کانال رسمی استاد جواد حیدری
🔉 در آمدی بر کلام جدید 2⃣ ✅موضوع :حصرگرایی 🎤 استاد حیدری زمان 📅مرداد99 🌎کانال رسمی استاد جواد حید
حصرگرایی
امام محمد غزالی در کتاب المنقذ من الضلال:همه اصناف متعدد فلاسفه با ننگ کفر و الحاد قرین میباشند پس تکفیر آنان واجب است یعنی از منظر ایشان تمام فلاسفه کافرند
بغدادی در کتاب الفَرق بین الفِرَق:نمیتوان پشت سر معتزله امامیه، زیدیه،خوارج،جهمیه،نماز خواندهشود یعنی اصلا اینها را به مسلمانی قبول ندارد،نتیجه اینکه اینها کافرند.
در تاریخ ما قائلهای بنام محنة القرآن داریم به برکت رهنمود های اهلبیت علیهم السلام در واقعهمحنةالقرآن که در اواخر قرن ۲ و اوایل قرن۳ اتفاقافتاد شیعیان برخلاف اهلسنت سالم از این قائله عبور کردند لذا براثر این همه کشتارها در تاریخ از آن به محنةالقرآن یادمیشود.معتزله معتقدبودند کلام الهی حادث است و کسانی که برخلاف آنها اعتقاد به قدیم بودن کلام خدا داشتند را علیرغم شهرتی که به عقلانیت دارند در قائلهی محنةالقرآن مخالفین خود در حد تکفیرمیدانستند و آنها را به قتل میرساندند و بالعکسیعنی اگرمعتقدان به قدیم بودن قرآن به قدرت میرسیدند آنها نیز کسانی که معتقد به حادث بودن قرآن بودند را میکشتندچنین قائلهای نه تنها در جهان اسلام بلکه در همه ی نقاط عالم اعم از اروپاخاورمیانه،حتی در کشور خودمان ایران،در مراکز آموزشی و... وجود داشته، دارد و خواهد داشت نظیر گالیله که در فضای مسیحیت او را محاکمهکردند زیرا اعتقادی برخلاف آموزههای کتاب مقدس داشت فلذا او را مجبورکردند توبهکندخانهنشیناشکردند
حتی امروزه در عصر جدیدی که ادعای علم و فنآوری و پیشرفت هست، باز ردپای قتلعام و عدمپذیرش مخالف فراوان مشاهدهمیشود.
منشأ اینهاچیست؟منشأ آن تفکری است بنامتفکرحصرگرایی
حصرگرایی به اینمعناستکه:فقط ماست من شیرین است و سایر ماست ها ترشاند.فقط عقیدهی من صحیح است و مابقی عقیدهها باطلاند
نکته:حصرگرایی گره خورده با خشونت نیست و هر که حصرگراست بنا نیست با مخالفین خود با خشونت رفتار کند.هرچند افرادی بودند که بنام مذهب اقدامات خشونتی انجام دادند اما حتی در کشور ایران در برخی از اماکن آموزشی نیز، تفکر حصرگرایانه وجود دارد بدون اعمال خشونت
ادعای انحصارگرایانچیست
پاسخ:انحصارگرایان معتقدند نجات، رستگاری، کمال و هرآنچه در مسیر سعادت، رستگاری،رهایی و هدف دین است فقط در یک دین وجوددارد
ما چند مفهوم را باید بدانیم:
۱) دینِحق و دین باطل۲)اهلنجاتبودن و یا اهلنجاتنبودن پیروان یک دین
۳)زندگی مسالمتآمیز داشتن و اعمال خشونتنکردن و بالعکس،انحصارگرایان از این سه گزاره معتقدند
دینِحق یکی است و فقط پیروان این دین حق اهل نجاتاندالبته برخی از انحصارگرایان با دیگران میتوانند زندگی مسالمتآمیزیداشته باشند اما برخی هم زندگی مسالمتآمیزی بامخالفان نداشتند و ندارندبلکه برعکس اِعمال خشونت کردند
دلیل انحصارگرایان بر ادعای خود
1⃣انحصارگرایان معتقدند برای ایمان به خدا و رسول خدا وتجلیگاه خدا(منظور حضرت مسیحاند)کسی میتواند بگوید ایمان دارد و اهل نجاتاست که معرفت بهخدا،پیامبر و تجلیگاه خدا،داشته باشدمعرفت رکن در ایمان است،حق یکیبیشتر نیست پس در گرو شناخت یکحق،یکپیغمبر و یکتجلیگاهِخدا میتوان اهلنجاتشد،کلید ورود به سعادت یکی است اگر این کلید دست کسی نباشد اهل نجات نیست
2⃣انحصارگرایان معتقدند باید محل تجلیفیضخدا بر رستگاری را شناخت و انسان با تلاش خودش به جایی نمیرسد بلکه آن را خدا باید معرفیکند و انسان باید به این فیض متصل شود
سوال ما از انحصارگرایان:این محل تجلی الهی یکی بیشتر نیست(در تفکر مسیحیت معتقدند غیر از حضرت مسیح هیچ تجلیگاه دیگری نداریم فقط این مسیر حق است و کسانی که در این مسیر قدم بردارند اهل نجاتند)
آیا تفکر انحصارگرایان منطقی است؟ انسانها به دو بخش تقسیممیشوند:برخی نسبت به معرفت ایمان درتشخیص آن محلِتجلی جهلدارند و این جهل گاهی از باب قصورست یعنی برخی جاهل قاصرند و برخی جاهل مقصر، انحصارگرا معتقد استاگر کسی در جستجوی حقیقت باشد و بخواهد به آن محل تجلیِفیض الهی به رستگاری برسد اما از سرقصور هنوز نرسیده،نه از سر تقصیر این فرد اهلنجاتنیستبلکه اهل دوزخاست
(یعنی جاهل قاصر اهل نجات نیست)
نقدهای ما بر انحصارگرایان
1⃣اعتقاد آنها منطقی وعقلایی نبوده و با حکمتالهی سازگار نیست در آموزههای دینی ما و همچنین مشابه آن در اناجیل آمده«ماکنا معذبین حتی نبعث رسولا»تا اتمامحجتنشود کسی را عذاب نمیشود
2⃣اشکال ندارد تجلیهای متعدد در فرهنگهای مختلف باشد چون خدا میتواند چنین کند لذا هیچ منعیندارد
3⃣تلاش انسان بیاثر نیست«لیس للانسانالاماسعی»پیامبران از آدم
تاخاتم پیروان خود رادعوت به تلاش کردند
4⃣دعاویانحصارگرایانمتعارض،متضاد، متناقضاستلذابایدملاکبروندینی (عقلوبرهان)آورد در اینصورت دیگر انحصارگرا نخواهدبود
تذکر:مفاهیمتجلی،محلفیض اصطلاحات وارداتی از فضایمسیحیتاند
@javadheidari110
درآمدی بر کلام جدید-جلسه چهارم- تکثر گرایی دینی- استاد حیدری- مرداد 1399.MP3
4.38M
🔉 در آمدی بر کلام جدید 4
✅ موضوع :#تکثر_گرایی_دینی
🎤 استاد حیدری
زمان 📅مرداد99
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#در_آمدی_بر_کلام_جدید
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از عصر آب
◾️شادی برخی از زنان پیغمبر در شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام
◀️ابن أبی الحدید در کتاب "شرح نهج البلاغه" خویش چنین روایت میکند:
"ثم ماتت فاطمة فجاء نساء رسول الله ص کلهن إلى بنی هاشم فی العزاء إلا عائشة فإنها لم تأت وأظهرت مرضا ونقل إلى علیِِ عنها کلام یدل على السرور"
🏴پس از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، تمام همسران رسول خداصلیالله علیهوآله، به سوی بنیهاشم برای تسلیت آمدند، اما عایشه خود را به مریضی زد و حضور نیافت. به امیرالمومنین علیهالسلام نیز اخباری رسید که عایشه از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها #ابراز_خوشحالی کرده است.
📗شرح نهج البلاغه، ج۹، ص195.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌑روایت معتبر در اثبات شهادت حضرت زهرا(س)
✍️ ومما حدثنا به الشيخ الفقيه أبو الحسنئ بن شاذان رحمه الله قال حدثني أبي رضي الله عنه قال حدثنا ابن الوليد محمد بن الحسن قال حدثنا الصفار محمد بن الحسين قال حدثنا محمد بن زياد عن مفضل بن عمر عن يونس بن یعقوب رضي الله عنه قال سمعت الصادق جعفر بن محمد عليهما السلام يقول .... يا يونس قال جدي رسول الله صلى الله عليه وآله ملعون ملعون من يظلم بعدي فاطمة ابنتي ويغصبها حقها ويقتلها ثم قال يا فاطمة البشرى فلك عند الله مقام محمود تشفعين فيه لمحبيك و شيعتك فتشفعين يا فاطمة لو أن كل نبي بعثه الله وكل ملك قربه شفعوا في كل مبغض لك غاصب لك ما أخرجه الله من النار ابدا
🔹 امام صادق علیه السلام می فرمایند : ای یونس جد من رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : ملعون است ملعون است هر کس که بعد از من به دخترم فاطمه سلام الله علیها ظلم نماید و حق او را غصب کرده و وی را به قتل رساند .سپس رسول الله صلی الله علیه وآله فرمودند : ای فاطمه بشارت بر تو باد که برای تو در نزد خداوند متعال مقام محمود است ( که در این مقام ) برای محبین و شیعیانت شفاعت می کنی .ای فاطمه اگر همه انبیائی که خداوند متعال مبعوث نمود و همه ملائکه مقرب الهی در مورد دشمن تو شفاعت کنند ، خداوند متعال هرگز او را آتش جهنم بیرون نمی آورد.
📗كنز الفوائد ، ج 1 ص 150 ، تأليف: ابي الفتح الشيخ محمد بن علي بن عثمان الكراجكي الطرابلسي ( المتوفی : 449 هجری )
بررسی سند روایت :
1: ابوالحسن بن شاذان : محمد بن احمد بن علی بن الحسن القمی : ثقه
2: شاذان : احمد بن علی بن الحسن القمی : ثقه
این راوی هر دو از مشایخ نجاشی هستند و مشایخ نجاشی ثقه میباشند.مرحوم سید خوئی در ترجمه ابوالحسن بن شاذان میگوید :
▪️هو ثقة ، لا لما ذكره ، بل لأنه شيخ النجاشي ، وقد عرفت أن مشايخه كلهم ثقات ... وقال الشيخ الحر في تذكرة المتبحرين : " الشيخ محمد بن أحمد بن علي بن الحسين بن شاذان الكوفي : فاضل . جليل ، له كتاب مناقب أمير المؤمنين عليه السلام ، مئة منقبة من طرق العامة ، روى عنه الكراجكي ، ويروي هو عن ابن بابويه ، وكتابه المذكور عندنا " .أقول : الظاهر أن كلمة الحسين من غلط النساخ ، والصحيح الحسن .
📚معجم رجال الحدیث ج 16 ص 17
جناب نجاشی در ترجمه احمد بن علی بن الحسن میگوید :
🔸قال النجاشي : " أحمد بن علي بن الحسن بن شاذان ، أبو العباس الفامي ( القاضي ) القمي : شيخنا الفقيه ، حسن المعرفة ، صنف كتابين لم يصنف غيرهما : كتاب زاد المسافر ، وكتاب الأمالي . أخبرنا بهما : ابنه أبو الحسن رحمهما الله تعالى " .
📚رجال النجاشي نویسنده ج 1 ص 84
3: محمد بن الحسن بن احمد بن الولید : ثقه ثقه
📚 معجم رجال الحدیث ج 16 ص 219 - 220
4 : محمد بن الحسن بن فروخ الصفار : ثقه
📚 معجم رجال الحدیث ج 16 ص 263
5 : محمد بن زیاد مشهور به ابن ابی عمیر : من اوثق الناس
📚معجم رجال الحدیث ج 15 ص 291 – 292
6 : مفضل بن عمر جعفی : جلیل ، ثقه
📚 معجم رجال الحدیث ج 19 ص 330
7 : یونس بن یعقوب بن قیس البجلی : ثقه
📚 معجم رجال الحدیث ج 21 ص 238
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
درآمدی بر کلام جدید-جلسه پنجم-دین شناسی- پیامبری- استاد حیدری- مرداد 1399.MP3
8.09M
در آمدی بر کلام جدید 5⃣
✅موضوع :#دین_شناسی
🎤 استاد حیدری
زمان :📅مرداد99
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#در_آمدی_بر_کلام_جدید
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
این مجازاتِ شگفت
🔹تا چند ماه قبل، چه کسی تصور می کرد؛
🔻دور تا دور کاخ سفید و کنگره آمریکا، حصار امنیتی بکشند تا مانع هجوم مردم شوند؟
🔻زیرزمین کنگره آمریکا، شبیه پایگاه نظامی عین الاسد، پر از نیروی نظامی شود؟
🔻در پایتخت آمریکا از ترس مردم، حکومت نظامی اعلام کنند؟
🔻۲۵ هزار نیروی نظامی در واشنگتن مستقر شود و تعداد نظامیان حاضر در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید، به پنج برابر نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان برسد؟
🔹چه کسی فکر می کرد سر خط خبری رسانه های غربی این عناوین باشد:
🔻سی ان ان: گارد ملی نه به خاطر بن لادن، بلکه برای مقابله با رئیس جمهور به کنگره آمده!
🔻دیلی میل: حضورنیروهای گارد ملی در واشنگتن، این منطقه را شبیه «منطقه سبز» بغداد کرده است.
🔻شبکه آمریکایی الحرّه: پایتخت آمریکا، تبدیل به اردوگاهی نظامی مانند منطقه سبز شده است.
🔹بازدارندگی نظامی هفتاد ساله آمریکا، سال گذشته با حمله موشکی ایران به امن ترین پایگاه پنتاگون در عراق (عین الاسد) شکسته شد. آن روز نظامیان آمریکا در پناهگاه زیر زمینی پنهان شده بودند و یک سال بعد، در زیر زمین کنگره مستقر شده اند. https://b2n.ir/446790
🔹آمریکا آن روز با موشک های قدرتمندی که تور راداری و پدافندیاش را پاره کرده بود، تحقیر شد. اما امروز بدون شلیک موشک، توسط مردم خود و به دست خویش، تحقیر می شود
🔹یازده سال قبل، دموکرات ها خواستند ایران را با حمایت از سران فتنه سبز نا امن کنند؛ و ملت ایران، بساط فتنه را جارو کردند.
🔹حالا اما همان دموکرات ها در واشنگتن و پنجاه ایالت آمریکا تحقیر می شوند و مجبورند مراسم تحلیف بایدن را وسط پایتختی جنگ زده برگزار کنند. دزدانه و هراسان؛ شبیه سفر مخفیانه ترامپ به پایگاه عین الاسد!
🔹دنیا چه قدر کوچک است، آقای بایدن، جناب اوباما! تحلیلگران بسیاری در دنیا می گویند این آمریکا دیگر، آمریکا بشو نیست. آمریکایی که افعی وار در حال بلعیدن دُم خود است؛
🔹آمریکایی که چند برابر تلفات معمول کرونا در دنیا، تلفات می دهد و رکودشکن شده است. آمریکایی که با 52 میلیون گرسنه مطلق و 22 میلیون بیکار جدید مواجه است.
🔹گویا ابرقدرت، در حال انتقام پس دادن است. در حالی مجازاتی تدریجی و آمیخته با تحقیر. اما نباید همه تقصیر ها را گردن ترامپِ دیوانه انداخت. به قول سارکوزی ئیس جمهور اسبق فرانسه : "محوریت جهان در حال عبور از غرب به شرق است. روی کار آمدن فردی مثل ترامپ، نشانه وخامت شرایط بود، نه علت آن".
♦️سه ماه قبل بود که رئیس پلیس فدرال اعلام کرد: آمریکا در آستانه جنگ داخلی است و نگرانیم تنشها به درگیری مسلحانه تبدیل شود.
#آمریکای_سابق
#ایالات_متحده_سابق
#استاد ایمانی
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
درآمدی بر کلام جدید-جلسه ششم-پایان پیامبری خاتمیت- استاد حیدری- مرداد 1399.MP3
6.93M
🔉 در آمدی بر کلام جدید 6⃣
✅ موضوع :#پایان_پیامبری
🎤 استاد حیدری
زمان 📅مرداد99
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#در_آمدی_بر_کلام_جدید
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110