eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
381 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷عید فطر آمد و ماه رمضان گشت تمام 🌷بر شما همسفران سفر روزه سلام 🌷روزه هاتان همه در پبش خداوند قبول 🌷روزگار خوشتان مظهر توفیق مدام 🌸 عید سعید فطر و حلول ماه شوال بر شما مبارک🌸 🔷 @javadheidari110 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙 عید فطر، تمرین بازگشت به فطرت/ مراقب حس و حال ماه رمضان باشید 🔹 حجت الاسلام و المسلمین جواد حیدری، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان: لینک مصاحبه: yon.ir/pf8YA 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
صفات خدا- کلام الهی.ogg
3.7M
📢فایل صوتی جلسه بیستم 🖋 #کلام_اسلامی ✍️صفات الهی- تکلم 🗣با حضور استادحیدری 📆مورخه: 97/11/26 ⏰جمعه ها ساعت 19:00 👈در گروه ندای شیعه👇 T.me/joinchat/AzVZNTy5lbLEe0FIDA5CCQ @nedayeshiacom @javadheidari110
💠 گناه شناسی ✍️ از جمله اموری که می تواند عامل مهمی در ایجاد فساد و گناه در جامعه باشد الگوگیری و الگوپذیری جوانان از افراد منحرف است. اینکه یک جوان نیازمند الگوست امری طبیعیست و نمی توان او را به خاطر داشتن این نیاز سرزنش و ملامت نمود.اما ایراد واقعی جایی است که الگو و اسوه ی واقعی را به درستی به او معرفی نکرده ایم. از یک طرف نیاز درونی، او را به سمت الگوهای متعددی در جامعه می کشاند و از طرف دیگرعدم شناخت دقیق از الگوهای عملی در جامعه اسلامی او را دچار انحراف می کند. هر الگویی در هر جامعه ای و برخاسته از هر تفکری، نمونه ای عینی و مشهود از همان تفکر و عمل است. بنابراین اگر بخواهیم تفکری را تبلیغ نماییم لاجرم به الگویی کامل نیازمندیم که بازتاب فکری و عملی و رفتاری همان تفکر باشد. آنچه که در سایه ی اسلام نصیب ما شده، تفکری ناب است برگرفته از قواعدی الهی همراه با اسوه ای حسنه همچون وجود مقدس پیغمبر(ص)، اما آنچه در حال حاضر شاهد هستیم این است که برخی از جریانها در جامعه با جابجایی و تنزل دادن معیارها و ملاکهای لازم برای الگو بودن، تعریف اسوه و الگوی الهی را دچار تغییر نموده اند و با الگوسازی با اهدافی از پیش تعیین شده، به ظاهر در صدد رفع نیاز جوان امروز و در باطن به دنبال رسیدن به آمال خویش هستند. اینکه می بینیم هر چند وقت یک بار ناگهان کسی الگو می شود و تعدادی نیز دور او را می گیرند و مرید او شده و از او تبعیت می کنند نتیجه ی عملکرد همین جریانهاست. جوان امروز نیازمند الگوست و اگر ما الگوهای واقعی را به او نشناسانیم، به دنبال الگوهای کاذب و شخصیتهای مصنوعی خواهد رفت تا جایی که حتی مدل مو و نقش انگشترش را نیز با این نمونه های عینی هماهنگ خواهد کرد. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش: چرا در قرآن دستور به زدن زنان داده‌شده است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : در فرهنگ قرآن کریم ، زن و مرد در حقوق مادی و معنوی مساوی بوده و تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد . «هر كس از مرد و زن كار نيكى به‌شرط ايمان به خدا به‌جای آرد ما او را به زندگانى خوش و باسعادت زنده ابد مىگردانيم و اجرى بسيار بهتر از عمل نيكى كه مىكردند به آنان عطا مىكنيم».)1) نکته دوم: هنگامیکه به کتاب‌های لغت مراجعه میکنیم یکی از معانی (ضرب)، تکان دادن و هوشیار کردن هست(2) و این معنا با در نظر گرفتن شرایط ضرب (نباید باعث کبودی و آمدن خون شود) و ابزار ضرب (گرسنگی، مسواک،دستمال پیچیده)،در بیانات نورانی اهل‌بیت علیهم‌السلام تقویت میشود. پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه و اله می‌فرمایند : من تعجب می‌کنم از كسى كه همسرش را می‌زند درحالی‌که خود اولى از او به كتك خوردن است ، زنانتان را با چوب نزنید، زیرا در آن قصاص است، ولى آن‌ها را به گرسنگى و ندادن پوشاك بزنید تا در دنیا و آخرت سود برید.(3) محقق سبزواری میگوید:«مراد از ضرب، ضرب تأدیبی است ،نباید سخت باشد و باعث كبودى شود و نباید با شلَاق و چوب او را بزند و بعضى از اصحاب گفته‌اند نباید به‌صورت و لگن و شكم بزند).4) نکته سوم : جواز ضرب(زدن) بامعنای مذکور، همان‌گونه که در خود آیه شریفه تصریح‌شده، منحصر به حالت نشوز زنان و آن‌هم بعدازاینکه راه‌کارهای عقلی و عاطفی کارساز نبوده ،هست (نشوز آن است که زن در مقابل تکلیف اختصاصیاش نسبت به شوهر بدون هیچ عذر موجهى سرپیچى نماید). نکته چهارم : چقدر زیباست که همگان در مسئلهی معاشرت با زنان ، اهل‌بیت علیهم‌السلام را الگوی خود قرار دهیم ، که همیشه با مهربانی و گذشت ، باعث تنبه و بیداری طرف مقابل خود میشده‌اند. پی نوشت : 1. نحل/97 2. لسان العرب ذیل ماده ضرب 3. مستدرك الوسائل، ج 14 ، ص 250 4. كفایة الاحكام، ص 189. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 پرسش: بيماري حضرت ايوب چطور با مقام نبوت او سازگاري دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته ی اول: فلسفه ی ارسال رسل و فرستادن انبیاء، هدایت مردم است. وقتی این مهم محقق می شود که مردم رغبت و اشتیاق به رسول خدا داشته باشند. و اگر مسأله ای در وجود انبیاء وجود داشته باشد که مردم از حضور در محضر آنان نفرت داشته باشند، نقض غرض لازم می آید. به همین خاطر تمام متکلمین شیعه«تنزه از منفرات» یعنی دور بودن از امور نفرت زا را از ویژگی پیامبران نام برده اند. نکته ی دوم: در مورد حضرت ایوب علیه السلام، در کتب برخی مخالفین مطالبی بیان شده است که به هیچ وجه پذیرفته نیست. لذا روایاتی که در منابع روائی شیعه راه پیدا کرده است را علمای بزرگوار حمل بر تقیه نموده و اعتقاد و عمل بر اساس آنان را جایز نمی دانند. (1) نکته ی سوم: امام صادق علیه السلام در مورد امتحان حضرت ایوب می فرمایند: « إِنَّ أَيُّوبَ مِنْ جَمِيعِ مَا ابْتُلِيَ بِهِ‏ لَمْ تُنْتِنْ لَهُ رَائِحَةٌ وَ لَا قَبُحَتْ لَهُ صُورَةٌ وَ لَا خَرَجَتْ مِنْهُ مِدَّةٌ مِنْ دَمٍ وَ لَا قَيْحٌ وَ لَا اسْتَقْذَرَهُ أَحَدٌ رَآهُ وَ لَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ أَحَدٌ شَاهَدَهُ وَ لَا تَدَوَّدَ شَيْ‏ءٌ مِنْ جَسَدِه‏»؛ « هیچ یک از ابتلائات ایوب (ع) عفونت پیدا نکرد، و بدبو نشد، و نیز صورتش زشت و زننده نگردید، و حتى ذره اى خون و یا چرک از بدنش بیرون نیامد، و احدى از دیدن او تنفر نیافت و از مشاهده اش ‍ وحشت نکرد، و هیچ جاى بدنش کرم نینداخت». (2) پی نوشت: 1. تفسير القمي، ج‏2، ص: 240 2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏12، ص: 348 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 پرسش:چگونه فرزندم را به نماز علاقمند کنم؟ ( بخش اول ) ✍️ پاسخ: در بحث تربیت کودک همه چیز از خود انسان شروع می شود.اگر ما به عنوان پدر و مادر، خود تربیت دینی صحیحی شده باشیم قادر خواهیم بود فرزندان معتقدی نیز تربیت نماییم. گاهی برخی والدین نسبت به امور دینی پایبندی خاصی ندارند و وقتی کودک آنها وارد سنین نوجوانی شد نسبت به نماز نخواندن او ناراحت شده و به دنبال راهکار می گردند درحالی که در آموزه های اسلام تربیت کودک حتی قبل از دوران جنینی کودک صورت می گیرد. هرآنچه که انسان انجام می دهد فلسفه و دلیلی دارد .بیان فلسفه نماز برای کودک با زبان کودکانه می تواند عامل مهمی برای تشویق او باشد.به فرزندمان بیاموزیم که فلسفه نماز ادب در مقابل خداوند است.باید دائما نعمات متعدد الهی را برای کودک بیان کرده و به او گفت در برابر این همه نعمت همچون پدر، مادر، خانواده ، غذا ، دوست و ...ما موظف به سپاسگزاری هستیم و نماز نوعی سپاسگزاری ازخداوند است. وقتی می خواهیم امرمهمی را درخانواده دنبال کنیم آن را به شکل قانون در می آوریم مثلا برای بچه ها قانون می گذاریم که قبل و بعد از غذا دستانشان را بشویند و یا حتما هرشب مسواک بزنند .برای کودکان نیز لازم است تبیین کنیم که برخی قوانین، جزء قوانین دینی می باشد و برما لازم است آن را انجام دهیم.در این حالت حتی اگر کودک به دلیل بازیگوشی تمایلی هم برای نماز نداشته باشد اما چون آن را به شکل یک قانون در خانواده تلقی می کند خود را ملزم به رعایت آن می داند. برخی مادرها ناظر بر اعمال کودک نیستند در حالی که توصیه می شود در ابتدای مسیر، والدین ناظر بر نمازکودک بوده و با تذکرهمواره نماز را به او یادآور شوند تا وجوب آن کم کم برای اوجا بیافتد بنابراین توصیه می شود بی تفاوت نبوده و امر را با جدیت دنبال نمایید. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش:چگونه فرزندم را به نماز علاقمند کنم؟ ( بخش دوم) ✍️ پاسخ: یکی از توصیه های مهم دیگر این است که فرزند ما از طریق محبت قطعا به سمت اعمال عبادی روی خواهد آورد بنابراین در اینجا باید به دو نکته در باب محبت توجه کرد اول این که خود، با بذل محبت و مهربانی در طول روز اشتیاق فرزند برای شنیدن و تبعیت از سخنانمان را بالا ببریم قطعا بچه هایی که به والدینشان علاقه بیشتری دارند تابع تر خواهند بود و این علاقه چیزی است که شما از طریق محبت به فرزندتان تزریق می کنید. دوم این که محبت خداوند را در دل کودک قرار دهید ودر ابتدای کودکی نباید او را ازخداوند و یاحتی نتیجه بد عملش در جهنم بترسانید بلکه در ابتدا با عامل محبت نماز را در وجود او نهادینه کرده و در ادامه راه و بعد از گذرازدوران کودکی نتیجه نمازنخواندن و ترس از خداوند را برایش تبیین نمایید.در بحث تربیت دینی ، مادر، چون بیشتر بافرزند سروکار دارد وظیفه سنگین تری هم دارد.نقش مادر در ایجاد رابطه عاطفی با فرزند می تواند مشوق او برای نماز باشد. مطمئنا استفاده از خشونت و اجبار براي اين كار تأثير منفي دارد و هرگز از طریق بدخلقی ودعوا و داد و فریاد واعمال روشهای خشک و مستبدانه نخواهید توانست به هدف خود برسید.توجه کنید که بذر تعبد کودکان، تنها در زمین محبت والدین رشد خواهد کرد.رفق و مادارا و نرمخویی و محبت ، فطرت کودک را تقویت می کند. حواستان باشد که دراین امر به رغبت کودک توجه نمایید و زمانی که هیچ ترغیبی ندارد او را وادار به نماز ننمایید بلکه با عوامل متعدد و بهره گیری از سایر لذات مثل خوردن و بازی کردن و تفریح او را سرحال نموده و بعد ازایجاد ترغیب در او، اورا به نماز تشویق نمایید. باتوجه به تاثیر عوامل بیرونی بر رفتار کودک تلاش نمایید که در انتخاب مربی و معلم و دوست دقت لازم را بخرج داده و خود نیز با خانواده هایی که نسبت به امر نماز حساس هستند و به نمازخواندن اهمیت می دهند رابطه برقرار نمایید. درضمن زبان عمل را فراموش نکنید قطعا با عمل خویش و نمازاول وقت خواندن و اهمیت دادن به آن می توانید الگوی عملی برای فرزندتان باشید. نماز خواندن در منزل و در حضور کودک نیز اثر مثبت و سازنده اى خواهد گذاشت. شرکت درمجالس معنوی و مذهبی، رفتن به مساجد و شرکت درنمازجمعه و جماعت و به طورکلی قراردادن کودک در جو معنوی می تواند عامل موثردیگری در تشویق او به نماز باشد.از ابزارهایی چون بیان داستان، قصه گویی، نقاشی با موضوع نماز و ... نیز بهره ببرید. اهمیت دادن به بلوغ و سن تکلیف با بر پایی جشن تکلیف نیز یکی دیگر ازروشهای پیشنهادی برای تشویق به این امر می باشد. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
مشروعیت بنا بر قبور.pdf
127.2K
##هشتم_شوال_سالروز_تخریب_ائمه_بقیع #وهابیت_شرک_نفاق #مشروعیت_بنا_بر_قبور #قرآن #سنت #پست_پیشگام #جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
استخاره.ogg
647.3K
❎فرق استخاره گرفتن با قمار کردن درچیه؟ ( ظاهرا که هیچ فرقی بین این دو کار نیست) 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 پرسش: کفاره و فدیه مربوط به هر ماه رمضان را، چه زمانی باید پرداخت ؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: کفاره تأخیر و کفاره بیماری که تا ماه رمضان بعد نتواند قضای روزه را بگیرد، پس از رسیدن ماه رمضان بعد پرداخت می شود، اما پرداخت کفاره افطار عمدی یا فدیه ای که زن باردار یا زن شیرده باید بپردازد، قبل از رسیدن ماه رمضان بعد، اشکال ندارد. پی نوشت: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری،احکام مناسبتی @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 ✳️ عاقل‌ترین مردم 🔻امام صادق علیه‌السلام: أَكْمَلُ اَلنَّاسِ عَقْلاً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً ❇️ عاقل‌ترين مردم، خوش‌خُلق ‌ترين آنهاست. 📚 الکافي، جلد۱، صفحه23 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 پرسش: الف.آیا فالگیری برای خود ما یا دیگران اشکال دارد؟ ب. آیا می توانیم شرعاً برای گرفتن فال به دیگران مراجعه کنیم؟ ج. آیا درآمد، از این راه حلال است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: مقام معظم رهبری: فالگیری شرعاً اعتباری ندارد؛ و کسب درآمد از این طریق جایز نیست. پی نوشت: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری،استفتائات جدید (فروردین ماه) @javadheidari110
💠 گناه شناسی ✍️از جمله زمینه های گناه در وجود افراد، عقده ی حقارت است.قطعا هیچ انسانی با عقده ی حقارت متولد نمی شود اما آنچه که در خانه و اجتماع برایش رخ می دهد ممکن است عزت نفس او را خدشه دار نموده و او را دچار عقده ی حقارت نماید. تحقیر کودک چه در خانه و چه در اجتماع موجب خودکم بینی او شده و منجر به سرکوب شدن غرور کودک می شود و همین مساله در آینده زمینه ای برای گناه خواهد شد. چرا که کودک وقتی با این عقده بزرگ شود همواره به صورت خفته و پنهان درصدد انتقام جویی بر می آید و در آینده با گرایش به سمت بزهکاری و ارتکاب گناه، انتقام این عقده ها را از خانواده و اجتماع می گیرد. بنابراین یکی از راه هاى مهم تربيت و هدايت ، شخصيت دادن به افراد مخصوصا به كودكان است.هرروز بر سر چهار راهها و در سطح پیاده روها و پارکها کودکان متعددی را می بینیم که با عنوان دست فروشی و یا حتی تکدی گری در متن اجتماع رها شده اند اینکه آیا این بچه ها متعلق به باند و گروه خاصی هستند یا نه بحث ما نیست آنچه در اینجا برای ما اهمیت دارد روش برخورد مردم با این کودکان است. حتی اگر آنها به صورت تیمی و گروهی کار می کنند و حتی اگر حقیقتا نیازمند کمک مالی هم نیستند و تظاهر به فقر می کنند، باز هم بر من و شما لازم و واجب است با مهربانی و لبخند با این کودکان برخورد کنیم. 💥بالا کشیدن شیشه ی خودرو از چند متر جلوتر و رو برگرداندن از آنها و همچنین کم محلی و بی توجهی به درخواست آنهامی تواند لحظه به لحظه بر عقده ی حقارتشان بیافزاید و در آینده مشکل ساز شود .حالا حسابش را بکنید که روزانه یک کودک معصوم چند بار با چنین صحنه هایی روبرو می شود?!! ❗️بنابراین حتی اگر نمیخواهیم و یا صلاح نمی دانیم به این کودکان کمک مالی کنیم مشکلی نیست اما باید در برخورد با آنها دقت بیشتری به خرج دهیم. گرفتن دستهای کوچک آنها و کشیدن دست نوازش بر سرشان می تواند آرامش آنها را در جامعه ای کم آرامش، تأمین نماید. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
#هشتم_شوال_سالروز_تخریب_ائمه_بقیع_تسلیت 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
37.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#خبر_گزاری_فارس #هشتم_شوال_تخریب_قبور_ائمه_علیهم_السلام #نقد_تفکر_وهابیت #استاد_جواد_حیدری #گروه_پاسخگو 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
خدا نزد گمان بندگان؟.ogg
848K
❎خداوند نزد گمان بنده هاش هست میشه توضیح و مثال بزنید؟ 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو ♻️شبهات #اعتقادی 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
26.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹#سیاسی_اجتماعی ⭕️#مذاکره_با_آمریکا 🔹#استاد_جواد_حیدری ⭕️#گروه_تبلیغی_پاسخگو 📣: چرا با آمریکا مذاکره نمی کنیم⁉️🚫 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
audio_2019-06-18_21-10-47.ogg
790.7K
🎧 نظام موروثی امامت با مردم سالاری منافات ندارد؟! 🎙 استاد جواد حیدری #پاسخ_به_سوالات_اعتقادی 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
http://hawzahnews.com/mobile/mobiledetail/News/495175/32
سوال: براي بري الذمه شدن از غيبت شنيده شده از افرادي كه امكان حلاليت طلبيدن (به علت وجود مفسده يا...) نيست، چه بايد كرد؟ آيا خواندن نماز، صدقه دادن، طلب استغفار براي آن‌ها و ... طوري كه يقين حاصل كنيم كه بريءالذمه شده‌ايم. کفايت مي‌کند؟ جواب: آیت الله خامنه ای:اگر غيبت شونده زنده است و امکان استحلال از او می‌باشد بايد از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قيد حيات نيست يا امکان استحلال از او نيست، برايش استغفار نمايد.(1) آیت الله سیستانی :توبه و استغفار کفايت می‌کند.(2) آیت الله مکارم شیرازی:در صورت امکان و عدم مفسده بايد از غيبت‌شونده حلاليت بطلبد در غير اين صورت به قدری برای او کارهای خير انجام دهد تا يقين به رضايت وي حاصل شود.(3) پی نوشت: 1- رساله آموزشی، ج2، ص87، وجوب استحلال و استغفار 2- توضيح المسائل جامع، ج1، امر به معروف، غيبت، ص637، م2271 3- احکام ويژه، 600 مسأله مورد نياز، ص38، با استفاده از م11 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: قرآن در مورد شهدا می‌فرماید: « به آنها روزی داده می شود نه اینکه آنها به دیگران روزی می‌دهند یا اینکه واسطه بین شما و الله می شوند... در کجای آیه قرآن آمده که الله فرموده باشد شهدا زنده اند پس از آنها بخواهید صدایتان را به الله برسانند؟ و به آنها توسل پیدا کنید.؟ ............................................................................................................... ✍️ پاسخ: 📌شیعه ادعا نکرده که شهیدان روزی می‌‌دهند.آیه‌ی 169 آل عمران، همین که زنده بودن شهیدان در برزخ را اثبات می‌کند، برای ما کافی است و کسی نخواسته بر اساس این آیه به تنهایی جواز توسل را صادر کند. بحث توسل از آیات دیگر اثبات می‌شود. آیه‌ی مورد بحث، صراحتاً می فرماید به آنها مرده نگویید: 🔰و لَا تَقُولُواْ لِمَن يُقْتَلُ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتُ؛ به آنها كه در راه خدا كشته مىشوند، مرده نگوييد!🔰 آیه به طور واضح حیات آنها را اثبات کرده است و این که برخی با این صراحت متوجه حیات و زندگی آنها نمی شوند از کوتاهی فهم آنهاست.(بَلْ أَحْيَاءٌ وَ لكِن لَّا تَشْعُرُونَ: بلكه آنان زندهاند، ولى شما نمىفهميد!) بنابراین نمی‌توان گفت آنها مرده‌اند و صدای ما را نمی‌شنوند. 🔺🔻 در سوره «یس» (آيه 26 و 27) از قول حبيب نجار(از مؤمنین شجاع که در راه تبلیغ دین الهی شهید شد) مي‌گويد: 🔰 قيلَ ادْخُلِ الْجَنَّه قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِين؛به او مي‌گويند داخل بهشت شو. او مي‌گويد كاش قوم من مي‌دانستند كه خداوند مرا بخشيده و كرامت داده است.🔰 اين آيات نشان مي‌دهند كه آنان زنده‌اند و مي‌فهمند و آرزو مي‌كنند و حال و روز زندگان را مي‌دانند.این که در این آیه نگفته به مردگان توسل پیدا کنید آیا دلیل می‌شود که بگوییم نباید به آنها توسل پیدا کرد؟ بحث توسل را از آیات دیگر قرآن استفاده می‌کنیم ✅نتیجه: بنابراین در این آیه منعی برای توسل به اموات وشهدا وجود ندارد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو