#حکم_شرعی
موضوع: ملاک در تشخیص موسیقی مطرب
سوال:
الف) منظور از موسیقی مطرب و لهوی چیست؟ ب) چگونه می توان موسیقی مطرب و لهوی را از غیر آن تشخیص داد؟
جواب:
آیت الله خامنه ای :الف) موسيقي مطرب و لهوي آن است كه به سبب ويژگي هايي كه دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقي دور نموده و به سمت بي بندوباري وگناه سوق دهد ب) مرجع تشخيص موضوع، عرف است.
آیت الله سیستانی: الف وب) بسمه تعالي. موسيقياي لهوي است كه كيفيت نواختن آن مناسب با مجالس لهو و عياشي باشد و تشخيص آن به دست مكلّف است.
آیت الله مکارم شیرازی: الف) موسيقی که مناسب مجالس لهوو فساد است و در کنار آن غالباً هرزگی های دیگر وجود دارد. ب) اين كار با مراجعه به عرف متدين آشناي به موسيقي امكان پذير است.
پی نوشت:
سایت جامعه الزهرا سلام الله علیها(http://www.pasokhbesoalat.ir/)
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
#حکم_شرعی
موضوع:احکام صلوات
مساله ١١٢٤-هر وقت انسان اسم مبارك حضرت رسول الله صلی الله عليه و آله و سلم مانند محمد و احمد يا لقب و كنيه آن جناب را مثل مصطفی و ابوالقاسم بگويد يا بشنود اگر چه در نماز باشد، مستحب است صلوات بفرستد.
مساله١١٢٥- موقع نوشتن اسم مبارك حضرت رسول الله صلی الله عليه و آله و سلم مستحب است صلوات را هم بنويسد. و نيز بهتر است هر وقت آن حضرت را ياد می كند صلوات بفرستد.
پی نوشت : رساله مراجع معظم مسائل 1124و1125
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
سب و لعن و وحدت اسلامی.pdf
300.6K
#هفته_وحدت
#وحدت_در_قرآن
#سب_لعن
#پست_پیشگام
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
#تنظیم_جواد_حیدری
@javadheidari110
عذاب استیصال.pdf
252.2K
#پست_پیشگام
#استاد_جواد_حیدری
#گروه_فرهنگی_تبلیغی_پاسخگو
#عذاب_استیصال
چرا در دوره ی کنونی اثری از عذاب های امت های پیشین نیست؟!
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
1_112414692.pdf
100.2K
#پست_پیشگام
#تفاوت_رزق_و_درآمد
#کارشناس_اخلاق_مرکز_ملی_پاسخگویی
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
نقش والدین در آسیب پذیری فرزندان.pdf
88.8K
#پست_پیشگام
#نقش_والدین_در_آسیب_پذیری_اجتماعی_فرزندان
#کارشناس_اخلاق_مرکز_ملی_پاسخگویی
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از صاحب نیوز
🔴 آغازهای زیبا، پایان های وحشتناک / انسان ها در ارتباط با یکدیگر چه خطاهایی مرتکب می شوند؟
✅دو دوست، دو همسایه، دو همکار تا وقتی که در میدان یکدیگر بازی میکنند همبازی اند، اما کافیست پایشان را از دایره ی این میدان کمی آن طرفتر بگذارند، ناگهان تبدیل به دشمنی می شوند که تشنه به خونشان می شویم. ما آدم ها حافظه تاریخی مان در عواطف دوستانه بسیار ضعیف است. محبتهای بذل شده در زمان صلح را فراموش می کنیم و تنها به بذر کینه های پاشیده شده در زمان جنگ میاندیشیم. ما آدمها پایان قشنگی از یکدیگر نمی سازیم
🖊 به قلم زهرا ابراهیمی
📝 ادامه یادداشت در لینک زیر🔻
↪ snai.ir/978117
🆔 @sahebnews_ir
💠پرسش:
چرا برای دعا کردن ، دستان خود را به سوی آسمان بلند می کنیم؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
این سوال توسط بعضی افراد ، از حضرات آل الله علیهم صلوات الله، پرسیده شده است ، وجودمان را نورانی می کنیم به نور معارف اهل بیت علیهم السلام :
الف ) : هشام بن حکم مى گوید:«زندیقى خدمت امام صادق علیه السلام آمد و از آیه «الرّحمنُ عَلَى الْعَرشِ اسْتَوى»سؤال کرد.امام علیه السلام ضمن توضیحى فرمود: خداوند متعال، نیاز به هیچ مکانى و هیچ مخلوقى ندارد، بلکه تمام موجودات محتاج او هستند.
سؤال کننده عرض کرد: پس تفاوتى ندارد که به هنگام دعا دست به سوى آسمان بلند کنید یا به سوى زمین پائین آورید؟!
امام علیه السلام فرمود: این موضوع، در علم و احاطه و قدرت خدا یکسان است وهیچ تفاوتى نمى کند ولى خداوند متعال دوستان و بندگانش را دستور داده که دست هاى خود را به سوى آسمان، به طرف عرش بردارند، چرا که معدن رزق آنجا است(لِأَنَّهُ جَعَلَهُ مَعْدِنَ الرِّزْق) ما آنچه را قرآن و اخبار رسول خدا صلى الله علیه و آله اثبات کرده است، تثبیت مىکنیم، آنجا که فرمود: دستهاى خود را به سوى خداوند متعال بردارید، و این سخنى است که تمام امّت بر آن اتفاق نظر دارند .(1)
ب ) : امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید:« هنگامیکه یکى از شما نماز را پایان مىدهد دست بهسوی آسمان بردارد و مشغول دعا شود.مردى عرض کرد: اى امیر مؤمنان! مگر خداوند همهجا نیست؟فرمود: آرى همهجا هست.عرض کرد: پس چرا بندگان دست به آسمان برمىدارند؟فرمود: آیا در قرآن نخواندهای:«وَفى السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوْعَدُوْنَ » ، «در آسمان رزق شما است و آنچه به شما وعده داده مىشود».پس از کجا انسان روزى را بطلبد جز از محلش، محل رزق و وعده الهى آسمان است.) مَوْضِعُ الرِّزْقِ وَ مَا وَعَدَ اللَّهُ السَّمَاء( (2)
پینوشت ها:
1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج3، ص: 330
2. علل الشرائع، ج2، ص: 344
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
#حکم_شرعی
🔻اعمال روز ۱۷ ربیعالاول:
🔹غسل؛
🔹روزۀ این روز که برای ثوابش، معادل روزۀ یک سال گفته شده است؛
🔹خواندن زیارت پیامبر«صلیاللهعلیهوآله»؛ چه آنهایی که از نزدیک موفق به زیارت میشوند و چه آنهایی که دورند و با خواندن زیارت بعید پیامبر«صلیاللهعلیهوآله» در مفاتیح کسب فیض میکنند.
🔹تعظیم این روز؛ این روز، روز بسیار باعظمتی است. روزی است که خدای متعال بعد از قرنهایی که جهان را آفریده بود، به هدف خلقت جهان اجازه داد پا به عرصۀ جهان بگذارند؛ بنابراین شایسته است افراد به یکدیگر تبریک بگویند، به یکدیگر خیرات و هدایای زیادی بدهند، دل یکدیگر را شاد بکنند، صدقه بدهند، دل مؤمنین و مؤمنات را به هر نحوی که میدانند، شاد بکنند.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
#پست_پیشگام
#راهکارهای_اخلاقی_تحقق_وحدت
✴️ پرسش
راهکارهای قرآنی و اخلاقی تحقق وحدت در جامعه چیست؟
🍁🍁🍁
✅ پاسخ
گذشته از اینکه تعریف وحدت چیست،ضرورت آنچه میزان است و موضوعات نظری دیگر،شاید لازم باشد به یک سؤال کاربردی و از دیدگاهی خاص پاسخ دهیم که راهکارهای ایجاد و تحقق این وحدت،که همه معترف به ایجاد آن در جامعه و جوامع اسلامی هستند، چیست؟البته این مسئله را میتوان با توجه به دیدگاههای مختلفی بررسی کرد لکن بنا داریم در این نوشتار از آیات قرآنی که رویکردی اخلاقی دارند استفاده کنیم و در ادامه به برخی از این موارد اشاره میکنیم:
1. حسن خلق و تحمل بالای مسئولین؛ اولین منادی وحدت در اسلام، شخص پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله هستند. ایشان با سازوکارها و روشهای گوناگونی سعی در تحقق این مهم داشتند که مهمترین آن، حسن معاشرت و نرمخویی با مردم بهعنوان رهبر جامعه اسلامی بود. لهذاست که قرآن یکی از رموز وحدتآفرینی را اینگونه بیان میکند:«لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ؛اگر خشن و سنگدل بودی،[مردم] از اطراف تو، پراکنده میشدند.» (1)
2. مدارا و سعهصدر در بین نخبگان؛ وجود اختلافنظر در بین خواص هر اجتماعی طبیعی است و اگر نخبگان آن جامعه بخواهند از آن اختلافنظرها در جهت ترقی و رشد استفاده کنند و با وحدت جلو بروند باید بین آنها تحمل نظر مخالف و مدارا وجود داشته باشد. پیامبر اکرم فرمودند:«پروردگارم، همانگونه كه مرا به انجام واجبات فرمان داده ، به مدارا كردن با مردم نيز فرمان داده است.» (2)
3. احترام به مقدسات و دوري از تهمت و افترا نسبت به يكديگر؛وقتی قرآن توهین به مقدسات کفار را برنمیتابد و میفرماید:«وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ؛ و معبودانی را که کافران بهجای خدا میپرستند، دشنام ندهید، که آنان هم از روی دشمنی و نادانی خدا را دشنام خواهند داد.» (3) چگونه است که یک عده مسلمان غافل با دشنام به مقدسات آن مسلمانی که عقایدش را قبول ندارند،انتظار دارند که از سوی او رفتاری مشابه سر نزند؟ اولین ثمره این فحش و فحشکاریها،انشقاق،دودستگی و درنهایت، تیغ به رویهم کشیدن خواهد بود.همان خواستهای که دشمن مشترک با کمترین هزینهای به آن میخواهد دست یابد.
4. دوري از تعصبات خشك ملي،قومي و نژادی؛ از بزرگترین مشکلاتي که پيامبران الهي با آن مواجه بودهاند، اين است که هرگاه امت خويش را به عبادت فرامیخواندند، سرکشان و ناصالحان قوم، تقليد از پدران و گذشتگان خويش را از پيروي پيامبران برتر دانسته و علناً به اين مطلب اقرار میکردند.«بَلْ قَالُوا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِمْ مُهْتَدُونَ؛ بلکه آنها میگویند:ما نیاکان خود را بر آئینی یافتیم، و ما نیز به پیروی آنان هدایت یافتهایم.» (4)
از منظر اخلاق اسلامی تعصبات مذهبي و قبیلهای يکي از موانع جدی درراه تحقق آرمان اسلامی و برقراری وفاق و انسجام بین مسلمانان است و همینطور مانع از فهم این حقيقت میگردد. يكي از راهكارهای پيامبر اعظم در جهت تحقق وحدت امت اسلامي نفي نژادپرستی ، قومگرایی و تبعیضهای ناروا بود؛ زيرا با ظهور اسلام در میان اعراب مسئلهی نژادپرستی و تفاخر به قبيله، فراوان وجود داشت. اسلام با تعصبات قومي و نژادی مبارزه كرد. پیامبر اعظم(ص) در جهت برقراري وحدت اسلامي، زيد بن حارثه را فرمانده سپاه اسلام،بلال حبشي را مؤذن ويژه قرارمي دهد و از سلمان فارسي ايراني تجليل میکند و به او مقام و منزلت والا میبخشد تا بهاینترتیب هم با تبعیضهای موجود به مبارزه برخيزد وهم بهتدریج ارزشهای الهي را ملاك منصبها و منزلتهای اجتماعي معرفي نمايد و بدینسان آن حضرت منادي برحق مساوات اسلامي وبنيان گذار وحدت امت اسلامي است.
نتیجه آنکه ایجاد و تقویت وحدت اسلامی بیش از هر چیز دیگری نیازمند وجود اخلاق اسلامی در بین تمام فرق و مذاهب اسلامی است و رعایت اخلاق اسلامی جهت گسترش وحدت، هم متوجه حاکمان جامعه اسلامی است هم نخبگان و هم توده مسلمین که برای هر یک، نمونههایی در بالا ذکر شد.
پینوشتها:
1. آلعمران؛159
2. الكافي،ج۲،ص17،حدیث4
3. انعام؛108
4. زخرف؛22
🍀
🍀🍀
🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
فلسفه ی تعدد زوجات پیامبر اکرم.pdf
127.4K
#پست_پیشگام
✍️ فلسفه ی تعدد زوجات رسول الله چه بود؟ حکمت؟ شهوت؟ سیاست؟
#جواد_حیدری
#گروه_فرهنگی_تبلیغی_پاسخگو
مرکز ملی پاسخگویی نمایندگی اصفهان
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر معظّم انقلاب:
یقیناً برخی مردم از این تصمیم نگران و ناراحت میشوند یا به ضرر آنهاست اما تخریب و آتش زدن کار مردم نیست، کار اشرار است.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
چند همسری.pdf
248.1K
#پست_پیشگام
#بررسی_فقهی_مساله_چند_همسری
حجت الاسلام صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🍀
🍀🍀
🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
💠 پرسش:
چگونه ویژگی رقت قلب را در وجود خویش افزایش دهیم؟
#اخلاق_رقت_قلب
✍️ پاسخ:
رقت قلب نقطه مقابل قساوت قلب است و نشان دهنده انعطاف و برانگیخته شدن درونی انسان می باشد و مهمترین نشانه آن اشک است.
متاسفانه بلایی که امروز بشریت به آن گرفتار است از دست دادن رقت قلب و خو گرفتن با قساوت قلب است.
با توجه به این که انسان دارای فطرتی پاک و خداییست به طور طبیعی از ویژگی رقت قلب بهرمند است اما در اثرانحراف از فطرت وگرفتار شدن در دایره منیت ها،کم کم و به مرور زمان رقت قلب را ازدست داده و قسی القلب می گردد.
مهمترین عامل درازدست دادن رقت قلب، غفلت است پس برای کسب آن، بایدهمواره به یاد خداوند باشیم.البته ذکر و یاد خداوند در هر سه مرتبه آن(لسانی، قلبی، عملی)
امام باقر (ع)ميفرمايند:
وَتَعَرَّضْ لِرِقَّةِ الْقَلْبِ بِكَثْرَةِ الذِّكْرِ فِي الْخَلَوَاتِ؛
«براي رقّت قلب، در خلوتها زياد ياد خدا كن.»(1)
غفلت از یاد خداوند انسان را به سمت ارتکاب گناه سوق می دهد تا جایی که همین گناهان، قلب او را سخت و سنگ می کنند.
حضرت علی(ع) می فرمایند:
«ما جَّفَّتِ الدمَوعُ الَّا لِقَسوَةِ القُلُوبِ وَ ما قَسَتِ القُلُوبُ الّا لِكَثرةِ الذُّنُوبِ».
چشمها گرفتار خشكى نمىشود مگر بر اثر قساوت قلب، و قلب گرفتار قساوت نمىشود مگر در اثر گناه زياد.(2)
در روايت دیگری چنین آمده است:
لا تطول في الدنيا املك فيقسو قلبك و القاسي القلب مني بعيد آرزويت را در دنيا طولاني مكن تا كه قلبت با قساوت گردد و كسي كه قساوت قلب دارد از من دور است. (3)
طبق این روایت، یکی دیگر از عوامل قساوت قلب داشتن آرزوهای طولانی و دراز است چرا که آرزوهای طولانی انسان را از خود غافل نموده و به دنیا مشغول می گرداند و هرکه به دنیا مشغول تر سنگدل تر.
پی نوشت ها:
1 . تحف العقول، ص 285.
2.وسائل الشيعه , ج 11 ص 337 روايت 5
3. اصول كافي ج 3 ص 329
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ببینید/ «آیت الله مایک» پشت اغتشاشات اخیر ایران
@HawzahNews