eitaa logo
دکتراحمدجهان بزرگی(کانال مطالعات سیاسی)
702 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بعد آن برادر فرموودند: یه نکته حالا شخص گوینده روفعلا نادیده بگیریم برام این سوال پیش اومده که مطلبی روکه ایشون دارند مطرح میکنن آیا میشه درست باشه و آیا احکام شرعی با توجه شرایط وزمان تغییرمیکنه و چرا آقایون مراجع درمقابل این جور ادم ها سکوت میکنن واین که ... زرارة گويد از امام صادق (عليه السّلام) راجع بحلال و حرام پرسيدم فرمود: حلال محمد هميشه تا روز قيامت حلالست و حرامش هميشه تا روز قيامت حرام، غير حكم او حكمى نيست و جز او پيغمبرى نيايد و على (عليه السّلام) فرمود هيچ كس بدعتى ننهاد جز آنكه بسبب آن سنتى را ترك كرد.
بنده هم پست زیر👇👇👇👇 را خدمتشان ارائه کردم البته این کلیپ ، کلیپی است که در آینده نزدیک ممکن است شما هم با آن روبرو شوید
باسمه تعالی در اصول فقه یک اصل وجود دارد تحت عنوان : « اصل تقسیم احکام به ثابت و متغیر» احکام ثابت به احکامی گفته می شود که برای انسان همیشگی و ابدی می باشند و اختصاص به زمان یا مکان خاصی ندارند و قابل نسخ و ابطال نیز نمی باشند. همان گونه که جنابعالی اشاره کردید: امام صادق ع می فرمایند: " حلال محمد ص تا قیامت حلال است و حرام محمد تا قیامت حرام است ". به این نوع از احکام، " احکام اولیه " نیز اطلاق می گردد. اما احکام متغیر به احکامی گفته می شوند که اختصاص به زمان یا مکان خاصی دارند و قابل نسخ و ابطال می باشند. این نوع از احکام شامل "احکام ثانویه " و " احکام مصلحتی " می گردد. در گفته های امام خمینی نیزمعمولا از سه دسته احکام بحث می شود: «از شوراى محترم نگهبان مى‏خواهم و توصيه مى‏كنم، چه در نسل حاضر و چه در نسلهاى آينده، كه با كمال دقت و قدرت وظايف اسلامى و ملى خود را ايفا و تحت تأثير هيچ قدرتى واقع نشوند و از قوانين مخالف با شرع مطهر و قانون اساسى بدون هيچ ملاحظه جلوگيرى نمايند و با ملاحظه ضرورات كشور كه گاهى با احكام ثانويه و گاهى به ولايت فقيه بايد اجرا شود توجه نمايند» ... .. براین اساس درشریعت مقدس اسلام احکام و دستورات فراوانی وجود دارند که اگر مکلف به همان نحوی که از او خواسته شده، آنها را انجام دهد امتثال امرکرده است که دراین صورت تفاوتی میان "حکم اولی واقعی " یا " حکم اولی ظاهری"، " حکم ثانوی " و " حکم مصلحتی " وجود ندارد.
حکم اولی واقعی اما، به حکمی گفته می شود که وقتی به وسیله مجتهد جامع الشرایط استنباط می گردد، درست بر حکم الله وا قعی منطبق است که در لوح محفوظ ثبت شده است. البته این گونه نیست که مجتهد بتواند همواره به احکام اولیه واقعی دست پیدا کند بنابراین برخی از احکام او ممکن است به واقع اصابت نکنند. اگر چه او معتقد است که در طریق استنباط احکام واقعی فعالیت می کند. به این نوع از احکام، حکم ظاهری گفته می شود، اگرچه باید مورد امتثال قرار گیرند و از آنها تخطی نشود. اما در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی انسانها معمولا شرایطی پیش می آید که رعایت احکام اولیه برای انسان بسیار سخت، دشواروطاقت فرسا می شود. بنابراین ازآنجا که خداوند دین اسلام را، دین " سمحه سهله " قرار داده است تا انسانها بتوانند در راحتی زندگی کنند، در" ضرورت ها " و " مصلحت ها " به آنها اجازه داده است که از احکام اولیه عدول کنند و به " احکام ثانویه " و " احکام مصلحتی " عمل نمایند. ازاحکام ثانویه در لسان فقهاء عظام به " احکام اضطراری "، " اوامر اضطراری " (اوامر شرایط ضروری) .... تعبیر شده است. این تعبیر را از لسان پیامبردرحدیث رفع گرفته اند که فرمودند: " از امت من نه چیز بر داشته شده است،... (از جمله) آنچه به آن مجبورمی شوند...وآنچه به آن اضطرارپیدامی کنند ". پس کلمه ضرورت، واژه عامی است که علاوه براضطرارحالت اجبارو اکراه را نیز در بر می گیرد. البته زمینه چنین مجوزی را خداوند تبارک و تعالی در آیات 6 سوره " مائده " و 62 سوره " مومنون " داده است، آنجا که می فرماید: " وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج‏ " (در دين (اسلام) براى شما هيچ مشقّت و سختى طاقت‏فرسايى قرار نداده)، " لا نکلف نفسا الا وسعها " (به هر فردی به اندازه توانش تکلیف داده شده است). و همچنین در آیه دیگری می فرماید: يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْر(خداوند براى شما آسانى مى‏خواهد و براى شما دشوارى نمى‏خواهد).
نظر یک مرجع در خصوص حجاب در شرایط اضطرار و یا اکراه و اجبار را ببینید : سوال: اخیرا فتوای حضرتعالی را در مورد دخترانی که در خارج تحصیل و آنها را مجبور به ترک حجاب می کنند، در سایت های مختلف منتشر کرده اند و برخی از این فتوا، سوء استفاده می کنند. در این فتوا آمده است: "با توجه به اینکه اگر دختران مسلمان و متدین دروس عالی را نخوانند تنها افراد بی بند و بار و لا مذهب پست های مهم را اشغال می کنند، به افراد متدین اجازه داده می شود که حجاب را در خصوص مواردی که ضرورت دارد، رعایت نکنند ولی در غیر موارد، حتما مراعات نمایند." لطفا توضیح بیشتری بفرمایید. پاسخ: [ آیه الله مکارم شیرازی ] شک نیست که حجاب بانوان در اسلام، از ضروریات این دین مبین است و حتی غیر مسلمانان نیز می دانند که این مسئله از احکام مسلّم اسلام می باشد و لذا در بسیاری از موارد، خود را ملزم می بینند که با آن کنار بیایند. البته هر حکمی می تواند در مقام ضرورت، استثنایی داشته باشد، مثلا: اگر بانویی بیمار شد و پزشک همجنس حضور نداشت، ضرورت اقتضا می کند که به پزشک غیر همجنس مراجعه کند و معاینات او ممکن است بدون ترک حجاب، میسّر نشود؛ در چنین موردی از باب ضرورت و به مقدار ضرورت، اجازه کشف حجاب به آن بانوی مسلمان داده می شود. و همچنین در مورد تحصیلات لازم که اگر نداشته باشد، با مشکلات مهمی (خودش یا جامعه اسلامی) مواجه می شود، به عنوان ضرورت، اجازه ترک حجاب داده می شود؛ آنهم به مقدار ضرورت یعنی در خصوص آنجا که الزام قطعی بر ترک حجاب است _ یعنی تا محل درس با حجاب می رود و در محوطه درس که الزام به ترک حجاب است، ترک می کند و در بازگشت بلافاصله حجاب را حفظ می کند_ با توجه به آنچه گفتیم، توضیح کافی برای فتوای گذشته داده شد. امیدواریم همه عزیزان به وظیفه شرعی خود در این امر عمل کنند و ان شاء الله سوء استفاده ای از فتوای مذکور نشود.
دقت داشته باشیم : وقتی مرجعی می فرماید : حجاب بانوان از ضروریات دین اسلام است یعنی انکار آن باعث خروج از دین می شود
بعد بحث رفت سر این که : سوال کننده می گوید دستور حضرت زهرا بافاصله اندکی توسط حضرت زینب نعوذبالله نقض شد. و استناد می کند به اینکه حضرت زهرا گفتند صدای زن مسلمان رامرد نشنود.و...
همان گونه که خواهر محترممان اشاره کردند آن چه از حضرت فاطمه سلام الله علیها نقل شده افضلیت و رسیدن به درجه کمال است نه حرمت که این علامه!!!! بی سواد به آن اشاره می کند .....مطلب واضح زیر را که یکی از دوستان ما تهیه کرده است بی سوادی این فرد را به خوبی نشان می دهد......الله اکبر ........... ( خدا وکیلی پول سعودی چه کار می کند با افراد ) . . مطلب در مورد حدیث را ببینید: حدیث مطرح شده، در کتب اربعه (کتاب های چهار گانه) حدیثی شیعه وجود ندارد. اما در برخی از منابع بعدی؛ مانند دعائم الاسلام[1] و مناقب ابن شهر آشوب[2] حدیثی با همین مضمون، البته بدون سند و به صورت خلاصه ذکر شده است. بنابر این، از آن جا که این حدیث در متون اولیه روایی نیامده، و در موارد دیگر نیز بدون سند ذکر شده است؛ لذا طبیعی است که از نظر سندی قابل اعتماد نباشد، ولی در عین حال متن آن با آموزه ها و تعالیم معتبر دینی ما سازگار است. از این روایت، حرمت حضور زنان در اجتماع برداشت نمی شود؛ چرا که آنچه در متن روایت آمده، با سیره و منش خود حضرت زهرا (س) مخالف است؛[3] به این دلیل که آن حضرت در مواقع لزوم و ضروری در اجتماع حاضر می شده، و هم او مردان را می دیده و هم آنان او را می دیدند.[4] بنابر این، حدیث در مقام بیان این حکم شرعی نیست که به هیچ وجه زنان و مردان مجاز به گفت و گوی با هم نیستند و یا مجاز نیستند همدیگر را ببینند، بلکه در مقام بیان یکی از ارزش های اخلاقی است، و آن این که تا جایی که امکان دارد، باید ارتباط و برخوردهای روز مره میان مردان و زنان نامحرم به حداقل ممکن برسد. دختر رسول خدا –بر فرض صحت این انتساب- می خواهد به زنان مسلمان بگوید که بدون دلیل و برای کارهای جزئی و پیش پا افتاده و بدون جهت راهی مراکز عمومی نشوند، در کوچه و بازار و... در معرض دید نا محرم حضور پیدا نکنند که این در شأن و مقام زنان مسلمان نیست. [1] تمیمی مغربی، نعمان بن محمد، دعائم‏الإسلام، ج 2، ص 215، دار المعارف، مصر، 1385ق. «و عن علی ع أنه قال قال لنا رسول الله (ص) أی شی‏ء خیر للمرأة فلم یجبه أحد منا فذکرت ذلک لفاطمة (ع) فقالت ما من شی‏ء خیر للمرأة من أن لا ترى رجلا و لا یراها فذکرت ذلک لرسول الله (ص) فقال صدقت إنها بضعة منی». [2] ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل ابی طالب (ع)، ج 3، ص 341، مؤسسه انتشارات علامه، قم، 1379ق.«قال النبی لها أی شی‏ء خیر للمرأة قالت أن لا ترى رجلا و لا یراها رجل فضمها إلیه و قال ذریة بعضها من بعض». [3] ر. ک: کلینی، کافی، ج 5، ص 528، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1365ش. [4] همان، ج 1، ص 460، ح 5.
علاوه بر مطلب فوق هیچیک از فقهای مطرح عالم تشیع رساندن صدای زن به نامحرم را حرام ندانسته اند ....(یعنی این را این آقای علامه نمی داند؟) امام خمینی می فرمایند: . " برای زن نیز جایز است که صدای خود را به مردان بیگانه بشنواند در صورتی که ترس از فتنه نباشد اگر چه احوط درغیر مقام ضرورت ترک آن است و عده ای شنیدن و شنواندن را حرام دانسته اند و این قول مورد قبول نیست البته بر زن حرام است که با مردان با کیفیت هیجان انگیز و نازک نمودن گفتار ونرم نمودن سخن و زیبا کردن صدا صحبت کند "تحرير الوسيلة، ج 2 - ص 245). از قدیم گفته اند دروغ گو کم حافظه است آقای علامه تو نمی دانی که در احکام اسلام قیاس باطل است می گوئی چون حضرت زینب س گفته حضرت فاطمه را نسخ کرد و در مجلس یزید صحبت کرد پس اگر در زمان پیامبر هم حجاب واجب بوده بعدها در شرایط دیگر بر اساس مقتضیات زمان می تواند نسخ شود آقای علامه معنای نسخ را نفهمیدی
هدایت شده از حیدر کرّار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ ظهر جمعه 2آبان ماه 99 در شبکه اصفهان چه کسانی نظارت بر این شبکه اصفهان دارند....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Bahadori: 😱 از تا ‼️ ‌ 😔 یادتون هست چقدر در مورد شیاف جنجال به پا کردند؟ برای اینکه توصیه‌ی بود و منبع روایی داشت. 🤢 بعداً رسماً توسط وزیر اسبق بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تبلیغ شیاف مدفوع انسان را کردند و کسی هم اعتراضی نکرد❗️ 🤮 حالا دوباره جناب پس از افتضاح در عدم درمانِ با داروهای گران قیمت و با عوارض جبران ناپذیر و خطرناک وارداتی، تبلیغ مصرف خوراکی را انجام می‌دهد‼️
آخه برادر ما ولایتمداریم آدم ولایتمدار مثل این نیست که بره وار از خودش نظر نداشته باشد ولایتمدار یعنی این که : برای خودت نظر داشته باش مطرح کن .... اما وقتی ولی فقیه حرف آخر را زد ، سمعا و طاعتا اجرا کن ..‌. و ان قلت نیار . . . اما تو حسن فریدون! حواست باشه حداقل پنجاه و یک بار در این هفت سال مخالفینت را هتک حرمت کردی و به همین تعداد گناه کبیره کردی تازه چون هتک حرمت تعداد بسیار زیادی از افراد را کردی گناهت مضاعف است .... برو و توبه کن .‌‌....
جهان بزرگی احمد: حسام آشنا! منافقانه در کنار آقای مهدوی کنی تا معاونت پژوهشی دانشگاه امام صادق ع رفتی.‌... در صورتی که خط مشی آقای مهدوی کنی را قبول نداشتی منافقانه در کنار دری نجف آبادی قرار گرفتی در صورتی که مواضع او را هم قبول نداشتی لیاقت معاونت وزیر را نداشتی اما پستی را گرفتی که آدم لایق می خواست و بنا بر قول امام علی ع خیانت به خدا و رسول و جمیع مسلمین کردی.. قتلهای زنجیره ای در دوران مسئولیت تو در جامعه اتفاق افتاد كه معلوم نيست نقش تو در.ابن قضيه چه بوده است.... امثال شما که در این سالها مردم رو فریب دادید و فقط وعده دادید خجالت بکشید و در این چند صباحی که وقت دارید حیا کنید و برای مردم کار کنید نه برای دشمن...‌ حداقل کاری که می توانید بکنید این است که از خجالت آب شوید اما آنقدر پررو و هتاک و هوچی هستید که از همین حمایت آقا هم به نفع لایشعر بودن خودتان سوء استفاده مي كنيد
هدایت شده از ا. بحرودی (الف~با)
برداشتی شخصی، سربسته و مختصر از این روزهای مان؛ علی علیه السلام: «وَ اللَّهِ لَقَدْ دَفَعْتُ عَنْهُ حَتَّى خَشِیتُ أَنْ أَكُونَ آثِماً ؛ به خدا قسم به اندازه ‏اى از او(عثمان) دفاع كردم كه ترسیدم مرتکب خطا شده باشم.» @bahrudi_NASR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای عزیز! این قصه را گوش کن تا بدانی چرا ما از انقلاب و حکومت اسلامی تا پای جان دفاع می کنیم و « دلواپسیم » که منافقین آن را منحرف نکنند....
خدایا توفیق ده تا فقط به خاطر تو بنویسیم و پست بگذاریم ...... . . . . . . درسی از آیه الله قاضی طباطبائی داشت می رفت مجلس ترحیم یکی از دوستان. اما ناگهان از نیمه راه برگشت. دیده بود کارش برای خدا نیست. برای این است که بگویند: «قاضی به مجلس ما آمد».
دوستان ایمیل زیر برای بنده آمده که از طرف فردی با نام بهزاد منتظری است : ...سلام با توجه به سوابق نیکو و شهرت علمی جنابعالی تصمیم گرفتم این مطلب ضمیمه ایمیل رو با شما .در میان بذارم .امیدوارم بنده رو از نظرتون آگاه کنید برای مطالعه گفتار نورانی مذکور از این عالم خداترس می توانید به لینک زیر نیز مراجعه کنید ضمناً در صورتی که ساکن ایران هستید، لطفاً ابتدا فیلترشکن خود را روشن کنید > > > مطلب ضمیمه در خصوص فردی به نام منصور هاشمی خراسانی است بر اساس فعالیتی که در فیسبوک داشتند و مباحثاتی که داشتیم برای بنده مسجل شد که کسی با این نام و مشخصات اصلا وجود خارجی ندارد ....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقایان اصلاحاتچی هفت سال چه بر سر مردم ایران آوردید ؟ مردم تا میان با شرایط جدید خودشان را وفق بدهند ...شما یک سناریوی جدید رو می کنید .... از شورشها می ترسیم . . گوشت کیلیوئی ۱۶۰ تومان مرغ کیلویی ۲۸ تومان .
ممکنه این صحت نداشته باشه ولی نشرش به نظرم خیلی خوبه تا فرانسویها معنی آزادی بیان رو بفهمند ماکرون رئيس جمهور فاسد فرانسه کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام را آزادی بیان خواند. رئیس جمهور راست گرای برزیل هم عکس زن ماکرون را درکنار عکس میمونی برگرفته ازفیلم مشهورآیبیس قرارداد. ماکرون عصبانی شد واین کار را وقیحانه خواند. رئیس جمهور برزیل پاسخ داد.. این هم آزادی بیان است.... هرچقدر به پیامبر رحمت و مهربانی علاقه مندید منتشر کنید👆🏻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهدی اسماعیلی: ⭕️چالش جدی رسانه ای در آینده نزدیک 💥 💥 😲😮😧 به دقت ببینیم و خطر را از اکنون لمس کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش تند رسانه‌ها و تحلیلگران امریکایی به اظهارات بایدن و ترامپ در دومین مناظره انتخاباتی آمریکا: 🔸هر دو دروغ می‌گفتند. بایدن فاسدترین شخصی است که تا کنون در رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرده است! 🔹برخلاف ادعای ترامپ، آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در آمریکا در حال افزایش است.