eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
381 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ تعطیلی نماز جماعت مساجد کار درستی نیست. تمام مردم حتی کسانی اهل مسجد نیستند امیدشان به پویایی مسجد است. اجتماع مومنین بلا را دور می کند حتی با چند نفر هم هست نباید در مسجد را بست. شنیده ام برخی مساجد اصلا دربش قفل است. 💡 سلام علیکم ▪️برای پاسخ به سوال فوق نکات زیر را باید توجه کرد: 1- در سرتا سر منابع دینی و فقه شیعی حفظ جان خود در مقابل بیماری ها از مهم ترین واجبات الهی است تا آن جا که واجبات الهی اگر با حفظ جان تزاحم پیدا کند آن واجب الهی را از وجوب ساقط می کند مثلا در مورد مقدمات نماز اگر وضو برای انسان ضرر داشته باشد وضو ساقط شده و تیمم واجب می شود ،و اگر کسی با وضو در این حال نماز بخواند وضو و نماز او باطل است. در مورد روزه مقام معظم رهبری می فرمایند: کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربه‌ی شخصی حاصل شده باشد یا از گفته‌ی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر. 2- درتعریف ضرر فقها 3 نکته را بیان می کنند: الف- ضرر یعنی بیمار شدن. ب- تشدید بیماری. ج- طولانی شدن مدت بیماری. آیت الله مکارم شیرازی می فرمایند: در صورت خطر مرگ، بیمار نمى تواند درمان را قطع کند. همچنین جایى که ضرر مهمّى به او مى رسد، و درمان آزار مهمّى به او نمى رساند. 3- در کنار حفظ جان خود،حفظ جان دیگران نیز از واجبات شرعی است در این مورد فقهای عظام در بحث تیمم می فرمایند: هرگاه بترسد که اگر آب را به مصرف وضو یا غسل برساند خود او یاعیال و اولاد او، یا رفیقش و كساني که با او مربوطند مانند نوکر و کلفت از تشنگی بمیرند یا مریض شوند، یا به قدری تشنه شوند که تحمّل آن مشقّت دارد، باید به جای وضو و غسل تیمّم نماید و نیز اگر بترسد حیوانی که مانند اسب و قاطر معمولاً برای خوردن سرش را نمی برند از تشنگی تلف شود، باید آب را به آن بدهد و تیمّم نماید (اگرچه حیوان مال خودش نباشد)و همچنین است اگر کسی که حفظ جان او واجب است به طوری تشنه باشد که اگر انسان آب را به او ندهد تلف شود. 4- قول و تشخیص پزشکان و سفارش‌هایی که ایشان می‌کنند بر هر انسانی لازم است. فرزند مرحوم آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی بیان می کنند سال ها که در کنار پدرم بوده‌ام می‌دیدم ایشان نسبت به رعایت دستورات پزشکان چقدر اهتمام داشتند و این سیره همه مراجع ما بوده و هست. ما مرجع تقلیدی را نداریم که در زمان کنونی با رشدی که علم پزشکی کرده است از دستورات آن استنکاف کرده باشد. اگر پزشکی به یک مرجع تقلید گفته باشد روزه بر شما حرام است آن مرجع تقلید دیگر روزه نمی‌گیرد و اساسا این از خاصیت و ارزش و عظمت فقه شیعه است. 5- کسی که مبتلا به ویروس کرونا، ایدز یا هر ویروس دیگر باشد و می داند که اگر با تماس با کسی، فرد مقابل مبتلا شده و فوت می کند، تمامی کارشناسان می گویند که در اینجا عامل دیگر نقشی نداشته و از نظر فقهی و حقوقی باید دیه قتل عمد را بپردازد. 🔸با توجه به نکات بالا و تاکید پزشکان بر سرعت انتشار ویروس کرونا لازم است که از اجتماعات پرهیز کنیم و یکی از این اجتماعات نمازهای جماعت می باشد که تا برطرف نشدن این مشکل باید در تزاحم بین برگزاری نمازجماعت و حفظ جان خود و مردم ،مهم را فدای اهم کنیم و نمازهای جماعت و مطلق اجتماعات تعطیل شود البته امور مساجد در اطلاعیه خود تاکید کرده که: حتی الامکان درب مساجد در اول وقت شرعی (به مدت 30 دقیقه) باز باشد. پی نوشت: 1-رساله توضیح المسائل مراجع معظم (مسأله 674) 2- پایگاه: farsi.khamenei.ir 3- پایگاه: hadana.ir 4- پایگاه: makarem.ir 5- پایگاه: portal.anhar.ir 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
هدایت شده از تبلیغ دین در شرایط بحران
🔵 ارسال ایده و یا شبهه در پیام رسان ایتا: @Morsalat14 🌀تبلیغ دین در شرایط بحران 🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 eitaa.com/tablighe14
# بزرگ در راهست....¡¡¡¡ در مورد شهاب سنگی که ناسا در موردش می گویید و مخفی کاریهایی را هم به دنبالش انجام داده و صدایش را هم در نمی آورد....¡¡¡¡ کعب الاحبار هم در روایتی که در کتاب «الفتن» آمده است از سقوط این شهاب سنگ سخن گفته و اینکه افراد زیادی در زمین از دنیا می روند ... لطفا در مورد این پیام که در فضای مجازی به شدت در حال انتشار می باشد، روشنگری فرمایید. ✍️ با سلام و تشکر از ارتباط شما با گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو در رابطه با متن مد نظر حضرتعالی نکاتی تقدیم می کنم: نکته ی اول: کارشناس حوزه ستاره‌شناسی؛ دکتر حامد پورخرسندی، زمین‌شناس و متخصص شهاب‌سنگ از بخش زمین‌شناسی دانشگاه بروکسل در بلژیک، نزدیک شدن سیارک ها به زمین را یک امر عادی بیان کرده و در رابطه با سیارکی که در فضاهای مختلف از آن صحبت می شود چنین می گوید: ««این سیارک یکی از ۲۰ هزار سیارکی است که در شرایط مشابهی قرار دارند و نسبت به میلیون‌ها سیارک دیگر،‌ به زمین نزدیک‌تر هستند. اما این به معنای خطرناک بودن‌شان نیست. در برخی گزارش‌ها برای هیجان‌دادن به داستان، سناریوهای احتمالی بعد از برخورد سیارک با زمین را با آب و تاب تعریف می‌کند. در حالی که، وقتی قرار نیست چنین برخوردی صورت بگیرد،‌ بررسی سناریوهای مربوط به آن لزومی ندارد». او تاکید می‌کند: «احتمال برخورد این سیارک ها، دست‌کم تا صد سال آینده صفر است و هیچ خطری از جانب آنها زمین را تهدید نمی‌کند.» (1) پس برخورد سیارک خطرناک با زمین اساسا کذب است و متاسفانه در ترجمه ی متن منتشر شده از طرف ناسا، توسط برخی فرصت طلب، دست کاری و تحریف اتفاق افتاده است. نکته ی دوم: برخی برای امیدوار کردن مردم به نزدیکی ظهور، دست به تطبیقات غلط و خطرناکی می زنند که نتیجه ی آن چیزی جز؛ «نا امید» کردن مردم نیست. در این متن، به روایتی از کعب الاحبار اشاره شده است. «نعيم عن عبد اللّه بن مروان عن أرطأة بن المنذر عن تبيع عن كعب، قال: هلاك‏ بني‏ العباس‏ عند نجم يظهر في الجوف ...‏». (2) اما این فراز از کتاب «الفتن» تألیف «ابن حماد»، همانطور که مشاهده می فرمایید؛ به هیچ وجه روایت نبوده و مطلبی است که «کعب الاحبار» بیان می کند. لذا این مطلب برای ما هیچ ارزش و جایگاهی ندارد. هم به خاطر سنی بودن منبع و هم به خاطر شخص «کعب الاحبار» یهودیِ مسلمان شده در زمان عمرابن خطاب که امام باقر علیه السلام او را دروغگو معرفی فرموده اند. (3) نکته ی سوم: تطبیق سیارک، با سوره ی «الطارق» در متن منتشر شده، هیچ گونه مستندی ندارد و صرفا ادعاست. نتیجه اینکه: برخورد سیارک با زمین ادعای باطلی است و تطبیق برخی حوادث با نشانه های ظهور بدون داشتن مستندات یقینی و بدون تأیید علمای ربانی امری خطرناک تلقی می شود که از مصادیق آن خبر کعب الاحبار در کتاب «الفتن» می باشد. در پایان متذکر می شوم: در این ایام که متاسفانه تنور شایعات و خرافات، گرم تر از همیشه است، بیاموزیم برای هر ادعایی، «سند» مطالبه کنیم و هیچ مطلب بی سندی را نپذیریم و به دیگران منتقل نکنیم. چه زیبا گفته است؛ شیخ الرئیس: کسی که مطلبی را بدون بینه و دلیل بپذیرد، فقد خرج عن فطرة الانسانیة. پی نوشت ها: 1. https://plink.ir/9xaan 2. الفتن، ص 152 3. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏4، ص: 240 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
⁉️ می‌گویند الکل سفید به عنوان نوشیدنی مسکر استفاده می‌شود در حالی که نجس و خوردن آن حرام است، چگونه مساجد،حرم ها، مکان های متبرک و... با آن ضدعفونی می‌شود؟ من پرسیدم گفتند فقط این الکل سفید کشنده ی ویروس کروناست. 💡 سلام علیکم در مورد نجاست و طهارت الکل سفید فتاوای مراجع معظم به شرح زیر می باشد: ▪️آیت الله خامنه ای: اگر يقين نداشته باشيد كه در اصل مست كننده و مايع است محكوم به طهارت مي‌باشد و در صورتي که جزء مشروبات مست کننده به حساب آيد بنابر احتياط نجس است ولی در هر صورت خوردن آن حرام است. ▪️آیت الله سیستانی: پاك است. ▪️آیت الله مکارمشیرازی: پاك است. ▪️آیت الله شبیری زنجانی: باسمه تعالی، اگر مست كننده باشد نجس است و در صورت شك، از نظر نجاست اجتناب لازم نيست. والله العالم ▪️آیت الله صافی گلپایگانی: اگر علم به اينكه از مسكر مايع ساخته شده،نداشته باشيد اشكال ندارد. ▪️آیت الله وحیدخراسانی: درصورتی که از چوب یا چیز دیگر به غیر از شراب و نبیذ و فقاع ساخته شده باشد، پاک است. 🔸در نتیجه الکل سفید پاک بوده و یک ماده برای ضد عفونی است و استفاده از آن برای حرم ها و مساجد هیچ اشکالی ندارد. البته اینکه در سوال بیان شده که تنها وسیله برای کشتن ویروس کرونا است این چنین نبوده و مواد شوینده ای مانند وایتکس نیز همین خاصیت را دارد. پی نوشت: پایگاه اینترنتی جامعه الزهرا(سلام الله علیها) pasokhbesoalat.ir 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
عادات افراد موفق را بشناسید ✍️ یک پژوهشگر با بررسی زندگی بیش از ١٠٠ فرد موفق، عادت‌های روزانه‌ی آن‌ها را که به موفقیت‌شان کمک می‌کند، چنین نوشته است: 🔻 مطالعه‌ی مداوم 🔻 ورزش منظم 🔻 نشست ‌و برخاست با افراد موفق 🔻 شناسائی و دنبال کردن اهداف خود 🔻 سحرخیزی 🔻 کمک گرفتن از مشاوران مجرب در کارها 🔻 مثبت‌نگری 🔻 عدم همرنگی(کورکورانه) با جماعت 🔻 تفکر و تعمق روزانه ( ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ) 🔻 کمک کردن به دیگران یادآوری: تقریبا تمام ویژگی های فوق، مورد تاکید دین ما هستند. برای برداشتن گام های عملی در زندگی ، لازم است این دستوراتِ موفقیت را عمل و در زندگی نهادینه کنیم ، دانستن به تنهایی کافی نیست. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
قبضه کردَه‌ست شهر را کرونا غابَ عَن عَینِنا وَ یَنظُرُنا👽‌ ‌ ترس افتاده در وجود همه لَونُ وَجهِ الأُناسِ یخبرُنا😱‌ ‌ همه مخفی شوید در خانه عقلُنا باختِفاءِ یَأمُرُنا👌‌ ‌ قبلا از بوسه منع می‌فرمود شیخ و اینک طبیب، یَحذرُنا😷‌ ‌ هان! چه جای غرور وقتی‌ که ذَرَّةٌ، فی ٱلبُیوتِ تحصُرُنا😔‌ ‌ گنه آلوده‌ایم و چیزی جز مَطَرُ الدَّمعِ لا یُطَهّرُنا😭‌ ‌‌ آی مردم، خدا خطابخش است نَطلُبُ العَفوَ وَـهْوَ یَغفِرُنا😢‌ ‌‌ اشکِ ما را به مهر می‌گیرد وَ بِسَترِ الأمانِ یَستُرُنا⁦⁦❤️⁩‌ ‌‌ کرونا را شکست خواهد داد رَبُّنا - بالیَقینِ - یَنصُرُنا💪‌
♦️دوستان به سامانه خودمراقبتی کرونا مراجعه بفرمایید. وزارت بهداشت: 🔹با ثبت نام در این سامانه، نظام سلامت کشور را در پیشگیری، شناسایی و مراقبت افراد جامعه در مقابل بیماری کرونا یاری کنیم. همه ایرانیان با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده گام بلندی در ارتقاء سلامت جامعه در مقابله با شیوع کرونا بردارند.
جواد حیدری: سلام به همه ی عزیزانم انا لله و انا الیه راجعون تا روشن شدن زوایای اتفاق دردناک زمان لازم هست. اما : کاش با تدابیر ویژه و محدودیتهای زمانی و مکانی و تجهیز زوار به لوازم بهداشتی درب حرم ها مطلقا بسته نمیشد. (البته اگر ممکن بوده) اما ریشه ی این امور چیزی جز جهل و تعصب شیطانی نیست. امیر بیان فرمود: لا تری (یری) الجاهل اما مفرطا او مفرطا همان لیس زنندگان دیروز، درب شکنان امروزند ریشه ی کار هم زیر عمامه هایی است که رنگ سیادت و شیخوخیت ندارد بلکه رنگ غربی عبری را یدک می کشند. @javadheidari110
هدایت شده از ارتباط موثر
خدمتی دیگر از مرکز ملی پاسخگویی: 📱تولید نرم افزار اندرویدی «پرسش کرونا» ✅پرسش و پاسخ هایی با رویکرد 🔹قرآنی 🔸حدیثی 🔹کلامی 🔸تاریخی 🔹اخلاقی 🔸مشاوره و روانشناسی 🔹احکام شرعی ✅ارائه پاسخ ها به دو صورت اجمالی و تفصیلی ✅ذکر منابع پاسخ ها ✅ارائه پاسخ ها به دو صورت متنی و صوتی ✅امکان ارسال پرسش ✅دریافت از سایت مرکز ملی پاسخگویی لینک مستقیم دریافت نرم افزار http://pasokhgoo.ir/system/tdf/field/software/corona.apk?file=1&type=node&id=98116&force=1۸
🍃شخص ثروتمندی خواست بهلول را در میان جمعی به سُخره بگیرد ⁉️ به بهلول گفت:هیچ شباهتی بین من و تو هست؟ بهلول گفت:البته که هست مرد ثروتمند گفت:چه چیز ما به همدیگر شبیه است؟ بهلول جواب داد: دو چیز ما شبیه یکدیگر است، 🔹یکی جیب من و کله تو که هر دو خالی است 🔸 و دیگری جیب تو و کله من که هر دو پر است. ♨️ @javadheidari110
هدایت شده از صاحب نیوز
🔴 تعصب و بلایی که بر سر انسان ها می آورد 🔹 تعصب، انسان را از تبعیت محض باز می دارد و تبعیتش را مرزبندی می کند. متعصب فقط می خواهد به حریم حرم راه یابد و برایش تجمع و آزار و رنج دیگران و حتی خطر انتقال ویروس کرونا هم معنا ندارد 🔸چیزی از درون او را می خواند به رفتن، به کوبیدن، به فریاد زدن و به شکستن. او عَطَفَ الْحَقَّ عَلَی أَهْوائِه است یعنی حق را به هوس‏هاى خودش متمایل مى‏ کند 📝 جزئیات بیشتر در لینک زیر🔻 ↪ snai.ir/997300 🆔 @sahebnews_ir
هدایت شده از پرسمان جهادی
ارسال پرسش در پیام رسان ایتا: @khameneieshQ 🌀کانال پرسمان جهادی، نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی اصفهان 🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان https://eitaa.com/porseman_jahadi
بسم الله الرحمن الرحیم با توجه به ضرورت در خانه ماندن هم وطنان عزیز، بر آن شدیم تا خدمات پاسخگویی و راهنمایی خود را به صورت رایگان در فضای پیام رسان ایتا فعال کنیم. 🎤 : 1🎤 خانواده_ازدواج: Eitaa.com/sadeghy110 2🎤 خانواده_وسواس: Eitaa.com/rezvanihamidreza 3🎤 خانواده_افسردگی: Eitaa.com/rasoulatashi 4🎤 خانواده_همسرداری: Eitaa.com/mahdibanitaba 5🎤 خانواده_طلاق: Eitaa.com/daneshkhanevade2 6🎤 خانواده_نوجوان: Eitaa.com/Serajian110 7🎤 خانواده_مهارت_های_زندگی: Eitaa.com/mersad17 8🎤 خانواده_کودک: Eitaa.com/A_ramezani67 9🎤 خانواده_اختلالات: Eitaa.com/Mahdisharifi_g 10🎤 خانواده_جوان: Eitaa.com/Farhadali 11🎤 عقاید_اصول_دین: Eitaa.com/khameneieshQ 12🎤 عقاید_شفاعت_توسل: Eitaa.com/kalam_qs 13🎤 عقاید_شبهات_توحید_و_آفرینش: Eitaa.com/Ostad_nasr 14🎤 سیاست_انقلاب_و_نظام: Eitaa.com/mghorbanim110 15🎤 قرآن_حدیث: Eitaa.com/rasoolmousavi 16🎤 قرآن_ترجمه_تفسیر: Eitaa.com/mehrdad_aghaie 17🎤 قرآن_صوت_لحن: Eitaa.com/aghanoor 18🎤 فقه_احکام: Eitaa.com/Amir1441 19🎤 فقه_احکام: Eitaa.com/yahagh2 20🎤 عقاید_کلام_جدید: Eitaa.com/yazahra031 21🎤 بازی_اسباب_بازی: Eitaa.com/parmaahi ⚪ارتباط با مدیر: @sadeghamini
💠پرسش: با توجه به اينكه دوران زنداني بودن امام موسي كاظم علیه‌السلام بسیار طولانی بوده ، چگونه فرزندان زیادی داشتند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: ضمن عرض تسلیت، به مناسبت شهادت امام کاظم علیه السلام🌴 نکته اول : امام کاظم علیه‌السلام ، دارای 37 فرزند بوده است.مرحوم مفید(ره) مینویسد:« وَ كَانَ لِأَبِي الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام ،سَبْعَةٌ وَ ثَلَاثُونَ وَلَداً ذَكَراً وَ أُنْثَى»(1) نکته دوم : برخلاف مشهور ، امام کاظم علیه‌السلام بیش از چهار سال به‌صورت مداوم در زندان نبوده‌اند و مابقی عمر شریف خود را هرچند تحت کنترل ولی، کنار خانواده می‌گذراندند.(2) نکته سوم : امام کاظم علیه‌السلام ، همسران متعددی داشتند.(3) نکته چهارم : عمر شریف حضرت هنگام شهادت 55 سال بوده است.(4) نکته پنجم: انتساب بسیاری از امام زادگان به ایشان با چندین واسطه هست و انتساب بعضی از آن‌ها قطعی نیست. نتیجه اینکه : با در نظر گرفتن مطالب فوق ، داشتن 37 فرزند برای حضرتشان هیچ استبعادی ندارد. پی‌نوشت: 1. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 244 2. ستارگان درخشان ، ج 9 ، ص 58 3. الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 244 4. مناقب ، ج 4 ، ص 349 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 امام موسی کاظم (ع): 🔹به خدا قسم خير دنيا و آخرت را به مؤمنى ندهند مگر به سبب: ✔️ خوش گمانی و اميدوارى او به خدا ✔️ خوش اخلاقى اش ✔️ خوددارى از غيبت مؤمنان 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
هدایت شده از پرسمان جهادی
، امری یا الهی؟!!! چند صباحی است کشور عزیزمان و البته برخی کشورهای دیگر، از شیوع ویروس منحوس کرونا رنج می برند. گفته ها و ناگفته ها در این مسأله فراوان است و هر روز به زوایای مختلفی دامن می زند. از سوالاتی که در این روزها برخی اذهان را درگیر کرده است؛ طبیعی بودن و یا بلای الهی بودن این ویروس می باشد. در پاسخ به این سوال چند نکته تقدیم می شود: نکته ی اول: کرونا و هر ویروس دیگری، پدیده ای است که مانند بسیاری از پدیده ها می تواند دارای عوامل متعددی باشد. - دخالت انسان و فعالیت های بیولوژیک - عدم رعایت اصول بهداشتی و پزشکی - گناه و معصیت - رشد و تکثیر در بستر کنش و واکنش های زیستی و طبیعی . کرونا، میکروب و ویروس، به خودی خود یک بلا یا تهدید محسوب نمی‌ شوند. مسأله آنجا جدی می شود و تبدیل به تهدید و بلا می گردد که: زندگی بشری را مختل و فلج می کنند. و اینجاست که، فریاد وامصیبتاه انسان گوش فلک را کر می کند. نکته ی دوم: با دقّت در آیات نورانی قرآن کریم و روایات حضرات معصومین علیهم السلام، به این مطلب رهنمون می شویم که: اعمال انسان ها در پاره ای از شرور تأثیر داشته و برخی اعمال اختیاری او که از گزینش نادرست رفتار و کردار او نتیجه می شوند، به بروز پاره ای بلایا و مصایب دامن می زنند. قرآن می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»؛ «و اگر اهل شهرها و آباديها، ايمان مى‏آوردند و تقوا پيشه مى‏كردند، بركات آسمان و زمين را بر آنها مى‏گشوديم؛ ولى (آنها حق را) تكذيب كردند؛ ما هم آنان را به كيفر اعمالشان مجازات كرديم‏». (أعراف/96) امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَبْتَلِي عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكَاتِ وَ إِغْلَاقِ خَزَائِنِ الْخَيْرَات‏...»؛ «خداوند بندگانش را به کیفر رفتارهای ناپسند، به کاهش میوه درختان و دریغ داشتن باران و فروبستن درهای نیکی، دچار می سازد». (نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 199) نکته ی سوم: بر اساس آموزه های دینی، امتحان بندگان، یکی دیگر از عوامل بروز مشکلات و مصائب در زندگی بشر نام برده شده است. پروردگار متعال می فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ»؛ «قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوه ها، آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان». (بقره/155) از نکات بیان شده به این نتیجه رهنمون می شویم که: کرونا و هر پدیده ی دیگر مانند آن، می تواند تحت تأثیر عوامل مختلف مادی و معنوی باشد؛ اما تشخیص علل از توان بشر عادی خارج بوده و قادر به انجام آن نیست. به همین خاطر کسی نباید به خود اجازه ی اظهار نظر قطعی در رابطه با بلا بودن یا نبودن پدیده های مختلفی که در کشور یا جهان اتفاق می افتد، بدهد. علت این مطلب کاملا روشن و واضح است و آن احاطه نداشتن به لوح محفوظ و ندانستن تقدیرات الهی است. @khameneieshQ @javadheidari110
جهت دومی که نا معلوم است: مقدار جزء تشکیل دهنده هر یک از این این سه با هم است و بر اهل تحقیق در این فن پوشیده نیست که مقدار هر یک از این ها تاثیر خاص خود را دارد. نکته مهم دیگری که ما از این حدیث استفاده می کنیم این است که این دارو جنبه پیشگیرانه مانند واکسن دارد تا درمان. دلیل این استظهار؛ یکی اینکه: برای مصرف، زمان مشخص تعیین کرده و دو اینکه: می فرماید: «اگر کسی چنین کند مریض نمی شود مگر به مرض موت». اما اینکه جنبه درمانی داشته باشد از این روایت استفاده نمی شود. نتیجه بحث اینکه: اولا نباید این دارو را به طور قطعی به معصوم نسبت داد و بگوئیم داروی امام کاظم علیه السلام بلکه باید احتیاط کنیم و بگوئیم داروی منسوب به امام کاظم علیه السلام. ثانیا: بگوییم امید است این دارو تاثیر بگذارد. ثالثا: باید مقدار ترکیب این داروها در لابراتوارها و آزمایشگاه ها مشخص شود و همچنین مشخص شود که چه افرادی می توانند استفاده کنند و چه افرادی نباید استفاده کنند چرا که طبیعت این ادویه گرم است چنانچه در خواص هلیله گفته شده مصرفش برای زنان باردار و بعضی افراد مناسب نیست. در پایان توجه عزیزانی که مبادرت به درمان با روایات طبی می کنند را به عبارت شیخ صدوق در کتاب اعتقادات امامیه ص ۱۱۵ جلب می کنم: ۱🔷 برخی از این روایات با توجه به موقعیت جغرافیایی مکه و مدینه صادر شده .پس احتمال تاثیر شرائط جغرافیایی مطرح است. ۲🔷 احتمال دارد امام چون عالم به طبع سوال کننده است پاسخ اختصاصی به سائل داده است. ۳🔷برخی از روایات را مخالفین شیعه با تدلیس و تحریف اضافه کرده اند.پس هر روایتی حجت نیست. ۴🔷در برخی روایات احتمال سهو راوی حدیث وجود دارد. پی نوشت ها: 1. وسائل الشیعه الشیخ حر العاملی ج ۲۴ ص ۱۰۲ 2. کنز الفوائد الشیخ محمد بن علی الکراجکی 3. طب الائمه، ص 50 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
بررسی سند و دلالت داروی منتسب به امام کاظم علیه السلام. ✍️ الهی منش- فقه مرکز ملی پاسخگویی قبل از هر چیز چند نکته تقدیم می شود: نکته ی اول: در تمام دنیا در کشورهای پیشرفته یا غیر آن، از گیاهان و ادویه جات برای درمان استفاده می شود؛ چرا که در دارای خاصیت بودن آنها هیچ شک و تردیدی نیست و بعید می دانم کسی منکر این جهت باشد. در تمام کشورها از طب سنتی به عنوان طب مکمل استفاده می کنند و اینطور نیست که نزد دانشمندانشان "همه طب سنتی، اندازه آزمایش پاستور ارزش نداشته باشد" حتی برخی از داروهای شیمیایی امروز منشا گیاهی دارد و در تمام دنیا حتی کشورهای پیشرفته مثل چین، کانادا و..درمان با اینگونه گیاهان امر پذیرفته شده ای است و از آن طرف هم اطبای سنتی نیز منکر دستاوردهای طب جدید در درمان بیماریهای لاعلاج نمی شوند تا کتاب های علمی را آتش بزنند. نکته ی دوم: همه می دانیم که دین مبین اسلام به همان اندازه که به سلامت روح اهمیت می دهد به سلامت جسم هم بهاء داده است تا آنجا که فرمود: «عقل سالم در بدن سالم است» و حتی اگر عبادتی مضر به حال جسم باشد، وجوب آن تبدیل به حرمت می شود. شاهد این بها دادن، روایات معتبری است که در علل تحریم بعضی از خوراکیها و غیر آن وارد شده است. مثل روایاتی که علت حرمت خون یا میته را موجب افساد بدن بودن این دو می داند. (۱) به همین دلیل، خیلی طبیعی است که حضرات معصومین علیهم السلام خودشان یا در جواب سوالهای پزشکی که از ایشان شده است مطالبی را بفرمایند و در هیچ روایتی نفرموده اند اینگونه سوالها را از ما نپرسید و جزء شئون ما نیست بلکه فرمودند: «العلم علمان: علم الادیان و علم الابدان». (۲) نکته ی سوم: مشهور علمای شیعه قبول دارند که همه کتب روائی و همه روایات قطعی الصدور و قطعی الدلاله نیستند و نیاز به بررسی روایات از حیث سند و دلالت دارند و به صرف وجود یک روایت طبق آن فتوا نمی دهند و در روایات طبی هم که مربوط به سلامتی است نمی توان با تمسک به قاعده تسامح در ادله سنن بدون بررسی سند و دلالت آن حدیث را به امام معصوم نسبت داد. با توجه به مقدمات مذکور به بررسی روایت داروی معروف شده امام کاظم علیه السلام می پردازیم. منبع این روایت کتاب طب الائمه است. نویسندگان این کتاب دو برادر به نام حسین بن بسطام بن سابور الزیات و برادرش عبد الله هستند. هر دوی این دو نویسنده امامی (شیعه) هستند ولی وثاقتشان ثابت نشده است. و حتی یک روایت هم در کتب اربعه ندارند. در این کتاب نزدیک ۴۰۰ روایت طبی وجود دارد. روایات این کتاب برخی مسند و برخی مرسل هستند یعنی برخی از آنها سند دارد و متصل به معصوم است و واسطه‌ نقل خبر تا امام معصوم علیه السلام وجود دارد و برخی از این روایات واسطه ها افتاده اند که از ارزش سند می کاهد. عده کمی از بزرگان از این کتاب به عنوان منبع کتاب خودشان استفاده کرده اند. مرحوم طبرسی در کتاب مکارم الاخلاق برخی روایات این کتاب و مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب وسائل الشیعه ۱۱۳ روایت از این کتاب را انتخاب کرده که همگی آنان به خاطر مجهول بودن راویان ضعیف هستند. در هر حال بین صاحب کتاب طب الائمه و امام معصوم سه راوی وجود دارد . راوی اول: «السری بن احمد بن السری»که مجهول است و حتی یک روایت در کتب اربعه ندارد. نفر دوم: «یحیی بن یحیی الارمنی» نیز مجهول و دارای توثیق نیست. راوی سوم، محمد بن سنان است که مورد اختلاف بزرگان است و مشهور او را تضعیف می کنند. لذا این روایت از نظر سند به هیچ عنوان معتبر نیستت. برای بررسی دلالت روایت، متن روایت را مشاهده کنیم: امام رضا علیه السلام می فرماید: «امام کاظم (علیه السلام) بیمار شدند و پزشکان نزد ایشان آمده و برایشان نسخه‌های عجیب نوشتند.حضرت فرمودند: به کجاها می‌روید؟! به سید و آقای این داروها اکتفا کنید. و و در سه ماه اول تابستان(فصل گرما)، در هر ماه سه مرتبه و در سه ماه اول زمستان(فصل سرما)، در هر ماه سه روز و سه مرتبه (مصرف می شود) و به جای رازیانه، قرار داده می شود؛ پس (فرد) به بیماری مبتلا نمی‌شود مگر بیماری مرگ.». (3) روایت از یک جهت وضوح دارد ولی از دو جهت محل بحث است. اما از نظر زمان مصرف آن، هر روز نیست بلکه زمان و مقدار مصرف ادویه در تابستان و زمستان را ۳ ماه و ۳ روز در هر ماه میداند. که ظاهرا مراد سه روز پشت سر هم است و ممکن است سه روز مختلف مثل اول و وسط و آخر ماه باشد. اما دو جهتی که معلوم نیست: یکی این است که آیا برای همه افراد مناسب است یا منع دارویی دارد؟ چنانچه اطبا با آن همه روایتی که در فضلیت حجامت وارد شده برای همه و در همه احوال توصیه نمی کنند.
⁉️ «عید» واقعی انسان. 💎وقتی زمین دور خورشید می گردد، «سال» تمام شده و می گوییم: «یک سال عمر من زیاد شد». 🔸سوال اینجاست؛ زمین دور خورشید می گردد، چه ارتباطی به زیادی سن ما دارد؟!! 🔴اگر «انسان» دور «خورشید» حقیقی که همان «اهل بیت علیهم السلام » هستند، بگردد و از معارف آنان سیراب گردد و البته بدان ها جامه ی عمل بپوشاند؛ به عمر خود اضافه کرده و واقعا سن انسان زیاد می شود. چرا؟ چون: بالا رفتن سن حقیقی انسان، به زیاد شدن فهم، علم و معرفت اوست. منبع علم حقیقی و نافع و معرفت صحیح، آستان مقدس و خانه ی رفیع آل الله علیهم السلام است. ✅پس بیاییم پروانه وار گرد شمع حرم و حریم اهل بیت علیهم السلام بگردیم تا هم سن خود را زیاد کنیم و هم عید حقیقی را برای خود رقم بزنیم. ✍️ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
هدایت شده از پرسمان جهادی
آیا کرونا همان مرگ سفید در روایات آخر الزمان است؟ ✍️ در علم پزشکی به عامل بیماری‌زا که در سلول‌های زنده ی یک پیکر تکثیر می‌شود «ویروس_ Virus» می گویند. ویروس‌، قادر است انواع شکل‌های حیات را، از حیوانات و گیاهان گرفته تا باکتری‌ها و آرکیاها را آلوده کند. این روزها تا نام ویروس به گوشمان می رسد، فضای ذهنمان را پر کرده و از آمار مبتلایان و فوت شدگان جویا می شویم. این ویروس منحوس، بر خلاف دیگر ویروس های شناخته شده و شناخته نشده، فقط یاخته ها و سلول ها ی جسم را آلوده نکرده و به عقیده ی مردم هم سرایت کرده است.! شاید تعجب کنید اما حقیقتی است تلخ. یکی از مهره های پازل مباحث اعتقادی که آزمایشات کرونایی در آنجا مثبت اعلام شده، مهدویت و نشانه های ظهور منجی عالم بشریت است. برخی از باب خیرخواهی و بعضی از در باج خواهی، به هر بهانه ای دست به «تطبیق» می زنند وسمّ یأس و ناامیدی را در پیکره ی جامعه ی اسلامی می پاشند. در منابع شیعی و سنی؛ صحبت از «مرگ سفید» به میان آمده و گفته شده است: «مهدی ظهور نمی کند مگر اینکه تعداد زیادی به مرگ سفید از دنیا بروند». اما به راستی آیا مرگ یک سوم مردم جهان قبل از ظهور حقیقت دارد؟ آیا این مرگ، ارتباطی با «کرونا» دارد؟ برای رسیدن به پاسخ، روایات مربوط به «مرگ سفید» را مرور می کنیم. روایت اول: ابن سیرین نقل می کند: «لا يخرج‏المهدي حتى يقتل من كلّ تسعة سبعة»؛ «مهدی خروج نمی کند مگر اینکه از هر نه نفر، هفت نفر کشته شوند». (الفتن 1: 333/ 958) این روایت و برخی روایات که از جهت محتوا به این روایت نزدیک هستند، در منابع اهل سنت ذکر شده و برخی اساسا کلام معصوم نیست و در فرض نقل از معصوم برای ما حجیت ندارند. روایت دوم: از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: « لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَقِيلَ لَهُ إِذَا ذَهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَمَا يَبْقَى فَقَالَ ع أَ مَا تَرْضَوْنَ أَنْ تَكُونُوا الثُّلُثَ الْبَاقِيَ»؛ «امر ظهور اتفاق نمی افتد مگر اینکه یک سوم مردم بروند. به حضرت گفتند: پس با این حال دیگر چه چیزی باقی می ماند؟ فرمود: آیا دوست ندارید جزء یک سوم باقی باقی باشید؟». (كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 656) همان طور که مشاهده می فرمایید، در این روایت شریفه، صحبتی از «مرگ» نبوده و تعبیر «حتی یذهب» به کار رفته است. وقتی روایات دیگر این باب را کنار هم قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که: منظور از «یذهب»، خروج از دین و غربال شدن خوبان از بدان می باشد و نه «مرگ». به عنوان مثال به روایتی از وجود نازنین صادق آل محمد شاره می شود که فرمود: « إِي وَ اللَّهِ حَتَّى يَسْمَعَهُ كُلُّ قَوْمٍ بِلِسَانِهِمْ‏ وَ قَالَ‏ ع لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ تِسْعَةُ أَعْشَارِ النَّاسِ»؛ «نداء آسمانی حق است به گونه ای که هر قومی به لهجه ی خود آن را می شنود. و این اتفاق زمانی اتفاق می افتد که نه دهم آنان از دین خارج شوند». (الغيبة( للنعماني)، النص، ص: 274) روایت سوم: از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند: « بَيْنَ‏ يَدَيِ‏ الْقَائِمِ‏ مَوْتٌ‏ أَحْمَرُ وَ مَوْتٌ أَبْيَضُ وَ جَرَادٌ فِي حِينِهِ وَ جَرَادٌ فِي غَيْرِ حِينِهِ كَأَلْوَانِ الدَّمِ فَأَمَّا الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ فَالسَّيْفُ وَ أَمَّا الْمَوْتُ الْأَبْيَضُ فَالطَّاعُون‏»؛ «هنگام ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مرگ سرخ و مرگ سفیدی پیش می آید که مرگ سرخ، شمشیر منظور است و مرگ سفید، طاعون». (الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 372) در رابطه با این روایت شریفه و فقط یک روایت دیگر که با این روایت هم مضمون می باشد باید عرض کنم: اولا: سند هر دو روایت ضعیف است . ثانیا: روایت شریفه، مرگ سرخ و سفید را مربوط به «بین یدی القائم» یعنی هنگام ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می داند و نه قبل از ظهور. معنا و ترجمه ی «بین یدی...» در لغت و آیات و روایت کاملا واضح و روشن است. مگر در دعا نمی خوانیم: «وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ‏ بَيْنَ‏ يَدَيْه‏»؟
هدایت شده از پرسمان جهادی
پس با توجه به مطالبی که بیان شد، روشن می شود: روایات، هیچ گونه دلالتی بر اینکه در آستانه ی ظهور، مرگ سفیدی شیوع پیدا می کند، وجود ندارد و علاوه بر ضعف سندی، بر شیوع مرگ سفید «حین ظهور» دلالت دارد و نه «قبل ظهور». نکته ی آخر: بعد از بحث از سند و دلالت روایات باید بگوییم: مرگ سفید در روایت، طاعون معرفی شده است و نه چیز دیگری. پس هیچ ارتباطی با کرونا و ویروس دیگری ندارد. از جامعه ی مهدوی و علوی انتظار می رود تا با تبعیت از مراجع معظم تقلید و علمای ربانی، اجازه ی نفوذ ویروس به عقیده ی خود ندهند همانطور که اجازه ی مستی هیچگونه ویروسی را در جسم خود با تبعیت از پزشکان متخصص و متعهد، نمی دهند. @khameneieshQ
🔔 🌷 اهمیت حفظ جان در دین مبین اسلام/ چگونه در خانه ماندن را به کار ثواب تبدیل کنیم 🔹جواد حیدری، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان تبیین کرد: 📝 مرسلات: dte.bz/flHsH 📝 خبرگزاری مهر: mehrnews.com/xRwN5 🌀تبلیغ دین در شرایط بحران 🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 @javadheidari110
باسمه تعالی 🌷 اهمیت حفظ جان در دین مبین اسلام/ چگونه در خانه ماندن را به کار ثواب تبدیل کنیم. 🔹عقربه های ساعت آهسته آهستته به ثانیه های پایانی سال نزدیک می شوند. کم کم نوای «یا مقلب القلوب و الابصار» گوش ها را نوازش می دهد. آری به «عید نوروز» نزدیک می شویم. عید باستانی ما ایرانی ها؛ جلوه های زیبای فراوانی دارد. صله ی رحم، مسافرت، دستگیری از نیازمندان و فقراء و به صورت ویژه یاد اموات و گذشتگان بودن و زیارت قبور. آری! قشنگی و جذابیت عید، علاوه بر شادابی و سرسبزی طبیعت؛ به این سنت های ایرانی، اسلامی است. اما امسال عید ما رنگ و بوی هر ساله ی خود را ندارد و دچار ویروس منحوسی شده است که با هر ویروسی که می شناختیم متفاوت و متمایز است؛ ویروس کرونا. چه دین منعطف و معقول و جامعی داریم. برای هر شرائط و موقعیتی، برنامه ای متناسب بیان فرموده است که البته باید از کارشناسان دین جویا شد و از متخصصین کسب تکلیف کرد که این حکم عقل و سیره ی عقلاست. همان دینی که صله ی رحم را موجب حُسن رفتار و بخشش، پاكى نفس و زیادى رزق و تأخیر در مرگ می داند؛ (1) همان مذهبی که زیارت اهل قبور را امری مستحب تلقی کرده و به همه ما سفارش کرده، قبورمومنین و مومنات را زیارت کنیم و دعا بر سر قبر والدین را به اجابت نزدیک تر می داند؛ (2) حفظ جان خود و سلامت بدن دیگران را بسیار مهم جلوه داده تا جایی که اگر فعلی باعث تحت الشعاع قرار دادن سلامت افراد و جامعه شود را محکوم می کند. عقل که حجت درونی انسان است و اهل بیت علیهم السلام که حجت های ظاهری پروردگار عالم هستند؛ به ما آموخته اند: وقتی بین دو کار تزاحم پیش آمد، باید کار مهمتر را (اهم) بر کار دیگر (مهم) مقدم کنیم. آری! حواسمان باشد سلامت خود و دیگران را به خطر نیاندازیم. بیایید امسال را به گونه ای دیگر به پایان برسانیم و سال جدید را آغاز. در خانه ماندن را تمرین کنیم و صله ی رحم را از راه های دیگر به جا آوریم. تلفنی صحبت کنیم و از پیام رسان های داخلی برای دیدن همدیگر کمک بگیریم. پاداش در خانه ماندن و کمک به تسریع بهبودی بیماران عزیز کشورمان را به اموات و گذشتگانمان هدیه کنیم و با تلاوت قرآن و رسیدگی به امور منزل، هم صفا را به خانه های خود بیاوریم و هم زمینه ی شادی روح امواتمان را فراهم کنیم. از خداوند کریم و حکیم، صحت و عافیت را برای مردم ایران زمین خواستاریم و آرزوی سالی پر خیر و برکت را برای آنان طلب داریم و اطمینان داریم با پیروی از بزرگان دین و تبعیت از پزشکان متعهد، این آزمون سخت را پشت سر می گذاریم. پی نوشت ها: 1. بحار الأنوار ، ج 71 ، ص 114 2. معاد شناسی علامه طهرانی ، ج ۱ ، ص ۱۹۰ ✍️ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
⁉️یک سؤال: میشه بفرمایید در جواب کسی که امر بعروف را قبول نداره و میگه اینکار فضولی تو زندگی خصوصی مردم است چی باید گفت؟ 🔴پاسخ: امر به معروف و نهی از منکر یک اصل و مطلب عقلی است که عقل سلیم بدان حکم می کند. با توجه به پيوندهاى اجتماعى و اينكه هيچ كار بدى در اجتماع انسانى در نقطه خاصى محدود نمى‏شود، بلكه هر چه باشد همانند آتشى ممكن است به نقاط ديگر سرايت كند، عقلى بودن اين دو وظيفه مشخص مى‏شود. به عبارت ديگر: در اجتماع چيزى به عنوان" ضرر فردى" وجود ندارد، و هر زيان فردى امكان اين را دارد كه به صورت يك" زيان اجتماعى" درآيد، و به- همين دليل منطق و عقل به افراد اجتماع اجازه مى‏دهد كه در پاك نگه داشتن محيط زيست خود از هر گونه تلاش و كوششى خود دارى نكنند. اتفاقا در بعضى از احاديث به اين موضوع اشاره شده است. از پيغمبر اكرم ص چنين نقل شده كه فرمود:" يك فرد گنهكار، در ميان مردم همانند كسى است كه با جمعى سوار كشتى شود، و به هنگامى كه در وسط دريا قرار گيرد تبرى‏ برداشته و به سوراخ كردن موضعى كه در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض كنند، در جواب بگويد من در سهم خود تصرف مى‏كنم!، اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز ندارند، طولى نمى‏كشد كه آب دريا به داخل كشتى نفوذ كرده و يكباره همگى در دريا غرق مى‏شوند". پيامبر ص با اين مثال جالب منطقى بودن وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را مجسم ساخته، و حق نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعى كه ناشى از پيوند سرنوشتهاست، مى‏داند. (1) نتیجه اینکه: نجات جامعه از غرق شدن و افتادن در چاه را کسی «فضولی» نمی داند بلکه عین عقلانیت است. به قول شاعر: اگر بینی که نابینا و چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است. نکته ی دوم: اسلام عزیز، افراد را از تجسس در زندگی خصوصی مردم نهی فرموده و اجازه ی وروود به زندگی شخصی مردم و دیگران را نمی دهد. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است؛ و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد؛ و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبه‏پذير و مهربان است‏(2) پی نوشت: 1. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 38 2. حجرات/12 ✍️ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110