🗓۱۱ ماه می سال ۱۹۲۷ میلادی
🏴تاسیسمجموعهصهیونیستی
🏴آکادمیهنرهایسینمایی،اسکار
💠رهبرانقلاب
‼️از دروغهایی که در دنیا تبلیغ میشود، اینستکه هنر از سیاست جداست، درحالیکه مجموعههای هنری غرب، کاملا سیاسی هستند و الا چرا به فیلمهای ضد صهیونیستی ایران اجازه حضور در جشنوارههای سینمایی را نمیدهند؟ ساخت فیلمهای سیاسی بر ضد ایران و یا اعطای جایزه به فیلمهای ضد ایرانی نشانه آشکار از آمیخته بودن سیاست و هنر در غرب است! ۹۱/۱۲/۱
‼️بنده به هیچ وجه دل خوش نمیکنم به اینکه در فلان جشنواره جهانی فیلم، به فلان فیلم سینمایی ما جایزه دادند. این جایزهها با انگیزههای سیاسی است، بهترین فیلمهای سینمای ما فیلمهایی نیست که در خارج برای آنها جایزه معین شود! ۷۳/۱۱/۳
‼️در جشنوارههای غربی، فیلمهای ایرانی نشان میدهند که از لحاظ کیفیت حرفهای بمراتب پایینتر از بسیاری از فیلمهایی است که برای دفاع مقدس یا برای انقلاب ساخته میشو اما یک دانه فیلم دفاع مقدس را نشان نمیدهند؛ چون میترسند افکار عمومی دنیا تحت تأثیر قرار گیرد؛ سینما سلاح کارآمدی است، این امکانِ بزرگی در اختیار ماست، چرا از این امکان استفاده نمیکنیم!؟ ۹۷/۷/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۳اردیبهشت۱۳۵۸
🏳لغو کاپیتولاسیون
💠رهبرانقلاب
‼️معنای کاپیتولاسیون این است که اگر چنانچه یک گروهبان آمریکایی بزند توی گوش یک افسر ارشد ایرانی، کسی حق ندارد او را تحت تعقیب قرار بدهد. اگر یک مأمور خُردهپای آمریکایی در تهران به یک مرد شریف ایرانی یا به یک زن شریف ایرانی تعدّی بکند، کسی حق ندارد او را تحت تعقیب قرار بدهد؛ آمریکاییها میگویند حق ندارید، خودمان قضیّه را حل میکنیم؛ ذلّت یک ملّت از این بیشتر نمیشود. ۹۲/۸/۱۲
‼️رژیم منحوس طاغوت پهلوی به خاطر وابستگیاش به آمریکا، در مجلس آن روز تصویب کردند که مأمورین آمریکائی از دادگاههای ایران و امکانات قضائی و امنیتی ایران معافند. این اسمش کاپیتولاسیون است. از نظر خود آمریکائیها، رابطهی بین آمریکا و کشورهای به قول خودشان جهان سوم، رابطهی ارباب و رعیت است؛ آنها هر اختیاری در این کشور دارند؛ نفتش، گازش، منافعش و پولش را بگیرند و ملت را اینجور تحقیر کنند. ۸۹/۸/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۰۲۱ش
🏳درگذشت بزرگ خاندان صفوی
🏳عارف و مفسر صفیالدین اردبیلی/١
💠رهبرانقلاب
‼️پادشاهان صفوی، مایه افتخار ما هستند - میدانید، ما برای پادشاهان صفوی ارزش و اعتباری قائلیم؛ چون پیرو مکتب اهلبیت بودند و استقلال و تمامیّت ارضی ایران را حفظ کردند - اما شما ببینید همین شاهعباس که یک چهره برجسته است، چقدر ظلمِ ناشی از خودکامگىِ محض کرده است. آنقدر از خویشاوندان خود را کُشت و کور کرد که بعضی اشخاص مجبور شدند برخی از شاهزادههای صفوی را به گوشهای ببرند و گم و گور کنند تا شاه از وجود آنها مطّلع نباشد، به خاطر وجود روح دیکتاتوری و استبداد در شاه، این بلا سرِ او آمد. ۸۰/۸/۱۲
‼️علیرغم کسانیکه سعی کردند صفویه را ضّد شیعه و اسلام و مفاهیم و ارزشهای دینی معرفی کنند، سلاطین صفویه با همهی بدیهایی که در جانب حکومت و شخصیتهای خودشان داشتند، حرکتهای بزرگِ ماندگارِ فراموش نشدنیای انجام دادند که یکی از آنها گسترش حوزههاىِ علمی شیعه است که در آن وقت، حوزهی علمیهی اصفهان و خراسان و قم و نجف و بقیهی مناطق، به برکت آنها آباد شد که اگر کسی وارد مطالعه شود، شگفتیهای عظیمی را خواهد دید. اگر شما تا قبل از دوران صفویه، فقهای شیعه را نگاه کنید، تعداد ایرانیان انگشت شمار است؛ امّا بعد از صفویه، هر کدام از بزرگان علما را که نگاه کنید شاید نود درصد آنان فقهای ایرانی هستند. ۷۴/۹/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۰۲۱ ش
🏳درگذشت بزرگ خاندان صفوی
🏳عارف و مفسر صفیالدین اردبیلی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در تاریخ گذشته، در دوران طلوع صفویّه، سرزمین اردبیل توانست از کشوری با هم در حال درگیری بودند، یک کشور متّحد و مقتدر، بوجود آورد. این عزّت را صفویّه دادند. و صفویّه از اردبیل طلوع کردند و خاندان عرفای مجاهد و مبارز، یعنی اولاد شیخ صفی الدّین اردبیلی، توانستند این زمینه را به وجود آورند، تا فرزندان آنها ایران را به همه عالمیان در دنیای آن روز، متّحد، مقتدر، عزیز، سربلند و پیشرفته معرفی کنند. این اقتداری بود که از معنویت، از دین و از تعالیم اهل بیت بهوجود آمد. بزرگانی که در طول چند قرن، در اردبیل پرورش پیدا کردهاند، همه همین خط مستقیم را نشان میدهند. خودِ شیخ صفی الدّین اردبیلی، برخلاف آنچه که بعضی گمان میکنند، یک صوفی مسلک از قبیل آنچه که ادّعا میشود، نبود. یک عالم، یک عارف، یک مفسّر و یک محدّث بود. آنگونه که مرحوم علاّمه مجلسی ذکر میکند، شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبنطاووس و ابنفهد حلّی، علمای فقیه و درعینحال عارف، قرار داشت و کسی بود که در کنار علاّمه حلی - در دستگاه شاه خدا بنده - توانستند جوانههای شیعه را در قرن هفتم و هشتم در این کشور بهوجود آورند و پایه فقهی و متین و استدلالی آن را در حوزههای علمیه، رایج کنند. بعد هم فرزندان او عرفای مجاهد بودند؛ لذا گفتهاند اردبیل «دارالارشاد» است! ۷۹/۵/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۰۲۱ س
🏳درگذشت بزرگ خاندان صفوی
🏳عارف و مفسر صفیالدین اردبیلی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️از شیخ صفی الدّین، این عالم عارف و مفسر دانا، پرسیدند: شیخنا! پیغمبر فرموده است که من هر روز ۷۰بار استغفار میکنم؛ چرا؟ پیغمبر که گناه نمیکرد؛ شیخ در جواب گفت: پیغمبر با مجاهدت خود، با ذکر و با تلاش عظیم معنوی خود، هر روز مرحلهای از مراحل قرب به خدا را طی میکرد. پیغمبر هم با این که انسان کامل است، متوقّف نیست؛ اما ساحت قدس قرب الهی پایان ندارد. او هم باید هر روز یک مرحله پیش برود و هر روز یک مرحله جلو میرفت. پیغمبر وقتی به مرحله دیروز نگاه میکرد، آن را به صورت حجابی، بُعدی و دوریای مشاهده میکرد؛ لذا از دورىِ دیروز استغفار میکرد. هر روز یک مرحله نو میگشود و از حضور در مرحله قبلی - که نسبت به موضع امروز، دوری بود - از خدا آمرزش میطلبید. این درس بزرگی است؛ عمق معنا و بطن این سخن مثل اقیانوسهاست. یک لحظه توقّف در راه کمال انسانی جایز نیست. در این اقیانوس عظیم که بعضی از ما در آغاز راه تا قوزک پا و بعضی تا زانوانمان وارد شدیم، کسانی «دل به دریا زده» شنا میکنند و کسانی مرحلهها پیش رفتند، خود را نورانی کردهاند، از فراز مادّیات عالم و از فراز خواستهای حقیر و آرزوهای کوچک پرواز میکنند. دنیا را ندیده نمیگیرند، اما دنیا را هدف قرار نمیدهند. آن بلندپروازان این آسمان لایتناهی هم هر روز برای پروازی بلندتر، همّت تازهتری را بهخرج میدهند. ۷۹/۵/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۹ش
🏴تصویب جدایی بحرین از ایران
🏴با رای نمایندگان مجلسشورایملی
💠رهبرانقلاب
‼️در دورههای قبل از جمهوری اسلامی، همیشه ایران تجزیه شد و همیشه از ایران کَندند. هیچ کدام از سلاطین پهلوی و قاجار، این افتخار را ندارند که بتوانند بگویند ما مرزهای ایران را حفظ کردهایم. ۷۵/۲/۱۳
‼️خیلیها از تاریخ بیخبرند، و خیلیها تاریخ را سرسری نگاه میکنند. باید در تاریخ تعمق کرد، از تاریخ درس گرفت. ما در این دویست سال، در فعل و انفعالات منطقهی خودمان - چه برسد به فعل و انفعالات جهان - هیچ تأثیری نداشتیم. در این دوران دویست ساله، استعمار به وجود آمد. دولتهای مستعمر از اقصی نقاط عالم به منطقهی ما آمدند؛ کشورهائی را گرفتند، ملتهائی را اسیر کردند، منابع ثروت ملتها را غارت کردند. در این دویست سال، دولت ایران و ملت ایران، بیخبر و غافل، به حوادث نگاه میکردند؛ حتّی شاید از حوادث مطلع هم نمیشدند، چه برسد به اینکه بخواهند در آن حوادث دخالت کنند و تأثیر بگذارند. در سیاست داخلی خودمان، دستخوش سیاستهای بیگانگان بودیم. استعمارگرها، قدرتهای مسلط دنیا، بر روی حکومتهای ما اثر میگذاشتند؛ آنها را به این طرف و آن طرف میکشاندند، به آنها تحمیل میکردند، از آنها کار میکشیدند؛ و دولتهای ما، پادشاهان ما، قدرتهای مسلط ما، هیچ عکسالعمل شایستهی انسانىِ افتخارآمیزی از خودشان نشان نمیدادند. حتّی در زمینهی حفظ تمامیت ارضی کشور، حفظ حاکمیت دولتها، ضعف خجالتآوری را در این دورانِ دویست ساله مشاهده و تجربه کردیم! ۹۱/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴اردیبهشت ماه ۹۵۵ش
🏴فوت شاه طهماسب اول
💠رهبرانقلاب
‼️اگر به تاریخ کشورمان از هزارها سال پیش تا امروز نگاه کنید میبینید حکومت فردىِ مطلقهی دیکتاتوری، حکومت یک جمع معدود با ریاست یک فرد بر عامهی مردم، بدون اینکه عامهی مردم اندک اختیاری در ادارهی این کشور داشته باشند، داشتهایم. این، تاریخ ماست. سلطنتهای ما، همه از این قبیل بودهاند. آن پادشاهانی که ما آنها را احترامشان هم میکنیم؛ پادشاهان مقتدر غزنوی، سلجوقی، بعد بیائید تا برسید به دوران صفویه؛ شاه عباس، شاه اسماعیل، شاه طهماسب، آنها هم همینجور بودند. اینها پادشاهان خوب مایند؛ اما همین پادشاهان خوب، چه جوری این مملکت را اداره کردند! ۸۶/۶/۳۱
‼️بعد از دوران صدر اسلام، امروز اوّلین باری است که اسلامِ صحیحِ نابِ متّکی به قرآن و حدیث در عالم واقع، دارد تحقّق پیدا میکند؛ حتّی در دورانهایی که مثلًا علما، محترم هم بودند، اینجور نبود، در دوران صفویّه، علما، محترم بودند؛ محقّقکَرکی از شام پا میشود میآید در اصفهان و شیخالاسلام کلّ کشور هم میشود؛ پدر شیخ بهایی، خود شیخ بهایی، اینها همه کسانی هستند که جزو علمای بزرگ بودند امّا اینها حدّاکثر کاری که میکردند این بود که دستگاه قضاوت را برعهده بگیرند، آنهم تا جایی که منافات با برخی از تندرویهای دستگاه حکومت و سلطنت نداشته باشد؛ وَالّا شاهعباس و شاهطهماسب و بقیّهی سلاطین، کار خودشان را میکردند، حکومت اسلامی نبود، اینکه منشأ و احکام حکومتی کتاب و سنّت باشد، روایات ائمّه باشد، از صدر اسلام تا امروز دیگر سابقه نداشته است. ۹۴/۱۲/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۶۴
🏳درگذشت مترجم نامدار
🏳سیدعلینقیفیضالاسلام/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در گذشته جز دانشوران و خواص، کسی از نهج البلاغه جز نامی نمیدانست. اولین ترجمهای که (درعصر حاضر) از آن شده، از مترجم روحانی محترمی است که اول بار، نهجالبلاغه را «همه فهم» کرده و به دست مردم داد، من خواهش میکنم محققان، نهجالبلاغه را برای این زمان بسیار قدر بدانند. حقیقت این است که اگر ما امروز داریم هزارهی نهجالبلاغه را میگیریم باید بدانیم که از این هزار سال اقلاً ۹۵۰سال نهجالبلاغه در انزوا و سکوت باقی ماند. جز دانشوران و خواص کسی نامی از نهجالبلاغه نمیدانست. پنجاه سال اولین ترجمهای که در این زمان شده، که من از آن مترجم روحانی محترمی که اول بار نهجالبلاغه را بازاری کرد، داد دست مردم، آقای سید علی نقی فیض الاسلام قدردانی میکنم. من نمیدانم ایشان کجا هستند و چه میکنند، تا حالا هم ایشان را من زیارت نکردم، اما این کار، کار مهمی بوده. نهجالبلاغه آمد توی بازار، آمد توی دست مردم، مردم نمیدانستند که نهجالبلاغهای هم هست؛ جملاتی از نهجالبلاغه، بیشتر در مذمت دنیاست، بیشتر در تزهید است، بخشهای کمی از اخلاق و دیگر هیچ. بعد از آن تدریجاً نهجالبلاغه دست به دست گشته. کسانی شرح نوشتند، کسانی برداشتهای خودشان را به نام شرح نوشتند، همهی این زحمات ارجمند است، همه قابل تقدیر است، اما در حکم صفر است! ۶۰/۲/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ اردیبهشت سال ۱۳۶۴
🏳درگذشت مترجم نامدار
🏳سیدعلینقیفیضالاسلام/۲
💠رهبرانقلاب
‼️درباره ترجمههاى نهج البلاغه ترجمهاى مثل فيضالاسلام، از لحاظ ترجمهى كلمهبهكلمه خوب است، يعنى به لغت مراجعه كرده و دقّت و وسواس به خرج داده؛ اما برداشتهايش، برداشتهاى كاملا درستى نيست؛ پس در ترجمه هم اثر گذاشته؛ يعنى شما وقتى نگاه كنيد، از ترجمهاى كه ايشان كرده، بوى يك كتاب زيباى شيواى مترقّى آن چنانى را، استشمام نميكنيد! ۹۵/۴/۱۱
‼️دو سه تا كار به نظر من فورى و ضرورى است، يكى يك ترجمهى فارسى خوب از نهجالبلاغه است؛ من البته از آنچه كه انجام گرفته كم و بيش مطلعم و نميخواهم نسبت به زحمات ارجمندى كه براى برگردان نهجالبلاغه به فارسى انجام گرفته تغافل كنم يا به چشم بىقدرى خداى نكرده به آنها نگاه كنم. در يك كنگرهى ديگر هم - كه سه سال پيش ظاهراً تشكيل شده بود، يكى از كنگرههاى نهجالبلاغه كه بنده توفيق پيدا كردم و شركت كردم - از عالم جليل آقاى فيضالاسلام كه اول بار اين كتاب را به فارسى ترجمه كرد و در اختيار مردم قرار داد، و نهجالبلاغه براى اولين بار به گوش مردم يك صداى آشنايى شد تشكر كردم و باز هم تشكر ميكنم. همچنين از چند نفر نويسندگان محترمى كه روى نهجالبلاغه به عنوان ترجمه يا خلاصهگيرى يا بيان محتواى اين كتاب شريف كارهايى انجام دادند، تشكر مىكنم. لكن ميخواهم عرض بكنم جاى يك ترجمهى كامل و همهجانبه براى نهجالبلاغه مثل جاى يك ترجمهى كامل و همهجانبه براى قرآن در جامعهى ما همچنان خالى است؛ و اين به نظرم مايهى سرشكستگى ماست! ۶۳/۱/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲
🏳رحلت عالم جلیلالقدر گمنام
🏳آیةالله سیدعزالدین زنجانی
💠رهبرانقلاب
‼️رحلت عالم جلیلالقدر مرحوم آیت الله آقای حاجآقا عزّالدّین حسینی زنجانی رضواناللهتعالیعلیه را به عموم ارادتمندان ایشان در مشهد و زنجان و به علمای اعلام و حوزههای علمیه و بهطور ویژه به آقازادگان محترم و بیت مکرّم ایشان تسلیت میگویم. این بزرگوار که از عالمان برجسته و ذیفنون به شمار میرفتند، از زنجان و نیز دوران اقامت طولانی در مشهد مقدس، کانون توجّه فرزانگان و اصحاب اندیشه و هنر نیز قرار داشتند و محفل گرم هدایت و افادهی ایشان محل حضور طبقات گوناگون بود. خداوند متعال بر علوّ درجات این عالم جلیل بیفزاید و بازماندگان را مشمول اجر و فضل خود قرار دهد. ۱۳۹۲/۲/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۵ ذی القعده سال۶۶۴ق
🗓درگذشت سیدالعارفین
🏳صاحب تشرفات متعدد
🏳مجتهدمجاهد، فقیه بصیر
🏳علامهسیدعلیبنطاووس/۱
💠رهبرانقلاب
‼️علیبنطاووس، از علمای بزرگ شیعه در قرن ۶هجری است؛ خانواده او همه اهل علم و دینند. همه آنها یا خیلی از آنها خوبند؛ بخصوص این دو برادر علی بن طاووس و احمد بن طاووس، این دو برادر از علمای بزرگ، مؤلّفین بزرگ و ثُقات بزرگند. کتاب معروف «لهوف» از سیّد علی بن طاووس است. در تعبیرات منبریهای ما عین عبارات این کتاب مثل روایت خوانده میشود، از بس متقن و مهم است! ۷۴/۳/۱۹
‼️مقتل لهوف، مقتل بسیار معتبری است چراکه مولفش سید بن طاووس فقیه است، عارف است، بزرگ است، صدوق است، موثّق است، مورد احترام همه است، استاد فقهای بسیار بزرگی است؛ خودش ادیب و شاعر و شخصیت خیلی برجستهای است. ایشان اوّلین مقتل بسیار معتبر و موجز را نوشت. البته قبل از ایشان مقاتل زیادی است اما وقتی «لهوف» آمد، تقریباً همه آن مقاتل، تحتالشعاع قرار گرفت. این مقتلِ بسیار خوبی است؛ چون عبارات، خیلی خوب و دقیق و خلاصه انتخاب شده است! ۷۷/۲/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۵ ذی القعده سال۶۶۴ق
🗓درگذشت سیدالعارفین
🏳صاحب تشرفات متعدد
🏳مجتهدمجاهد، فقیه بصیر
🏳مولف ۵۲کتاب مهم شیعه
🏳مثل لهوف، مهجالدعوات
🏳علامهسیدعلیبنطاووس/۲
💠رهبرانقلاب
‼️حکومت اسلامی مراتب دارد. یکوقت حاکم در حدّ معصوم یا دون معصوم است. یکوقت هم نوبت به روسیاهانی امثال بنده میرسد. به هر حال، نظام کلّی، همان است. کوچک و بزرگ دارند اما برای تشکیل نظام تلاش میکردند. بنده در حالات بعضی از علمای بزرگ دیدهام که آرزوی تشکیل حکومت درآنهابود ازجمله مرحوم سیدرضی و همچنین سید بن طاووس که من در کتاب «کشف المحجة، لثمرة المهجة» که از کتابهای نفیس اوست و برای پسرش نوشته دیدم که میگوید: «من از اخبار اهلبیت فهمیدهام که کسی از خاندان بنیهاشم در دوران غیبتْ به قدرت میرسد و تشکیل حکومت میدهد. من امیدوار بودم آن کس من باشم.» گویا آن بزرگوار، شرایطش را در خود جمع میدیده که طبعاً در کسی مثل ابن طاووس هم لابد جمع بوده است! ۷۲/۵/۵
@Jahade_tabeini
📆۵ ذی القعده سال۶۶۴ق
🗓درگذشت سیدالعارفین
🏳صاحب تشرفات متعدد
🏳مجتهدمجاهد، فقیه بصیر
🏳علامهسیدعلیبنطاووس/٣
💠رهبرانقلاب
‼️شایدازعلمای گذشته شیعه یکی دو نفر را بتوان پیدا کرد که در ذهنشان بوده است که شاید بشود حاکمیت مکتب اهل بیت در عالم خارج تحقق پیدا کند. یکی از آنها سیدرضی و دیگری سیدبنطاووس است که حکومت اسلامی بر مبنای تشیع فرض میکند و اینطور به ذهنشان میرسد که ایشان به این حاکمیت، در زمان خودش، اولی و احق از دیگران است اما بقیه، اصلاً به ذهنشان هم نمیآمد. امام، این رؤیای بیتعبیر را، محقق کرد. یعنی آنها نوشتند تا افراد در زندگی فردیشان مسلمان شوند اما امام کاری کرد تا انسانها در همه ابعاد در محیط اسلامی زندگی کنند، ببینید فرقش چقدر است، آنها استنباط کردند تا یک فرد بتواند خود را مسلمان نگه دارد اما امام استنباط کرد تا یک جامعه بتواند با نظام اسلامی زندگی کند. آنها همت گماشتند که همین اقلیت شیعه را حفظ کنند اما امام همت گماشت که پیام اسلام را به آفاق عالم بگستراند؛ هرچه بعد از این هم بشود، از برکات حرکت امام بزرگوار است! ۷۱/۷/۱۵
📸مزارسید، حله عراق
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵ ماه ذیالقعده سال ۷۶۱ قمری
🏳درگذشت مورخ و نحوی کبیر حنبلی
🏳مولف کتاب جامع نحوی مغنیاللبیب
🏳جمالالدینابنهشامانصاریمصری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️باید کتابهای درسی حوزه تغییر کند. بنای بر تغییر هم باید بر صرفهجویی در وقت طلبه باشد. طلبهی ما «مُغنی» را میخواند؛ در حالی که همین مطالبی که در «مُغنی» است؛ مقدار لازمِ آن در کتاب کوچکتر دیگری وجود دارد که به زبان خیلی خوبی نوشته شده و یک نفر نویسندهی معاصر، آن را نوشته است. چه لزومی دارد که ما حرف «ابن هشام» را بخوانیم؟ این کار، چه خصوصیتی دارد؟ «مُغنی» درسِ خارجِ نحو است. میبینید که استدلال میکند آیا «واو» برای فلان معنا میآید یا خیر. فلان کس گفته است میآید، دلیلش این است. فلان کس هم پاسخ او را داده است. این، درسِ خارج است. مگر ما میخواهیم خارجِ نحو بخوانیم؟ ما میخواهیم بدانیم «واو» در چه معنایی استعمال میشود. این نکته را در کتاب نوشتهاند. چرا ما بیخود، در «مُغنی» یا «مطوّل» این همه وقت تلف کنیم! ۷۴/۹/۱۳
‼️ما در حوزه های درسی مشهد - که مرکز ادبیات بود و همیشه ادبای بزرگی در آن بودند - کسانی را دیدیم که در همین چند کتاب سیوطی و مغنی و مطول، ده سال معطل ماندند! این، تضییع عمر است دیگر. امروز این کار، حقاً و انصافاً جایز نیست. دو، سه ساله باید آنها را طی کرد. و به مراحل اصلی رسید. البته، باید اینها را درست یاد گرفت! ۶۳/۶/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵ ماه ذیالقعده سال ۷۶۱ قمری
🏳درگذشت مورخ و نحوی کبیر حنفی
🏳مولف کتاب جامع نحوی مغنیاللبیب
🏳جمالالدینابنهشامانصاریمصری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️طلاب عزیز، در مقدمات هم خیلی معطل نشوید. مطول سه سال، مغنی دو سال، دیگر جایز نیست. بله، کسی اشعار عرب را خوب بلد باشد، هر شعری از متنبی و ابوتمام آورده شد، تجزیه تحلیلش و شاید مثالش را بداند، بد نیست، چیز خوبی است، یک فصلی است. اما حالا وقتش است؟ اول کار فقاهت. ۶۲/۱/۹
‼️نظام درسی در حوزه باید کوتاه و کارآمد و بهروز شود. من قبلاً هم راجع به مسألهی برنامههای درسی حوزه عرض کردهام که بنده به هیچ وجه طرفدار بیعمق کردن و بیسواد بارآوردن طلبه نیستم؛ اشتباه نشود. من میگویم این دورهای را که ما طی میکنیم، میتواند با استفاده از شیوههای جدید، فشردهتر شود. مثلاً من ادبیات را عرض کنم. من نمیدانم اکنون ادبیات در چند سال خوانده میشود؛ اما ادبیاتی را که ما در کتاب «مغنی» یا «مختصر مغنی» یا «مطوّل» یا «مختصر مطوّل» میخوانیم، ادبیات استدلالی است؛ یعنی راهی برای مجتهد شدن در ادبیات است و طلبهی ما این را لازم ندارد. فقیه احتیاج نیست که در ادبیات مجتهد باشد. اینکه گفتهاند در همهی مقدمات اجتهاد، اجتهاد لازم است، حرف محکمی نیست. البته در بعضیهایش اجتهاد لازم است؛ اما در این چیزها اجتهاد لازم نیست. شما باید بدانید که این کلمه به چه معنا به کار میرود. طلاب باید در یک دوره کارآمد، کوتاه، بهروز، در مدّت کوتاهی - یکی، دو سال - از دورهی ادبیات عبور کنند؛ از اول تا آخر. ۷۹/۷/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت فردوسی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️واژهسازی برای زبان و پیش بردن و ترقی دادن زبان، یک امر بسیار مهم است. به نظر من، هنر بزرگ کسانی مثل سعدی یا حافظ یا فردوسی این است که هفتصد سال پیش یا هزار سال پیش، طوری حرف زدند که ما امروز وقتی که آن سخنان را باز میگوییم، اصلاً احساس غربت و وحشیگری نمیکنیم؛ اصلاً زبان، زبان امروز است؛ یعنی حقیقتاً میشود گفت که هزار سال جلوتر از زمان خودشان حرف زدند. باید زبان را پیش برد؛ یعنی همچنانکه آنها جلوتر از زمان خودشان حرکت کردند، ما هم باید حرکت کنیم! ۷۰/۱۱/۲۷
‼️فردوسی، خدای سخن است؛ او زبان مستحکم و استواری دارد و واقعاً پدر زبان فارسی امروز است؛ او دلباخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بود؛ شاهنامه را با این دید نگاه کنید. البته بعضیها زردشتیمسلکند، بعضیها هم زردشتیمسلک نیستند. آنهایی که زردشتیمسلکند، خوششان میآمد که به زردشتیگری تظاهر کنند و چیزی دربارهی فردوسی بگویند؛ اما حقیقت قضیه که این نیست. این شاهنامهی فردوسی در مقابلمان است. شما خیال میکنید که اگر در شاهنامهی فردوسی چیزی برخلاف مفاهیم اسلامی وجود داشت، اینقدر در جوامع اسلامی جا میافتاد؟ شما میدانید که در این نسلهای گذشته، مردم ما چهقدر دینی بودهاند. در کدام خانه و کدام ده و کدام محله، شاهنامه نبود یا خوانده نمیشد؟ همه جا میخواندند و منافاتی هم با مفاهیم اسلامی نمیدیدند! ۷۰/۱۲/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت فردوسی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️شاهنامه فردوسی را از ذخایر زبان فارسی دانستهاند، آنچه که از حکمت، معرفت و اندیشه والای بشری در دیوانهای شعری زبان فارسی گنجانده شده است بسیار مهم و قابل توجه است و در این زمینه میتوان به حکمت، معارف الهی و اندیشه مورد نیاز بشری که در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی موجود است! ۷۰/۱۱/۱۸
‼️قلههای شعر فارسی چه کسانی هستند؟ سعدی، حافظ، مولوی، فردوسی؛ اینها قلّههای شعر فارسیاند. شما ببینید شعر اینها که قلّهی هنر شعریِ طول تاریخ ما است، در چه جهتهایی به کار رفته! فردوسی، «حکیم فردوسی» است؛ شما توجّه کنید، در بین شعرای ما «حکیم فردوسی» مطرح است؛ حکمت فردوسی حکمت الهی است. در عمق داستانهای فردوسی، حکمت گنجانده شده؛ تقریباً در همهی داستانها یا بسیاری از داستانهای فردوسی، حکمت هست؛ لذا به فردوسی میگویند «حکیم فردوسی»؛ ما به کمتر شاعری در طول تاریخ حکیم میگوییم امّا اسم او حکیم فردوسی است. ۹۸/۲/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت فردوسی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️نمیدانم شما آقایان چقدر با شاهنامه مأنوسید. من با شاهنامه مأنوسم. حکمت شاهنامهی حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکمت اوستایی نیست؛ حکمت قرآنی است. اگر کسی به شاهنامه دقت کند، خواهد دید فرودسی ایران را سروده، اما با دید یک مسلمان؛ آن هم یک مسلمان شیعه. بیان زندگی قهرمانها و پهلوانها و شخصیتهای مثبت مثل رستم و اسفندیار در شاهنامه، در اندیشههای اسلامی ریشه و ظهور و بروز دارد. عکس آن، شخصیتهای منفی مثل تورانیها یا بعضی از سلاطین، مثل کیکاووس شخصیتهایی هستند که در تفکر اسلامی بوضوح کوبیده شدهاند. اما تفکر اوستایی چیست و چیزی که میتواند حکمت اوستایی را به ما نشان دهد، کجاست؟ زمان فردوسی هم بیش از الان نبوده. اینطور نیست که ما خیال کنیم زمان فردوسی تفکر اوستایی آشکارتر بوده؛ خیر، آنوقت هم بیش از آنچه الان ما در اختیار داریم، نبوده است. لذا حکمت قرآنی، همان حکمت ملی بومی و ایرانی ماست. ۷۲/۶/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت فردوسی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یک ذره حکمت زردشتی وجود دارد. فردوسی آن وقتی که از اسفندیار تعریف میکند، روی دینداری او تکیه میکند. میدانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده پاکدینی را در همه جای ایران گسترش بدهد. تیپ اسفندیار، تیپ حزباللهیهای امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت میکرده، خطر بکند و از هفتخان بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند. وقتی شما شاهنامه را مطالعه میکنید، میبینید که فردوسی روی این جنبهی دینداری و طهارت اخلاقی اسفندیار تکیه میکند. با اینکه فردوسی اصلاً بنا ندارد از هیچیک از آن پادشاهان بدگویی کند، اما شما ببینید گشتاسب در شاهنامه چه چهرهیی دارد، اسفندیار چه چهرهیی دارد؛ اینها پدر و پسر هستند. فردوسی بر اساس معیارهای اسلامی، به فضیلتها توجه دارد؛ در حالی که بر طبق معیارهای سلطنتی و پادشاهی، در نزاع بین گشتاسب و اسفندیار، حق با شاه است. «به نیروی یزدان و فرمان شاه» یعنی چه؟ یعنی هرچه شاه گفت، همان درست است؛ یعنی حق با گشتاسب است؛ اما اگر شما به شاهنامه نگاه کنید، میبینید که در نزاع بین اسفندیار و گشتاسب، حق با اسفندیار است؛ یعنی اسفندیار یک حکیم الهی است. فردوسی از اول با نام خدا شروع میکند - «به نام خداوند جان و خرد / کزین برتر اندیشه بر نگذرد» - تا آخر هم همینطور است؛ فردوسی را با این چشم نگاه کنید. ۷۰/۱۲/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت فردوسی/۶
💠رهبرانقلاب
‼️فردوسی در قلّه است. امیدواریم کمکاری که درباره ایشان شده گریبان ما را نگیرد، ما باید حکمت فردوسی را بیان کنیم. ما هستیم که اسم او را «حکیم ابوالقاسم فردوسی» گذاشتیم؛ دشمنان دین که این اسم را نگذاشتهاند. خوب؛ این حکیم چه کسی است و حکمت او چیست؟ آیا حکمت زردشتی است، حکمت بیدینی است، حکمت پادشاهی است یا حکمت اسلامی؟ این را میشود در آورد. اگر کسی به شاهنامه نگاه کند، خواهد دید که یک جریانِ گاهی باریک و پنهان و گاهی وسیع، از روح توحید، توکّل، اعتماد به خدا و اعتماد به حق و مجاهدت در راه حق در سرتاسر شاهنامه جاری است. این را میشود استخراج کرد، دید و فهمید. مخصوصاً بعضی از شخصیتهای شاهنامه خیلی برجسته هستند که اینها را باید شناخت و استخراج کرد. من یک وقت گفتم که «اسفندیار» مثل این بچه حزباللّهیهای امروز خودِ ماست! در فرهنگ شاهنامه یک حزباللّهی غیورِ دینخواهِ مبارز وجود دارد. بله؛ این کارها را شما بکنید تا دیگران نکنند. شما که نکردید، دیگران میکنند. ۸۱/۱۱/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت فردوسی/۷
💠رهبرانقلاب
‼️جنگ نرم، یک واقعیت است؛ البته این حرف را من امروز نمیزنم، من از بعد از جنگ - از سال ۶۷ - همیشه این را گفتهام؛ علت این است که من صحنه را میبینم؛ چه بکنم اگر کسی نمیبیند!؟ من دارم میبینم صحنه را، میبینم تجهیز را، میبینم صفآرائیها را، میبینم دهانهای با حقد و غضب گشوده شده و دندانهای با غیظ به هم فشرده شده علیه انقلاب و علیه امام و علیه همهی این آرمانها، اینها را انسان دارد میبیند، خب چه کار کند؟ این تمام نشده. همه وظیفه داریم. وظیفهی مجموعهی فرهنگی و ادبی و هنری هم وظیفهی مشخصی است: بلاغ، تبیین؛ خوب بگوئید. من همیشه تکیه بر این میکنم: بایستی قالب را خوب انتخاب کنید و هنر را بایستی تمام عیار توی میدان بیاورید؛ نباید کم گذاشت، تا اثر خودش را بکند. میبینید، دیگران با این کارهای هنرمندانهای که بعضاً دارند، دارند یک باطلهائی را تبلیغ میکنند؛ شگفت اینکه ما هم همان حرفها را قبول میکنیم! همین سریال کرهای که دارد پخش میشود و همه دارند آن را میبینند، یک تاریخسازی و افسانهی باطل است؛ آدم اگر بخواهد توی شاهنامه بگردد و اینجور داستانی را پیدا کند، ده پانزده تا از این داستانها میشود پیدا کرد. منتها طرف هنر به کار برده؛ وقتی کسی هنرمندانه کار میکند، پاداشش همین است که جنابعالی هم که هیچ علاقهای به آن تاریخ و به آن فرهنگ ندارید، مینشینید و با کمال علاقه گوش میکنید و خواهی نخواهی آن فرهنگ را جذب میکنید! این خاصیت هنر خوب است. ۸۸/۶/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت فردوسی/۸
💠رهبرانقلاب
‼️مزاج ذهن ایرانی، یک مزاج داستان پرداز است. نمونهاش شاهنامه است که اگر از اول تا آخر آن را نگاه کنید، میبینید واقعاً سرشار از داستان است. البته همهی داستانهایش به نظر ما لزومی ندارد که مطرح و گفته شود. چه لزومی دارد؟ برخی داستانهایش بیخود است و چون جنبهی آموزشی ندارد، گفتن ندارد.
هنر این نیست که داستان را بد تمام کنیم. هنر این است که داستان را خوب شروع کنیم و خوب به پایان برسانیم. این، هنر است. اگر پایان داستان، خوب باشد که اشکالی ندارد! چه اشکالی دارد؟ شما ببینید چقدر از این داستانهای بزرگ و معروف، پایانهای خوب دارد. غالباً اینطور است. بنده از این رمانها زیاد خواندهام. رمانها و نمایشنامههای گوناگونی خواندهام که واقعاً اگر بخواهم عناوین آنها را بنویسم، شاید فهرست آنها یک کتاب قطور بشود. ۷۱/۱۰/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت فردوسی/۹
💠رهبرانقلاب
‼️واقعاً بهترین رمانها آن رمانهایی نیست که پایانشان تلخ است. اینطور نیست. البته رمانهایی هم هست که آخرشان تلخ است. اما بهترین رمانها آنهایی است که آخرشان شیرین است، لذاست که من میگویم در داستانهای فردوسی، زنهار، داستان رستم و سهراب را پخش نکنید. رستم و سهراب هیچ چیز خوبی ندارد. البته از لحاظ هنری، فوقالعاده است. اما هر کس اهل هنر است، برود شاهنامه را باز کند و آن قسمت را بخواند. چه لزومی دارد که ما کشته شدن یک جوان را به دست پدرش، آن هم با آن وضع حزنانگیز، در مقابلمان ببینیم؟ خدا میداند تا به حال بارها این داستان را در شاهنامه نگاه کردهام، ولی نتوانستهام آن را تا آخر بخوانم! باور میکنید؟ داستان رستم و سهراب به شکلهای مختلف تحریر شده؛ به صورت نثر هم نوشته شده. اما من نثرش را هم نتوانستم بخوانم. خلاصه، نمیتوانم تا آخرش را بخوانم. ما چه داعی داریم که بیخودی یک جوان خوب را به دست پدرش کشته ببینیم!؟ چه لزومی دارد!؟ پس چه بهتر که آخر داستانها خوب تمام شود؛ یعنی با امید تمام شود! ۷۱/۱۰/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت فردوسی/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️متاسفانه ما موضوعاتی چون تئاتر و رمان بلند، دستمان خالی است و چیزی نداریم. لکن درعینحال، ایران مایههای داستانی خیلی خوبی دارد. نمونهاش، شاهنامه، از اول تا آخر مجموعهای از داستانهای بسیار زیباست. در شاهنامه داستانهای بلند میشود پیدا کرد. مثلاً همین داستان «رستم و اسفندیار» که شما درنظر گرفتهاید، داستان بسیار مهمی است. نمیدانم راجع به داستان رستم و اسفندیار چه کار کردهاید؟ انشاءالله که چیز خوبی از آب درآمده باشد. داستان رستم و اسفندیار، داستانی است که جنبههای ارزشی در آن زیاد است. اسفندیار در شاهنامه، چهرهی بسیار زیبایی است که حتی از رستم زیباتر است. در همین داستان رستم و اسفندیار که شما نگاه کنید، میبینید اسفندیار جنبهی ارزشی و دینی دارد و یک متعصب دینی است. اسفندیار، یک آدم متدین مذهبی خیلی فعال است که در دنیا راه افتاده برای اینکه آیین یکتاپرستی را گسترش دهد. در داستان رستم و اسفندیار، بالاخره رستم تقلب و بدجنسیای کرده؛ اما اسفندیار، نه! رو راست به میدان آمده و برطبق عقیدهی خودش میجنگد؛ چون به او گفتهاند که ایشان - رستم - مخالف دستگاه سلطنت است. تقصیری هم ندارد. دیگران تقصیر دارند که او را فرستادهاند. اما رستم - با همهی عظمتش - در این قضیه، با تقلب وارد ماجرا میشود. این داستان را نگاه کنید: یک داستان بلند است! ۷۱/۱۰/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ اردیبهشت ماه
🏳بزرگداشت فردوسی/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️خوشبختانه ادبیات سلف ما همهاش در جهت ارزشهای الهی و اسلامی است؛ از جمله همین شاهنامه، اول انقلاب عدهای از مردمِ بااخلاصِ بیاطلاع رفته بودند قبر فردوسی را در توس خراب کنند! وقتی من مطلع شدم، چیزی نوشتم و فوراً به مشهد فرستادم؛ که آن را بردند و بالای قبر فردوسی نصب کردند؛ بچههای حادی که به آنجا میرفتند، چشمشان که به شهادت بنده میافتد، لطف میکردند و میپذیرفتند و دیگر کاری به کار فردوسی نداشتند! حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است؛ تعارف که نکردیم به فردوسی، حکیم گفتیم. حکمت فردوسی چیست؟ حکمت الهیِ اسلامی. ۷۰/۱۲/۵
‼️خدا را شکر که در حاشیه زیارت تابستانی مشهد مقدس رضوی، توفیق بازدید از مقبرهی فردوسی بزرگ و نامدار در شهر تاریخی و پرقصهی توس نیز دست داد. اگرچه در گذشته آن مقبره و برخی یادگارهای تاریخی دیگر موجود در آنجا را دیده بودم، امّا این بار هم بخاطر اهتمام به جانب مهمّ فرهنگی و تاریخی آن، و هم بهخاطر کارهای خوب آبادانی و زیباسازی که در آن انجام شده است، و هم نیز به خاطر خبرهای اسفانگیزی که از غارت ذخیرهی کمنظیر موجود در این منطقه به من رسیده بود، آن را با دقّتی بیشتر و با انگیزه و میل و شوری مضاعف نگاه کردم، و اکنون احساس من آن است که دولت موظف است با همّت به کار در این بخش بپردازد و آن چه تاکنون شده بسی کمتر از اندازهی بایسته است. به امید دنبالگیری و با سپاس از مسئولان و پژوهشگران. ۱۳۷۵/۴/۱۹
📸دستخط رهبری طی بازدید از آرامگاه فردوسی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini