eitaa logo
دکتراحمدجهان بزرگی(کانال مطالعات سیاسی)
695 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.6هزار ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
شیخ حسین انصاریان، همان است که بود، گاهی عتاب، گاهی خطاب 🔰 حمید رسایی: برای من که از دهه شصت با منبرهای حاج شیخ حسین انصاریان آشنا هستم، منبرهای دو شب قدر گذشته ایشان (که کامل آن را گوش کردم) هیچ نکته حساسیت برانگیزی نداشت. این استاد خطابه و وعظ با آن بیان دلنشینش، برخلاف بسیاری از منبری‌های هم رده خودش، به صراحت علیه آمریکا و اسرائیل سخن گفت، به اصل انقلاب اسلامی نیش و کنایه نزد، درباره توصیه علی (ع) در نحوه برخورد فرزندان با قاتلش که اسیرشان بود، سخن گفت و به نیروهای قضایی و امنیتی، تأسی به این خلق و خوی را یادآور شد، زنان بی‌حجاب و کم حجاب را دعوت به الگو گرفتن از زهرای اطهر و زینب کبری کرد، در شب قدر، رحمت الهی را پررنگ کرد. سخنانش به معنای نفی برخورد با مجرمین و متخلفین نبود. به نظرم سخنان این واعظ محترم غلط نبود هر چند شاید توازن مباحث در آن رعایت نشد و بحث ناقص ماند. آنچه برخی را به اشتباه انداخت، روایت برخی رسانه‌های بیگانه و جهت‌دهی با برجسته کردن بخشی از سخنرانی ایشان بود که آن را در تقابل با نظام تعریف کردند! در حالی که وقتی سخنرانی ایشان را کامل گوش کردم، مشخص است که ابن اظهارات در سیاق قبل و بعد سخنرانی، عادی و طبیعی بوده نه اعتراضی. قطعا واعظی چون شیخ حسین انصاریان با همان سوزی که قبلا درباره بی‌حجابی و بدحجابی سخن گفته و گلایه کرده، این روزها هم سخن می‌گوید، همانطور پدرانه گاهی عتاب، گاهی خطاب... @khaatshekan
. جوانان و نوجوانان طرفدار نظام ، چه از خانواده های خودمان و چه از خانواده های دیگر را دچار تناقض نکنیم. این دو قشر از جامعه تشنه صداقت هستند و عدالت. پس نباید کاری کنیم که هم بی صداقتی در ما ببینند و هم بی عدالتی. توضیح: ما وقتی در برابر این سؤال قرار می گیریم که چرا رهبری در کارها دخالت نمی کنند (مثلا طرح صیانت یا ساماندهی بانکها)؟ سریع آن قسمت از سخن رهبری که می فرمایند:دخالت کردن رهبری در کارهای اجرائی و غیرو ، نه منطقی است و نه قانونی ، را بازگو می کنیم تا طرف مقابل را قانع کنیم. اما در خصوص برخی مسائلی که پیش می آید ( مثل تأیید صلاحیت حسن فریدون یا رأی به برجام که اصلاح طلب ها سوء استفاده کردند و به رهبری نسبت دادند)، ما اشاره می کنیم به اشاره پشت پرده رهبری و نه این که شورای نگهبان اشتباه کرده است. این آن تناقضی است که جوانان و نوجوانان ما آن را هضم نمی کنند ، به روی ما هم نمی آورند ، اما در دل به ما بد و بیراه می گویند و در یک کلمه «می برند». اما راه حل: ۱- برای جوانان خودمان توضیح دهیم که همان گونه که رهبری تا کنون تأکید داشته اند ، قانون وظیفه هر کس در حکومت و نظام را تعیین کرده است و همه باید بر اساس قانون عمل کنند. ۲- اگر نهادی وظیفه خود را درست انجام نداد ، قصور و تقصیر بر عهده خود او است (مثل تأیید حسن روحانی دزد ) و او باید مورد بازخواست قرار گیرد. در اینجا باید از اظهار هر گونه انتصاب این موارد به اشاره پنهانی رهبری خودداری کنیم. چون هم ضرر دارد و خلاف عدالت و صداقت است وهم جوان آن را از ما نمی پذیرد. ۳- واقعا مقام معظم رهبری اگر نظر خاصی روی یک مورد ویژه دارند ، آن را علنی مطرح می کنند ، که در این زمینه مثال کم نیست(مانند انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ و اجازه دادن به مصطفی معین برای شرکت در انتخابات به صورت آشکار). .
. ۱-در خبرها آمده است که چهار کشور با ورود سوریه به اتحادیه عرب مخالفت کرده اند و ورود آن را مشروط به مذاکره با مخالفین و مشارکت همه گروهها در حکومت و برخی مسائل دیگر مورد نظر کشورهای عربی کرده اند. باز هم در خبرها آمده است که دو کشور عراق و قطر جهت برقراری رابطه ایران و مصر تلاش می کنند و مصر موافقت خود را اعلام کرده اما ایران عکس العملی نداشته است. البته مصر ایجاد رابطه را مشروط به حل رابطه ایران با امنیت منطقه کرده است. ۲- همیشه این مثل زبانزد برخی از افراد با تجربه بوده است که می گفتند: وقتی فردی با سرعت زیاد در حال دویدن است نباید یهوئی و به ناگهان مانع دویدن او بشوی ، بلکه باید همراهش بدوی آرام آرام با او صحبت کنی از سرعتش کم کنی و در جائی او را قانع کنی که باید برگردد ، سپس جهتش را عوض کنی. ۳- آیا این اتفاق تغییر جهت ، در قصه اخیر چرخش کشورهای عربی (آن هم با یک سرعت باور نکردنی) به سمت همگرائی با ایران و جبهه مقاومت کم کردن سرعت جبهه مقاومت ، سپس تغییر جهت آن نیست؟(البته اگر هوشیار نباشیم و خیلی ذوق زده شویم). موارد زیر علائم خوبی نیستند: ۱- شرط مصر برای ایجاد ارتباط با ایران ، در صورت درخواست رابطه ، به حل برخی ترتیبات امنیتی (مصر از چه جایگاهی برخوردار است که برای ما شرط و شروط بگذارد؟). ۲- شرط ورود سوریه به اتحادیه عرب ، در صورتی که با معاندین آدمکش در حکومت مشارکت کند. ۳-تلاس برای پذیرش خواست سعودیها برای تغییر نام خیابان سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد از نام شیخ نمر . ۳-محدود شدن ایران در حمایت از شیعیان عربستان. منتظر شرطهای دیگر این جماعت در روند آینده مذاکرات می مانیم. ____________________________ توجه: میدانم که این تحلیل مخالفهائی جدی دارد. حرفی نیست دست بنده به عنوان تسلیم ، هم اکنون هم بالا است. اما در یک اطاق فکر این شیوه خوبی است که کارشناسان به دو یا سه دسته تقسیم شوند و هرکدام بر فرضیه ای تمرکز کنند و یعی کنند با شواهد و قرائن فرضیه خود را اثبات کردن و دست آخر برایند این تحلیلها و تصمیمات مبتنی بر آن برایند تصمیمات نهائی شود. یاعلی .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. نیروی انتظامی باید این زن بی حیا را پیدا کند و به غلط کردم وادار کند. .
جهان بزرگی احمد: . گرانی قیمت بنزین؛ تورم را به شدت افزایش می دهد؛ یکی از فرآورده هائی می شود که با مواد داخلی ساخته می شود و با دلار به فروش می رسد. هردو خلاف فرمایشات رهبری است. راه حل شبیه آنچه دوستان فرمودند. ۶۰ لیتر ، ۶۰ لیتر ، بقیه آزاد واقعی ، نه فروش دلاری .
جهان بزرگی احمد: . همیشه انحراف افراد از بی خبری نیست ، بلکه نداشتن تحلیل صحیح هم یکی از علت های انحراف است. مقام معظم رهبری علت اصلی شکست امام حسن ع رافقدان تحلیل سیاسی نزد مردم می دانند. البته علاوه بر نبود تحلیل سیاسی ، اشتباه در تحلیل هم عامل دیگری است. فرد پست گذار به علت تحلیل غلط به انحراف رفته است. امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد که اگر فراهم نباشند وجوب امر و نهی ساقط است. تشخیص شرایط نیز بر عهده خود مکلف است که در صحنه است. اولا : این تصویر به تنهائی گویای این نیست که این فرد نصیحتش را انجام نداده باشد. ثانیا : احتمال داده در جمع نباید نصیحت کند و در خفا بهتر است. پس بعد از پیاده شدن سراغ او رفته و امر و نهیش کرده است. ثالثا : ممکن است مانند من معتقد باشد که امر و نهی در گناه علنی بی حجابی امروز باید از طرف نیروهای انتظامی انجام پذیرد ، نه اشخاص. مواظب تحلیل کردنهایمان باشیم. هر بوقی دلالت بر «راه بده بروم» نیست. ممکن است سلام ، خداحافظ ، در را بازکن و غیرو باشد. .
🔊حــــاجی صــــدا میـــــاد؟ - اینجا آتش دشمن خیلی سنگینه! - ۳۰۰تا شبکه ماهواره‌ای دارن شبانه روز رو ذهن جوان ها آتیش میریزن! - فضای مجازی افتاده دست دشمن! - خاکریز مد و لباس از دستمون خارج شده! - دشمن داره دختر پسرامون رو به خاک و خون میکشه و میخواد اونا رو از حیا و عفت دور کنه! - حاجی دست تنهاییم! - فقط «پلیس» پای کار وایساده! - لشکر حوزه‌ی علمیه کی میرسه پس؟! - پشتیبانی وزارت صمت کجاست؟! - وزارت آموزش و پرورش چرا مهمات نمیرسونه؟! - چرا بچه های گردان صدا و سیما نیستن تا دفاع کنن از ارزش ها؟! - نیروهای سازمان تبلیغات چرا نمیان این مین های خطرناک روی زمین رو خنثی کنن؟! - وزارت ارتباطات چرا خط پشتیبانی دشمن رو قطع نمیکنه؟! - چرا قوه قضاییه با نفوذی ها و سلبریتی ها برخورد نمیکنه؟! - حاجی پلیس خیلی دست تنهاست ولی مردونه وایساده پای کار! - یه سری ها دارن پلیس رو هم میزنن که تو چرا وایسادی داری مقاومت میکنی! - حاجی نیرو کمکی میخوایم! 🔊 به نیروهای فرهنگ ساز بگو سریع تر خودشونا اعزام کنن خط مقدم ، داریم خیلی تلفات میدیم! ✍میلاد خورسندی 💠گروه رسانه ای تیمورا 🆔 @timoora
. سایت « برترین ها» یا شعبه سایت موساد در ایران ، شده است «زاهد و عابد و مسلمانا» و از گزارش صدا و سیما در مورد بی حجابی اظهار نگرانی کرده که مبادا این گزارشات در ترویج آن اثر داشته باشد. «برترین ها از چندثانیه: خبرگزاری صداوسیما با انتشار تصاویر برخی پوشش‌های غیرمعمول بانوان بزرگنمایی کرده، و با مصاحبه‌های گزینشی، تلاش کرده خواست عمومی را برخورد انتظامی با برخی پوشش‌های متفاوت با پوشش رسمی ادارات جلوه دهد.  انتشار چنین پوشش‌های عجیب، خودش نوعی ترویج آنها محسوب می‌شود که این گزاره در تهیه گزارش مذکور مدنظر این خبرگزاری نبوده است». اگر دقت کنید ، بی حجابی را پوشش متفاوت با پوشش رسمی ادارات نامگذاری کرده است. . .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍎اتفاق عجیب دربرنامه قرآنی سیما! قطعا توجه زیاد و انس گرفتن باعث اتفاق است 🌹🌹🌹🌹🌹 @drmbzadeh
. ♻️ خاطره‌ای از آیت الله مصباح/ اگر یادمان رفت چه کنیم؟ نوه آیت الله مصباح یزدی نقل می‌کنند: 🔸️تقریباً چهل‌وپنج دقیقه‌ای به اذان مغرب و عشا مانده بود. رفته بودم منزل حاج‌آقا به ایشان سری بزنم. تنها بودند؛ حتی حاج‌خانم هم نبودند. حاج‌آقا داشتند پاهایشان را چرب می‌کردند. سال‌ها بود زانودرد و پادرد همپایشان شده بود. دکترها روغن‌هایی را تجویز کرده بودند و باید هر روز پایشان را چرب می‌کردند. 🔸️احوال‌پرسی همیشگی و خوش‌و‌بشی کردیم. حاج‌آقا همچنان مشغول بودند که از من خواستند چیزی برایشان بیاورم. می‌خواستند بگویند متکا را بیاور که کلمه‌اش یادشان نیامد! چند ثانیه کشید. مقداری که گذشت متوجه شدم و متکا را برایشان آوردم. 🔸️سرشان را انداخته بودند پایین. غرق فکر شدند. چند دقیقه‌ای سکوت شد. رو کردند به من و بغض‌آلود و با صدای لرزان گفتند: «آدم گاهی اوقات کلمه به این سادگی که شاید هزاران بار در طول زندگی با آن سروکار داشته، یادش می‌رود، اگر روزی به ما گفتند که خدایت کیست و یادمان رفت آن موقع چه خاکی بر سر کنیم؟ اگر گفتند که امامت کیست و یادمان رفت، اگر گفتند کتابت چیست و یادمان رفت! آنجا باید چه کنیم؟» آن بغض سنگین اشک شد و کم‌کم از چشمانشان سرازیر شد. 🔸️ این سؤال را تکرار کردند. گفتند: «چه کار کنیم؟» فکر می‌کردم این پرسش مقدمه توضیحی است، اما دیدم ادامه دارد. باز هم مرتب از من پرسیدند.«به نتیجه ای رسیدی؟ فکر کردی؟» همزمان خودشان هم حال معنوی دیگری پیدا کرده بودند که لحظه‌به‌لحظه تشدید می‌شد. 🔸️نزدیک اذان شد. از وضو که برگشتند دوباره با بغض و اشک پرسیدند: «خب! به نتیجه ای رسیدی چه کار کنیم؟» مات و مبهوت مانده بودم. رفتند سمت چوب‌لباسی‌. عطرهای دم‌دستی‌شان را آنجا می‌گذاشتند. صدای اذانشان در خانه پیچید. وقتی نزدیک سجاده شدند، بغض صدایشان ترکید. به پهنای صورت اشک می‌ریختند. گفتند: «شما که جوابی به این سؤال ندادی! اگر پرسیدند اسم خدایت کیست اگر یادمان رفت چه کنیم. اما فکر می‌کنم این «علی علی» گفتن‌های ما در طول زندگی که هر جا توانستیم و از دستمان برآمد، مدام گفتیم «علی علی» این «علی علی» گفتن‌ها ما را رها نمی‌کند. ما را ول نمی‌کنند. امیرالمؤمنین (علیه السلام) به جایش می‌آیند و جواب این «علی علی» گفتن‌ها را می‌دهند. اگر هم یادمان برود به ما یادآوری می‌کنند.» 🔸️بعد بلافاصله گفتند: «اگر در این دنیا ایمان‌مان را امانت بدهیم دست امیرالمؤمنین (علیه السلام) به شرطی که ایمان را خراب نکرده باشیم، بگوییم این امانت خدمت شما آن لحظه و جایی که من احتیاج دارم، این را به من برگردانید؛ بعید می‌دانم امیرالمؤمنین کسی باشد که بخواهد از امانت نگهداری نکند و حتماً آدم امینی است. مهم این است که ما ایمان‌مان را امانت دهیم. این علی علی گفتن‌ها آنجا کار خودش را می‌کند.» 🔸️مشغول نماز مغرب شدیم. نماز عجیبی شد. ادعا ندارم همیشه با ایشان بوده‌ام و حالاتشان را دیده‌ام، اما در سن‌وسال خودم و در موقعیت‌هایی که با حاج‌آقا ارتباط داشتم، کمتر چنین نمازی از ایشان دیده بودم. با حال و پر اشک. بین هر آیه سوره حمدشان گریه می‌کردند. 🔸️بین دو نماز بحث را ادامه دادند و تأکید کردند روی اینکه آدم ایمانش را بسپارد به دست آن‌ها، آن‌ها شب اول قبر بر‌گردانند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. چیزهای که مردم عادی جامعه متوجه می شوند ، آنهائی که نام خود را اقتصاددان گذاشته اند متوجه نمی شوند. یادمان باشد که شورای رقابت زیر نظر مستقیم رئیس جمهور هست. .
🔴 بارها گفتیم برخورد قانونی و عدم دادن خدمات به بی حجاب ها اثر مستقیم در کاهش بی حجابی دارد 🔹 هنوز طرح برخورد با بی حجاب ها درست و درمون نشده به غلط کردن افتادن 😂💪
🔘منطق براندازا اینه ‍ 🔻 میگی نه از خودشون بپرس 🆘 @Roshangari_ir 🔜 Rubika.ir/roshangari_ir
. فضای مجازی فاسق است. قرآن می فرماید: زمانی که هدهد پس از غیبت از راه رسید. حضرت سلیمان فرمود کجا بودی؟ هدهد گفت خبری دارم که شما از آن بی خبری. وقتی خبر را داد حضرت فرمود: سَنَنْظُرُ أَصَدَقْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْكَاذِبِينَ به زودی [درباره ادعایت] تأمل و بررسی می کنم که آیا راست گفته ای یا از دروغگویانی. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تذکر پاکبان های محترم به بانوان هنجارشکن 👏👏👏👏 کاربسیار خوب که از شیراز آغاز شده ... 🇮🇷 اتحادیه عماریون 🔺همدلی 🔻انقلابی گری @khakestary_amar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نحوه ارسال پیامک درصورت کشف حجاب در خودرو 🔹دقت شود پیامک فقط از طریق سرشماره‌ای باعنوان police به شماره همراه صاحب خودرو ارسال می‌شود. @TasnimNews
. حضرت فاطمه زهرا (س) فرمود: اوُصیکَ یا ابَاالْحَسنِ انْ لاتَنْسانی، وَ تَزُورَنی بَعْدَ مَماتی. (زهرة الرّیاض کوکب الدّری :ج 1، ص253)  حضرت فاطمه زهرا (س) ضمن وصیّتی به همسرش اظهار داشت :مرا پس از مرگم فراموش نکنی . و به زیارت و دیدار من بر سر قبرم بیایی.  .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نفهمیدم! چطور شد؟ ردشدن از خط چراغ قرمز بده اما ردشدن از خط حجاب و عفاف نه؟! •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ آقای فردوسی‌پور خجالت نکشیدی با ادعای آزادی، از بازیکن تیم ملی بازجویی کردی که چرا خندیدی؟ چرا عکس گرفتی؟چرا شادی پس از گل کردی؟ حالا که ساواک داره دوباره احیا میشه یه زنگی به پرویز ثابتی بزن حداقل استعدادت هدر نشه :) ‌.
. آقایان استانداران گیلان و مازندران لطفا از الآن به فکر حیطه بندی برای شنا در ساحلها و ساماندهی لب دریا و از همه مهمتر کنترل لب ساحل با هر نیروئی باشید. .
عالم برزخ (قسمت اول) این عالم، عالم چهارم است که در قرآن این گونه در مورد آن گفته شده است : ♦️(آنها همچنان به راه غلط خود ادامه مي‏دهند) تا زماني كه مرگ يكي از آنان فرا رسد مي‏گويد: پروردگار من! مرا باز گردان! (۹۹) شايد در آنچه ترك كردم (و كوتاهي نمودم) عمل صالحي انجام دهم (به او مي‏گويند) چنين نيست، اين سخني است كه او به زبان مي‏گويد (و اگر باز گردد برنامه‏ اش همچون سابق است) و پیش روی آنها برزخي است تا روزي كه برانگيخته مي‏شوند. (۱۰۰) مؤمنون حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ ﴿۹۹﴾ لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ ﴿۱۰۰﴾مؤمنون از عالم برزخ به عنوان عالم میانی و واسطه نیز نام برده شده است؛ زیرا واسطه میان دنیا و قیامت است. زمانی که روح از بدن انسان جدا می شود بر اساس امتیازی که در دنیا کسب کرده در محیطی قرار خواهد گرفت که خداوند برای او تعیین کرده است. بر اساس آیات و روایات اسلامی برزخ در برگیرنده سه فضا است:1- بهشت برزخی 2- دوزخ برزخی 3- اعراف. در بهشت برزخی وقایعی رخ می دهد که شبیه آن در بهشت ابدی رخ خواهد داد و درجهنم برزخی نیز رویدادهائی انجام می پذیرد که مشابه آن در جهنم ابدی رخ خواهد داد ( تفصیل این وقایع درمطالب مربوط به عالم آخرت خواهد آمد ). اما از آنجا که با بهشت و جهنم کم و بیش آشنا هستیم بحث اعراف را مقدم می دارم : ♦️و در ميان آندو (بهشتيان و دوزخيان) حائلی قرار دارد [به نظر برخی مفسرین به نام اعراف] و بر «اعراف» مرداني هستند[اولیاء الهی] كه هر يك از آندو را از سيمايشان مي‏شناسند و به بهشتيان صدا مي‏زنند كه درود بر شما باد، اما داخل بهشت نمي‏شوند در حالي كه اميد آن را دارند. (۴۶) و هنگامي كه چشمشان به دوزخيان مي‏افتد مي‏گويند: پروردگارا ما را با جمعيت ستمگران قرار مده! (۴۷)اعراف وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيمَاهُمْ وَنَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ ﴿۴۶﴾ وَإِذَا صُرِفَتْ أَبْصَارُهُمْ تِلْقَاءَ أَصْحَابِ النَّارِ قَالُوا رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿۴۷﴾اعراف اعراف (برزخی) به فضائی گفته می شود که میان بهشت و جهنم برزخی است و روحهائی به آنجا می روند که از دسته سوم می باشند. دسته سوم کسانی هستند که حد واسط می باشند. یعنی: 1- کسانی که دل آن ها انس و الفتی با اسلام داشته است؛(هرکس حتی غیر مسلمانان) 2- یا مسلمانانی که عمل صالح و ناصالح آن ها برابربوده است؛ 3- کسانی که در دنیا جزء مستضعفین بوده اند؛ یعنی قدرت بر درك مفاهيم كفر و شرك نداشته و نمى‏توانسته اند دشمنى كنند و به گونه ای هدايت نشدند كه مؤمن وعارف گردند؛(بودائی ، مسیحی ، یهودی و ....) 4- بچه هائی که در دنیا به سن تکلیف نرسند. این افراد " اهل اعراف " نامیده می شوند.[این دسته بندی چهارگانه بر اساس حدیث زیر می باشد]: [امام علی ع : المؤمنون فينجون ويدخلون الجنة بغير حساب ، أما المشركون فيدخلون النار بغير حساب . وإنما الحساب على أهل هذه الصفات بين المؤمنين والمشركين ، والمؤلفة قلوبهم والمقترفة والذين خلطوا عملا صالحا وآخر سيئا والمستضعفين الذين لا يستطيعون حيلة الكفر والشرك ولا يحسنون أن ينصبوا ولا يهتدون سبيلا إلى أن يكونوا مؤمنين عارفين ، فهم أصحاب الأعراف ، وهؤلاء لله فيهم المشيئة . إن الله عز وجل إن يدخل أحدا منهم النار فبذنبه وإن تجاوز عنه فبرحمته (سلیم بن قیس، كتاب سليم بن قيس ، ص 171 – 172).] .
تفاوت خواب و مرگ از نظر قرآن و روايات چيست؟ خداي متعال مي فرمايد: «وَ هُوَ الَّذي يَتَوَفَّاكُمْ بِاللَّيْلِ وَ يَعْلَمُ ما جَرَحْتُمْ بِالنَّهارِ ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فيهِ لِيُقْضي‏ أَجَلٌ مُسَمًّي ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ ثُمَّ يُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُون»؛ (انعام (6) آیه 60) بنا بر آیه فوق "توفّی" و تحویل گرفتن جان آدمی كه از آن به "موت" و مرگ هم تعبیر شده ، هم به هنگام خواب روی می دهد و هم به هنگام مردن. به هنگام خواب ملائكه روح و جان آدمی را می گیرند و به هنگام بیدار شدن دوباره آن را برمی گردانند تا زمان رسیدن مرگ كه دیگر این روح به بدن باز نمی گردد تا قیامت و بعث و برانگیختن عمومی. رسول خدا فرمود: خواب برادر مرگ است . (1) از امام باقر در مورد مرگ سؤال شد و ایشان فرمود: مرگ همان خواب است كه هر شب به سراغ شما می آید؛ جز این كه مدتش طولانی تر است و تا قیامت از آن بیدار نمی شوید. (2) از این رو در بیان علمای اسلام با توجه به تعلیم قرآن و روایات ، خواب را "الموت الاصغر = مرگ كوچك " در مقابل "الموت الاكبر = مرگ بزرگ" نامگذاری كرده اند. (3) پس خواب از جنس مرگ است و تفاوت آن دو در مدت آن ها است و خواب مرگ كوچك و كوتاه است. .