eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
399 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پرسش: آیا امام رضا (علیه السّلام) با آگاهی میوه مسموم را میل کردند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: علم غیب مخصوص خداوند است و آگاهی دیگران نسبت به غیب، متوقف به اذن او است. در قرآن کریم می‌خوانیم: «عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَدا*إِلاَّ مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدا»؛ «داناى غيب اوست و هیچ‌کس را بر اسرار غيبش آگاه نمىسازد*مگر رسولانى كه آنان را برگزيده و مراقبينى از پيش رو و پشت سر براى آن‌ها قرار مىدهد». (1) نکته دوم: علم امامان علیهم‌السلام، ذاتی و استقلالی نیست و طبق روایات، اگر بخواهند چیزی را بدانند، خدا به آن‌ها می‌آموزد. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «إِذَا أَرَادَ الْإِمَامُ أَنْ يَعْلَمَ شَيْئاً أَعْلَمَهُ اللَّهُ ذَلِكَ»؛ «هرگاه امام اراده کرد چیزی را بداند، خداوند آن را به او می‌آموزد». (2) نکته سوم: حضرات معصومین علیهم‌السلام، مکلف نبودند تا بر اساس علم غیب عمل کنند بلکه مأمور به‌ظاهر بودند. پیامبر خدا می‌فرماید: «إِنَّمَا أَقْضِي بَيْنَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَ الْأَيْمَان»؛ «من بین شما فقط با شاهد و قسم‌هایتان قضاوت می‌کنم». (3) نکته چهارم: اهل‌بیت علیهم‌السلام، تسلیم قضا و قدر الهی بودند و داشتن علم به چیزی، مانع تسلیم خدا بودن آن ذوات نورانی و تغییر قضا و قدر حتمی خدا نیست. امام حسین علیه‌السلام می‌فرماید: «رِضَى اللَّهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَيْت»؛ «رضایت خدا، رضایت ما اهل‌بیت است». (4) پی‌نوشت‌ها: 1. جن/26 و 27 2. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 258 3. الكافي (ط - الإسلامية)، ج7، ص: 414 4. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج44، ص: 367 @javadheidari110
اگر نوجوان در سن نوجوانی احساس کنه: در این هفت میلیارد جمعیت؛حداقل دونفر را داره، "پدر و مادرش" که به وجودش «افتخار» می کنن این نوجوان معتاد نمیشه و فساداخلاقی هم پیدا نمیکنه! @javadheidari110
💠پرسش: آیا نفرین‌های والدین یا دیگر افراد،که به سبب انتظارات نادرست می باشد،اثرگذار است؟ ................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: همان‌گونه که دعا با شرایطش مستجاب می‌شود ، استجابت نفرین نیز شرایطی لازم دارد و با توجه به این مطلب که خداوند عالِم به واقعیت‌هاست به‌صرف تصور یک فرد،نفرین او را برآورده نمی‌کند؛چون آن فرد در حقیقت ظلمی نکرده و تقصیری نداشته است. نکته دوم: بهتر است در فضای آرام،متین و با احترام، سوءتفاهمات برطرف گردد و فرد خود را از موضع تهمت و بدبینی خارج کند. نکته سوم: سیره و روش پیامبر رحمت و مهربانی،دعا برای هدایت کسانی بود که به ایشان ظلم می‌کردند و پیوسته این جمله را می‌فرمودند :«اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِي فَإِنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ»؛«خدایا،قوم نادان مرا هدایت کن»(1) پی‌نوشت: 1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج20، ص: 20 @javadheidari110
🔶پرسش: علت بی توجهی رسانه ها مخصوصا صدا و سیما نسبت به عفاف و حجاب چیست؟چرا کسی تذکری نمی دهد؟ ................................................... 🌼پاسخ: نکته اول اين که ريشه ناهنجاري و نابساماني درهرجامعه اي به عدم توجه افراد به وظايف خود در آن جامعه برمي گردد هرچقدرافراديک جامعه درهر نقشي که دارندنسبت به وظيفه خود احساس مسئوليت داشته باشند قطعا آن جامعه شاهد ناهنجاري نخواهد بود.در جامعه ما نيز وقتي پدر و مادردر خانواده و متصديان امور مختلف در جامعه به وظيفه شرعي مخصوصا در بعد تربيتي و فرهنگي توجه کنند ديگر شاهد جايگزين شدن ضد ارزش ها به جاي ارزش ها نخواهيم بود. حجاب امري واجب است و فرهنگسازي و آموزش آن نيز ضروري به نظر مي‌رسد.لازم است بدانيم هرچند رعايت حجاب و تبليغ آن بر همه ما واجب است اما در عين حال برخي نهادها وظيفه سنگين تري نسبت به اين امر دارندازجمله وزارت ارشاد که پايه گذارامورفرهنگي در جامعه اسلامي است بايد توجه ويژه وخاصي نسبت به اين امرداشته باشد.اما عوامل مختلف تربيتي، اقتصادي و حتي سياسي ممکن است مانع مهمي درعدم توجه اين نهاد به وظايف خود باشد. متاسفانه آنچه که امروزه شاهدهستيم استفادۀ بي رويه زنان و دختران جامعه ما از لوازم آرايشي است به گونه اي که استفاده از اين ابزار جزءلاينفک زندگي مردم شده ونه سن خاصي مي شناسدونه قشر خاصي و بانوان جامعه ازمدرسه ودانشگاه گرفته تا حضور درفيلم و سريال هاي تلويزيون نسبت به بحث حجاب و عفاف که از ضروريات دين مي باشد کمي بي تفاوت شده اند متاثر بودن برخي نويسندگان و فيلمنامه نويسان و کارگردانان ما از فرهنگ وارداتي غرب و عدم اعتماد به فرهنگ غني اسلامي منجر به اين مي شود که حضور زنان و دختران در فيلمها با پوشش و آرايش عاريه اي ازفرهنگ غرب،نشان تمدن محسوب شود و ريخته شدن قبح برخي گناهان از جمله کم حجابي و بدحجابي در رسانه باعث شده که اين مساله امري عادي تلقي شود والبته اين خود معضلي است که بارها تذکرات برخي مراجع و حتي مقام معظم رهبري را در پي داشته است. به نظر می رسد برای رفع مشکل بايد کار ريشه اي صورت گيرد.مجريان امر رسانه بايد از فقها مدد بگيرند در حالي که چنين اتفاقي کمتر مي افتد.الگوسازي بر اساس موازين اسلامي بر عهده صدا و سيماست اما ما شاهدچنين الگوسازي از طرف صدا و سيما نيستيم هرچند در برخي از برنامه ها موفق بوده ايم اما در عين حال راه براي پيمودن بسيار است. نتيجه اين که عدم توجه به عفاف و حجاب در رسانه خود معلولي است که علتهاي فراواني از جمله فردي ،جامعه شناختي، تربيتي، فرهنگي و حتي سياسي واقتصادي دارد که کنترل برخي از اين عوامل از دست افراد عادي جامعه خارج است و رسانه نيازمند تحول و اصلاح اساسي است. اما بر ما لازم است در جايگاهي که هستيم حداقل نقش خود را به عنوان مادر يا همسر متناسب بادستورات الهي و با محوريت عفاف و حجاب به خوبي ايفا نماييم تا بتوانيم هم خود مأخوذ به حيا باشيم و هم فرزندان باحيايي تربيت نماييم. @javadheidari110
🔶پرسش: همسرم بسیار پرخاشگر است. یک کلمه هم نمیتونم باهاش حرف بزنم لطفا کمکم کنید موقع پرخاشگری ایشون چه کاری انجام بدم؟ ................................................... 🌼پاسخ: ضمن تشکر از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو پرخاشگری نوعی واکنش نامطلوب است که برآیند خشم در وجود انسان می باشد. در واقع وقتی انسان نسبت به امری خشمگین شود یکی از ابزارهای دم دست برای بروز خشمش،پرخشاگریست.البته واکنش افراد در مقابل احساس خشم متفاوت است برخی هنگام خشمگین شدن سکوت می کنند و برخی فریاد می زنند علت عصابنیت در انسان به این بر می گردد که آنچه خواسته انسان است با آنچه که در حال اتفاق افتادن است همسو نیست.وقتی انسان از حیث درونی چیزی را بخواهد(خوب یا بد) و در دنیای بیرونی در آن لحظه پاسخ مناسبی برای آن امر وجود نداشته باشد ممکن است عصبانی شود. در لحظه عدم هماهنگی خواسته ها و پاسخ ها، شخص یا به فکر گریز می افتد و یا به فکر ستیز. عصبانیت و خشم ابزاری برای ستیز افراد با جریانهاست. در وهله ی اول باید نسبت به عوامل بوجود آورنده ی خشم و نهایتا پرخاشگری در وجود همسرتان آگاه و آشنا باشید.روانشناسان علت اصلی پرخاشگری را ناکام ماندن فرد در تامین نیازها می دانند بدین معنا که وقتی به نیازهای روحی ،عاطفی و حتی جسمی فردی توجه نشود در این شرایط پرخاشگری بروز می کند. لذا در وهله ی اول شما باید نسبت به علت و ریشه ی خشم همسرتان آگاه شوید و با بررسی دقیق در زندگی خود نیازهای روحی ،روانی ،عاطفی و جسمی همسرتان را شناخته و سپس به دنبال رفع نیاز برای ایشان باشید.گاهی مرد با رفع شدن یک نیاز جزئی از مجموعه ی نیازهایش تا مدتی از خشم ایمن می باشد.علاوه بر بررسی دقیق نیازهای همسر،باید به نوع رفتار خود نیز دقت و توجه لازم را داشته باشید چرا که گاهی پرخاشگری فرد، نوعی واکنش است به رفتار نادرست طرف مقابل بنابراین بر شما لازم است برای حل این معضل رفتار و گفتار خود را مورد واکاوی دقیق قرار دهید و از اموری که منجر به برافروخته شدن خشم ایشان می شود پرهیز نمایید در واقع باید خیالتان از مقصرنبودن خودتان راحت باشد. در مرحله ی بعد به شما توصیه می شود چنانچه با پرخاشگری همسرتان مواجه شدید بر هیجانات خود تسلط داشته باشید و سکوت پیشه کنید و به هیچ وجه مقابله به مثل ننموده و به بی احترامی ها و یا پرخاشگری های او پاسخ ندهید. فراموش نکنید که انسان خشمگین تسلطی بر اندیشه و رفتار و كردار خود ندارد؛ بنابراین با مقابله به مثل خود اوضاع را بدتر نکنید. ارتباط کلامی خود را با همسرتان(در زمانی که از حیث روحی وضعیت مناسبی دارند) بیشتر نموده و ساعاتی را به صحبت و گفتگوهای منطقی با ایشان اختصاص دهید در همین ارتباطات می توانید از احساس نامطلوب خود در زمان پرخاشگری با ایشان صحبت کنید و عوارض و تاثیر نامطلوب آن را بر زندگی و تربیت فرزند به ایشان متذکرشوید. در ارتباط با همسرتان زمان شناس و مکان شناس خوبی باشید و اگر می خواهید موضوعی را با ایشان در میان بگذارید و احتمال پرخاشگری ایشان را می دهید این امر را به زمان و یامکان دیگری اختصاص دهید . اگر موضوعی همسر شما را ناراحت و خشمگین می کند با ظرافت زنانه موضوع بحث را تغییر دهید. گاهی در حالت پرخاشگری با یک عذرخواهی ساده از طرف شما مشکل حل می شود دقت کنید در چنین شرایطی هرچند حق باشما باشد اما در عین حال عذرخواهی کنید تا خشم ایشان فروکش کند در این حالت می توانید با او همدردی نمایید و حق را به او بدهید و در فرصت مناسب تر در رابطه با موضوع با ایشان صحبت کنید @javadheidari110
🔶 پرسش: چه نوع حرف زدنی غیبت محسوب می شود؟آیا حرف زدن های معمولی پشت سر کسی غیبت است؟ ................................................... 🌼پاسخ: ضمن تشکر از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو غیبت این است که درباره برادر مؤمنت عیبى را که خدا براى او پوشانده است، بگویى(1) طبق آنچه که درروایات آمده،بدگویی کردن در مورد ديگران، يعني در غياب شخصى كارهاى بد و ناپسند و يا عيوب و نواقص جسمى و اخلاقى او را به گونهاى براى ديگران بازگو كنيم كه اگر به گوششان برسد، ناراحت شوندغیبت محسوب می شود لازم است بدانيم غيبت حرام و از گناهان كبيره است. حرفهايي که ما در رابطه با ديگران مي زنيم اگر سه ويژگي داشته باشد غيبت محسوب مي شود: اول اين که در غياب شخص و در واقع پشت سر او حرفي را بزنيم پس چنانچه شخص، در جمع حضور داشته باشد و حرفي را مقابلش بزنيم غيبت محسوب نمي شود. دوم اين که عيوب يا نواقصي که در شخص وجود دارد(چه در جسم و چه در اخلاق و رفتار) را براي ديگران بيان کنيم بنابراين غيبت نوعي بدگويي در رابطه با ديگران به حساب مي آيد.افراد ممکن است بديها و عيوبي داشته باشند که ما از آنها با خبريم اما اشخاص ديگر بي خبر ،وقتي ما اين عيوب را پشت سر شخص بيان کنيم مرتکب غيبت شده ايم . سومين ويژگي اين است که اگر غيبت شونده صحبتهايي که ما پشت سر او گفته ايم را بشنود ناراحت مي شود. پس چنانچه کلام و گفتار شما اين ويژگي ها را داشته باشد غيبت محسوب مي شود و در غير اين صورت غيبت نمي باشد. حرف زدن معمولي در مورد افراد حتي اگر پشت سر آنها باشد به شرطي که ذکر عيوب پنهان نباشد و خود شخص با شنيدن آنها ناراحت نشود غيبت نيست.اما اگر شک داريم و نمي دانيم که آيا آنچه که مي گوييم غيبت است يا نه بايد احتياط کنيم و نگوييم. حضرت موسي بن جعفر عليه السلام مي فرمايند: من ذكر رجلا من خلفه بما هو فيه مما عرفه الناس لم يغتبه و من ذكره من خلفه بما هو فيه مما لايعرفه الناس اغتابه. (2) كسي كه پشت سر شخصي چيزي را يادآور شود كه همه مردم ميدانند، غيبت نيست و اگر كسي پشت سر شخصي نقص يا عيبي را بگويد كه مردم نميدانند، غيبت است. بنابراين صرف حرف زدن معمولي غيبت محسوب نمي شود اما در عين حال بر ما و شما لازم است که در صحبت کردن در رابطه با ديگران دقت لازم را بکار ببريم که خدايي ناکرده مرتکب گناه نشويم. 1 وسائل الشيعة ، الشيخ الحر العاملي،ط الإسلامية ،جلد 8،صفحه 600 2 الكافي، الشيخ الكليني ، ط الاسلامية، جلد 2 ،صفحه 358 ، حدیث 6 @javadheidari110
💠آموزش مهارتهای زندگی دراسلام ❎پرسش وپاسخ ✍🏻کارشناس اخلاق و مشاوره از گروه تبلیغی پاسخگو 📆دوشنبه و چهارشنبه ها⏰17:00 🔻گروه ندای شیعه: t.me/joinchat/AzVZNTy5lbLEe0FIDA5CCQ @javadheidari110
🚘 قابل توجه ماشین داران 🚘 *⭕️ یک تجربه فنی باارزش در خصوص خودرو* *⭕️ پاره شدن تسمه تایم* بیشتر در حال حرکت مخصوصا در جاده رخ میدهد پس اگر در حال حرکت ماشین خاموش شد به هیچ عنوان مجددا استارت نزنید!!! با یه حرکت ساده میتونید بفهمید تسمه پاره شده یا نه و از چند میلیون تومان خسارت به موتور در هنگام استارت زدن جلوگیری کنید! 🔴 اگر این اتفاق افتاد به هیچ عنوان استارت نزنید ماشین رو بذارین دنده یک و هُل بدین اگه ماشین تو دنده بود و حرکت کرد تسمه پاره شده و باید یدک کش خبر کنید ببره تعمیرگاه! و اگه ماشین حرکت نکرد یعنی تسمه سالمه! ⭕️ این تجربه فنی رو به دیگر دوستان انتقال دهید تا با یک یا چند استارت بی مورد زدن موتور ماشینشون را نابود نکنند! 🌎گروه_تبلیغی_پاسخگو 🔷 @javadheidari110 👈
♨️سوال: 🔰اگر شخصی از طریق پارتی بازی شغلی به دست بیاورد،درآمد حاصله از آن شغل چه حکمی دارد؟ ✍ پاسخ: ✅ پارتی بازی و خلاف مقررات جمهوری اسلامی عمل كردن و تبعیض، چون باعث تضییع حق دیگران می شود حرام است. به علاوه این گونه كارها باعث مخدوش شدن وجهه ‌نظام می شود، و این گناه است. بنابراین از پارتی بازی باید خودداری شود تا حق دیگران ضایع نشود و آبروی نظام مخدوش نشود. امّا پولی كه بابت كار می گیرند اگر به وظایف كاری و قراردادشان عمل كنند، حلال است.[۱] پارتی بازی ( یعنی وساطت برای پیشرفت کار بر خلاف قانون ) جایز نیست و حقوقی که می گیرند اشکال دارد ولی چنانچه این کار در حد معرفی باشد و فرد بقیه ی مراحل را طبق مقررات و شرایط قانونی طی کند و باعث تضییع حقوق دیگران نشود اشکالی ندارد.[۲] در صورتی که حقوق را در مقابل مهارت و تخصص خاصی می دهند و او مهارت و تخصص لازم را دارد و استخدام خلاف مقررات نباشد ، گرفتن مبلغ اشکال ندارد.[۳] اگر از نظر تخصص و توانائی انجام کار در حد مطلوب باشد حقوق حلال است.[۴] پی نوشت: [۱]. آیت الله فاضل،‌ جامع المسائل،‌ ج ۱، ص ۶۲۸. [۲]. آیت الله مکارم پایگاه اطلاع رسانی [۳]. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم [۴]. آیت الله سیستانی پایگاه اطلاع رسانی 🌎 کانال رسمی جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو 🔷 @javadheidari110
🔶 پرسش: من یکی از دوستهام را مسخره کردم و پشت سرش هم بدگویی کردم. الان پشیمونم برای استغفار از این گناه چه راه حلی وجود دارد؟ ................................................... 🌼پاسخ: از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم. چنانچه از دیگران حقی بر گردن ما باشد ما ملزم به ادای حق هستیم . حقوق مردم دو گونه است گاهی مادی و گاهی معنوی. اگرحقوقی که از مردم بر گردن ماست معنوی و غیر مادی باشند مانند وقتی که از دیگری غیبت کرده ایم و یا موجبات تمسخر او را فراهم آورده ایم در مرحله ی اول باید حلالیت بطلبیم لذا با مراجعه ی به شخص و طلب حلالیت می توانیم جبران گناه کنیم اما اگر امکان دسترسی به شخص وجود نداشته باشد بگونه ای که نتوانیم او را پیدا کنیم و یا شرایط بیان مطلب وجود نداشته باشد به گونه ای که بیان مساله منجر به مفسده شود و کینه توزی و اختلاف و تفرقه را منجر شود در این حالت، گفتن، لازم نیست و ما می توانیم باتوبه کردن ودر ادامه استغفار برای خود و برای آن شخص جبران مافات نماییم.البته با توجه به اینکه اقدام به بدگویی پشت سر ایشان نموده اید تلاش کنید تا در همان جمع مجددا از ایشان تعریف نموده و به بیان خوبیها و ویژگی های مثبت ایشان بپردازید ودر جهت حفظ و بازگرداندن آبروی ریخته شده از ایشان، تلاش کنید. از حیث کمیت نیز مقدار مشخصی برای استغفار و انجام کار خیر وجود ندارد بلکه متناسب با میزان گناه و دفعات غیبت و تمسخر باید طلب استغفار نمود و به نیت شخص کار خیر انجام داد.در اخر روایتی از پیغمبر خدا(ص) محضرتان ارائه می شود. «سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا كَفَّارَةُ الِاغْتِيَابِ قَالَ تَسْتَغْفِرُ لِمَنِ اغْتَبْتَهُ كَمَا ذَكَرْتَهُ (1) از پيامبر سوال شد كه كفاره و راه جبران غيبت كردن چيست؟ فرمودند: اين است كه هر وقت ياد آن فردي كه غيبتش را كردي، افتادي، برايش استغفار كني.. » پی نوشت: 1. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1413 ه.ق، ج 3، ص 377 @javadheidari110
🔶 پرسش: در دعاهامون از خداوند چه بخواهیم؟آیا باید نیازها را به زبان بیاوریم یا کار را به خداوند بسپاریم؟ ................................................... 🌼پاسخ: از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم دعا عامل اتصال انسان به خداست ونوعي عبادت تلقي مي شود اما درعين حال شرايط وآدابي دارد که با رعايت آن آداب، دعاهاي ما به اجابت نزديک ترخواهد شد.برخي از آن آداب، آداب ظاهري دعا و برخي ديگر آداب باطني دعا مي باشد. با وضو بودن، توجه به زمان، حضور در برخي مکانها، ذکر صلوات قبل و بعد ازدعا و مضطربودن ازجمله آداب ظاهري دعا مي باشدواموري همچون ترک گناه، خلوص نيت، حسن ظن به خدا، معرفت وتوجه به مضمون دعا به عنوان آداب باطني آن ذکر شده است. بيان حوائج ومشکلات و به زبان آوردن خواسته ها درهنگام دعا امري مطلوب و پسنديده است و در روايات به ما توصيه شده که حتي نمک غذاي خويش را هم ازخداوند بخواهيد بنابراين ذکر نيازمنديها و خواسته هاي مادي و معنوي ما خود نشانگر فقر ذاتي و ناچيز بودن ما دربرابر خداوند است ومي توان گفت نوعي تمرين بندگيست و توحيد افعالي انسان را محکم ترمي نمايد اما درعين حال لازم است در کنار بيان نيازها و خواستن آنها از خداوند متعال در ادامه، خواست خداوند و مصلحت او را نيزهنگام دعا مد نظر گرفته و کاررابه خداوند بسپاريم.در واقع حاجت خويش را درمحضر خداوند متعال بيان نماييم اما با اين قيد که خدايا اگر تو مصلحت مي داني و برايم خيري در برآورده شدنش است آن را برايم برآورده سازدر واقع شما با اين کارنتيجه دعا را به خداوند سپرده ايد وخودسرانه عمل ننموده اید. البته توجه کنيد که نوع خواسته ي انسان نيز به ميزان ظرفيت و معرفت روحي او برمي گردد هرچقدر انسان ظرفيت بالايي از حيث روحي و معنوي داشته باشد در دعاهايش خواسته هاي بالاتر و فراتر از امور مادي را نيزدرنظر مي گيرد.نيازهاي مادي بايد در جاي خود تامين شود و دعا براي تامين آن اشکالي ندارد، اما تامين اين نيازها تنها مقدمه رسيدن به اهداف بالاتر است. فراموش نکنيد که عبد بودن بدين معناست که اراده انسان به عنوان بنده خدا، فاني در اراده خدا شودواقتضاي بندگي تسليم اراده خدا بودن است. مومن دعا مي کند و خواسته هاي خود را مطرح مي کند اما حتي همين دعا کردن را نيز بنا به امروخواست خداوند انجام مي دهد. در انتها با ذکرروايتی از امام صادق عليه السلام ودعوت شما به تأمل در آن صحبت خويش را پايان مي دهیم. امام صادق (عليه السلام) در روايتی چنين مي فرمايند:: «إِنَّ أَعْلَمَ النَّاسِ بِاللَّهِ أَرْضَاهُمْ بِقَضَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ --- همانا دانا ترين مردم به خدا، راضي ترين آنها به قضاء خداوند عز و جل مي باشند».(1) پی نوشت: 1 الكافي، الشيخ الكليني، ط الاسلامية، جلد2، باب الرضابالقضا، صفحه 60 @javadheidari110