هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا امام حسن مجتبی (علیه السلام) همسران زیادی را طلاق داده اند؟
#امام_حسن_علیه_السلام_مطلاق_طلاق
#پست_پیشگام
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : فارغ از بحث سندی ، با توجه به مبغوض بودن طلاق در فرهنگ اسلام عزیز و ناسازگاری این عمل با عصمت امام حسن مجتبی علیهالسلام ، این روایات قابلاعتماد نبوده و به محتوای آنها اعتنایی نمیشود.
امام صادق علیهالسلام میفرماید : «سَمِعْتُ أَبِي علیهالسلام ،يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ كُلَ مِطْلَاقٍ ذَوَّاقٍ»؛«از پدرم شنیدم که فرمود: خداوند کسی را که بسیار طلاق دهد و به دنبال تنوع ذائقه جنسی باشد، دشمن میدارد»(1)
اگر روايتي با مقولهی عصمت در تعارض باشد، ازنظر علماي شيعه مردود است و كنار گذاشته میشود از باب مثال مرحوم شیخ طوسی (ره) در ردّ روایتی که دلالت بر سهو امام علیهالسلام دارد مینویسد :«... وَ قَدْ آمَنَنَا مِنْ ذَلِكَ دَلَالَةُ عِصْمَتِهِ علیهالسلام»؛«عصمت امام علیهالسلام ما را از پذیرش این مطلب بر حذر میدارد»(2)
نکته دوم : به نظر میرسد دستگاه خلافت بنیعباس برای تخریب چهرهی امام حسن علیهالسلام ، روایاتی را در مورد شخصیت ایشان جَعل کرده که این مسئله را دو نکته تقویت میکند :
الف ) : اگر چنین امری واقعشده بود باید دشمنان حضرت در زمان حیاتش، این امر را بر ایشان خُرده میگرفتند،ولی چنین امری از آن دوران، گزارش نشده است.
ب ) : روایتهایی که در کتب حدیث آمده منقول از امام صادق علیهالسلام است، یعنی این مطلب یک قرن پس از زمان امام مجتبی علیهالسلام مطرح میشود.
نتیجه اینکه : روایاتی که از امام مجتبی علیهالسلام مردی طلاق دهنده به تصویر میکشند ، ساختهوپرداخته بنیامیه و بنیعباس هستند و با توجه به عصمت حضرتشان ، این روایات قابل پذیرش نیستند.
پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج6، ص: 55
2. تهذيب الأحكام، ج 3 ص 40
@javadheidari110
هدایت شده از معاونت فرهنگی تبلیغی اصفهان
🌸 مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره3)
📝لینک شرکت در مسابقه: dte.bz/aaa3
🔹 پیشنهاد مطالعه قرآن کریم در نرم افزار سراج: cafebazaar.ir/app/isca.quran.seraj
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
کانال رسمی استاد جواد حیدری
🌸 مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره3) 📝لینک شرکت در مسابقه: dte.bz/aaa3 🔹 پیشنهاد مطالعه قرآن کریم
سلام علیکم
طاعات عزیزان قبول
آیه ی مطرح شده در سوال مسابقه ی شماره ی (3)
* وَ لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنىِ ءَادَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فىِ الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلىَ كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا(70)
ما آدميزادگان را گرامى داشتيم؛ و آنها را در خشكى و دريا، (بر مركبهاى راهوار) حمل كرديم؛ و از انواع روزيهاى پاكيزه به آنان روزى داديم؛ و آنها را بر بسيارى از موجوداتى كه خلق كردهايم، برترى بخشيديم.
@javadheidari110
💠پرسش:
آیا حضرت علی یا امام حسن و امام حسین علیهمالسلام در فتح ایران توسط عرب ها! حضور داشتند؟
#کلام_جنگ_ایران_اعراب_حضور_حسنین_علیهما_السلام
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
در منابع معتبر اوليه تاريخي و همچنين منابع متأخر از حضور امام علي علیهالسلام در فتح ايران هيچ گزارشي وجود ندارد، اما درباره حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام برخي از منابع مانند طبري (1) و بلاذري (2) به حضور ايشان در فتح ايران اشارهکردهاند؛ اما اين گزارشها از جهات مختلف مخدوش است ازجمله اينکه:
1. در تاريخ خليفه بن خیاط و يعقوبي که هر دو مقدم بر طبري هستند اسمي از حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام در فتح ايران نيامده است.
2. از اين گزارشها به دست میآید که فتح ايران(آغاز جنگ از زمان ابوبکر و اوج آن در زمان خلیفه دوم بود) در زمان عثمان انجامشده است و زمان عثمان زماني بوده که حضرت علي علیهالسلام در بسياري از موارد تقيه نمیکردند و در حد مشاوره نيز به عثمان کمک نمیکردند تا چه رسد به اعزام فرزندان خودشان به جنگها.
3. در جنگ صفين وقتي امام حسن علیهالسلام به ميدان رفت امام علي فرمودند: از طرف من جلوي اين جوان را بگيريد تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن اين دو (امام حسن علیهالسلام و امام حسين علیهالسلام) به ميدان نبرد دريغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا صلیالله عليه واله و سلم قطع شود. (3)
چگونه امکان دارد با چنين اکراهي حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگها دورتر براي جنگ بروند آنهم در زمان عثمان!
4. بلاذری به حضور حسنین علیهماالسلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» (گفته میشود) اشارهکرده است. به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.(4)
5. ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که هر فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل آن نیست. (5)
درنتیجه دليل معتبر و موجهي بر حضور اهلبیت در فتح ايران وجود ندارد و گزارشهای موجود نیز ضعيف هستند.
پی نوشت ها:
1. طبري، تاريخ الطبري، ج4، ص 269.
2. بلاذري، فتوح البلدان، ص 326.
3. طبري، تاريخ طبري، ج 4 ص 440؛ ابن صباغ مالکي، الفصول المهمه، ص 82، ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه ج 1 ص 244.
4. بلاذری، همان.
5. الجرح و التعدیل، ابوحاتم رازی، ج ۶، ص ۲۰۵
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
📚📏📚📏📚
💢حکم روزه در صورت اختلاف بین پزشکان
✅پرسش:
اگر پزشکان در مورد ضرر داشتن روزه براي بيمار اختلاف نظر داشته باشند وظيفه شخص چيست؟
🌺پاسخ:
🌲امام ،خامنه اي ،خويي، تبريزي، فاضل، سيستاني، وحيد ،مکارم، صافي، شبري، نوري: به علم يا اطمينان رسيدن و پيدا شدن ترس از ضرر ،وظيفه خود مکلف است هر چند سببش نظر پزشک باشد بنابراين اگر شخص بداند و يا احتمال ضرر دهد نبايد روزه بگيرد.
🍀بهجت: به علم يا اطمينان رسيدن و پيدا شدن ترس از ضرر وظيفه خود مکلف است هر چند سببش نظر پزشک باشد بنابراين اگر شخصي بداند يا گمان کند که روزه گرفتن ضرر دارد نبايد روزه بگيرد واگر احتمال ضرر بدهد مي تواند روزه نگيرد .
منبع:
منهاج الصالحين، کتاب الصوم،ترخيص الافطار،قبل از م.1029.1032- وسيله النجاه .مسأله 1140-هدايه العباد. ج 1.کتاب الصوم. م1351- العروه الوثقي. کتاب الصوم.فصل في شرايط صحه الصوم،السادس
💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
هدایت شده از خانم براتی
#چقدر_منطقی
حاج آقا داشت از سن تکلیف و مرجع تقلید صحبت می کرد که باید بعد از رسیدن به سن تکلیف هر کسی مرجع تقلید انتخاب کنه
🔰که یکی از جوونا بلند شد و گفت: اگه من بخوام تقلید نکنم چی میشه؟
❓حاج آقا: پس از کجا میخوای بفهمی که تکلیفت چیه؟ و اعمال عبادی خودت را چطور انجام بِدی؟
💢جوان: یعنی هیچ راه دیگه ای غیر از تقلید نیست؟
🔸حاج اقا: بله؛ هر شخصی یکی از این سه کار رو میتونه انجام بده؟
1️⃣ از مجتهد جامع الشرائط تقلید کنه.
2️⃣ خودش مجتهد بشه.
3️⃣ احتیاط کنه.
🔹 جوان: من که وقت اجتهاد ندارم؛ میخوام مهندس بشم.😊
حاج آقا: پس احتیاط کن
⁉️جوان: احتیاط چیه دیگه حاج آقا؟
✍️ حاج آقا: احتیاط یعنی در انجام اعمالت همیشه سخت ترین و زیاد ترین و کامل ترین را انجام بدهی تا مطمئن بشی آن چیزی که بر عهده شما بوده و خدا از شما خواسته را انجام داده ای؛ مثل جایی که نمی دونی نمازت را کامل بخونی یا شکسته که باید هر دو رو بخونی تا خیالت راحت بشه!!
😇 جوان: این که از تقلید هم سخت تر شده که!!
حاج آقا ببخشید همون تقلید خوبه!!!😅
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠 حدیث روز 💠
💎 توصیهای از امام حسن مجتبی (ع)
🔻امام حسن مجتبی عليهالسلام:
لاتُعاجِلِ الذَّنبَ بِالعُقُوبَةِ واجْعَلْ بَينَهُما لِلاِعتِذارِ طَريقا
❇️ در مجازات خطاكار شتاب مكن و ميان خطا و مجازات، راهى براى عذرخواهى قرار ده .
📚 بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۱۱۳
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از معاونت فرهنگی تبلیغی اصفهان
🎁 نتیجه مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره3)
🌸 جواب مسابقه شماره 3 گزینه 1 بود که با توجه به آیه 70 سوره اسراء، خدای متعال انسان ها را "گرامی داشته" و بر بسیاری از مخلوقات "برتری" داده است.
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🤔آیا اقلیت شیعه و اکثریت اهل سنت نشانه ی حقانیت اهل سنت است؟چون همیشه اشکال میکنند اگر حقانیت با شیعه است چرا در طول تاریخ شیعه مدام در اقلیّت بوده است؟
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
1.هيچگاه اكثريت نشانه حقانيت و اقليت نشانه خلاف آن نيست بلکه مومنان به پيامبران، از زمان حضرت نوح(ع) تا عصر حضرت خاتم(ص) در اقليّت بودند،حضرت نوح ع که 950 سال تبلیغ کردند گروندگان و مومنان به ایشان بسیار اندک بودند قران در این باره چنین میفرماید:"وَما آمَنَ مَعَهُ إِلاّ قليل" "جز اندكي به همراه او ايمان نياوردند".
و باز خداوند به پيامبر يادآور ميشود:"وَما أَكْثَرُ النّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤمِنين یعنی هر چند بكوشي، اكثريت مردم ايمان نميآورند»."
2. اگر بناست اکثریت حق باشد الآن جمعیت مسلمانان نسبت به سایرین در اقلیت است و با این استدلال باید حکم به حقانیت آن ها داد.
3.اصولاً شیعه در برهه های مختلف زمان در طول تاریخ تاریخ به عنوان،اپوزیسیون و مخالف نظام حاکم شناخته شده است و نظام های سیاسی بر ریشه کن کردن آنها همت گمارده اند برای مثال:
الف)صلاح الدین ایوبی پس از خیانت به فاطمیون تصمیم به قتل عام شیعیان گرفت و گروه بیشماری را به قتل رسانید!
ب)در دوران حکومت عثمانی ها به خاطر فتوای یک فقیه حنفی به نام"نوح" ۴۰۰۰۰ چهل هزار شیعه در ترکیه سربریده شدند.
لذا با توجه به کشتارهای اینچنینی در طول تاریخ بقای شیعه در جهان و حضور علمای مبرز شیعه در تمام رشته ها از معجزات الهی است،و الحمدلله اکنون با روشن شدن حق و حقیقت روز به روز گروندگان به دامن تشیع بیشتر میشوند!
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠 پرسش : آيا محل ايستادن خانمها در نماز، بايد عقبتر از مردها باشد؟
#احکام_نماز_ایستادن_مرد_زن
...........................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
آيات عظام امام، بهجت، صافى و نورى: خير، اگر جلوتر از مرد هم بايستد اشكال ندارد ؛ ولى بهتر است زن عقب تر از مرد بايستد. 1
ایت الله تبريزى: بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.[2]
آيةاللَّه خامنه اى: بنا بر احتياط واجب بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.[3]
آيات عظام فاضل و مكارم: زن بايد عقب تر از مرد بايستد ؛ وگرنه نماز او باطل است و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.[4]
آيةاللَّه سيستانى: بنابر احتياط لازم، زن بايد عقبتر از مرد بايستد و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.[5]
آيةاللَّه وحيد: بايد بين مرد و زن در حال نماز، حداقل يك وجب فاصله باشد ؛ ولى اگر زن برابر مرد يا جلوتر – در كمتر از فاصلهاى كه ذكر شد بايستد و هر دو با هم وارد نماز شوند، بايد نماز را دوباره بخوانند.[6]
پی نوشت:
• [1]- توضيح المسائل مراجع، م 886 و نورى، توضيح المسائل، م 9-887.
• [2]-توضيحالمسائل مراجع، م 886.
• [3]- توضيح المسائل مراجع، م 886 و خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س 374.
• [4]– توضيح المسائل مراجع ، م 886.
• [5]-توضيح المسائل مراجع، م 886.
• [6]- وحيد، توضيحالمسائل، م 895 – 896. (رساله دانشجويي، پرسمان)
@javadheidari110