♨️سوال:
🔰اگر شخصی از طریق پارتی بازی شغلی به دست بیاورد،درآمد حاصله از آن شغل چه حکمی دارد؟
✍ پاسخ:
✅ پارتی بازی و خلاف مقررات جمهوری اسلامی عمل كردن و تبعیض، چون باعث تضییع حق دیگران می شود حرام است. به علاوه این گونه كارها باعث مخدوش شدن وجهه نظام می شود، و این گناه است.
بنابراین از پارتی بازی باید خودداری شود تا حق دیگران ضایع نشود و آبروی نظام مخدوش نشود. امّا پولی كه بابت كار می گیرند اگر به وظایف كاری و قراردادشان عمل كنند، حلال است.[۱]
پارتی بازی ( یعنی وساطت برای پیشرفت کار بر خلاف قانون ) جایز نیست و حقوقی که می گیرند اشکال دارد ولی چنانچه این کار در حد معرفی باشد و فرد بقیه ی مراحل را طبق مقررات و شرایط قانونی طی کند و باعث تضییع حقوق دیگران نشود اشکالی ندارد.[۲]
در صورتی که حقوق را در مقابل مهارت و تخصص خاصی می دهند و او مهارت و تخصص لازم را دارد و استخدام خلاف مقررات نباشد ، گرفتن مبلغ اشکال ندارد.[۳]
اگر از نظر تخصص و توانائی انجام کار در حد مطلوب باشد حقوق حلال است.[۴]
پی نوشت:
[۱]. آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج ۱، ص ۶۲۸.
[۲]. آیت الله مکارم پایگاه اطلاع رسانی
[۳]. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم
[۴]. آیت الله سیستانی پایگاه اطلاع رسانی
🌎 کانال رسمی جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو
🔷 @javadheidari110
🔶 پرسش:
من یکی از دوستهام را مسخره کردم و پشت سرش هم بدگویی کردم. الان پشیمونم برای استغفار از این گناه چه راه حلی وجود دارد؟
#_تمسخر_غیبت_حق_الناس_حقوق_معنوی
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم.
چنانچه از دیگران حقی بر گردن ما باشد ما ملزم به ادای حق هستیم . حقوق مردم دو گونه است گاهی مادی و گاهی معنوی.
اگرحقوقی که از مردم بر گردن ماست معنوی و غیر مادی باشند مانند وقتی که از دیگری غیبت کرده ایم و یا موجبات تمسخر او را فراهم آورده ایم در مرحله ی اول باید حلالیت بطلبیم لذا با مراجعه ی به شخص و طلب حلالیت می توانیم جبران گناه کنیم اما اگر امکان دسترسی به شخص وجود نداشته باشد بگونه ای که نتوانیم او را پیدا کنیم و یا شرایط بیان مطلب وجود نداشته باشد به گونه ای که بیان مساله منجر به مفسده شود و کینه توزی و اختلاف و تفرقه را منجر شود در این حالت، گفتن، لازم نیست و ما می توانیم باتوبه کردن ودر ادامه استغفار برای خود و برای آن شخص جبران مافات نماییم.البته با توجه به اینکه اقدام به بدگویی پشت سر ایشان نموده اید تلاش کنید تا در همان جمع مجددا از ایشان تعریف نموده و به بیان خوبیها و ویژگی های مثبت ایشان بپردازید ودر جهت حفظ و بازگرداندن آبروی ریخته شده از ایشان، تلاش کنید.
از حیث کمیت نیز مقدار مشخصی برای استغفار و انجام کار خیر وجود ندارد بلکه متناسب با میزان گناه و دفعات غیبت و تمسخر باید طلب استغفار نمود و به نیت شخص کار خیر انجام داد.در اخر روایتی از پیغمبر خدا(ص) محضرتان ارائه می شود.
«سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا كَفَّارَةُ الِاغْتِيَابِ قَالَ تَسْتَغْفِرُ لِمَنِ اغْتَبْتَهُ كَمَا ذَكَرْتَهُ (1)
از پيامبر سوال شد كه كفاره و راه جبران غيبت كردن چيست؟ فرمودند: اين است كه هر وقت ياد آن فردي كه غيبتش را كردي، افتادي، برايش استغفار كني.. »
پی نوشت:
1. شيخ صدوق، من لا يحضره الفقيه، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1413 ه.ق، ج 3، ص 377
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
🔶 پرسش:
در دعاهامون از خداوند چه بخواهیم؟آیا باید نیازها را به زبان بیاوریم یا کار را به خداوند بسپاریم؟
#دعا_بیان_نیازها_به_درگاه_الهی
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم
دعا عامل اتصال انسان به خداست ونوعي عبادت تلقي مي شود اما درعين حال شرايط وآدابي دارد که با رعايت آن آداب، دعاهاي ما به اجابت نزديک ترخواهد شد.برخي از آن آداب، آداب ظاهري دعا و برخي ديگر آداب باطني دعا مي باشد.
با وضو بودن، توجه به زمان، حضور در برخي مکانها، ذکر صلوات قبل و بعد ازدعا و مضطربودن ازجمله آداب ظاهري دعا مي باشدواموري همچون ترک گناه، خلوص نيت، حسن ظن به خدا، معرفت وتوجه به مضمون دعا به عنوان آداب باطني آن ذکر شده است.
بيان حوائج ومشکلات و به زبان آوردن خواسته ها درهنگام دعا امري مطلوب و پسنديده است و در روايات به ما توصيه شده که حتي نمک غذاي خويش را هم ازخداوند بخواهيد بنابراين ذکر نيازمنديها و خواسته هاي مادي و معنوي ما خود نشانگر فقر ذاتي و ناچيز بودن ما دربرابر خداوند است ومي توان گفت نوعي تمرين بندگيست و توحيد افعالي انسان را محکم ترمي نمايد اما درعين حال لازم است در کنار بيان نيازها و خواستن آنها از خداوند متعال در ادامه، خواست خداوند و مصلحت او را نيزهنگام دعا مد نظر گرفته و کاررابه خداوند بسپاريم.در واقع حاجت خويش را درمحضر خداوند متعال بيان نماييم اما با اين قيد که خدايا اگر تو مصلحت مي داني و برايم خيري در برآورده شدنش است آن را برايم برآورده سازدر واقع شما با اين کارنتيجه دعا را به خداوند سپرده ايد وخودسرانه عمل ننموده اید.
البته توجه کنيد که نوع خواسته ي انسان نيز به ميزان ظرفيت و معرفت روحي او برمي گردد هرچقدر انسان ظرفيت بالايي از حيث روحي و معنوي داشته باشد در دعاهايش خواسته هاي بالاتر و فراتر از امور مادي را نيزدرنظر مي گيرد.نيازهاي مادي بايد در جاي خود تامين شود و دعا براي تامين آن اشکالي ندارد، اما تامين اين نيازها تنها مقدمه رسيدن به اهداف بالاتر است.
فراموش نکنيد که عبد بودن بدين معناست که اراده انسان به عنوان بنده خدا، فاني در اراده خدا شودواقتضاي بندگي تسليم اراده خدا بودن است. مومن دعا مي کند و خواسته هاي خود را مطرح مي کند اما حتي همين دعا کردن را نيز بنا به امروخواست خداوند انجام مي دهد.
در انتها با ذکرروايتی از امام صادق عليه السلام ودعوت شما به تأمل در آن صحبت خويش را پايان مي دهیم.
امام صادق (عليه السلام) در روايتی چنين مي فرمايند:: «إِنَّ أَعْلَمَ النَّاسِ بِاللَّهِ أَرْضَاهُمْ بِقَضَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ --- همانا دانا ترين مردم به خدا، راضي ترين آنها به قضاء خداوند عز و جل مي باشند».(1)
پی نوشت:
1 الكافي، الشيخ الكليني، ط الاسلامية، جلد2، باب الرضابالقضا، صفحه 60
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
💠 پرسش:
آیا برای انجام کارها ،استخاره، مفید است؟
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : استخاره به معنای طلب کردن خیر، از پروردگار عالم، برای انجام هر کاری، امری پسندیده و مورد سفارش اهلبیت علیهمالسلام هست. مرحوم شیخ حر عاملی (ره) در وسایل الشیعه، بابی با عنوان (بَابُ كَرَاهَةِ عَمَلِ الْأَعْمَالِ بِغَيْرِ اسْتِخَارَةٍ – مکروه بودن انجام عمل بدون استخاره- گشودهاند. (1)
نکته دوم: نوع دوم استخاره، به معنای خاص و رایج بین مردم هست،که هنگام تردید و تحیر برای انجام کاری، متوسل به آن میشوند که در این مورد، نکاتی تقدیم میشود:
الف): برای انجام هر کاری ، مخصوصا اگر دارای اهمیت باشد ،ابتدا باید از فکر و اندیشه بهره ببریم که امام علی علیهالسلام فرمودند: الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَة *فکر مانند آیینهای صاف ، زشتی و زیبایی امور را به انسان نشان میدهد. (2)
ب): بعد از اندیشیدن و تفکر، مشورت کردن و بهره بردن از عقل جمعی، مورد سفارش ، آموزههای اسلام عزیز هست. امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَة*هيچ پشتيبانى همچون مشاوره نيست. (3)
ج ) اگر کسی ،بعد از تفکر و مشورت، نسبت به انجام عمل ،مردّد و متحیّر، باقیمانده باشد ، فقط و فقط برای رفع تحیر و نجات از حالت تردید ، میتواند اقدام به استخاره با آدابی که برای آن بیانشده است، نماید.
نکته سوم: طبق نظر مراجع معظم تقلید، عمل به استخاره واجب نیست. (4)
پینوشت :
1. وسائل الشيعة، ج8، ص: 79
2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 470
3. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 478
4. http://www.leader.ir/fa/book/11?sn=4568
@javadheidari110
🔶 پرسش:
تو نمازهام خیلی شک می کنم اصلا توجه و حضور قلب ندارم برای رفعش چه راهی را پیشنهاد میدید؟
#حضور_قلب_در_نماز
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم
یکی ازراههای شیطان برای ضربه زدن به انسان ایجاد شک و تردیددرانجام اعمال عبادی اوست.شیطان ازطریق القاءشک وتردید، قصد دارد انسان را ازعبادت خسته کندبه گونه ای که باکثرت این شکها انسان دچاردرگیری ذهنی شده ونهایتا موقع عبادت و انجام اعمال عبادی بجای نشاط و آرامش دچاراسترس وبهم ریختگی اعصاب می شود واین نتیجه ای است که شیطان دنبال می کند. توجه نکردن به شک وردشدن ازآن تنها راه رهایی ازاین امراست چراکه اگرشما به شک خوداعتنانماییدکم کم دچاروسوسه می شوید واین وساوس شیطانی منجربه ناامیدی شما ازعبادت خواهدشد.
اگرتعداد شک شما در نماز کم است با رجوع به رساله عملیه مرجعتان ، حکم شک را گرفته و بدان عمل نمایید اماچنانچه شما کثیرالشک هستید نباید هیچگاه بشک خود اعتنا کنید.کثیر الشک کسی است که زیاد شک میکند مثلا کسی که در سه نماز پشت سر هم یا در یک نماز سه بار شک میکند کثیر الشک محسوب می شود.
یکی از ریشه های مهم شک درنماز، به عدم حضورقلب درنمازبرمی گردد غالبا کسانی که درنمازحضورقلب بیشتری دارند کمتردچارشک می شوند بنابراین برشمالازم است درجهت ایجادحضورقلب درنمازگامهای مهم و موثری بردارید تابدین طریق ازشک درنمازنیزرهایی یابید.
فراموش نکنیدکه حضورقلب حالتی است که بااستمرار وتمرین ومداومت ایجادمی شود وهرگزپدیده ای آنی ولحظه ای نمی باشد.برای ایجاد حضورقلب درنماز، به زمان نماز و اول وقت خواندن آن بسیارتوجه نمایید. قبل ازورودبه نمازمدام به این مساله فکرکنید که قصددارید نمازبخوانید و دربرابر خداوند با عظمت ابرازبندگی وحقارت نماییددرواقع پیش از نمازبسترلازم برای تعبد خویش را ازحیث فکری وقلبی آماده نمایید.
کسی که می خواهد در نماز حضور قلب داشته باشد، لازم است به مقدمات نماز توجه کند.هنگام وضو دقت لازم رابخرج داده وسعی کنیددعاهای وارده درهنگام وضورا بخوانید. قبل از نماز لحظاتی را با خدا خلوت کنید.
امام صادق علیه السلام می فرماید:
« إِذَا اسْتَقْبَلْتَ الْقِبْلَةَ فَانْسَ الدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا وَ الْخَلْقَ وَ مَا هُمْ فِيهِ (وَ اسْتَفْرِغْ قَلْبَكَ مِنْ كُلِّ شَاغِلٍ يَشْغَلُكَ عَنِ اللَّهِ) وَ عَايِنْ بِسِرِّكَ عَظَمَةَ اللَّهِ وَ اذْكُرْ وُقُوفَكَ بَيْنَ يَدَيْهِ يَوْمَ تَبْلُو كُلُّ نَفْسٍ مَا أَسْلَفَت؛ (1) هنگامی که به قصد نماز به جانب قبله ایستادی، دنیا و آن چه در آن است و مردم و احوال آن ها را فراموش کن. قلبت را از هر شاغلی که تو را از یاد خدا باز می دارد، فارغ ساز . با چشم باطن، عظمت و جلال خدا را مشاهده کن. به یاد آور توقف خودت را در برابر خدا، در روزی که هر انسانی اعمال از پیش فرستاده اش را آشکار می سازد ».
قبل ازنمازاذان واقامه بگویید ودرحین نمازخواندن، تمام توجه خودرابه الفاظ و معانی اذکار معطوف نمایید.
یکی دیگراز اسباب حضور قلب درنماز، رعایت احکام و آداب نماز است، مانند نگاه کردن به محل سجده در حال قیام، نگاه کردن بین دو پا در حال رکوع، نگاه کردن به دامن در حال تشهد و سلام و چسباندن دست ها به بدن در حال قیام و غیره.
چنانچه حضوردربرخی مکانها(مانند مکانهای شلوغ)منجربه حواس پرتی شما وشک بیشترشما می شود سعی کنید زمان و مکان مناسبی را برای نمازخواندن انتخاب نمایید. اگرتوانایی حضوردرمسجد وخواندن نمازجماعت را دارید حداقل تا برطرف شدن مشکلتان، سعی درجماعت خواندن نمازداشته باشید.
انسان، گرفتاروعلاقمند به دنیا و مظاهردنیاست به گونه ای که دنیادوستی وحب دنیا او را ازتوجه به امورمعنوی بازمی دارد وچنانچه موفق به عبادت شود بازبه دلیل وابستگی به ظواهردنیا توان کنترل افکارخویش را ندارد وهمین امرمی تواند ریشه ای برای ایجاد شک درنماز باشد لذا توصیه می شودبرای کسب حضورقلب و به تبع آن رفع شک درنماز، دوستی دنیارا دروجودخود تعدیل کرده و موقع نمازدل از دلبستگیهای دنیا برکنید.
برای رفع مشکل مطالعه کتابهایی همچون حضور قلب در نماز اثرعلى اصغر عزيزى تهرانى و همچنین کتاب پرتوي از اسرار نماز، تأليف محسن قرائتي پیشنهاد می گردد..
پی نوشت:
1 محدث نورى، مستدرك الوسائل، مؤسسه آل البيت عليهم السلام قم، 1408 هجرى قمرى، ج 4 ، ص 95 .
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
🔶 پرسش:
حفظ آبرو در اسلام به چه میزان اهمیت دارد؟
#حفظ_آبرو
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم
در دیدگاه اسلام، وقتی کسی مسلمان می شود به دلیل تقدس این اعتقاد، جان و مال و آبروی او اهمیت خاص و ویژه ای پیدا می کند تاجایی که اگر کسی قصد ضرررساندن به جان و مال و آبروی مومن را داشته باشد مورد مواخذه قرارخواهد گرفت.درواقع فلسفه حفظ آبروی مومن، به این برمی گردد که انسان مومن به دلیل دارا بودن سرمایه ایمان، ازارزش ویژه و منحصربفردی برخوردار می شود ومعیارایمان دروجود او منجربه ارزشمندی جان و مال و آبروی او می شود.
عزت، شرف و آبروی هر انسانی اولین سرمایه ای است که خداوند کریم در اختیارش قرار داده است و وظیفۀ اوست تا با تمام توان در حفظ این سرمایه تلاش نماید.
تمام دستورات اخلاقی که قرآن وروایات ماراملزم به رعایت آن نموده اند نیزدرراستای همین هدف می باشندبنابراین انسان نه خود حق دارد موجبات ازبین بردن آبروی خود را فراهم نماید و نه به دیگران چنین حقی داده شده است.
پیامبر اسلام صلی الله و علیه و اله می فرمایند:
ايها الناس ان دِماءَكم و اعراضَكم عليكم حرامٌ الي آن تلقوا ربَكم؛ (1)
اي مردم! خون و مال و آبروي شما حرمت دارد تا قيام قيامت.
دربعضی روایات توصیه شده است که حتی انسان در هنگام نیاز نیز سعی نماید که دستش سوی دیگران دراز نشود تا بدین ترتیب آبروی او حفظ شود.بنابراین از وظايف ديني همه ما مسلمانان اين است كه همواره مراقب عزت خويش و عزت برادران ايماني خود باشیم، نه قدمي برداریم كه مايه ذلت خودمان شود و نه به آبروي برادران ديني خود آسيب برسانیم. هر انسانی ازلحاظ شرعی و اخلاقی وظیفه دارد در اعمال و رفتار خویش دقت نموده و زمینه ای برای از بین رفتن آبروی خویش ایجاد نکند.
پی نوشت:
1.ابن شعبه حرانی،تحف العقول ، چاپ دوم، مؤسسة النشر الاسلامي ،جلد 1، صفحه 31
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
♨️سوال:
🔰بخاطر کتک هاي همسرم جدا شدم پسر مجردي ازم خواستگاري کرده و ما به همدیگه علاقه داریم اما خانواده او بخاطر جدا شدن من مخالف هستند و حرفاي خوبي درباره ام نميزنند حال راهنماييم کنيد؟
✍پاسخ:
✅احساس و شرايط شما به عنوان دختر و پسري که به هم علاقمند شده و قصد ازدواج داشته و براي تحقق آرزويش با موانعي مواجه است، قابل درک است و اميدوارم که موانع برطرف شود.
قبل از هر چيزي شما بايد با شرايط و موقعيت خودتان واقع بينانه برخورد کنيد، بالاخره شما (هر چند حق با شما بوده) تجريه يک طلاق و شکست را داشتهايد، و اين را بايد در نظر داشته باشيد.
در هر صورت از آنجاي که شما دختر هستيد و با توجه به عرف و فرهنگ ايراني، عملا نمي توانيد کاري بکنيد و اگر بخواهيد اصرار در اين موضوع داشته باشيد وجه خوبي ندارد و در شان شما به عنوان زن نيست؛
و البته اگر اين اتفاق هم بيافتد يعني پافشاري از طرف شما زياد باشد، باعث سوء استفاده بعد از ازدواج مي شود، پس پيشنهاد ما اين است که سعي کنيد آقاي که خواستار ازدواج با شما هست را ترغيب کنيد که ايشان اقدام کنند، مثل اينکه محدوده زماني مشخص کنيد و بگويد که اگر در اين مدت خواستگاري نيايد، ديگر به فکر ازدواج با شما نباشد؛البته اين اقدام به نفع شماست، چرا که اگر به ازدواج ختم شود شان و جايگاه شما حفظ شده و اگر به ازدواج ختم نشود، در اين گونه ارتباطات آسيب رواني، عاطفي و هيجاني و موقعيتي که دختر مي بيند قابل مقايسه با آقايان نيست.
ايشان هم براي قانع کردن والدين مي توانند از بزرگان و افراد صاحب نفوذ اقوام استفاده کنند. پيشنهاد دهيد که سعي کنند با کمک مشاوره و بزرگان خانواده نظر آنها را تغيير دهند. در نهايت اگر هم برفرض که نتوانستند اين کار را هم انجام دهند با خودتان به شکلي منطقي و سازنده مواجه شويد.
در انتها هم ذکر اين نکته لازم است که لزومي ندارد نااميد شويد، براي رهايي از شرايط پيش آمده، شرايط بهينه اي براي خود مهيا کنيد. گاهي يک سفر تفريحي به منطقه اي خوش آب و هوا يا ثبت نام در يک کلاس هنري که با ذائقه و استعداد شما همخواني دارد و يا معاشرت بيشتر با دوستاني که از وضعيت روحي شما باخبرند، مي تواند تغييري بزرگ در روحيه تان ايجاد کند.
🌎 کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو
🔷 @javadheidari110 👈
♨️سوال:
هفدهم ربیع چه روزی است و چه اعمالی دارد؟
🔰روز ولادت با سعادت حضرت خاتم انبيا محمّد بن عبد اللّه صلّى اللّه و عليه و آله است، و معروف است كه ولادت با سعادتش در مكّه معظمه، در خانه خود آن حضرت، در روز جمعه هنگام طلوع فرج بوده است. و همچنين در اين روز شريف در سال هشتاد و سه ولادت حضرت صادق عليه السّلام اتفاق افتاد، و باعث فزونى فضل و شرافت اين روز گرديد.
اعمال روز هفدهم ربیع الاول:
اين روز، روز بسيار شريفى است و براى آن چند عمل وارد است:
اوّل: غسل.
دوم: روزه گرفتن كه براى آن فضيلت بسيارى است، و روايت شده هركه اين روز را، روزه بدارد، خدا ثواب روزه يك سال را براى او بنويسد، و اين روز، يكى از چهار روزى است، كه در تمام سال به فضيلت روزه ممتاز است.
سوّم: زيارت حضرت رسول صلّى اللّه و عليه و آله از نزديك و دور.
چهارم: زيارت امير المؤمنين عليه السّلام
پنجم: هنگامیكه روز بالا آمد، دو ركعت نماز بجا آورد كه در هر ركعت، پس از سوره حمد ده مرتبه سوره قدر و ده مرتبه سوره توحيد بخواند..(۱)
مناسب است این روز را که روز میلاد پیامبر اسلام، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و اله و سلم است بزرگ و گرامی بداریم.
این روز بزرگ را به صاحب الامر، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و مسلمانان و شیعیان تبریک و تهنیت عرض می کنیم.
منبع: مفاتیح الجنان/ اعمال روز هفدهم ربیع الاول
🌎 کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو
🔷 @javadheidari110 👈
🔶 پرسش:
وظیفه نمازگزار هنگام شنیدن نام پیامبر در نمازچیست؟
#صلوات
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم
هر وقت انسان اسم مبارک حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله و سلم مانند محمّد و احمد، یا لقب و کنیه آن جناب را مثل مصطفی و ابو القاسم بگوید یا بشنود، اگر چه در نماز باشد، مستحب است صلوات بفرست.
پی نوشت:
توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۱۲۴.
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
پرسش:
در روایات اهلبیت علیهمالسلام آمده است ، قرآن کلام خداست ؛ بیش از این نگویید .سؤال اینجاست ، نظر اهلبیت علیهمالسلام در مورد کلام خداوند چیست؟ حادث است یا قدیم؟
...............................................................................................
✍ پاسخ:
برای رسیدن به جواب صحیح به نکات زیر توجه فرمایید:
نکته اول : در مورد قدیم و یا حادث بودن قران کریم ، در جریان اهل سنت ، نظرات مختلفی مطرحشده است و بعضی معتقد به قدیم بودن قرآن وعدهی دیگر معتقد به مخلوق بودن آن میباشند .و این اختلاف در قرون اولیه باعث درگیریهای خونینی شد که در کتب تاریخی به «محنت قرآن» مشهور شده است.
نکته دوم : اهلبیت علیهمالسلام ، در این فضا ، پیروان خود را از فرورفتن در این مسئله منع نموده و مصلحت را در این دیدند که شیعیان ، به کلام الهی بودن قران بسنده کنند.
ریّان بن صلت از امام رضا علیهالسلام سؤال میکند : در مورد(حدوث و قدمِ) قرآن چه میفرمایید؟ امام میفرماید : «كَلَامُ اللَّهِ لَا تَتَجَاوَزُوه»؛قرآن کلام خدا است، از آن تجاوز نکنید.(1)
نکته سوم : امامان علیهمالسلام در مواردی که فضا را سالم و غیر آلوده میدیدند ، رأی خود در مسئله را ابراز نموده و تصریح کردهاند که تنها خدا خالق است و غیر او مخلوقاند و حادث.
محمد بن عیسی بن عبید یقطینی روایت میکند که امام هادی علیهالسلام در ضمن نامهاش به یکی از شیعیان خود در بغداد چنین نوشته است:«... وَ لَيْسَ الْخَالِقُ إِلَّا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَا سِوَاهُ مَخْلُوقٌ وَ الْقُرْآنُ كَلَامُ اللَّه..»؛و كسى و چيزى خالق نيست مگر خداى عز و جل و آنچه غير او باشد مخلوق است و قرآن كلام خدا است (پس مخلوق است و حادث)(2)
پینوشتها:
1. الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 546
2. التوحيد (للصدوق)، ص: 224
🌎 کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو
🔷 @javadheidari110 👈
🗣با استفاده از قرآن و روایات تبیین شد:
جمع بین وحدت اسلامی و لعن دشمنان خدا و اهل بیت علیهم السلام
✍استاد جواد حیدری
👈خبرگزاری فارس
مطلب را در لینک زیر مطالعه فرمایید
http://isfahan.farsnews.com/news/13970904000020
پرسش:
از یه آقا پسری خوشم اومده و بهش علاقمند هستم آیا از حیث شرعی این علاقه گناه محسوب میشه؟
#روابط_نامحرم
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم
درآموزه های اسلام زن و مرد به رعایت حیا وعفت درجامعه تشویق شده اند وحیادرگفتار و رفتاربه عنوان دو ویژگی مهم برای آنها درنظر گرفته شده است.پس دروهله اول بایدتوجه نماییم که سراغ رابطه ای خارج از عرف وشرع نرویم چرا که ادامه این روابط عوارض وپیامدهای روحی و روانی نامطلوب خواهد داشت.
اما چنانچه دختروپسر به هردلیلی به یکدیگرعلاقمند شدند گام دوم این است که سریعا پای این ارتباط به متن خانواده کشیده شود و بادرجریان گذاشتن خانواده هاوقراربرخواستگاری رسمی به چنین علاقه ای جهت دینی و شرعی ببخشیم.
یکی ازمشکلاتی که امروزه درروابط دختر وپسر وجوددارداین است که دختروپسر به بهانه ازدواج روزها و یا شاید ماهها با یکدیگرارتباط داشته وگاهی عدم شناخت کافی را دلیلی برای ادامه این رابطه مطرح می نمایند.
توجه کنیدکه صرف علاقه مندشدن به نامحرم به تنهایی بدون هیچ واکنشی گناه نیست اما همه ما می دانیم که اکثرعلاقه مندیهاخواه ناخواه بررفتار انسان تاثیرمی گذارد و دارای بازتاب بیرونی خواهد بودواگر در اسلام رابطه بانامحرم حرام اعلام شده است به دلیل واکنش هایی است که درپس این علاقمندی هااتفاق می افتد.نگاه کردن به طرف مقابل، حرف زدن با او، شوخی کردن و حتی گاهی خلوت کردن با او ازجمله پیامدهایی است که امکان بروزش درهررابطه ای وجوددارد.بااستمراراین روابط فکر وذهن انسان نیزدرگیر شده وشخص، دیگرتوان انجام وظایف اصلی خودرانخواهدداشت.
همواره به خاطرداشته باشیدکه کشش های غریزی وعاطفی دردوران جوانی بسیار پررنگ می باشدواگراین احساسات به خوبی مدیریت نشوندانسان رابه انحراف خواهندکشاند.
به شماتوصیه می شوداگرشرایط ازدواج وخواستگاری رسمی از شما، برای شماوطرف مقابل فراهم است سریعا به این امراقدام نماییدودرادامه بادرنظرگرفتن ملاکها و معیارهای مناسب برای ازدواج، دست به انتخاب صحیح بزنیدوازروی منطق و عقل و نه احساس وباچشمانی بازآینده خود را رقم بزنید.
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
پرسش:
دلم از پدر و مادرم شکسته، اصلا نمیزارن هیچ خواستگاری پاشو بزاره خونه ما، گاهی حتی بدون اطلاع ما خواستگارها را رد می کنند و جواب منفی میدن من تو این شرایط چیکار کنم؟
#حقوق_والدین_تبعیت_از_والدین
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم
یکی ازمواردی که به عنوان مانع مهم برای ازدواج تلقی می شود مخالفت والدین نسبت به امرازدواج فرزندان است.
ترس والدین ازشرایط کنونی جامعه، درنظرگرفتن معیارها و ملاکهای خاص برای ازدواج فرزند، مسائل اقتصادی و ...می تواند عوامل مخالفت والدین برای ازدواج باشد به گونه ای که حتی ممکن است فرزندان دختر خود رانسبت به وجودخواستگارمطلع ننمایند وخودشان بجای دختر تصمیم بگیرند..
نکته اخلاقی مهم درواکنش ومخالفت والدین این است که ما باورداشته باشیم پدر ومادرهیچ سوءنیتی ندارند ومخالفت آنها خصمانه و مبنی بردشمنی نیست هرچندممکن است راه را اشتباه بروند .
دروهله اول بر شما لازم است که آنها را نسبت به اشتباه ونادرستی رفتارشان آگاه نمایید.چنانچه رابطه عاطفی و کلامی شما با پدر و مادرخوب است می توانید در جو صمیمی و با کمال ادب و احترام ودریک فرصت مناسب، در رابطه با ازدواج و حق انتخاب خود با آنها گفتگو کنید و دلایل موجه خود را برای آنها شرح داده وآنها را نسبت به حق انتخاب خویش قانع نمایید.
اما چنانچه رابطه عاطفی شما با والدین کم رنگ می باشد و توانایی برقراری ارتباط را ندارید بهتر است ازحضورواسطه ای که برای آنها قابل احترام است بهره ببرید بدین شکل که موضوع را با افردامین وباتجربه و متدین از بین اقوام وآشنایان در میان گذاشته و از او بخواهید به طور غیر مستقیم، والدین را در امر ازدواج شما مجاب نموده وعوارض ردکردن خواستگارهاوتبعات به تاخیر انداختن ازدواج و از دست دادن فرصتها را به ایشان متذكر شوند.دراین مسیر می توانید ازمشاورویا روحانی مورداطمینان نیز بهره ببرید.
ناتوانی شما در گفتن خواسته ها و انتظاراتتان و ابراز احساسات منفی و مثبتتان به پدر و مادرمنجربه این مساله شده که والدین درامرازدواج از شما نظرخواهی نکنند بنابراین توصیه می شود تلاش نمایید درکمال احترام به آنها به راحتی از احساس و عواطف و نیازهای خودبا آنها صحبت نماییدتا کم کم بتوانید نظرآنها را دراین مساله تغییر دهید.دراین مرحله به والدین قول دهید که قصد ندارید برخلاف نظر آنها کسی را انتخاب نمایید وازاین طریق فعلا راه خواستگاررابازنموده و در ادامه چنانچه خواستگارشرایط لازم راداشت درصددموجه ساختن انتخاب خود باشید.
گاهی ممکن است نگرانی والدین ازنوع انتخاب شما، دلیل مخفی کردن جریان خواستگاریها باشد لذابا تبیین اهداف خود ازازدواج، نگرانی والدین راکاهش داده و خیال آنها را نسبت به توانایی های خود در انتخاب راحت نمایید. والدين گاهي به خاطر بي اعتمادي به شما با ازدواج شما مخالفت مي کنند، چون فکر مي کنند به قدر کافي بزرگ و عاقل نشده ايددر اين شرايط بايد با صحبت هاي منطقي به پدر و مادرتان ثابت کنيد که بزرگ و قابل اعتماد هستيد.
سعی کنیدبا منطق، دلایل مخالفت آنها رابشنویدوعملابه آنها نشان دهید که احساس نگرانی آنها را درک می کنیدوبه آنها گوشزد کنیدکه برای رفع نگرانی ها نباید صورت مساله را پاک کرد.
دراین مسیرنگران نباشید، خونسردی خود راحفظ کنید وازهیجانات غالب بر منطق دوری کنیدوباخودکنترلی و خویشتن داری وتوکل برخداوند ودرخواست کمک ازاو، خیر وصلاح خویش را به خداوندواگذارکنیدامادرعین حال دست ازتلاش برای راضی کردن خانواده برندارید و هرگزناامید نشوید.بدانید فرایند متقاعد کردن و جلب نظرخانواده ممکن است زمانی طولانی بخواهد لذاصبررالازمه موفقیت دراین امربدانید.
دراسلام احترام به والدین ورسیدگی به آنها بسیارموردتاکید قرارگرفته است لذامخالفت آنها نباید راه رابرای بی احترامی و بی تفاوتی شمابازکندچنانچه شما نسبت به والدین بی تفاوت باشیدواحترام لازم رابه آنها نگذارید ازلحاظ شرعی دربرابرخداوند مسئول هستید چراکه بدعمل کردن والدین مجوزبی احترامی نیست هرچندوالدین نیز نسبت به مخالفت بی دلیل خود دربرابرخداوند مسئول هستند اما این امرنباید شمارانسبت به آنها جسورنماید.
از حیث اخلاقی به شما توصیه می کنیم هرچنددراین مساله دلشکسته اید امادرعین حال باتلاش برای حل مشکل نسبت به خطای آنها گذشت داشته باشید تاخداوند نیز عنایت ویژه ای نصیب شما کند.وبه برکت گذشت و عفو شما ازخطای آنها بهترین ها را نصیبتان کند.
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
پرسش:
اگر ما کارهای خوبی انجام دهیم و دیگران مدام از ما تعریف کنند این تعریفات نشان دهنده ریا در عمل ماست؟
#ریا_در_عمل_اخلاص
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم
یکی ازویژگی های بارز عمل درنگاه اسلام، اخلاص می باشد درواقع عمل بدون اخلاص نزدخداوند ارزشی ندارد. اخلاص، خالص گردانیدن عمل از همه شائبه هاست، به گونه ای که شخص انگیزه اش برای انجام یا ترک عمل فقط و فقط کسب رضا و خشنودی خداوند باشد.اخلاص دارای مراتب است و همین که انسان برای عبادت نیت خود را خالص گرداند و به قصد تقرب به خداوند عملی را انجام دهد، مقدمه ای است برای رسیدن به مراتب بالاتراخلاص.
فکر و نظر دیگران در رابطه با عملکرد ما، تاثیری در پذیرش عمل ما نزد خداوند ندارد در واقع این نیت ماست که تعیین کننده کمیت اخلاص می باشد نه قضاوت دیگران.
اخلاص، راه رسیدن به قرب الهی است و ریا انسان را از تقرب به خداوند دور می کند..
ریا زمانی اتفاق می افتد که انسان قصد دارد خودش با آگاهی کامل عملش را به دیگران نشان دهد واتفاقا مدح و ذم دیگران برایش اهمیت پیدا می کند لذا دائما به دنبال تعریف دیگران ازخودمی گردد و هرمکان و هرزمانی که منجربه تعریف بیشتر دیگران از او می شود را انتخاب نموده و عمل عبادی خود را درآن مکان و زمان بجا می آورد چنین عملی آلوده به ریا است اما گاهی خود انسان چنین نیتی را ندارد اما خودبخود نتیجه آن عمل، تعریف دیگران را در پی دارد دراین حالت، چون نیت خالص بوده، عمل، ریائی محسوب نمی شود.
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
🗣آیت الله میر باقری:
👈ديگر جایی ندارد بحث کنند که آن روايات مخالف قیام را چهکار میکنيد!
فهم شما هم از آن روايات، يک اجتهاد است در مقابل اجتهاد. حجيت انقلاب اسلامی در عصر غيبت، به فقاهت برمیگردد. ممکن است فقيهی هم قائل نباشد؛ عيب ندارد، براي آن فقيه حجت نيست. ولی اين اختلاف اجتهاد، موجب عدم حجيتِ اين حرکت نيست؛ اين حرکت، حرکتی است که در عصر غيبت حجيت داشته و با حجت الهی پيش رفته و لذا حجت بر آن قائم است؛ اين خيلی مهم است. بعضی زود میگويند که آن روايات را ديديد؟! میگويم آن فقيهی که انقلاب کرده هم آن روايات را ديده است؛ آن روایات از بستر فقاهت او عبور کرده است. همينطور که روايات نماز و صوم و صلات و امثال آن از بستر فقاهت عبور میکند و حجت ميشود، رواياتی که ناظر به تکاليف اجتماعیاند هم همینگونه حجت میشوند. بنابراين حجیت این انقلاب، بر مدار يک فقيه جامعالشرايط است.
۹۵/۵/۲۰
🌎 کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو
🔷 @javadheidari110 👈
♨️پرسش:
🔰آیا در اسلام این دستور وارد شده است که در موفع تصمیم بر انجام کاری، اگر کسی عطسه کند ، باید صبر کرد؟!
✍پاسخ:
✅در این باره دستوری در اسلام نداریم و اساساً روح اسلام با این گونه مطالب سازش ندارد، تا آن جا که دستور می دهد هنگامی که تصمیم بر کاری گرفتید، اگر کسی فال بد زد اعتنا نکنید و بر خدا توکّل نموده به دنبال هدف روان شوید و فال بد زدن را نشانه شرک قرار داده است!
🍀 درباره عطسه وارد شده است که هر گاه یکی از شماعطسه کرد، در حقّ او دعا کنید و بگویید «یرحمکم اللّه رحمت خدا شامل حال شما گردد.» طرف نیز متقابلًا دعا کند و بگوید «یغفر اللّه لکم؛ خداوند شما را بیامرزد».
🖊 امّا صبر کردن و قدری مکث نمودن و یا فرق گذاردن بین یک عطسه و دو عطسه، همگی خرافه بوده و باید از آن پرهیز کرد.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔷 @javadheidari110👈
💠پرسش:
من میخواستم بدانم فرشتگان چه شکلي هستند در کدام عالم زندگي میکنند و چگونه خدا را عبادت میکنند؟
...............................................................................................
✍ پاسخ:
براي رسيدن به پاسخ، نکاتي که از آيات و روايات اهلبیت علیهمالسلام استفاده شده است، تقديم مي شود:
1- فرشتگان موجوداتى عاقل و باشعورند و بندگان گرامى خدا هستند. (انبياء 26).
2- آنها سر بر فرمان خدا دارند و هرگز معصيت او نمىكنند. (انبياء 27).
3- آنها وظائف مهم و بسيار متنوعى از سوى خداوند بر عهدهدارند:
گروهى حاملان عرشاند (حاقه- 17).
و گروهى مدبرات امرند (نازعات- 5).
گروهى فرشتگان قبض روحاند (اعراف- 37).
و گروهى مراقبان اعمال بشرند (سوره انفطار- 10 تا 13).
گروهى حافظان انسان از خطرات و حادثهاند (انعام- 61).
و گروهى مأمور عذاب و مجازات اقوام سرکشاند (هود- 77).
گروهى امدادگران الهى نسبت به مؤمنان در جنگها هستند (احزاب- 9).
و بالاخره گروهى مبلغان وحى و آورندگان كتب آسمانى براى انبياء مىباشند (نحل- 2)
4- آنها پيوسته مشغول تسبيح و تقديس خداوند هستند، چنانکه در آيه 5 سوره شورى مىخوانيم: وَ الْمَلائِكَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ: فرشتگان تسبيح و حمد پروردگار خود را بجا مىآورند و براى كسانى كه در زمين هستند استغفار مىكنند».
5- بااینحال انسان بهحسب استعداد تكامل از آنها برتر و والاتر است تا آنجا كه همه فرشتگان بدون استثناء به خاطر آفرينش آدم به سجده افتادند و آدم معلم آنها گشت (آيات 30- 34 سوره بقره).
6- آنها گاه بهصورت انسان درمیآیند و بر انبياء و حتى غير انبياء ظاهر مىشوند، چنانکه در سوره مريم مىخوانيم: فرشته بزرگ الهى بهصورت انسان موزون بر مريم ظاهر شد. (مريم- 17)
7- از روايات اسلامى استفاده مىشود كه تعداد آنها بهقدری زياد است كه بههیچوجه قابلمقایسه با انسان نيست، چنانکه در روايتى از امام صادق علیهالسلام، مىخوانيم: هنگامیکه از آن حضرت پرسيدند آيا عدد فرشتگان بيشترند يا انسانها؟ فرمود: سوگند به خدايى كه جانم به دست او است فرشتگان خدا در آسمانها بيشترند از عدد ذرات خاکهای زمين و در آسمان جاى پايى نيست مگر اينكه در آنجا فرشتهاى تسبيح و تقديس خدا مىكند».(بحارالانوار » جلد 59 صفحه 176
8- آنها نه غذا مىخورند و نه آب مىنوشند و نه ازدواج دارند، چنانکه در حديثى از امام صادق علیهالسلام مىخوانيم: فرشتگان غذا نمىخورند و آب نمىنوشند و ازدواج نمىكنند بلكه با نسيم عرش الهى زندهاند. (بحارالانوار» جلد 59 صفحه 174)
9- آنها نه خوابدارند نه سستى و غفلت چنانکه على ع در حديثى چنينمىگويد: در آنها نه سستى است و نه غفلت و نه عصيان ... خواب بر آنها چيره نمىگردد و عقل آنها گرفتار سهو و نسيان نمىشود، بدن آنها به سستى نمىگرايد و در صلب پدران و رحم مادران قرار نمىگيرند» (بحارالانوار » جلد 59 صفحه 175
10- آنها مقامات مختلف و مراتب متفاوت دارند، بعضى هميشه در رکوعاند و بعضى هميشه در سجودند.
هر يك از ما مقام معلومى دارد، ما همواره صفکشیده منتظر فرمان او هستيم و پيوسته تسبيح او میگوییم» (صافات 164- 166).
امام صادق مىگويد: خداوند فرشتگانى دارد كه تا روز قيامت در رکوعاند و فرشتگانى دارد كه تا قيامت در سجودند»(بحارالانوار، جلد 59 صفحه 174
* آيا با اين اوصاف كه براى فرشتگان ذكر شد آنها موجوداتى مجردند يا مادى؟! بدون شك با اين اوصاف نمىتوانند از اين ماده كثيف عنصرى باشند، ولى مانعى ندارد كه از اجسام لطيفى آفریدهشده باشند، اجسامى مافوق اين ماده معمولی كه ما با آن آشنا هستيم. (تفسير نمونه، ج18، ص: 177)
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔷 @javadheidari110👈
🔶 پرسش:
شرایط لازم در لباس نمازگزارچیست؟
#لباس_نمازگزار
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم.
لباس نمازگزار شش شرط دارد:
۱-پاک بودن.
۲-غصبى نبودن.
۳-از اجزاء مردار نباشد.
۴-از حیوان حرام گوشت نباشد.
۵ و ۶- اگر نمازگزار مرد است لباس او از ابریشم خالص یا طلا بافت نباشد.
پی نوشت:
توضیح المسائل مراجع مسأله 799.
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
Masaleyeh Cheshm zam az Negah Eslam.mp3
2.8M
#چشم_زخم
#خرافات_حقیقت
#عقل_نقل
#استاد_جواد_حیدری
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
🌾ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم
🍃بي بي فاطمه معصومه(سلام الله علیها) در سال ۱۷۳ هجري در شهر مدينه ديده به جهان گشود.[۱] پس از آنكه مأمون عباسي در سال ۲۰۰ هجري امام رضا (عليه السّلام) را به خراسان دعوت كرد، حضرت معصومه(سلام الله علیها) به همراه عده از برادران و بستگان، پس از يك سال به انگيزه ديدار برادر وارد ايران شده در كتاب «حضرت معصومه فاطمه ثاني» آمده است: «پس از ولايت عهدي امام رضا (عليه السّلام) آن بني هاشم علي (عليه السّلام) كه مدت ها همواره تحت شكنجه و فشار حكام جور بودند با شنيدن اين خبر به عنوان ديدار حضرت رضا (عليه السّلام) از مدينه به خراسان رهسپار شدند. اين گروه در حدود ۴۰۰ نفر بودند در رأس آن ها حضرت معصومه(سلام الله علیها) بود.»[۲]
🍃حسن بن محمد بن حسن قمي مي نويسد: «وقتي حضرت معصومه(سلام الله علیها) و همراهان به شهر ساوه رسيدند، مأموران حكومت عباسي با آن ها درگير شدند و عده اي از آن ها را به شهادت رساندند. حضرت معصومه در همانجا بيمار شدند. از همراهيان سوال كرد از اينجا تا قم چقدر فاصله است؟ به ايشان عرض شد: ده فرسخ. حضرت فرمود: مرا از اينجا به قم منتقل كنيد! اشتهاردي مي نويسد:
🍃«پس از اينكه مأمورين حكومت عباسي در ساوه جلوي كاروان حضرت معصومه را گرفتند حدود ۲۳ نفر از آن ها كشته شدند گروهي اسير و گروهي نيز متواري گرديدند. نقل شده كه حضرت معصومه را عمال بني عباس در ساوه مسموم كردند. آن حضرت در حال بيماري قم را اختيار كرد چون قم مركز شيعيان بود از اين رو رهسپار قم شد».[۳]
به اين نكته بايد توجه داشت كه «از همان قرن اول هجري تشيع در قم رواج يافته بود. و اين شهر از سوي امامان شيعه به عنوان پناهگاه شعيه محسوب مي شد و خيل عظيمي از پيروان اهل بيت (عليهم السّلام) را در خود جاي داده بود از جملۀ اين پيروانِ اهل بيت، خاندان اشعري بودند».[۴]
🍃شيعيان قم پس از اطلاع از ورود حضرت معصومه(سلام الله علیها) به ساوه ايشان رسيدند و از آن حضرت درخواست كردند به شهر قم تشريف فرما شوند. علي اصغر مي نويسد:
🍃«قول درست اين است كه خبر ورود فاطمه معصومه به ساوه و (حركت او به سوي قم) به مردم قم رسيد. آل سعد اشعري اتفاق كردند كه به خدمت او برسند و از ايشان درخواست نمايند به قم بيايد. از ميان ايشان موسي بن خزرج[۵] بيرون آمد و به شرف ملازمت فاطمه رسيد. زمام ناقه او را گرفت و به جانب شهر كشيد و به سراي خود فرود آورد».[۶]
🍃ورود حضرت معصومه به قم تقريباً در ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ هجري بوده است.[۷] يوسف علي يوسفي مي نويسد:
🍃«حضرت معصومه روز يكشنبه ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ هجري قمري برابر با اول آبانماه ۱۹۵ هجري شمسي شهر قم را با قدوم مباركش منور ساخت».[۸]
🍃 خانه موسي بن خزرج كه محل فرود آمدن حضرت معصومه است در آن روز در منتهي اليه سمت جنوب غربي شهر قم بوده ... امروزه در محله «ميدان مير» محلي است به نام ستيه[۹] كه مسجد و مدرسه اي در اطراف آن بنا كرده اند و از قديم الايام سينه به سينه رسيده است كه اين مكان جاي فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه است.[۱۰]
منبع: پژوهشكده باقرالعلوم علیه السلام
—------------------------------------------------
پی نوشت:
[۱]- مسعودي، علي بن حسين؛ مروج الذهب، قم، منشورات دارالهجره، ج۳، ص ۳۳۶.
[۲]- محمدي، اشتهاردي، محمد؛ حضرت معصومه فاطمه دوم، قم، علامه، ۱۳۷۵، ص ۱۱۸.
[۳]- محمدي اشتهاردي، محمد؛ پيشين، ص ۱۱۸.
[۴]- قمي، حسن بن محمد بن حسن، پيشين، ص ۲۱۳.
[۵]- از اصحاب امام رضا (عليه السّلام): محمدي اشتهاردي، محمد؛ پيشين، ص ۱۱۹.
[۶]- فقيهي، علي اصغر؛ تاريخ مذهبي قم، قم، حكمت، ۱۳۵۰، ص ۸۶-۸۵.
[۷]- محمدي اشتهاردي، محمد؛ پيشين، ص ۱۱۹.
[۸]- يوسفي، يوسف علي؛ شهيده غربت، قم، كوثر، ۱۳۸۶، چاپ اول، ص ۷۴ به نقل از نرم افزار نجوم اسلامي.
[۹]- ستيه مخفف سيدتي است (فقيهي، علي اصغر، پيشين، ص ۸۷).
[۱۰]- همان، ص ۸۷-۸۶.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
♨️پرسش:
🔰آیا بسته شدن بخت امری خرافی است یا چنین امری امکان پذیر است ؟
✍ پاسخ:
✅ سحر و جادو و بستن بخت از امورى است كه واقعیت دارد البته یادگیرى و یاد دادن آن حرام است. وجود چنین نیروها به مقتضاى نظام دنیا مى باشد كه تزاحم میان زشتى ها و پلیدى ها وجود دارد و همچنان كه انسان هاى شیطان صفت و زشت كار وجود دارد جن هاى پلید و آزاردهنده نیز وجود دارد.
شایان ذكر است: گرچه سحر و جادو واقعیت دارد ولى نیامدن خواستگار براى دختر اصلا دلیل بسته شدن بخت نمى باشد و غالب آنچه امروزه در میان مردم در این باره شایع است بىاساس مىباشد و اكثر كسانى كه به این امور مىپردازند كلاه بردارانى هستند كه از این طریق قصد اخاذى و پر كردن جیب خود را دارند. ولى اگر بر فرض موردى پیدا شد كه سحرى در كار بود راههایى براى بطلان آن وجود دارد:
۱- استعاذه به خداوند و خواندن سوره هاى فلق و ناس.
۲- خواندن و نوشتن آیات ۷۵ تا ۸۲ سوره یونس.
۳- دعا وتضرع به درگاه خداوند.
۴- درخواست دعا از اولیاى واقعى خداوند.
۵- صدقه دادن.
در مورد دعا نویسى برخى از مدعیان آن افراد حرفهاى هستند كه چندان اعتمادى به گفته هایشان نیست. اگر كسى خواهان دعاست باید با زبان خویش و با كمال توجه به مفاهیم و مضامین آن به درگاه خداوند دعا كند و از او حوائج خویش را طلب نماید یا از اهل دانش و بصیرت در دین دعاها و اذكارى را بپرسد.
آگاهى به غیب- در مرحله اول- اختصاص به خداوند عالم دارد و در مرحله دوم، از آن انبیا و ائمه و اولیاى اوست كه آنها از خودشان استقلالا چیزى ندارند، بلكه خداوند عالم طبق مصالح، به اندازه اى كه صلاح مى داند، آگاهى از غیب را در اختیار آنها قرار مى دهد. لذا فالگیرى و كف بینى و طالع شمارى كه نوعا كار افراد شیاد است، هیچ مستند شرعى ندارد و اعتقاد به آن صحیح نیست. این گونه كارها علم شمرده نمى شود البته سحر و ارتباط با اجنه علمى است كه از گذشته تاكنون بوده والان هم كسانى داراى این علم هستند، ولى شرعا یادگرفتن سحر و استعمال آن حرام است. البته یادگرفتن این علوم براى كسانى كه هدفشان ابطال سحر و یا مبارزه با مدعیان دروغین نبوت است، اشكال ندارد.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @javadheidari110 👈