.
مراسم یادبود طالبان برای نیروهای کشته شده انتحاری در هتل ایتر کنتینانتال
درخبرنامه وزارت داخله طالبان آمده که حقانی در سخنانش این مهاجمان را قهرمانان وطن خوانده است و از آنها قدردانی کرده است.
سراجالدین حقانی همچنان از انتحاریها بهعنوان قهرمانان ملت مومن یاد کرده است. او تأکید کرده است که باید از هر نوع خیانت به آرمانهای شهیدان خودداری شود.
گروه طالبان در روزهای پس از تسلط بر کابل در ۱۵ آگوست/اوت در یک رژه نظامی از جمله کمربندهای انتحاری و خودروهای بمبگذاریشده را نیز به نمایش گذاشتند.
در سالهای گذشته حملات انتحاری طالبان به اهداف دولتی، خارجی و همچنین غیرنظامی باعث کشته و زخمی شدن صدها نفر شده است.
در عکسهای منتشرشده چهره سراج الدین حقانی پوشانده شده است. طالبان گفتهاند، به دلایل امنیتی نمیخواهند عکسی از حقانی را منتشر کنند.
ا🌸🌸🌸ا
علی ع منادی وحدت ♦️♦️♦️ [قسمت اول]
احمد جهان بزرگی
🔹موضوع انسجام داخلي به مثابه يك دغدغه مرتبط با همةامنيتها توجه لازم انديشمندان را در همة زمانها به خود جلب نموده است زيرا انسجام، به مثابه شرط لازم ثبات داخلي قلمداد ميشده است و انسانها عموماً معتقدند كه اتحاد و اتفاق قدرت زا است و تفرقه و جدائي تضعيف كننده و از بين برنده قدرت و ثبات است. قرآن كريم همين گفته را مورد تأييد قرار ميدهد و به مسلمين هشدار ميدهد كه «با يكديگر نزاع نكنيد كه قدرت شما سست شده و شوكت شما از بين ميرود» ولي «به ريسمان وحدت خدائي چنگ زنيد و پراكنده نشويد».
انديشمند برجستة مكتب هدايت يعني علي بن ابيطالب(ع) نيز بر همين عقيده است. او با يك ديد جامعه شناسي تاريخي به مردم گوشزد ميكند كه با تعمق در تاريخ ملتهاي گذشته به راحتي ميتوان دريافت كه عزّت، سربلندي، كرامت و شخصيت در مجموع ثبات سياسي، اجتماعي و امنيت و شكوفائي اقتصادي و نهايتاً پيروزي برخي از ملتها بر دشمنانشان نتيجة انسجام، وحدت، همدلي و همبستگي آنها و پرهيز از تفرقه و جدائي بوده است. او در مورد چنين ملتهايي ميگويد:
📚خدا چنين مردماني را منت بخشيد و آنها را حاكم و زمامدار و پيشواي انسانها قرار داد و آن قدر كرامت و بزرگي از طرف خدا به آنها رسيد كه فكرش را هم نميكردند. پس تعمق كنيد كه مگر آنها چگونه بودند؟... آنها وحدت اجتماعي داشتند، خواستههايشان يكي، قلبهايشان هماهنگ، دستهايشان مددكار يكديگر و شمشيرهايشان ياري كنندة همديگر بود. نگاههايشان يك سو (در هدفها هم آواز) و ارادههايشان واحد و همسو بود. آيا در آن حال مالك و سرپرست سراسر زمين نبودند؟ آيا رهبر و پيشواي همة دنيا نشدند؟...
(اما) در آن هنگام كه به تفرقه و پراكندگي روي آوردند و غير همدلي در ميان آنها بروز كرد. در عقايد و دلهايشان اختلاف ايجاد شد و به گروههاي مختلف تقسيم شدند و از هم دور شدند در حالي كه با هم ميجنگيدند، خدا لباس كرامت خود را از تنشان بيرون ميآورد (امنيت اجتماعيشان به خطر افتاد)، نعمتهاي فراوان شيريني را از آنها گرفت (امنيت اقتصاديشان صدمه ديد) و آنها را عبرت سايرين كرد. »📚
علي بن ابيطالب(ع) كه از معدود نظريه پردازاني است كه عملاً نظريه را به دكترين تبديل كرده آن را به صحنة عمل ميكشاند، نه تنها ديگران را به «وحدت» و «همدلي» دعوت ميكرد كه خود در عمل استاد اين عامل قدرت جامعه بود.
او در دوران حاكميت جديد، بعد از رسول اكرم(ص) علاوه بر اين كه حق حكومتي او غصب شده بود و مهمترين بخش از اموال اقتصادي او (فدك) مصادره شده بود و همواره سعي در خوار و خفيف كردن او و يارانش داشتند، از هر گونه اقدامي كه به «آشوب» و «خشونت» در جامعة نوپاي اسلامي بيانجامد پرهيز داشت. او با حفظ حق اعتراض و انتقاد نسبت به حقوق غصب شدهاش جامعه را هيچگاه از وجود خود محروم نساخت و هر آنگاه كه خلفاء اعلام نياز ميكردند از همكاري دريغ نميورزيد. او در حفظ وحدت ملي تا آنجا پيش رفت كه وقتي ابوسفيان كه معتقد بود «طوفان(اختلافي) ميبينم كه جز خون چيز ديگري نميتواند آن را خاموش كند» ، در هنگامة سقيفه به او پيشنهاد همكاري و همياري داد، گفت: «تو جز فتنه و آشوب هدف ديگري نداري. تو مدتها بدخواه اسلام بودي. مرا به نصيحت و پند و سواره و پياده تو نيازي نيست». و به مردم ميگفت «موجهاي فتنه را با كشتيهاي نجات بشكافيد. از ايجاد اختلاف و دو دستگي دوري گزينيد و نشانة فخر فروشي را از سر برداريد». و در مورد دست همياري دادن به مسلمانان براي رفع آشوبهاي سياسي و عقيدتي در جامعه ميگويد: «وقتي ديدم كه گروهي از مردم از اسلام بازگشتهاند و ميخواهند آئين محمد را محو كنند... به مقابله با اين حوادث برخاستم و مسلمانان را ياري كردم تا آن كه باطل محو شد آرامش به آغوش اسلام بازگشت. او تفرقه در ميان مسلمانان را باعث به خطر افتادن امنيت فرهنگي جامعه ميدانست و ميگفت:
📚(وقتي گروهي از قريش به حق ما دست دراز كرده، خلافت را از ما سلب كردند و از آن خود قرار دادند) به خدا سوگند، اگر ترس از وقوع شكاف و اختلاف در ميان مسلمانان نبود و بيم آن نميرفت كه بار ديگر كفر و بتپرستي به ممالكت اسلامي بازگردد و اسلام محو و نابود شود، وضع ما غير اين بود كه مشاهده ميكنيد.
منابع و مآخذ:
.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
دزدی در لباس پزشک
*🔴رئیس دانشگاه #علوم_پزشکی تهران: معاون #وزیر_بهداشت سابق داروی تولیدی شرکت خود را بدون اخذ مجوز لازم با نام داروی درمان #کرونا روانه بازار کرد*
🌺🌺🌺
.
💢به بهانه کلیپ «دزدی در لباس پزشک»
✍️احمد جهان بزرگی
🔹تقریبا 25 سال پیش بود که کلاسی داشتم برای نیروهای نظامی - انتظامی - امنیتی ...... در درسی که به آنها می گفتم، روزی مطلب ذیل این نوشتار را تعریف کردم و گوشزد نمودم که: در سلسله مراتب اداری ، اسلام اجازه نمی دهد که دستورات مسئول و فرمانده ای که خلاف دستورات اسلام فرمان می دهد ، اطاعت شود..... بعد از کلاس یکی از افراد ، نزدیک تریبون کلاس آمد و گفت استاد یک خبطی از بنده سر زده که نمی دانم برای جبرانش چه کنم؟
قصه را پرسیدم ، گفت : چند مدت پیش فردی را دستگیر و بازداشت کرده بودیم که بعد متوجه شدیم اشتباه شده است. مسئول وقت به من گفت اگر در پرونده اش چیزی نداشته باشیم آبرویمان می رود ....... برو یک گزارشی بساز و در پرونده اش بگذار و من چنین خبطی را کردم....
گفتم : تا جائی که می توانی باید جبران کنی ......
______________________________________________________
🌸دستور پیامبر بزرگوار اسلام در چنین مواقعی این حکم کلی است :
♦️روزی پیامبر سه نفر را به مأموریتی فرستادند و فرمودند از دستورات فلانی اطاعت کنید ..... آن سه نفر راهی شدند و مأموریت که تمام شد ، آتشی برپا کردند تا غذائی بخورند ...... پس از صرف غذا ، فرمانده گفت : مگر پیامبر نفرمودند که از دستورات من پیروی کنید؟......... گفتند : بله ........ گفت کفشهایتان را درآورید و روی این آتش بایستید ...... آنها نگاهی به هم انداختند و مشورتی کردند و سرپیچی کردند........
پس از بازگشت به مدینه قضیه را خدمت پیامبر عرض کردند و گفتند : چه باید می کردیم ؟
🌸پیامبر فرمودند : اگر اطاعت می کردید ، به آتش دوزخ الهی می سوختید ....🔥
سپس فرمودند: لاطاعه لمخلوق فی معصیه الخالق
در معصیت الهی هیچ اطاعتی از هیچ مخلوقی پذیرفته (جایز) نیست .
🌱🌱.مواظب دنیا و آخرتتون باشید ...... یاعلی
.
ا🌸🌸🌸ا
🔶 علی ع منادی وحدت ⭕️⭕️⭕️ [قسمت دوم]
✍️احمد جهان بزرگی
🔹علی ع ، آن بزرگ مرد تاریخ ، شلاقهاي «قنفذ» بر پيكر همسرش، مرگ فرزند به دنيا نيامدهاش، آتش زدن در خانهاش در زمان خليفه اوّل و بدعتهاي به وجود آمده در زمان حكومت خليفة دوم و تبعيد و شكنجه بهترين يارانش را ديد امّا باز هم براي حفظ وحدت ملي در نماز جماعت به امامت خلفاء حاضر ميشد. بيوة ابوبكر كه مادر محمدبن ابيبكر بود را به همسري گرفت و حتي نام يكي از فرزندان خود را عمر گذاشت. او در برطرف كردن مشكلات قانونگذاري و فقهي حكومت فروگذار نكرد و روشهاي جنگي و چگونه عمل كردن خليفه در برخوردهاي نظامي، در مركز ماندن و همراه لشكر نرفتن و لشكركشي به سر حدات روم را به ابوبكر آموخت. آموزههاي او به خليفة دوّم در مملكتداري و چگونگي حفظ «وحدت ملي» بسيار آموزنده است. او ميگويد:
📚 «جايگاه رهبر همانند رشتهاي است كه مهرهها را در آن كشند و او آنها را در كنار هم جاي ميدهد. اگر آن رشته بگلسلد، مهرهها پراكنده شوند و هر يك به سوئي ميروند، آنسان كه گرد آورد نشان هرگز ميسر نگردد. عربها امروز اگر چه به شمار اندك هستند ولي با وجود اسلام بسيارند و به سبب اتحادشان پيروزمند. تو محور اين آسياب باش و ساكن بر جاي. به نيروي عرب آسياب را به چرخش در آور و آتش جنگ را به ايشان برفروز، نه به خود، زيرا اگر از اين سرزمين بروي عربها از اطراف و اكناف پيمان بشكنند و كار به جائي كشد كه نگهداري آنچه پشت سر نهادهاي، از آنچه روياروي آن هستي دشوارتر گردد. ايرانيان فردا كه تو را همراه لشكر ببينند، ميگويند اين است ريشه عرب، اگر آن را قطع كنيد از جنگ آسوده ميشويد و همين سبب ميگردد كه حرص و طمعشان در نابود كردن تو افزون گردد. امّآ آنچه از آمدن اين قوم به جنگ مسلمانان گفتي، خداوند سبحان از آمدن آنها به جنگ مسلمانان ناخشنودتر از تو است و او تواناتر است تا آنچه را سبب ناخشنودي او ميشود دگرگون سازد. امّا در باب شمار بسيارشان، ما در گذشته هرگز به پشت گرمي انبوهي سپاه نميجنگيديم، به اميد ياري و مددكاري خداوند بود كه ميجنگيديم».
🔹🔹علاوه بر اينها، علي(ع) جانشيني خليفة دوّم در مدينه را ميپذيرفت و به ياران خود اجازه ميداد كه در جنگها شركت كنند. در زمان حمله به خانه عثمان به رغم مخالفت محاصره كنندگان براي عثمان آب فرستاد و عدهاي از موالي بنيهاشم و بنياميه در اين كار زخمي شدند.
منابع و مآخذ:
🌺🌺🌺🌺
هدایت شده از دکتراحمدجهان بزرگی(کانال مطالعات سیاسی)
ا🌸🌸🌸ا
🔶 علی ع منادی وحدت ⭕️⭕️⭕️ [قسمت دوم]
✍️احمد جهان بزرگی
🔹علی ع ، آن بزرگ مرد تاریخ ، شلاقهاي «قنفذ» بر پيكر همسرش، مرگ فرزند به دنيا نيامدهاش، آتش زدن در خانهاش در زمان خليفه اوّل و بدعتهاي به وجود آمده در زمان حكومت خليفة دوم و تبعيد و شكنجه بهترين يارانش را ديد امّا باز هم براي حفظ وحدت ملي در نماز جماعت به امامت خلفاء حاضر ميشد. بيوة ابوبكر كه مادر محمدبن ابيبكر بود را به همسري گرفت و حتي نام يكي از فرزندان خود را عمر گذاشت. او در برطرف كردن مشكلات قانونگذاري و فقهي حكومت فروگذار نكرد و روشهاي جنگي و چگونه عمل كردن خليفه در برخوردهاي نظامي، در مركز ماندن و همراه لشكر نرفتن و لشكركشي به سر حدات روم را به ابوبكر آموخت. آموزههاي او به خليفة دوّم در مملكتداري و چگونگي حفظ «وحدت ملي» بسيار آموزنده است. او ميگويد:
📚 «جايگاه رهبر همانند رشتهاي است كه مهرهها را در آن كشند و او آنها را در كنار هم جاي ميدهد. اگر آن رشته بگلسلد، مهرهها پراكنده شوند و هر يك به سوئي ميروند، آنسان كه گرد آورد نشان هرگز ميسر نگردد. عربها امروز اگر چه به شمار اندك هستند ولي با وجود اسلام بسيارند و به سبب اتحادشان پيروزمند. تو محور اين آسياب باش و ساكن بر جاي. به نيروي عرب آسياب را به چرخش در آور و آتش جنگ را به ايشان برفروز، نه به خود، زيرا اگر از اين سرزمين بروي عربها از اطراف و اكناف پيمان بشكنند و كار به جائي كشد كه نگهداري آنچه پشت سر نهادهاي، از آنچه روياروي آن هستي دشوارتر گردد. ايرانيان فردا كه تو را همراه لشكر ببينند، ميگويند اين است ريشه عرب، اگر آن را قطع كنيد از جنگ آسوده ميشويد و همين سبب ميگردد كه حرص و طمعشان در نابود كردن تو افزون گردد. امّآ آنچه از آمدن اين قوم به جنگ مسلمانان گفتي، خداوند سبحان از آمدن آنها به جنگ مسلمانان ناخشنودتر از تو است و او تواناتر است تا آنچه را سبب ناخشنودي او ميشود دگرگون سازد. امّا در باب شمار بسيارشان، ما در گذشته هرگز به پشت گرمي انبوهي سپاه نميجنگيديم، به اميد ياري و مددكاري خداوند بود كه ميجنگيديم».
🔹🔹علاوه بر اينها، علي(ع) جانشيني خليفة دوّم در مدينه را ميپذيرفت و به ياران خود اجازه ميداد كه در جنگها شركت كنند. در زمان حمله به خانه عثمان به رغم مخالفت محاصره كنندگان براي عثمان آب فرستاد و عدهاي از موالي بنيهاشم و بنياميه در اين كار زخمي شدند.
منابع و مآخذ:
🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
تورم ، عدم امنیت زنان، اقتصاد خراب
.
48.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺صحبت یکی از کادر درمان که در تجمع 28 مهر حضور داشتند
👈ایشون یکی از صدها پزشک وکادر درمانی هستند که در تجمع حضور داشتند
🔸وزارت بهداشت قطعا این افراد را به خااطر حضور در تجمع بازخواست خواهد کرد
.🌹🌹🌹🌹
✍جهان بزرگی احمد:
.
دوستان عزیزم
ایام بر شما مبارک🌺🌺🌺🌺
عزیزان از این پس اگر بنده مطلبی را در مورد کرونا و یا واکسن برای شما فوروارد می کنم و یا می گذارم به هیچ وجه به خاطر کرونا هراسی یا واکسن هراسی نیست. هرکس دوست داشت واکسن می زند و هرکس دوست نداشت واکسن نمی زند..... از این پس این مسئله ای است که به خود شخص مربوط است و در این مورد صحبت زیاد شده است.
💢نشر پست های مربوط به بهداشت
⭕️یا آگاهی از یک توصیه بهداشتی است از این پس ،
⭕️ یا فقط برای نظارت من و شما بر وزارت بهداشت است که تا کنون خیانت کم نداشته ....و این یک وظیفه شرعی است.
💢به امید روزی که وزارت بهداشت دست از این خبط و خطاها بردارد.
.🌱🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
صرفا جهت اطلاع
تجمع نه به واکسن مقابل مجلس
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
صرفا جهت اطلاع
وزارت بهداشت و عدم رسیدگی
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
بررسی نگردن عوارض واکسن برای مردم...
.پاسخ علمی مسئولین مربوطه ...؟؟؟چه کسی باید بررسی کند؟؟
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.🌺🌺
بهترین دانه برای سر سفره گذاشتن ....
🌸🌸🌸🌱
.
کلیه کسانی که ادعای ولایتمداری دارند و چپ و راست به ولایتمداران می تازند ، اگر تا کنون برای فرزند آوری بر اساس نظرات مقام معظم رهبری اقدام نکرده اند در خبط مرکب هستند .......
مقام معظم رهبری می فرمایند :
🔹 «مسأله جمعیّت را جدّی بگیرید! جمعیّت جوان کشور دارد کاهش پیدا میکند. یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست؛ یعنی مسأله جمعیّت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا 10 سال دیگر فکر میکنیم؛ نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسلها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست»
با توجه به اهمیت زیاد تکثیر نسل، خانوادهها و جوانها باید تولیدِ مثل را زیاد کنند و باید نسل را افزایش دهند تا با تکیه بر آنها مشکلات کشور در آینده حل شود
♦️ایشان می فرمایند : «این محدود کردن تعداد فرزندان در خانهها -به این شکلی که امروز هست- خطاست! این نسل جوانی که امروز ما داریم، اگر در 10 سال آینده، 20 سال آینده و در دورهها و مرحلههای آینده این کشور بتوانیم آن را حفظ کنیم، همه مشکلات کشور را اینها حل میکنند».
🌸🌸🌸🌸🌸
🌺🌺🌺🌺
✳️تهدید و ترساندن ، ضرب و جرح ⭕️⭕️⭕️قسمت اول
✍️ احمد جهان بزرگی
🔹تهديد يا ايجاد ترس از کيفر، تخويف (ترساندن)يا ايجاد نگراني، ضرب يا زدن و جرح يعني زخمي کردن افراد را ميتوان در دو موقعيت زير مورد بررسي قرار داد:
1- زماني که به مسائل سياسي، امنيتي، اجتماعي و اداري ربط پيدا نميکنند.
2- زماني که به مسائل سياسي، امنيتي، اجتماعي و اداري ربط پيدا ميکنند.
◀️ تهديد و تخويف زماني که به مسائل سياسي، امنيتي، اجتماعي و اداري ربط پيدا نميکنند.
🔶در چنين موقعيتي هرگونه ايجاد نگراني و ترس، زدن و يا مجروح کردن افراد "شکنجه" محسوب شده، از گناهان کبيره ميباشد و به عنوان حکم اوليه حرام است.
از اين نظر که تخويف وترساندن معمولاً جزء موضوعات اخلاقي محسوب ميشده است، فقهاء در کتب فقهي خود کمتر متعرض آن شده و بحث از آن را به کتب اخلاقي موکول نمودهاند. اما از فقهاء عظام، صاحب جواهر اين سنت را شکسته و در کتاب فقهي خود ضمن پرداختن به اين موضوع، ترساندن مومنين را از جمله گناهان کبيرهاي ميداند که باعث از بين رفتن عدالت افراد ميگردد. البته محدثين بزرگي همچون صاحب وسائل و محدث نوري که از فقهاء بزرگ زمان خود بودهاند حرام بودن تخويف را در کتب خود در بابي تحت عنوان "تحريم ترساندن مومن حتي با نگاه" آوردهاند ، تا اهميت آن در مکتب اسلام به دست فراموشي سپرده نشود. آيه الله مظاهري "تندي کردن" با ديگران که نتيجه تندخوئي است و باعث تهديد نسبت به ديگران وترس آنها ميشود را از گناهان بزرگ وحرام ميدانند.
📚بزرگان معصوم مکتب اسلام ميفرمايند:
«« برهيچ مسلماني حلال نيست که مسلمان ديگري را به هراس افکند ... کسي که بخواهد مومني را با نگاهش بترساند، خداوند در روزي که هيچ سايهاي جز سايه او وجود ندارد او را خواهد ترساند ... پيامبر فرمودند: کسي که مومني را اذيت کند، مرا اذيت کرده است. کسي که مرا اذيت کند، خدا را اذيت کرده وکسي که خدا را اذيت کند در تورات و انجيل و زبور و قرآن ملعون شمرده شده است ... (و) به خدا اعلان جنگ کرده است ... و هر كه مؤمني را با تسلط خود بر او به هراس افكند تا به او آسيبي برساند اما آسيب نرسد، در دوزخ است و اگر به هراسش افكند و آسيبي باو برساند به همراه فرعون و فرعونيان در دوزخ است ... (و به طور کلي) خداوند هر مومن ضعيفي که رفق و مدارا را رعايت نميکند، مبغوض ميدارد »».
🔶اما ضرب و جرح در اين حوزه نيز به عنوان حکم اوليه حرام است........[که خواهد آمد]
منابع و مآخذ:
ادامه دارد......
.
هدایت شده از دکتراحمدجهان بزرگی(کانال مطالعات سیاسی)
🌺🌺🌺🌺
✳️تهدید و ترساندن ، ضرب و جرح ⭕️⭕️⭕️قسمت اول
✍️ احمد جهان بزرگی
🔹تهديد يا ايجاد ترس از کيفر، تخويف (ترساندن)يا ايجاد نگراني، ضرب يا زدن و جرح يعني زخمي کردن افراد را ميتوان در دو موقعيت زير مورد بررسي قرار داد:
1- زماني که به مسائل سياسي، امنيتي، اجتماعي و اداري ربط پيدا نميکنند.
2- زماني که به مسائل سياسي، امنيتي، اجتماعي و اداري ربط پيدا ميکنند.
◀️ تهديد و تخويف زماني که به مسائل سياسي، امنيتي، اجتماعي و اداري ربط پيدا نميکنند.
🔶در چنين موقعيتي هرگونه ايجاد نگراني و ترس، زدن و يا مجروح کردن افراد "شکنجه" محسوب شده، از گناهان کبيره ميباشد و به عنوان حکم اوليه حرام است.
از اين نظر که تخويف وترساندن معمولاً جزء موضوعات اخلاقي محسوب ميشده است، فقهاء در کتب فقهي خود کمتر متعرض آن شده و بحث از آن را به کتب اخلاقي موکول نمودهاند. اما از فقهاء عظام، صاحب جواهر اين سنت را شکسته و در کتاب فقهي خود ضمن پرداختن به اين موضوع، ترساندن مومنين را از جمله گناهان کبيرهاي ميداند که باعث از بين رفتن عدالت افراد ميگردد. البته محدثين بزرگي همچون صاحب وسائل و محدث نوري که از فقهاء بزرگ زمان خود بودهاند حرام بودن تخويف را در کتب خود در بابي تحت عنوان "تحريم ترساندن مومن حتي با نگاه" آوردهاند ، تا اهميت آن در مکتب اسلام به دست فراموشي سپرده نشود. آيه الله مظاهري "تندي کردن" با ديگران که نتيجه تندخوئي است و باعث تهديد نسبت به ديگران وترس آنها ميشود را از گناهان بزرگ وحرام ميدانند.
📚بزرگان معصوم مکتب اسلام ميفرمايند:
«« برهيچ مسلماني حلال نيست که مسلمان ديگري را به هراس افکند ... کسي که بخواهد مومني را با نگاهش بترساند، خداوند در روزي که هيچ سايهاي جز سايه او وجود ندارد او را خواهد ترساند ... پيامبر فرمودند: کسي که مومني را اذيت کند، مرا اذيت کرده است. کسي که مرا اذيت کند، خدا را اذيت کرده وکسي که خدا را اذيت کند در تورات و انجيل و زبور و قرآن ملعون شمرده شده است ... (و) به خدا اعلان جنگ کرده است ... و هر كه مؤمني را با تسلط خود بر او به هراس افكند تا به او آسيبي برساند اما آسيب نرسد، در دوزخ است و اگر به هراسش افكند و آسيبي باو برساند به همراه فرعون و فرعونيان در دوزخ است ... (و به طور کلي) خداوند هر مومن ضعيفي که رفق و مدارا را رعايت نميکند، مبغوض ميدارد »».
🔶اما ضرب و جرح در اين حوزه نيز به عنوان حکم اوليه حرام است........[که خواهد آمد]
منابع و مآخذ:
ادامه دارد......
.
🌺🌺🌺🌺
✳️تهدید و ترساندن ، ضرب و جرح ⭕️⭕️⭕️قسمت دوم
✍️ احمد جهان بزرگی
🔹اما ضرب و جرح ،
✅در اين حوزه (یعنی زمانی که به مسائل سیاسی، امنیتی ، اجتماعی و اداری ربط پیدا نمی کند) نيز به عنوان حکم اوليه حرام است و اين مسئله علاوه بر اين که از فحواي احاديث فوق به دست ميآيد در لسان فقهاء نيز به آن پرداخته شده است. شيخ مفيد، علامه حلي، محقق اردبيلي، صاحب شرايع و امام خميني(ره) هرگونه ضرب، شکنجه يا مثلهکردن حتي براي صاحب خون را ممنوع ميدانند. به علاوه امام خميني (ره) معتقدند که در مأموريتها هيچ يک از مأمورين حق ضرب و شتم صاحبان خانه و ساكنان آن را ندارند، و تعدي از حدود الهي ظلم است و موجب تعزير و گاهي تقاص ميباشد. آيه الله مظاهري اين گونه موارد را به "تند خوئي" تعبير کردهاند و ميگويند: "يکي از گناهان در اسلام که موجب فشار قبر ميباشد تند خويي است، و اين گناه غالباً گناهان بزرگي را به دنبال دارد نظير غيبت و زخم زبان، بلکه تهمت و فحش و ناسزا، بلکه تند خويي گاهي موجب قتل نفوس و اتلاف اموال و جرح و کتک ميشود." از نظرآيه الله خامنهاي درمورد برخورد با افرادي که مرتکب فسادي ميشوند که ضرر آن فقط متوجه خود شخص مرتکب شونده است، تفصيل قائل شدهاند و ميگويند:
✅ «« با توجه به اينكه در زمان حاكميت و اقتدار حكومت اسلامي ميتوان مراتب ديگر امر به معروف و نهي از منكر را كه بعد از مرحله امر و نهي زباني هستند، به نيروهاي امنيتي داخلي (پليس) و قوه قضائيه واگذار كرد، بخصوص در مواردي كه براي جلوگيري از ارتكاب معصيت چارهاي جز اعمال قدرت از طريق تصرف در اموال كسي كه فعل حرام انجام ميدهد يا تعزير و حبس او و مانند آن نيست، در چنين زماني با حاكميت و اقتدار چنين حكومت اسلامي، واجب است مكلفين در امر به معروف و نهي از منكر به امر و نهي زباني اكتفا كنند، و در صورت نياز به توسل به زور، موضوع را به مسئولين ذيربط در نيروي انتظامي و قوه قضائيه ارجاع دهند و اين منافاتي با فتاواي امام راحل «قدسسره» در اين رابطه ندارد. ولي در زمان و مكاني كه حاكميت و اقتدار با حكومت اسلامي نيست، بر مكلفين واجب است كه در صورت وجود شرائط، جميع مراتب امر به معروف و نهي از منكر را با رعايت ترتيب آنها تا تحقق غرض انجام دهند»».
📚 بزرگان معصوم مکتب اسلام ميفرمايند:
«« به درستي که ستمکارترين مردم کسي است که جز كسي را كه در صدد كشتن او بر آمده است، بكشد و بزند کسي که او را نزده است ... و مبغوضترين فرد نزد خدا فردي است که پشت سرکسي به ناحق شمشير بکشد ... (بدانيد) هر كس که به گونه مؤمن يا به روي او سيلي زند خدا روز قيامت استخوانهايش از هم بگسلد و دست بسته محشور شود تا به دوزخ درآيد جز آنكه توبه كند ... (حتي) هر كس مؤمني را هل دهد تا او را خوار كند يا يك سيلي به او بزند، يا يك بدي به او رساند فرشتهها او را لعنت كنند تا رضايت از او خواهد و توبه و استغفار كند.
(بدانيد) هر کس فردي را با شلاق بزند خداوند شلاقي از آتش را نصيب او خواهد کرد ... (بنابر اين واي بر کسي که افرادي را شکنجه کند زيرا) خداوند کساني که در دنيا مردم را شکنجه کنند آنها را در آخرت شکنجه خواهد کرد»».
❇️منابع و مآخذ:
🌸🌸🌸🌸
هدایت شده از دکتراحمدجهان بزرگی(کانال مطالعات سیاسی)
🌺🌺🌺🌺
✳️تهدید و ترساندن ، ضرب و جرح ⭕️⭕️⭕️قسمت دوم
✍️ احمد جهان بزرگی
🔹اما ضرب و جرح ،
✅در اين حوزه (یعنی زمانی که به مسائل سیاسی، امنیتی ، اجتماعی و اداری ربط پیدا نمی کند) نيز به عنوان حکم اوليه حرام است و اين مسئله علاوه بر اين که از فحواي احاديث فوق به دست ميآيد در لسان فقهاء نيز به آن پرداخته شده است. شيخ مفيد، علامه حلي، محقق اردبيلي، صاحب شرايع و امام خميني(ره) هرگونه ضرب، شکنجه يا مثلهکردن حتي براي صاحب خون را ممنوع ميدانند. به علاوه امام خميني (ره) معتقدند که در مأموريتها هيچ يک از مأمورين حق ضرب و شتم صاحبان خانه و ساكنان آن را ندارند، و تعدي از حدود الهي ظلم است و موجب تعزير و گاهي تقاص ميباشد. آيه الله مظاهري اين گونه موارد را به "تند خوئي" تعبير کردهاند و ميگويند: "يکي از گناهان در اسلام که موجب فشار قبر ميباشد تند خويي است، و اين گناه غالباً گناهان بزرگي را به دنبال دارد نظير غيبت و زخم زبان، بلکه تهمت و فحش و ناسزا، بلکه تند خويي گاهي موجب قتل نفوس و اتلاف اموال و جرح و کتک ميشود." از نظرآيه الله خامنهاي درمورد برخورد با افرادي که مرتکب فسادي ميشوند که ضرر آن فقط متوجه خود شخص مرتکب شونده است، تفصيل قائل شدهاند و ميگويند:
✅ «« با توجه به اينكه در زمان حاكميت و اقتدار حكومت اسلامي ميتوان مراتب ديگر امر به معروف و نهي از منكر را كه بعد از مرحله امر و نهي زباني هستند، به نيروهاي امنيتي داخلي (پليس) و قوه قضائيه واگذار كرد، بخصوص در مواردي كه براي جلوگيري از ارتكاب معصيت چارهاي جز اعمال قدرت از طريق تصرف در اموال كسي كه فعل حرام انجام ميدهد يا تعزير و حبس او و مانند آن نيست، در چنين زماني با حاكميت و اقتدار چنين حكومت اسلامي، واجب است مكلفين در امر به معروف و نهي از منكر به امر و نهي زباني اكتفا كنند، و در صورت نياز به توسل به زور، موضوع را به مسئولين ذيربط در نيروي انتظامي و قوه قضائيه ارجاع دهند و اين منافاتي با فتاواي امام راحل «قدسسره» در اين رابطه ندارد. ولي در زمان و مكاني كه حاكميت و اقتدار با حكومت اسلامي نيست، بر مكلفين واجب است كه در صورت وجود شرائط، جميع مراتب امر به معروف و نهي از منكر را با رعايت ترتيب آنها تا تحقق غرض انجام دهند»».
📚 بزرگان معصوم مکتب اسلام ميفرمايند:
«« به درستي که ستمکارترين مردم کسي است که جز كسي را كه در صدد كشتن او بر آمده است، بكشد و بزند کسي که او را نزده است ... و مبغوضترين فرد نزد خدا فردي است که پشت سرکسي به ناحق شمشير بکشد ... (بدانيد) هر كس که به گونه مؤمن يا به روي او سيلي زند خدا روز قيامت استخوانهايش از هم بگسلد و دست بسته محشور شود تا به دوزخ درآيد جز آنكه توبه كند ... (حتي) هر كس مؤمني را هل دهد تا او را خوار كند يا يك سيلي به او بزند، يا يك بدي به او رساند فرشتهها او را لعنت كنند تا رضايت از او خواهد و توبه و استغفار كند.
(بدانيد) هر کس فردي را با شلاق بزند خداوند شلاقي از آتش را نصيب او خواهد کرد ... (بنابر اين واي بر کسي که افرادي را شکنجه کند زيرا) خداوند کساني که در دنيا مردم را شکنجه کنند آنها را در آخرت شکنجه خواهد کرد»».
❇️منابع و مآخذ:
🌸🌸🌸🌸
.
🌺🌺🌺🌺
✳️تهدید و ترساندن ، ضرب و جرح ⭕️⭕️⭕️قسمت سوم
✍️ احمد جهان بزرگی
🔹تهديد و تخويف زماني که به مسائل سياسي، امنيتي، اجتماعي و اداري ربط پيدا ميکنند.
✅در چنين موقعيتي هرگونه ترساندن، زدن و يا مجروح کردن افراد يا به عنوان حکم اوليه جايز يا واجب است و يا به عنوان"حکم ثانويه"، در"ضرورت ها"، "به اندازه ضرورت" و "اندازه لازم"، جايزيا واجب ميشود. ضرورت اين اعمال در جائي است که خلاف قانون شرع (معصيت و گناه و جرم) انجام پذيرفته و يا درحال وقوع ميباشد. مسائل مربوط به اين موقعيت در دو حوزه کلي قابل بررسي است:
💢 الف: حوزه مرتبط با افراد عادي جامعه
در اين حوزه هرگاه براي جلوگيري از خلاف شرع و قانون لازم باشد که:
♦️ 1- دست خلاف کار گرفته شود تا از انجام خلاف باز ماند، واجب است. (اکثر فقهاء شيعه) و (امام خميني)
♦️2- ابزار رسيدن به خلاف از او گرفته شود، واجب است. (اکثر فقهاء شيعه) و (امام خميني)
♦️3- از ورود او به محل معصيت و گناه و خلاف جلوگيري شود تا ازانجام خلاف باز ماند، واجب است. (اکثر فقهاء شيعه) و (امام خميني)
♦️4- خلاف کار را بترساند و او را سرزنش نمايد، جايز است. (ابن حمزه طوسي) (يحيي بن سعيد حلي)
♦️5- خلاف کارکتک زده شود تا از انجام خلاف باز ماند (بدون زياده روي)، جايز است. (امام خميني) و (ابن حمزه طوسي) (محقق حلي) (ابن فهد حلي) (شهيد ثاني)
♦️6- خلاف کار حبس شود تا از انجام خلاف باز ماند، واجب است. البته اجازه از مجتهد جامع الشرايط بهتر است. (امام خميني) (در زمان بالفعل بودن حکومت اسلامي اين عمل فقط از طريق دادسرا امکانپذير ميباشد).
♦️7- خلاف کار مورد جرح و قتل قرارگيرد، جايز است. حتماً بايداز مجتهد جامع الشرايط اذن بگيرد. (امام خميني) در مورد جرح شيخ طوسي، سيد مرتضي، علامه حلي ، انجام آن را بدون اذن امام معصوم يا نايب او جايز ميدانند. اما بسياري از فقهاء از جمله، شيخ مفيد، ابن براج، ابن حمزه طوسي، محقق حلي، شهيد ثاني و صاحب جواهر ، اذن امام معصوم (ع) يا نايب او را شرط جواز ميدانند. البته در مورد قتل قريب به اتفاق اذن را شرط ميدانند.
♦️8- فرد ظالمي که قصد کشتن فرد مظلومي، كه جايز القتل نيست، را داشته باشد، واجب است کشته شود و اذن مجتهد هم لازم نيست. البته بايد مراعات شود كه در صورت امكان جلوگيري به نحو ديگري كه به قتل منجر نشود به آن نحو عمل شود، و اگر از حد لازم تجاوز كند معصيت كار و احكام متعدي بر او جاري خواهد بود. (امام خميني)
♦️9- اجراي حد يا تعزير شود، که جز از طرف امام معصوم (ع) يا مجتهد جامع الشرايط يا با اذن آنها امکانپذير نميباشد. از منظر امام خميني (ره) نيز"تعزير" به مجازات هرگناه کبيرهاي گفته ميشود که در شرع مقدس اسلام "حد" ي براي آن تعيين نشده باشد. اجراي اين مجازات فقط برعهده امام معصوم (ع) يا نايب او است که تعيين اندازه آن را نيز مينمايند. البته اکتفاء کردن به تعزير حداقل بهتر است. آيه الله خامنهاي (قائدنا الاعظم) معتقدند که هرگاه حکومت اسلامي در جائي برقرار باشد بر مکلفين واجب است که در امر به معروف و نهي از منکر، به امر و نهي لساني اکتفا نمايند و هرگاه در اموري نياز به اعمال قدرت گرديد آن را به مسئولين مربوطه در نيروي انتطامي و قضائي ارجاع دهند به ويژه در اموري که به تصرف در اموال فرد خلافکار بيانجامد يا اجراء تعزير و حبس لازم باشد. ولي در زمان و مكاني كه حاكميت و اقتدار با حكومت اسلامي نيست، بر مكلفين واجب است كه در صورت وجود شرائط، جميع مراتب امر به معروف و نهي از منكر را با رعايت ترتيب آنها تا تحقق غرض انجام دهند.
در صورت نیاز به منابع و مآخذ لطفا در پی وی پیام بدهید ....
🌸🌸🌸🌸🌸
.
🌺🌺🌺🌺
✳️تهدید و ترساندن ، ضرب و جرح
⭕️⭕️⭕️قسمت چهارم (پایانی)
✍️ احمد جهان بزرگی
🔹تهديد و تخويف زماني که به مسائل سياسي، امنيتي، اجتماعي و اداري ربط پيدا ميکنند.
💢 ب: حوزه مرتبط با متهمان، مجرمان و اسيران
✅در اين حوزه حتما بايد "متهم" و "مظنون" از "مجرم" و "اسير"جدا شود. زيرا متهم به کسي اطلاق ميشود که قرينه يا قرائني ناقص (و نه تام و تمام) در مورد يك يا چند جرم ارتکابي توسط وي وجود داشته باشد ولي هنوز اين ادعا ثابت نشدهاست و ممكن است بيگناهي او احراز شود. در صورتي که مجرم کسي است که جرم او بر اساس قرائن تامه در دادگاه صالحه ثابت شده باشد و اسير به کسي گفته ميشود که درجنگ توسط نيروهاي طرف مقابل دستگير ميشود.
بر اين اساس متهم در طرز برخورد و رفتار همان حقوقي را دارد که يک فرد عادي دارد بنابراين به هيچ وجه نبايد مورد تعرض قرار گيرد. حتي ظن قاضي نيز در مورد او حجيت ندارد ، فقط اگر امارات و دلائل ظني در قضيهاي موجود باشد حاكم ميتواند در مواردي که شرعاً تجسس و تفحص در آنها جايز ميباشد، براي كشف واقعيت از اين امارات و دلائل، تحقيق و تفحص نمايد و در صورت لزوم طبق ضوابط شرعي او را بازداشت و زنداني نمايد. اما هر متهمي داراي حقوقي است که برخي از آنها عبارتند از:
🔺1- از مهمترين حقوق متهمين اين است که تا زماني که جرم آنها ثابت نشده باشد نبايد مطالب پرونده آنها در اختيار ديگران قرار گيرد. امام خميني (ره) حتي اطلاع مسئولين غير ذيربط مانند نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از اين اطلاع را نفي ميکنند
♦️2- توقيف و يا احضار همراه با زور وشدت ممنوع ميباشد مگر آنکه فرد احضار شده از حضور استنکاف نمايد. امام خميني (ره) ميفرمايند: "توقيف يا احضار به عنف، جرم است و موجب تعزير شرعي است" .
♦️3- توقيف يا احضار افراد بايستي با حکم حاکم شرع باشد امام خميني (ره) ميگويند: "هيچ كس حق ندارد كسي را بدون حكم قاضي كه از روي موازين شرعيه بايد باشد توقيف كند يا احضار نمايد، هر چند مدت توقيف كم باشد.
✅مجرم اما، يعني کسي که جرم او بر اساس قرائن تامه در دادگاه صالح ثابت شده است، حقوقي دارد که اسلام بر آن تاکيد بسياري دارد. از اوليهترين حقوق مجرمين برخورد بر اساس موازيني است که شؤونات انساني آنها محفوظ بماند. بنابراين وقتي جرمي ثابت شد و مجازاتي اعم از "حد" يا "تعزير" يا "حبس" براي مجرم در نظر گرفته شد، اجراکنندگان حق ندارند آن را ناديده بگيرند و يا از آن فراتر روند.
اگر نیاز به منابع و مآخذ بود لطفا در پی وی پیام دهید ......
🌸🌸🌸🌸🌸
هدایت شده از سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
❇️استفاده ابزاری از نهاد مرجعیت❇️
جناب آقای دکتر مصطفی محقق داماد در یادداشتی ضمن تعریض به سیاست خارجی جمهوری اسلامی، با اشاره به صحبتهای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مبنی بر عدم قهر با جهان، ایشان را مرجعی دانستند که از مکتب آیت الله بروجردی علاوه بر فقه و اصول و اجتهاد، اعتدال و جهان اندیشی آموخته است.
سه نکته در باب سخنان جناب محقق داماد:
1⃣ جناب محقق داماد! آیا جنابعالی سایر فتاوای آیت الله العظمی صافی مثل:
۱. جواز تعزیر زن بیحجاب توسط حکومت
۲. احتیاط در وجوب ستر وجه و کفین
۳. عدم جواز اعطای مسوولیت حکومتی به زنان
۴. حرمت مطلق موسیقی
۵. جواز اخذ جریمه تأخیر اقساط
را هم علامت اعتدال و جهان اندیشی ایشان میدانید؟
یا فقط خواستید با مصادره یک سخن ایشان برای تایید دیدگاه سیاسی خود ایشان را مرجعی معتدل و جهان اندیش بمانید و از نهاد مرجعیت برای مخالفت با سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی استفاده ابزاری کنید؟
2⃣ مؤید استفاده ابزاری شما از مرجعیت، عدم توجه شما به دغدغه مراجع در هشت سال گذشته نسبت به معیشت مردم است که همفکران شما با رفتار غلط در سیاست خارجی معیشت و سلامت مردم را گروگان گرفتند و شما نقدی بر این رفتار نداشتید.
3⃣ اما در مورد بیانات آیت الله العظمی صافی اگر دقت بفرمایید تأکید ایشان بر «ارتباط با عزت و اقتدار و عقلانیت و تعامل سازنده با تمام کشورهای دنیا برای حل مشکلات مردم و مضر بودن قهر با بسیاری از کشورها» بود.
کلیت این سخن مخالف سیاست خارجی جمهوری اسلامی نیست. چنانکه رهبری نیز همواره بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت و نرمش قهرمانانه تصریح داشتند.
قطعا نظر آیت الله صافی بر ارتباط ذلیلانه با آمریکای مستکبر و رژیم اشغالگر قدس نیست. ما با سایر کشورهای دنیا هم ارتباط و تعامل داریم و هیچگاه با بسیاری از کشورها قهر نبودیم. البته برخی کشورها تحت تأثیر هژمونی آمریکا برغم تلاش جمهوری اسلامی برای تعامل، آنها تعامل لازم را نداشتند.
@aboutalebi57
کانال سیاست و دیانت|حجت الاسلام ابوطالبی
.
اگر خیر و کیاستی در وزارت نفت وجود دارد....
می بایست به آنهائی که ، در روز بحران ، در کارت سوختشان سهمیه 1500 تومانی هنوز موجود بوده ولی مجبور شده اند بنزین 3000 تومانی بخرند ، به نحوی مابه التفاوت را با شارژ بنزین مجانی در کارتشان ، جبران کند .....
✍ احمد جهان بزرگی
.