💠 پرسش:
چرا باوجود امام علی علیهالسلام ، حضرت زهرا سلامالله علیها برای گشودن درب اقدام کردند؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
در مورد باز کردن درب توسط حضرت فاطمه سلامالله علیها نکاتی تقدیم میشود :
نکته اول : طبق روایات صحیح بین شیعه و سنی ، تهدید به آتش زدن خانه وحی ،قبلتر توسط عمّال حکومت ، انجامگرفته بود و تصمیم بر هتک حرمت به خاندان وحی مسلم بود و این اتفاق افتاد .(1)
نکته دوم : با توجه به روایات متعدد مبنی برآوردن هیزم ، آتش زدن درب ، لگدزدن به درب ، مشخص میشود ، درب توسط کسی گشوده نشده است بلکه بازور و ظلم این اتفاق افتاده است.(2)
نکته سوم : حضرت زهرا سلامالله علیها برای اینکه جسارت کنندگان را از درب خانه دور کنند و اینکه شاید با شنیدن صدای حضرت خجالت بکشند، به درب نزدیک شده و با جمعیت صحبت کردند که با شنیدن صحبتهای حضرت ، گروهی آنجا را ترک کردند .ولی عده ای ماندند و شد آنچه شد. لا حول و لا قوة الا بالله
«فلما سمع القوم صوتها وبكاءها انصرفوا باكين، فكادت قلوبهم تتصدع وأكبادهم تنفطر، وبقي عمر معه قوم»
وقتی جمعیت صدای ناله و گریه فاطمه سلام الله علیها را شنیدند باحالت گریه برگشتند و عمر با همراهانش باقی ماند.(3).
پینوشت:
1. المصنف لأبي بكر بن أبي شيبة، ج 7 ص 432 ، ح 37045
2. الإمامةوالسياسة، ج 1 ص 16
3. همان
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
💠پرسش:
آیا خدا دیده میشود؟
..............................................................
✍️ پاسخ:
نکته ی اول: اگر منظور از دیدن، دیدن با چشم (رؤیت بصریّة) باشد، جواب منفی است؛ و تفاوتی بین دنیا و آخرت ندارد.
دلایل اینکه نمیشود خدا را دید و دیدن خداوند به معنای دیدن با چشم محال است، زیاد هست که به دو مورداشاره میشود:
الف: دیدن با چشم، وقتی معنا دارد که آن چیز، جسم یا جسمانی باشد و چنین چیزی حتماً دارای جهت هست و چیزی که جهت داشته باشد، محدود است و نیازمند مکان، درحالیکه خداوند از تمام این امور پاک و منزه است.
ب: اگر بگوییم خدا دیده میشود: یا تمام خدا را میبینیم که لازمهی آن محدود بودن هست و یا جزئی از ذات را مشاهده میکنیم که لازمه آن دارای اجزاء بودن خداوند است که تمام این امور در حقّ خداوند محال هست.
قران کریم میفرماید: «لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطيفُ الْخَبير»؛ «چشمها او را نمىبينند؛ ولى او همه چشمها را مىبيند؛ و او بخشنده (انواع نعمتها و باخبر از دقايق موجودات) و آگاه (از همه) چيز است»(1)
نکته دوم: اگر معنای رؤیت خداوند، مشاهده قلبی باشد، این امر اشکالی ندارد.
امیرالمؤمنین علیهالسلام در جواب ذعلب یمانی که از ایشان پرسید: آیا پروردگارت را دیدهای؟ فرمودند: آیا کسی را که ندیدهام، عبادت میکنم؟ و وقتی ذعلب میپرسد: کیف تراه؟ حضرت میفرمایند: «لَا تُدْرِكُهُ الْعُيُونُ بِمُشَاهَدَةِ الْعِيَانِ وَ لَكِنْ تُدْرِكُهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِيمَان...»؛ «چشمها او را مانند چيزهاى ديدنى ديگر نمىبيند، ولى دلها با حقايق ايمان او را مىبيند»(2)
پینوشتها:
1. انعام/103
2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 258
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
11.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تطبیق_گرایی(۱)
#نفس_زکیه
💢 افراط ممنوع❗️
💢تطبیق دادن های بی مورد ممنوع❗️
💢احساسات کاذب درست کردن ممنوع❗️
✅ روایات درباره نفس زکیه بسیار واضح و روشن میباشد 👇
📜 محمد بن مسلم عن الباقر علیه السلام : و قتل غلام من آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم بین الرکن و المقام، اسمه محمد بن الحسن النفس الزکیة.
🔹 امام باقر علیه السلام (درباره علامات ظهور) فرمودند : و کشته شدن جوانی از آل محمد در بین رکن و مقام که نامش محمد بن حسن همان نفس زکیه میباشد.
📚 کمال الدین ص۳۳۱
📜 صالح مولی بنی العذراء عن الصادق علیه السلام : لیس بین قیام قائم آل محمد و بین قتل النفس الزکیة الا خمس عشرة لیلة.
🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند : نیست فاصله ایی میان قیام قائم آل محمد و کشته شدن نفس زکیه مگر پانزده روز.
📚 کمال الدین ص ۶۴۹
🚫 تطبیق دادن های بی مورد جز اینکه مردم را نسبت به ظهور ناامید کند فایده ی دیگری نخواهد داشت.
🌀🌀🌀🌀🌀
🆔 @javadheidari110
💠پرسش:
معنای عبارت «قاصم الجبارین» چیست؟ آیا منشأ روائی دارد؟
✍️ پاسخ:
◽️یکی از جملاتی که این روزها با شهادت سردار سرافزار سپاه اسلام، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بسیار دیده و شنیده می شود، جمله زیبای «بسم الله قاصم الجبارین» است.
◽️ آنچه از زبان حضرات معصومین علیهم السلام در ادعیه و مناجاتها آمده این تعبیر است: «وَالْحَمْدُ لِلّهِ قاِصمِ الجَّبارینَ مُبیرِ الظّالِمینَ»؛ یعنی ستایش خدای را که درهم شکننده سرکشان و نابودکننده ستمکاران است.
◽️این عبارت در دعای افتتاح آمده و امام صادق (علیه السلام) میفرماید: پیامبر اسلام (ص) این دعا را در ماه مبارک رمضان میخواند و مشابه عبارت فوق در دعاهای دیگری نیز وجود دارد.
◽️البته توجه شود که عباراتی چون:
«بسم الله قاسم الجبارین»
«بسم الله القاصم الجبارین»
از لحاظ ادبیات عرب، اشتباه است و عبارت صحیح
«بسم الله قاصم الجبارین» است.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
ازدواج_تقدیر_الهی_یا_انتخاب_انسان.mp3
5.28M
#ازدواج_معصومان
#ازدواج_ما
#سرنوشت_تقدیر
#جبر_یا_اختیار
#پادکست
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#نماز_وحشت
۱_ مستحب است در شب اول قبر دو ركعت نماز وحشت براى ميت بخوانند. و دستور آن اين است كه در ركعت اول بعد از حمد، يك مرتبه آيةالكرسى و در ركعت دوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره "انا انزلناه" بخوانند، و بعداز سلام نماز بگويند: "اللهم صل على محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الى قبر فلان" و به جاى كلمه فلان، اسم ميت را بگويند.
۲_ نماز وحشت را در هر موقع از شب اول قبر مىشود خواند، ولى بهتر است در اول شب بعداز نماز عشا خوانده شود.
۳_اگر بخواهند ميت را به شهر دورى ببرند، يا به جهت ديگر دفن او تاخير بيفتد، بايد نماز وحشت را تا شب اول قبر او تاخير بيندازند
پی نوشت:
سایت مقام معظم رهبری
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#حکم_شرعی
موضوع:خواندن نماز لیلة الدفن برای چند نفر
سؤال: آیا می توان یک نماز (لیلة الدفن، وحشت) را برای چند نفر خواند؟
جواب: خواندن یک نماز لیلة الدفن برای چند نفر به امید ثواب، مانعی ندارد.
پی نوشت:
سایت مقام معظم رهبری
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
چرا_برای_تغییر_دین_گردن_زده_می_شوم.mp3
4.49M
🔴چرا برای تغییر دین در اسلام، گردن می زنند؟
#جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه
#ارتداد
#اعدام
#اسلام
#پادکست
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#پست_پیشگام
#انتقام_یا_رحمت_اسلامی
✴️ پرسش
اگر اسلام دین رحمت و گذشت است، پس انتقام چرا؟
🍁🍁🍁
✅ پاسخ
انتقام از ریشه «ن ـ ق ـ م» و در لغت به معناى انکار کردن، کینه کشیدن، کیفر دادن، مؤاخذه همراه با کراهت و مبالغه در کیفر و عقوبت آمده است.(1) در اصطلاح به عقوبتى خاص اطلاق مىشود؛ یعنی فرد در برابر کسى که به او بدى کرده به همان اندازه یا بیشتر بدى کند.(2) همچنین انتقام گاهی به انسان نسبت داده مىشود و گاهی به خداوند. تفاوت آنها در این است که انتقامهای بشرى بیشتر در پى زیانى است که فرد بر اثر عجز از ناحیه دشمن دیده و بدینوسیله مىخواهد ناکامى و شکست خود را جبران کند اما انتقام الهى بر اثر آسیب دیدن خداوند یا براى تشفى خاطر نیست بلکه انتقام او به معناى کیفر دادن گناهکاران بر اساس حق و عدالت است.(3)
حس انتقامجویی یک اصل حیاتى است که خداوند آن را در وجود همه انسانها و حتى برخى حیوانات به ودیعه نهاده است؛ لیکن بهرهورى از این حس خدادادى بهتناسب مورد، داراى احکام و وجوه گوناگونى است که مىتوان آن را به انتقام لازم، مجاز و ناپسند تقسیم کرد.
1. انتقام لازم:
انتقامى است که بر اساس معیار عقلانی انجام مىپذیرد و آن انتقام اجتماعى است که غرض از آن، حفظ نظام و احقاق حق عمومی است. اسلام با هرگونه ظلم و تعدى، به فرد یا جامعه مخالف است. ازاینرو مقابله با ستمگران و گرفتن حق مظلومان را امرى ممدوح و گاه واجب مىشمارد.
قرآن کریم درآیات 14و 15 سوره مبارکه توبه به مسلمانان فرمان مىدهد که با کافران و مشرکان نبرد کنند تا ضمن رفع شرک و کفر از روى زمین، خشم مؤمنان ستمدیده فرونشسته و دلهای آنان تشفى یابد.
2. انتقام مجاز:
اگر ستم و تجاوز متوجه شخص انسان شده باشد و انتقام گرفتن او پیامدى براى دیگران نداشته باشد این کار جایز و روا خواهد بود؛ بدین معنا که انسان در اینگونه موارد، بین گرفتن انتقام از ظالم یا عفو او مخیر است:
«کیفر بدی، مجازاتی است همانند آن و هر کس عفو و اصلاح کند پاداش او باخداست»(4)
حضرت امام زینالعابدین(ع) میفرمایند: «حق کسى که به تو بدى کرده این است که او را عفو کنى ولى اگر مىدانى عفو او سبب زیان مىشود مىتوانى انتقام بگیرى.»(5)
3. انتقام مذموم و ناروا:
قسم دیگری از انتقام وجود دارد که انتقام منفی، مذموم و ناروا محسوب شده و درست در مقابل یکى از بزرگترین فضائل اخلاقى یعنی عفو و گذشت قرار میگیرد.
اگر انتقام، برخاسته از تعصبهای جاهلانه، دشمنیهاى ناروا و همراه با تجاوز و تعدى باشد ناروا و مذموم است؛ زیرا در این انتقامها نهتنها حقى احقاق نشده و ظلمى برطرف نمىگردد بلکه موجب تضییع حقوق دیگران و منشأ ظلم و فساد خواهد گشت. انتقامى که در روایات و کتب اخلاقى از رذایل اخلاقى شمردهشده و مؤمنان از آن نهى شدهاند همین قسم از انتقام است.
نتیجه آنکه بین رحمت اسلامی و انتقام، تناقضی نیست بلکه هرکدام باید در جایگاه خودش استفاده شود. درصورتیکه ظلم و بدى متوجه حقوق عموم بوده و گرفتن انتقام موجب جلوگیرى از ظلم، فساد و ناامنى گردد دین اسلام، گرفتن انتقام را لازم دانسته و بر آن تأکید کرده است؛ اما آنجا که حقوق فردى در میان است و گذشتن از انتقام، مفسدهاى در پى ندارد اسلام عفو را از انتقام بهتر دانسته و کسانى را که از حقوق خویش بگذرند مستحق پاداش و اجر الهى دانسته است. بنابراین اگر اسلام رحمت دارد،عزت و زیر بار ظلم نرفتن هم دارد همانگونه که خدا اگر ارحمالراحمین است منتقم و قاصم الجبارین هم میباشد.
پینوشت:
1. مفردات راغب، ص 822
2.تفسیر المیزان، ج12، ص86
3. همان، ص 87
4.شورى، آیات 40 ـ 41
5. بحارالانوار، ج71، ص 9
🍀
🍀🍀
🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
👈اهلسنت:حضرت زهرا(س) از ابوبکر راضی شد.
👈شیعه: رضایت حضرت زهرا(س) از ابوبکر افسانه است.
✅شیعه برای ادعای خویش به این روایت بخاری استدلال می کند.
فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ وَعَاشَتْ بَعْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سِتَّةَ أَشْهُرٍ فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا وَلَمْ يُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عَلَيْهَا
✍️...فاطمه بر ابوبكر غضب كرد وبا وي سخن نگفت تا ازدنيا رفت. فاطمه بعد از رسول خدا شش ماه زنده بود و چون از دنيا رفت همسرش علي شبانه او را دفن كرد و به ابوبكر خبر نداد و خودش بر بدن فاطمه نماز خواند
صحيح البخاري ، ج 4 ، ص 1549 ، ح3998
⁉️حال اهلسنت برای ادعای خویش به چه روایت صحیحی استدلال میکند، پس ما مطالبه و تحدی میکنیم علمای اهلسنت را که:
❇️یک روایت صحیح و بدون اشکال برای ادعای رضایت حضرت زهرا(س) از ابوبکر ارائه کنید.
💢سوالی که باید هر اهلسنتی از مولوی های خویش بپرسد.
#افسانه_رضایت_حضرت_زهرا_ابوبکر_
#فاطمیه
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110