eitaa logo
آیة الله العظمی جناتی
516 دنبال‌کننده
136 عکس
1 ویدیو
12 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
استفاده از جنین فریز‌ شده یکی از روش‌های علمی درمان ناباروری در این عصر، فریز کردن جنین برای زوجین است. در صورتی که برای آنها امکان باروری نباشد، امکان استفاده از جنین فریز شده با هزینه کمتر و عوارض بسیار پایین ایجاد می‌شود. این جنین‌ها در مقطع 8 ـ 6 سلولی در نیتروژن مایع در دمای 196 سانتی‌گراد فریز می‌شوند که قابلیت نگه‌داری برای آنها تا بیست سال وجود دارد. پرسش 831: در صورتی که زوج در طی مدت فریز جنین که بیست سال به طول می‌انجامد، از دنیا برود، آیا زوجه می‌تواند برای بچه‌دار شدن، این جنین‌ها را به رحم خود انتقال دهد یا خیر؟ پاسخ: اگر این انتقال پس از ترکیب کردن (مرحله جنینی) با دستگاه وبدون لمس و نظر باشد، اشکال ندارد؛ ولی در صورتی که این عمل نیاز به لمس و نظر داشته باشد، مورد اشکال است. پرسش 832: در سؤال پیش اگر زوجه مرحوم شده باشد، آیا شوهر او می‌تواند این جنین را در رحم اجاره‌ای قرار دهد یا خیر؟ پاسخ: بلی، می‌تواند؛ البته در صورتی که این عمل نیاز به لمس و نظر نداشته باشد. پرسش 833: آیا در مواردی که جواز آن بیان شد، ارث نیز به آن طفل تعلق می‌گیرد یا خیر؟ پاسخ: ارث در بین نمی‌باشد. حکم استمنا برای آزمایش پرسش 834: آیا مرد می‌تواند برای بچه‌دار شدن به صورت آزمایشگاهی، استمناء کند یا خیر؟ پاسخ: جایز نیست؛ مگر آن‌که ضرورت و ناچاری آن‌را اقتضا کند. پرسش 835: اگر مردی که دارای همسر است، نیاز به آزمایش اسپرم داشته باشد، آیا خود می‌تواند استمنا کند یا خیر؟ پاسخ: جایز نیست؛ مگر این‌که این عمل از راه ارتباط جنسی با همسرش انجام گیرد. پرسش 836: آیا استمنا از راه همسرش حکم استمنا حرام را دارد؟ پاسخ: حکم استمنای حرام را ندارد. پرسش 837: آیا جایز است شخص مجرد در صورتی که پزشک، منی او را برای آزمایش و معالجه بخواهد و راه دیگری هم برای خارج کردن منی نداشته باشد، استمنا کند یا خیر؟ پاسخ: اگر معالجه و آزمایش، متوقف بر آن باشد، اشکالی ندارد. پرسش 838: آیا آزمایش اسپرم که با استمناء حاصل می‌شود و برای ازدواج در بعضی از موارد لازم است، جایز است؟ پاسخ: گرفتن اسپرم برای آزمایش از طریق استمنا، تنها در صورت ضرورت جایز است. پرسش 839: اگر استمنا به دستور پزشک برای آزمایش منی در زمان معالجه باشد، اشکال دارد یا خیر؟ پاسخ: در مقام معالجه، در صورتی که درمان منوط به آن بوده و استمنا به وسیله همسر ممکن نباشد، اشکال ندارد. پیوند تخمدان زن اجنبی به زوجه پرسش 840: آیا پیوند تخمدان زن اجنبی به زوجه (مانند پیوند کلیه) برای باردار شدن جایز است یا خیر؟ پاسخ: در صورتی که این امر ضروری باشد، جایز است وحکم تخمدان خود او را پیدا می‌کند. پرسش 841: آیا پیوندی که در مسئله فوق انجام می‌گیرد، دیه دارد یا خیر؟ پاسخ: دیه ندارد. پرسش 842: آیا می‌توان تخمدان مورد نظر را فروخت یا خیر؟ پاسخ: خرید و فروش آن جایز است و به‌جاست پولی را که می‌گیرد، در مقابل این عملی که باعث برداشته شدن تخمدان می‌شود، بگیرد، نه در مقابل خود آن تخمدان. پرسش 843: حکم فرزندی که از راه پیوند تخمدان برای زن به‌عمل می‌آید، چیست؟ پاسخ: اشکالی ندارد و فرزند آن زن به حساب می‌آید. پرسش 844: آیا در این مسئله، زن اجنبی، حقّ مادری نسبت به آن بچه را دارد یا خیر؟ پاسخ: ظاهراً این حق را ندارد. پرسش 845: امروزه توسط پزشکان در آزمایشگاه متداوال است که منی مرد (اسپرم) را با منی زن (اوول) در لوله آزمایش قرار داده و آن را رشد می‌دهند. آیا جایز است نطفه پرورش‌یافته را از بین برده شود یا خیر؟ پاسخ: اشکالی ندارد. پرسش 846: آیا پیوند تخمدان زنی به زنی دیگر که بچه‌‌دار نمی‌‌شود، جایزاست یا خیر؟ پاسخ: در صورتی که این کار برای او ضرورت داشته باشد، جایز است. ایتا | بله | تلگرام | وبسایت
پرسش 847: با توجه به پرسش فوق، بچه‌‌ای که از او به دنیا آمد، فرزند او شمرده می‌شود یا خیر؟ پاسخ: بلی، بچه او به حساب می‌‌آید؛ زیرا پس از پیوند تخمدان آن زن به این زن، آن تخمدان جزء بدن این زن محسوب می‌شود. پرسش 848: آیا این عمل ( پیوند تخمدان زنی به زن دیگر در صورت ضرورت) دیه دارد یا خیر؟ پاسخ: دیه ندارد. پرسش 849: آیا خرید و فروش تخمدان در صورت ضرورت جایز است یا خیر؟ پاسخ: با رضایت صاحب تخمدان و شخصی که به آن نیاز دارد، جایز است. پرسش 850: اگر زنی تخمدان خود را برای پیوند، به زنی دیگر داده و بچه‌‌ای از آن به عمل آمده باشد، آیا با او محرم است یا خیر؟ پاسخ: محرم نیست. پرسش 851: زنی که در رحمش جنینی دارد، ولی رحم او توانایی پرورش آن جنین را ندارد، آیا جایز است آن را به رحم زن دیگری منتقل کنند تا رشد کند یا خیر؟ پاسخ: جایز است. پرسش 852: اگر جنینی که در رحم مادر است، بنابر تشخیص پزشک متخصص در صورت باقی‌ماندن در رحم مادر زنده نخواهد ماند، آیا جایز است آن را به دستگاه پزشکی که در آن حفظ می‌شود، منتقل کرد؟ پاسخ: این کار اشکال ندارد؛ بلکه انجام آن لازم است. احکام وقف و صدقه به غیرمسلمان پرسش 853: صدقه دادن و کمک مالی و غیرمالی به فقرا و نیازمندان غیرمسلمان چه حکمی دارد؟ آیا جایز است و در صورت جواز آیا مستحب نیز هست؟ درصورتی‌که فقرای مسلمان نیز باشند، آیا اولویتی در کمک کردن وجود دارد؟ پاسخ: قسمت اوّل پرسش: اشکال ندارد. پاسخ قسمت دوّم پرسش: بلی، صدقه دادن به هر نیازمندی ثواب دارد. پاسخ قسمت سوّم پرسش: اولویت با مسلمان است. پرسش 854: آیا می‌توان از خمس و زکات و کفارات، به فقرای غیرمسلمان کمک کرد؟ البته با رعایت شرایط شرعی، مثل اجازه از مراجع محترم تقلید در مورد خمس. پاسخ: در مورد خمس اشکال است؛ چون نصف آن حق ساداتی است که سیادت آن‌ها ثابت شده باشد و نمی‌توان آن‌‌را به غیرسادات یا عناوین دیگر اگر چه از خیرات شمرده شود، داد؛ ولی در غیر خمس باید از مراجع تقلید اجازه بگیرند. پرسش 855: آیا وقف برای نفع نوع انسان، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، شایسته است؟، وقف برغیر مسلمان چه حکمی دارد؟ پاسخ: وقف مسلمان باید برای مسلمان باشد و برای غیر آن مورد اشکال است. امّا وقف مسلمان بر کافری که در پناه اسلام است، اشکالی ندارد. پرسش 856: اگر کافری مال خود را برای فقرا وقف کند، آیا شامل همه فقرا اعم از کافر و مسلمان می‌شود یا خیر؟ پاسخ: بلی، شامل همه فقرا می‌شود. پرسش 857: وصیت کردن به نفع غیرمسلمان چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر وصیت‌کننده مسلمان باشد، مورد اشکال است. پرسش 858: کمک گرفتن از انجمن‌ها و نهادهای خیریه غیراسلامی چه حکمی دارد؟ در مواردی که این نهادها منتسب به کلیسا باشند، اگر گرفتن این کمک‌ها تأثیری در دینداری و معتقدات فرد مسلمان نداشته باشد، چه حکمی دارد؟ پاسخ: فی‌نفسه اشکال ندارد؛ مگر این‌که موجب تحقیر مسلمانان یا خلاف موازین اسلامی شود. دزدی از اهل کتاب و ناصبی پرسش 859: دزدی کردن از اموال اهل کتاب، کافر (ذمی و غیرذمی) و ناصبی چه حکمی دارد؟ آیا به مال دزدیده شده خمس هم تعلق می‌گیرد یا خیر؟ پاسخ: در اسلام اموال مردم، اعم از مسلمان و غیرمسلمان محترم است و کسی حق سرقت آن‌‌را ندارد. پس آن مال را که از آن‌ها به‌وسیله دزدی به‌دست آورده، مالک آن نمی‌شود تا خمس بر او واجب گردد. ایتا | بله | تلگرام | وبسایت
DOC-20220422-WA0052.
14.27M
رساله توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جناتی ایتا | بله | تلگرام | وبسایت
4_6046413551529105784.pdf
23.77M
مناسک حج حضرت آیت الله العظمی جناتی ایتا | بله | تلگرام | وبسایت
نشانی و شماره تماس دفاتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جناتی: قم صفاییه، کوچه 19، پلاک 14 تلفن: 00982537741582 استفتا: 00982537842213 بانوان: 00982537842212 تهران پاسداران، نگارستان 1، پلاک 11 تلفن: 00982122858909 استفتا: 00982122854875 بانوان: 00982122854716 ایتا | بله | تلگرام | وبسایت
فرارسیدن سالروز ولادت نهمین پیشوای امامت و ولایت، جوادالائمه حضرت امام محمدتقی علیه‌السلام تبریک و تهنیت باد ایتا | بله | تلگرام | وبسایت
رابطه با غیرمسلمانان در کشورهای غیراسلامی پرسش 860: مسلمانانی که در کشورهای غیراسلامی زندگی می‌کنند، به هر صورتی که باشد، به خاطر شرایط زندگی خاصی که دارند و در ارتباط با شهروندان آن کشورها هستند و همسایگی، همکار شغلی، همکلاس بودن و... از جمله موارد این ارتباط است؛ آیا موضع مسلمانان در این ارتباطات باید بر مبنای تقابل و دوری باشد یا تعامل؟ پاسخ: تعامل و نزدیکی با یکدیگر باشد؛ زیرا منطق اسلام بر پایه احترام به حقوق طبیعی همه انسان‌ها استوار است و بدین جهت، آیین هر ملتی را که راهی به‌سوی خدا دارد، به رسمیّت می‌شناسد. اصولاً حفظ کرامت انسان یکی از اساسی‌ترین آموزه‌های اسلام است و در این باره در سوره إسراء در آیه 70 خداوند فرمود: {وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا}؛ ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم، و آن‌ها را در خشکی و دریا، (بر مرکب‌های راهوار) حمل کردیم، و از انواع روزی‌های پاکیزه به آنان روزی دادیم، و آن‌ها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کرده‌ایم، برتری بخشیدیم. ازاین‌رو هر گونه توهین به غیرمسلمان حتی آن‌ها که در حریم اسلامی زندگی نمی‌کنند، با لزوم حفظ کرامت او منافات دارد و باید در برخورد با آن‌ها بر اسا س اخلاق و اصول انسانی باشد. در این باره حضرت امیرالمؤمنین علی× در نامه تاریخی 53 نهج‌البلاغه خطاب به مالک اشتر نخعی که به عنوان نماینده او در مصر بود، او را به مهر‌ورزی سفارش می‌کند و از او می‌خواهد تا در این امر بین اقشار مختلف جامعه فرق نگذارد و در این باره فرمودند: «اشعر قلبك الرحمة للرعیة والمحبة لهم و اللطف بهم و لا تكونَنَّ علیهم سبُعا ضاریا تغتنم اكلهم، فانهم صنفان امّا اخ لك فی الدین وامّا نظیر لك فی الخلق»؛ ای مالک! مهربانی، خوش‌رفتاری و نیکویی با مردم را در قلب خود بپروارن و در رفتارت با مردم مانند حیوان درنده نباش که فرصت را برای دریدن آن‌ها غنیمت می‌شمرد؛ چرا که مردم دو گروهند: یا برادران دینی تو در اصل دین هستند یا براداران شما در اصل خلقت و آفرینش هستند. پرسش 861: آیا محبت مسلمانان نسبت به همه انسان‌ها، چه مسلمان و چه غیرمسلمان باید یکسان باشد یا خیر؟ پاسخ: اساس آن با مسلمانان و غیرمسلمانان فرق می‌کند؛ زیرا محبت با مسلمانان و پیروان مذاهب اسلامی بر اساس برادری و یگانگی و اصول اسلامی می‌باشد و باید شرایط آن به گونه کامل رعایت شود، ولی با غیرمسلمانان مانند یهودیان و مسیحیان و زرتشتیان و صابئین و غیر آن‌ها بر اساس اخلاق و اصول انسانی باید باشد. پرسش 862: آیا درباره پیروان ادیان مانند یهود و نصاری و صابئین و غیر آن‌ها آیه داریم یا خیر؟ پاسخ: بله داریم: خداوند در سوره بقره آیه 62 می‌فرماید: {إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ}؛ هر یک از مسلمانان و یهود و نصارا و صابئین (پیروان حضرت یحیی) که از روی حقیقت به خدا و روز قیامت ایمان آورد و نیکوکاری پیشه کند، البته آن‌ها از خدا پاداش نیک یابند و هیچ‌گاه بیمناک و اندوهگین نخواهند بود. پرسش 863: شنيده‌ایم که رسول خدا| اهل کتاب و غیر آن‌ها را مورد احترام و مهربانی و شفقت قرار می‌داد. آیا دلیلی بر این موضوع دارید یا خیر؟ پاسخ: بلی، مطالب بسیاری در کتاب «همبستگی بین ادیان و مذاهب اسلامی» در این باره بیان کرده‌ایم. رسول خدا به آنان احترام می‌کرد و زندگی مسالمت‌آمیزی با آن‌ها داشت. از بیمارانشان عیادت می‌کرد و به مسلمانان سفارش می‌فرمود چنان‌که آن‌ها توطئه‌ای علیه اسلام و مسلمین نکنند، با آن‌ها رفتار نیک داشته باشند. جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: روزی رسول خدا’ به احترام جنازه مردی یهودی از جای خود برخاست. عرض کردم: یا رسوالله! این جنازه مردی یهودی است، اما شما به آن احترام گذاشتید؟ فرمود: بلی، مگر او انسان نیست؟! انسانیت احترام دارد؛ چه مسلمان باشد، چه غیرمسلمان. پرسش 864: می‌گویند حضرت امیرالمؤمنین× اهل کتاب و غیر آن‌ها را مورد احترام و مهربانی و شفقت قرار می‌داد. آیا دلیلی بر این موضوع دارید یا خیر؟ پاسخ: بلی ایشان نیز اخلاق اسلامی را درمورد آنان رعایت می‌کرد و در این باره فرمود: «من آذاء ذمیاً فکانّما آذانی»؛ هر کس شخصی را که در پناه اسلام قرار دارد، بیازارد، گویا مرا آزار داده است.
همچنین به مالک اشتر سفارش آن‌ها را کرد و فرمود: «اشعر قلبك الرحمة للرعیة والمحبة لهم و اللطف بهم و لا تكونَنَّ علیهم سبُعا ضاریا تغتنم كلهم، فانهم صنفان امّا اخ لك فی الدین وامّا نظیر لك فی الخلق»؛‌ای مالک! مهربانی، خوش‌رفتاری و نیکویی با مردم را در قلب خود بپروارن و در رفتارت با مردم مانند حیوان درنده نباش که فرصت را برای دریدن آن‌ها غنیمت می‌شمرد؛ چرا که مردم دو گروهند: یا برادران دینی تو هستند در اصل دین، یا براداران شما هستند در اصل خلقت و آفرینش. پرسش 865: وظیفه عالمان واندیشمندان ادیان الهی در مورد همبستگی پیروان ادیان چیست؟ پاسخ: بر آن‌ها لازم است آگاهی لازم در مورد فرهنگ همبستگی و زندگی مسالمت‌آمیز و فواید آن‌‌را در میان مردم افزایش دهند و مانع از توطئه‌های دشمنان و سوء استفاده آنان بشوند و زمینه‌های زندگی مسالمت‌آمیز را تقویت و فراهم کنند. ایتا | بله | تلگرام | وبسایت
پرسش 866: منظور از همبستگی بین پیروان ادیان چیست؟ پاسخ: مقصود این نیست که پیروان ادیان از عقاید و باورهای خود دست بر دارند؛ بلکه مقصود این است که اولاً به عقاید یکدیگر احترام بگذارند و ثانیاً در مسیر اهداف و اصول مشترک که همان حفظ اصل دین الهی و اصول اخلاقی و رعایت حقوق انسانی می‌باشد، در کنار هم تلاش کنند. پرسش 867: موانع و عواملی که باعث جلوگیری از گفت‌وگو و زندگی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان می‌شود را بیان فرمایید؟ پاسخ: 1. نخستین مانع، مسائل سیاسی است؛ زیرا سیاستمداران گفت‌وگو را مغایر با اهداف سیاسی خود می‌دانند و بدین دلیل همیشه در جهت اختلاف بین پیروان ادیان تلاش می‌کنند. 2. قدرت‌طلبی و خودمحوری بعضی سران ادیان، از دیگر موانع همبستگی است و ما این را امروز آشکارا در کشور‌های استعمارگر مشاهده می‌کنیم. 3. نداشتن شناخت کامل از همدیگر و نبود انجام فعالیت‌های مشترک که موجب تفرقه و تشدّد می‌شود. 4. گرایش‌های ناسیونالیستی، مانند قوم‌گرایی و نژاد‌پرستی که با اصل دین الهی سازش ندارد و موجب تفرقه بین پیروان ادیان می‌شود. پرسش 868: در روابط فرد و دولت اسلامی با افراد و کشورهای غیرمسلمان، اصل بر تقابل است یا تعامل؟ به بیان دیگر: در فقه روابط بین الملل یا حقوق بین الملل اسلامی، اصل اوّلی بر جنگ است یا صلح؟ پاسخ: اصل اوّلی صلح و زندگی مسالمت آمیز و آرامش است؛ مگر این‌که کشوری دیگر در صدد تجاوز به کشور اسلامی باشد. در این صورت باید کشور اسلامی از خود دفاع کند و زیر سلطه آن‌ها قرار نگیرد. پرسش 869: مذاکره مردم مسلمان با مردم غیرمسلمان یا مذاکره دولت‌های اسلامی با غیردولت اسلامی چه حکمی دارد؟ پاسخ: برای مذاکره با آن‌ها بر اساس مصالح و منافع اسلامی مانعی وجود ندارد؛ درصورتی‌که مذاکره‌کنندگان شرایط لازم و آگاهی کامل را در مسائل سیاسی و غیر آن‌ها داشته باشند. پرسش 870: دوستی با غیرمسلمانان و رفت آمد با آنان در فرضی که اثرات منفی در اعتقاد و دینداری فرد مسلمان ایجاد نمی‌کند، چه حکمی دارد؟ پاسخ: مانعی ندارد. پرسش 871: آنچه در اخلاق اسلامی در زمینه حقوق همسایه مطرح است، آیا اختصاص به همسایه مسلمان دارد یا شامل همسایه غیرمسلمان نیز می‌شود؟ پاسخ: شامل همه می‌شود. پرسش 872: تبریک گفتن و شادباش عید به غیرمسلمانان و شرکت در جشن‌ها و در اعیادی مثل کریسمس در فرضی که میزبان رعایت احکام و آداب اسلامی را می‌کند و اثرات منفی در اعتقاد و دینداری فرد مسلمان ایجاد نمی‌کند، چه حکمی دارد؟ پاسخ: رعایت موازین آن‌ها بسیار بجاست؛ مگر این‌که منافی با موازین اسلامی باشد؛ چنان‌که در تاریخ هم آمده است اسلام هیچ‌گاه به‌دنبال از بین بردن مکاتب و ادیان غیراسلامی که منافات و درگیری با مسلمانان نداشتند، نبوده است وحتی رعایت حقوق پیروان آن‌ها را در جوامع اسلامی لازم شمرده است؛ چنان‌که محققان و دانشوران اسلامی و غیر‌اسلامی درباره این موضوع تحقیقات و تألیفات بسیاری انجام داده‌اند. پرسش 873: تسلیت گفتن به باز‌ماندگان غیرمسلمانان یا مسلمان از میت غیرمسلمان و شرکت در مراسم تشییع یا خاک‌سپاری آنها چه حکمی دارد؟ پاسخ: بسیار خوب است و از نظر شرع مانعی وجود ندارد. در این مورد جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: روزی رسول خدا’ به احترام جنازه مردی یهودی از جای خود برخاستند. عرض کردم یا رسوالله! این جنازه مردی یهودی است که شما به آن احترام گذاشتید! فرمود: بلی، مگر او انسان نیست؟! انسانیت احترام دارد؛ چه مسلمان باشد چه غیرمسلمان. پرسش 874: مسلمان به چه کسی اطلاق می‌شود؟ پاسخ: مسلمان به کسی گفته می‌شود که شهادتین را بر زبان جاری کند و معتقد به آن باشد. پرسش 875: مؤمن به چه کسی اطلاق می‌شود؟ پاسخ: مؤمن به کسی گفته می‌شود که شهادتین را گفته و بر طبق احکام الهی در قرآن و احادیث رسول و اوصیای او عمل می‌کند. پس مؤمن هم شهادتین را گفته و هم بر طبق آن عمل می‌کند؛ ولی مسلم به کسی اطلاق می‌شود که فقط شهادتین را گفته، ولی بر طبق کتاب خدا و وسنت رسول او عمل نمی‌کند. بنابراین بین مؤمن و مسلم از نسب اربعه، عموم وخصوص مطلق است؛ زیرا هر مؤمنی مسلم است، ولی هر مسلمی، مؤمن نیست. ایتا | بله | تلگرام | وبسایت
میلاد باسعادت مولای متقیان حضرت امام علی علیه‌السلام تبریک و تهنیت باد ایتا | بله | تلگرام | وبسایت
میلاد باسعادت مولای متقیان حضرت امام علی علیه‌السلام تبریک و تهنیت باد ایتا | بله | تلگرام | وبسایت
رعایت قوانین کشورهای غیرمسلمان پرسش 876: رجوع به نهادهای قضایی و قاضی غیرمسلمان برای مسلمانانی که در کشورهای غیراسلامی زندگی می‌کنند، چه حکمی دارد؟ شایان توجه است که مراجعه به این نهادها گاهی در مسائل اقتصادی است و گاهی در احوال شخصیه، مثل موارد ازدواج، طلاق، ارث و وصیت. اگر این مراجعه در زمینه داد‌خواهی در موارد جرم و جنحه باشد، چه حکمی دارد؟ پاسخ: در مسائل اقتصادی و رعایت قوانین و مقررات آن کشور مانعی ندارد؛ مگر آن‌که منافی با موازین اسلامی باشد؛ ولی در مسائل و احوال شخصیه مثل ازدواج و طلاق و ارث و وصیت و مانند اینها اگر می‌تواند، باید به موازین اسلامی عمل کند و اگر نمی‌تواند، امر در این صورت مشکل است؛ زیرا مسلمان از کافر ارث می‌برد، ولی کافر از مسلمان ارث نمی‌برد. مرد مسلمان جایز است با زن اهل کتاب مانند مسیحی و یهودی و زرتشتی ازدواج کند، ولی مرد کافر اگر‌چه از اهل کتاب باشد، جایز نیست با مسلمان ازدواج کند و ازدواج او با زن مسلمان باطل است. همچنین شخص غیرمسلمان شرعاً نمی‌تواند در وصیت وصیّ برای مسلمان شود. پرسش 877: مراجعه به نهادهای قضایی غیراسلامی در کشورهایی که در احوال شخصیه، ملاک را قواعد مذهبی و دینی افراد قرار داده و بر اساس آن حکم می‌کنند، چه حکمی دارد؟ پاسخ: مانعی ندارد. پرسش 878: مراجعه به نهادهای قضایی در کشورهای غیرمسلمان در مواردی که قاضی زن، قضاوت دادگاه را بر عهده دارد، به چه صورت است؟ در فرض قاضی تحکیم نبودن قاضی، حکم مسئله به چه صورت است؟ پاسخ قسمت اوّل پرسش: با توجه به قوانین آن کشور اشکال ندارد. پاسخ قسمت دوّم پرسش: باید در این مسئله تابع مقرّرات آن کشور بود؛ درصورتی‌که خلاف موازین اسلامی نباشد. پرسش 879: مشارکت فرد مسلمان در نهادهای مردم‌نهاد غیرمسلمان، مثل انجمن‌های علمی، تفریحی یا انجمن‌هایی با اهداف اجتماعی چه حکمی دارد؟ پاسخ: فی‌نفسه اشکال ندارد. پرسش 880: همکاری با انجمن‌های خیریه غیراسلامی چه حکمی دارد؟ پاسخ: اشکال ندارد. پرسش 881: مشارکت سیاسی زنان در کشورهای غیراسلامی چه حکمی دارد؟ گذشته از حکم مشارکت سیاسی در کشورهای غیراسلامی، به‌طور مشخص آیا جنسیت در جواز یا حرمت مشارکت سیاسی مؤثر است؟ پاسخ: پاسخ قسمت اوّل پرسش: فی‌نفسه اشکال ندارد. پاسخ قسمت دوّم پرسش: مانعی ندارد. مهاجرت و تابعیت پرسش 882: حکم مهاجرت به کشورهای غیراسلامی، با توجه به این‌که در این کشورها حفظ دین و پایبندی به آن، نسبت به کشورهای اسلامی مشکل‌تر است چیست؟ پاسخ: اگر اداره زندگی او در رفتن به کشورهای غیراسلامی تأثیر داشته باشد و بتواند دین خود را حفظ کند، مانعی ندارد. پرسش 883: کسی که در کشورهای غیراسلامی زندگی می‌کرده و مسلمان شده، آیا ضروری است که به یکی از کشورهای اسلامی مهاجرت کند؟ پاسخ: خیر. پرسش 884: با توجه به این‌که کشورهای غیراسلامی، از حیث حکومت و حاکمیت، شرایط اجتماعی و اهتمام به آزادی‌های دینی و عقیدتی متفاوت هستند و در مواردی حتی در مقایسه با برخی از کشورهای به ظاهر اسلامی، زندگی دیندارانه در آن کشورها آسان‌تر است، وجود چنین مؤلفه‌هایی یا نبود آنها چه ربط و نسبتی با مهاجرت به آن کشورها یا هجرت از آن کشورها دارد؟ پاسخ: درصورتی‌که بتواند دین و شرایط آن‌‌را حفظ کند، مانعی ندارد. پرسش 885: فرد مسلمانی که برای تحصیل در برخی رشته‌ها و علوم که دانش و امکانات آن در کشورش یا در یکی از کشورهای اسلامی نیست به کشورهای غیر مسلمان هجرت می‌کند و زندگی دیندارانه در این کشور برای او مشکل است و از طرفی تکمیل تحصیلاتش در این رشته باعث می‌شود که پس از بازگشت به دارالاسلام به جامعه اسلامی و مسلمانان خدمت کند، وظیفه این فرد در حال حاضر چیست؟ پاسخ: درصورتی‌که رفتن او به آن کشورها به دین و ایمانش لطمه وارد کند، اشکال دارد. درصورت نیاز به مطالعه درباره موضوع رفتن دانشجو به خارج از کشور غیرمسلمان به جلد 3 کتاب توضیح المسائل (ص 411) مراجعه کنید. پرسش 886: کسب تابعیت دولت‌های غیراسلامی با توجه به این‌که تابعیت باعث ایجاد حقوق و تکالیفی خاص می‌شود، چه حکمی دارد؟ پاسخ: در فرض سؤال، رعایت قوانینی که بر‌خلاف موازین دین اسلامی نباشد، اشکال ندارد. پرسش 887: با توجه به این‌که پناهندگی، نوعی از تابعیت است که به دلایل مختلف از جمله اجتماعی، سیاسی و اقتصادی صورت می‌گیرد، پناهنده شدن به کشورها یا حکومت‌های غیراسلامی چه حکمی دارد؟ پاسخ: درصورتی‌که به دین و مذهب او لطمه‌ای وارد نشود، اشکال ندارد. ایتا | بله | تلگرام | وبسایت