پیوستهای کانال مربی محور در #ایتا:
با توجه به عدم امکان جستجو در ایتا و به منظور دسترسی سریع و آسان مخاطبین محترم، پیوست های کانال با موضوعات #سرود و #جزوات راه اندازی شد.
پیوست اول کانال:
🎼کانال تخصصی #ســـــرود
http://eitaa.com/joinchat/3328049163C7a1c2d0799
پیوست دوم کانال:
📚کتاب مربی(کتب و جزوات ویژه فعالان فرهنگی و تربیتی)
http://eitaa.com/joinchat/198049794C750f089038
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟
بخش دهم(از۱۳)
➕شناخت اقشار مختلف جامعه
گروه هدف ما در کار فرهنگی، بیشتر جوانان هستند.
برای شناخت آنها باید اقشار جامعه را شناخت.
اقشار مختلف جامعه عبارتاند از:
۱ .قشر سفید:
افراد بی عیبی که در جامعه به دور
از هرگونه نقص هستند.
۲ .قشر سیاه:
مجرمان جامعه و افراطیها. این قشر حدود ۲درصد جمعیت جامعه را به خود اختصاص میدهد. نمیتوانیم با روشهای فرهنگی اقشار سیاه را هدایت کنیم، بلکه روش برخورد با آنها روشی انتظامی و قضائی است.
۳ .قشر خاکستری:
قشری که مخاطبان ما در کار فرهنگی، هستند.
جالب است بدانید بسیاری از متولیان فرهنگ آنقدر وقت خود را برای قشر سیاه میگذارند که عموم افراد مجموعه را از یاد میبرند. درحالی که باید بیشتر وقت خود را در مجموعه صرف ۹۸ درصد دیگر کنیم و برای آنها برنامه ریزی کنیم. صحبت ما درباره ی عموم جامعه است؛ یعنی افرادی که گاهی اوقات نمازشان را نمیخوانند، چون نسبت به آن جهل دارند؛ بدحجاب هستند، چون نمیدانند و...
بحث ما درباره ی افرادی است که
شبهای قدر و دهه ی محرم به مجموعه می آیند.
اینها اقشار خاکستری جامعه هستند. پس گروه متوسط جامعه گروه هدف ماست.
〰〰〰〰〰〰〰〰
::قسمتهای قبلی این مبحث::
بخش اول:
eitaa.com/morabi_masjed/71
بخش دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/162
بخش سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/291
بخش چهارم:
eitaa.com/morabi_masjed/454
بخش پنجم:
eitaa.com/morabi_masjed/585
بخش ششم:
eitaa.com/morabi_masjed/779
بخش هفتم:
eitaa.com/morabi_masjed/967
بخش هشتم:
eitaa.com/morabi_masjed/1128
بخش نهم:
eitaa.com/morabi_masjed/1230
#کار_فرهنگی_مطلوب
#فرهنگی
مربـــی محـــور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
کار فرهنگی باید از دل مردم همان منطقه و محله بجوشد...
#کار_فرهنگی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیتی دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
تعریف فرهنگ و کار فرهنگی
💠کار فرهنگی، آن چیزی نیست که لباس فرهنگی دارد. #لباس_فرهنگی، یعنی کاغذ و قلم و امثال اینها. این، فرهنگ می شود؛ اما #کار_فرهنگی نیست.
💠کار فرهنگی، یعنی #روح فرهنگی در آن باشد، یک #حرکت فرهنگی باشد، #رشد بدهد و فعل و انفعال را در ذهن و مغز و جان و عواطف انسان به وجود آورد.
اگر شما #مدرسه درست کردید، ولی این مدرسه در #روح_کودکی که #هدف و آماج کار تبلیغی شماست، اثر مثبت نگذاشت، این کار چیست؟
می توانید ادعا کنید که #کار_فرهنگی است؟ نه، این، ضد کار فرهنگی است."
امام خامنه ای
دیدار با مسئولان بنیاد شهید
۱۳۶۹/۱۰/۲۲
#فرمانده
#کار_فرهنگی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کار فرهنگی ذوق می خواهد...
حجت الاسلام #انجوی_نژاد
#کار_فرهنگی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
حل بسیاری از مشکلات با تربیت تشکیلاتی
تشکیلاتی شدن ظرفیت میخواهد و ظرفیت انسان را نیز افزایش میدهد.
در اخلاق تشکیلاتی، نکاتی را باید رعایت کرد که اگر رعایت کنید، تشکیلات رشد میکند، خود فرد رشد میکند و برکت به تشکیلات میآید.
اگر بی اخلاقی شود، در تشکیلات، برکت هم میرود. اگر اخلاقی تشکیلاتی را رعایت کنید، تشکیلات قوی خواهد شد و افراد بیشتری جذب میشوند. اگر در کشور نیز تشکیلات شکل بگیرد، دیگر اخبار مثلا مجلس و ... اهمیتش کاهش مییابد و همه چیز حول محور کنگرهها و تشکیلات میچرخد.
ولیِ خدا از انسانهای با ظرفیت میتواند استفاده کند. آدمهای باظرفیت در تشکیلات ساخته میشوند؛ وگرنه مالک اشتر هم که باشی ممکن است اشتباهات فاحش از شما سر بزند.
مدیران قوی کسانی هستند که قبلا تشکیلاتی بودند. آنهایی که تشکیلاتی نبودند دچار آسیب شدند و نمیتوانند از همه ظرفیتها استفاده کنند و قدرت متقاعدکنندگیشان پایین است. قدرت بهرهبرداری از مشورت را ندارند و تحلیلشان از مسائل ضعیف است.
اما مدیران تشکیلاتی، آدمهای قوی دور و بر خود میگذراند و کار را محکم جلو میبرند. ما خیلی از فقدان این موضوع صدمه میخوریم.
اگر تشکیلات انقدر میتواند قدرت بدهد و برای جامعه فایده داشته باشد، باید ببینیم که چه اخلاقیاتی برای بقای تمایلات لازم است در درون آن وجود داشته باشد.
دلیل عدم استقبال عمومی از تشکیلات در میان جامعه، رعایت نشدن اخلاق در تشکیلات است.
@morabi_masjed
اگر کسی حرفی میزند، قسمت درست حرفش را تائید کنید و هدف حرفش که درست است را به عنوان یک نکته مثبت مطرح و تعریف کنید. از خود ظرفیت نشان دهید. بعد به نقطه ضعفش بپردازید؛ البته نیت خوانی نکنید ولی برایش تبیین کنید. هرچند حواستان باشد که او را متهم نکنید. باید با حسنظن با مومنین برخورد کنید و بهترین جایش هم همین جاست.
باید بتوانید برای افراد گروه و تشکیلات خود دلایل خوبی بیاورید. درست است که هدف و نیت شما خیر است، اما صبر، دقت و مهارت میخواهد. این اخلاق است. بداخلاقی است که حرف زور بخواهی بزنی و مردم بپذیرند.
سعی کن حتیالمقدور رئیس نشوی. اگر در هر تشکیلاتی قویترین آدمها به دنبال رئیس کردن بقیه باشند، آن تشکیلات به اعلی میرسد؛ اما اگر کار خود را راحت کنند و رئیس شوند و بقیه قویها را بیرون بریزند و یک سری ضعیف دور و بر خودشان جمع کنند، این میشود باند! رئیس نشو، رئیس بساز، این از مفهوم شایستهسالاری بسیاری قویتر است.
جنگ مگر چگونه پیش میرفت؟ فرماندهان دفاع مقدس میدیدند که نیروهای زیر دستان از خودشان برتر هستند و به آنها پیشنهاد پستهای بالاتر و فرماندهی میدادند، اما آنها قبول نمیکردند و میگفتند که ما همانجا و با همین شرایط بهتر میتوانیم کار کنیم.
یکی دیگر از نکاتی که باید در اخلاق تشکیلاتی رعایت کنید، این است که عیب برادرت را به خودت نسبت بده و حسن خود را به وی نسبت بده.
استاد #پناهیان
#تشکیلات
#اخلاق_تشکیلاتی
#تربیت
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6019354136577835234.pdf
1.96M
📗کتاب "امام صادق(ع)؛ مرد تشکیلات"
🔸گفتارهایی از استاد موسوی پیرامون سیره مبارزاتی و تشکیلاتی امام صادق(ع)
#تشکیلات
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
معرفی کتاب
روشهای هم افزایی تشکلها
مولف : صابر اکبری جدی
ناشر کتاب : قدس رضوی
از نکات مهم و ضروری در مجموعه های فرهنگی توجه به موضوع ارتباطات و روش های هم افزایی تشکل ها است.
از آن جا که هم افزایی عاملی بسیار مؤثر در ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های فرهنگی تلقی می شود، هر مجموعه ی فرهنگی باید به این مبحث به صورت جدی توجه کند.
هدف اصلی مباحث مربوط به ارتباطات و روش های هم افزایی تشکل ها، تحقق آرمان تمدن ایرانی اسلامی و پیروز شدن در عرصه ی رقابت های فرهنگی و همچنین کاهش آسیب های جدایی و بریدگی تشکل ها از یکدیگر است.
این نوشتار در نظر دارد با معرفی اشکال ارتباط در تشکل ها و مدل های پیشنهادی برای ایجاد شبکه های ارتباطی گامی مفید بردارد...
#معرفی_کتاب
#روشهای_هم_افرایی_تشکلها
#تشکیلاتی
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
طرح معراج(morabi_masjed@).docx
78.2K
طرح معراج
ایده ای برای آموزش صحیح نماز به نوجوانان
#طرح_معراج
#ایده
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
برنامه انتشار مطالب کانال مربی محور:
#شنبه های تربیتی
#دوشنبه های فرهنگی
#چهارشنبه های تشکیلاتی
#پنجشنبه ها با ایده ها و تجربیات
#جمعه ها با درسنامه و محتوای ویژه حلقه ها و جلسات تربیتی
پیوستهای کانال مربی محور در #ایتا:
با توجه به عدم امکان جستجو در ایتا و به منظور دسترسی سریع و آسان مخاطبین محترم، پیوست های کانال با موضوعات #سرود و #جزوات راه اندازی شد.
پیوست اول کانال:
🎼کانال تخصصی #ســـــرود
http://eitaa.com/joinchat/3328049163C7a1c2d0799
پیوست دوم کانال:
📚کتاب مربی(کتب و جزوات ویژه فعالان فرهنگی و تربیتی)
http://eitaa.com/joinchat/198049794C750f089038
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671299.pdf
599.8K
درسنامه هشتم: برترین بانو
حضرت زهرا(س)
سطح۱(۹تا۱۱سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671338.pdf
725.9K
درسنامه هشتم: کلید
ولایت در قرآن
سطح۲(۱۲تا۱۵سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671349.pdf
605.8K
درسنامه هشتم: عصمت
عصمت و مصادیق آن
سطح۳(۱۶تا۱۸ سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
"متربی" کیست؟
واژه ی #متربی دارای تاریخچه ی طولانی در نظریات تربیتی نیست و بیشتر با واژه ی "شاگرد" مورد استفاده قرار گرفته است.
در روند تربیت یک تربیت کننده داریم که به قصد رشد و تغییر در فرد یا افراد کوشش هایی را انجام می دهد.
این فرد با توجه به واژه ی تربیت، مربی نامیده می شود و فرد یا افراد زیر دست یا تحت تربیت،متربی یا متربیان نامیده می شوند.
بنابراین باید متربی را هر فردی بدانیم که با #قصد و #منظور و برای رسیدن به اهداف ، تغییر ،تحول و #تکامل مورد توجه قرار می گیرد.
اینکه چه کس یا کسان قصد این اهداف را دارند در این بحث مهم نیست اما باید این را تاکید کنیم که متربی تنها یک طرف این کوشش است که ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشد.
جنس یا سن او تنها نشان دهنده ی میزان این تغییرات است و تاثیری در نیازمندی به تربیت ندارد. همه به تربیت یا رشد نیازمندند اما ممکن است بعضی به زمان های بیشتری اجتیاج داشته باشند.
🌱متربی باید با برنامه شامل روند مستمری گردد.
شاید لازم باشد که این نکته مورد تایید قرار گیرد که بهترین نوع تربیت را باید در میان افرادی دید که از این واژه برداشت مناسبی دارند و گاه خانواده ها نیز از آن غافلند و ممکن است آن را با ادب که نوعی قانون آموزی است یکی بدانند.
🌱متربی با برنامه مورد تغییر قرار می گیرد.
او ابتدا با توانایی هایی که دارد مورد توجه بوده و سپس با تلاش و کوشش که ممکن است در دوران های مختلف برای همان فرد متفاوت باشد، به تغییرات مورد نظر دست می یابد.
این تغییرات در واقع نوعی ابتدای کار محسوب می شوند. تغییراتی که باید زمینه ی رشد انسانی را مهیا سازد.
متربی فردی است که می تواند رشد یابد به قله های تعالی برسد و خود را از آن چیزی که هست به آن چیزی که می تواند باشد، برساند. بنابراین دارای اهدافی است که همه جنبه ی انسانی دارند.
تحصیلش باید نشان دهنده ی کوشش های انسانی او باشد و همین طور نتیجه ی علم آموزیش در خدمت آدمی و آدمیزاده ها گردد.
متربی شخصی است که قادر به رشد می باشد و مربی می کوشد تا او را به آن هدف برساند. بنابراین تعریف شاگرد هم می تواند متربی تلقی گردد اگر هدف از آموزش های او رسیدن به تغییراتی در جهت رشد و تعالی باشد.
اگر صرفا انتقال معلومات باشد تنها ذکر "شاگرد "بودن کافی است.
#تربیت
#متربی
#شاگرد
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
آموزش تربیتی
همه می گویند ماهی گیری بهتر از ماهی دادن است ولی کمتر عمل می شود.
در #تربیت باید #انگیزه داد و بعد مسیر داد.
وقتی هم نیاز به آموزش بود باید مبنا داد اصل داد نه این که مخاطب را با انبوه اطلاعات مواجه کرد. آسیب دوره های شهیدمطهری این است که اندیشه های ایشان می تواند در چند اصل بیان شود ولی این طور آموزش داده نمی شود سعی داریم همه چیز را به مخاطب بگوییم.
#تربیت
مربےمحور؛نونگاهے اصیل بہ فرهنگ و تربیت دینے
@morabi_masjed