📆سه شنبه ۴ ماه می سال ۱۷۷۹م
🗓شهادت فتحعلیخان تیپوسلطان
🏴مسلمان هندوی مبارز ضداستعمار
💠رهبرانقلاب
‼️متأسّفانه تاریخ معاصر کمتر مورد توجّه جامعهی کتابخوان ما قرار میگیرد؛ بخوانید ببینید در هند چه گذشت! ۹۴/۸/۲۰
‼️سال ۱۸۵۷م، سال پیروزی کامل انگلیسیها در هندوستان بود و بعد از آنکه هند را رسما ملحق به خود کردند و کشور خودشان را امپراتوری بریتانیا و هند نامیدند، دیگر مسأله مستعمره بودن هند نبود، بلکه یک استانی از استانهای انگلیس بود، لذا به فکر آینده خودشان افتادند تا زمینه هرگونه شورش و اعاده عظمت ملی یا دینی در هند را از بین ببرند. راهش هم اینبودکه مسلمانان را کلا قلع و قمع کنند زیرا میدانستند در هند، کسانی که با آنها مبارزه میکنند، مسلمانها هستند و این را آزموده بودند. مسلمانها از اول قرن۱۹م و بلکه قبل از آن با انگلیسیها در هند جنگیدند. در آخر قرن۱۸، تیپوسلطان توسط انگلیسها شهید شد؛ لکن تودهها و علما و طوائف مسلمان از اول قرن۱۹ با انگلیسها و دست نشاندههایشان -که آن روز سیکها بودند- جنگیدند و گفته بودند: «دشمن ما در هند سیکها نیستند، مسلمانها هستند و باید آنها را قلع و قمع کنیم» لذا از همان سال پیروزی انگلیسها، یعنی سال ۱۸۵۷، یک برنامه بسیار ظالمانهای برای سرکوب مطلق مسلمین هند آغاز شد و همهجا هم نوشتند، کسانیکه طالب اطلاعات بیشتر هستند، میتوانند به کتابهای بسیاری که در این زمینه نوشته شده است، مراجعه کنند! ۶۴/۱۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه ۵ می سال ۱۸۲۱
🗓فوت ناپلئون بناپارت
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از حرفهای چرندی که امروز محور جنگ روانی دشمن است، اینستکه میگویند نسل سوم انقلاب از ایدههای انقلاب جدا شده است! بعد به دنبالش یک فلسفه دروغین هم میگذارند تا کسی جرأت نکند بگوید این حرف غلط است. میگویند این حرف متّکی به یک فلسفه است! آن فلسفه چیست؟ آن فلسفه این است که همواره در همهی انقلابها، نسل سوم از آن انقلاب رو برگرداندهاند! حرف دروغ، حرف غلط، حرف چرند! کدام انقلابها را میگویید؟ در سال ۱۷۸۹ در فرانسه انقلاب شده؛ اما نه نسل سوم، نه نسل دوم، بلکه همان نسل اوّل از انقلاب برگشتند! بعد از چهار، پنج سال، یک حرکت علیه انقلابیّونِ اول به وجود آوردند و سه، چهار سال قدرت را قبضه کردند؛ باز بعد از چهار، پنج سال علیه آنها فعّالیت شد. به سال ۱۸۰۲که رسید، چنان ماهیّت این انقلاب دگرگون شده بود که کسی مثل ناپلئون توانست بیاید و تاج پادشاهی را روی سرش بگذارد! یعنی کشوری که علیه سلطنت مبارزه کرده بود و لویی شانزدهم را زیر گیوتین گذاشته بود، بعد از ده، دوازده سال وضعش به گونهای شد که ناپلئون بناپارت آمد و تاج شاهی را بر سرش گذاشت و خودش را امپراتور نامید و سالها هم در آن کشور حکومت کرد؛ بعد هم تا نزدیک به هشتاد، نود سال رژیمهای سلطنتی - البته سلطنتهای گوناگون و سلسلههای مختلف - در فرانسه پابرجا بود، که دائماً در حال جنگ و ابتذال و فساد بودند! آن انقلاب به نسل سوم که هیچ، به نسل دوم هم نرسید؛ چون پایههای انقلاب، پایههای سستی بود. ۷۹/۱۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆سه شنبه ۵ می سال ۱۹۸۱م
🗓فوت بابی ساندز مظلومانه
🏳مبارز ایرلندی ضد بریتانیا
💠رهبرانقلاب
‼️بابی ساندز که یک خیابان در تهران به نام اوست ۵۰روز اعتصاب غذا کرد و مُرد و این مدعیان حقوق بشر فقط تماشا کردند، ما به او به چشم یک انسان مبارز فقط نگاه نمیکنیم ما پیام لبهای خاموش بابی ساندز را شنیدیم و به آن ایمان قاطع داریم، این پیام پیام سقوط ابرقدرتها و امپراطوریهای سلطه گر جهانی است! ۶۰/۲/۱۲
‼️یک ترفند غربیها مسأله حقوق بشر است. سالهای اوّلِ انقلاب در همین تریبون نمازجمعه بنده از مبارزان ایرلندی و شخصی به نام «بابی ساندز» که الان خیابانی هم به نام او در تهران هست، اسم آوردم. بابی ساندز در زندان بعد از ۵۰روز با اعتصاب غذا مُرد؛ نفر دوم هم اعتصاب غذا کرد و سپس مُرد؛ گمانم نفر سوم و چهارم هم اعتصاب غذا کردند؛ اما همین انگلیسیهای طرفدار حقوق بشر و پشتیبان اعتصابها و تحصّنها در نقاط دیگر، تماشا کردند! این ادّعای طرفداری از حقوق بشر آقایان است. آن وقت میگویند ما در ایران دنبال حقوق بشر میگردیم! آیا ملت ایران حق ندارد اینها را دروغگو و متقلّب بداند؟! اینها طرفدار حقوق بشرند؟! ۸۲/۱۱/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۷ ماه مهٔ سال ۱۸۷۳ م
🏴فوت جان استورات میل
🏴فیلسوف و عضو پارلمان انگلیس
💠رهبرانقلاب
‼️آزادی اجتماعی به همین معنایی که امروز در فرهنگ سیاسی دنیا ترجمه میشود، یک ریشه قرآنی دارد. هیچ لزومی ندارد که ما به لیبرالیسم قرن هجدهم اروپا مراجعه کنیم و دنبال این باشیم که کانت و جان استوارت میل و دیگران چه گفتهاند! ما خودمان حرف و منطق داریم. خواهم گفت که آن حرفها به دلایلی نمیتواند برای ما راهگشا باشد. مقوله «آزادی» را اسلامی بدانید. البته به نظر من، دو گروه هستند که بر ضدّ اسلامی کردن و بومی کردن و خودی کردن مقوله «آزادی» با هم همکاری میکنند: یک گروه کسانی هستند که در کلماتشان، مرتّب از گفتههای فلاسفه دو، سه قرن اخیر غربی برای مسأله «آزادی» شاهد میآورند: فلانکس اینطور گفته است، فلان کس آنطور گفته است. البته اینها نجیبها هستند که اسم این فلاسفه را میآورند؛ اما بعضی فیلسوفنماهای مطبوعاتی هم هستند که حرف «جان استوارت میل» و حرف فلان فیلسوف فرانسوی یا آلمانی یا امریکایی را میآورند، ولی اسمش را نمیآورند؛ به نام خودشان میگویند! اینها هم تقلّب میکنند، لیکن باز هم به این که این فکر به وجود آید که تفکّر آزادی و مفهوم آزادی اجتماعی، یک فکر غربی و یک هدیه از سوی غرب برای ماست، کمک میکنند! ۷۷/۶/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓 ۸ ماه می سال ۱۹۹۱م
🏳فوت عبدالمنعم النمر مصری
🏳مولفکفاحالمسلمینفیتحریرهند/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مساله استعمار هند یک نمونه از توحش و استکبار غرب است، اگر کتاب نهضت آزادی هند را که حدود ۳۵سال پیش بنده آن را ترجمه کردم ببینید، نشان میدهد که در شبه قارهی هند چه شده است! ۸۴/۲/۱۹
‼️اصل عربی کتاب مسلمان در نهضت آزادی هندوستان، کتاب «کفاح المسلمین فی تحریر الهند» نام دارد، به قلم یکی از علمای وابسته به دانشگاه «الازهر» به نام «عبدالمنعم النمر» نوشته شده و محصول ۲۶ ماه گردش در هند و دیدار نزدیک از منابع اطلاع، کتابها، کتابخانهها، شهرها و مراکز مبارزه و ... است و به این دلیل، بسی متقنتر و قابل اعتمادتر از نوشتههایی است که از راه دور و فقط به استناد یک یا چند نوشته آن هم مربوط به وابستگان به یک صف تهیه شده و قضاوت یکی از دو طرف متخاصم عیناً در آن بازگو شده است. این نویسنده محترم که تاکنون برای اینجانب به تفصیل و خصوصیات، شناخته نیست، محصول این گردش علمی و مطالعی را در دو کتاب گرد آورده که یکی کتاب حاضر است و دیگری کتابی است به نام «تاریخ الاسلام فی الهند» که آن نیز برای اهل تحقیق و مطالعه کتابی تازه، سودمند و پر بهره است! تیرماه ۱۳۴۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓 ۸ ماه می سال ۱۹۹۱م
🏳فوت عبدالمنعم النمر مصری
🏳نویسنده لشيعة المهدی الدروز/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در حوزههای علمیه، استعدادهای فوقالعاده وجود دارد. واقعاً فهمیدن بعضی از مطالبِ اصولی و فلسفی و بعضی از ریزهکاریهای فقهی، مشکلتر از فهمیدن بسیاری از فرمولهای علمی دنیاست و طلبهها با آن دقت فکری خودشان، این مطالب را میفهمند. مگر میشود آدم مغزی مثل مغز صاحب «قوانین» به آسانی پیدا کند؟ در حوزههای علمیه، از این قبیل متفکران که مرتب فکر و دقت و ریزبینی میکنند، زیاد است. اگر این استعدادها و خلاقیتها و ذوقهایی که گاهی مشاهده میشود، به شکل صحیحی به سمت یک تبلیغ درست هدایت شود، ما دیگر محتاج چیزی نیستیم. خارجیها کتاب مینویسند و ما باید پاسخ آنها را بدهیم. یکی از وعاظالسلاطین مصری - که واقعاً حیف است وعاظ السلاطین بنامیم؛ بلکه باید آنها را خدامالسلاطین نامید؛ چون وعاظ السلاطین بعضی وقتها سلطان را وعظ میکردند - کتابی به نام «الشیعة والمهدی والدّروز» نوشته و به اصطلاح، تحقیقی در باب شیعه و حضرت مهدی و دروز کرده است. حالا چه ارتباطی بین شیعه و دروز وجود دارد، خودش بحثی است! این خدام السلاطین، از بس پول و ثروت فهد و صدام و شاهحسن را در شکمهای خود ریختهاند که دیگر چاشتهخور شدهاند و گرفتن این همه شیرینی و لذت از آنها سخت است. آنها واقعاً ضایع شدهاند و اگر علم و دین هم میداشتند، حالا دیگر به دردشان نمیخورد. از این نوع کتابها زیاد مینویسند. ما باید در حوزهی علمیهی قم و در مراکز علمی خود، صد جواب رد در مشتمان داشته باشیم و به آنها پاسخ بدهیم. ۶۹/۹/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ش
🏳خروج آمریکا از برجام
💠رهبرانقلاب
‼️دیشب شنیدید، رئیسجمهور آمریکا حرفهای سخیفی زد؛ بیش از ده دروغ در حرفهای او بود؛ درباره مسئله خروجشان از برجام، هم ملّت ایران را و نظام جمهوری اسلامی را تهدید کرد: «چنین میکنیم، چنین میکنیم، چنین میکنیم»، که بنده از طرف ملّت ایران عرض میکنم: آقای ترامپ! شما غلط میکنید. درست توجّه کنید، التفات کنید! دلم میخواهد شما جوانها و همهی کسانی که این حرف را بعداً خواهند شنید، دقّت کنند؛ مسئلهی آمریکا یک مسئلهی جدّی است. آمریکا با ما دشمن است؛ این دشمنی هم با شخص این حقیر یا با شخص سردمداران نظام نیست، با مجموعهی نظام اسلامی است، نظام آمریکا، از آغاز پیدایش جمهوری اسلامی با او دشمن بود و در صدد براندازی بود. حتّی دولت اوباما که در نامه به بنده، هم در اظهارات میگفتند که ما در صدد براندازی نیستیم، دروغ میگفتند؛ آنها هم در صدد براندازی بودند؛ مسئلهی برجام و این حرفها بهانه است. ببینید، آن وقتی که مسئلهی هستهای و تحریمها شروع شده بود، کسانی از مسئولان سطح بالا به بنده میگفتند «شما چه اصراری دارید که روی این مسئلهی هستهای میایستید؟ خب آمریکاییها بهانهگیری میکنند، خباثت میکنند؛ بگذارید کنار، خودمان را راحت کنیم»؛ البتّه این حرف غلط بود چون مسئلهی هستهای، نیاز کشور است؛ این را من بارها گفتهام؛ این نفت ابدی که نیست؛ آن روزی که این نفت در اختیار این کشور نبود آنوقت ما باید تازه شروع کنیم به دنبالهی انرژی هستهای و امکانات هستهای؟ آن روز باید شروع کنیم؟ نسلهای آن روز، ما را لعنت نخواهند کرد؟! ۹۷/۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۸ شوال سال ۱۴۱۰
🏳رحلت عبد صالح الله
🏳حضرت امام روح الله
🏳در آستانه اربعین موسوی
💠امام روحالله موسوی:
‼️موسیٰ نشده کَلیم کی خواهی شد
در طور رهش مقیم کی خواهی شد
تا جلوۀ حق تو را ز خود نَرهٰاند
با یٰار اَزل ندیم کی خواهی شُد/.
‼️چه بسا مسائل عرفانى که در قرآن و مناجاتهاى ائمه اطهار سلام الله علیهم مانند همین مناجات شعبانیه مسائل عرفانى هست که اشخاص، فلاسفه، عرفا تا حدودى ممکن است ادراک کنند لکن آن ذوق عرفانى چون حاصل نشده است نمىتوانند وجدان کنند، "الهى هب لى کمال الانقطاع الیک و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتى تخرق ابصار القلوب حجب النور فتصل الى معدن العظمه و تصیر ارواحنا معلقه بعز قدسک الهى واجعلنى ممن نادیته فاجابک و ناجیته فصعق لجلالک" اینها عناوینشان را خیال مىکند انسان، خوب، ما هم مىدانیم. نه عارف و نه فیلسوف و نه دانشمند نمیتوانند ذوب کنند چى هست مساله. مسأله "فصعق لجلالک" که مبداش قرآن است: "و خَرَّ موسى صعقا"، صَعق یعنی غش کرد، مسألهاى است که انسان گمان مىکند که خوب افتاد غش کرد، اما این غش چى بوده است، غش حضرت موسى چى بوده است، این مسألهاى نیست که غیر موسى بفهمد، ریاضات بسیار مىخواهد تا انسان بتواند بفهمد، اینها چیزهایى است که دست ماها از آن کوتاه است و دعا کنید که خداى تبارک و تعالى به ما توفیق بدهد که از این مسائل، یک حظى ولو یک جلوه کوچکى در دلها و قلبهاى ما واقع بشود و لااقل مؤمن به این بشویم که قضیه صعق چه قضیهاى است! ۶۲/۳/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️کلینى جزو بزرگترین علماى محدّث ما است! ۹۴/۸/۲۵
‼️شیخ کلینی، شیخ صدوق، علی بن بابویه، و دیگر بزرگان ری را معرفی کنید تا کمکی بشود به معرفت و اطلاعات ما از این بزرگواران! ۸۲/۳/۵
‼️کتاب کافی، در دورهای هزار و صد ساله، از وفات مرحوم کلینی در ۳۲۹ هجری تا روزگار ما، بیش از هزار سال است که مرجعیّت علمی دارد و بین جوامع شیعه دستبهدست میگردد و هرگز هیچ فقیه، متکلّم یا مفسّر شیعه از آن مستغنی نبوده است. با وجود این و با وجود چاپهای متعدّدی که از این کتاب انجام گرفته، تاکنون حقّ آن ادا نشده بود و به نظر اینجانب چاپ عرضهشده به مناسبت این کنگره، به خاطر تصحیح فنّی بسیار خوب، مراجعه دقیق به نسخههای اصلی، ذکر گسترده نسخه بدلها، جدا کردن اَسانید از متن روایات و مزایای دیگر، اثر برجسته و ارزشمندی است که با سلیقه به کار رفته در آن، اِنشاءالله یادگاری ماندگار خواهد بود. شخصیّت شیخ کلینی رحمةاللهعلیه نیز شخصیّت علمی بارز و برجستهای است. او در هر دو حوزه ری و بغداد، سالهای زیادی را به علمآموزی و اخذ حدیث از محضر اساتید و مشایخی که شمار آنها بیش از پنجاه تن است سپری کرد و از دیگرسو، به تربیت گروه بزرگی از طالبان علم و معارف مکتب اهلبیت علیهمالسّلام پرداخت که خود، گواهی بر برجستگیهای علمیِ شیخ کلینیاند. ۸۸/۲/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️کلینی، تنها یک محدّث نبود. بررسی کتاب کافی از جهت چگونگی تبویب و تقدیم و تأخیر ابواب آن و عناوین انتخابی آنها (نظیر: کتاب العقل و الجهل، کتاب الحجة، کتاب التوحید و …) نشان میدهد که کلینی علاوه بر آن که محدّثی بزرگ است، متکلّمی چیرهدست نیز هست و محتوا و روش و عناوینِ به کار گرفته شده توسّط وی، ناظر به مسائل کلامیِ رایج در روزگار اوست. ضمناً مقدّمه شیخ بر کافی، مقدمه درخشانی است که نشان میدهد این مرد چه تسلّطی بر عبارات و کلمات و مطالب و مفاهیم کلامی و … داشته است. عصر کلینی نیز روزگار حسّاس و دشواری است. ولادت او در حوالی سال ۲۶۰ هجری اتّفاق افتاده است که سال وفات امام عسکری علیهالسّلام و آغاز غیبت صُغراست و با در نظر گرفتن سال درگذشت او (یعنی ۳۲۹ هجری) درمییابیم که حیات وی کاملاً منطبق بر دوره غیبت صُغراست که از پیچیدهترین و حسّاسترین بُرههها در تاریخ تشیّع است و شیخ کلینی تقریباً بیست سال پایانی عمر خویش را در بغداد به سر آورد که محلّ سکونت نُوّاب اربعه و وکلای ناحیه مقدّسه بود و این ویژگیها در حیات کلینی، برای کسانی که میخواهند درباره حرکت علمی شیعه به تحقیق بپردازند در خورِ توجّه است. به هر حال به نظر اینجانب، تجلیل از کلینی، تجلیل از علم، تجلیل از دین و تجلیل از تشیّع است. کافی نیز اثر ارزشمندی است و در مورد این کتاب شریف و مؤلف بزرگوارش، هر چه تجلیل و هر اندازه کار علمی انجام بشود جا دارد. ۸۸/۲/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️شخصیّت شیخ کلینی یکی از موضوعات قابل توجّه است. شهر ریِ آن دوره، شهر بزرگ و معروفی بود و فِرَق مختلف اهل سنّت در آنجا حضور فعّال داشتند و نه فقط در آن دوره، که قبل از آن و حتّی قرنها بعد از آن هم، براساس خبرهایی که داریم، در این شهر، منازعات شدیدی بین شافعیها و حَنَفیها وجود داشته و اختلافات خونینی پیش میآمد و بیشتر هم بُرد با شافعیها بود و حَنَفیها و شیعهها را میکشتند و شیعه در این شهر و روستاهایش در اقلیت بود. ری، مثل قم نبود که شیعیانش در اکثریت باشند، درعینحال، از همین ری و فقط از یک دِهِ ری - که کُلین باشد - شخصیتی مثل محمّد بن یعقوب کلینی بروز میکند. فقط او هم نیست. او شخصیت برجستهی درجه یکِ دنیای اسلام آن روز است. پدرش و برادرش اسحاق بن یعقوب و داییاش محمّد بن عَلّان رازی از علماست و این، پدیدهی عجیب و مهمّی است که از یک دِهِ کلین این همه عالم و محدّث برخاستهاند. این، خیلی برای ما درس آموز است که گاه در یک روستا یا یک گوشهی دور، آن هم با آن شرایط تقیّهی شدیدی که در آن زمان وجود داشته، چندین عالم و محدّث بزرگ، پرورش پیدا کردهاند. به آن دورهی محدودی که آلبویه بر ری مسلّط شدند و رکنالدوله، حاکم ری بود، نگاه نکنید؛ چرا که بجز آن برههی زمانیِ محدود، در غالب اوقات، شیعیان ری، روزگار سختی داشتهاند و با این حال، اینطور علما و محدّثین بزرگ در اینجا پرورش پیدا کردهاند. ۸۸/۲/۳۱
📸آرامگاه شیخ کلینی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️به نظر من، یکی از اغلاط مشهور در مورد شخصیت کلینی، این است که کلینی را فقط محدّث میدانند، درحالیکه به نظر من، شیخ کلینی، یک متکلّم است. هر کس کافی را نگاه کند، میفهمد که این مرد، یک متکلّم است، در عین این که مسلّما محدّث بزرگی هم هست؛ امّا کیفیت تبویب ابواب کافی و تقدیم و تأخیر این ابواب، از همان اوّل که شروع میکند، ناظر به مسائل کلامیِ رایج در آن دوره است. کلینی، حقّا و انصافا شخصیت بسیار عظیمی است. مشایخ فراوانی دارد. نزدیک به پنجاه استاد دارد که این اساتید، در کافی، مشخّصاند و مرحوم آیهالله بروجردی، در اوّل کتاب «اَسانیدُ الکافی»، به تفصیل، آنها را ذکر کردهاند و به نظر من، یکی از کتابهای انصافا خیلی خوب که باید مورد توجّه مجموعهی شما قرار بگیرد، همین کتاب اَسانیدُ الکافی است که مرحوم آقای بروجردی تنظیم کردهاند. البته یکی از فضلای قم هم این را به شکل دیگری چاپ کردهاند؛ لیکن این کتاب، کتاب مهمّی است و بخصوص از مقدّمهای که خود مرحوم آقای بروجردی، درباره کافی و ابواب آن و مشایخ کلینی بر این کتاب نوشتهاند، به نظر من، ملاییِ مرحوم آقای بروجردی در این رشته، روشن میشود، که البته وضع ایشان روشن است. ۸۸/۲/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️اهتمام به حدیث، پس از تمسک به کتاب حکیم حمید، برترین وظیفهیی است که عالم دین بدان مکلف است، این، استضائه از انوار علم و حکمتی است که از کلام و تعلیم و هدایت پیامبر مکرم اسلام و ائمهی معصومین ساطع میگردد و خرد و اندیشهی انسانی را دستگیری و راهنمایی، و زندگی بشر را برخوردار از سلوک حکیمانه و خردمندانه میکند. و چنین است که حضرت ابی جعفر به جابر میفرماید: یا جابر و الله لحدیث تصیبه من صادق فی حلال و حرام، خیر لک مما طلعت علیه الشمس حتی تغرب. در تاریخ علم دین، جمع حدیث و حمل و فهم و درک و شرح آن، یکی از بزرگترین و طولانیترین فصول است و با یک نظر، حدیث، ما در بسیاری از علوم اسلامی یا همهی آنهاست، و از این رواست که عالم دین شناس بزرگ اقدم، شیخ کلینی رحمه الله تعالی در مقدمهی کتاب کافی شریف، حدیث را برابر با علم دین دانسته و آن را محور علم و ایمان به شمار آورده است. دقت و باریکبینی فقهاء و علمای برجستهی سلف در امر حدیث و چگونگی تحمل آن و شرایط وثوق به روایت و دیگر آنچه در این باب بر اهلش آشکار است، همه از همین اهمیت و عظمت شأنی که دربارهی حدیث و تأثیر آن در سرنوشت فرد و جامعهی اسلامی گفته شد، سرچشمه میگیرد. ۷۴/۸/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۶
💠رهبرانقلاب
‼️چاپ این کتاب، با این تصحیح فنّی - که بسیار خوب انجام گرفته - از جمله کارهای بسیار لازم بود. کتاب کافی، اگر از وفات کلینی در ۳۲۹ هجری حساب کنیم، الآن نزدیک ۱۱۰۰ سال است که در دست مردم است و بیش از ۱۰۰سال است که مرجع است و بین جوامع شیعه، دست به دست میگردد و هرگز هیچ فقیه یا متکلّم یا مفسّر شیعه، از این کتاب، مستغنی نبوده است. کافی، کتابِ خیلی مهمّی است و چاپهای فراوانی هم دارد؛ امّا چاپ مصحّح، فنّی و با مراجعهی دقیق به نسخههای اصلی و ذکر گسترده نسخه بدلها، به این صورت، تابهحال نداشتهایم و این کار شما، به نظر من، کار برجسته و مهمّی است. اسناد کافی، تحلیل و حَیلوله و تعلیق و... دارد و اینها را باید تبیین کرد، این کار هم ظاهرا انجام شده و انصافا خیلی با سلیقه هم چاپ شده است. جدا کردن اَسانید از متن روایات، یکی از آن کارهای بسیار خوبی است که انجام گرفته؛ چون خودِ ملاحظه اَسانید کافی، یک دانش است. یعنی اگر کسی نگاه محققانهای به اَسانید کافی داشته باشد و فقط اَسانید آن را بخواند و بررسی کند و کاری به روایات آن هم نداشته باشد، بعد از مطالعهی ۲۰۰ ، ۳۰۰ صفحه، شَمّ رجالی پیدا خواهد کرد. یعنی نفس ملاحظه اَسانید کافی، یک چنین خصوصیتی دارد. به نظر من این کار مهمی است! ۸۸/۲/۳۱
📸کتاب ۱۵جلدی اصول، فروع و روضه کافی همراه اسانید، چاپ دارالحدیث
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۷
💠رهبرانقلاب
‼️عصر کلینی هم، زمان حسّاسی بوده است. حیات شیخ کلینی، منطبق است با دورهی غیبت صغرا. سال وفات شیخ کلینی، ۳۲۹ هجری است و با این که سال ولادت ایشان معلوم نیست، اما اگر حدود هفتاد سال عمر کرده باشد، حوالی سال ۲۶۰ هجری به دنیا آمده است که سال وفات حضرت عسکری و شروع غیبت صُغراست. به نظر من، برای کسانی که میخواهند روی حرکت علمی شیعه فکر و بحث کنند، خیلی مهم است که بدانند این بزرگان، در چه دورهای از دورانهای امامت، زندگی میکردهاند. بههرحال، کار بر روی کافی، بسیار کار خوبی است. البته ظاهرا شیخ کلینی، کتابهای دیگری هم داشتهاند که ما آنها را ندیدهایم و من نمیدانم که سایر آثاری که در الذریعه و کتابهای دیگر به ایشان نسبت داده شده، در اختیار هست یا نیست؛ امّا شاید به اندازه کافی مهم نبودهاند. ضمنا مقدمهی شیخ کلینی بر کافی، به نظرم خیلی مقدمهی مهم و درخشانی است و نشان میدهد که این مرد، چه تسلّطی بر عبارات و کلمات و مطالب و مفاهیم کلامی و... داشته است. نظر من، هر چه روی این اثر ارزشمندْ کار بشود و هر چه از این شخصیّتْ تجلیل بشود، جا دارد! به نظر من، تجلیل از کلینی، تجلیل از علم است؛ تجلیل از دین است؛ تجلیل از تشیّع است. کلینی در زمان خودش هم شخصیت علمی برجستهای بوده است، هم در ری و هم در بغداد. ایشان، سالهای زیادی، شاید حدود بیست سال را در بغداد بودهاند و در آنجا، شاگردان زیادی از ایشان استفاده کردهاند و این، نشان دهنده شخصیت بارز و برجستهی شیخ کلینی است! ۸۸/۲/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۸
💠رهبرانقلاب
‼️یکوقتی به امام عرض کردم: به اعتقاد من پیروزى این نظام فقط به آبروى روحانیّتِ زمان ما انجام نگرفت؛ بلکه آن سرمایه و آن ذخیره و نقدی که خرج شد تا این انقلاب عظیم به پیروزى رسید و این حادثهاى که واقعا معجزه بود تحقّق پیدا کرد، عبارت بود از آبروى روحانیّت شیعه از زمان شیخ کلینى و شیخ طوسى تا زمان ما؛ این اعتقاد من است. امام هم در آن روزى که این مطلب را عرض کردم، مطلب را تلقّى به قبول کردند؛ معلوم بود نظر شریف خود ایشان هم همین است. و این یک واقعیّتى است؛ ما اگر آن ریشهی تاریخى را نداشتیم، مردم آن محبّت و اعتماد را به ما نداشتند و به اشارهی روحانیّت حرکت نمیکردند بهطورى که بیایند جانشان را و فرزندانشان را در یک راهى قربانى کنند. مگر آسان است؟ آن پشتوانه و ذخیره بود؛ حالا آن ذخیره و پشتوانه در نظام جمهورى اسلامى تبلور پیدا کرده. این نظام هم نظام اسلامى است؛ من و شما هم که معمّم هستیم، مظاهر اسلامیم.عرض من این است: اگر ما امروز که دین و روحانیّت قدرت پیدا کرده است، عملى انجام بدهیم که خداى نکرده در آن سرمایه و ذخیرهی قرنها، اندک اختلالى به وجود بیاید و خدشهاى وارد بشود، این ضایعهاى خواهد بود که دیگر جبران آن با یک نسل و دو نسل ممکن نخواهد بود. سرمایهی یک نسل مصرف نشد تا اگر خداى نکرده از بین رفت، یک نسل دیگر بیایند و دوباره این سرمایه را تجدید کنند. ایمان مردم به روحانیّت، ناشى است از سابقهی طولانى روحانیّت شیعه و نفوذ و تأثیر آنها در ذهن مردم و در ایمان مردم. ما این ایمان را باید حفظ کنیم! ۶۸/۵/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۹
💠رهبرانقلاب
‼️"فِی الکافِی عَنِ الباقِرِ علیهالسلام أَکثِر ذِکرَ الموت" یاد مرگ را در ذهن خودت افزایش بده؛ زیاد به فکر مردن باش. "فَإِنَّهُ لَم یُکثِر ذِکرَهُ إِنسانٌ إِلَّا زَهِدَ فِی الدُّنیا" هیچ انسانی نیست که یاد مرگ در او زیاد باشد مگر اینکه نسبت به دنیا بیرغبت میشود. مشکلات عمدهی ماها بهخاطر رغبت در دنیا است؛ این مظاهر زندگی دنیا از مال و ثروت و تجمل و زیباییها و قدرت و زور و اعتبار و مانند اینها که همهاش دنیاست، رغبت به این دنیا به این مظاهر دنیوی است که ماها را میلغزاند. البته اینجور نیست که این مظاهر دنیا بد باشند؛ نه، «أَلمَالُ وَالبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنیَا» هیچ توبیخ نشده کسی برای داشتن مال یا برای داشتن فرزندان و خانواده و از این قبیل؛ آن چیزی که به ما ضرر میزند میل افراطی و شدید به این مظاهر است که انسان را در سر دوراهیها میکشاند به یک سمت غلط؛ آنجایی که انسان باید فداکاری کند نمیکند؛ آنجایی که باید انفاق کند نمیکند. اشکال عمدهی ما انسانهای ضعیف در زندگی دنیا همین است دیگر، رغبت زیادی به دنیا، عشق به دنیا، فریفتگی به دنیا. علاج این فریفتگی چیست؟ ذِکرُ الموت، أَکثِر ذِکرَ الموت، إِکثار ذکر موت؛ اینکه زیاد انسان به یاد مرگ بیفتد. ۹۴/۲/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️فِی الکافی عَنِ الصَّادِقِ عَلیهِالسَّلام کَتَبَ رَجُلٌ إِلَی أَبِیذَرٍّ؛ حضرت امام صادق علیهالسلام میفرمایند: یک نفری در نامهای به جناب ابیذر نوشت: "یَا أَبَاذَرٍّ أَطرِفنِی بِشَیءٍ مِّنَ العِلم" از دانش و معرفتی که داری سخن طرفه و تازهای برای ما بیان کن. "فَکَتَبَ إِلَیه: إِنَّ العِلمَ کَثِیرٌ؛ إِن قَدَرتَ لَا تُسِیءَ إِلَی مَن تُحِبُّهُ، فَافعَل" جناب ابیذر برای او نوشت: برای تو میگویم و آن این است: اگر بتوانی به کسی که او را دوست میداری بدی نکنی، این کار را بکن. یعنی سعی تو این باشد به کسی که او را دوست میداری بدی نکنی. "قَال فَقَالَ لَهُ: وَ هَل رَأَیتَ أَحَداً یُسیءُ إِلَیٰ مَن یُحِبُّه؟" آن شخص به جناب ابیذر گفت -لابد در نامهی بعدی نوشته- که: جناب ابیذر! این هم شد حرف!؟ که به کسی که دوست داری بدی نکن! آیا تا حالا دیدی کسی را که کسی را دوست بدارد در عین حال به او بدی بکند!؟ این چه حرفی است!؟ "فَقَالَ لَه: نَعَم نَفسُکَ أَحَبُّ الأَنفُسَ إِلَیک فَإِن أَنتَ عَصَیتَ اللهَ تَعَالَیٰ فَقَد أَسَأتَ إِلَیهَا" جناب ابیذر در جواب او فرمود: بله، دیدیم؛ خود تو محبوبترین موجودات و انسانهای عالم پیش خودت هستی؛ خودت را خیلی دوست میداری؛ از همه بیشتر خودت را دوست میداری؛ وقتی معصیت میکنی، به این محبوب خودت که نفس خودت و شخص خودت است بدی کردهای. پس ببین که میشود انسان چیزی را دوست بدارد و به آن بدی بکند که آن عبارت است از نفس انسان! ۹۴/۲/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
جهادتبیینی
🗓۱۹ اردیبهشت ماه 🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️کلینى جزو بزرگترین علماى محدّث ما است! ۹۴/۸/۲۵
🗓بمناسبت ۱۹ اردیبهشت ماه
🏳روز بزرگداشت شیخ کلینی
📲۱۰ پست درکانال جهادتبیینی
⚠️توجه؛
‼️مطالعه مطالب از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه اردیبهشت سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️نام لار در تاریخ اخیر ایران از نام مرحوم آیةالله العظمی آقا سیدعبدالحسین لاری، قابل جداکردن نیست. هر جا یادی از لار و نگاهی به تاریخ صد ساله، صد و بیست سالهی اخیر کشور بشود، نام این مرد بزرگ در این تاریخچه، برجسته و درخشنده است. نمیخواهیم به افتخار به گذشتگان اکتفا کنیم، اما میخواهیم از راه شناختن تاریخ خود، گذشتهی خود و برجستگان این تاریخ، خود را درست بشناسیم؛ امروزمان را درست بفهمیم و راه فردامان را تشخیص بدهیم و باز کنیم. منطقهی لارستان در صد و اندی سال پیش به همت این مرد بزرگ و کمک مردم این منطقه - مردم شهرها و عشایر - یک حرکت اسلامی بسیار پرماجرائی را در تاریخ ما ثبت کردند. اگر ارزیابی ما در بارهی ملتها تابع این است که مقدار آگاهی آنها را بسنجیم، مقدار عزم و ارادهی ملی آنها را بسنجیم، روشنبینی و شجاعت آنها در اقدام را بسنجیم - اگر این وسیلهی سنجش قدر و قیمت جمعیتها و ملتهاست - باید بگوئیم مردم لار و منطقهی لارستانِ بزرگ، به حسب این مقیاسها و معیارها جزو برجستهترین مردم کشورِ پهناور ما هستند. آن روزی که مسئلهی آزادیخواهی و مبارزهی با استبداد در کمتر نقطهای از کشور مطرح بود، در این منطقه به برکت روحانیتِ این مجتهد بزرگ و آگاه، مسئلهی مبارزه با استبداد برای مردم مطرح شد. ۸۷/۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه اردیبهشت سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در مورد مرحوم سید عبدالحسین لاری، اوّلاً باید بگویم که لار در این زمینه اقبال آورده است؛ چون ایشان که اهل لار نیستند، دزفولی هستند؛ منتها هیچ کس ایشان را به اسم دزفول نمیشناسد - حتّی اولاد ایشان هم خودشان را لاری میدانند که البته اولادشان لاری هستند - ولی از بس شخصیت ایشان، شخصیت برجسته و بزرگی بود، اصلاً گذشتهی ایشان در شخصیت مرحوم آقا سید عبدالحسین محو شد! این هم از خصوصیّات ایشان است که «از کجا بوده و چه بوده» فراموش شد. وجود خود ایشان و آن شخصیت عظیم علمی و بشری که داشتند، بر همهی گذشتهی زندگیشان غالب شد. در واقع از جمله کسانی هستند که گذشتگان ایشان به ایشان بزرگ میشوند؛ ایشان به گذشتگان خودشان بزرگ نمیشوند. هر کس هم به ایشان منسوب است، عظمت پیدا میکند، نه اینکه چون ایشان اهل فلان شهرند، به خاطر فلان شهر، یا به خاطر فلان پدر، یا فلان خویشاوند، بزرگ شوند. خویشاوندان به حساب ایشان بزرگ میشوند. مرحوم آقا سید عبدالحسین، تحقیقاً از جملهی این اشخاصند. ۷۷/۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه اردیبهشت سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری۳
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی لاریها به سامره میروند که کسی را بیاورند، میرزا میگوید آقا سیدعبدالحسین را ببرید. من نظیر این را در یک، یا دو مورد از میرزا سراغ دارم که کسی را فرستاده است، مثل آقا میرزا حسین سبزواری است که او هم از بزرگان است - هم حکیم است، هم فقیه است - در مورد مرحوم آقا میرزا حسین سبزواری هم سبزواریها میروند و از میرزا میخواهند؛ ایشان نامهای مینویسد که «دلم نمیآید ایشان را بفرستم؛ اما شما میخواهید، چارهای نیست.» در مورد آقا سید عبدالحسین هم چنین وضعی است؛ چون شخصیت بزرگ و معروفی بودهاند، ایشان را به آن منطقهی فارس میفرستند. البته میشود گفت که آن وقت مرکزیّت شیراز، مثل امروز نبوده است. در واقع شیرازِ امروز، طوری است که کلّ فارس در آن، گم است، آن زمان اینطور نبوده؛ بلکه هرجایی از فارس، حکم خودش و شیراز هم حکم خودش را داشته است - منطقهی فارس و منطقهی جنوب، شامل بوشهر و همهی این شهرها میشده است - من بعید هم نمیدانم علّت اینکه میرزای شیرازی با آن بینش سیاسی، آقا سید عبدالحسین را برای لار معرفی میکند و میگوید ببرید، این بوده است که میرزا واقف به قضایای جنوب ایران و آن گرفتاریهای بوشهر و حضور انگلیسیها بوده، و میدانسته است که این جوهر و این فلز، مناسب چنین شرایطی است؛ که بعد هم حدس میرزا درست درآمد و آقا سید عبدالحسین، شخصیت خودشان را آنجا نشان دادند. ۷۷/۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه اردیبهشت سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری/۴
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم آسید عبدالحسین لاری در بین شخصیتهای برجسته سیاسی_روحانى یک شخصیت فوقالعاده برجسته است! ۸۴/۵/۱۵
‼️آشنایی نسل کنونی انقلاب با چهرهی نورانی علمی و سیاسی و جهادی و اخلاقی این شخصیت بزرگ، میتواند برگ زرین تازهای از کتاب قطور افتخارات ملی ایرانیان را در برابر چشم آنان بگشاید؛ و آنان را با تجربههای پیشین خود، که برای امروز و آینده، درس و سرمشق است، هر چه بیشتر آشنا سازد. مرحوم آیت الله العظمی آقا سید عبدالحسین لاری در میان علمای معاصر خود، از امتیازات ویژهای برخوردار بوده است؛ و به گمان زیاد، همین ویژگیها موجب آن شده است که میرزای بزرگ مجدد شیرازی او را از سامرا و از حلقهی گرم تعلیم و تعلم آن حوزهی بزرگ ، و از میان شاگردان خود برگزیده، به منطقهی فارس و بو شهر، که خود از وضعیت حساس آن به خوبی مطلع بوده است، گسیل دارد. آن روز منطقهی فارس و بو شهر، اسیر سلطهی جبار نظامیان انگلیسی بود. و این قطعهی خونین از میهن و ملت ما، از اشغال خشن و ظالمانهی نظامیان و سیاستمداران انگلیسی، در رنج و مصیبت میزیست! ۷۷/۲/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه اردیبهشت سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری/۵
💠رهبرانقلاب
‼️متاسفانه مردم ما نمیدانند که وقتی انگلیسیها در بوشهر نیرو پیاده کردند، مرحوم آیةالله العظمی سیّد عبدالحسین لاری - آن ملای مجاهد طراز اول - اعلام جهاد داد و مردم را مسلح کرد و خودش نیز مسلح شد و پیشاپیش مردم حرکت و جهاد کرد! ۷۰/۱۲/۱۴
‼️آن روزی که مقاومت در مقابل اشغالگران خارجی برای بسیاری از ملتهای منطقهی ما و ملت خود ما چندان معنای روشنی نداشت، مردم منطقهی لارستان به رهبری این سید بزرگوار در برابر اشغال انگلیس ایستادند؛ در مقابل زورگوئی انگلیسها جان خودشان را کف دست قرار دادند. مرحوم آیةاللَّه آ سید عبدالحسین لاری در نامهای که به فرزند خودش مینویسد، مینویسد فشارها زیاد است، اما من تا آخرین قطرهی خون خودم ایستادهام. وقتی رهبر اینجور است، وقتی پیشوای مردم اینجور صادقانه میایستد، به طور طبیعی عزم و ارادهی ملی در جهت درست به کار میافتد و ملتها را هدایت میکند! بعد از آن بزرگوار هم فرزند او، مرحوم آیةاللَّه آ سید عبدالمحمد - که شخصیت برجستهی روحانی است - هم مبارزاتی را انجام دادند. ۸۷/۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری/۶
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم سیدعبدالحسین لاری چهرهی برجسته و ممتازی بود که در حدود صد سال قبل، در همین استان و به کمک عشایر غیور و دلیر استان فارس، مبارزات خودش را شروع کرد؛ با سلطهی انگلیسها مبارزه کرد؛ برای استقرار نظام قانونی و مشروطیت مبارزه کرد؛ برای تشکیل حکومت اسلامی مبارزه کرد. روحانیت استان از این نمونهها بسیار دارد که همه هم به کمک مردم مؤمن و غیور استان فارس - چه عشایر و چه مردم شهرها و چه بخصوص شهر شیراز - مستظهر بودهاند. ۸۷/۲/۱۱
‼️در هر دورهای از دورههای طاغوت که میان روحانیت و علماء و دستگاههای استکباری و استبدادی برخورد و اصطکاکی پیش آمده است، عشایر به عنوان نیروهایی برای روحانیت، در مقابل قدرتهای مستبد و زورگو ایستادهاند. در همین استان فارس، عشایر در مقابل سلطهی انگلیس ایستادند و با انگلیس مبارزه کردند؛ در مقابل سلطهی استبدادی پادشاهان دوران طاغوت - در دوران قاجاریه و در حول و حوش نهضت روحانی بزرگ، مرحوم آیةالله سید عبدالحسین لاری - ایستادگی کردند؛ بعد از آن در دوران رضاخان و بعد هم در دوران نهضت روحانیت، عشایر غیرت عشایری خود و اعتقاد عمیق خود به دین را نشان دادند. این را حفظ کنید. ۸۷/۲/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini