eitaa logo
رویدادها و تحلیل‌ها
3.8هزار دنبال‌کننده
24.4هزار عکس
18.2هزار ویدیو
271 فایل
 خط اغفال به خصوص خواص و نخبگان از تاثیر دشمن ، یکی از خطوط القائی و تبلیغاتی دشمن است.امام خامنه ایی دامت برکاته 🕛 مدیریت کانال @azizghazan رویدادها و تحلیل‌ها https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
مشاهده در ایتا
دانلود
✅نظرسنجی جنگ نرم ودشمن شناسی برای دسترسی به این نظر سنجی از آدرس زیر استفاده کنید: https://EitaaBot.ir/poll/zak6ow?eitaafly کپی لینک شناور مشاهده نظرسنجی لطفا نظر خودتون را جهت بهبود مطالب کانال ارائه نمایید جنگ نرم ودشمن شناسی https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
ممنون می شوم شرکت کنید
یک پیشنهاد معقولانه برای مقابله با هنجارشکنان زیر ۱۸ سال 🔸بخش قابل توجهی از کشف حجاب و بدپوششی در جامعه ما مربوط به و است. 🔸از طرفی، در حال حاضر، جامعه ما با تعداد زیاد نوجوان و جوان روبرو است. 🔸همچنین باید توجه کنیم که افراد زیر ۱۸ سال قابلیت به و کشاندن جامعه را دارند، ممکن است مورد طمع افراد هوسران قرار گیرند، سال هاست به سن تکلیف شرعی رسیده اند، سال هاست که شرایط ازدواج دارند و ... ؛ بنابراین نمی توان آنها را به حال خود رها کرد. 👈 از همین رو، برای ایجاد و معلق نکردن مقابله با این افراد به آینده (که به نوعی منجر به فساد می شود)، این ماده قانونی به نمایندگان مجلس پیشنهاد می شود: " در مورد دختران زیر ۱۸ سال، در صورت کشف حجاب و بدپوششی، جریمه نقدی مانند بقیه افراد است. در صورت عدم وجود حساب بانکی به نام فرد و یا کافی نبودن موجودی حساب بانکی، با هماهنگی آموزش و پرورش، ۳ نمره از معدل کل سال تحصیلی کم می شود و آن فرد، ۱ سال از برخی خدمات اجتماعی ( نظیر افتتاح یا استفاده از حساب بانکی و استفاده از کارت ملی و شناسنامه در ادارات، نهادها و ...) و همچنین استفاده از فضای مجازی محروم خواهد شد. در صورت ارتکاب جرم در مراتب بعدی، علاوه بر تشدید مجازات نقدی مطابق مجازات سایر افراد، در مجازات جایگزین نیز تشدید صورت می گیرد و به ازای هر مرتبه، ۱ سال از حضور در کنکور سراسری منع خواهد شد. " ⚠️لطفا در انتشار این پیام سهیم باشید تا به دست نمایندگان مجلس برسد🙏 .💥جنگ نرم ودشمن شناسی https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔴 یک پیشنهاد برای جلوگیری از تحقیر و شکسته شدن اقتدار پلیس 🔰با توجه به اینکه بر اساس حکم عقل، حضور پلیس در صحنه جرم یا تخلف به معنای خاتمه یافتن جرم یا تخلف است و کسی حق ندارد که با رفتار خود، پلیس را تحقیر کند و اقتدار او را زیر سوال ببرد، از همین رو، در لایحه عفاف و حجاب به جای اینکه در موارد بدپوششی و کشف ، حق جلوگیری مستقیم از پلیس گرفته شود و صرفاً به فیلمبرداری و یا عکس گرفتن (که به نوعی تحقیر پلیس در نزد هنجارشکنان است) اکتفا شود، این ماده قانونی پیشنهاد می گردد: " در صورت ارتکاب کشف حجاب و بدپوششی، با ورود پلیس و حضور او در صحنه، ارتکاب جرم باید خاتمه پیدا کند. فرد مجرم باید همان لحظه، شود و نیز دریافت کند. در صورت اصرار فرد به انجام کشف حجاب و بدپوششی و اعتنا نکردن به تذکر و دستور پلیس و یا همکاری نکردن با پلیس در احراز هویت و یا اخلال در کار پلیس، از آنجایی که تمرد صورت گرفته و قطعاً آن فرد قصد انجام دوباره آن فعل و به هم زدن امنیت اخلاقی جامعه را دارد، همان جا باید مجازات نقدی درجه ۵ اعمال گردد و علاوه بر آن، با صورت جلسه پلیس، به مدت ۱ سال محرومیت از خدمات اجتماعی ( نظیر مسدود شدن حساب بانکی، غیر قابل استفاده شدن از کارت ملی و شناسنامه در نهادها، ادارات، بخش خصوصی و ... ) و استفاده از فضای مجازی اعمال می گردد. " .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔴 اگر می خواهیم اولویت کشور اقتصاد باشد، هر چه زودتر باید بساط ولنگاری جمع شود 🔻اگر می خواهیم همچنان اولویت اول کشور، باشد و تمرکز بر روی حل مشکلات اقتصادی و معیشتی باشد، چاره ای نداریم مگر اینکه هر چه زودتر به فتنه کشف و ولنگاری با قاطعیت پایان دهیم. ◀️ هر چقدر که این فتنه، کش پیدا کند و در کوی و برزن و خیابان شاهد صحنه های عجیب و غریب باشیم، قطعاً اولویت کشور دیگر اقتصاد نخواهد بود. یعنی چه بخواهیم و چه نخواهیم مسئولین و مردم به نوعی درگیر عواقب و حواشی آن خواهند بود. ⚠️بنابراین، مسئولین به این غائله پایان دهند تا اولویت کشور همان مسائل اقتصادی باشد. کسانی که برای جمع شدن فتنه کشف حجاب، تدبیر نمی کنند، ناخواسته موجب می شوند که اولویت کشور، اقتصاد نباشد. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نبینی از دستت رفته🥰 وقتی دیدی انتشار بده...🍂 # اللهم - عجل - لولیک - الفرج .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
💢رئیسی:همه منابع ارزی آزاد شده صرف پشتیبانی از رونق تولید خواهد شد 🗣رئیس جمهور: 🔸آزادسازی بخشی از منابع ارزی بلوکه شده کشورمان را جلوه‌ای از دستاوردهای دیپلماسی عزتمندانه در مقابل دیپلماسی ملتمسانه توصیف کرد. 🔹امروز موضوع مهم درباره این منابع، نحوه هزینه‌‌کرد آنهاست که دولت عطف به تاکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولید، تلاش خواهد کرد همه این منابع در راستای پشتیبانی از تولید و طرح‌های دارای توجیه اقتصادی در زمینه رشد تولید هزینه شود. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
💢معمای سومین انفجار 🔹مجتمع صنایع نظامی «البیت» در شمال تل‌آویو، حالا به نامی آشنا در رسانه‌ها تبدیل شده است. نه از آن نظر که بزرگ‌ترین تولیدکننده تسلیحات در رژیم صهیونیستی است، بلکه به دلیل انفجارهای چند باره‌ای که در آن رخ داده است. 🔸رسانه‌های عبری شب سه‌شنبه از انفجار در یک کارخانه‌ مواد شیمایی در تل‌آویو خبر دادند؛ اما خبر آنقدر مهیب بود که امکان نداشت مانند دفعات قبل سانسور یا تحریف شود. انفجار در منطقه رامات هاشرون (5 کیلومتری شمال تل‌آویو) رخ داده بود. ادعا شد فقط سه نفر زخمی شده‌اند؛ اما ده‌ها آمبولانسی که به منطقه اعزام شدند، از تلفات گسترده خبر می‌دادند. 🔹«البیت سیستمز (Elbit Systems)»، شرکت هوافضا، صنایع جنگ‌افزاری و فناوری اطلاعات اسرائیل است که طیف گسترده‌ای از تجهیزات دفاعی و جنگ‌افزاری شامل ارتباطات رادیویی، پهپاد، انواع رادارها، تجهیزات نیروی دریایی، و سلاح‌های کنترل از راه‌دور را تولید می‌کند و برخی شعب آن در آمریکا، انگلیس، ایتالیا، فرانسه، کلمبیا و برزیل مستقر است. 🔸16 خرداد 1402 هم انفجاری در مرکز سامانه‌های زمینی البیت سیستمز در منطقه Ramat Hasharon رخ داد. آن زمان، منابع رسانه‌ای صهیونیستی مدعی شدند علت انفجار، ترکیدگی کپسول گاز و نشت آن بوده است. همان روز یک گروه هکری اعلام کرده بود در حمله‌ای موفق به اخلال و هک سایت شرکت «اویگیلو» اسرائیل شده است. 🔹به این رویدادها می‌توان مواردی، مانند انفجار در کارخانه صنایع نظامی «رافائل» در حیفا، انفجار در مجتمع صنایع موشکی «تومر» در منطقه «گوش‌دان»، انفجار در ایستگاه اتوبوس در قدس، انفجار در یک پایگاه نظامی در منطقه «میشور ادومیم» قدس و انفجار در مقر فرماندهی پادگان نظامیان اسرائیل در نزدیکی جنین را اضافه کرد. 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔴اصرار قالیباف بر استیضاح وحیدی حتی در شب حادثه شاهچراغ/ مجلس به دستور رهبری عمل نکرد معاون سابق سیاسی وزیر کشور: 🔹طرح استیضاح وحیدی آن هم در ایام ثبت نام انتخابات و سالگرد اغتشاشات را «بدعتی عجیب و بهت آور در تاریخ سیاسی کشور است. 🔹با وجود حادثه شوم تروریستی شیراز پیغام رسید که استیضاح به دلیل فشار نمایندگان توسط شخص قالیباف 23 مرداد اعلام وصول می شود و تنها راه، برکناری معاون سیاسی است. 🔹با توجه به تغییر اینجانب از معاونت سیاسی وزارت کشور، لازم دانستم توضیحاتی را به استحضار مردم عزیز ایران، نخبگان و اصحاب رسانه برسانم. 🔹«اصل بی‌طرفی» و «فراهم آوردن مقدمات برگزاری انتخابات پرشور و رقابتی» از جمله وظایف اصلی معاونت سیاسی، ستادهای انتخابات و هیات‌های اجرایی در تمامی سطوح، استانداران، فرمانداران، بخشداران به حساب می‌آید. 🔹بر همین مبنا با آسیب‌شناسی از ادوار گذشته و مشورت با چند تن از صاحب نظران، بخشنامه ای در تاریخ 11 خرداد سال جاری از سوی اینجانب ابلاغ شد که در آن «بایدها» و «نبایدها» قانونی که می‌بایست مدنظر معاونین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور ورؤسای ستادهای انتخابات باشد مورد تأکید قرار گرفت. 🔹پس از ابلاغ آن بخشنامه، برخی از نمایندگان مجلس علیه مفاد آن بویژه بند 4 بخشنامه موضع گرفتند. بند 4 بخشنامه از این قرار بود: «فرمانداران، بخشداران و معاونین فرماندار ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای و ... در روابط با نمایندگان محترم مجلس، در دوره باقی‌مانده تا انتخابات، برای پیشگیری از هرگونه سوء‌برداشت، نسبت به عدم همراهی و معیّت نماینده محترم شهرستان در حوزه انتخابیه در موضوعات و جلسات شائبه‌دار، حساسیت و دقت لازم را داشته باشند. مدیریت این موضوع بر عهده معاونین سیاسی می‌باشد». 🔹اعتراض‌های نمایندگان محترم موجب شد وزیر محترم کشور برای متوقف کردن حواشی، 4 بند از بخشنامه را لغو کند و شخصا برای تبیین موضوع در مجلس حاضر شود. در جریان حضور وزیر محترم در مجلس، برخی نمایندگان با وجود لغو بندهای مختلف بخشنامه، درخواست عزل معاون سیاسی را از وزیر مطرح کردند و از آن تاریخ به بعد با میدان داری برخی رسانه ها، این موضوع به دستور کار ثابت آنها و اصرار برخی نمایندگان تبدیل شد. 🔹اصرار رییس و برخی نمایندگان محترم مجلس برای عزل معاون سیاسی وزیر کشور، فارغ از اینکه بنده معتقدم بخشنامه صادره کاملا مبتنی بر تکلیف اداری و براساس موازین شرعی و قانونی و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب بود، در حالی صورت می‌گرفت که معظم له علاوه بر ادوار گذشته بارها خطاب به نمایندگان همین مجلس، ضمن تقبیح دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب ها، مداخله ایشان در امور متعین در دولت را منع کرده بود و بلاشک تعیین تکلیف در خصوص معاون وزیر مصداق اتم و بارز این مداخلات غیرقانونی بود./رجا‌نیوز 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سایه سخنان سید حسن نصرالله راجع به ضعف ارتش رژیم صهیونیستی بر سر شبکه تروریستی اینترنشنال! 🔺️کارشناس صهیونیست اینترنشنال: بله خودمان می‌دانیم و می‌بینیم که ارتش اسرائیل ضعیف‌تر شده است؛ اسرائیل ضعیف شده است! 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🚩 رهبر انقلاب: در اتخاذ مواضع انقلابی باید صراحت داشت. 🚩خجالت نکشید. 🚩رودربایستی نکنید. 🚩ترس نداشته باشید. ✅ قابل توجه آتش به اختیاران 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قالیباف در دیدار نمایندگان با رهبر انقلاب: برخی نمایندگان از نهی شما مبنی بر عدم دخالت در انتصابات ناراحت شدند! 🔻خدا رحم کرد نمایندگان، قدرت برکناری رهبری را ندارند، وگرنه ایشان را هم مثل معاون سیاسی وزیر کشور عزل می‌کردند! ❌همه این‌ها به کنار، چقدر یک بشر باید بی‌حرمت و بی‌شرم باشد که به جای عذرخواهی بابت زیر پا گذاشتن امر صریح ولی‌فقیه و نائب امام زمان، برود از امامش گلایه کند؟! و چطور این بشر می‌تواند از خجالت آب نشود؟! ❌حقیقتا از رهبری شرم نمی‌کنید که از خودشان هزینه کردند و لقب مجلس انقلابی را بهتان نسبت دادند؟! ✅ انقلابی واقعی از خودش برای رهبری هزینه می‌کند، نه رهبری را برای خودش. 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
 زينت عابدان رهيافتي بر شخصيت‌شناسي، سيره‌شناسي و انديشه‌شناسي امام سجاد(ع) شخصيت‌شناسي رسالت ويژه امام سجاد(ع) تبيين عذاب قاتلان امام حسين(ع) امام سجاد(ع) در سخنان خويش، فراوان به آيات قرآن، استناد و استشهاد مي‏كرد و در فرصت مناسب، اين آيات را با وضعيت اسفبار اجتماعي آن زمان، مطابقت مي‏داد. امام، آن هنگام كه داستان مردماني از بني‏اسرائيل را كه به امر خدا مسخ گرديده و به ميمون تبديل شده بودند، سخن مي‏گفت و داستانشان كه در قرآن آمده، را نقل مي‏كرد، مي‎فرمود: «خداوند متعال آن مردمان را به دليل صيد ماهي در روز ممنوع مسخ كرد، پس وضع كساني كه فرزندان رسول خدا را كشتند و به خاندان وي بي‏احترامي كردند، در نزد خداوند چگونه خواهد بود؟ خداوند متعال هرچند آنان را در دنيا مسخ نكرده؛ اما عذابي را كه در آخرت برايشان مهيا نموده، چندين برابر عذاب مسخ‎شدن است».1 خوشه چين بي‏نظير امام زين‏العابدين(ع) افزون بر تربيت فرزندان گران‏قدر در آن دوران اختناق، ياراني پرورش داد كه هر يك همچون ستاره‏اي سپهر دانش و بينش را پرتوافشاني كردند. ثابتبن دينار معروف به ابوحمزه ثمالي، يكي از ياران نزديك آن حضرت است كه از نظر مقام معنوي در حد بالايي بود و صاحب اسرار امام به شمار ميآمد. وي پس از حضرت سجاد(ع)، ساليان درازي زيست و محضر امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام كاظم(ع) را درك كرد و در شمار ياران آنان نيز بود. از امام رضا(ع) نقل شده است: «ابوحمزه ثمالي در زمان خودش مانند لقمان در عصر خويش بود؛ چون چهار امام از ما را خدمت كرد.» و نيز فرمود: «ابوحمزه، چون سلمان در عصر خويش بوده است.»2 امام سجاد(ع) دعاي عرفاني ابوحمزه ثمالي را كه در سحرهاي ماه رمضان خوانده مي‏شود، به وي آموخت.3 افشاگري در دوران اسارت دوران اسارت امام سجاد(ع) را مي‏توان از عصر عاشورا تا بازگشت به مدينه به شمار آورد. در اين زمان، امام با وجود اسارت در دست حاكمان ستمگري چون ابنزياد و يزيد، برخوردي صريح و افشاگرانه داشت. بهطور كلي، موضع‏گيري اين دوره امام، با موضع‏گيري‏هاي آن بزرگوار در بقيه عمر شريفش تفاوت اساسي دارد. در اين دوره كوتاه، روش حضرت، افشاگرانه و هشداردهنده است؛ زيرا ايشان، افزون بر آنكه مسئوليت الهي امامت را بر دوش مي‏كشيد و بايد زمينه كار آينده را براي حكومت الهي و اسلامي فراهم مي‏كرد، زبان گويايي براي خون‏هاي ريخته‎شده در عاشورا داشت. از‎اين‎رو، مسائل را با صراحت بيان مي‏كرد؛ چرا كه زمينه كار آينده او، خون جوشان حسين(ع) بود.4 پناهگاه اسيران امام سجاد(ع) در فاجعه جانگداز كربلا حضور داشت. از آن‏جا كه مصلحت الهي و اراده پروردگار بر آن بود كه سلسله امامت از هم نگسلد، جان ايشان از آسيب دشمنان، در اَمان ماند. امام بعد از شهادت پدر، زمام قافله امت را به دست گرفت و در هنگامه‏هاي سخت اسارت خاندان پيامبر صلی الله علیه و آله و در زير شكنجه‏هاي طاقت‏سوز يزيديان كه چونان تازيانه‏هايي سهمگين بر روح و جسم كاروانيان فرود مي‏آمد، در كنار عمه‏اش زينب كبري(س) پناهگاه اسيران و آرام‏بخش دل‏هاي دردمند آنان بود. قلب‏هاي قافله غمگرفته كربلا، با ديدن امام سجاد(ع) ـ كه تنها وارث سلسله امامت بود ـ تسكين مي‏يافت و اندكي از آلامشان مي‏كاست. همچنين امام، در تنگناهاي سخت سرگرداني و خطر، راهنمايي آگاه و پناهگاهي مطمئن براي بازماندگان خاندان رسالت بود. احياي نهضت عاشورا از سياست‏هاي ثابت و هميشگي اهل‏بيت: بعد از شهادت سالار شهيدان حضرت اباعبدالله‏الحسين(ع)، احياي نهضت عاشورا بود؛ زيرا نهضت عاشورا تابلوي زيبا و پرافتخار غيرت ديني و شجاعت و ظلمستيزي و عدالتخواهي است و امامان معصوم: با احياي آن مي‏خواستند اين ارزش‏ها را در جوامع مسلمان زنده نگه دارند. در اين‏باره، امام سجاد(ع) نقش بسزايي داشتند؛ چرا كه در مدت 35 سال حيات پربركت خويش بعد از واقعه عاشورا، به روش‏هاي گوناگون نهضت عاشوراي حسيني را در جامعه زنده مي‏كرد، كه خود مبارزه شديدي عليه دستگاه حاكم به‎شمار مي‏رفت. برخي اقدامات امام سجاد(ع) در اينباره عبارت است از: گريه مداوم بر سيدالشهداء(ع)؛ يادآوري وقايع عاشورا؛ توصيه به زيارت امام حسين(ع)؛ سجده بر تربت حضرت اباعبدالله‏الحسين(ع) و سفارش بدان.5 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
 زينت عابدان رهيافتي بر شخصيت‌شناسي، سيره‌شناسي و انديشه‌شناسي امام سجاد(ع) شخصيت‌شناسي رسالت ويژه امام سجاد(ع)۱ احياي فرهنگ شهادت و ايجاد نفرت از دشمن از بزرگ‏ترين مسئوليت‏هاي سياسي امام سجاد(ع)، زنده نگاه‎داشتن ياد و پيام واقعه جانسوز كربلا بود؛ چرا كه اين امر از يك سو، بستر مناسبي را براي احياي فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه خمود و خاموش آن عصر فراهم مي‏آورد و از ديگر سو، با ايجاد نفرت و انزجار عمومي بر ضد دژخيمان اموي، به سيلي ويرانگر از خشم مقدس مسلمانان براي مجازات و انتقام از جناياتكاران به حريم اهل‎بيت: منجر مي‏شد. امام سجاد(ع) با تمام توان و همه همّت خويش، اين مسئوليت سترگ را به فرجامي شايسته رساند. اشك‏ها و حسرت‏هاي پي در پي امام بر شهيدان عاشورا، يادآوري رخدادهاي كربلا، سفارش و تأكيد بر زيارت امام حسين(ع) و سجده‏ها و نمازها بر تربت پاك پدر، همه و همه به انگيزه زنده نگاه‎داشتن واقعه پرپيام عاشورا بود. امام در پاسخ سهلبن شعيب، يكي از بزرگان مصر، كه از حال حضرت پرسيده بود، فرمودند: «اينك اگر وضع ما را نمي‏داني، برايت توضيح مي‏دهم، وضع ما در ميان قوم خود، مثل وضع بنياسرائيل در ميان فرعونيان است كه پسرانشان را مي‏كشتند و دخترانشان را زنده نگه مي‏داشتند. امروز وضع بر ما بهقدري تنگ و دشوار است كه مردم، با سَبّ و ناسزاگويي به بزرگ و سالار ما بر فراز منبرها، به دشمنان ما تقرّب مي‏جويند».6 گستره تبليغات اهل‏بيت: زنان اهلبيت:، در كاخ يزيد تبليغات گسترده‏اي انجام دادند. طبري در كتاب تاريخ خود مي‏نويسد: زنان اهلبيت: از منزل يزيد خارج نشدند، مگر آن كه ديگر زنان براي سوگواري به منزل او رفتند، و هيچ زني از آل ابي‏سفيان باقي نماند مگر آنكه به نزد آنان آمد و در آنجا اقامه عزا كرد.7 عزاداري اهل‏بيت: در كاخ يزيد و دارالاماره، چنان تأثير گذاشت كه مردم تصميم گرفتند به خانه يزيد بريزند و او را بكشند.8 گريه‏ روشنگرانه امام سجاد(ع) پس از واقعه كربلا تا آخر عمر، پيوسته اندوهناك و گريان بود. سيدبن طاووس در كتاب مقتل خود به نام لهوف از امام صادق(ع) روايت كرده كه امام زين‎العابدين(ع) حدود چهل سال بر پدر بزرگوارش گريست، در حالي كه روزها را روزه مي‏گرفت و شب‏ها را عبادت مي‏كرد. هنگام افطار وقتي غلام آن حضرت برايش غذا مي‏آورد، امام مي‏فرمود: پسر پيامبر را با شكم گرسنه و لب تشنه شهيد كردند و وقتي غلام مي‏گفت: مولاي من، آيا وقت آن نرسيده كه اندوهتان تمام شود و گريه‏هايتان پايان پذيرد؟ حضرت مي‏فرمود: «واي بر تو! يعقوب دوازده پسر داشت و خدا يكي را پنهان كرد، موي سرش سفيد و كمرش خميده شد و ديدگانش به سبب گريه، بينايي خود را از دست داد؛ در حالي كه مي‏دانست او زنده است؛ اما من، پدر و عزيزانم را ديدم كه به خون آغشته بر زمين افتاده بودند. چگونه اندوهم پايان يابد و گريه‏ام بكاهد.»9 امام سجاد(ع) با توجه به اين مسئله، با يادآوري مكرّر فاجعه كربلا اجازه نمي‏داد اين ظلم و جنايت به فراموشي سپرده شود. 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
 زينت عابدان رهيافتي بر شخصيت‌شناسي، سيره‌شناسي و انديشه‌شناسي امام سجاد(ع) شخصيت‌شناسي رسالت ويژه امام سجاد(ع)۲ آموزش امامت و معرفي امام با توجه به اوضاع دشوار و وضع فرهنگي زمان امام سجاد(ع)، آن حضرت بار سه مسئوليت را به دوش مي‏كشيد: نخست بايد معارف دين را به مردم مي‏آموخت؛ زيرا بدون آشنايي مردم با دين نمي‎توان به آنان اميدوار بود. دوم آنكه بايد مسئله امامت را كه از ذهن‏ها دور شده بود، براي مردم تشريح و بازسازي مي‏كرد. مردم بايد مي‏دانستند كه چه كسي لياقت امامت را دارد و امثال عبدالملك نمي‏توانند جانشين پيامبر صلی الله علیه و آله باشند. سوم آنكه بايد خود را به‎عنوان امام معرفي مي‏كرد و اين امر در چنين خفقاني ميسر نبود. از اينرو، امام سجاد(ع) بيشترين تلاش خويش را صرف آشنا‎ساختن مردم با آموزه‏ها و احكام ديني كرد كه ثمره تلاش 35 ساله آن حضرت، تأسيس دانشگاه عظيم امام باقر و امام صادق(ع) بود.10 دوران قيام و سازندگي امام سجاد(ع) قيامي كه براي خونخواهي شهداي كربلا بود، تأييد و مردم را تشويق مي‌كرد به آن بپيوندد. در مواردي، موضع‏گيري‏هاي مثبت امام، پنهاني بود و در ظاهر، آنها را تأييد نمي‏كرد و حتي گاه با آن مخالفت مي‏نمود. علت اين امر آن بود كه مردان خاندان رسالت در كربلا شهيد شده و جز امام و چند تن انگشتشمار، كسي باقي نمانده بود و حفظ اين طرفداران اندك، براي آينده لازم و ضروري بود؛11 از سوي ديگر مهم‏ترين برنامه‏هاي امام در دوران سازندگي، بر چند محور قرار داشت: زنده‎نگه‎داشتن ياد و خاطره عاشورا و رساندن پيام آن، نشر مباني اعتقادي و فرهنگي شيعه، مراقبت از جريان‏ها و امور داخلي جامعه اسلامي و نيروسازي.12 پند و ارشاد دوران امام سجاد(ع) چنان سرشار از اختناق اموي بود كه آن حضرت نمي‏توانست مفاهيم مورد نظر خود را به‎صورت آشكار و صريح بيان كند. از‎اينرو، از شيوه موعظه، استفاده و مردم را از اين راه با انديشه درست اسلامي آشنا مي‏كرد. بررسي اين موعظه‏ها نشان مي‏دهد امام با روشي حكيمانه و بسيار زيركانه، در ضمن نصيحت و موعظه مردم، آنچه را مي‏خواست در ذهنها جا بگيرد، به آنان القا مي‏فرمود و اين بهترين شكل انتقال افكار و انديشه درست اسلامي در آن شرايط بود؛ زيرا اين مباحث، در عين حال كه اثر سياسي داشت و بر ضد دستگاه حاكم بود، حساسيت حكومت را برنمي‏انگيخت.13 آزاده ولي در زنجير آزادگي را نمي‏توان در بند كرد؛ هرچند صاحبان آن به ظاهر در غل و زنجير باشند. پس از حادثه عاشورا، امام سجاد(ع)، عمه‏اش زينب(س) و برخي ديگر از خاندان پيامبر صلی الله علیه و آله چنان خطبه‏هاي بليغ و رسواكننده‏اي ايراد مي‏كردند كه ستون‏هاي كاخ ظلم را به لرزه درمي‏آورد و دل‏هاي به‎خوابرفته مردم را بيدار مي‎ساخت. معرفي خاندان حسين‌بن علي و پرده‏برداشتن از ظلم‏ها و فسق و فجور يزيد و يزيديان، عرضه اسلام واقعي و فراتر از همه، بيان مسئله حكومت و ولايت، غرور و هيبت آنان را در هم مي‏شكست. آن حضرت مقابل همه مردم، اُمَراي تباهي و فساد مانند يزيد و ابن‎زياد را به اسم كوچك و با تحقير و پستي، مخاطب قرار مي‏داد كه نشان مي‏دهد عزّت، از آنِ اهل‎بيت: و ذلّت براي دشمنان آنان است.14 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
✅نظرسنجی جنگ نرم ودشمن شناسی برای دسترسی به این نظر سنجی از آدرس زیر استفاده کنید: https://EitaaBot.ir/poll/zak6ow?eitaafly کپی لینک شناور مشاهده نظرسنجی لطفا نظر خودتون را جهت بهبود مطالب کانال ارائه نمایید جنگ نرم ودشمن شناسی https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔴 هر چقدر دیر بجنبید، کارتان برای مقابله با ولنگاری سخت تر و پر هزینه تر خواهد شد 🔻امروز از آنجایی که مسئولین ما در ماه های پس از فتنه به موقع وارد نشدند، جمع کردن فتنه کشف حجاب و بی بند و باری هزینه دارد و این هزینه چند برابر آن هزینه ای است که باید در روزهای اول می دادیم. ⚠️در حقیقت، متأسفانه مسئولین ما را با مشاوره ها و تحلیل های غلط به جایی رساندند که امروز باید هزینه بسیار بیشتری برای مقابله با بی بند و باری بدهیم. 🔻امروز هم چاره ای جز هزینه پرداختن برای این مسأله نداریم. اگر امروز هم این هزینه را پرداخت نکنیم، فردا باید ده ها برابر، هزینه بیشتر پرداخت کنیم. حتی روزی ممکن است کار به جایی برسد که امکان برگرداندن آن، حتی با هزینه دادن هم از بین برود !!! ♻️در هر صورت به این هم باید توجه کنیم که هزینه و عوارض حاصل از ادامه یافتن و تثبیت ولنگاری برای کشور و مردم، صدها برابر بیشتر از هزینه مقابله با ولنگاری این روزهاست. 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
🔴 شهیدان کارشان را انجام دادند، اما فضای مجازی یله و رها آن امنیت و آرامش را از ما می گیرد 🔰وزیر ارتباطات به دیدار خانواده های دو شهید مدافع حرم در کرمانشاه رفته است و در این زمینه در کانال شخصی خود در ایتا نوشته است: « و امروز، مدیون مجاهدت این شهدا و صبر و بردباری خانواده آنها است. قدرشناس این مجاهدت و صبر هستیم » ✍پ.ن: 🔻این در جای خود ارزشمند است که وزیر ارتباطات ما به دیدار خانواده شهدا می رود. 👈 اما به این توجه کنیم که فضای مجازی و و حضور جنگده های مجازی دشمن در کشورمان (با کمک vpn های یله و رها) قطعاً امنیت و آرامش ما را که حاصل خون دادن و جان دادن های ماست از بین می برد. ⚠️ آقای وزیر! آیا توجه دارید که فضای مجازی یله و رها موجب گسترش فساد و فحشاء و همچنین تخریب و بمباران ایمان و اعتقاد مردم ما _ که بزرگترین مولفه امنیت ملی ماست _ می شود؟! 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
بررسي تطبيقي افكار گروه‌هاي تكفيري- وهابي با خوارج شباهت‌هاي خوارج و وهابيت تكفيري از حيث معرفتي و شيوه عملكرد تفسير به رأي تفسير به رأي، برابركردن آيات قرآن با انديشه‌ها و باورهاي خود است. خوارج از فرقه‌هايي بهشمار مي‌روند كه مي‌كوشيدند قرآن و روايات را در جهت اثبات باورها و انديشه‌هاي خود تفسير كنند.آنان ديدگاه‌هايي را ابراز داشتند و آيات و روايات را براساس آن انديشه‌ها و در جهت اثبات آنها تفسير و تأويل كردند. مُبَرّد دراين‎باره مي‌نويسد: اصحاب نجده‌بن‌عامر به وي گفتند: نافع‌بن‌هلال از گروه خوارج، كشتن قاعدان و اطفال آنان را جايز مي‌داند. بنابراين نجده‌بن‌عامر، ديگر رئيس خوارج، نامه‌اي به نافع نوشت كه تو كساني را كافر دانستي كه عذرشان در كتاب خدا آمده است: «لَيْسَ عَلَي الضُّعَفَاءِ وَ لاَ عَلَي الْمَرْضَي وَ لاَ عَلَي الَّذِينَ لاَ يَجِدُونَ مَا يُنْفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُوا لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ مَا عَلَي الْمُحْسِنِينَ مِنْ سَبِيلٍ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ برضعيفان و بيماران و آنها كه وسيله‌اي براي انفاق(در راه جهاد) ندارند، ايرادي نيست (كه در ميدان جنگ شركت نكنند،) هرگاه براي خدا و رسولش خيرخواهي كنند(و از آنچه در توان دارند، مضايقه نكنند) بر نيكوكاران راه مؤاخذه نيست؛ و خداوند آمرزنده و مهربان است!».(توبه: 91) تو كشتن كودكان را حلال دانستي، حال آنكه پيامبر از آن نهي كرده است؛ اما ديدگاهت درباره قاعدان درست است؛ زيرا خداوند مجاهدان را بر قاعدان برتريداده است، اما قعود دليل كفر نيست و تو معتقدي كه امانت مخالف خود را ادا نمي‌كني، حال آنكه خداوند به اداي امانت امر كرده است؛ از خدا بترس. نافع در جواب نجده نوشت: «تو مرانصيحت كردي و در سه امر به من ايراد گرفتي، اكنون تفسير آنها را برايت بيان ميكنم.قاعدان اين زمان همچون قاعدان زمان پيامبر نيستند؛ زيرا آنها در مكه محصور ومقهور بودند و راهي براي فرار نداشتند. قرآن فرموده كه آيا زمين خداوند وسيع نيست؛ پس چرا هجرت نمي‌كنيد؟ همچنين هنگامي كه اعراب از پيامبر اجازه گرفتند تا درجنگ شركت نكنند، خداوند فرمود: «سَيُصِيبُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛به‌زودي به كساني از آنها كه مخالفت كردند(و معذور نبودند)، عذاب دردناكي خواهد رسيد!» (توبه: 90) در مورد اطفال؛ قرآن از زبان نوح مي‌فرمايد: «وَ قَالَ نُوحٌ رَبِّ لاَ تَذَرْ عَلَي الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّاراً إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَ لاَ يَلِدُوا إِلاَّ فَاجِراً كَفَّاراً؛نوح گفت: پروردگارا! هيچ‌يك از كافران را بر روي زمين باقي مگذار! چراكه اگر آنها را باقي بگذاري،‌بندگانت را گمراه مي‌كنند و جز نسلي فاجر و كافر به‎وجود نمي‌آورند! در اين آيه، فرزندان كفار را قبل از تولدشان كافر دانسته است. مسلمانان مثل كفار عرب‌اند كه جزيه آنهاپذيرفته نمي‌شود».(نوح: 26 و 27) مباحبودن امانات؛ همچنان كه خداوند خون آنها را حلال كرد، اموال آنها را نيز براي ما حلال كرده است؛‌ بنابراين اموال آنها فيء‌مسلمين است؛ پس تو از خدا بترس و جز توبه عذري برايت نيست. (ابن‌يزيدمبرد نحوي، 1419، صص609ـ610) همانطوركه ملاحظه شد، نافع، آياتي كه ابن عامر به آنها استدلال كرده بود، براي اثبات و توجيه عملكرد خويش، تفسير به رأيكرد. وهابيت نيز چنين‌اند؛ به‌عنوان نمونه بر اساس منابع حديثي و تاريخي شيعيان و اهل‎سنتآيه مباهله و تطهير، بزرگ‌ترين سند اثبات حقانيت وافضليت اهل‌بيت(عع)، است. ابن تيميه، رئيس نظريهپردازان عقايد وهابيان، دلالت اين دو آيه را برافضيلت اهل‌بيت نپذيرفته ودرباره آيه مباهله مي‌گويد: «اينكه پيامبر فقط نزديكان خود را برد، چون مباهله فقط بانزديكان و خويشاوندان حاصل مي‌شود؛ ‌بنابراين در جريان مباهله تنها همراهي نزديكان لازم است، اما افضل‌بودن آنان شرط نيست».(ابن‌تيميه حراني، 1406، ج7، صص125ـ126) و درباره آيه تطهير مي‌نويسد: «آيه الطهاره فليس فيها إخبار بطهاره اهل البيت و ذهاب الرجس عنهم، وإنّما فيها الأمر لهم بما يوجب طهارتهم و ذهاب الرجس عنهم» اهل‌بيتاز طهارت [ خويش] خبر داده نشدهاند، بلكه به آنها امر شده كه مطهر باشند.(همان، ج4، ص21) ابن تيميه برايهماهنگساختن اين آيات با افكار انحرافي خويش، به تفسير به رأيكرده است. 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
بررسي تطبيقي افكار گروه‌هاي تكفيري- وهابي با خوارج شباهت‌هاي خوارج و وهابيت تكفيري از حيث معرفتي و شيوه عملكرد تفسير به رأي(۲) همچنين خوارج با برداشت انحرافي از قرآن و فهم نادرست از دين، از پيروي امام واجب‌الاطاعه دست كشيدند و با او به جنگ برخاستند كه در تاريخ به نام جنگ «نهروان» معروف است.1 آنان با استدلال به ظاهرِ آيه شريفه «إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ يَقُصُّ الْحَقَّ وَ هُوَ خَيْرُ الْفاصِلِينَ» (انعام: 57)«حكم» را در اين آيه به معناي حكومت گرفتند كه شامل حكميت نيز مي‏شود و براي خود شعاري ساختند و ‏گفتند:«لا حُكْمَ إلا لِلَّهِ». مرادشان اين بود كه حكومت و حكميت و رهبري نيز همچون قانون‌گذاري، حق اختصاصي خداست و غير از خدا، احدي حق ندارد به‌هيچوجه، حَكَم يا حاكم ميان مردم باشد، چنانكه حق جعل قانون ندارد. با اين استدلال، حكميت صفين را باطل و كفر پنداشتند. «حكم» در اين آيه از مختصات ذات حق‌تعالي بيان شده است، اما بايد ديد مراد از حكم چيست؟ بدون ترديد مراد از حكم در اينجا قانون و نظام‌هاي حياتي بشر است. در اين آيه، حق قانون‌گذاري از غير خدا گرفته شده و آن را از شئون ذات حق يا كسي مي‌داند كه ذات حق به او اختيارداده است، اما خوارج، حَكَم را به معناي حكومت تفسير كرده‌اند. اميرمؤمنان علي(ع)درباره‌ شعار اين گروه فرمود: «كَلِمَهُ حَقِّ يرادُ بِها الباطِلُ. نَعَمْ انَّهُ لا حُكْمَ الّا لِلّهِ وَ لكِنْ هؤُلاءِ يَقولونَ لا امْرَةَ الّا لِلّهِ، وَ انَّهُ لابُدَّ لِلنّاسِ مِنْ اميرٍ بَرٍّ اوْ فاجِرٍ يَعْمَلُ في امْرَتِهِ الْمُؤْمِنُ وَ يَسْتَمْتِعُ فيهَا الْكافِرُ؛سخني به‌حق است، اما آنان از آن اراده باطل دارند. درست است، قانون‌گذاري از آن خداست؛ اما اينها مي‏خواهند بگويند غير از خدا كسي نبايد حكومت كند و امير باشد. درحاليكه مردم احتياج به حاكم دارند، خواه نيكوكار باشد و خواه بدكار. در پرتو حكومت او مؤمن، كار خويش را (براي خدا) انجام مي‏دهد و كافر از زندگي دنياي خويش بهره‏مند مي‏شود. (نهج‎البلاغه، بيتا) جمله‌«لاحكم الاّلله»كلمه حق و درستي است، ولي خوارج از اين آيه، انديشه‌ باطل دارند؛ زيرا حكم در اين آيه به معناي قانون و برنامه حكومت است، نه حكومت و فرمانروايي. ماده حَكَم دلالت دارد بر اتقان و استحكامي كه اگر در هر چيزي باشد، اجزايش از متلاشي‌‌شدن محفوظ مي‌ماند و هر موجودي كه براساس حكمت به‌وجود آمده باشد، اجزايش متلاشي نمي‌شود. در نتيجه، اثرش ضعيف و نيرويش در هم شكسته نمي‌شود. برگشت جميع مشتقات اين ماده از قبيل احكام، تحكيم، حكمت، حكومت و... بههمين معناي جامع است. آمر در امري كه مي‌كند و قاضي در حكمي كه مي‌دهد، گويي ميان امر و حكم، نسبتي ايجاد مي‌كند و مورد امر و حكم را با آن نسبت محكم مي‌سازد و بدين‌وسيله ضعفيكه در آن راه يافته بود، جبران مي‌كند(طباطبايي، 1417، صص115-116)‌؛ بنا‌بر‌اين حكم در اين آيه به معناي فرمانروايي نيست؛ بلكه به معناي قانون است. علاوه بر اين، خود قرآن، آشكارا مردم را در زمينه‌هاي اختلاف، به حكميت و داوري فراخوانده است: «إنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُواْ حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَا؛هرگاه بيم آن رفت كه ميان زن و شوهر اختلاف پديد آيد، داوري از خانواده مرد و داوري از خانواده زن برگماريد».(نساء: 35) نافع‌بن‌ازرق،يكي از رجال خوارج، با استدلال به آيه شريفه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَي أَهْلِهَا؛ خداوند به شما فرمان مي‌دهد كه امانت‌ها را به صاحبانش بدهيد» (نسا: 58)مي‌گويد: «ردّ امانت كافران واجب نيست وامانت‌دار مي‌تواند اموال امانتي آنان را ملك خود قرار دهد؛زيرا از آيات ديگري كه خداوند اموال كافران را حلال و غنيمت مسلمانان معرفي كرده است و ريختن خون آنان را جايز دانسته است،اين‌گونه استفاده مي‌شود كه مراد از «اهلها» كافران نيستند».(ابن‌ابي‌الحديد، بي‌تا، ص139) خوارج با استفاده از آيه شريفه «السَّارِقُ وَ السَّارِقَهُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا؛ دست مرد و زن دزد را قطع كنيد» (مائده: 38)درباره 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
بررسي تطبيقي افكار گروه‌هاي تكفيري- وهابي با خوارج شباهت‌هاي خوارج و وهابيت تكفيري از حيث معرفتي و شيوه عملكرد تفسير به رأي(۳) سرقت، سه حكم فقهي برداشت مي‌كنند: ۱. بريدن دست دزد از شانه؛ زيرا يد در لغت اسم است براي تمام عضو از شانه تا سرانگشتان. ۲. دست دزد بريده مي‌شود، گرچه او از مكان دربسته‌اي(حرز) برنداشته باشد؛ زيرا آيه اطلاق دارد و مطلقاً حكم به بريدن دست مي‌كند؛ چه از مكان دربسته‌اي بدزدد، چه از غير دربسته. ۳. دست دزد بايد بريده شود، هر چند اموالي كه دزيده بسيار كم باشد؛ زيرا اطلاق آيه دلالت دارد.(زمخشري، 528، ج1، ص632؛ فخر رازي، 1415، ج11، ص225) درحاليكه روايات و اجماع دلالت دارد كه دست سارق نبايد از شانه بريده شود و مال دزديده‌شده بايد مقدار معيّني باشد و قرارداشتن مال دزديده‎شده در مكان نگهداري‌شده (حرز)، شرط اجراي حكم است. وهابيت نيز چنين هستند. آنان شفاعت، توسل، استغاثهو نذر را شعار مذهبي خود قرار مي‌دهند؛ ولي ميگويند درخواست شفاعت، استغاثه، توسل ونذر براي غيرخدا جايز نيست.اين درست است كه شفاعت و مدد از جانب خداست؛ او مددكار واقعي انسان است. فقط او غني است و غير او، همه محتاج‌اند و امر شفاعت و امثال آن به دست قدرت خداوند تعالي است؛وليمنظور وهابي‌ها اين است كه ما نبايد كساني را كه خدا بزرگشان كرده (پيامبران و اوليا)، بزرگشان بداريم و به آنها متوسل بشويم و شفاعت بطلبيم و براي رفع نياز به سراغ آنها برويم و نذر كنيم، ازاين‎رومي‌گويند: شفاعت، توسل و ياري‎خواستن از كساني كه خدا آنها را شفيع، وسيله تقرب و دادرس مردم قرار داده، بدعت است.درحاليكه آيات و روايت‌هاي فراواني در متون دينيوارد شده است كه بر جواز اين اعمال دلالت دارد. 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
نقش بصيرت ياران ائمه عليهم السلام در تداوم شيعه (با رويكرد رسانه‌اي) قسمت دوم جایگاه بصيرت درتحولات اجتماعی راه‌هاي كسب بصيرت 1. شناخت حقيقت ولايت و پيروي از وليّ امر زمانه شناخت وليّ امر زمان، در اسلام چنان مهم است كه بنا به فرموده رسول گرامي خدا صلي الله عليه و آله ، «اگر كسي بميرد درحالي‌كه امام زمان خود را نشناسد، همانند كسي است كه به مرگ جاهليت پيش از اسلام مرده است».1 معرفت به امام عصر، در هر زمان راهكار اصلي و مهمي است كه مي‌تواند انسان را به بصيرت برساند. حضرت علي عليه السلام در سخناني خطاب به دو تن از ياران خود در اين باره مي‌فرمايد: فَإِنَّهُ لَا يبْلُغُ أَحَدٌ مِنْ شِيعَتِنَا حَدَّ الِاسْتِبْصَارِ حَتَّي يعْرِفَنِي بِالنُّورَانِيةِ فَإِذَا عَرَفَنِي بِهَا كَانَ مُسْتَبْصِراً بَالِغاً كَامِلًا... .2 هيچ كس از شيعيان به بصيرت نمي‌رسند، مگر اينكه با شناخت من به نورانيت برسند. پس هنگامي‌كه مرا به اين مقام شناختند، به طور تمام و كمال به بصيرت دست يافته‌اند... . در زيارت‌نامه برخي از شهداي كربلا كه همگي اهل بصيرت بودند، رمز بصيرتمندي‌شان، تشخيص حقيقت و پيروي از امام زمان خودشان، همانند شهداي بدر و احد بيان شده است. براي نمونه، در زيارت‌نامه حضرت مسلم بن عقيل آمده است: «اَشْهَدُ اَنَّكَ مَضَيتَ عَلي ما مَضي عَلَيهِ الْبَدْرِيونَ الُْمجاهِدُونَ... وَ اَنَّكَ قَدْ مَضَيتَ عَلي بَصيرَةٍ مِنْ اَمْرِكَ مُقْتَدِياً بِالصّالِحينَ وَ مُتَّبِعاً لِلنَّبِيينَ».3 در اين بند از زيارت‌نامه، بر بصيرت داشتن ايشان در مبارزه، شهادت، پيمودن راه شهيدان بدر و مجاهدان اسلام، اقتدا به صالحان و پيروي از انبيا تأكيد شده است. . انديشه‌ورزي و تجزيه و تحليل مسائل ديگر موردي كه انسان را به بصيرت سوق مي‌دهد، انديشه كردن و تجزيه و تحليل جريان‌هاي سياسي و اجتماعي است. حضرت علي عليه السلام در اين باره مي‌فرمايد: «أَفْكِرْ تَسْتَبْصِرْ لَا بَصِيرَةَ لِمَنْ لَا فِكْرَ لَهُ؛ فكر كن تا بصيرت‌يابي؛ براي كسي كه فكر ندارد، بصيرت نيست». 3. دورانديشي در امور از ديگر مسائلي كه موجب بصيرت يافتن انسان مي‌شود، آينده‌نگري و دورانديشي در جريان‌هاست. به فرموده حضرت علي عليه السلام : «مَنِ اسْتَقْبَلَ الْأُمُورَ أَبْصَرَ؛ هر كه از قبل پيش‌بيني كند و به پيشواز كارها برود (درباره امور دورانديشي كند)، بينا شود». 4. پيروي از عالمان وارسته امام محمد باقر عليه السلام در وصف عالمان رباني مي‌فرمايد: ... الْعَالِمُ مَعَهُ شَمْعَةٌ تُزِيلُ ظُلْمَةَ الْجَهْلِ وَ الْحَيرَةِ فَكُلُّ مَنْ أَضَاءَتْ لَهُ فَخَرَجَ بِهَا مِنْ حَيرَةٍ أَوْ نَجَا بِهَا مِنْ جَهْلٍ... .1 عالم مانند كسي است كه به همراه خود شمعي دارد كه به وسيله آن، ظلمت جهل و حيرت از بين مي‌رود و هر كس به نور آن روشني يافت، از سرگرداني بيرون مي‌آيد و از جهل نجات مي‌يابد. طبيعي است كه هم‌نشيني با عالمان اهل بينش و بصيرت و بهره‌گيري از پرتو روشنايي آنان، موجب افزايش بصيرت خواهد بود. رعايت ايمان و تقواي الهي يكي ديگر از راهكارهاي عملي براي دست‌يابي به بصيرت، رعايت تقواي الهي است؛ چرا كه خداوند متعال مي‌فرمايد: «إن تَتَّقُواْ اللّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَاناً؛ اگر تقوا بورزيد، خداوند قوّه تشخيص و جداسازي حق از باطل را به شما عنايت مي‌كند.» (انفال: 29) پرهيزگاري و رعايت واجبات و پرهيز و دوري از محرّمات، به انسان فهم و روشن‌بيني دروني مي‌بخشد؛ به‌گونه‌اي كه در پرتو آن، مي‌تواند حق را از باطل تشخيص دهد و به آساني وسوسه‌هاي شيطاني را بشناسد و خود را از دام آن رهايي بخشد. قرآن كريم در اين باره مي‌فرمايد: «إنَّ الَّذِينَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ؛ پرهيزگاران هنگامي‌كه شيطاني پيرامون حريم آنها گردش كند، متوجه مي‌شوند و بيدار و بصير هستند». (اعراف: 201) . عبرت‌آموزي از مسائل گوناگون اگر كسي همواره از آنچه پيرامونش مي‌گذرد يا در گذشته رخ داده، عبرت گيرد، مي‌تواند از نتيجه جريان‌ها تا اندازه‌اي آگاهي يابد و در سايه بصيرت دروني‌اش، از هلاكت نجات پيدا كند. حضرت علي عليه السلام در اين زمينه مي‌فرمايد: «فِي كُلِّ اعْتِبَارٍ اسْتِبْصَارٌ؛ در هر عبرت گرفتني، بصيرتي هست».1 ايشان در بيان ديگري، اين امر را بسته به دوام عبرت گرفتن مي‌داند و بيان مي‌كند: «دَوَامُ الِاعْتِبَارِ يؤَدِّي إِلَي الِاسْتِبْصَارِ؛ هميشگي بودن عبرت گرفتن، به بصيرت‌مندي مي‌انجامد». ذكر و ياد الهي از ديگر راه‌هاي رسيدن به بصيرت، ذكر و ياد الهي است. چنان كه به فرموده حضرت علي عليه السلام : «مَنْ ذَكَرَ اللَّهَ اسْتَبْصَرَ؛ هر كه خدا را ياد كند، بصيرت يابد». 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
⭕️چرا خطرات «زبان» بیشتر از سایر اعضاست؟ (بخش دوم) 🔸مسلم است كه خطرات بیشتر از سایر اعضاست؛ چرا كه سایر اعضای بدن معمولاً خطرات جمعى ندارند، بلكه خطر فردى دارند؛ ولى چنان است كه آتش جنگى را روشن يا آتش جنگى را خاموش مى كند، يعنى خطرش هم مى تواند مثل نفعش جامعه اى را در برگيرد. خطرات زبان دارای ريشه ها و علل مختلفی است که به ۷ علت و ريشه آن اشاره مى كنيم: 4⃣گناهان زبان در نظر بسيارى قُبح چندانى ندارد و اُبُهّت آن گناهان شكسته شده؛ و اين خود عاملى براى ترويج گناهان و رشد مضرّات آن شده است. هر چه گناهان زشت‌تر و قبيح‌تر جلوه كنند، سدّ محكم ترى در برابر ارتكاب آنها زده شده است؛ مثلاً اگر به شما بگويند به مدت پنج دقيقه به صورت عريان و بدون پوشش در ملأ عام حاضر شويد، دست به چنين كارى نمى زنيد، حتى اگر دنيا را به شما بدهند، زيرا اين عمل در نزد شما زشت و قبيح است و هر چه داريد براى آبروى خود مى خواهيد، حتى دنيا را هم براى آبروى خود مى خواهيد، به طورى كه اگر به شما پيشنهاد شود آبروى خود را بدهيد و دنيا را بگيريد، نمى پذيريد. چرا چنين است؟ آيا جز اين است كه اُبُهّت اين عمل زشت در نزد شما شكسته نشده است. 🔹حال شما غيبت، تهمت، دروغ، مسخره و استهزاى مؤمن را نظاره كنيد كه چه آسان رواج پيدا كرده و تنقلات روحى مجالس شده. در روايت رسول اكرم (ص) وارد شده: «اَلغِيبَةُ اَشَدُّ مِنَ الزِّنَا؛ [۱]؛ غيبت، گناه و عقابش از زنا بيشتر و شديدتر است». با توجه به اين روايت چرا اين قدر غيبت كردن براى ما سهل است؟؛ زيرا اُبُهّت غيبت برای ما شكسته شده، ولى ابهّت زنا شكسته نشده است. خداى ناكرده اگر بشنويم ناموس ما دست به چنين عمل زشتى زده و روابط نامشروع با مرد اجنبى پيدا كرده چه مى كنيم؟ چقدر ناراحت مى شويم؟ اما در برابر ما همين همسر شروع به غيبتى مى كند كه عذاب و عقابش بيشتر از زنا است و به مقتضاى آيات [۲] و روايات، گوشت انسان مرده را اكل و تناول مى كند، ولى ما منعش كه نمى كنيم با سر تكان دادن تشويقش هم مى كنيم و چه بسا خودمان هم هيزم آور اين معركه مى شويم. 🔹در روايت از امام صادق (ع) وارد شده: «دِرْهَمٌ رِبًا أَعْظَمُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ ثَلَاثِينَ زَنْيَةً كُلُّهَا بِذَاتِ مَحْرَمٍ مِثْلِ خَالَتِهِ وَ عَمَّتِهِ؛ [۳] يك درهم ربا، گناهش نزد پروردگار بزرگ تر از سی زناى با محرم مثل خاله و عمه است». در روايت ديگرى از آن حضرت وارد شده: «الرِّبَا سَبْعُونَ‏ جُزْءاً أَيْسَرُهُ أَنْ يَنْكِحَ الرَّجُلُ أُمَّهُ فِی بَيْتِ اللهِ الْحَرَام‏؛ ربا هفتاد جزا دارد كه: كوچك ترين جزء آن مثل اين است كه: مرد با مادرش [نعوذ بالله] در خانه خدا زنا كند». اى برادر و خواهر چرا با وجود اين روايات زياد كه دو نمونه از آن را ذكر كرديم، اينقدر ربا در بين افراد رايج شده است؟ چرا از اين كه بشنود كسى با محرمش زنا كرده ناراحت مى شود، ولى خودش ربايى مى خورد كه كوچك ترين جزء آن مثل زناى با مادرش در خانه كعبه است و يك درهمش از حيث گناه برابر با سی زنا است كه تمامش با محرم مثل خاله و عمه است، چرا بايد اينقدر ابهّت گناه براى ما شكسته شود؟! 🔹آيا به نظر شما شراب خوردن قبيح تر است يا دروغ گفتن؟ در جامعه ما اوّلى قبيح تر است، در حالى كه امام باقر (ع) مى فرمايند: «إِنَ‏ اللَّهَ‏ جَعَلَ‏ لِلشَّرِّ أَقْفَالًا وَ جَعَلَ مَفَاتِيحَ تِلْكَ الْأَقْفَالِ الشَّرَاب‏ وَ الكِذبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرَابِ؛ [۴] خداوند براى شرّ، قفل هايى قرار داد و كليد آن را شراب قرار داد [يعنى شراب موجب شرارت مى شود، زيرا در آن حال سُكر و مستى احتمال اين كه انسان مست به هر كار شرّى دست بزند هست] و دروغ بدتر از شراب است [يعنى دروغ، بدتر و شرورتر از شرابى است كه خود، كليد شرور است]». از اين روايت فهميده مى شود كه در مكتب نجات بخش اسلام، دروغ از شراب خوردن قبيح تر و در نتيجه گناهش بيشتر است، ولى در نزد به ظاهر مسلمانان عكس اين مطلب صادق است. آيا بين اسلام با اين مسلمانان و بين مكتب امام صادق (ع) و اين شاگردان منسوب به اين مكتب هماهنگى ديده مى شود؟ خداوند ما را هر چه بيشتر با مكتبش آشنا گرداند و توفيق دهد كه علم ما از عمل ما جدا نگردد، انشاء الله تعالى. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ۲، ج۷۲، ص۲۴۲، باب۶۶ [۲] رجوع کنید به قرآن کریم، سوره حجرات، آيه ۱۲ [۳] بحارالأنوار، همان، ج ‏۱۰۰، ص ۱۱۶، باب ۵ [۴] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ۴، ج ۲، ص۳۳۹ 📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين‏، نسل جوان‏، ۱۳۸۵ش، چ ۱، ج ۱، ص ۹۵ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95
رونمایی از پوسترجشواره بین المللی شعرعرب (بشارت) 💥جنگ نرم ودشمن شناسی به کانال خودتان بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1676804212C6788504d95