هدایت شده از 💎•﴿ باغ انار ﴾•💎
مسابقهی
🔰 یاس🔰
یارِ احمد سیده نسوان
در باغ انار برگزار میشود.
✅ جشنواره هنری
( ادبی، گرافیکی )
🔻🔻قالب آثار
🔸بخش ادبی(داستانی):
◀️ داستان کوتاه
🎁 جوایز:
گروه اول: مبلغ ۴۰۰ هزار تومان وجه نقد
گروه دوم: کتاب برای همه اعضا
گروه سوم: کتاب برای همه اعضا
گروه چهارم: کتاب برای همه اعضا
🔸 بخش گرافیکی:
◀️ تایپوگرافی و پوستر
🎁 جوایز:
گروه اول: مبلغ ۲۰۰ هزارتومان وجه نقد
گروه دوم: جایزه گرافیکی
📅 مهلت ارسال آثار : ۱۰ شهریور تا ۳۱شهریور
📝🔰ارسال آثار:
در قالب گروههای چهار نفره
♦️در نهایت آثار نهایی باید برای ادمین ارسال شود.
@anarstory_admin
🗳 شیوه داوری:
تمامی آثار توسط شرکت کنندگان در مسابقه داوری خواهد شد.
کانال اطلاع رسانی مسابقه یاس
https://eitaa.com/joinchat/4009361527Cba4db5f8ef
همه شرکتکنندگان مسابقه،
الزاما باید در این کانال حضور داشته باشند و مدام پیامها رو چک کنند.
در نظر داشته باشید این تنها پل ارتباطی بین برگزارکنندگان مسابقه و شرکتکنندههاست.
﷽؛اینجا با هم یاد میگیریم. با هم ریشه می کنیم. با هم ساقه می زنیم و برگ می دهیم. به زودی به اذن خدا انارهای ترش و شیرین و ملس.
نشانی باغ🔻
https://eitaa.com/joinchat/821624896Cb1d729b741
نمایشگاه باغ🔻
https://eitaa.com/joinchat/949289024Cec6ee02344
هدایت شده از 💎•﴿ باغ انار ﴾•💎
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
💫سلام و #مسابقه 😍🤩
و دوباره باغ انار بستری را فراهم کردهست برای علاقهمندان، تا در یک فضای رقابتی و دوستانه سطح نویسندگی و هنر گرافیک خود را بالا ببرند.✨😌
📢📌معرفی دومین #مسابقه داستان نویسی در #باغانار
🔰 یاس 🔰
یار احمد، سیده نسوان
🔸هدف جشنواره بالا بردن سطح داستاننویسی و هنر گرافیکی و آشنایی هرچه بیشتر درختان باغ انار با فعالیت های گروهی است.⚡️
🔸دومین دوره مسابقات باغ انار با محوریت
بزرگداشت مقام
ام المومنین حضرت خدیجه (سلام الله علیها)
🔸 موضوع: حول محور سیره، اخلاق و جایگاه ایشان.
ریز موضوعات و پیرنگطور🤔👇
▫️چتر حمایتی ایشان نسبت به رسول الله
▫️ نگاه تحول خواه
◽️مقاومت دائمی و مدام در طول زندگی با رسول الله
▫️باورمندی به رسول خدا و یار ایشان در همه مراحل بودن
◽️زندگی جهادی و هزینه کردن برای دین خدا(هزینه مالی، جانی، آبروی)
و ...
در دو حوزه
داستان کوتاه و تایپو گرافی کلید میخورد.
🔻 برای شرکت در #مسابقه :
⭕️تشکیل گروه چهار نفره الزامیست.
⭕️پر کردن فرم برای هر یک از اعضای گروه ضروریست.
⭕️شرکت کنندگان الزاماً از اعضای باغ باشند.
⭕️هر یک از اعضا باید نقش فعال داشته باشند و هم فکری کامل صورت بگیرد.
⚠️در نهایت قلم زن، یک نفر باشد⚠️
⭕️ قالب آثار داستان کوتاه زیر پنج هزار کلمه میباشد.
⭕️ ضمنا با دو یا چند... داستان هم میتونید تو مسابقه شرکت کنید، البته بسته با صلاحدید هیئت اجرایی.
⭕️ یک شرکت کننده مجاز است در هر دو بخش شرکت کند به شرط فعال بودن در هر دو گروه.
♨️یک نکته مهم ♨️
دقت بفرمایید مسابقه یاس با مسابقه بانوی هزاره اسلام فرق دارد.
⁉️مهلت تحویل اثر تا ۳۱ شهریور ماه، به آیدی👇
@ANARSTORY_ADMIN
💎◽️◽️💎💎◽️◽️💎💎◽️◽️💎
شرکت کنندهگان محترم برای اطلاع از روند مسابقه و دریافت اطلاعات در این زمینه میتونید عضو کانال زیر بشید:
@jashnvare_yas
💎◽️◽️💎💎◽️◽️💎💎◽️◽️💎
نشانی باغ
https://eitaa.com/joinchat/949289024Cec6ee02344
نمایشگاه باغ
https://eitaa.com/joinchat/821624896Cb1d729b741
#مسابقه
#باغانار
جشنواره {راز}
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 💫سلام و #مسابقه 😍🤩 و دوباره باغ انار بستری را فراهم کردهست برای علاقهم
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی قو علی خدمتک جوارحی...
به خوان رحمت سیده نسوان، حضرت خدیجه سلام الله علیها خوش آمدید✨
از امروز سوت مسابقه زده میشه📣
کلیه نکات و اطلاعرسانیها و .... از طریق همین کانال صورت خواهد گرفت. پس لطفا کانال رو سنجاق، و مداوم بررسی کنید.
موضوع مسابقه، سیره، زندگی و زمانه حضرت خدیجه کبری سلام الله علیهاست.
در سرفصلهای زیر و هزاران سرفصل دیگه، میتونید داستان بنویسید👇🏻
📌چتر حمایتی بودن
📌باورمندی حضرت
📌سیره و روش و منش
📌رویکرد اقتصادی ایشون
📌نگاه تحولی
📌حمایت همیشگی از ولی و همسر
و .....
از همین امشب آموزشهایی در کانال با این محوریت آغاز میشه به مدد حق🍃
فعلا در مرحله آغازین،
مهمترین اقدام،
#تحقیق و #مطالعه است.
بگردید دنبال منابع.
سوژهها در دل تاریخ منتظر شما هستند...
{موفقیت شما آرزوی ماست.}
یا علی مدد
یا عشق
سلام و رحمت محمدی✨
به اولین مبحث آموزشی در راستای جشنواره یاس، خوش آمدید.
#آموزش
#مبحث_اول
#کهن_الگوها
چیزی که مبنای فاز بوده و حالا مبنای یاسه، #غیرمستقیم_گوییست. این داستان گفتن غیرمستقیم، روشی داره که مربوط میشه به کهنالگوها.
کهن الگو در اصطلاح این طور تعریف میشه👇🏻
شمایل، کمال مطلوب یا سرمشقی است که الگویی جهانی محسوب می شود. کهن الگوها در اسطوره شناسی، ادبیات و هنرها یافت می شوند، و عمدتا الگوهایی سمبلیک و ناخودآگاه هستند که مرزهای فرهنگی را در می نوردند.
دانشنامه اینکارتا
هر داستانی، در نهایت میرسه به یک کهنالگو. یعنی ما هر داستانی بنویسیم، اگر زوایاش زده بشه و عمیق بشیم، در #مبنایی ترین لایه، میرسیم به کهن الگو.
◀️انگار کنید کل برگها و تنهی یک درخت رو هرس کنیم. ریشه همون کهن الگوست.
◀️اطراف ما خونه زیاده. ولی بچه که بودیم خونه رو به شکل یک مربع با سردر یک مثلث میکشیدیم، اون مربع و مثلث میشه کهن الگوی خانه.
◀️خداوند در طول سالیان، میلیاردها و تریلیاردها انسان با چهره مختلف خلق کرده. ولی ما در کودکی انسان رو اینجور میکشیدیم: چشم چشم دوابرو، دماغ و دهن یه گردو. این تصویر ساده، کهن الگوی انسانه!
پس کهن الگو مبناییترین و اصلیترین مفهوم یک داستانه.
مثال:
📌کهن الگوی هاچ زنبور عسل میشه #جستجو.
📌کهن الگوی بینوایان و کزت میشه #ظالمومظلوم.
📌کهن الگوی یوسف پیامبر میشه #فقدان یا #ازدست_دادن. یعنی اصل ماجرا از فقدان و نبودن یوسف شروع شد... وگرنه اگر یوسف جلوی چشم یعقوب بزرگ میشد، اون همه ماجرا شکل نمیگرفت و ....
📌تعداد زیادی از کهن الگوها در قصه عظیم عاشوراست که #یاسین_حجازی در پادکست #نیوفولدر داره پردازشش میکنه. حتما چند نمونه گوش کنید.
و موارد مشابه...
کهن الگو خودش دو دسته میشه:
1⃣کهن الگوهای پیرنگی
و 2⃣ کهن الگوهای شخصیتی.
🔸با دومی خیلی کار گستردهای نداریم. شخصیتی که باید ازشون الگو برداریم مشخصه:
حضرت خدیجه سلام الله علیها.
چجوری؟
مثال میزنم.
کهن الگوی خیلی از شخصیتهای خلقشدهی ایرانی، #درویش_پهلوانه. این کهن الگو از روی شخصیت معزز مولا علی علیه السلام برداشته شده.
درویش_پهلوان کسیه که امکانات داره، ولی ازش استفاده شخصی نمیکنه. قوت بازو داره اما به ضعفا کمک میکنه، قدرت سیاسی داره اما برای خودش و نزدیکانش بهرهای نمیبره.
مثل #قیدار،
مثل #رستم و #کاوه و ...
یعنی هیچکدوم از این شخصیتها #علی نیستند اما از صفات و ویژگیهای علوی ساخته و الگوگیری شدهاند.
🔸کهن الگوی پیرنگی هم برداشت مبنایی از یک قصه تاریخیه. قصه ما قصه حضرت خدیجه است. پس کهنالگوهایی که میشه از روی زندگی ایشون برداشت، مشابه اینها میشه:
📌زنی که در راه خدمت به همسرش از هیچ تلاشی دریغ نمیکنه. حتی از تمام مال و ثروتش. مثلا همسر فرماندهی جنگی رو تصور کنید که خونهاش رو میفروشه و برای رزمندهها مهمات و تدارکات میخره.
📌زنی که بزرگترین کمکه برای رسیدن همسرش به اهداف بزرگش. مثلا زندگی یک طلبه بلندپرواز و دغدغهمند رو فرض بگیرید.
📌مردی که بعد از رحلت همسرش، بزرگترین حامیش رو #ازدست_میده و اون سال براش میشه #عام_الحزن. حالا این مرد باید با چالشهای بعدی به تنهایی سروکله بزنه.
و ...
پس کاری که باید انجام بدید اینه:
✔️بخونید.
✔️شخصیت حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها رو بشناسید. و از روی این الگوی کهن، شخصیت منحصربفرد خودتون رو خلق کنید.
✔️قصه زندگی حضرت رو مطالعه کنید و یکی از کهن الگوهایی این قصه رو برای داستانتون انتخاب کنید. شخصیتتون رو بیارید سال ۱۴۰۰ یا سال ۱۳۵۲ یا ۱۳۶۸ و با قصههای تاریخی دیگه پیوندش بدید و بسم الله.
حالا شما با محوریت یک الگوی بزرگ، قصهای دارید که مال خودتونه. و شخصیتی دارید که میتونه خوبی و بدی داشته باشه و بیمحدودیت سندی و تاریخی، حرف بزنه و عمل کنه.
ما به این میگیم داستان غیرمستقیم.
هرجاش توضیح بیشتر میخواست، توی گروه چهارنفره بفرمایید، درخدمتیم.
موفقیت شما آرزوی ماست.
علی یارتون🍃
«فرازهایی از زندگانی حضرت خدیجه کبری (علیها السلام)» را از طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/98980
«ملیکهی بطحاء؛ سلوک محمّدی أمّ المؤمنین خدیجه کبری (س)» را از طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/33098
«حضرت خدیجه (سلامالله علیها)» را از طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/73729
در دوره ای که به «زن» خیلی بهایی نمی دادند و خودمان می دانیم که چه اتفاقاتی می افتاده، حضرت خدیجه این قدر شخصیت برجسته ای بودند که به عنوان ثروتمندترین زن و مدیر در کل حجاز معروف بودند. یعنی این طور نبود که زیر سایه یک مرد به این ثروت برسند و خودشان به شخصه و مستقل چنین کاری را انجام دادند. چنین شخصیتی مسلماً این قدر پیچیدگی خواهد داشت و این قدر می شود داستان در زندگی اش خلق کرد که اصلاً کار یک نویسنده نیست. چند نویسنده دیگر می توانند چند اثر دیگر خلق کنند. تنها رمانی که درباره حضرت خدیجه (س) در ادبیات فارسی نوشته شده، کتاب «یوما» اثر مریم راهی است. رمانی بر پایه زندگی این بانوی بزرگوار که برای هر مخاطب ادبیات دینی و با هر نوع سلیقه ای، حرف هایی جدی و تازه برای روایت دارد.
مریم راهی، نویسنده کتاب «فردا مسافرم» درباره سختی نوشتن داستان هایی با مضمون دینی تشریح کرد: متأسفانه راجع به خود شخص حضرت خدیجه اطلاعات تاریخی خیلی کمی بود و این اطلاعات مربوط به زندگی ایشان بعد از ازدواج با حضرت محمد(ص) بود که من را برای نوشتن داستان به زحمت انداخت. کمبود اطلاعات و منابع مرا به سمت داستان سرایی بیشتر برد یعنی مجبور شدم با حفظ حساسیت هایی که بر روی شخصیت های دینی وجود دارد و رعایت اصول داستان نویسی از عنصر خیال خیلی بیشتر استفاده کنم.
راهی بیان کرد: تحقیقات من فقط مختص به حضرت خدیجه نبود. تحقیقات گسترده ای درباره حضرت محمد(ص) و همچنین شخصیت های جانبی که در این رمان و در زندگی این دو بزرگوار نقش داشتند؛ چه شخصیت هایی که موافق با اسلام بودند و یا شخصیت های معروفی که مخالف با اسلام بودند و در در زندگی حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س) تأثیر داشتند. تحقیقات گسترده ای در مورد دوره صدر اسلام، دوره جاهلیت، آداب و رسوم شان، خرافه گری و هر چیزی که مربوط به مردم آن دوره می شد تا بتوانم تصویر خیلی دقیق تری از مکه و مردمش در رمان ارائه دهم چون هر چقدر که آن تصویر واضح تر می شد، به من کمک می کرد در خلق شخصیت حضرت خدیجه و رسول اکرم(ص) و تفاوت این دو شخصیت با سایر شخصیت هایی که در مکه حضور داشتند.
وی با بیان اینکه در نوشتن رمان دینی در برخی موارد دست نویسنده بسته است و نمی تواند بدون محدودیت خیال پردازی کند، اظهار کرد: ادعیه، احادیث، روایات و ترجمه قرآن خیلی به من کمک می کرد ولی جاهایی هم بود که این اتفاق نمی افتاد، من نمی توانستم کاری کنم. مثلاً فرض کنید درباره لحظه ای که حضرت محمد(ص) می خواستند از حضرت خدیجه خواستگاری کنند در منابع مختلف هیچ مطلبی ذکر نشده است. اینجاها کمی کار من سخت می شد. حضرت خدیجه(س) معصوم نیستند ولی تالی تلو معصوم هستند، یعنی من باز هم نمی شود در مورد ایشان هر چیزی را بنویسم و درباره ایشان هم از همان قرآن و احادیث استفاده می کردم. یعنی اتکای من به ترجمه قرآن خیلی زیاد بود.
پ.ن:
یکی از دلایل مهم تاکید بر غیرمستقیمگویی، علاوه بر تاثیر بیشتر و مخاطب گستردهتر،
محدودیتها و خط قرمزهای رمان و داستان آئینی است.