۳۰ شهریور ۱۴۰۱
هدایت شده از قیام نو
✅ دیشب حدود دو سه ساعت در رشت پرسه زدم. از میدان دفاع مقدس به سختی خودم را به سبزهمیدان رساندم و از طالقانی به یخسازی رفتم. بخشی از مشاهداتم اینهاست:
- جمعیت معترضها نسبت به شب قبل چند برابر شده بود. نیروهای مدافع امنیت شهر هم چند برابر شده بودند. هر دو گروه با سازماندهی حسابشدهتری حضور داشتند. بخشی از معترضین بهخاطر قاطعیت نیروهای امنیتی بلافاصله صحنه را ترک کردند.
- نیروهای مدافع امنیت، فقط دستهجمعی مانور میدادند و حضور داشتند و هرگز از جمع جدا نمیشدند. این را جوانهای معترض هم متوجه شده بودند و در گفتوگوهای بینشان بهش اشاره میکردند.
- خوشبختانه دیروز آمبولانس و خودروهای قابل تخریب هم در خیابانها دیده نمیشد. تمهید درست و بهجایی بود.
- فضای اتفاقات دیشب رشت، فضای تجمع و تظاهرات و شعار نبود. فضای تخریب و جنگ بود. حجم تخریبهای شب گذشته شهر از شب قبلش به مراتب بیشتر بود. به ویژه خیابان طالقانی کاملاً شکل جنگی گرفته بود. معترضها از هر فرصتی برای تخریب اماکن عمومی استفاده میکردند. نیروهای امنیتی هم تلاش میکردند جماعت را با گاز اشکآور یا مانور و گشتهای جمعی متفرق کنند.
- سنگها بیمهابا بالا میرفت، در پیادهروی طالقانی از کنار فلان بانک، همین جوانهای معترض رد میشدند، و از داخل خیابان سنگ به در و شیشه میخورد و در پیادهرو فرود میآمد. سنگ حداقل یک کیلویی به سمت سردر ساختمان دولتی پرتاب شد و کمانه کرد و از نزدیکی سر یک معترض دیگر عبور کرد. هیجان آنقدر حکومت میکرد که جان خودشان هم برایشان مهم نبود انگار.
- جوانهای معترض خیلی بودند. بیشتر از نیروهای امنیتی. غالباً از حدود 17، 18 سال تا 30 سال داشتند. کسی نمیتواند بگوید اینها مزدور بودند. اینها جوانهای همین خانوادههای ما و عضو خانوادههای ما بودند. البته جماعت لیدر و سازماندهی داشتند و متأسفانه پا در مسیری گذاشته بودند که راهبری اصلیاش از بیرون مرزهاست.
- تا جایی که من حضور داشتم خیال بخش زیادی از معترضها از اینکه اجازه شلیک وجود ندارد راحت بود و چنین نگرانیای نداشتند. هیچوقت هم هیچکس نگفت کسی تیر خورده است.
- این روزها ژورنالیستها و بلاگرهای زیادی در فضای مجازی بر تنور اغتشاشها میدمند. دیشب من در حضور دو ساعته که بیشترش را لابلای جمعیت گذراندم هیچکدام از فجازیها را ندیدم. علی کریمی در امارات، مهران مدیری در منزل و بلاگرهای ما در پستوی امنشان هستند. جوانها اما سپر شدهاند.
- در یخسازی با سواری شخصی گذری که سه مسافر دیگر هم داشت به سمت منزل رفتم. چون یخسازی هم شلوغ بود همه حاضران تاکسی داشتند در این باره صحبت میکردند و به اتفاق از اعتراضهای بیحساب و تخریبمحور ناراضی بودند، همانطور که مردم عادیای که با احتیاط پای درب منزلشان آمده بودند یا کسبهها راضی نبودند.
- در شرایط دیشب، حضور هرگونه نیروی غیرمسلح برای تماشا یا نیروی مردمی خودجوش برای مقابله با اغتشاشها واقعاً بهصلاح نبود. به گمانم اتفاقات رشت لااقل با اتفاقات برخی از شهرهای دیگر هم متفاوت است. دیشب کافی بود جوانهای عصبی و هیجانزده، احساس کنند یکی بسیجی یا عامل سیستم است.
- چیزی که در دو روز پرسه زدن در اعتراضها و مشاهدهگری دستگیرم شد این است که این اعتراضها صنفی است (اگرچه صنف نانوشتهای مثل جوانهای دهه هشتادی) و نتوانسته است توده را با خود همراه کند. بنابراین زود تمام میشود. امیدوارم فردای آن روز، اراده جدیدی برای گفتوگو با این جوانها و فهم آنها و گفتوگو با مردم و اقناع آنها در موضوعات مختلف داشته باشیم.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
۳۱ شهریور ۱۴۰۱
هدایت شده از قیام نو
✅ اغتشاش در خیابان اندیشه و هنر
👈 چرا جریان هنری انقلاب اسلامی در برابر اغتشاشها منفعل است؟
🔹واکنشهای هنری به زمین خوردن خانم گوهر عشقی را به یاد دارید؟ (اگر یادتان نیست، ابتدا مطلب مرتبط را بخوانید.) درباره آن دروغی که گفته شد فقط هنرمندان مخالف و منتقد جمهوری اسلامی کار کرده بودند.
متأسفانه درباره فوت خانم مهسا امینی و اغتشاشهای اخیر نیز اوضاع تقریباً به همان منوال است.
🔸چرا در ماجراهایی چون گوهر عشقی و مهسا امینی جریان هنری مخالف جمهوری اسلامی یکهتاز است و جریان هنر انقلاب اسلامی عمدتاً ساکت است؟
متأسفانه ما حرفی را که آنها به ما میگویند (ولی خودشان دقیقاً بهعکس عمل میکنند) باور کردهایم و فکر میکنیم حضور «هنر» در «معرکه» و «بزنگاه»، یک پدیده مبتذل و منفی و بهمعنی استفاده ابزاری از هنر است.
🔹 نگاه قرآن کریم به موضوع هنر چگونه است؟ ما دقت نکردهایم که آیه معروف «وانتَصرواْ مِن بعد ما ظُلموا و سَيعلمُ الّذين ظَلموا أيّ مُنقَلب يَنقَلبون» که درباره مبارزه با ظلم بهکار میرود دقیقاً جایی است که قرآن کریم درخصوص «هنر» سخن میگوید.
میگوید شاعران و به برخی تفسیرها داستاننویسها (که شعر و ادبیات، هنر رایج آن دوره و مکان بود) در گمراهی هستند مگر آنها که فلان و فلان و فلان و با ظلم مبارزه کنند. یعنی یک هنرمند ممکن است هنر فاخری داشته باشد، اما اگر با ظلم زمانه خود مبارزه نکند نهفقط خود راه را گم کرده است که عامل گمراهی مردم نیز میشود: «و الشّعراءُ يَتّبعُهمُ الغاوُون... إلّا الّذين»
🔸 تصور بنده این است که حضرت امام روحالله پیام تاریخی خود به هنرمندان را که در سال 67 صادر کردند از روی همین آیه قرآنی اقتباس کرده بودند: «تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهندۀ اسلام ناب محمدی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ اسلام ائمۀ هدی ـ علیهم السلام ـ اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم آور محرومیتها باشد... تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان امریکا و شوروی، را بیاموزد...»
🔹 متأسفانه بسیار پیشتر و بیشتر از آنکه فضای شهرهای ما دچار اغتشاش شود فکر و نگاه جبهه فرهنگی انقلاب و مدیریت فرهنگی هنری در جمهوری اسلامی به مقوله «هنر» مورد هجوم اغتشاشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.
🔸اگر فرصت شد چند روایت مربوط به «سیره» را پیرامون نسبت «هنر» و «معرکه» نیز اینجا مرور میکنم.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
۲ مهر ۱۴۰۱
هدایت شده از کانال رسمی ماسال نیوز
⚫️شهدای دیروز حادثه تروریستی در کابل
همه دختر جوان با میانگین سنی حدود ۱۸ سال
▪️هیچ کسی برای شما در جهان هیچ کاری نمیکند چون خون شما صرفه سیاسی ندارد
#افغانستان_تسلیت
♦️ @MasalNews
۹ مهر ۱۴۰۱
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
برای عشق پاک
برای خاک
برای فقر مردمم که حاصل وجود لیبرالهاست
برای خون ۱۷هزار مرد و زن که یک به یک ترور شدند
برای مردهای درمیان خون و خاکها
برای پای بیرق حسین ع، سینهچاکها
برای زن
برای مادری که مردها ز دامنش به آسمان رسیدهاند
برای مردمی که زخم دیدهاند
برای آیه آیه نور
برای شورِ باشعور
برای اشکهای پای روضههای پر غرور
برای صلح
برای جنگ
برای سر به دارهای بیکفن
برای سربلندی وطن
برای تو، برای من
برای ما
برای خالق تمام ما؛ خدا
برای گوشهی نگاه مصطفی ص
برای مرتضی ع
برای رفع بیعدالتی و ظلم از تمام این جهان
برای اشکهای بیامان
برای جان
امام مهربان
برای یک ندای یا صاحب الزمان
💠 @h_abasifar
۱۰ مهر ۱۴۰۱
هدایت شده از کانال رسمی ماسال نیوز
7.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺آزار یک زن به خاطر ماسک زدن و نیامدن در جمع معترضان! / مونیخ
اینو دیدم یاد حرف جورج بوش پسر افتادم که میگفت:
«هر کس با ما نیست،تروریسته.»
♦️ @MasalNews
۱۰ مهر ۱۴۰۱