eitaa logo
جَنَّةُ المُعرِبين 🦋
1.5هزار دنبال‌کننده
105 عکس
102 ویدیو
149 فایل
🖌️کانالی برای اهل ادب🌺 🩸 انتشار دهید🩸
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼 | رزق معنوی - کلام ولایت | 💠 💠 🔶 بریدۂ متن: «کَسَل»، عبارت است از تنبلی، یک کاری را انسان تأخیر بیندازد به‌خاطر تنبلی؛ مطالعه‌ای دارد، کاری دارد، اشتغالی دارد، دنبال‌گیری‌ای دارد، تنبلی کند و این کار را نکند. می‌فرماید از این... پرهیز کن. 🔻 رهبر انقلاب، ۱۳۹۵/۰۹/۱۶ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💠➖قال امیرالمومنین علیه السلام: ➖انا لامراء الکلام و فینا تنشبت عروقه و علینا تهدلت غصونه. (خطبهء 231 نهج البلاغه). 🔳➖علامه حسن زادهء آملی: ➖نه وجهی که در کتاب امثله گفته شد از مصدر باز می ‏گردند مجموع صیغ آنها علی است و عدد نه هم بی لطف نیست، و شاید گوینده بی قصد نبود چنانکه مرحوم اشکوری نام مجموعه‏ اش را دو چوب و یک سنگ گذاشت که رمزی از علی است به این بیان که نقطه یک سنگ است و دو چوب رقم ریاضی یازده که 11 با نقطه 110 می‏شود. (1001نکته، نکتهء 676) 🔆➖ماضی:ضرب ضربا ضربوا ضربت ضربتا ضربن ضربت ضربتما ضربتم ضربت ضربتما ضربتن ضربت ضربنا. 🔆➖مستقبل: یضرب یضربان یضربون تضرب تضربان یضربن تضرب تضربان تضربون تضربین تضربان تضربن اضرب نضرب. 🔆➖اسم فاعل: ضارب ضاربان ضاربون ضاربة ضاربتان ضاربات. 🔆➖اسم مفعول: مضروب مضروبان مضروبون مضروبة مضروبتان مضروبات. 🔆➖امر: لیضرب لیضربا لیضربوا لتضرب لتضربا لیضربن اضرب اضربا اضربوا اضربی اضربا اضربن لاضرب لنضرب. 🔆➖نهی: لا یضرب لا یضربا لا یضربوا لا تضرب لا تضربا لا یضربن لا تضرب لا تضربا لاتضربوا لاتضربی لا تضربا لا تضربن لا اضرب لا نضرب. 🔆➖جحد: لم یضرب لم یضربا لم یضربوا لم تضرب لم تضربا لم یضربن لم تضرب لم تضربا لم تضربوا لم تضربی لم تضربا لم تضربن لم اضرب لم نضرب. 🔆➖نفی: لا یضرب لا یضربان لا یضربون لا تضرب لا تضربان لا یضربن لا تضرب لا تضربان لا تضربون لا تضربین لا تضربان لا تضربن لا اضرب لا نضرب. 🔆➖استفهام: هل یضرب هل یضربان هل یضربون هل تضرب هل تضربان هل یضربن هل تضرب هل تضربان هل تضربون هل تضربین هل تضربان هل تضربن هل اضرب هل نضرب. ◾️➖مجموع صیغ:110. علی:110 جلال الهی:110 جمال إله:110 صبیح:110 مالک وجود:110 ولی دین:110 لااله الاهو:110 زبدهءأنام:110 نمک:110 ولی أنبیا:110 عزیزطاها:110 یمین:110 وجودکامل:110 بحق:110 کل از ازل به أبد:110 جانانه:110 باب نجاة امة:110 طاق:110 مسبح:110 کمال ایجاد: 110 جلوهء الله: 110 لابس وجوب: 110 محمد حی: 110 کیمیای وجود: 110 طالع: 110 امام وحید:110 هادی المهدی: 110 منهاج هو:110. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 ❓آیا "هو" به غیر جاندار هم اطلاق میشود؟ چرا در سوره آل عمران آیه ۳۷، که حضرت مریم در مورد میوه های آسمانی صحبت میکنند میفرمایند هو من عندالله؟ ✍بله ضمير هو وضع شده است برای مفرد مذکر(سواء کان ذا شعور أم غير ذی شعور) کما تقول" هو زید" و"هو حجر". وهمين طور است اسم اشاره "هذا".و قد جمع الضمیر و اسم الاشارة فی الآیة المسؤل عنها(آیه37 آل عمران): "...کلما دخل علیها ذکریا المحراب، وجد عندها رزقا؛قال یا مریم أنى لک هذا؟! قالت:هو من عند الله..." که مرجع این ضمیر"هو" و نيز مشاراليه"هذا" یک چیزغير ذی الشعور می باشد که عبارت است از«رزق» 📝آیات دیگر ؛ سوره آل عمران آیات ۷۸،۱۶۵/یوسف ۲۶ /سبا ۲۱ ✍️استاد یوسف زاده گیلانی ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 ؛ بدان امید که دقایقی چند،بنشانيم بر لبانتان گل لبخند! 🌿اگر نوح نمی رود... ✍امام جماعتی پس از خوندن سوره حمد،شروع کرد به خوندن سوره مبارکه نوح:"انا أرسلنانوحاالى قومه"؛(ما نوح را به سوی قومش فرستادیم)..............آقا اینجا یادش میره ادامه آیه رو و شوربختانه هرچی فکر کرد ادامه آیه یادش نیومد؛یکدفعه یکی از آخر صف که حوصله ش سر رفته بود،با صداى بلند گفت:اگرنوح نمی رود،یک نفر دیگر بفرست!😂 ✍️استاد یوسف زاده گیلانی ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
✍طلبه ای رفت ایرا محضر علامه حسن زاده "اعلی الله مقامه" ،علامه فرمود ؛ چه میخوانی ؟گفت صرف ساده علامه فرمود ؛ با صرف ساده و نحو ساده به جایی نمیرسید.... ✍از علامه بروجردی رحمه الله پرسیدند که درس هایتان را چطور خواندید ؟ فرمودند ؛ از صرف و نحو، قوی خواندم و سعی کردم در هر مساله صاحب نظرباشم ...خذ واغتنم 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
✍چشمانش یک بار هم به کتاب جامع المقدمات نیفتاده ،بعد راجع به کتب اظهار نظر میکند و بعض مطالب آنرا زوائد میداند.... چرا که از محقق تا مقلد فرق هاست آن یکی داوود و آندیگر صداست یک چیزی شنیده ،و آنرا طوطی وار و کرارا بیان میکند ، به خودش اجازه هم نداده که به اوراق کتاب نگاهی بیندازد .... ✍چه خوب است که کتب را در وهله اول شخم زده و بعد راجع به کتاب اظهار نظر کرد.... ✍حال ببینید که اگر کسی به او بگوید که صرف میر و امثال ذلک را نخوان عمرت تلف میشود و او سلسله وار به دیگری بگوید و همینطور ادامه پیدا کندو هیچ کدام رهه تحقیق نروند و به کتب سری نزنند چه خواهد شد ....جهل مرکب صرف ساده کتاب با ارزشی ست منتها در کنار همان صرف ساده ای که میخوانید کتب دیگر را هم ملاحظه کنید ،تحقیقی بخوانید..... 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 ✏️ نقل است مرحوم آیة الله حجت کوه کمری،هر دوسال ،یک دوره از جامع المقدمات تا کفایه را دوره می کردند. و بحثی که قابل ذکر است بدون دوره کردن، مطالب در ذهن نمی ماند (اِذ کَرَّرْتَهُ قَرَّرْتَهُ ) لذا تعجب است از طلابی که دروس را دوره نمی کنند و در عین حال شکایت دارند که چرا مطالب در ذهنشان نمی ماند.دوره کردن گاهی به صورت مطالعه شخصی است،گاهی به صورت مباحثه دوره ای،گاهی هم به صورت تدریس.ممکن است به صورتهای دیگری هم باشد ،مثلا کسی مطول را خوانده ولی حالا که میخواهد دوره کند ،صوت یکی از اساتید جدید را استماع کند.دوباره اگر خواست مجددا دوره کند،صوت استاد دیگری را گوش دهد. بدین ترتیب ،شما هم کتاب را خوانده اید و هم از نکات چند استاد استفاده کرده اید و هم بر صوتهای مختلف اشراف پیدا می کنید 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | ظلم‌هایی که در زندگی روزانه باید از آنها دوری کرد 🔺 شرح حدیث اخلاق توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 📥 نسخه کیفیت‌ اصلی👇 https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=49986 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
💢 های مهم و ضروری برای طلاب و دانشجویان و پژوهشگران 1. ieeexplore.ieee.org 2. acm.org 3. link.springer.com 4. wiley.com 5. sciencedirect.com 6. acs.org 7. aiaa.org 8. aip.org 9. ajpe.org 10. aps.org 11. ascelibrary.org 12. asm.org 13. asme.org 14. bioone.org 15. birpublications.org 16. bmj.com 18. emeraldinsight.com 19. geoscienceworld.org 20. icevirtuallibrary.com 21. informahealthcare.com 22. informs.org 23. ingentaconnect.com 24. iop.org 25. jamanetwork.com 26. joponline.org 27. jstor.org 28. mitpressjournals.org 29. nature.com 30. nrcresearchpress.com 31. oxfordjournals.org 32. royalsocietypublishing.org 33. rsc.org 34. rubberchemtechnol.org 35. sagepub.com 36. scientific.net 37. spiedigitallibrary.org 38. springermaterials.com 39. tandfonline.com 40. theiet.org 💠معرفی هایی جهت دانلود رایگان کتاب 🔺www.ketabnak.com 🔺www.urbanity.ir 🔺www.98ia.com 🔺www.takbook.com 🔺www.irpdf.com 🔺www.parsbook.org 🔺www.irebooks.com 🔺www.farsibooks.ir 🔺www.ketabesabz.com 🔺www.readbook.ir 💠سایتهای مهم علمی،پژوهشی 🔺www.digitallibraryplus.com 🔺www.daneshyar.net 💠بانک های اطلاعاتی 🔺www.umi.com/pqdauto 🔺www.search.ebscohost.com 🔺www.sciencedirect.com 🔺www.emeraldinsight.com 🔺www.online.sagepub.com 🔺www.springerlink.com 🔺www.scopus.com 🔺http://apps.isiknowledge.com 🔺www.anjoman.urbanity.ir 💠پایان نامه های داخلی و خارجی 🔺www.irandoc.ac.ir 🔺www.urbanity.ir 🔺www.umi.com/pgdauto 🔺www.mhrn.net 🔺www.theses.org 💠مقالات فارسی 🔺www.urbanity.ir 🔺www.shahrsaz.ir 🔺www.magiran.com 🔺www.civilica.com 🔺www.sid.ir 💠کتابخانه ملی ایران، آمریکا و انگلیس 🔺www.nlai.ir 🔺www.loc.gov 🔺www.bl.uk 💠دسترسی آزاد روانشناسی و آموزش و پرورش: 🔺http://eric.ed.gov 💠اطلاعات عمومی کشورها: 🔺www.worldatlas.com 💠مقالات رایگان کتابداری و اطلاع رسانی: 🔺www.infolibrarian.com 💠آرشیو مقالات از سال ۱۹۹۸ 🔺www.findarticles.com 💠کتابخانه الکترونیک 🔺www.digital.library.upenn.edu/books 💠رایانه و بانکهای اطلاعاتی فارس: 🔺www.srco.ir 💠دانشنامه آزاد اینترنتی: 🔺www.wikipedia.org 💠دسترسي به متن کامل پايان نامه هاي 435 دانشگاه از24 کشور اروپايي: 🔺http://www.dart-europe.eu/basic-search.php 💠دسترسي رايگان به بانک مقالات دانشگاه کاليفرنيا: 🔺http://escholarship.org/ 💠دسترسي رايگان به بانک مقالات دانشگاه TENNESSEE: 🔺http://www.lib.utk.edu:90/cgi-perl/dbBro...i?help=148 💠دسترسي رايگان به 1,550,632 مقاله ي دانشگاهي: 🔺http://www.oalib.com/ 💠دسترسي به پايان نامه هاي الکترونيکي دانشگاه ناتينگهام: 🔺http://etheses.nottingham.ac.uk/ 💠دسترسي رايگان به کتاب ها و ژورنال هاي سايت In Tech: 🔺http://www.intechopen.com/ 💠دسترسي رايگان به مقالات علمي ، دانشگاه McGill : 🔺http://digitool.library.mcgill.ca/R 💠دسترسي رايگان به مقالات علمي، مقالات 1753 ژورنال- دانشگاه استنفورد: 🔺http://highwire.stanford.edu/ 💠دسترسي به مقالات و متون علمي پايگاه Proceeding of the National Academy of Sciences ايالت متحده ي آمريکا: 🔺http://www.pnas.org 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 👈 💠 تعریف غیر منصرف : اسمی است که تنوین و کسره به آن ملحق نمی شود ✅ اسم هایی که با یک سبب غیر منصرف می شوند : ✍️ 1- اسم مؤنثی که آخرشان الف مقصوره باشد : ذکری ؛ حبلی ؛ جرحی ✍️ 2- اسم های مؤنثی که اخرشان الف ممدوده باشد : صحراء ؛ حمراء ؛ عذراء ؛ زکریاء ✍️ 3- هر اسمی که بر صیغه منتهی الجموع باشد : مساجد ؛ مصابیح ؛ هوازن ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 ✅ فرق و و تعقل درچیست؟ تعقل عام است اما تفکر و تدبر خاص. ✍تعقل: مطلق اندیشه ورزی و درست اندیشی است؛ به گونه ای که خلاف واقع را عقال می کنی یعنی منع می کنی. ✏️عقال زانوبند شتر است که آن را از حرکت باز می دارد. ✍تفکر: اندیشه ورزی از راه استدلال منطقی است؛ معمولا به صورت شکل اول منطقی(مغکب:صغرى موجبه باشد و کبری کلی) الفکر حرکة الى المبادى ومن مبادی الی المراد پس تفکر،نوعی خاص از اندیشه ورزی است. ✍تدبر:ژرف و دقیق ونيک اندیشی است از ریشه دبر(بر وزن عنق) که به معنی پشت است یعنی شما در مقام اندیشیدن از بس ژرف نگر هستی،گویا پشت حقیقت را می بینی ودر قرآن پیرامون قرآن که می گوید:"أفلا يتدبرون القرآن..."(نساء/82) معنایش این است که باید در باره آیات قرآن به گونه ای دقیق ودرست اندیشید که پشت مطالب را دید و کاوید یعنی نباید به ظاهر سخن بسنده کنی بل باید به باطنش راه یابی. بنابر این،تدبر نیز اندیشیدنی است خاص و ویژه. ✍️استاد یوسف زاده گیلانی ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 ✍«إجماعاً», «اتّفاقاً» ✏️در عباراتی مثل «يجوز کذا إجماعاً أو اتفاقاً» کلمه «إجماعاً» يا «اتفاقاً» مفعول مطلق برای عامل محذوف بوده و اصل آن عبارت است از: أجمَعُوا إجماعاً. يا اتَّفَقُوا اتّفاقاً. ✍و نظیر کلمات ؛حتماً،حجاً،سمعاً،سنداً،سقياً،حجراً،حجزاً، ايضاً،البتةًو.... 📕 کتاب المسائل السفريّة لابن هشام ص 28 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 اخلاص حیرت‌انگیز علامه طباطبایی(ره) 🎙 شهید مطهری 📍 ۲۴ آبان سالروز رحلت علامه طباطبایی قدّس سرّه 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
💢 . 👌قصد داریم هفت بزرگ را به شما معرفی کنیم که از طریق این سایت ها می توانید به میلیون ها کتاب، در علوم ادبیات عرب و سایر علوم از جمله ، ، ، ، ، و... دسترسی پیدا کنید و به راحتی آنها را دانلود نمایید. 🔹این سایت ها برای اولین بار توسط کانال جامع کارگاه ادبیات عرب معرفی می شوند. با ما همراه باشید: 🌺1. سایت "جامع المخطوطات الاسلامیه": سایت بسیار بزرگی است که از کتابخانه های مختلف جهان، کتب خطی را جمع آوری کرده است و شما با یک جستجوی ساده به کتاب مورد نظر خود دسترسی پیدا می کنید و به راحتی آن را دانلود خواهید کرد. 🔺آدرس: http://wqf.me/ 🌺 2. سایت "مکتبه وقفیه": این سایت دارای کتب فراوان در علوم مختلف است و بیشتر دارای کتب چاپی است. 🔺آدرس:  http://waqfeya.com/ 🌺 3. سایت "شیعه بوک": مزیت این سایت این است که فقط کتب شیعی را قرار داده است و با یک جستجوی ساده به کتاب و لینک دانلود آن دسترسی خواهید داشت. 🔺آدرس: shiabooks.net/ 🌺 4. موتور جستجوی کتاب "کتاب لینک": این سایت موتور جستجوی مخصوص کتاب است که با نوشتن نام کتاب، در تمام اینترنت جستجو نموده و سایت هایی که کتاب مورد نظر شما در آن است را به شما ارائه می دهد. 🔺آدرس: ketablink.com/ 🌺 5. سایت "مکتبه کتاب پدیا": کتب این سایت توسط کاربران قرار داده شده است، لذا کتب متنوعی در آن موجود است. 🔺آدرس: http://www.ketabpedia.com/ 🌺6.سايت مکتبة نور https://www.noor-book.com 🌺7)یک سایت بسیار مفید: گنجینه باز نسخه های خطی اسلامی و ایرانی: http://totfim.com/ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
📍 ١ ✏️در برخی سایت‌ها و مقالات و تقدیر نامه ها از جمله معروف '' لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق'' به عنوان آیه قرآن یاد شده درحالی که صحیح نیست. این جمله در قرآن موجود نیست. از باب نمونه : http://www.iqna.ir/fa/news/2291560 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
📍 ۲ ✍سخن معروفی وجود دارد با این عنوان: «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق»«کسی که شکرگذار مخلوق نباشد، شکرگذار خالق نیز نیست» عده‌ای از این گفتار به عنوان یک حدیث یاد می‌کنند. ✏️بنابر جست‌وجویی که در کتاب‌های حدیثی انجام شد، این محتوا با این الفاظ در منابع، یافت نشد، بلکه روایات دیگری وجود دارد که بر همین مضمون دلالت دارند که در ادامه خواهد آمد. در روایات این مطلب بیان و بر آن تأکید شده است، البته نه با این گفتار معروف و رایج، بلکه با عبارات دیگر که برخی کوتاه و برخی مفصل هستند و در ذیل برخی از این روایات بیان می‌شود: 1️⃣. نزدیک‌ترین و بهترین روایتی که بر گفتار مورد بحث دلالت دارد، این است: امام رضا(ع) فرمود: «مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏»؛کسی که نعمت دهنده از مخلوقات را شکرگزار نباشد، شکرگزار خداوند نیز نخواهد بود».شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا(ع)، محقق و مصحح: لاجوردی، مهدی، ج 2، ص 24، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378ق. این روایت به صراحت بر مطلب مورد نظر دلالت دارد. 2️⃣امام صادق(ع) فرمود: «در تورات نوشته شده: سپاس کن آن‌را که بر تو نعمت داده و نعمت بده آن‌را که از تو سپاس‌گزار است، با سپاس کردن نعمت‌ها پایان نمی ‏پذیرد، اما کفران، نعمت‌ها را باقى نمی ‏گذارد، شکر و سپاس باعث زیادى نعمت‌ها و ایمنى از دگرگونی‏ها شود».شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 15، ص 315، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1409ق. 3️⃣امام سجاد(ع)‌ فرمود: «خدا هر دل غمگینى را دوست دارد، و هر بنده‌ی سپاس‌گزارى را دوست دارد، روز قیامت خداى تبارک و تعالى به یکى از بندگانش می‌فرماید از فلانى سپاس‌گزارى کردى؟ عرض می‌کند: پروردگارا! من تو را سپاس گفتم، خداى تعالى فرماید: چون از او سپاس‌گزارى ننمودى، مرا هم سپاس نگفته‌اى، سپس امام فرمود: شکرگزارترین شما خدا را کسى است که از مردم بیشتر شکرگزارى کند». «... َأَشْکَرُکُمْ لِلَّهِ أَشْکَرُکُمْ لِلنَّاس‏»؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 99، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. این روایت سوم به ‌صورت ضمنی برمطلب دیگری نیز دلالت دارد که بسیار مهم است. این روایت شکرگزاری از بنده را همان شکرگزاری از خداوند می‌داند؛ یعنی ما با شکرگزاری از بنده، مقداری از شکر گزاری خداوند را به‌جا آورده‌ایم. از روایات قبل این‌طور بر می‌آید که اگر کسی شکر بنده را انجام ندهد، شکر خداوند را نیز انجام نخواهد داد، ولی این روایت بیان می‌دارد که اگر سپاس از بنده انجام نگیرد، با همان ناسپاسی از خلق، ناسپاسی از خداوند نیز صورت گرفته و شکر خداوند به‌جا آورده نشده است. وَ فِي عُيُونِ الْأَخْبَارِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِمْرَانَ الدَّقَّاقِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ السِّنَانِيِّ وَ الْحُسَيْنِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَحْمَدَ الْمُكَتِّبِ جَمِيعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيِّ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ الْحَسَنِيِّ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي مَحْمُودٍ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ) يَقُولُ مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِينَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏ امام رضا (ع) مي‏فرمود: هر كه سپاس مردم نعمت دهنده را نگويد، سپاس خداي بزرگ را نگفته است. تفصيل وسائل الشيعة إلى تحصيل مسائل الشريعة،محدث عاملى‏،ناشرآل البيت‏ ،چاپ قم‏،سال1409 ق‏،نوبت اول‏،ج16ص313، حديث 21637. محمدبن علي بن الحسين(ع) قال من الفاظ رسول اللَّه (ص): لا يشكر اللَّه من لايشكر النّاس : پيامبر اكرم(ص):شكر خدا را بجانياورده است آن كه از مردم (درقبال انعامشان) تشكر نكند.همان، حديث 21638 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
💢 ❇️ سایتی که براتون معرفی میکنم سایت حدیث نت هست که هر متنی رو که در کادری که قرار داده شده ، بزارید اعراب گذاری می‌کنه http://hadith.net/cm/HadithViewErab.aspx :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 💢 🌺 تَزدَری چه صیغه ایه؟🤔 💢👈در سوره مبارکه هود آیه ۳۱ خداوند متعال میفرمایند؛ و لا اقول للذین تزدری اعینکم .... ✍تزدری از باب افتعال و ماضی آن ؛ اِزدری مضارع آن ؛ یَزدَری که در اصل زَرَیَ بود ، فعل مجرد بود مزیدش کردند ،اِزترَی شد،طبق قاعده باب افتعال (تاء) را به (دال) قلب کردند به جهت قریب المخرج بودن و اِزدَرَی شد. :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 🔴 📖✍تصریف در لغت به معنای گردانیدن ، بازگردانیدن ، منحرف کردن ، آشکار کردن و واضح گردانیدن است (لسان العرب، ج 7، ص 328). ✏️تصریف (یا صرف) در اصطلاح علم به قواعد عربی درباره ساختمان و ویژگیها و دگرگونیهای کلمات بدون نظر به ساختار جمله است. ⭕️هنگامی که لغت شناسان خواستند واژه ها را گردآوری کنند و ساختهای گوناگون آنها را توضیح دهند، قوانینی تدوین کردند تا بتوانند ساختمان کلمات را تجزیه و تحلیل کنند؛ بدینسان ، دانش تصریف یا صرف به وجود آمد. 🖊همانگونه که نحویان در گردآوری قوانین ساختاری زبان عربی تأثیری بسزا داشتند، کار دانشمندان علم صرف نیز درخصوص وضع قوانین ساختمان واژگان و چگونگی اشتقاق کلمات (اسم فاعل ، اسم مفعول ، مصدر میمی ، اسم زمان و غیره ) بسیار مهم بود؛ زیرا بدون تردید عربها از ابتدا همة مشتقات یک مادّه را به کار نمی بردند و وضع قوانین اشتقاق و قیاس ــ که معیارهای واژه سازی نیز بود ـ سبب اصلی گسترش لغویِ زبان عربی گردید. 🖍به نوشتة سیبویه در سدة دوم ، با بهره گیری از قوانین تصریف می توان واژه ای ساخت که در زبان وجود نداشته است ، آن گاه آن واژه را با مقیاسهای موجود در کلام عرب هماهنگ نمود. 📍علم صرف ترازوی واژگان عربی است و به وسیلة آن ریشه از حروف زائدی که به آن افزوده شده شناخته می شود. ✏️علم صرف در آغاز با علم نحو آمیخته و بخشی از این دانش بود و نحویانی چون سیبویه در آثار خود مباحث صرفی را در کنار مباحث نحوی مطرح می کردند. ✏️پیروان مکتب کوفی بر آن اند که نخستین کسی که در این علم بحث مستقل کرد، معاذبن مسلم الهَرّاء (متوفی 187ق)، دانشمند شیعی مذهب، بود. سیوطی نیز ، معاذ را نخستین واضع علم تصریف معرفی کرده است. ✏️نخستین بار در نیمة اول سدة سوم ، یکی از دانشمندان بصره به نام ابوعثمان بکربن محمد مازِنی (متوفی 249)، کتابی مستقل و درخور توجه در علم تصریف نگاشت که دانش گستردة او را در این زمینه نشان می دهد. ✏️پس از او، زَجّاج (متوفی 311) در آثار خود مباحث صرفی را مطرح کرد ✏️✍ابن جنّی (متوفی 392) از علمای بزرگ این علم، کتابهای "التصریف الملوکی" و "سرّالصناعة" را تألیف کرد. در کتاب التصریف الملوکی پس از تعریف علم صرف ، مباحثی چون حروف زائد، ابدال ، حذف ، بنا و ادغام آمده است. شیوه ی این کتاب با دیگر کتابهای علم صرف متفاوت است. او همچنین کتاب "المنصف" را در شرح کتاب مازنی نوشت و در آن پس از معرفی صرف به عنوان ترازوی زبان عربی ، ارتباط میان تصریف و اشتقاق و نحو و لغت را نشان داد و سپس به بیان مباحث صرفی در اسم و فعل پرداخت (ابن جنّی ، المنصف ، ج 1، ص 2). بحث «اشتقاق اکبر» را نخستین بار او مطرح نمود. ✏️ابوالحسن رُمّانی (متوفی 384) نیز کتاب الالف و اللامِ مازنی را شرح کرد. 📔تألیف کتاب در زمینة صرف ادامه یافت و گروهی نیز به شرح و تفسیر و حاشیه نویسی بر آنها پرداختند و بدین ترتیب از اواخر سدة چهارم انبوهی کتاب در این خصوص پدید آمد، که الگوی بیشتر آنها آثار ابن جنّی بود. 📝به طور کلی در کتابهای علم تصریف به دو مبحث پرداخته می شود: ✏️1) بررسی تغییرات و دگرگونیهای ظاهری یک واژه که یا به منظور ارائة معنایی جدید صورت پذیرفته ، مانند تغییر فعل از مجرد به مزید (مثل خَرَجَ: خارج شد، أخرج : خارج کرد)، یا برای دست یافتن به مباحث صرفی است که در جمله ها و عبارتها از آنها استفاده می شود، مانند مذکر شدن فعل «حَضَرَ» در «حَضَر َمحمد و حَضَرَت فاطمة ». مهمترین بابهایی که در دانش تصریف در بارة آنها بحث و بررسی می شود، عبارت اند از: مشتقات و تقسیمات فعل (تقسیم به حسب زمانهای مختلف ، متعدی و لازم ، معلوم و مجهول ، و...) و تقسیمات اسم (معرفه و نکره ، متصرف و غیرمتصرف ، نسبت ،...). ✏️2) مباحثی که صرفاً به دگرگونی هایی می پردا زند که هیچگونه ارزش معنایی نداشته و غالباً از ویژگیهای حروف عربی نشئت می گیرند، مانند شناخت حروف زائد از اصلی ، اعلال ، ابدال ، ادغام و غیره.  👈کانال تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی(خلاصه ای از برخی کتب و کانال های که راهنمایی تحصیل طلبه در سیر علمی و عملی است) 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔴 👈 📖مسالة ؛ 📝فرق سِتُّ و سِتَّةُ چیست؟ ✍ستّة ؛ دارای احکام (ثلاثة) است،و همانند اعراب آن میباشد. ✏️✍ثلاثة؛ عدد مفردی است که معدودش جمع مذکر ،و احکامش همانند احکام ((ثلاث))میباشد؛مانند؛((جاءَ ثلاثةُ رجالِِ)) ✏️✍ثلاث؛ عددی است مفرد و معدودش جمع مونث مضاف به آن بجز هنگامی که اسم جنس باشد ،مانند؛(طیر)،یا مانند؛اسم جمع (قوم). بامن مجرور میشود،بر حسب موقعیتش در جمله اعراب میشود ،مانند ؛(جاءالثلاثُ فتیاتِِ)، (شاهدتُ ثلاثةُُ من الطیر )،و(مررت بثلاثةِِ من القوم) 📕 منبع؛ موسوعه النحو والصرف والاعراب 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
💯 قرآنی با محوریت و و و و.... 👇👇👇 https://quran.inoor.ir/fa/ayah/7/143/analysis 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
كتاب غلط ننويسيم.pdf
24.83M
📜 (کتابی که خواندنش واجب است) ✍️ همه از نوع نگارش در فضای مجازی شاکی هستیم. اشتباه‌های نگارشی که به‌شدت در حال افزایش است و زبان فارسی را به جد، تهدید می‌کند. ✍️بطور مثال: 1⃣این‌کار شما غیرقابل توجیح یا توجیه است 2⃣ظرفیت تکمیل می‌باشد یا است 3⃣ آن مغازه جنب مسجد یا در جنب مسجد است؟ 4⃣به پیوست، خدمت شما ارائه می‌گردد یا می‌شود 5⃣شما استعفا داده‌اید یا استعفا کرده‌اید؟ 🖍️از این دست غلط نویسی‌های رائج در زبان فارسی بسیار وجود دارد و به همین دلیل،‌ باید به شما پیشنهاد بدهیم کتاب «غلط ننویسم» به قلم ابوالحسن نجفی را حتما بخوانید. کتابی که هر ایرانی ِ‌ فارسی‌زبان یک بار باید آن‌را کامل بخواند. کتابی که به ما کمک می‌کند درست بنویسیم و درست سخن بگوییم. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
4_5771629279167121451.mp3
5.49M
❇️ سؤال: چرا در دو آیه زیر «ه» مضموم قرائت شده است؟ 1⃣ إِنَّ ٱلَّذِینَ یُبَایِعُونَكَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ ٱللَّهَ یَدُ ٱللَّهِ فَوۡقَ أَیۡدِیهِمۡۚ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا یَنكُثُ عَلَىٰ نَفۡسِهِۦۖ وَمَنۡ أَوۡفَىٰ بِمَا عَـٰهَدَ ٱللَّهَ فَسَیُؤۡتِیهِ أَجۡرًا عَظِیمࣰا [سوره الفتح 10] 2⃣ قَالَ أَرَءَیۡتَ إِذۡ أَوَیۡنَاۤ إِلَى ٱلصَّخۡرَةِ فَإِنِّی نَسِیتُ ٱلۡحُوتَ وَمَاۤ إِلَّا ٱلشَّیۡطَـٰنُ أَنۡ أَذۡكُرَهُۥۚ وَٱتَّخَذَ سَبِیلَهُۥ فِی ٱلۡبَحۡرِ عَجَبࣰا [سوره الكهف 63] جواب و را با بیان استاد فتوحی در این صوت بشنوید. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
شرح نهج البلاغة ج1.pdf
11.24M
🟢 ✍🏻بقلم: كمال الدين ميثم بن علي بن ميثم البحراني. 📚تعداد: 5 جلد 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
شرح نهج البلاغة ج2.pdf
11.42M
🟢 ✍🏻بقلم: كمال الدين ميثم بن علي بن ميثم البحراني. 📚تعداد: 5 جلد 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. (🌺(کارگاه ادبیات عرب)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249