🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️به نظر من، یکی از اغلاط مشهور در مورد شخصیت کلینی، این است که کلینی را فقط محدّث میدانند، درحالیکه به نظر من، شیخ کلینی، یک متکلّم است. هر کس کافی را نگاه کند، میفهمد که این مرد، یک متکلّم است، در عین این که مسلّما محدّث بزرگی هم هست؛ امّا کیفیت تبویب ابواب کافی و تقدیم و تأخیر این ابواب، از همان اوّل که شروع میکند، ناظر به مسائل کلامیِ رایج در آن دوره است. کلینی، حقّا و انصافا شخصیت بسیار عظیمی است. مشایخ فراوانی دارد. نزدیک به پنجاه استاد دارد که این اساتید، در کافی، مشخّصاند و مرحوم آیهالله بروجردی، در اوّل کتاب «اَسانیدُ الکافی»، به تفصیل، آنها را ذکر کردهاند و به نظر من، یکی از کتابهای انصافا خیلی خوب که باید مورد توجّه مجموعهی شما قرار بگیرد، همین کتاب اَسانیدُ الکافی است که مرحوم آقای بروجردی تنظیم کردهاند. البته یکی از فضلای قم هم این را به شکل دیگری چاپ کردهاند؛ لیکن این کتاب، کتاب مهمّی است و بخصوص از مقدّمهای که خود مرحوم آقای بروجردی، درباره کافی و ابواب آن و مشایخ کلینی بر این کتاب نوشتهاند، به نظر من، ملاییِ مرحوم آقای بروجردی در این رشته، روشن میشود، که البته وضع ایشان روشن است. ۸۸/۲/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️اهتمام به حدیث، پس از تمسک به کتاب حکیم حمید، برترین وظیفهیی است که عالم دین بدان مکلف است، این، استضائه از انوار علم و حکمتی است که از کلام و تعلیم و هدایت پیامبر مکرم اسلام و ائمهی معصومین ساطع میگردد و خرد و اندیشهی انسانی را دستگیری و راهنمایی، و زندگی بشر را برخوردار از سلوک حکیمانه و خردمندانه میکند. و چنین است که حضرت ابی جعفر به جابر میفرماید: یا جابر و الله لحدیث تصیبه من صادق فی حلال و حرام، خیر لک مما طلعت علیه الشمس حتی تغرب. در تاریخ علم دین، جمع حدیث و حمل و فهم و درک و شرح آن، یکی از بزرگترین و طولانیترین فصول است و با یک نظر، حدیث، ما در بسیاری از علوم اسلامی یا همهی آنهاست، و از این رواست که عالم دین شناس بزرگ اقدم، شیخ کلینی رحمه الله تعالی در مقدمهی کتاب کافی شریف، حدیث را برابر با علم دین دانسته و آن را محور علم و ایمان به شمار آورده است. دقت و باریکبینی فقهاء و علمای برجستهی سلف در امر حدیث و چگونگی تحمل آن و شرایط وثوق به روایت و دیگر آنچه در این باب بر اهلش آشکار است، همه از همین اهمیت و عظمت شأنی که دربارهی حدیث و تأثیر آن در سرنوشت فرد و جامعهی اسلامی گفته شد، سرچشمه میگیرد. ۷۴/۸/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۶
💠رهبرانقلاب
‼️چاپ این کتاب، با این تصحیح فنّی - که بسیار خوب انجام گرفته - از جمله کارهای بسیار لازم بود. کتاب کافی، اگر از وفات کلینی در ۳۲۹ هجری حساب کنیم، الآن نزدیک ۱۱۰۰ سال است که در دست مردم است و بیش از ۱۰۰سال است که مرجع است و بین جوامع شیعه، دست به دست میگردد و هرگز هیچ فقیه یا متکلّم یا مفسّر شیعه، از این کتاب، مستغنی نبوده است. کافی، کتابِ خیلی مهمّی است و چاپهای فراوانی هم دارد؛ امّا چاپ مصحّح، فنّی و با مراجعهی دقیق به نسخههای اصلی و ذکر گسترده نسخه بدلها، به این صورت، تابهحال نداشتهایم و این کار شما، به نظر من، کار برجسته و مهمّی است. اسناد کافی، تحلیل و حَیلوله و تعلیق و... دارد و اینها را باید تبیین کرد، این کار هم ظاهرا انجام شده و انصافا خیلی با سلیقه هم چاپ شده است. جدا کردن اَسانید از متن روایات، یکی از آن کارهای بسیار خوبی است که انجام گرفته؛ چون خودِ ملاحظه اَسانید کافی، یک دانش است. یعنی اگر کسی نگاه محققانهای به اَسانید کافی داشته باشد و فقط اَسانید آن را بخواند و بررسی کند و کاری به روایات آن هم نداشته باشد، بعد از مطالعهی ۲۰۰ ، ۳۰۰ صفحه، شَمّ رجالی پیدا خواهد کرد. یعنی نفس ملاحظه اَسانید کافی، یک چنین خصوصیتی دارد. به نظر من این کار مهمی است! ۸۸/۲/۳۱
📸کتاب ۱۵جلدی اصول، فروع و روضه کافی همراه اسانید، چاپ دارالحدیث
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۷
💠رهبرانقلاب
‼️عصر کلینی هم، زمان حسّاسی بوده است. حیات شیخ کلینی، منطبق است با دورهی غیبت صغرا. سال وفات شیخ کلینی، ۳۲۹ هجری است و با این که سال ولادت ایشان معلوم نیست، اما اگر حدود هفتاد سال عمر کرده باشد، حوالی سال ۲۶۰ هجری به دنیا آمده است که سال وفات حضرت عسکری و شروع غیبت صُغراست. به نظر من، برای کسانی که میخواهند روی حرکت علمی شیعه فکر و بحث کنند، خیلی مهم است که بدانند این بزرگان، در چه دورهای از دورانهای امامت، زندگی میکردهاند. بههرحال، کار بر روی کافی، بسیار کار خوبی است. البته ظاهرا شیخ کلینی، کتابهای دیگری هم داشتهاند که ما آنها را ندیدهایم و من نمیدانم که سایر آثاری که در الذریعه و کتابهای دیگر به ایشان نسبت داده شده، در اختیار هست یا نیست؛ امّا شاید به اندازه کافی مهم نبودهاند. ضمنا مقدمهی شیخ کلینی بر کافی، به نظرم خیلی مقدمهی مهم و درخشانی است و نشان میدهد که این مرد، چه تسلّطی بر عبارات و کلمات و مطالب و مفاهیم کلامی و... داشته است. نظر من، هر چه روی این اثر ارزشمندْ کار بشود و هر چه از این شخصیّتْ تجلیل بشود، جا دارد! به نظر من، تجلیل از کلینی، تجلیل از علم است؛ تجلیل از دین است؛ تجلیل از تشیّع است. کلینی در زمان خودش هم شخصیت علمی برجستهای بوده است، هم در ری و هم در بغداد. ایشان، سالهای زیادی، شاید حدود بیست سال را در بغداد بودهاند و در آنجا، شاگردان زیادی از ایشان استفاده کردهاند و این، نشان دهنده شخصیت بارز و برجستهی شیخ کلینی است! ۸۸/۲/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۸
💠رهبرانقلاب
‼️یکوقتی به امام عرض کردم: به اعتقاد من پیروزى این نظام فقط به آبروى روحانیّتِ زمان ما انجام نگرفت؛ بلکه آن سرمایه و آن ذخیره و نقدی که خرج شد تا این انقلاب عظیم به پیروزى رسید و این حادثهاى که واقعا معجزه بود تحقّق پیدا کرد، عبارت بود از آبروى روحانیّت شیعه از زمان شیخ کلینى و شیخ طوسى تا زمان ما؛ این اعتقاد من است. امام هم در آن روزى که این مطلب را عرض کردم، مطلب را تلقّى به قبول کردند؛ معلوم بود نظر شریف خود ایشان هم همین است. و این یک واقعیّتى است؛ ما اگر آن ریشهی تاریخى را نداشتیم، مردم آن محبّت و اعتماد را به ما نداشتند و به اشارهی روحانیّت حرکت نمیکردند بهطورى که بیایند جانشان را و فرزندانشان را در یک راهى قربانى کنند. مگر آسان است؟ آن پشتوانه و ذخیره بود؛ حالا آن ذخیره و پشتوانه در نظام جمهورى اسلامى تبلور پیدا کرده. این نظام هم نظام اسلامى است؛ من و شما هم که معمّم هستیم، مظاهر اسلامیم.عرض من این است: اگر ما امروز که دین و روحانیّت قدرت پیدا کرده است، عملى انجام بدهیم که خداى نکرده در آن سرمایه و ذخیرهی قرنها، اندک اختلالى به وجود بیاید و خدشهاى وارد بشود، این ضایعهاى خواهد بود که دیگر جبران آن با یک نسل و دو نسل ممکن نخواهد بود. سرمایهی یک نسل مصرف نشد تا اگر خداى نکرده از بین رفت، یک نسل دیگر بیایند و دوباره این سرمایه را تجدید کنند. ایمان مردم به روحانیّت، ناشى است از سابقهی طولانى روحانیّت شیعه و نفوذ و تأثیر آنها در ذهن مردم و در ایمان مردم. ما این ایمان را باید حفظ کنیم! ۶۸/۵/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۹
💠رهبرانقلاب
‼️"فِی الکافِی عَنِ الباقِرِ علیهالسلام أَکثِر ذِکرَ الموت" یاد مرگ را در ذهن خودت افزایش بده؛ زیاد به فکر مردن باش. "فَإِنَّهُ لَم یُکثِر ذِکرَهُ إِنسانٌ إِلَّا زَهِدَ فِی الدُّنیا" هیچ انسانی نیست که یاد مرگ در او زیاد باشد مگر اینکه نسبت به دنیا بیرغبت میشود. مشکلات عمدهی ماها بهخاطر رغبت در دنیا است؛ این مظاهر زندگی دنیا از مال و ثروت و تجمل و زیباییها و قدرت و زور و اعتبار و مانند اینها که همهاش دنیاست، رغبت به این دنیا به این مظاهر دنیوی است که ماها را میلغزاند. البته اینجور نیست که این مظاهر دنیا بد باشند؛ نه، «أَلمَالُ وَالبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنیَا» هیچ توبیخ نشده کسی برای داشتن مال یا برای داشتن فرزندان و خانواده و از این قبیل؛ آن چیزی که به ما ضرر میزند میل افراطی و شدید به این مظاهر است که انسان را در سر دوراهیها میکشاند به یک سمت غلط؛ آنجایی که انسان باید فداکاری کند نمیکند؛ آنجایی که باید انفاق کند نمیکند. اشکال عمدهی ما انسانهای ضعیف در زندگی دنیا همین است دیگر، رغبت زیادی به دنیا، عشق به دنیا، فریفتگی به دنیا. علاج این فریفتگی چیست؟ ذِکرُ الموت، أَکثِر ذِکرَ الموت، إِکثار ذکر موت؛ اینکه زیاد انسان به یاد مرگ بیفتد. ۹۴/۲/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت شیخ کلینی/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️فِی الکافی عَنِ الصَّادِقِ عَلیهِالسَّلام کَتَبَ رَجُلٌ إِلَی أَبِیذَرٍّ؛ حضرت امام صادق علیهالسلام میفرمایند: یک نفری در نامهای به جناب ابیذر نوشت: "یَا أَبَاذَرٍّ أَطرِفنِی بِشَیءٍ مِّنَ العِلم" از دانش و معرفتی که داری سخن طرفه و تازهای برای ما بیان کن. "فَکَتَبَ إِلَیه: إِنَّ العِلمَ کَثِیرٌ؛ إِن قَدَرتَ لَا تُسِیءَ إِلَی مَن تُحِبُّهُ، فَافعَل" جناب ابیذر برای او نوشت: برای تو میگویم و آن این است: اگر بتوانی به کسی که او را دوست میداری بدی نکنی، این کار را بکن. یعنی سعی تو این باشد به کسی که او را دوست میداری بدی نکنی. "قَال فَقَالَ لَهُ: وَ هَل رَأَیتَ أَحَداً یُسیءُ إِلَیٰ مَن یُحِبُّه؟" آن شخص به جناب ابیذر گفت -لابد در نامهی بعدی نوشته- که: جناب ابیذر! این هم شد حرف!؟ که به کسی که دوست داری بدی نکن! آیا تا حالا دیدی کسی را که کسی را دوست بدارد در عین حال به او بدی بکند!؟ این چه حرفی است!؟ "فَقَالَ لَه: نَعَم نَفسُکَ أَحَبُّ الأَنفُسَ إِلَیک فَإِن أَنتَ عَصَیتَ اللهَ تَعَالَیٰ فَقَد أَسَأتَ إِلَیهَا" جناب ابیذر در جواب او فرمود: بله، دیدیم؛ خود تو محبوبترین موجودات و انسانهای عالم پیش خودت هستی؛ خودت را خیلی دوست میداری؛ از همه بیشتر خودت را دوست میداری؛ وقتی معصیت میکنی، به این محبوب خودت که نفس خودت و شخص خودت است بدی کردهای. پس ببین که میشود انسان چیزی را دوست بدارد و به آن بدی بکند که آن عبارت است از نفس انسان! ۹۴/۲/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت ۱۹ اردیبهشت ماه
🏳روز بزرگداشت شیخ کلینی
📲۱۰ پست درکانال جهادتبیینی
⚠️توجه؛
‼️مطالعه مطالب از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه اردیبهشت سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️نام لار در تاریخ اخیر ایران از نام مرحوم آیةالله العظمی آقا سیدعبدالحسین لاری، قابل جداکردن نیست. هر جا یادی از لار و نگاهی به تاریخ صد ساله، صد و بیست سالهی اخیر کشور بشود، نام این مرد بزرگ در این تاریخچه، برجسته و درخشنده است. نمیخواهیم به افتخار به گذشتگان اکتفا کنیم، اما میخواهیم از راه شناختن تاریخ خود، گذشتهی خود و برجستگان این تاریخ، خود را درست بشناسیم؛ امروزمان را درست بفهمیم و راه فردامان را تشخیص بدهیم و باز کنیم. منطقهی لارستان در صد و اندی سال پیش به همت این مرد بزرگ و کمک مردم این منطقه - مردم شهرها و عشایر - یک حرکت اسلامی بسیار پرماجرائی را در تاریخ ما ثبت کردند. اگر ارزیابی ما در بارهی ملتها تابع این است که مقدار آگاهی آنها را بسنجیم، مقدار عزم و ارادهی ملی آنها را بسنجیم، روشنبینی و شجاعت آنها در اقدام را بسنجیم - اگر این وسیلهی سنجش قدر و قیمت جمعیتها و ملتهاست - باید بگوئیم مردم لار و منطقهی لارستانِ بزرگ، به حسب این مقیاسها و معیارها جزو برجستهترین مردم کشورِ پهناور ما هستند. آن روزی که مسئلهی آزادیخواهی و مبارزهی با استبداد در کمتر نقطهای از کشور مطرح بود، در این منطقه به برکت روحانیتِ این مجتهد بزرگ و آگاه، مسئلهی مبارزه با استبداد برای مردم مطرح شد. ۸۷/۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه اردیبهشت سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در مورد مرحوم سید عبدالحسین لاری، اوّلاً باید بگویم که لار در این زمینه اقبال آورده است؛ چون ایشان که اهل لار نیستند، دزفولی هستند؛ منتها هیچ کس ایشان را به اسم دزفول نمیشناسد - حتّی اولاد ایشان هم خودشان را لاری میدانند که البته اولادشان لاری هستند - ولی از بس شخصیت ایشان، شخصیت برجسته و بزرگی بود، اصلاً گذشتهی ایشان در شخصیت مرحوم آقا سید عبدالحسین محو شد! این هم از خصوصیّات ایشان است که «از کجا بوده و چه بوده» فراموش شد. وجود خود ایشان و آن شخصیت عظیم علمی و بشری که داشتند، بر همهی گذشتهی زندگیشان غالب شد. در واقع از جمله کسانی هستند که گذشتگان ایشان به ایشان بزرگ میشوند؛ ایشان به گذشتگان خودشان بزرگ نمیشوند. هر کس هم به ایشان منسوب است، عظمت پیدا میکند، نه اینکه چون ایشان اهل فلان شهرند، به خاطر فلان شهر، یا به خاطر فلان پدر، یا فلان خویشاوند، بزرگ شوند. خویشاوندان به حساب ایشان بزرگ میشوند. مرحوم آقا سید عبدالحسین، تحقیقاً از جملهی این اشخاصند. ۷۷/۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه اردیبهشت سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری۳
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی لاریها به سامره میروند که کسی را بیاورند، میرزا میگوید آقا سیدعبدالحسین را ببرید. من نظیر این را در یک، یا دو مورد از میرزا سراغ دارم که کسی را فرستاده است، مثل آقا میرزا حسین سبزواری است که او هم از بزرگان است - هم حکیم است، هم فقیه است - در مورد مرحوم آقا میرزا حسین سبزواری هم سبزواریها میروند و از میرزا میخواهند؛ ایشان نامهای مینویسد که «دلم نمیآید ایشان را بفرستم؛ اما شما میخواهید، چارهای نیست.» در مورد آقا سید عبدالحسین هم چنین وضعی است؛ چون شخصیت بزرگ و معروفی بودهاند، ایشان را به آن منطقهی فارس میفرستند. البته میشود گفت که آن وقت مرکزیّت شیراز، مثل امروز نبوده است. در واقع شیرازِ امروز، طوری است که کلّ فارس در آن، گم است، آن زمان اینطور نبوده؛ بلکه هرجایی از فارس، حکم خودش و شیراز هم حکم خودش را داشته است - منطقهی فارس و منطقهی جنوب، شامل بوشهر و همهی این شهرها میشده است - من بعید هم نمیدانم علّت اینکه میرزای شیرازی با آن بینش سیاسی، آقا سید عبدالحسین را برای لار معرفی میکند و میگوید ببرید، این بوده است که میرزا واقف به قضایای جنوب ایران و آن گرفتاریهای بوشهر و حضور انگلیسیها بوده، و میدانسته است که این جوهر و این فلز، مناسب چنین شرایطی است؛ که بعد هم حدس میرزا درست درآمد و آقا سید عبدالحسین، شخصیت خودشان را آنجا نشان دادند. ۷۷/۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه اردیبهشت سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری/۴
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم آسید عبدالحسین لاری در بین شخصیتهای برجسته سیاسی_روحانى یک شخصیت فوقالعاده برجسته است! ۸۴/۵/۱۵
‼️آشنایی نسل کنونی انقلاب با چهرهی نورانی علمی و سیاسی و جهادی و اخلاقی این شخصیت بزرگ، میتواند برگ زرین تازهای از کتاب قطور افتخارات ملی ایرانیان را در برابر چشم آنان بگشاید؛ و آنان را با تجربههای پیشین خود، که برای امروز و آینده، درس و سرمشق است، هر چه بیشتر آشنا سازد. مرحوم آیت الله العظمی آقا سید عبدالحسین لاری در میان علمای معاصر خود، از امتیازات ویژهای برخوردار بوده است؛ و به گمان زیاد، همین ویژگیها موجب آن شده است که میرزای بزرگ مجدد شیرازی او را از سامرا و از حلقهی گرم تعلیم و تعلم آن حوزهی بزرگ ، و از میان شاگردان خود برگزیده، به منطقهی فارس و بو شهر، که خود از وضعیت حساس آن به خوبی مطلع بوده است، گسیل دارد. آن روز منطقهی فارس و بو شهر، اسیر سلطهی جبار نظامیان انگلیسی بود. و این قطعهی خونین از میهن و ملت ما، از اشغال خشن و ظالمانهی نظامیان و سیاستمداران انگلیسی، در رنج و مصیبت میزیست! ۷۷/۲/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه اردیبهشت سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری/۵
💠رهبرانقلاب
‼️متاسفانه مردم ما نمیدانند که وقتی انگلیسیها در بوشهر نیرو پیاده کردند، مرحوم آیةالله العظمی سیّد عبدالحسین لاری - آن ملای مجاهد طراز اول - اعلام جهاد داد و مردم را مسلح کرد و خودش نیز مسلح شد و پیشاپیش مردم حرکت و جهاد کرد! ۷۰/۱۲/۱۴
‼️آن روزی که مقاومت در مقابل اشغالگران خارجی برای بسیاری از ملتهای منطقهی ما و ملت خود ما چندان معنای روشنی نداشت، مردم منطقهی لارستان به رهبری این سید بزرگوار در برابر اشغال انگلیس ایستادند؛ در مقابل زورگوئی انگلیسها جان خودشان را کف دست قرار دادند. مرحوم آیةاللَّه آ سید عبدالحسین لاری در نامهای که به فرزند خودش مینویسد، مینویسد فشارها زیاد است، اما من تا آخرین قطرهی خون خودم ایستادهام. وقتی رهبر اینجور است، وقتی پیشوای مردم اینجور صادقانه میایستد، به طور طبیعی عزم و ارادهی ملی در جهت درست به کار میافتد و ملتها را هدایت میکند! بعد از آن بزرگوار هم فرزند او، مرحوم آیةاللَّه آ سید عبدالمحمد - که شخصیت برجستهی روحانی است - هم مبارزاتی را انجام دادند. ۸۷/۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری/۶
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم سیدعبدالحسین لاری چهرهی برجسته و ممتازی بود که در حدود صد سال قبل، در همین استان و به کمک عشایر غیور و دلیر استان فارس، مبارزات خودش را شروع کرد؛ با سلطهی انگلیسها مبارزه کرد؛ برای استقرار نظام قانونی و مشروطیت مبارزه کرد؛ برای تشکیل حکومت اسلامی مبارزه کرد. روحانیت استان از این نمونهها بسیار دارد که همه هم به کمک مردم مؤمن و غیور استان فارس - چه عشایر و چه مردم شهرها و چه بخصوص شهر شیراز - مستظهر بودهاند. ۸۷/۲/۱۱
‼️در هر دورهای از دورههای طاغوت که میان روحانیت و علماء و دستگاههای استکباری و استبدادی برخورد و اصطکاکی پیش آمده است، عشایر به عنوان نیروهایی برای روحانیت، در مقابل قدرتهای مستبد و زورگو ایستادهاند. در همین استان فارس، عشایر در مقابل سلطهی انگلیس ایستادند و با انگلیس مبارزه کردند؛ در مقابل سلطهی استبدادی پادشاهان دوران طاغوت - در دوران قاجاریه و در حول و حوش نهضت روحانی بزرگ، مرحوم آیةالله سید عبدالحسین لاری - ایستادگی کردند؛ بعد از آن در دوران رضاخان و بعد هم در دوران نهضت روحانیت، عشایر غیرت عشایری خود و اعتقاد عمیق خود به دین را نشان دادند. این را حفظ کنید. ۸۷/۲/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری/۷
💠رهبرانقلاب
‼️قضایای مربوط به آزادی و هویّت ملی و که در بیانات ایشان هست، سالها قبل از مشروطه بر زبان و قلمشان جاری شده است. شاید ده سال قبل از مشروطه - حدود سال ۱۳۱۵ق - ایشان آن بیانات و اظهار حضور سیاسی قوی را در آنجا داشتهاند؛ مبارزه با انگلیسیها را با آن شدت داشتهاند! انگلیسیها هم در مسائل اجتماعی، انصافاً آدمهای خیلی چیزفهمی بودند - هنوز هم ما در بین این خارجیهای متجاوز، کسی را نداریم که مسائل ایران را به قدر انگلیسیها فهمیده باشد! انگلیسیها مسائل درونی و این لایههای طبقاتی جامعهی ما را خوب میفهمند - نکات را خوب میفهمیدند و روی آنها حساب میکردند و ترتیب اثر میدادند. امریکاییها در این ۵۰سالی که در مملکت ما بودند، از خودشان در شناخت قضایای درونی ایران، خیلی کُندذهنی نشان دادند! روسها هم که اصلاً هیچ! انگلیسیها آن لایههای طبقاتی را که شأن روحانی کجاست، شأن کاسبِ بازاری کجاست، شأن سیاستمدار کجاست، شأن شازدهها کجاست و با هر کس باید چگونه رفتار کرد، خیلی خوب فهمیدند و از همهی آنها کار میگرفتند! آنها فهمیدند که این آخوند، خطرناک است؛ بایستی با همهی وجود سعی کنند که این آخوند را از بین ببرند! انگلیسیها از اوّل، نسبت به ایشان، این احساس را پیدا کردند و تا آخر هم همین قضیه ادامه پیدا کرد؛ تا وقتی که ایشان در سال چهل و دو به رحمت ایزدی رفتند. ۷۷/۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری/۸
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم سید عبدالحسین لاری پرچم جهاد و مبارزهی با اشغالگران را برافراشت؛ و اولین نمونهی کوچک، ولی پرمعنا از حکومت اسلامی را، در این خطه تشکیل داد. بدیهیست که عده و عدهی اشغالگران انگلیسی و رجال سیاسی و درباری دستنشاندهی آنان، توانستند بر مجموعهی کوچک و مؤمن، ولی تهیدست پیرامون سید بزرگوار فائق آیند و آن بزرگوار و خانوادهاش را به محنتی سخت دچار کنند؛ ولی ندای حقطلبانه و ظلمستیز آن عالم دینی راستین را نتوانستند خاموش سازند.
و آن روحانی جلیلالقدر یک بار دیگر در جریان مشروطیت ایران، حضور روحیه قوی و ذهن روشن و درک عمیق خود از قضایای کشور را، به نمایش گذاشت. علم عدالت خواهی و مبارزهی با استبداد قاجاری را، در منطقهی فارس برافراشت. بیشک مرحوم آیتاللهالعظمی سید عبدالحسین لاری یکی از فقهای بزرگ و کمنظیریست که به طور یکسان، عرصهی علم دین، و صحنهی جهاد و سیاست را، با مشعل فروزان وجود خویش روشن ساخته است. او یکی از مفاخر حوزههای علمیه، و یکی از شخصیتهای برجستهی تاریخ ایران است. سزاست که دربارهی ابعاد علمی و اخلاقی و جهادی و سیاسی این شخصیت بزرگ، تحقیق و تفحصی شایسته، صورت گیرد و اندکی از حق عظیم او و خاندان با فضیلتش ادا شود. ۷۷/۲/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهدبصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری/۹
💠رهبرانقلاب
‼️شخصیت ایشان، شخصیتی است که هرچه بشود، جادارد برایش کار شود. ایشان در زمینه فهم سیاسی هم عجیبند! من آن زمان که راجع به ایشان فکر و مطالعه میکردم و قدری یادداشت مینوشتم، دیدم تعبیراتی در بیانات ایشان است که این تعبیرات، امروز هم نو است؛ یعنی ایشان یک روحانی نیست که در خانهاش نشسته و وقتی یک خلاف شرعی انجام میگیرد، میخواهد علیه این خلاف شرع، داد بکشد! اصلاًاین نیست. قضیه یک بینش روشن سیاسی است. میفهمند که بر سر محیط و کشور چه میآید و احساس میکنند تکلیفی دارند و میخواهند علیه آن وضع، قیام کنند. ایشان، استعمار خارجی، واردات کالاهای خارجی، تسلط فرهنگی خارجی را در ضمن بیاناتشان به نحوی گنجاندند که انسان به وضوح، آن را مشاهده میکند! اگر شخصیت ایشان از این جهات، مورد توجه قرار گیرد و به مردم ایران معرفی شود، به نظر من خیلی شایسته است. مرحوم آقا سید عبدالحسین در نوع خودشان، یک روحانی بینظیرند؛ یعنی بنده شبیه ایشان را در بین روحانیون برجسته دورههای خودمان سراغ ندارم! آن جنبهی علمی، فکری و سیاسی ایشان است. از جنبهی عملی هم ایشان، جهاد و تشکیل حکومت و سکّه و تمبر و از این کارها داشتهاند. اینها چیزهایی است که من نظیرش را تا زمان خودمان - یعنی تا زمان امام - واقعاً در هیچ کس سراغ ندارم؛ با این عظمت مقام و شموخ آن مرتبهی علمی و سیاسی و فرهنگی و آگاهی و شجاعت. ٧٧/۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهدبصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️اگر مرحوم آقا سید عبدالحسین، در نجف میماندند، حدس من این است که ایشان کسی شبیه مرحوم آقا سید محمدکاظم، مثل آخوند خراسانی، مثل آقا میرزا محمّدتقی شیرازی، در ردیف اوّلِ طبقهی بعد از میرزا قرار میگرفتند؛ یعنی چنین شخصیتی بودند. این مرد وقتی که میخواهند بلند شوند و به شهری بروند که به عمرشان در آنجا پا نگذاشته و آنجا را نمیشناسند - فقط یک عدّه آمده بودند و ایشان را برای علم و تدوین علم میخواستند - هیچ شرطی جز این ندارند که چند نفر طلبه به من داده شود که من با طلبههای خودم بروم و درس را شروع کنم! این نکتهی خیلی عجیبی در زندگی ایشان است! یک مشت طلبه را با خود به آنجا میبرند و از اوّل، بساط علم را برپا میکنند. بنابراین شخصیت علمی ایشان برجسته است. شخصیت زهدی ایشان نیز، هم در اینجا معلوم میشود، هم بعد معلوم میگردد؛ منتها آن چیزی که در زندگی مرحوم آقا سید عبدالحسین، خیلی برجسته است - که همهی چیزهای دیگر را تحتالشّعاع قرار میدهد - شخصیت سیاسی ایشان است که نشاندهندهی جوهر انسانیشان است. ۷۷/۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهدبصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️عکسی از مرحوم میرزای شیرازی در حال نماز وجود دارد که شاگردان عمدهی ایشان، پشت سرش نشستهاند. آدم میتواند عکس آقا سید عبدالحسین را آنجا بشناسد. البته قطعی نیست؛ لیکن من تقریباً اطمینان دارم، ایشان است. انسان در آن عکس، پشت سر میرزای شیرازی، آقا سید محمدکاظم یزدی را میبیند. چند نفر از این بزرگان و معاریفِ شاگردان میرزا نشستهاند. من در آن عکس، سید عبدالحسین لاری را - به احتمال زیاد - شناسایی کردم و به نظرم میرسد که ایشان در ردیفِ اوّلند. در دستگاه میرزای شیرازی، همه چیز منظّم و مرتب بوده؛ یعنی بلاشک هر کس در صف اول نماز و پشت سر ایشان مینشسته، در ردیف اوّل محسوب میشده است. کمااینکه شرعاً مستحبّ است که اهل فضل و معنویت، پشت سرِ امام بنشینند که اگر برای امام در حال نماز، حادثهای پیشامد کرد، مردم بعد از او، یک امام قطعی داشته باشند که بایستد و پشت سر او نماز را ادامه دهند. این شرعاً هم مستحبّ است. بخصوص که در دستگاه میرزای شیرازی، البته همه چیز مرتّب و منظّم و با نظامی انجام میگرفته است. من حدس میزنم که آن ردیف جلو، پشت سر مرحوم میرزا - که در عکس قابل شناسایی است - زبدهی شاگردان میرزا و برجستهترین آنها هستند که عکس ایشان هم هست! ۷۷/۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه اردیبهشت سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارزضدانگلیسی، محبوبرهبری
🏳آیت ألله سیدعبدالحسین لاری/۱۲
💠رهبرانقلاب
‼️برادران عزیز و آقایان علمای محترم! این لباس ما و شأن ما، همیشه دارای مسؤولیت بوده است. نه اینکه ما فرض کنیم زمانی را میشود پیدا کرد که در آن، عالم دینی از مسؤولیتهای خطیری که فوق مسؤولیتهای مردم معمولی بوده، فارغ بوده؛ نه، همیشه اینطور بوده است. این به خاطر طبیعت علم است که «صنفان من امّتی اذا صلحا صلحت امّتی و اذا فسدا فسدت امّتی»؛ که اولش فقهاست، بعد هم امراست. تلفیق این دو هم در زمان ما اتفاق افتاده است، که واویلاست! پس، مسؤولیت سنگینی بر دوش کسانی که این دو را با هم داشته باشند، قرار دارد. در زمانهای گذشته همیشه اینطور بوده است؛ لذا ما علمای بزرگی را از میان مسلمین ایران میبینیم که شؤون بسیار تعیین کنندهیی در امر حرکت تاریخ برعهده گرفتهاند. اگر به مبارزات دوران مشروطه و بعد از مشروطه و قبل از مشروطه و مبارزات علمای همین استان فارس و مبارزات و مجاهدات عجیب و بسیار برجستهی مرحوم آسید عبدالحسین لاری و مبارزات علمای همین بوشهر خودتان، مثل مرحوم آسید عبداللَّه بلادی و بعد حضور مراجع عظام تقلید در اغلب قضایای مهم این کشور و سپس مبارزات علمای سایر شهرها را در سرتاسر کشور نگاه کنید، نقش تعیینکنندهیی را از علمای بزرگ مشاهده خواهید کرد. ۷۰/۱۰/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ اردیبهشت ماه سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهدبصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری۱۳
💠رهبرانقلاب
‼️لار، مرکز حضور ایشان و نامآوری لار به اسم مبارک ایشان است. جهرم هم مدفن خانوادهی ایشان است - همه آنجا هستند - پس جهرم و لار - بخصوص مقبرهی ایشان - فراموش نشود. مقبرهی ایشان در جهرم است دیگر. ما آنجا رفتیم. هم قبر ایشان، هم قبر پسر بزرگ ایشان - که پدر آقای میرزا آیتاللهی است که در لار تشریف دارند - و هم قبر آقای سید عبدالمحمّد، همه در قبرستان جهرم بود. ما رفتیم و مقبرهی منوّر این حضرات را زیارت کردیم. چه جای مهمّی! منتها باید واقعاً به مقبره، توجّهی بشود. این خانواده یک مقبرهی دستجمعی دارند که به نظرم گوشهی یک مسجد است - این طور به نظرم رسید، یا شبیه مسجد است - غرض؛ حق این است که پرداخته شود. به این خانهای هم که در لار واقع است و آقای آیتاللهی در آن به سر میبرند - که احتمال میدهم جزو خانههای قدیمی همین خانواده باشد - رسیدگی شود. البته من به لار نرفتهام؛ لیکن از جزئیّات، خوب اطّلاع دارم. از بس من به آقای آقا سید عبدالعلی، از ته دل ارادت دارم - هم به ایشان، هم به آقای حسین آقا - واقعاً از کسانی هستند که من از ته دل به آنها اخلاص دارم. یعنی واقعاً سالهاست که محبّت آنها در اعماق دل بنده هست؛ از بس مردمان بزرگوار و شریف و عزیزی هستند. من وضع منزل ایشان را میدانم. درهرحال، آن یادگارهای مرحوم آقا سید عبدالحسین و آن قضایا، قدری بازشناسی شود! ۷۷/۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه اردیبهشت سال۱۳۰۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر
🏳مبارز و پیشرومشروطهمشروعه
🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی
🏳مبارز ضدانگلیسی، محبوب رهبری
🏳آیةاللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری
📲۱۳ پست ویژه درکانال جهادتبیینی!
⚠️توجه؛
‼️مطالعه مطالب از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳بمناسبت آغاز ماه مبارک ذیالقعده
💠رهبرانقلاب
‼️ماه ذیالقعده است. مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکی میفرمایند ماه ذیالقعده ماه توبه است، ماه رجوع الیالله است، ماه مراقبت از خود برای اینکه مبادا خدای نکرده با عمل خودمان، محاربهی با خدای متعال و رسول خدا بکنیم. ایشان میفرمایند ذیالقعده که ماه نشستن از جنگ با دشمنان خدا است، به طریق اولی بایستی ماهی باشد که انسان مراقب باشد که مبادا دچار محاربهی با خدای متعال بشود. و این عمل معروف یکشنبهی ذیالقعده را ایشان ذکر میکنند و تأکید میکنند، اصرار میکنند که این عمل را انجام بدهیم. مرحوم حاج میرزا علی آقای قاضی در ورود ماه ذیالقعده یک مکتوبی، نامهای دارند به دوستانشان، به مریدانشان و شاگردانشان که در این کتابی که شرح حال ایشان است، درج شده است. مرحوم آقای قاضی به عربی اشعار برجستهای دارند؛ به تعبیر مرحوم آقای طباطبایی شاعرٌمفلق بودند؛ ایشان طبق تشخیص مرحوم آقای طباطبایی شاعر برجستهای بودند. یک قصیدهی خیلی شیوایی ایشان انشاء میکند که اول آن این است: «تنبه فقد وافتکم الاشهر الحرم». این قصیده را ایشان مفصل گفتهاند؛ و توصیههایی دارند نسبت به شاگردانشان. فرصتی است برای ما، برای مردم که انشاءالله از برکات این ماه - که آغاز سه ماه متوالی حرام است - بهره ببریم. و البته ماه ذیالقعده، ماه حضرت ثامنالحجج هم هست که ولینعمت همه - بخصوص ما ایرانیها - هستند که از برکات مضجع ایشان و مرقد ایشان انشاءالله بهره ببریم، استفاده کنیم و انشاءالله خودمان را به ارزشهای رضوی نزدیک کنیم! ۹۳/۶/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓اول ذیقعده آغاز وصایت هارون
🏳و ارتدادبنیاسرائیل توسطسامری
🏳بدنبال غیبت ۴۰روز حضرتموسی
🏳درپیعزمیتبهطور ودریافتالواح/۱
💠رهبرانقلاب
‼️بقای نظام اسلامی، تا وقتی است که ما پایبنداسلام باشیم. خدا باما قوم و خویشی ندارد. بارها گفتم بنیاسرائیل کسانی بودندکه خدا آنانرا بر عالمین تفضیل داد؛ اما بخاطر اینکه نعمت خدا را کفران کردند، تبدیل شدند به «قردة خاسئین»، تاوقتی رحمت الهی خواهد بود که مراقب خودمان باشیم! ۸۷/۸/۱۵
‼️هرجا که شما نگاه کردید، چه در محیط خودتان، چه درکشورتان و چه در دنیا، فسادی از کسی دیدید، اگر دقت کنید منشأ آن انانیت و استکبار است. دعا باید این را بشکند. من یک وقت میخواستم بحثی قرآنی در این خصوص عرض کنم اما نشد، آن بحث قرآنی درباره ماجرای موسی است که از آن ماجراهای عبرت آمیز و عجیب تاریخ است. درباره این ماجرا هرچه بگویم تمام نمیشود. واقعا قرآن گنجینه عظیمی از تجربه موسوی برای ماست. از نقاط برجسته این ماجرای عجیب، فاسد شدن کسانی از همراهان موسی است که از همراهىِ او برگشتند. اینرا گفتم تا اهل تأمل در آیات قرآن، دنبالش بروند! ۷۳/۱۱/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆اول ذیقعده آغاز وصایت هارون
🏳و ارتدادبنیاسرائیل توسطسامری
🏳بدنبال غیبت ۴۰روز حضرتموسی
🏳درپیعزمیتبهطور ودریافتالواح/۲
💠رهبرانقلاب
‼️دههی اول ذیحجه، دهه خاطرههای پُرشکوه و مهم و آموزنده است و این خاطرهها از خاطرات مربوط به حضرت موسیٰ شروع میشود که مسئلهی «و واعدنا موسی ثلاثین لیلة و أتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیلة» است که ۴۰شب میعاد حضرت موسی با پروردگار عالم در کوه طور طول کشیده؛ که در تفسیر هست که این چهل شب از اوّلِ شبِ اوّل ذیقعده است تا شب عید قربان. و اوّل، قرار سی شب است، بعد ده شب اضافه میشود که همین ده شب ذیحجّه است؛ رنجهای حضرت موسیٰ در این خاطرات مشخّص است. خب زحمات فراوان حضرت موسیٰ در مصر، درگیری با فرعون و مشکلات عجیب و غریبی که بعد از برگشتن از مدیَن تا بیرون آمدن از مصر برای این بزرگوار پیش آمد -در رابطهی با فرعون، در رابطهی با بنیاسرائیل، در رابطهی با سَحَره و دیگران- و بعد از آن معجزهی عظیمی که اتفاق افتاد، که دریا شکافته شد و دشمن بنیاسرائیل با همهی نیروهایش جلوی چشم آنها غرق شد، خب این دیگر باید یک ایمان ثابت مستقری را در بنیاسرائیل به وجود میآورد؛ ولی این جوری نشد. اوّل که گفتند «اجعل لنا إِلها کما لهم آلهة» که دنبال شرک و بتپرستی و مانند اینها بودند و دلشان پَر زد برای بتپرستی بعد هم که قضیهی گوساله بود که این ظاهراً مربوط به همین چهل روز است؛ که این بزرگوار وقتی که از میقات برگشت، دید که اوضاع دگرگون شده و ملّت برگشتند! ۹۹/۵/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini