.
می گویند:
*رویکرد مراجع تقلید نسبت به حجاب*
🔹حضرت آیتاللهالعظمی جوادی آملی:
🔹 این آشفته بازار بودن مسئله حجاب و عفاف با فشار سرنیزه حل نمی شود، از راه دیگری فساد را توسعه می دهد.
🔹 گاهی نامه می نویسند که شما چرا ساکتید و درباره حجاب حرف نمی زنید، درباره عفاف حرف نمی زنید، عفاف و حجاب بر فرض با فشار انسان این روسری رو یه قدری جلو بیاره، این اون عفاف و حجاب نیست، اون فساد رو جلوگیری نمیکنه
🔹 این النکاح سنتی است که جلوگیری می کند.
🔹 وگرنه با بگیر و ببند و اینها ممکنه ظاهر حفظ بشه، بگیر و ببند اگر بدتر نکند، یقینا حل نمی کند.
می گویم:
جهان بزرگی احمد:
.
نظر حضرت آیه الله در مورد شلوارکهای یک وجبی در مکان گردشگری دزفول در این چند روزه چیست؟؟
.
🔴 راهپیمایی#مطالبه_گرایانه مردم آستانه اشرفیه برای اجرای قوانین عفاف و حجاب
🔹جمعی از مردم انقلابی شهرستان #آستانه_اشرفیه در اقدامی خودجوش با در دست گرفتن پلاکاردهای عفاف و حجاب و دادن شعار از مسئولین اجرای قاطعانه قوانین اسلامی از جمله حجاب را مطالبه کردند و در نظر دارند این حرکت را تا اقدام جدی و میدانی مسئولین ادامه دهند.
🔥 @Moohem
💢اطلاعیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در موضوع پوشش و حجاب
🔹ضمن تبریک آغاز سال جدید و آرزوی قبولی طاعات و عبادات خانواده فهیم، فرهیخته و فرزانه دانشگاهی و تشکر از قاطبه دانشجویان عزیزی که با رعایت قانون در حوزه پوشش و حفظ شؤونات دانشجویی، ارزش عفاف و حجاب را در محیط دانشگاه وظیفه خویش دانسته و از این طریق حریم علمآموزی و یادگیری دانشگاه را بیش از پیش ارج مینهند؛ اعلام میدارد که کلیه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ارائه خدمات آموزشی، رفاهی و ... به معدود دانشجویانی که قوانین و مقررات دانشگاهها در این خصوص را رعایت ننمایند، معذور خواهند بود.
منبع: کانال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔴 بیانیه وزرات بهداشت در آستانه بازگشایی دانشگاه ها در سال نو
♨️ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارائه خدمات به معدود دانشجویان فاقد حجاب اسلامی، معذور خواهد بود.
در بخشی از این پیام آمده است:
از دانشجویان عزیز می خواهیم تا پوشش حرفه ای را که با گوهر گرانقدر «عفاف» پیوند خورده و ارزشی انسانی و اخلاقی به شمار می آید، ارج نهند تا دختر دانشجوی مسلمان در محیط تولید علم نه با ظواهر که با دانش و تفکرش شناخته شود و با حجب و حیای ذاتی و حفظ کرامت خود، در مسیر ارتقای علمی خویش گام بردارد.
از قاطبه دانشجویان عزیزی که نسبت به رسالت علمی و فرهنگی خود اهتمام دارند و خود را ملزم به رعایت پوشش قانونی و حرفه ای می دانند، سپاسگزاری کرده و تصریح می نماید که مراکز آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارائه خدمات به معدود دانشجویان فاقد حجاب اسلامی، معذور خواهد بود.
متن کامل پیام معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت را در لینک زیر بخوانید 👇
📌 yun.ir/jmeqq7
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
جنگ هیبریدی ....... دفاع هیبریدی لازم دارد.
.
زنجیره انسانی در ساحل چالوس در دفاع از عفاف و حجاب در روز طبیعت😍
.
جواب به ایراد برخی افراد که در زمینه فرهنگی ، به علماء و حوزه های علمیه می تازند.
۱- فرض را بر این بگذاریم که حوزه ها و علمای ما در دوره ای در مسائل فرهنگی راه خطا و اشتباه رفتند. آیا این مسئله تکلیف را از گردن دیگران ساقط می کند؟
خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم افراد عادی جامعه که به دنبال علمای منحرف خودشان رفتند را مورد نکوهش قرار می دهد. ( این بر فرض این است که خطای علمای ما خیلی عظیم باشد ، در صورتی که اینچنین نیست. وقتی در خطای عظیم و پیچیده ، مثل حلال کردن حرام ، پیروی مردم عادی از علمای خطاکار مذموم است ، به طریق اولی الگو گرفتن از آنها توسط مردم عادی جامعه ، آنجائی که خطا عظیم نیست ، مذموم تر است). پس کم کاری علماء باعث نمی شود که ما کم کاری بسیاری از معلمان جامعه (چه دانشگاهی و چه مدرسه ای که تعدادشان به یک میلیون حدودا می رسد) و خیانت بخشی از آنها که در انحراف جوانان ما نقش داشته اند را نادیده بگیریم. خداوند در آینده قیامت به این معلمان خواهد گفت : آنها کم کار کردند ، شما جرا کار نکردید و بعضا خیانت هم کردید؟ مگر افرادی مثل خمینی و خامنه ای را الگوی شما قرار ندادیم؟ از آنها درس می گرفتید.
در آنجا است که این معلمان به لکنت می افتند.(البته خطابم به درصدی از معلمانی است که کار نکردند و آنهائی که خیانت کردند. عدد هم تعیین نمی کنم).
پس اولا فرا فکنی نکنیم. ثانیا قدر همین مقدار از فعالیت روحانی هائی که در بدترین شرایط معیشتی و زیستی به تبلیغ می روند (که البته بنده خاک پای آنها هم نمی شوم) را بدانیم. و زحمات بی شائبه آن دسته از معلمان (چه مدرسه ای و چه دانشگاهی) که زحمت می کشند و خون دل می خورند (که حتی حقوقشان هم بخور و نمیر است) تا بچه های ما را تربیت کنند ، را ارج بنهیم و کم کاریها را گردن یک قشر نیندازیم.
اگر پیروزی ای هست همه خوبان شریکند و اگر کمبودی هست همه مقصرند.
مطلب دیگری هم هست که عرض خواهم کرد.
.
.
✨ عمیقاً معتقدم که فرهنگ حاکم بر غالب بیحجابها، فرهنگ داعشگونه است، چه در مواجهات خیابانی و چه در مواجهات رسانهای.
⚜ به سخنان دکتر موزون، مجری و محقق ارزندهی برنامهی تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» توجه کنید، تا دریابید که با چه حجمی از داعشیگری در قبال تجربههای مرتبط با حجاب بانوان، از سوی طیفی از مدافعان بیحجابی مواجه شده است.
🆔 @ghafari_ir
vvبخشنامه قوه قضاییه برای ناهنجاریهای اجتماعی
رئیس قوه قضائیه:
🔹بخشنامهای صادر خواهیم کرد تا مراجع قضائی ذیربط روشنتر و واضحتر به تکالیف خود در امر رسیدگی به پروندههای ناظر بر ناهنجاریهای اجتماعی اشراف و وقوف داشته باشند.
🔹عمل به قانون در همه زمینهها و امور، هم یک وظیفه است و هم امری نافع است؛ فرد قانونگریز و هنجارشکن باید بداند که هم به دیگران ضرر میرساند و هم خودش متضرر میشود.
tn.ai/2874780
@TasnimNews
.
✍ معاندین در ادعای خود درخصوص آزادی دروغ می گویند.
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ
_______________________________ا
💢 حمله براندازا به خاطر حجاب!
🔺 منوچهر هادی یه عکس با خانوادش که همگی محجبه هستن منتشر کرده زیرپستش هرچی از دهنشون در اومده گفتن که چرا اینقدر با حجابن
🔹 بعد همینا ادعای آزادی دارن و میگن چرا آزادی پوشش نداریم
گزارشی کامل از جلسه خاص مقام معظم رهبری با فعالان حوزه حجاب - جشنواره پوشش اصیل ایرانی اسلامی گوهرشاد
نشر در ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ در سایت جشنواره گوهرشاد
«ما سر کار آمدیم ببینیم حکم خدا چیست و به آن عمل کنیم. حالا در جامعه جوی ایجاد شده از حکم خدا عقبنشینی کنیم؟ ما باید رضای الهی را تعقیب کنیم…اگر امام رضوان الله علیه حجاب را اجباری نمیکردند، جوانان ما به جبهه نمیرفتند…این همه زن مومنه پشت جبهه نبود. این همه تلاش عظیم سیاسی که زنان ما انجام میدهند نبود.»
https://www.goharshadfestival.ir/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D8%B5-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%B9%D8%B8%D9%85-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C/
.
سال انتخابات شروع شد و تهمت ها و توهین ها به مؤمنین، آن هم در ماه مبارک
نامه توانگر نماینده مجلس به آقای صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر
« شما و منصوبین را مشفقانه به سبیل رحمت نبی خدا، اولیا، صلحا و ائمه هدی فرا میخوانم. در بیان مواضع خدا را در نظر بگیرید و مصلحت دین خدا را.
اگر شما و دوستانتان در پی فتح کامل پارلمان هستید و از فرط بیکارنامه بودن مجبورید به ریسمان حجاب متوسل شوید، در حال بسط منکر و زدودن معروف هستید. دین خدا بازیچه و مطاع دنیوی چند ظاهرالصلاح فاسد العقیده نیست که هر روز مانند مارگیران آن ملعبه قدرتطلبی کنند.
تاریخ اسلام مشحون از مفتیانی است که دین به میل خود تفسیر کردند و صلح را به حاشیه رانند. اما انقلابیون مسلمان و باورمندان به مکتب خمینی و خامنهای ایستادهاند تا زدودن همه مظاهر کفر، شرک و تحجر»
✍ با توجه به این کلمات باید بگوئیم سال حماقت برخی قدرت طلبان در پیش است. دعوای احمقانه از حالا شروع شده.
.
.
ما از حجاب مطلقاً یک قدم هم عقبنشینی نداریم«اعتقادم این است، مسئله حجاب و عفاف، مسئله بسیار مهمی است»
«ما میگوییم فیلمهایی که مروج حجاب است را درست کنید در حالی که گزارش جشنواره فجر را برای من آوردند، دیدم فیلمهایی مورد تشویق قرار گرفته است که ضد خانواده و ضد عفت است»
«در مساله حجاب عقبنشینی نکنید، اگر عقبنشینی کنید، حکم الهی نقض میشود»
«حجاب و عفاف قهراً شکل برجستهای پیدا میکند و به شکل نماد درمیآید و اختیاری هم نیست»
«نمیتوانیم این مساله را در اعداد مسائل دیگر قرار دهیم. بالاتر از آنهاست. من مساله را اینطور میفهمم»
.
.
ما از حجاب مطلقاً یک قدم هم عقبنشینی نداریم«اعتقادم این است، مسئله حجاب و عفاف، مسئله بسیار مهمی است»
«ما میگوییم فیلمهایی که مروج حجاب است را درست کنید در حالی که گزارش جشنواره فجر را برای من آوردند، دیدم فیلمهایی مورد تشویق قرار گرفته است که ضد خانواده و ضد عفت است»
«در مساله حجاب عقبنشینی نکنید، اگر عقبنشینی کنید، حکم الهی نقض میشود»
«حجاب و عفاف قهراً شکل برجستهای پیدا میکند و به شکل نماد درمیآید و اختیاری هم نیست»
«نمیتوانیم این مساله را در اعداد مسائل دیگر قرار دهیم. بالاتر از آنهاست. من مساله را اینطور میفهمم».
.
کار فرهنگی زیبا و جالب راننده محترم اسنپ در مشهد مقدس
خدا قوت به همه رانندگان باغیرت کشور
عبرت سایرین شود.
@jahanbozorgee
.
.
.
✍ حمله هیبریدی
دفاع هیبریدی
✅ اجتماع بزرگ مردمی مدافعان حریم خانواده 🇮🇷
در دفاع از حجاب و عفاف و
مبارزه با بی بند و باری و بی حیایی
«حجاب من ؛ تمدن من»
🗓️پنجشنبه ۱۷ فروردین مصادف با ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
🕒ساعت ۱۵
میدان امام حسین علیه السلام #اصفهان
#حضور_باخانواده
@jahanbozorgee
.
به بهانه مباحث امر به معروف و نهی از منکر
گفتاری در: تهدید و تخویف،ضرب وجرح و قتل نزد فقهای عظام (بخش اول)
تهدید یا ایجاد ترس از کیفر، تخویف یا ایجاد نگرانی، ضرب یا زدن و جرح یعنی زخمی کردن افراد را می توان در دو موقعیت زیر مورد بررسی قرار داد:
1- زمانی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا نمی کنند.
2- زمانی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا میکنند.
1. زمانی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا نمی کنند.
در چنین موقعیتی هرگونه ایجاد نگرانی و ترس، زدن و یا مجروح کردن افراد " شکنجه " محسوب شده، از گناهان کبیره می باشد و به عنوان حکم اولیه حرام است.
ازاین نظر که تخویف وترساندن معمولا جزء موضوعات اخلاقی محسوب می شده است، فقهاء در کتب فقهی خود کمتر متعرض آن شده و بحث از آن را به کتب اخلاقی موکول نموده اند. اما از فقهاء عظام صاحب جواهر این سنت را شکسته و درکتاب فقهی خود ضمن پرداختن به این موضوع، ترساندن مومنین را از جمله گناهان کبیره ای می داند که باعث از بین رفتن عدالت افراد می گردد . البته محدثین بزرگی همچون صاحب وسائل و محدث نوری که از فقهاء بزرگ زمان خود بوده اند حرام بودن تخویف را در کتب خود در بابی تحت عنوان " تحریم ترساندن مومن حتی با نگاه " آورده اند تا اهمیت آن در مکتب اسلام به دست فراموشی سپرده نشود. آیه الله مظاهری " تندی کردن " با دیگران که نتیجه تندخوئی است و باعث تهدید نسبت به دیگران وترس آنها می شود را از گناهان بزرگ وحرام می دانند.
@jahanbozorgee
.
.
گفتاری در: تهدید و تخویف،ضرب وجرح و قتل نزد فقهای عظام (بخش دوم)
فقهاء عظام در استنباطات احکامی که گذشت ، به احادیث زیر استناد کرده اند:
بزرگان معصوم مکتب اسلام می فرمایند:
« برهیچ مسلمانی حلال نیست که مسلمان دیگری را به هراس افکند ... کسی که بخواهد مومنی را با نگاهش بترساند، خداوند در روزی که هیچ سایه ای جز سایه او وجود ندارد او را خواهد ترساند ...پیامبر فرمودند: کسی که مومنی را اذیت کند، مرا اذیت کرده است. کسی که مرا اذیت کند، خدا را اذیت کرده وکسی که خدا را اذیت کند در تورات و انجیل و زبور و قرآن ملعون شمرده شده است ... (و) به خدا اعلان جنگ کرده است ... وهركه مؤمنى را با تسلط خود براو به هراس افكند تا به او آسيبى برساند اما آسیب نرسد، در دوزخ است و اگر به هراسش افكند و آسيبى باو برساند به همراه فرعون و فرعونيان در دوزخ است ... (و به طور کلی) خداوند هر مومن ضعیفی که رفق و مدارا را رعایت نمی کند، مبغوض می دارد».
اما ضرب و جرح در این حوزه نیز به عنوان حکم اولیه حرام است و این مسئله علاوه بر این که از فحوای احادیث فوق به دست می آید درلسان فقهاء نیز به آن پرداخته شده است. شیخ مفید، علامه حلی،محقق اردبیلی، صاحب شرایع و امام خمینی هرگونه ضرب، شکنجه یا مثله کردن حتی برای صاحب خون را ممنوع می دانند. بعلاوه امام خمینی معتقدند که در مأموریت ها هیچ یک از مأمورین حق ضرب و شتم صاحبان خانه و ساكنان آن را ندارند، و تعدى از حدود الهى ظلم است و موجب تعزير و گاهى تقاص مىباشد. آیه الله مظاهری این گونه موارد را به " تند خوئی " تعبیر کرده اند و می گویند: " یکی از گناهان در اسلام که موجب فشار قبر میباشد تند خویی است، و این گناه غالباً گناهان بزرگی را به دنبال دارد نظیر غیبت و زخم زبان، بلکه تهمت و فحش و ناسزا، بلکه تند خویی گاهی موجب قتل نفوس و اتلاف اموال و جرح و کتک میشود." از نظرآیه الله خامنه ای درمورد برخورد با افرادی که مرتکب فسادی می شوند که ضرر آن فقط متوجه خود شخص مرتکب شونده است، تفصیل قائل شده اند و می گویند:
« با توجه به اينكه در زمان حاكميت و اقتدار حكومت اسلامى مىتوان مراتب ديگر امر به معروف و نهى از منكر را كه بعد از مرحله امر و نهى زبانى هستند، به نيروهاى امنيتى داخلى (پليس) و قوه قضائيه واگذار كرد، بخصوص در مواردى كه براى جلوگيرى از ارتكاب معصيت چارهاى جز اعمال قدرت از طريق تصرف در اموال كسى كه فعل حرام انجام مىدهد يا تعزير و حبس او و مانند آن نيست، در چنين زمانى با حاكميت و اقتدار چنين حكومت اسلامى، واجب است مكلفين در امر به معروف و نهى از منكر به امر و نهى زبانى اكتفا كنند، و در صورت نياز به توسل به زور، موضوع را به مسئولين ذيربط در نيروى انتظامى و قوه قضائيه ارجاع دهند و اين منافاتى با فتاواى امام راحل «قدسسره» در اين رابطه ندارد. ولى در زمان و مكانى كه حاكميت و اقتدار با حكومت اسلامى نيست، بر مكلفين واجب است كه در صورت وجود شرائط، جميع مراتب امر به معروف و نهى از منكر را با رعايت ترتيب آنها تا تحقق غرض انجام دهند».
https://eitaa.com/jahanbozorgee.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعیت از آنچه که در ائینه میبینند به آنها نزدیکتر است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پست اقتصادی:
ماندگاری به نقل از مخبر:
ان شاءالله تا آخر امسال مردم ثمره کارهای زیربنائی را در سفرهشان می بینند.
✍ بنده: اگر چرخه گران کردن را از حرکت باز نگه دارید ، می توانید وگرنه .......
.
.
گفتاری در: تهدید و تخویف،ضرب وجرح و قتل نزد فقهای عظام (بخش سوم)
فقهاء عظام در استنباطات احکامی که گذشت (زمانی که ضرب و جرح به مسائل سیاسی امنیتی ربط پیدا نمی کند) ، به احادیث زیر استناد کرده اند:
بزرگان معصوم مکتب اسلام می فرمایند:
به درستی که ستمکارترین مردم کسی است که جز كسى را كه در صدد كشتن او بر آمده است، بكشد وبزند کسی که او را نزده است ... ومبغوض ترین فرد نزد خدا فردی است که پشت سرکسی به ناحق شمشیر بکشد ... (بدانید)هر كس که به گونه مؤمن يا به روى او سيلى زند خدا روز قيامت استخوانهايش از هم بگسلد و دست بسته محشور شود تا به دوزخ درآيد جز آنكه توبه كند ... (حتی) هر كس مؤمنى را هل دهد تا او را خوار كند يا يك سيلى باو بزند، يا يك بدى باو رساند فرشته ها او را لعنت كنند تا رضايت از او خواهد و توبه و استغفار كند.
.
(بدانید) هر کس فردی را با شلاق بزند خداوند شلاقی از آتش را نصیب او خواهد کرد ... (بنابر این وای بر کسی که افرادی را شکنجه کند زیرا) خداوند کسانی که در دنیا مردم را شکنجه کنند آنها را در آخرت شکنجه خواهد کرد.
.
49.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
✍ فهمیدگی به مدرک و پست داشتن و نزد حضرت آقا شعر خواندن نیست.
نویسنده ناشناس م.و :
توجه توجه
دوستان ببینید این چوپان ساده پوش اما بسیار دانا و متوجه.بسیار خاکی.
اشعاری به حفظ میگویید که تمام اوضاع ایران و جهان و امام زمان رو درش گنجانده .ای کاش انقده دس به دس کنید تا یه روز خدمت آقا برسه در جمع شعرا.البته با زبان و لهجه خوش لکی حتما ببینید اشک و شادی در هم آمیخت
.
نظر امام در خصوص نویسندگا و شعرائی که آب به آسیاب دشمن می ریزند:
وصیت من به نویسندگان و گویندگان و روشنفکران و اشکالتراشان و صاحب عقدگان آن است که به جای آنکه وقت خود را در خلاف مسیر جمهوری اسلامی صرف کنید و هرچه توان دارید در بدبینی و بدخواهی و بدگویی از مجلس و دولت و سایر خدمتگزاران به کار برید، و با این عمل کشور خود را به سوی ابرقدرتها سوق دهید، با خدای خود یک شب خلوت کنید و اگر به خداوند عقیده ندارید با وجدان خود خلوت کنید و انگیزۀ باطنی خود را که بسیار می شود خود انسانها از آن بیخبرند بررسی کنید، ببینید آیا با کدام معیار و با چه انصاف خون این جوانان قلم قلم شده را در جبهه ها و در شهرها نادیده می گیرید و با ملتی که می خواهد از زیر بار ستمگران و غارتگران خارجی و داخلی خارج شود و استقلال و آزادی را با جان خود و فرزندان عزیز خود به دست آورده و با فداکاری می خواهد آن را حفظ کند، به جنگ اعصاب برخاسته اید و به اختلاف انگیزی و توطئه های خائنانه دامن می زنید و راه را برای مستکبران و ستمگران باز می کنید. آیا بهتر نیست که با فکر و قلم و بیان خود دولت و مجلس و ملت را راهنمایی برای حفظ میهن خود نمایید؟ آیا سزاوار نیست که به این ملت مظلوم محروم کمک کنید و با یاری خود حکومت اسلامی را استقرار دهید؟ آیا این مجلس و رئیس جمهور و دولت و قوۀ قضایی را از آنچه در زمان رژیم سابق بود(وصیت نامه امام خمینی ره).
.
🔸این مبلغ را نذر شما کردم🔸
📝#خاطره دکتر علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر
🔹 مدتی بعد از آنکه پدر امامت جمعه را رها کردند، در قم رحل اقامت گزیدند. متاسفانه بعضاً هم تنها بودند! گاه گداری من و بچه ها سری می زدیم ...
به واسطه ی بیماری ای که داشتند رژیم غذایی سختی هم گرفته بودند و مثلاً بین گوشتها فقط مجاز به خوردن شکمبه گوسفند بودند بلکه مداومت به آن مانند یک دارو .
خب شکمبه ها را هم به جهت ارزان تر شدن و هم به جهت تمایل شخصیشان، پاک نکرده می گرفتند و خودشان پاک می کردند. از نیمه های شب چند ساعتی به حمام زیر زمین میرفتند و آنها رو خوبِ خوب تمیز می کردند و بار می گذاشتند و صبح، چنانچه همچو منی مهمانشان بود، با هم می خوردیم ...
🔹 در این ایام، اموراتشان هم نوعاً از سخنرانی هایی که دعوت می شدند می گذشت. پاکت سخنرانی را هم در جیب بالای قبایشان می گذاشتند. من هم به رسم فضولی، بعضاً پاکت را چک می کردم تا ببینم وسعت دخل و خرج به چه میزان است؟
این بار در پاکت فقط یک تراول پنجاهی بود و میبایست تا سخنرانی بعدی با همین مبلغ مدیریت میکردیم ... بماند.
🔹یک روز صبح گفتند: فردا جلسۀ کمیسیون خبرگان دارم و میخواهم یک حمام اساسی بروم. تو هم میای؟! اول استقبال نکردم ...
بعد ادامه دادند، در یکی از کوچه های فرعی گذر خان، یک حمام عمومی قدیمی هست. قبلاً یکبار تنهایی رفتم؛ خوب دَم می شود، دلاک کار بلدی هم دارد. احساس کردم تنهایی سختشان است که بروند؛ پذیرفتم همراهیشان کنم.
بقچه ای از حوله، لباس و صابون فلهای با خود بردیم. وقتی وارد شدیم، روی در نوشته بود: «هزینه هر نفر، دو هزار و پانصد تومان». پیش قدم شدم و حساب کردم.
پدر راست می گفت. آنچنان حمام دم داشت که گویی به سونای بخار رفته ایم. دلاک پیرِ کار بلد هم روی هر نفر قریب نیم ساعت تا سه ربع ساعت وقت می گذاشت! حمام خیلی خیلی خوبی بود. آدم واقعاً احساس سبکی و نشاط میکرد.
🔹 در وقت خارج شدن، دم در به من گفتند انعام دلاک را حساب کردی؟ گفتم نه! گفتند: صدایش کن. پیرمرد را صدا کردم آمد. پدر دست در جیب کرد و همان پاکت تراول پنجاهی را به او داد! او تراول را گرفت، بوسید، بر چشم گذاشت و نگاهی به بالا کرد و رفت. من هاج و واج و متعجب به پدر نگاه می کردم. گفتم زیاد ندادید؟ گفتند نه! بعد مکث کردند و گفتند: مگر چقدر بود؟ گفتم پنجاه تومان؛ و این هر آنچه بود که در پاکت داشتید!
نگاهی تیز و تند کردند. پنج یا پنجاه؟ پنجاه!!
نچ ریزی گفتند و برگشتند بسمت حمام. چند قدم نرفته، توقف کردند، برگشتند نگاهی به بالا کردند، بعد به سمت من آمدند. گفتند: «دیگه امیدوار شده، نمیشه کاریش کرد، بریم»
🔹 وارد گذر خان شدیم به فکر مخارج تا شب بودم. هنوز چند دقیقه ای نگذشته بود که کسی از حجرهای با لهجه غلیظ اصفهانی بلند داد زد: «حَجا آقا! حَجا آقا! خودش را دوان دوان بما رساند و رو به من کرد و گفت: «آقای حائری شیرازی هستند؟» گفتم: بله. گفت: «حاج آقا یه دقه صبر کنید»! رفت و از میز دکان، پاکتی آورد و به پدر داد.
پدر با نگاهی تند گفت: «من وجوهات نمی گیرم!»
گفت: «وجوهات نیست، نذر است».
گفتند: «نذر؟»
گفت: «دیروز برای باری که داشتم، در گمرک مرز اشکالی پیش آمد. شما همان موقع در شبکه قرآن مشغول صحبت بودید. مال، خراب شدنی بود. نگاهی به بالا کردم که اگر مشکل همین الان حل شود، مبلغی را به شما بدهم. همان موقع، حل شد و شما امروز از این جا رد شدید!!»
پدر متبسم شد. رو به من کرد که پاکت را بگیر. گرفتم. خداحافظی کردیم و راه افتادیم.
🔹در حین حرکت، آرام در گوشم گفتند: «بشمارش!! »
من هم شمردم. ده تا تراول پنجاه هزار تومانی بود.
بعد بدون آنکه چیزی بگویم، درِ گوشم گفتند: «ده تا بود؟!» بعد این آیه را خواندند: «مَن جَاءَ بِالحَسنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمْثَالِهَا» ...
نگاهی به بالا کردند و گفتند: «خدا بیحساب میدهد. به هرکه اهل حساب و کتاب باشد با نشانه میدهد که بفهمی مال اوست نه دیگری. آنرا در جیبت بگذار تا به اهلش بدهیم»
منبع: (http://telegram.me/dralihaeri)
@haerishirazi