eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
385 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
audio_2019-05-23_00-40-04.ogg
2.38M
#رمضان_با_ثقلین 📌هر روز یک پیام قرآنی 💭امروز:شخصیت امام حسن 🔉گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکزملی پاسخ به شبهات 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: آیا امام حسن مجتبی (علیه السلام) همسران زیادی را طلاق داده اند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : فارغ از بحث سندی ، با توجه به مبغوض بودن طلاق در فرهنگ اسلام عزیز و ناسازگاری این عمل با عصمت امام حسن مجتبی علیه‌السلام ، این روایات قابل‌اعتماد نبوده و به محتوای آن‌ها اعتنایی نمی‌شود. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید : «سَمِعْتُ أَبِي علیه‌السلام ،يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ كُلَ مِطْلَاقٍ ذَوَّاقٍ»؛«از پدرم شنیدم که فرمود: خداوند کسی را که بسیار طلاق دهد و به دنبال تنوع ذائقه جنسی باشد، دشمن می‌دارد»(1) اگر روايتي با مقوله‌ی عصمت در تعارض باشد، ازنظر علماي شيعه مردود است و كنار گذاشته می‌شود از باب مثال مرحوم شیخ طوسی (ره) در ردّ روایتی که دلالت بر سهو امام علیه‌السلام دارد می‌نویسد :«... وَ قَدْ آمَنَنَا مِنْ ذَلِكَ دَلَالَةُ عِصْمَتِهِ علیه‌السلام»؛«عصمت امام علیه‌السلام ما را از پذیرش این مطلب بر حذر می‌دارد»(2) نکته دوم : به نظر می‌رسد دستگاه خلافت بنی‌عباس برای تخریب چهره‌ی امام حسن علیه‌السلام ، روایاتی را در مورد شخصیت ایشان جَعل کرده که این مسئله را دو نکته تقویت می‌کند : الف ) : اگر چنین امری واقع‌شده بود باید دشمنان حضرت در زمان حیاتش، این امر را بر ایشان خُرده می‌گرفتند،ولی چنین امری از آن دوران، گزارش نشده است. ب ) : روایت‌هایی که در کتب حدیث آمده منقول از امام صادق علیه‌السلام است، یعنی این مطلب یک قرن پس از زمان امام مجتبی علیه‌السلام مطرح می‌شود. نتیجه اینکه : روایاتی که از امام مجتبی علیه‌السلام مردی طلاق دهنده به تصویر می‌کشند ، ساخته‌وپرداخته بنی‌امیه و بنی‌عباس هستند و با توجه به عصمت حضرتشان ، این روایات قابل پذیرش نیستند. پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج6، ص: 55 2. تهذيب الأحكام، ج 3 ص 40 @javadheidari110
🌸 مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره3) 📝لینک شرکت در مسابقه: dte.bz/aaa3 🔹 پیشنهاد مطالعه قرآن کریم در نرم افزار سراج: cafebazaar.ir/app/isca.quran.seraj 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
کانال رسمی استاد جواد حیدری
🌸 مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره3) 📝لینک شرکت در مسابقه: dte.bz/aaa3 🔹 پیشنهاد مطالعه قرآن کریم
سلام علیکم طاعات عزیزان قبول آیه ی مطرح شده در سوال مسابقه ی شماره ی (3) * وَ لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنىِ ءَادَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فىِ الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلىَ‏ كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا(70) ما آدميزادگان را گرامى داشتيم؛ و آنها را در خشكى و دريا، (بر مركبهاى راهوار) حمل كرديم؛ و از انواع روزيهاى پاكيزه به آنان روزى داديم؛ و آنها را بر بسيارى از موجوداتى كه خلق كرده‏ايم، برترى بخشيديم‏. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: آیا حضرت علی یا امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام در فتح ایران توسط عرب ها! حضور داشتند؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: در منابع معتبر اوليه تاريخي و همچنين منابع متأخر از حضور امام علي علیه‌السلام در فتح ايران هيچ گزارشي وجود ندارد، اما درباره حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام برخي از منابع مانند طبري (1) و بلاذري (2) به حضور ايشان در فتح ايران اشاره‌کرده‌اند؛ اما اين گزارش‌ها از جهات مختلف مخدوش است ازجمله اينکه: 1. در تاريخ خليفه بن خیاط و يعقوبي که هر دو مقدم بر طبري هستند اسمي از حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام در فتح ايران نيامده است. 2. از اين گزارش‌ها به دست می‌آید که فتح ايران(آغاز جنگ از زمان ابوبکر و اوج آن در زمان خلیفه دوم بود) در زمان عثمان انجام‌شده است و زمان عثمان زماني بوده که حضرت علي علیه‌السلام در بسياري از موارد تقيه نمی‌کردند و در حد مشاوره نيز به عثمان کمک نمی‌کردند تا چه رسد به اعزام فرزندان خودشان به جنگ‌ها. 3. در جنگ صفين وقتي امام حسن علیه‌السلام به ميدان رفت امام علي فرمودند: از طرف من جلوي اين جوان را بگيريد تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن اين دو (امام حسن علیه‌السلام و امام حسين علیه‌السلام) به ميدان نبرد دريغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا صلی‌الله عليه واله و سلم قطع شود. (3) چگونه امکان دارد با چنين اکراهي حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگ‌ها دورتر براي جنگ بروند آن‌هم در زمان عثمان! 4. بلاذری به حضور حسنین علیهماالسلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» (گفته می‌شود) اشاره‌کرده است. به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.(4) 5. ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که هر فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل آن نیست. (5) درنتیجه دليل معتبر و موجهي بر حضور اهل‌بیت در فتح ايران وجود ندارد و گزارش‌های موجود نیز ضعيف هستند. پی نوشت ها: 1. طبري، تاريخ ‏الطبري، ج‏4، ص 269. 2. بلاذري، فتوح‏ البلدان، ص 326. 3. طبري، تاريخ طبري، ج 4 ص 440؛ ابن صباغ مالکي، الفصول المهمه، ص 82، ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه ج 1 ص 244. 4. بلاذری، همان. 5. الجرح و التعدیل، ابوحاتم رازی، ج ۶، ص ۲۰۵ @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📏📚📏📚 💢حکم روزه در صورت اختلاف بین پزشکان ✅پرسش: اگر پزشکان در مورد ضرر داشتن روزه براي بيمار اختلاف نظر داشته باشند وظيفه شخص چيست؟ 🌺پاسخ: 🌲امام ،خامنه اي ،خويي، تبريزي، فاضل، سيستاني، وحيد ،مکارم، صافي، شبري، نوري: به علم يا اطمينان رسيدن و پيدا شدن ترس از ضرر ،وظيفه خود مکلف است هر چند سببش نظر پزشک باشد بنابراين اگر شخص بداند و يا احتمال ضرر دهد نبايد روزه بگيرد. 🍀بهجت: به علم يا اطمينان رسيدن و پيدا شدن ترس از ضرر وظيفه خود مکلف است هر چند سببش نظر پزشک باشد بنابراين اگر شخصي بداند يا گمان کند که روزه گرفتن ضرر دارد نبايد روزه بگيرد واگر احتمال ضرر بدهد مي تواند روزه نگيرد . منبع: منهاج الصالحين، کتاب الصوم،ترخيص الافطار،قبل از م.1029.1032- وسيله النجاه .مسأله 1140-هدايه العباد. ج 1.کتاب الصوم. م1351- العروه الوثقي. کتاب الصوم.فصل في شرايط صحه الصوم،السادس 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از خانم براتی
حاج آقا داشت از سن تکلیف و مرجع تقلید صحبت می کرد که باید بعد از رسیدن به سن تکلیف هر کسی مرجع تقلید انتخاب کنه 🔰که یکی از جوونا بلند شد و گفت: اگه من بخوام تقلید نکنم چی میشه؟ ❓حاج آقا: پس از کجا میخوای بفهمی که تکلیفت چیه؟ و اعمال عبادی خودت را چطور انجام بِدی؟ 💢جوان: یعنی هیچ راه دیگه ای غیر از تقلید نیست؟ 🔸حاج اقا: بله؛ هر شخصی یکی از این سه کار رو میتونه انجام بده؟ 1️⃣ از مجتهد جامع الشرائط تقلید کنه. 2️⃣ خودش مجتهد بشه. 3️⃣ احتیاط کنه. 🔹 جوان: من که وقت اجتهاد ندارم؛ میخوام مهندس بشم.😊 حاج آقا: پس احتیاط کن ⁉️جوان: احتیاط چیه دیگه حاج آقا؟ ✍️‌ حاج آقا: احتیاط یعنی در انجام اعمالت همیشه سخت ترین و زیاد ترین و کامل ترین را انجام بدهی تا مطمئن بشی آن چیزی که بر عهده شما بوده و خدا از شما خواسته را انجام داده ای؛ مثل جایی که نمی دونی نمازت را کامل بخونی یا شکسته که باید هر دو رو بخونی تا خیالت راحت بشه!! 😇 جوان: این که از تقلید هم سخت تر شده که!! حاج آقا ببخشید همون تقلید خوبه!!!😅 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 💎 توصیه‌ای از امام حسن مجتبی (ع) 🔻امام حسن مجتبی عليه‌السلام: لاتُعاجِلِ الذَّنبَ بِالعُقُوبَةِ واجْعَلْ بَينَهُما لِلاِعتِذارِ طَريقا ❇️ در مجازات خطاكار شتاب مكن و ميان خطا و مجازات، راهى براى عذرخواهى قرار ده . 📚 بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۱۱۳ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🎁 نتیجه مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره3) 🌸 جواب مسابقه شماره 3 گزینه 1 بود که با توجه به آیه 70 سوره اسراء، خدای متعال انسان ها را "گرامی داشته" و بر بسیاری از مخلوقات "برتری" داده است. 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🤔آیا اقلیت شیعه و اکثریت اهل سنت نشانه ی حقانیت اهل سنت است؟چون همیشه اشکال میکنند اگر حقانیت با شیعه است چرا در طول تاریخ شیعه مدام در اقلیّت بوده است؟ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 1.هيچگاه اكثريت نشانه حقانيت و اقليت نشانه خلاف آن نيست بلکه مومنان به پيامبران، از زمان حضرت نوح(ع) تا عصر حضرت خاتم(ص) در اقليّت بودند،حضرت نوح ع که 950 سال تبلیغ کردند گروندگان و مومنان به ایشان بسیار اندک بودند قران در این باره چنین میفرماید:"وَما آمَنَ مَعَهُ إِلاّ قليل" "جز اندكي به همراه او ايمان نياوردند". و باز خداوند به پيامبر يادآور مي‌شود:"وَما أَكْثَرُ النّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤمِنين یعنی هر چند بكوشي، اكثريت مردم ايمان نمي‌آورند»." 2. اگر بناست اکثریت حق باشد الآن جمعیت مسلمانان نسبت به سایرین در اقلیت است و با این استدلال باید حکم به حقانیت آن ها داد. 3.اصولاً شیعه در برهه های مختلف زمان در طول تاریخ تاریخ به عنوان،اپوزیسیون و مخالف نظام حاکم شناخته شده است و نظام های سیاسی بر ریشه کن کردن آنها همت گمارده اند برای مثال: الف)صلاح الدین ایوبی پس از خیانت به فاطمیون تصمیم به قتل عام شیعیان گرفت و گروه بیشماری را به قتل رسانید! ب)در دوران حکومت عثمانی ها به خاطر فتوای یک فقیه حنفی به نام"نوح" ۴۰۰۰۰ چهل هزار شیعه در ترکیه سربریده شدند. لذا با توجه به کشتارهای اینچنینی در طول تاریخ بقای شیعه در جهان و حضور علمای مبرز شیعه در تمام رشته ها از معجزات الهی است،و الحمدلله اکنون با روشن شدن حق و حقیقت روز به روز گروندگان به دامن تشیع بیشتر میشوند! 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش : آيا محل ايستادن خانم‏ها در نماز، بايد عقب‏تر از مردها باشد؟ ........................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: آيات عظام امام، بهجت، صافى و نورى: خير، اگر جلوتر از مرد هم بايستد اشكال ندارد ؛ ولى بهتر است زن عقب‏ تر از مرد بايستد. 1 ایت الله تبريزى: بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.[2] آيةاللَّه خامنه‏ اى: بنا بر احتياط واجب بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.[3] آيات عظام فاضل و مكارم: زن بايد عقب‏ تر از مرد بايستد ؛ وگرنه نماز او باطل است و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.[4] آيةاللَّه سيستانى: بنابر احتياط لازم، زن بايد عقب‏تر از مرد بايستد و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.[5] آيةاللَّه وحيد: بايد بين مرد و زن در حال نماز، حداقل يك وجب فاصله باشد ؛ ولى اگر زن برابر مرد يا جلوتر – در كمتر از فاصله‏اى كه ذكر شد بايستد و هر دو با هم وارد نماز شوند، بايد نماز را دوباره بخوانند.[6] پی نوشت: • [1]- توضيح‏ المسائل مراجع، م 886 و نورى، توضيح ‏المسائل، م 9-887. • [2]-توضيح‏المسائل مراجع، م 886. • [3]- توضيح ‏المسائل مراجع، م 886 و خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 374. • [4]– توضيح‏ المسائل مراجع ، م 886. • [5]-توضيح‏ المسائل مراجع، م 886. • [6]- وحيد، توضيح‏المسائل، م 895 – 896. (رساله دانشجويي، پرسمان) @javadheidari110
🌸 مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره4) 📝لینک شرکت در مسابقه: dte.bz/aaa4 🔹 پیشنهاد مطالعه قرآن کریم در نرم افزار سراج: cafebazaar.ir/app/isca.quran.seraj 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
کانال رسمی استاد جواد حیدری
🌸 مسابقه همراه با قرآن کریم (شماره4) 📝لینک شرکت در مسابقه: dte.bz/aaa4 🔹 پیشنهاد مطالعه قرآن کریم
وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ ۖ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُون آیه ی 33 سوره مبارکه ی انبیا
💠پرسش: آیا در بهشت می‌توانیم مرتکب گناه شویم؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول: طبق آيات نوراني قران کريم، بهشتيان هر چه اراده کنند برايشان مهياست. (1) نکته دوم: بهشت دار جزاست و نه دار عمل. امام علي علیه‌السلام می‌فرمایند: «وَ إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل‏»؛ «دنيا دار عمل هست و نه جزا و آخرت محل جزاست و نه عمل». (2) نکته سوم: با توجه به اينکه، عالم آخرت با عالم دنيا کاملاً متفاوت است، درک کامل و وافي از فضاي بهشت و بهشتيان براي ما امکان‌پذیر نيست و نبايد انتظار داشته باشيم، شناختي دقيق از نعمت‌ها و پاداش‌های بهشت به دست بياوريم. در روايتي از امام علي علیه‌السلام آمده است: «ِ فِيهِ مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَر»؛ «در بهشت نعمت هايي است که هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده و بر قلب کسي خطور نکرده است». (3) نکته چهارم: بهشتيان پاک و طاهر هستند و جز پاکي و طهارت از آنان سر نمی‌زند. قران کريم در وصف بهشتيان می‌گوید: «لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً وَ لا تَأْثيما-إِلاَّ قيلاً سَلاماً سَلاما»؛ «در آن (باغ‌های بهشتى) نه لغو و بيهوده‏اى مى‏شنوند نه سخنان گناه‌آلود_تنها چيزى كه مى‏شنوند «سلام» است «سلام‏»». (4) نتيجه اينکه: هرچند بهشتيان هر چه اراده کنند در اختيارشان قرار می‌گیرد و می‌توانند استفاده کنند ولي با توجه به پاکي و طهارتي که بر بهشتيان و بهشت حاکم است، جز خير، پاکي و صفا و صميميت در بهشت حاکم نيست و اثري از گناه به معناي دنيوي و خستگي و پلشتي در بهشت وجود ندارد. قران می‌فرماید: «لا يَمَسُّنا فيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فيها لُغُوب‏»؛ «نه در آن رنجى به ما مى‏رسد و نه سستى و واماندگى‏». (5) پی‌نوشت‌ها: 1. نحل/31 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 84 3. الأمالي (للصدوق)، النص، ص: 542 4. واقعه/25-26 5. فاطر/35 @javadheidari110 🌷🌷 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
رابطه ی شب قدر و اختیار انسان.ogg
1.96M
#رابطه ی تعیین سرنوشت در شب قدر و اختیار انسان اگر در شب قدر تمام امور انسان رقم می خورد پس اختیار انسان چه می شود؟ #جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
[Forwarded from جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو (🌷الرافضي علي نعمتي🌷)] 💠پرسش: آیا شب قدر قبل از اسلام هم وجود داشت؟ ✍️ پاسخ: نکته اول : شب قدر خصوصیاتی دارد که از شاخص‌ترین آن‌ها ، مقدر شدن سرنوشت بندگان با نزول ملائکه بر حجت الهی است. این ویژگی منحصر به آخرالزمان نیست.و در تمام امت‌ها وجود داشته است. امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید: 🔴«لَقَدْ خَلَقَ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ- لَيْلَةَ الْقَدْرِ أَوَّلَ مَا خَلَقَ الدُّنْيَا وَ لَقَدْ خَلَقَ فِيهَا أَوَّلَ نَبِيٍّ يَكُونُ وَ أَوَّلَ وَصِيٍّ يَكُونُ وَ لَقَدْ قَضَى أَنْ يَكُونَ فِي كُلِّ سَنَةٍ لَيْلَةٌ يَهْبِطُ فِيهَا بِتَفْسِيرِ الْأُمُورِ إِلَى مِثْلِهَا مِنَ السَّنَةِ الْمُقْبِلَة...»؛ 🔵« خداوند، شب قدر را در ابتداى خلقت دنیا آفرید و در آن شب نخستین پیغمبر و نخستین وصی‌ای كه باید باشد (آدم و شیث را) آفرید [وجود آن‌ها را مقدر ساخت] و حكم فرمود كه در هرسالی شبى باشد كه در آن شب تفسیر و بیان امور تا چنان شبى در سال آینده فرود آید»(1) 🔷نکته دوم :قرآن کریم در مورد شب قدر می‌فرماید:« إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْر»؛« ما آن [قرآن] را در شب قدر نازل كردیم»(2) و هم‌چنین :«لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛«شب قدر بهتر از هزار ماه است»(3) این دو،از ویژگی‌هایی هستند که قبل از اسلام وجود نداشته و شب قدر با این اوصاف ،مخصوص امت پیغمبر اکرم است. 📌حضرت محمد صلی‌الله علیه واله می‌فرماید: 🔴« ان اللَّه وهب لامتى لیلة القدر لم یعطها من كان قبلهم»؛ 🔵«خداوند به امت من شب قدر را بخشیده و احدى از امت‌های پیشین از این موهبت برخوردار نبودند»(4) که این روایت ناظر به دو ویژگی فوق است. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📚پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 250 2. قدر/1 3. قدر/3 4. در المنثور، ج ۶ ، ص 371 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💢روزه افراد معتاد ✅پرسش: حكم روزه اشخاص معتاد به ترياك و... كه ترك براي آنان محال يا بسيار سخت است چيست؟(1) 🌺پاسخ: 🌱صافي: از مفطرات غيركشيدن ترياك امساك كند و آن را هم به مقدار ضرورت اكتفا كند، در اين صورت انشاء‌الله بر او چيزي نيست. 🌸بهجت: اگر ميتواند به احتياط واجب بايد عادت خود را به كشيدن ترياك در شب تغيير دهد يا قبل از ماه رمضان اعتيادش را ترك كند و گرنه بايد روزه بگيرد و هرگاه به عسر و حرج افتاد بقدر رفع عسر و حرج ترياك بكشد و بقيه روز را امساك كند. 🌲مام: روزه را واجب است بگيرد و با فرض اضطرار ميتواند به مقدار دفع ضرورت بكشد. 🌼خامنه اي: روزه را واجب است بگيرد و با فرض اضطرار ميتواند به مقدار رفع ضرورت بكشد اما بايد روزه را قضا نمايد. 🌸نوري: حكم بيمار را دارد. 🍃مكارم: بايد احتياطاً روزه بگيرد هر چند از آن دود به مقدار ضرورت استفاده كند. پاورقي: 1- امام: استفتائات رساله، م 14؛ خامنهاي: سايت؛ بهجت: استفتائات، ج 2، س2896؛ مكارم، استفتائات جديد، ج 2، س 441؛ صافي: استفتاء كتبي، س 113869؛ نوري: توضيح المسائل مراجع، ج 2، استفتائات امام، احكام روزه، س 14 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
شب قدر.ogg
1.71M
#رمضان_با_ثقلین 📌 هر روز یک پیام قرآنی 💭 امروز: شب قدر 🔉 گوینده: استاد جواد حیدری، کارشناس مرکزملی پاسخ به شبهات 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
✅ مادران کلافه یا مدیران سنگرهای مبارزه با کرونا؟ ‌ ▫️اگر به صورت جزئی و موردی و به دور از شعارهای غیرقابل تحقق بخواهیم به برخی موارد که مادران در این شرایط سخت می توانند انجام دهند اشاره کنیم این چند مورد را می توان نام برد: 1️⃣ دلبری و جلوه گری از اوصاف ذاتی زنان است اما وقتی پای عمل جنسی به میان می آید مردان نیز بسیار فعال اند به ویژه اگر شرایط در کنار هم بودن فراهم باشد. بنابراین فرصت خانه نشینی را یک زن بامهارت نباید از دست دهد و با گرمابخشیدن به روابط عاشقانه و جنسی،هم به تحکیم زندگی زناشویی خود کمک کند و هم در نگاهی حداقلی، فشارهای فکری و روانی ناشی از کرونا را از روی ذهن شوهرش بردارد. 2️⃣ زن و شوهر در طول روز نیازمند به داشتن خلوت هستند پس چه بهتر که از فرصت قرنطینه در جهت خلوت و گفتگو با همسر آن هم در راستای ایجاد آرامش روانی شوهر و امیدبخشی به او نسبت به آینده زندگی و مسائل معیشتی استفاده شود.مثلا به شوهرش اطمینان دهد که با قناعت و تدبیر و البته توکل به خدا،به او کمک خواهد کرد تا از این شرایط خارج شوند. 3️⃣ از دیگر اقدامات مهارتی مادر در این ایام بهره گیری از توان فرزندان در انجام امور منزل مانند نظافت یا تهیه غذا مانند سحری و افطاری و ... می باشد. 4️⃣ توجه به برنامه های معنوی در خانه. برنامه هایی مانند اقامه نماز جماعت یا اکنون که ماه مبارک رمضان هست،قرائت قرآن، بیدار نگه داشتن فرزندان در طول سحر و استفاده از برنامه های معنوی سحر مانند مناجات خوانی سحرها ودر یک جمله تحریک ذائقه فرزندان برای درک زیبایی های معنوی سحر. 5️⃣ اکنون که دروس فرزندان به صورت مجازی دنبال می شود،مادر بخشی از فعالیت های خود را باید در کنار فرزندان و در محیط مجازی سپری کند تا ضمن کمک به تحصیل آنان،از آسیب های فضای مجازی هم جلوگیری نماید. 6️⃣ وجود اختلاف و تنش بین فرزندان تقریبا امری شایع است لکن همین موضوع گاهی باعث کلافگی و اعصاب خوردی مادر می شود. بهتر آن است ضمن مدیریت این رفتارها توسط مادر با از بین بردن زمین های تنش،اگر یکی از فرزندان،نوجوان یا بزرگسال می باشد او را تشویق به حضور در پایگاه های جهادی که امروزه در هیئات و مساجد فعال شده است نماید یا با هماهنگی شوهر و در صورت امکان از وی بخواهد که به محل کار پدرش برود و در آنجا به پدر کمک نماید. جالب آنکه گاهی امیرالمومنین علیه السلام برای کمک به همسرشان فرزندان را به محل کار خود در نخلستان ها می بردند تا هم همسرشان آزرده نشوند و هم فرزندان بازی کنند و مشغول باشند. ▫️در هر حال جایگاه مادر در فرهنگ اسلامی همیشه متعالی بوده و البته آنچه به جایگاه او تعالی و قداست می بخشد مدیریت و توان مقابله او با مشکلات و بحران هاست چرا که نابرده رنج،گنج میسر نمی شود. بنابراین شرایط کنونی هم یک امتحان مدیریتی برای مادران خانواده دار است و هم عرصه ای است در جهت قوی سازی خود و اقتداربخشی به جایگاه مادرانه که نکات فوق راهکارهایی بود در این راستا. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
🍃اعمال مشترکه شبهای قدر و اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان🍃 💐🌹از همه ی عزیزان در این شب عزیز التماس دعا داریم 〰️❁🍃❁🌸❁🍃❁〰️ 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠پرسش: آیا حقیقت دارد؛ شیاطین در ماه رمضان ، به زنجیر کشیده می‌شوند؟ اگر این‌چنین است ، چرا افراد گناه می‌کنند؟ شیطان_ماه_رمضان ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : در روایات متعدد ، تصریح‌شده است که : شیاطین با آغاز ماه رمضان ، به زنجیر کشیده می‌شوند. امام باقر علیه‌السلام به نقل از رسول مهربانی‌ها ، می‌فرماید: «...إِذَا طَلَعَ هِلَالُ شَهْرِ رَمَضَانَ غُلَّتْ مَرَدَةُ الشَّیَاطِینِ...»؛« آن هنگام که هلال ماه رمضان سر برآورد، شیطان‌های رانده‌شده به زنجیر کشیده می‌شوند»(1) نکته دوم : توجه داشته باشیم : الف ) : عامل گناه در انسان فقط شیاطین نمی‌باشند بلکه «نفس» انسان اگر تربیت‌نشده باشد ، عامل تشویق‌کننده به گناه هست. ب ) : هرچند شیاطین در ماه رمضان در غل و زنجیر هستند؛اما اعمال و رفتار افراد، سبب آزادی آن‌ها شده و به همین سبب می¬تواند،اثرگذار باشند. پیامبر خدا فرمود: «...وَ الشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُسَلِّطَهَا عَلَيْكُم‏...»؛«و شیاطین را بسته‌اند، از پروردگارتان تقاضا کنید که آن‌ها را بر شما مسلط نگرداند»(2) پی‌نوشت : 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏4، ص: 67 2. الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 95 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
در شب قدر چه کارهایی انجام دهیم؟ نماز شبهاى ماه رمضان شيخ كفعمى در حاشيه بلد الا مين از سيّد بن باقى نقل كرده كه فرموده مستحبّ است در هر شب ماه رَمَضان دو ركعت نماز در هر ركعت حمد و توحيد سه مرتبه و چون سلام داد بگويد: سُبْحانَ مَنْ هُوَ حَفيظٌ لا يَغْفُلُ سُبحانَ مَنْ هُوَ رَحيمٌ لا يَعْجَلُ منزه است آن خداى نگهبانى كه غفلت نكند منزه است آن خداى مهربانى كه شتاب نكند سُبْحانَ مَنْ هُوَ قاَّئِمٌ لا يَسْهُو سُبْحانَ مَنْ هُوَ دائِمٌ لا يَلْهُو منزه است آن خداى پابرجايى كه كسى را از ياد نبرد منزه است آن خداى جاويدانى كه به چيزى سرگرم نشود پس بگويد تسبيحات اربع را هفت مرتبه پس بگويد: سُبْحانَكَ سُبْحانَكَ سُبْحانَكَ يا عَظيمُ اغْفِرْ لِىَ الذَّنْبَ الْعَظيمَ منزّهى تو منزّهى منزّهى اى خداى بزرگ بيامرز گناهان بزرگم را پس ده مرتبه صلوات بفرستد بر پيغمبر و آل او عليهم السلام . كسى كه اين دو ركعت نماز را بجا آورد بيامرزد حق تعالى از براى او هفتاد هزار گناه الخ در خبر است كه هر كه در هر شب از ماه رمضان سوره اِنّا فَتَحْنا در نماز مستحبّى بخواند آن سال محفوظ بماند . كيفيت هزار ركعت نماز بدانكه از اعمالى كه در شبهاى ماه رمضان مستحب است بجا آورده شود هزار ركعت نماز است در مجموع اين ماه كه مشايخ و اعاظم علماء در كتب خود كه در فقه يا عبادات نوشته اند به آن اشاره نموده اند و اما كيفيّت بجا آوردن آن پس احاديث در باب آن مختلف است و آنچه موافق روايت ابن ابى قرّه است از حضرت جوادعليه السلام و مختار شيخ مفيد در كتاب غريّه و اشراف بلكه مختار مشهور است آنست كه در دهه اوّل و دهه دويّم ماه رمضان در هر شبى بيست ركعت خوانده شود هر دو ركعت به يك سلام به اين طريق كه هشت ركعت آن را بعد از نماز مغرب بخواند و دوازده ركعت ديگر را بعد از نماز عشاء و در دهه آخر در هر شب سى ركعت بخواند باز هشت ركعت آن را بعد از نماز مغرب و بيست و دو ركعت ديگر را بعد از نماز عشاء و مجموع اين نمازها هفتصد ركعت مى شود و باقيمانده را كه سيصد ركعت است در شبهاى قدر بخواند يعنى شب نوزدهم صد ركعت و شب بيست و يكم صد ركعت و شب بيست و سيّم صد ركعت پس مجموع هزار ركعت شود و به ترتيب ديگر نيز وارد شده و تفصيل كلام در جاى ديگر است و اين مقام را گنجايش بسط نيست و اميد كه اهل خير در عمل به اين هزار ركعت نماز مسامحه و سهل انگارى نكرده از فيض آن خود را بهره مند نمايند و روايت شده كه مى خوانى بعد از هر دو ركعت از نافله هاى ماه رمضان اَللّهُمَّ اجْعَلْ فيما تَقْضى وَتُقَدِّرُ مِنَ الاْمْرِ الْمَحْتُومِ وَفيما تَفْرُقُ خدايا مقرر دار در آن قضا و قدر حتمى و در آنچه جدا كنى مِنَ الاْمْرِ الْحَكيمِ فى لَيْلَةِ الْقَدْرِ اَنْ تَجْعَلَنى مِنْ حُجّاجِ بَيْتِكَ از دستور حكيمانه ات در شب قدر كه مرا از حاجيان خانه الْحَرامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمُ الْمَغْفُورِ ذُنوُبُهُمْ وَاَسْئَلُكَ محترم كعبه ات قرار دهى آنان كه حجشان قبول و كوششان پذيرفته و گناهانشان آمرزيده شده و از تو خواهم اَنْتُطيلَ عُمْرى فى طاعَتِكَ وَتُوَسِّعَ لى فى رِزْقى يااَرْحَمَالرّاحِمينَ كه عمرم را در اطاعت خود طولانى گردانى و در روزيم وسعت دهى اى مهربانترين مهربانان
اعمال مشتركه شبهاى قدر شب نوزدهم اوّل شبهاى قدر است و شب قدر همان شبى است كه در تمام سال شبى به خوبى و فضيلت آن نمى رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدير امور سال مى شود و ملائكه و روح كه اعظم ملائكه است در آن شب به اذن پروردگار به زمين نازل مى شوند و به خدمت امام زمان عليه السلام مشرّف مى شوند و آنچه براى هركس مقدّر شده است بر امام زمان عليه السلام عرض مى كنند و اعمال شبهاى قدر بر دو نوع است يكى آنكه در هر سه شب بايد كرد و ديگر آنكه مخصوص است به هر شبى امّا اوّل پس ‍ آن چند چيز است : اوّل غسل است علاّمه مجلسى فرموده كه غسل اين شبها را مقارن غروب آفتاب كردن بهتر است كه نماز شام را باغسل بكند . دوّم دو ركعت نماز است در هر ركعت بعد از حمد هفت مرتبه توحيد بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَيْهِ بگويد در روايت نبوى صَلَّى اللَّهِ عَلِيهِ وَ اله است كه از جاى خود برنخيزد تا حقّ تعالى او را و پدر و مادرش را بيامرزد سوّم قرآن مجيد را بگشايد و بگذارد در مقابل خود و بگويد: اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِكِتابِكَ خدايا از تو خواهم به حق كتاب الْمُنْزَلِ وَما فيهِ وَفيهِ اسْمُكَ الاْكْبَرُ وَاَسْماَّؤُكَ الْحُسْنى وَما يُخافُ فرستاده شده ات و آنچه در آنست كه در آن است نام بزرگت و نامهاى نيكويت و آنچه بدانها ترس وَيُرْجى اَنْ تَجْعَلَنى مِنْ عُتَقاَّئِكَ مِنَ النّارِ و اميد شود كه قرارم دهى از زمره آزاد شدگانت از دوزخ پس هر حاجت كه دارد بخواهد . چهارم آنكه مُصحَف شريف رابگيرد و بر سر بگذارد و بگويد : اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فيهِ وَبِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ خدايا به حق اين قرآن و بحق آنكس كه او را بدان فرستادى و بحق هر مؤ منى كه در اين قرآن مدحش كرده اى و بحقى كه تو بر ايشان فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ پس ده مرتبه بگويد بِكَ يا اَللّهُ و ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ دارى زيرا كسى نيست كه حق تو را بهتر از خودت بشناسد* * * * * * * * بحق خودت اى خدا * * * * * * بحق محمدصلى الله عليه و آله و ده مرتبه بِعَلي و ده مرتبه بِفاطِمَةَ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ و ده مرتبه بِالْحُسَيْنِ * * * * بحق على عليه السلام * * * * بحق فاطمه سلام الله عليها * * * *بحق حسن عليه السلام * * * * بحق حسين عليه السلام و ده مرتبه بِعَلِىّ بْنِ الْحُسَيْنِ و ده مرتبه بُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِي و ده مرتبه بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ * * * * بحق على بن الحسين عليه السلام * * * * بحق محمد بن على عليه السلام * * * * بحق جعفر بن محمدعليه السلام و ده مرتبه بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ و ده مرتبه بِعَلِىِّ بْنِ مُوسى و ده مرتبه * * * * * بحق موسى بن جعفرعليه السلام * * * * * * بحق على بن موسى عليه السلام * * * * بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِي و ده مرتبه بِعَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِي بحق محمد بن على عليه السلام * * * * بحق على بن محمدعليه السلام * * * * بحق حسن بن على عليه السلام و ده مرتبه بِالْحُجَّةِ * * * * به حق حضرت حجت عليه السلام پس هر حاجت كه دارى طلب كن . پنجم زيارت كند امام حسين عليه السلام را در خبر است كه چون شب قدر مى شود منادى از آسمان هفتم ندا مى كند از بُطنان عرش كه حقّ تعالى آمرزيده هر كه را كه به زيارت قبر حُسين عليه السلام آمده . ششم احيا بدارد اين شبها را همانا روايت شده هركه احيا كند شب قدر را گناهان او آمرزيده شود هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگينى كوهها وكيل درياها باشد . هفتم صد ركعت نماز كند كه فضيلت بسيار دارد و افضل آنست كه در هر ركعت بعد از حمد ده مرتبه توحيد بخواند