eitaa logo
روشنگری اسلامی
151 دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
3.3هزار ویدیو
202 فایل
صادقانه،امانتدارانه ،صمیمانه،بدون پروپاگاندا،برپایه دانش دکترینولوژی(قاعدةالقواعد)دانش تبیین و تشریح قواعد ذاتی حاکم بر خلقت و طبیعت و قواعد ذاتی حاکم بر اعمال موجودات، به ویژه بشر است. تبیین اين قواعد برای جامعه‌سازی الزامی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ نقش برجسته پرستوهای موساد در پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی 🔹به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، مأموران زن موساد وظیفه زمینه‌سازی برای گسترش روابط اسرائیل با برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را به عهده داشتند و همین امر باعث شد تا یوسی کوهن رئیس موساد دسامبر گذشته به هشت نفر از آن‌ها لوح تقدیر بدهد. 🔸 وظیفه‌ی پرستوها، برقراری ارتباط جنسی با حکام و پادشاهان عرب برای تأمین سیاست‌های اسرائیل و تهدید این افراد در زمان‌های خاص است؛ زیپی لیونی وزیر امور خارجه اسبق اسرائیل، یکی از این پرستوهای موساد بود! 🔹این زنان به شکلی کاملا محرمانه و سری فعالیت خود را در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس انجام دادند که دست آخر روز ۱۵ سپتامبر چندسال گذشته منجر به امضای توافقنامه سازش بین امارات متحده عربی با اسرائیل از یک سو و بحرین با اسرائیل از سوی دیگر شد. 🇵🇸✌️🇮🇷جنبش مردمی حلال‌زاده‌ها ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
❌ گزارشی از‌ پرستوهای اسرائیلی 🍯 « دام عسل | (Honey Trap ) » 🔺نام مأموریت‌های ویژه‌ای است که جاسوسان زن اسرائیلی انجام آن را بر عهده دارند. در جریان این مأموریت‌ها جاسوسان مذکور، تجسس در سرویس‌های امنیتی را از طریق نزدیک شدن به اهداف مورد نظر انجام داده و در برخی موارد عملیات‌های ترور را انجام می‌دهند. 🔺در همین راستا یکی از خاخام‌های صهیونیست، بهره‌کشی جنسی از زنان برای انجام مأموریت‌های جاسوسی و فریب دادن دشمنان را مجاز شمرده است. بر اساس پژوهشی که مؤسسه صهیونیستی «زموت» با عنوان «برقراری روابط جنسی در مسیر امنیت داخلی اسرائیل» انجام داده، به نظر می‌رسد استفاده‌های متعددی از این عملیات‌ها در سرویس‌های جاسوسی اسرائیل صورت گرفته است. به عنوان مثال یکی از این جاسوسان زن در سال 1966 موفق شد یک خلبان عراقی را قانع کند که هواپیمای میگ خود را در یکی از فرودگاه‌های سرزمین‌های اشغالی به زمین بنشاند. مير آميت دانشمند هسته‌ای اسرائیل در «دام عسل» 🔺یکی از مهم‌ترین مأموریت‌هایی که موساد در سال 1987 انجام داد، برای بازگرداندن مردخای فعنونو دانشمند هسته‌ای اسرائیل به سرزمین‌های اشغالی بود. وی اسرار تأسیسات اتمی اسرائیل را به هفته‌نامه ساندی‌ تایمز فروخته بود. در آن زمان یکی از جاسوسان زن اسرائیلی با نام سیندی اقدام به برقراری رابطه با فعنونو کرده و در ادامه او را بازداشت کرده و به سرزمین‌های اشغالی باز گرداند. 🔺زیپی ليونی از مهم‌ترین جاسوسان و پرستوهای موساد وقتی موساد متوجه شد که فعنونو اطلاعات ارزشمند و محرمانه‌ای از فعالیت‌های اتمی اسرائیل را به ساندی‌تایمز داده است، تصمیم به بازداشت وی گرفت، اما فعنونو اراضی اشغالی را ترک کرده و به انگلیس فرار کرد. معاهدات امنیتی بین سرویس‌های جاسوسی اسرائیل و انگلیس امکان ربایش وی در انگلیس را فراهم نمی کرد. لذا موساد تصمیم گرفت او را با اراده خودش به ترک انگلیس وادار کند. 🔺در این رابطه یکی از جاسوسان موساد در نقش یک گردشگر آمریکایی خود را به فعنونو نزدیک کرد و در ادامه موفق شد او را قانع کند تا تعطیلات آخر هفته را با وی در شهر رم در ایتالیا سپری کند. چند ساعت پس از ورود فعنونو به رم، عناصر موساد وی را بازداشت کرده و به سرزمین‌های اشغالی منتقل کردند. فعنونو در جریان محاکمه در سرزمین‌های اشغالی به 18 سال زندان به اتهام جاسوسی و خیانت و کشف اسرار اتمی رژیم صهیونیستی متهم شد. 🔺جریان‌های دینی و تلمودی یهود استفاده جنسی از زنان برای فریب دادن دشمنان را مجاز دانسته و حتی آن را نوعی عبادت و خدمت به صهیونیسم به شمار می‌آورند. ‼️ آریشفات یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین خاخام‌های رژیم صهیونیستی برقراری روابط جنسی زنان یهودی با دشمنان برای دستیابی به اطلاعات آنها را مجاز شمرده است. ‼️ موساد تلاش زیادی برای جذب زنان یهودی و غیریهودی و استفاده از آنها در این مسیر دارد ، تا جایی که استفاده از زنان به یکی از مهم‌ترین ابزارهای جاسوسی و واقعیت تاریخی ثابت در افکار صهیونیست‌ها تبدیل شده است. 🔹این گزارش جهت آگاهی عموم مردم از نقش و جایگاه زنان در ارتش و جامعه رژیم صهیونیستی منتشر می‌شود. اما قابل تأمل است که این رژیم برای سایر جامعه‌ی زنان علی الخصوص ایرانی چه جایگاه و مرتبه‌ای را متصور است!! 🇵🇸✌️🇮🇷جنبش مردمی حلال‌زاده‌ها ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶چرا باید کنار حکومت دینی بایستیم؟ ➖چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟ وقتی مشکلات کشور هنوز حل نشده است.... ➖بله مشکلات هست، اما اصل حکومت، و اصل نظام که درست است. با کدام منطق باید یک حکومت دینی رو به رشد را بخاطر کم و کاستی ها کنار بگذاریم؟ ✅ شیخ قمی / محسن مجتهدزاده ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
30.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
متاسفانه امروز .... 00:00 : چرا روحانیون پاسخگو کم هستند ❓ 00:18 : فضا را برای روحانیون محدود کردند ❗️ 00:35 : عمامه را بنداز😳 01:09 : آقایان خاتمی و روحانی چه کردند ⁉️ 01:16 : اجازه حضور در اجتماع به روحانیون نمی دهند❗️ 01:29 : حاج آقا تا الان کجا بودی❔ ✅ شیخ_قمی / محسن مجتهد زاده ➖➖➖➖➖➖➖➖➖
حتماً پیام بعدی را هم ببینید....👇
روشنگری اسلامی
حتماً پیام بعدی را هم ببینید....👇 #روشنگریِ_اسلامی
چرا شورای نگهبان افراد مسن و پیر هستند؟❓ حتماً پیام بعدی را هم ببینید....👇
✅اگر ، طالبِ کشوری امن هستیم؛ ✅اگر، طالبِ معیشتِ سالم و حلالِ بابرکت هستیم؛ ✅اگر، خواهانِ دولتِ خدمتگذارِ پرکارِ مقاوم در برابرِ هجمه های بیگانه هستیم؛ ✅ما ، درمجلس شورای اسلامی نیاز به نمایندگانِ مصلِحِ اجتماعیِ ولایتمدارِ پرکار،با نقشۀ الله و هندسۀ الهی داریم. ⚠️مانع : 🔴🔥پورنو کراسی, با سازوکارهای علومِ ذاتاٌ مسمومِ غیرالهی و غیرتوحیدیِ مادی مبنایِ ناسازگار با آموزه های اسلامِ ناب است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرخنده سالروز ميلاد باسعادت و سراسر نور یگانه منجی عالم بشریت، بقیة الله الاعظم، حضرت حجة‌ بن‌ الحسن‌ العسكری (عج) را خدمت همراهان عزیز کانال جدال احسن تبريك و تهنيت عرض می کنیم سخنرانی استاد حسن عباسی در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ کانال استاد حسن عباسی اخبار راهبردی (استراتژیک ) جدالِ احسن ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 صحبت‌های استاد درباره حواشی خبر درخواست مهاجرت پسر قالیباف از کانادا ▫️ من بچه خودمو دفتر‌مون نمی‌برم که مبادا به‌خاطر نسبتش با من، بهش احترام بیشتری بذارن و براش توقع ایجاد بشه و‌ این زمینه فاسدشدن این بچه‌ست. ✅ مؤسسه مصاف ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ما ، درمجلس شورای اسلامی نیاز به نمایندگانِ مصلِحِ اجتماعیِ ولایتمدارِ پرکار،با نقشۀ الله و هندسۀ الهی داریم. نه،کسی که دوتابعیتی ، یافرزندانش درخواستِ اپلای کردن به کشور کانادا یا هر کشوری کرده باشد.‼️
✅رای من سودی ندارد تا نباشد رای تو.... ✅ما ، درمجلس شورای اسلامی نیاز به نمایندگانِ مصلِحِ اجتماعیِ ولایتمدارِ پرکار،با نقشۀ الله و هندسۀ الهی داریم. ⚠️مانع : 🔴🔥پورنو کراسی, با سازوکارهای علومِ ذاتاٌ مسمومِ غیرالهی و غیرتوحیدیِ مادی مبنایِ ناسازگار با آموزه های اسلامِ ناب است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 انتظار معقول 🔸 حضرت که ظهور می‌کند، بهترین ره آوردِ آن، مردم است؛ جامعه را عقل اداره می ‌کند... . ✅کانال رسمی جامعه بانوان راهبرد اندیش ( استراتژیست) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ انتظار فرج یعنی تمام زندگی انسان، ازجمله خواب، خوراک، صلح، جنگ و معیشت، مطابق با طرح هدایت و هدف امّت‌سازی امام زمان(عج) باشد و مقابل انتظار این است که انسان از طرح امام بیرون برود و دنبال کار خودش باشد. ✅ما ، درمجلس شورای اسلامی نیاز به نمایندگانِ مصلِحِ اجتماعیِ ولایتمدارِ پرکار،با نقشۀ الله و هندسۀ الهی داریم. ⚠️مانع : 🔴🔥پورنو کراسی, با سازوکارهای علومِ ذاتاٌ مسمومِ غیرالهی و غیرتوحیدیِ مادی مبنایِ ناسازگار با آموزه های اسلامِ ناب است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مقایسه انتخاب مجلس ایران با انتخابات مجلس آمریکا آیا در آمریکا هم شورای نگهبان وجود داره❓ آیا میدونستید در آمریکا هم رد و تأیید صلاحیت وجود داره⁉️ ✅کانال رسمی جامعه بانوان راهبرد اندیش ( استراتژیست) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🖊چرایی دستور پوشش در اسلام برای بانوان! ⚠️ 🔹 در نگاه مدرن شیوه‌ی پوشش بانوان متاثر از فلسفه‌ی اباحي‌گری است و از منظر مباحث روان‌شناسی تنها هنگامی بدان اشکال وارد است که فرد به منظور کسب توجه دیگران دچار نوعی افراط می‌گردد؛ لذا آن را نوعی اختلال و عدم اعتماد به نفس وی تلقی می‌نماید. این نگاه بیشتر از حیث فردی به مساله می‌پردازد و تاثیر سبک پوشش زنان بر تنظیم مناسبات میان زن و مرد و آثار اجتماعی ناشی از آن در این نگاه نادیده انگاشته می‌گردد. بر خلاف این تلقی، دیدگاه و احکام اسلام برای بانوان مطابق با فطرتی است که بر اساس آن خلق شده‌اند و به همین سبب برای آن حدودی را مترتب می‌داند. 🔹استاد مطهری در این خصوص می‌فرمایند: "علت اینکه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان یافته است این است که میل به خودنمایی و خودآرایی مخصوص زنان است. 🔹از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شکار است و زن شکارچی، همچنان‌که از نظر تصاحب جسم و تن، زن شکار است و مرد شکارچی. میل زن به خودآرایی از این نوع حس شکارچی‌گری او ناشی می‌‏شود. در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که مردان لباسهای بدن نما و آرایشهای تحریک کننده به کار برند. این زن است که به حکم طبیعت خاص خود می‏خواهد دلبری کند و مرد را دلباخته و در دام علاقه به خود اسیر سازد. لهذا انحراف تبرّج و برهنگی از انحراف‌های مخصوص زنان است و دستور پوشش هم برای آنان مقرر گردیده است"(1). 📗(1)استاد مطهری، مسئله حجاب، ص۸۰ ✍️نگاشت وقایع | زهرا ملکی ✅کانال رسمی جامعه بانوان راهبرد اندیش ( استراتژیست) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
28.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶چرا انتخابات مجلس و خبرگان انقدر مهم است؟ مردم مطالبه کنند با بصیرت مطالبه..... بصیرتِ مردم را افزایش دهند.... ✅ شیخ_قمی / محسن مجتهد زاده ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅رای من سودی ندارد تا نباشد رای تو.... ✅ما ، درمجلس شورای اسلامی نیاز به نمایندگانِ مصلِحِ اجتماعیِ ولایتمدارِ پرکار،با نقشۀ الله و هندسۀ الهی داریم. ⚠️مانع : 🔴🔥پورنو کراسی, با سازوکارهای علومِ ذاتاٌ مسمومِ غیرالهی و غیرتوحیدیِ مادی مبنایِ ناسازگار با آموزه های اسلامِ ناب است.
چرا در انتخابات شرکت می کنیم سپاه بوشهر 6 اسفند 1402 .mp3
50.63M
🎙چرا در انتخابات شرکت می کنیم؟ و پاسخ به شبهات به همت معاونت سیاسی سپاه بوشهر 6 اسفند 1402 ✅ شیخ_قمی / محسن مجتهد زاده ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅رای من سودی ندارد تا نباشد رای تو.... ✅ما ، درمجلس شورای اسلامی نیاز به نمایندگانِ مصلِحِ اجتماعیِ ولایتمدارِ پرکار،با نقشۀ الله و هندسۀ الهی داریم. ⚠️مانع : 🔴🔥پورنو کراسی, با سازوکارهای علومِ ذاتاٌ مسمومِ غیرالهی و غیرتوحیدیِ مادی مبنایِ ناسازگار با آموزه های اسلامِ ناب است.
گفتگو با دکتر رسول بخشی / اقتصاددان / دانشیار و مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان / اقتصاددانان یهودی رباخوار اصطلاحی منفور در قرون وسطی در قرون وسطی و قبل از آن یکی از منفورترین اصطلاحاتی که به افراد اطلاق می‌شود اصطلاح رباخوار بود. رباخواری عمل بسیار مورد نکوهشی بود. در آیین مسیح رباخواری حرام است. در دوران قرون وسطی حاکم بلامنازع جامعه، کلیسا بود و بر این اساس آموزه‌های اعتقادی کلیسا در جامعه تبلیغ می‌شد و عمل به آن‌ها الزامی بود. یکی از احکام مورد توجه کلیسا حرام بودن ربا بود. هر کسی که در آن زمان رباخواری می‌کرد کلیسا آن را خلع ید از اموال و تبعید می‌کرد. در آن زمان غالب افرادی که رباخواری می‌کردند یهودیان بودند. در آیین یهود گرفتن ربا از بیگانه (غیر یهود) جایز است. زمانی که مسیحی‌ها قاطبه جمعیت را تشکیل می‌دادند؛ به فکر افتادند که چگونه با رباخواری یهودی‌ها مقابله کنند. فعالیت‌های کلیسا بر علیه رباخواری تا جایی پیش رفت که در جامعه کمتر کسی از این اصطلاح استفاده می‌نمود. به‌جای ربا (usury) اصطلاح دیگری مورد استفاده قرار گرفت. و آن هم اصطلاح «interest» به معنای بهره بود. که جای ربا را گرفت. «Interest» در اصل لغت ،به معنی علاقه، جذابیّت و مفیدیّت است. همین وضعیت را امروزه به‌گونه‌ای در ایران مشاهده می‌کنیم که مانند غرب که اصطلاح ربا را به بهره تبدیل کردند، در ایران هم اصطلاح بهره به سود، سود مشارکت، سود علی الحساب و چیزهایی شبیه این تبدیل شده است. ادامه،لطفاً،پیام بعدی👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡️ نقش سلسلهٔ اقتصاددانان یهودی در نهادینه‌کردنِ بهره در اقتصاد (قسمت اول) 💥 دکتر رسول بخشی / اقتصاددان / منتقد نظام بانکی / دانشیار و مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان / سرپرست دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری توجیه ربا به اسم بهره ادامه،لطفاً،پیام بعدی👇
روشنگری اسلامی
✡️ نقش سلسلهٔ اقتصاددانان یهودی در نهادینه‌کردنِ بهره در اقتصاد (قسمت اول) 💥 دکتر رسول بخشی / اقتصا
🔥توجیه ربا به اسم بهره‼️ چهره‌های قابل توجهی از اقتصاددانان یهودی علیرغم اختلاف‌نظرهایی با هم دارند، امّا در مسئله ربا و بهره با هم اتحاد و وحدت نظر دارند. یک سلسله استاد و شاگردی میان این اقتصاددانان وجود دارد. به‌نظر می‌رسد اولین کسی که به‌صورت علمی‌تر درباره توجیه ربا در اقتصاد صحبت کرد، آقای «بوم باورک» (اویْگِن بوم فن باوِرْک = Eugen von Böhm-Bawerk) بوده. باورک در حدود سال‌های ۱۸۸۹ و ۱۹۹۱ مباحثی دارد تحت عنوان ریشه‌های بهره (The origins of interest). در این مباحث باورک توضیح می‌دهد که خداوند بهره را در طبیعت قرار داده یا به‌عبارت دیگر بهره ریشه‌هایی دارد که خداوند در طبیعت و در وجود آدمی که خلق کرده و قرار داده. باورک بیان می‌کند بهره به‌طور کلی از ربا متفاوت است. باورک سه ریشه برای بهره متصور است و آن‌ها را معرفی می‌کند: ریشه اوّل بهره از نظر بوم باورک «مطلوبیت نهایی کاهنده» است. یعنی برای مثال زمانی که ما سیب می‌خوریم، مطلوبیتی که از سیب اول می‌گیریم بیشتر از سیب دوّم و سیب دوّم بیشتر از سیب سوّم است. مطلوبیت نهایی کاهنده منجر به تولید بهره می‌شود. بوم باورک این اندیشه را از «کارل منگر» (Carl Menger) گرفته است که نوعی رابطه‌ی استاد و شاگردی بین آن‌ها وجود دارد. ریشه دوّم بهره از نظر بوم باورک «ترجیح زمانی» است. یعنی آدمی حال را بر آینده ترجیح می‌دهد. کوچک دیدن آینده نسب به حال باعث تولید بهره می‌شود. ریشه سوّم بهره از نظر بوم باورک «مولدیّت» است. از نظر بوم باورک طبیعت ذاتاً مولّد است. یعنی ذاتاً بهره تولید می‌کند. آقای بوم باورک مفصل در مورد این سه ریشه صحبت کرده و استدلال می‌کند که این سه ریشه وجود دارد. ادامه،لطفاً،پیام بعدی👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡️ نقش سلسلهٔ اقتصاددانان یهودی در نهادینه‌کردنِ بهره در اقتصاد (قسمت دوم) 💥 دکتر رسول بخشی / اقتصاددان / منتقد نظام بانکی / دانشیار و مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان / سرپرست دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری ادامه،لطفاً،پیام بعدی👇
روشنگری اسلامی
✡️ نقش سلسلهٔ اقتصاددانان یهودی در نهادینه‌کردنِ بهره در اقتصاد (قسمت دوم) 💥 دکتر رسول بخشی / اقتصا
⭕️نظریه کارآفرینی و خلق نقدینگی از هیچ‼️ بعد از بوم باورک شخصی است به نام «یوزف شومپیتر» (Joseph Schumpeter). آقای شومپیتر یک بانکدار است و نظریه‌ای دارد تحت عنوان نظریه کارآفرینی (Entrepreneurship) از تظر آقای شومپیتر، فرآیند توسعه یک فرایند تخریب خلاقانه است. یعنی تخریب خلاقانه وضع موجود به یک وضع بهتر. این را چه کسی انجام می‌دهد؟ کارآفرین. کارآفرین کسی است که ایده‌ی تخریب خلاق داره. کارآفرین کسی است که ایده دارد، منتها پول انجام آن را ندارد. حالا پول انجام ایده‌ی کارآفرین از کجا می‌آید؟ بر مبنای نظر شومپیتر بایستی به کارآفرین وام داد. آیا بایستی پول‌های موجود در جامعه را به کارآفرین وام بدهیم؟ یعنی شبکه بانکی این‌جا نقش واسطه را دارد؟ آیا شبکه بانکی پول سپرده‌گذاران را به کارآفرینان وام می‌دهد؟ شومپیتر معتقد است خیر!! شومپیتر می‌گوید باید به کارآفرینان وام دهیم و این وام از هیچ خلق شود از باد هوا. (ex nihilo) (out of nothing) (Out of thin air) شومپیتر می‌گوید «پولِ موجود» برای نگهداشت سطح فعالیت‌های موجود باید گردش داشته باشد و هزینه شود. او معتقد است اگر بخواهیم پول موجود را برای فعالیت‌های جدید هزینه کنیم؛ فعالیّت‌های موجود افت خواهد کرد. از آن‌جایی که کارآفرین برای ایده‌ی خود نیازمند معادلات و مبادلات جدید است باید پول جدید ایجاد شود. البته این نظر صحیح نیست. نظریه‌ی شومپیتر دچار نوعی تناقض است. شومپیتر می‌گوید توسعه یعنی فرآیند تخریب خلّاق، یعنی وضع موجود به هم بخورد و وضع جدیدی اتفاق بیفتد. پس بر این اساس، معاملات و خرید و فروش‌های موجود بایستی کمتر شده و به فعالیت جدید اختصاص پیدا کند. یعنی گردش پول موجود بایستی به مرور متوقف شود و به سمت گردش در وضعیت مطلوب رود. بنابراین لزومی ندارد که پول از هیچ خلق کنیم و به کارآفرین دهیم. چرا که وقتی وضع موجود را به هم می‌زنیم باید پولی را هم که این وضع موجود را می‌گرداند به وضعیت جدید منتقل کنیم. پس چرا شومپیتر معتقد است باید پول از هیچ خلق شود؟ آقای شومپیتر یک بانکدار بوده و به کرات متوجه شده اگر بخواهیم در سطح اقتصاد کلان بهره بگیریم باید پول را رشد دهیم. یعنی باید بانک از هیچ پول و بهره پول را خلق کند، به کارآفرین بدهد، و کارآفرین این پول را جمع کرده و به بانک پس دهد. برای این‌که کارآفرین بتواند پولی را که از بانک گرفته با بهره پس دهد این وام بایستی از هیچ خلق شود. اگر بانک این نقدینگی را خلق نکند و صرفاً واسطه‌ی مبادله‌ی پول باشد، در سطح اقتصاد کلان نمی‌توان بهره گرفت. پس شومپیتر که شاگرد بوم باورک است نظریه‌ی کارآفرینی با خلق پول از هیچ را ارائه داده است. شومپیتر شاگرادانی دارد. یکی از شاگردان معروف اون «لودویگ فون میزس» (Ludwig von Mises) یهودی است. فون میزس کتابی دارد تحت عنوان «رفتار انسان» (Human action) در بخش‌هایی از این کتاب به‌طور مفصل درباره «ترجیح زمانی» و قطعی بودن وجود آن بحث کرده است. میزس از این جهت این بحث را مطرح کرده که ترجیح زمانی که به‌عنوان ریشه دوّم بهره به‌وسیله بوم باورک مطرح شده بود توسط برخی اقتصاددانان مسیحی مورد نقد وارد شده بود. یکی از این اقتصاددانان مسیحی فرانک رمزی بود که ترجیح زمانی را قبول نداشت. رمزی معتقد بود ترجیح زمانی از جنبه اخلاقی، غیر قابل دفاع است. در واقع فون میزس در مباحث خود تلاش کرده بود تا نظریات بوم باورک که استاد استاد خودش بوده را به‌نحوی در مقابل انتقادات مطرح شده موجّه نشان دهد. ادامه،لطفاً،پیام بعدی👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡️ نقش سلسلهٔ اقتصاددانان یهودی در نهادینه‌کردنِ بهره در اقتصاد (قسمت سوم) 💥 دکتر رسول بخشی / اقتصاددان / منتقد نظام بانکی / دانشیار و مدیر گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان / سرپرست دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری ادامه،لطفاً،پیام بعدی👇