی و اعتقادی هم است. ۶۸/۷/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۳
🗓درگذشت هنرمند طنزپرداز
🏳کیومرث صابری، گل آقا/۱
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت هنرمند طنز پرداز و مبتکر مرحوم آقای کیومرث صابری این ضایعه ای در عرصه ی هنر و غم بزرگی برای دوستان و معاشران او و کسانی است که با سلامت نفس و پاکدامنی سیاسی او آشنا بودند. او یار دیرین شهید رجایی و طرفدار وفادار همیشگی انقلاب و نظام اسلامی بود. هنر برجسته ی او در سال های دفاع مقدس همواره در خدمت کشور قرار داشت و او تا آخرین روز عمر خود هرگز قلم و قریحه ی سرشار خود را جز در راه ایمان و باور خود بکار نگرفت. اینجانب که مدت ها از همکاری او و در همه ۲۰سال اخیر از لطف هنر او برخوردار بوده ام، خود را در غم درگذشت او شریک می دانم. ۸۳/۲/۱۱
💠کیومرث صابری(گل آقا)
‼️آقای خامنهای با توجه به سوابقی که از طنزنویسی من سراغ داشتند، به من پیشنهاد دادند که چرا نمیروید یک مجلهی طنز راه بیاندازید یا این طنز را به طور جدی پیگیر شوید؟ یعنی در حقیقت اولین جرقهی این اتفاق را که مجلهی طنز شکل بگیرد، رهبری پیش آوردند و همین هم انگیزهای شد که این مجله شکل بگیرد.
📸رهبری، گل آقا، جلال رفیع، ناشناس
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۳
🗓درگذشت هنرمند طنزپرداز
🏳کیومرث صابری، گل آقا/۲
💠رهبرانقلاب
‼️طنز فاخر و برجسته، یکی از هنرهاست. طنز، هنر خیلی بزرگی است. بنده با مرحوم صابری شوخی میکردم و میگفتم «طنازها»، طنازهای واقعی را تقویت کنید، پرورش دهید و کمک کنید تا طنز بیاورند. طنز، یعنی مطلب مهمِ جدی که با زبان شوخی بیان میشود؛ محتوا و معنایی در آن هست، منتها به زبان شوخی! ۸۳/۹/۱۱
‼️خدا را شکر که این طنز شیرین و پُرمغز، به دورهی جلد شدهی یکساله رسید و آزمونی از یک اقدام موفق در یک خلأ فرهنگی و هنری را در برابر چشم همهی کسانی که برای شروع کارهای لازم، تردیدها را بر تصمیمها غلبه میدهند، گذاشت. ادعا نمیکنم که کار شما کامل و بیعیب است؛ اما با ملاحظهی اجمالی شمارههای «گلآقا»، امید هرچه بهتر شدن و کاملتر شدن آن را دارم. طنز صادق و دلسوزانه باید همهی نقاط معیوب، بخصوص آنها را که کمتر به چشم میآیند و آنها که بیشتر به علم و اطلاع همگان از آن نیاز هست، هنرمندانه ببیند و بنمایاند. امروز جامعه و نظام انقلابی ما با دشمنانی روبهروست که همهی ابزارهای محسوس و نامحسوس را برای ضربه زدن و جریحهدار کردن مردم و نظام و انقلاب به کار میبرند. برای آگاه کردن ذهن مردم از خدعهی دشمن، چه وسیلهیی از طنز هنرمندانه و شیرین و زیرکانه، بهتر و کاریتر؟ انشاءالله شما و همکارانتان موفق باشید. ۷۰/۴/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ ماه شوال سال ۱۱۱۲ قمری
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم سید نعمةالله جزایری یک شخصیت گمنام است، گمنام از این جهت که اگر چه مرحوم سیّد نعمتاللّه جزائری با دو کتاب معروف است: زهر الرّبیع و انوار نعمانیّه، لکن شأن مرحوم سیّد نعمتاللّه خیلی بالاتر از اینها است. ایشان، هم فقیه بودند ــ فقیه ماهری است مرحوم سیّد نعمتاللّه ــ و هم محدّث خبیر و متوسّعِ در کتابهای اخبار بودند، هم ادیب بودند. جالب اینجا است که خانوادهی اینها یک خانوادهایاند که علاوهی بر فقاهت و حدیث، اهل ادب و لغت و اینها هستند؛ مرحوم سیّد نورالدّین ــ پسر ایشان ــ کتاب معروف فروق اللّغات را نوشته که فقط یک کتاب لغت نیست، معنایش تسلّط کامل بر لغت عربی است؛ نوهی ایشان هم مرحوم سیّد عبداللّه جزائری است؛ یعنی سه نسلْ پشت سرِ هم جزو علمای برجسته و معروفند، در حوزههای علمیّه شناخته شده هستند. البتّه هر سه بزرگوار اخباریاند؛ مرحوم سیّد عبداللّه بیشتر، سیّد نعمتاللّه و سیّد نورالدّین کمتر؛ لکن مرحوم سیّد نعمتاللّه با اینکه اخباری است، به آراء و نظرات اصولیّین توجّه دارد و کتابی هم ایشان دارد - من حالا اسم کتاب یادم نیست - (بنظرم کتاب "منبع الحیاه فی اعتبار قول المجتهدین من الاموات" باشد) در لزوم رجوع به کتب فقها؛ که مراد ایشان از فقها، طبعاً فقهای اصولی هستند. ایشان مرد بزرگی است! ۹۱/۱۲/۱۰
📸مزار مرحوم سیدنعمةالله جزایری، پلدختر لرستان
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ ماه شوال سال ۱۱۱۲ قمری
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️آثار و تألیفات ایشان زیاد است. حالا جنابعالی فرمودید حدود شصت تألیف؛ من حالا آن طور که در ذهنم بود، میدانستم ایشان حدود سی چهل تألیف دارند؛ که در بین اینها شروح مهمّ کتب اربعهی ما هست - یعنی ایشان شرح تهذیب دارد، شرح استبصار دارد، بهنظرم شرح کافی دارد - شرح بسیاری از کتابهای صدوق را دارد - مثل توحید صدوق و مانند اینها. یعنی یک شخصیّت بسیار برجستهای است ایشان در تبحّر و احاطهی بر حدیث شیعه؛ و همراه با نگاه دقیق فقهی، نه فقط حدیث. ایشان شاگرد علّامهی مجلسی است. خب، علّامهی مجلسی مرد خیلی بزرگی است، یعنی کسی نگاه کند به بیانهایی که ایشان در بحار - در ذیل روایات - دارد، میفهمد که این مرد هم فقیه است، هم متکلّم است، هم اهل عقلیّات است. مجلسی خیلی بزرگ است، منتها فقط به حدیث معروف شده؛ در حالی که اینجور نیست. ایشان محدّث هم هست - خب کتاب حدیث ایشان، بحارالانوار، کتاب بزرگی است - لکن فقیه متکلّم صاحبنظر است گاهی اوقات ایشان یک آراء بسیار برجستهای در مسائل کلامی و عقلی - در ذیل روایات - دارد که اینها خیلی برجسته است. مرحوم سیّد نعمتاللّه شاگرد یک چنین کسی است، شاگرد مرحوم علّامه مجلسی. شاگرد فیض ظاهراً، به نظرم ایشان شاگرد فیض هم بوده است. به هر حال شخصیّت برجستهای است! ۹۱/۱۲/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ ماه شوال سال ۱۱۱۲ قمری
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️کتاب زَهرُ الرّبیع ایشان با اینکه یک کتابی است که در حوزههای علمیّه به عنوان یک کتاب فکاهی معروف شده، لکن نشاندهندهی این است که فقهای ما، بزرگان ما، علمای ما، در عین کارهای عمیق علمی و فقهی به این جور مسائل هم توجّه داشتند. یعنی ایشان در اوّل زهر الرّبیع میگوید که دیدم طلبهها احتیاج دارند به یک تفنّنی و تفکّهی، این کتاب را برای آنها نوشتم؛ این کتاب را برای آنها نوشتم؛ حالا ما اینجا خشک بنشینیم، تا یک کسی آن طرف یک شوخیای کرد فوراً به ما بربخورد! اینجوری نبودند علمای ما؛ آن هم عالمی مثل سیّد نعمتاللّه که اخباری و متصلّب است دیگر؛ امّا این چیزها را هم داشتند. به نظر من این تفنّن علمای گذشتهی ما خیلی مهم است؛ به هر حال به نظر ما شخصیّت برجستهای است مرحوم سیّد نعمتالله. خاندان ایشان، خاندان علماند، بحمدالله تا امروز هم این خاندان، خاندان علم بودهاند، و امیدواریم همیشه همینجور باشد. و تجلیل از ایشان تجلیل از علم است و تجلیل از معارف الهیّه است؛ این بزرگواران معرفی بشوند خیلی خوب است. بخصوص اگر بتوانید، کتابهای ایشان را تحقیق بکنید، چاپ کنید. انوار نعمانیّه مکرّر چاپ شده البتّه، آن کتاب کتاب معروفی است، لکن کتابهای دیگر ایشان در دسترس نیست، یعنی کمتر توجّه شده به کتابهای حدیثی ایشان و شروحی که ایشان بر احادیث نوشتند که لازم است توجه شود! ۹۱/۱۲/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini