eitaa logo
جلسه حفظ ماندگارمهر
1.9هزار دنبال‌کننده
38 عکس
15 ویدیو
175 فایل
شنبه ها ساعت ۱۵ الی ۱۷؛ ضلع جنوبی حرم حضرت عبدالعظیم، تالار شیخ کلینی حضور در این جلسه برای عموم بانوان آزاد هست 📱ارتباط با ادمین: @AdminHefz ✅️کپی از محتوا تنها با ذکر آدرس کانال مجاز هست. ❎️ تبادل و تبلیغات نداریم. 🆔️ https://eitaa.com/jalasehefz
مشاهده در ایتا
دانلود
" نکات و توصیه هایی برای تدریس تجوید و آموزش بهتر" بهترین و تنهاترین راه برای یاد گیری هر زبان و همچنین در زمینه تجوید، شنیدن و استماع است. آموزش قرآن را از اولین مرحله که روخوانی است تا مراحل تخصصی باید با شنیدن همراه نمود . بحث کلی زبان آموزی قرآن تنها و تنها شنیدن تلاوت قرّاء است ، انتخاب بهترین و زیباترین و صحیح ترین تلاوتها برای جذب بیشتر ، در دوره روخوانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، خوش خوانانِ صحیح خوان مثل عبدالباسط بهترین الگوی یادگیری هستند چرا که گوش دادن به تلاوتشان در کنار تجوید خوب ، صوت و لحن را بصورت غیر مستقیم به قرآن آموز آموزش می دهد. انتخاب تلاوت خلیل الحصری در دوره های روخوانی و روانخوانی به هیچ وجه توصیه نمیشود ، صدای یکنواخت ومعمولی ایشان ، شاید جاذبه ای برای یک تازه کار نداشته باشد ،این تلاوت مخصوص دوره های تخصصی است که قاری برای دریافت هر چه بهتر تجوید از گوش دادن صدای ایشان خسته و ملول نمیشود . در دوره های روانخوانی و فصیح خوانی به بعد لزوم شنیدن فرازهایی از تلاوت قاریانی که بهتر تجوید را رعایت می کنند چون عبدالباسط ، به صورت تکرار صوت قاری و یا تلاوت معلم و شاگردان طوری که بیش از ۷۰٪ از وقت کلاس را به خود اختصاص دهد اجتناب ناپذیر است . و بهتر است مطالب تئوری بخش کمتر کلاس را به خود اختصاص دهند و قواعد و احکام در خلال استماع آیات آموزش داده شود. در این دوره ها فرازهای زیبای منتخب را به جهت تقلید در اختیار قرآن آموز قرار دهید و در پایان دوره بعنوان امتحان از او بخواهید . نکته ای که بسیار مهم است ، آنست که برای دریافت تجوید بهتر از چه قاری پیروی نماییم ؟ تجوید در همه افراد کامل و صد درصد نمی باشد و دستخوش تغییرات ناشی از زمان و حال افراد است . بنابراین حتی تلاوت عبدالباسط تنها منبع تجوید نمی باشد با آنکه ایشان هم لحن زیبا و هم تجوید و اداء زیبا و در مجموع دارای تقوای تلاوت است . تقوای تلاوت برای یک معلم و شاگرد آنست که آنچه را آموخته است بصورت صد در صد در اختیار قرار دهد . در غیر این صورت به مرور زمان از تجوید چیزی باقی نخواهد ماند . خاطر نشان‌میشود که باآنکه عبدالباسط دارای تقوای تلاوت است باز تلاوت ایشان ملاک‌ نیست زیرا در بعضی از مخارج دارای آسیبهایی است .مثلا در حرف ع شدة و گاهی رخوة می دهد که مقبول و پسندیده نیست ، پس اگر فقط به تلاوت ایشان اکتفا نماییم در حرف ع دچار این مشکل خواهیم شد اما در ۹۵٪ از تجوید دارای اداء تجویدی خوب و قابل آموزش است . بحث اصلی چگونگی فراگیری تجوید از قراء مصری است ! از بین قراء خوش خوان و صحیح خوان ، تعدادی را در نظر می گیریم و تلاوتشان را رصد می کنیم و یک حرف مثلا حرف ع را مورد بررسی قرار می دهیم : مثلا عبدالباسط در ۱۰ تلاوتش ۱۰ حرف ع را اداء کرده که ۸ تای آن صحیح است. ناگفته نماند، قاری کامپیوتر نیست که همه ع هایش یک جور باشد و بی سواد هم‌ نیست که غلط بگوید ولی ۸۰٪ را صحیح ادا کرده ، اما تنها عبدالباسط ملاک‌نیست . قاریان دیگر را هم به همین نحو بررسی می کنیم و در نهایت به این نتیجه می رسیم و می توانیم این قضاوت را داشته باشیم که اکثر قراء مصری در مجموع و غلط دررفته ، تجویدشان قابل شنیدن و تقلید است . فرمول برای یادگیری تجوید : اکثر قراء در اکثر تلاوتهایشان مثلا حرف ع را چطور گفته اند . نکته مهم تر تطابق تلاوتها با تئوری است ، باید ببینیم ع این قراء چقدر با تئوری ع تطابق دارد . در تئوری ، حرف ع حرفی است که از حلق اداشده و مهمترین صفتش بین الشدة و الرخاوة است ، نه شل مثل آب و نه سخت مثل سنگ بلکه مثل عسل است ، درشت نیست و تفخیم ندارد . آنچه حائز اهمیت است آنست که اکثر قراء ع را تئوریک ادا کرده اند . نقشه راه برای یادگیری بهتر تجوید : ببینیم اکثر قراء در اکثر تلاوتهایشان فلان قاعده را چطور ادا کرده اند ؟! آنچه که حاصل سالها تحقیق و بررسی اینجانب است اینست که : برای آموزش بهتر، بیشتر تلاوتهای استودیویی و ترتیل قراء مصری را برای گوش دادن به قرآن آموزان معرفی کنید . اما به ترتیل دیگر قراء جهان اسلام بخصوص قراء خلیجی به سبب تجویدهای سطحی و بی تکلف خوانی که به سست خوانی منجر میشود ، نمیشود اعتماد کرد . توصیه آخر اینکه برای قرآن آموز حتما تلاوت مجلسی را بگذارید تابا عشق و حال آموزش را فرا بگیرد . استاد سید محسن موسوی بلده https://eitaa.com/jalasehefz
روش های پیشنهادی برای مرور حفظ کل: ۱. مرور به صورت ترتیبی روز اول اجزاء ۱، ۲، ۳ روز دوم اجزاء ۴، ۵، ۶ روز سوم اجزاء ۷، ۸، ۹ به همین صورت تا آخر ۲. تقسیم محفوظات به سه قسمت: ۱۰ جزء اول، ۱۰ جزء وسط و ۱۰ جزء آخر؛ هر روز ۱ جزء از این سه بخش. روز اول اجزاء ١، ١١، ٢١ روز دوم اجزاء ٢، ١٢، ٢٢ روز سوم اجزاء ۳، ۱۳، ۲۳ به همین صورت تا آخر ۳. تقسیم محفوظات به دو قسمت: نیمه اول و نیمه دوم قرآن؛ مرور ۱ جزء از نیمه اول و ۲ جزء از نیمه دوم. روز اول ۱، ۱۵، ۱۶ روز دوم ۲، ۱۷، ۱۸ روز سوم ۳، ۱۹، ۲۰ به همین صورت تا آخر ۴. تقسيم محفوظات به ۱۰ جزء اول و ۲۰ جزء آخر؛ مرور نيم جزء از ۱۰ جزء اول و ۲.۵ جزء از ۲۰ جزء آخر روز اول: نیمه اول جزء ۱، اجزاء ١۱ و ١٢، و نيمه اول جزء ۱۳ روز دوم: نيمه دوم جزء ۱، نيمه دوم جزء ۱۳، اجزاء ۱۴ و ۱۵ روز سوم: نيمه اول جزء ۲، اجزاء ۱۶ و ۱۷، و نيمه اول جزء ۱۸ به همین صورت تا آخر ۵. مرور به صورت سوره ای هم به صورت ترتیبی، هم به صورت پراکنده https://eitaa.com/jalasehefz/158
سلام عزیزان، وقتتون بخیر با توجه به پرسش های مکرری که دوستان داشتند، لازم هست که نکاتی رو راجع به جلسه حفظ خدمتتون عرض کنم. از نظر آموزشی بین کلاس و جلسه تفاوت هایی هست که هر کدوم مزایای خودش رو داره. در جلسات عموما مواردی از قبیل ثبت نام، حضور و غیاب، آزمون، شهریه و ... وجود نداره و حضور در جلسه برای عموم افراد آزاد هست، با هر رده سنی و هر سطح محفوظاتی. حتی عده ای در جلسه شرکت میکنن تا فقط تلاوت ها رو بشنون و حافظ هم نیستن. توصیه میشه در کنار حضور در جلسه، حتما در کلاس های آموزشی هم شرکت کنید. در اصل جلسه تکمیل کننده روند کلاس هست و به شما در ارائه محفوظات در جمعی بزرگتر از کلاس و با حضور افراد مختلف و استفاده از میکروفون کمک بسزایی میکنه، خصوصا دوستانی که میخوان اعتماد به نفس بالاتری پیدا کنند و به تقویت مهارت اجرا در جمع بپردازند و احیانا برای شرکت در مسابقات آماده بشن. با توجه به تعداد حاضران هر جلسه، ممکن هست هر هفته امکان پرسش از همه پیش نیاد. در ابتدای جلسه هم یک مباحثه چند دقیقه ای داریم. با این توضیحات، آشنایی نسبی با نحوه برگزاری جلسه حفظ پیدا کردید. ان شاءالله یک بار که در جلسه حاضر بشید، آشنایی بیشتری پیدا میکنید. به امید دیدار موفق و موید باشید. الهام ماندگارمهر http://eitaa.com/jalasehefz