eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
385 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
حجاب اجباری.pdf
162.2K
#پست_پیشگام #حجاب_اجباری مؤلف: حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی #گروه_تبلیغی_پاسخگو @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 🔰عاقبت تجسس در کار مردم 🔹قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا تُفَتِّشِ النَّاسَ فَتَبْقَى بِلَا صَدِيقٍ. 🔻امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: در کار مردم تفتیش مکن که در این صورت بدون دوست می‌مانی. 📚کافی، ج۲، ص۶۵۲ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
#احکام_شرعی #اعتکاف #گروه_تبلیغی_پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: آیا بعد از ظهور امام زمان جهان به پايان می‌رسد؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: سلام‌علیکم 🔹نکته اول: به اعتقاد شیعیان، بعد از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، ایشان سالیان طولانی حکومت خواهند کرد و در سایه‌ی حکومت ایشان عدل و داد در گستره‌ی هستی حاکم می‌شود. (1) 🔹نکته دوم: از ضروریات مذهب اهل‌بیت علیهم‌السلام، اعتقاد به رجعت هست. رجعت در لغت به معنای- بازگشت - و در اصطلاح به بازگشت مجموعه‌ای از اموات بعد از نهضت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه به دنیا، اطلاق می‌شود (و تا بعد از حضرتشان نیز ادامه خواهد داشت) و این عقیده مخصوص شیعیان هست. (2) بر این اساس بعد از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، دوران رجعت را خواهیم داشت که زمان طولانی را به خود اختصاص می‌دهد. (3) 🔹نکته سوم: بعد از قیام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رجعت، قیامت برپاشده و طومار زمین و جهان درهم‌پیچیده می‌شود؛ اما آنچه از روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام به دست می‌آید این است که: پس از برچیده شدن این جهان و برپایی قیامت و استقرار بهشتیان در بهشت و جهنمیان در جهنم، خداوند دست به خلقت جدیدی در جهانی جدید می‌زند که با انسان‌های موجود و جهان کنونی متفاوت‌ است. (4) 📚پی‌نوشت‌ها: 1. حكومت جهاني موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف، ص 281 2. مصنفات شیخ مفید ج 7، ص 32 3. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج53، ص: 42 4. تفسیر الصافی، ج 5، ص 60 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 سوال:در برابر تمسخر دیگران نسبت به عقایدمان چه واکنشی نشان دهیم؟ ✍️ پاسخ: مهمترین نکته ای که می توان در این شرایط از آن مدد جست مسئله ی حلم وبردباری است.در واقع حلم وبردباری از ويژگي هاي مهمي است كه در آموزه های اسلام به ما سفارش شده وهمواره کسانی که این ویژگی را با خلق نیکو درآمیخته اند نتیجه ی مطلوب گرفته اند. این شیوه را نیز در سیره ی ائمه ی معصومین علیهم السلام بسیار دیده ایم.به طوری که آن بزرگواران تا جایی که مصلحت ایجاب می کرد در برابر توهین کنندگان با ملایمت برخورد می کردند. از نظر اسلام يكي از گناهان بزرگ توهين به ديگران است اسلام براي شخصيت فردي و حيثيت اجتماعى مؤمنان احترام قائل است.اگر كسي به ديگري توهين كند، بايد هر چه سريع تر توبه كند و تخريب صورت گرفته را جبران نمايد .اما بر ما لازم است در برخورد با این افراد مخصوصا اگر از نزدیکان باشند سعه ی صدر بخرج دهیم وبا رفتار درست دینی نمونه ی یک انسان متعادل باشیم. بنابراین اولین وظیفه ی ما تذكر دادن - آن هم با دلسوزي و رفاقت - بدون تندي و عصبانيت است.البته افرادی که توهین می کنند نیز متفاوتند بعضی ها با انگیزه ی دشمنی نسبت به دین توهین می کنند اما عده ای از روی جهالت. چنانچه توهین کنندگان از دشمنان باشند مقابله ی با آنها بر ما لازم است اما چنانچه از دوستان ناآگاه باشند لازم است از طریق برخورد مناسب با آنها مشکل را حل نماییم.روش برخورد با توهین کنندگان به عقاید ما، در شرایط مختلف متفاوت خواهد بود گاهی نصیحت کردن تاثیرگذار است وگاهی سکوت ،در بعضی شرایط تحمل کردن ودر بعضی شرایط دیگر، تنها اکتفا کردن به عمل. بنابراین لازم است شما در این شرایط مخاطب شناس خوبی باشید وبا ویژگی های افراد وروش تاثیرپذیری آنها آشنایی پیدا کنید تا در هر موقعیت از روش مخصوص استفاده نمایید.كسى كه در معاشرت با چنين افرادى قصد امر به معروف و نهى از منكر دارد، بايد به اين نكته توجّه داشته‏ باشد که با سلاح حكمت و منطق وارد شود و با ملايمت و شفقت آن‏ها را متوجّه اشتباهشان كند. قرآن كريم در اين باره مى‏فرمايد: «أُدْعُ إِلى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتى‏ هِىَ أَحْسَنُ ...» با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت نما! و با آن‏ها به روشى كه‏ نيكوتر است، استدلال و مناظره كن(1) هرگز از روش مقابله ی به مثل استفاده نکنید.زيرا بديهى است كه عقايد هر كس براى خودش محترم است و او توهين به آداب و رسوم و عقايدش را توهين به خودش تلقّى مى‏كند و از خود واكنش نشان مى‏دهد. دراین شرایط بايد به شخصيّت افراد احترام گذاشت و شايسته است كه انسان قبل از شروع نصيحت، قدرى روى نكات برجسته و مفيدى كه در طرف وجود دارد، تأكيد ورزد و جايگاه او را از اين جهت تثبيت نمايد. البته فراموش نکنید یکی از بهترین شیوه های ارتباطی روش غیر مستقیم است.شما با عمل نیکوی خود ومحبت کردن به آنها ،کمک کردن،دلجویی کردن وسایر مصادیق لطف می توانید آموزه های دین خود را به آنها نشان دهید تا به این سمت متمایل شوند. پی نوشت: 1 سوره نحل آیه 125 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
https://eitaa.com/javadheidari110
💠 سوال: آيا سوءظن يك امر اختيارى است يا غير اختيارى؟ اگر انسان صحنه اى را مى بيند و بى اختيار گمان بدى درباره شخص يا اشخاص مى برد، آيا اين امر گناه محسوب می شود؟ ✍️ پاسخ: پرنده افکار انسان دائما از این شاخه به آن شاخه می پرد. بنابراین بدگمانى كه در فكر انسان پيدا شده به تنهائى مشمول مجازات و نكوهش نيست، بلكه اگر در مرحله عمل ظاهر نشود، و انسان ترتيب اثرى بر آن ندهد، سخنى نگويد، و كارى كه دلالت بر بدگمانى مى كند انجام ندهد، نه جاى نكوهش دارد و نه كيفر. سوءظن داراى سه مرحله است: «سوءظن قلبى»، «سوءظن زبانى»، «سوءظن عملى». آنچه در قلب است مشمول تكليف نيست چون از اختيار انسان بيرون است، ولى آنچه در زبان و در عمل است، حرام و ممنوع مى باشد. لذا اگر بدون مقدمات اختيارى گمان بدى براى انسان پيدا شد انسان باید درباره آن موضوع به نیکی بينديشد، و احتمالات صحيح را مد نظر قرار دهد بى شك انديشه در اين احتمالات صحيح، سبب مى شود كه سوءظن سست گردد يا به كلى برطرف شود. آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
1_55424768.docx
14.2K
-پیشگام #در-مسجد-جامع-و-مسجد-دانشگاه موضوع:بررسی فقهی اعتکاف در مسجد جامع و غیر آن نویسنده:حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
1_55967800.docx
15.5K
-پیشگام # نویسنده:حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
image_2019_3_20-6_20_21_375_Ej0.jpg
132.2K
🌷هرکس که شود داخل حصن حیدر 🌷ایمن بود از عذاب روز محشر 🌷جز مهر علی و آل چیزی نبود 🌷سرمایه ی طوبا و بهشت و کوثر 🌹 #میلاد_امام_علی (ع) و روز پدر مبارک باد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
ویژه نامه میلاد حضرت علی2.pdf
437.2K
🔴 ویژه نامه میلاد حضرت علی برای نوجوانان در قالب pdf ♦️ پاسخ به 7 پرسش پربسامد نوجوانان درباره حضرت علی علیه السلام 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
#احکام_شرعی #اعتکاف #گروه_تبلیغی_پاسخگو @javadheidari110
سوال: با توجه به بازگشت حضرت زینب (سلام الله علیها) از شام به مدینه، چرا قبر ایشان در شام است؟ پاسخ: نکته ی اول: چگونگی رحلت و محل دفن بدن مطهر حضرت زینب (س) روشن نیست. در مورد محل دفن پیکر مطهر آن حضرت سه قول وجود دارد: ۱ـ قبر حضرت در محلی به نام «راویه» در یک فرسخی دمشق می‌باشد، که الان به نام زینبیه معروف است. اینان بر این عقیده‌اند که چون در مدینه قحطی و تنگدستی شدیدی به وجود آمد و عبدالله جعفر( شوهر حضرت زینب) هرچه داشت، به دیگران بذل و بخشش کرد و دیگر چیزی برای کمک و احسان به دیگران نداشت، ناراحت و در رنج بود که همراه زینب از مدینه به شام رفت و در آن جا درگذشت.(۱) ۲ـ حضرت زینب در قاهره، پایتخت مصر، مدفون است. بقعه و بارگاه مجلّلی در همان جا به نام حضرت موجود است. اینان بر این باورند که چون حضرت زینب در مدینه مردم را علیه حکومت بنی امیه تحریک می‌کرد، یزید دستور داد که او را از مدینه تبعید نمایند. حضرت مصر را انتخاب کرد. حاکم مدینه او را همراه عدّه دیگری از زنان بنی هاشم به مصر فرستاد. وی همان جا از دنیا رفت. (۲) ۳ـ حضرت در قبرستان بقیع در مدینه مدفون است. اینان معتقدند که حضرت پس از ورود به مدینه از شام، همراه اهل بیت در همان جا زندگی کرد. در سال ۶۲ در مدینه درگذشت.(۳) محققانی چون سید محسن امین (نویسنده اعیان الشیعه) و محلاتی (نویسنده ریاحین الشریعه) و علامه بیرجندی (نویسنده کبریت احمر) همین دیدگاه اخیر را پذیرفته‌اند اما قبری که در شام است و معروف می‌باشد که متعلق به زینب کبری، دختر علی است، متعلق به ام کلثوم، همسر مسلم بن عقیل است که بعد از شهادت حضرت مسلم، با عبدالله جعفر ازدواج کرد یا مربوط به ام کلثوم صغرى یا یکی از زنان اهل بیت است که کنیه او ام کلثوم می‌باشد.(۴) اما کسی که در مصر است، زینب دختر یحیى(۵) نوه امام سجاد است، یا دختر حسن بن زید، از نوه‌های امام مجتبى(۶). دکتر سید جعفر شهیدی، می‌نویسد: «پایان زندگانی شیر زن کربلا روشن نیست. مسلّم است که زینب(س) پس از بازگشت از شام، مدتی دراز زنده نبود، چنان که مشهور است سال شصت و دوم از هجرت به جوار حق رفته است. در کجا؟ مدینه؟ دمشق؟ قاهره؟ هر یک از نویسندگان سیره برای درستی رأی خود، دلیلی و یا دلیل‌هایی آورده است... این زیارتگاه‌ها (شام و مصر) از مصادیق بیوتی است که نام خدا در آن ها به بزرگی یاد می‌شود و دوستداران اهل بیت یا خلوص نیّت فراوان، مراتب ارادت خود را به کسی که آن مزار به نام اوست، بیان می‌دارند و با پیغمبر خود و خانواده او تجدید عهد می‌کنند.»(۷) تفاوتی ندارد که سرانجام سفر زینب(س) عقیله بنی هاشم، به دمشق بوده یا مصر. تفاوتی ندارد که خورشید کجا غروب کرده است. آنچه اهمیت دارد، شعاع آن آفتاب روشنی بخش است که در طول زمان غروب نمی‌کند.به او سلام می‌فرستیم. پی‌نوشت‌ها: ۱. وسیلة الدارین، ص ۴۳۳؛ سید ابراهیم موسوی زنجانی، ریاحین الشریعه، ذبیح الله محلاتی، تهران، اسلامیه، ج ۳، ص ۳۷. ۲. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص ۳۴. ۳. اعیان الشیعه، سید محسن امین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، ۱۴۱۸ ه ق، چاپ پنجم، تحقیق سید حسن امین، ج ۱۱، ص ۶۳. ۴. اعیان الشیعه، ج ۱۱، ص ۵۸. ۵. همان، ص ۶۷. ۶. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص۳۴ - ۳۶. ۷. زندگانی حضرت فاطمه(ع)، ص ۲۶۲. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
مصاحبه ی خبر گزاری فارس با جواد حیدری👆👆👆
💠سوال: در برخی از روایات، به عفو و گذشت در برابر ظلم دیگران دعوت شده ایم و در برخی دیگر به گرفتن حق و عدم سکوت در برابر ظالم توصیه شده ایم. از نظر اخلاقی وظیفه ما گذشت و سکوت است یا احقاق حق؟ ✍️ پاسخ: برای دریافت پاسخ خود لازم است به مرز بین عفو ممدوح و مذموم دقت نمایید. عفو ممدوح عفوی است که فرد با وجودی که قدرت بر انتقام دارد، از خطای شخصی که به او ستم کرده بگذرد البته به شرطی که این عفو و گذشت منجر به گستاخی ظالم نگردد. در برخی از روایات توصیه به عفو و گذشت شده ایم و سیره معصومین علیهم السلام نیز بر همین مبنا بوده است. امام صادق عليه السّلام می فرمایند: در گذشتن از کسی که به تو ظلم کرده، از مكارم دنيا و آخرت است.(1) گاهی در ظلمی که به انسان می شود پای حق شخصی در میان است و سکوت و عفو انسان در این مورد، گناه دیگری را به دنبال ندارد واین عفو موجب نیکو انگاشتن آن عمل در بین مردم نمی شود، در این شرایط توصیه به عفو و بخشش و گذشت شده ایم. علاوه بر این ، این نوع بخشش و گذشت باعث می شود طرف مقابل متنبه و شرمنده ‌شود لذا در چنين مواردي عفو کارپسنديده ای است همانطور که قرآن نیز بدان سفارش فرموده: وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيم(2) اما در مواردی که پای حق شخصی در میان نیست و سخن از مصالح عمومی مردم است مانند مواردی که کسی با ظلم و جنایت خود در جامعه، ایجاد رعب و وحشت و فساد و ... را فراهم می آورد، گذشت و عفو و بخشش جایگاهی ندارد.دراین موارد برای حفظ نظم جامعه و پیش‌گیری از تکرار جرم باید از عفو صرف نظر کرد. گاهی مواقع اگر انسان طرف مقابلش را ببخشد نه تنها از رفتارش شرمنده نمی شود بلکه نسبت به تکرار ظلم جری تر می شود در چنين مواردي ـ‌مخصوصاً اگر رفتاري علني باشد‌ـ بايد فرد خطاكار کيفر و مؤاخذه شود؛ تا تأديب شده و بفهمد حدود الهي لازم‌الاجراست. خداوند در قرآن مي‌فرمايد: وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ در مقام اجراي حدود الهي تحت تأثير عواطف قرار نگيريد و حکم خدا را اجرا کنيد.(3) پی نوشت ها: 1.ترجمه مشكاة الأنوار، ص: 481 2.نور / 22 3. نور / 2 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
audio_2019-03-26_01-45-36.ogg
1.26M
❎آیا جن وجود داره ؟ چرا تو زندگی بعضی ها ورود میکنه؟ 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو ♻️شبهات #اعتقادی 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
#عرفان_کاذب #اوشو 🌐@javadheidari110
موضوع :صله رحم با افراد لاابالی سوال:اگر یکی از اقوام انسان مبادرت به ارتکاب معصیت کند و نسبت به آن لااُبالی باشد، تکلیف ما نسبت به رابطه با او چیست؟ جواب مقام معظم رهبری: اگر احتمال بدهید که ترک معاشرت با او موقتاً موجب خودداری او از ارتکاب معصیت می شود، به عنوان امر به معروف و نهی از منکر واجب است، و در غیر این صورت، قطع رحم جایز نیست. پی نوشت: اجوبه الاستفتائات س ۱۰۵۸ @javadheidari110
حجت الاسلام حسین جلالی مسئول دفتر آیت‌الله مصباح یزدی در کانال ایتا خود نوشت: پس از مطرح شدن حجت‌الإسلام و المسلمین رئیسی به عنوان ریاست قوه قضائیه، ایشان خدمت مقام معظم رهبری رسیده و درخواست میکنند در صورت امکان ایشان را از این مسئولیت معاف کنند تا همچنان خادم آستان مقدس حضرت رضا (علیه‌السلام) باقی بماند. رهبر معظم انقلاب در جواب ایشان داستانی از زندگی خود تعریف کردند و فرمودند: آن زمانی که طلبه مشهد بودم علیرغم اینکه مشهد حوزه خوبی داشت، خیلی علاقمند بودم به قم بیایم؛ قم حوزه مادر بود، اساتید بهتری داشت، زمینه رشد هم بیشتر برایم فراهم بود. مدتها پیگیر بودم تا مقدمات فراهم شد و سال ۱۳۳۷ وارد قم شدم... شاگرد خصوصی آیت‌الله شیخ مرتضی حائری شدم (فرزند مؤسس حوزه علمیه قم، آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری) چند سالی از هجرتم به قم نگذشته بود که پدرم به چشم درد مبتلا شدند. ما سه برادر بودیم و من وسط بودم و پدرم علاقه‌مند بود من در کنارشان باشم... با استاد خویش شیخ مرتضی حائری مشورت کردم؛ ایشان به شدت مخالف بازگشت من به مشهد بود و می‌فرمود آینده درخشانی داری و با رفتن از قم آینده‌ات را خراب می کنی؛ ولی دلم قانع نمی شد... هر کسی چیزی می گفت تا اینکه در تهران خدمت آقا ضیاء آملی پسر شیخ محمد تقی که اهل دل بود رسیدم. با ایشان مشورت کردم، ایشان تأملی کرد و فرمود: به مشهد برو، آنچه که در قم به آن نیاز داری و قرار است نصیبت شود، خداوند در مشهد بیشترش را به شما خواهد داد... این حرف به دلم نشست و آرام گرفتم. به مشهد رفته و خادم پدر شدم. معتقدم هر آنچه از موفقیت نصیب من شده، به برکت خدمت به پدرم بوده است. به شما هم (آقای رئیسی) عرض میکنم آنچه که انتظار دارید از خدمت به آستان قدس رضوی نصیب شما شود، خداوند در این مسئولیت، بیشترش را به شما می دهد." حجت الإسلام و المسلمین رئیسی به یکی از بزرگان قم میگفت: پس از این کلام حضرت آقا، دلم آرام گرفت و پیشنهاد ریاست قوه قضاییه را پذیرفتم. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
هدایت شده از عصر آب
باران ماه رجب.ogg
788.3K
❎ آیا باران های اخیر دلیلی بر نزدیکی ظهور است؟ 🎙وزنه ♻️خلاصه جواب: روایتی در الارشاد شیخ مفید درباره بارش باران در ماه رجب داریم .اما جدای از بحث سندی دلالت این حدیث ربطی به بارشهای اخیر در کشور ما ندارد. چون ان روایت مربوط به بعد از ظهور و قیام امام زمان است که توسط این باران یاران ایشان زنده میشوند . و الان هنوز ظهور و قیام اتفاق نیفتاده است تا بگوییم بارشها نشانه ظهور است. 🔻eitaa.com/vazneh