eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
361 ویدیو
161 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 نظام موروثی امامت با مردم سالاری منافات ندارد؟! 🎙 استاد جواد حیدری #پاسخ_به_سوالات_اعتقادی 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
http://hawzahnews.com/mobile/mobiledetail/News/495175/32
سوال: براي بري الذمه شدن از غيبت شنيده شده از افرادي كه امكان حلاليت طلبيدن (به علت وجود مفسده يا...) نيست، چه بايد كرد؟ آيا خواندن نماز، صدقه دادن، طلب استغفار براي آن‌ها و ... طوري كه يقين حاصل كنيم كه بريءالذمه شده‌ايم. کفايت مي‌کند؟ جواب: آیت الله خامنه ای:اگر غيبت شونده زنده است و امکان استحلال از او می‌باشد بايد از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قيد حيات نيست يا امکان استحلال از او نيست، برايش استغفار نمايد.(1) آیت الله سیستانی :توبه و استغفار کفايت می‌کند.(2) آیت الله مکارم شیرازی:در صورت امکان و عدم مفسده بايد از غيبت‌شونده حلاليت بطلبد در غير اين صورت به قدری برای او کارهای خير انجام دهد تا يقين به رضايت وي حاصل شود.(3) پی نوشت: 1- رساله آموزشی، ج2، ص87، وجوب استحلال و استغفار 2- توضيح المسائل جامع، ج1، امر به معروف، غيبت، ص637، م2271 3- احکام ويژه، 600 مسأله مورد نياز، ص38، با استفاده از م11 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: قرآن در مورد شهدا می‌فرماید: « به آنها روزی داده می شود نه اینکه آنها به دیگران روزی می‌دهند یا اینکه واسطه بین شما و الله می شوند... در کجای آیه قرآن آمده که الله فرموده باشد شهدا زنده اند پس از آنها بخواهید صدایتان را به الله برسانند؟ و به آنها توسل پیدا کنید.؟ ............................................................................................................... ✍️ پاسخ: 📌شیعه ادعا نکرده که شهیدان روزی می‌‌دهند.آیه‌ی 169 آل عمران، همین که زنده بودن شهیدان در برزخ را اثبات می‌کند، برای ما کافی است و کسی نخواسته بر اساس این آیه به تنهایی جواز توسل را صادر کند. بحث توسل از آیات دیگر اثبات می‌شود. آیه‌ی مورد بحث، صراحتاً می فرماید به آنها مرده نگویید: 🔰و لَا تَقُولُواْ لِمَن يُقْتَلُ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتُ؛ به آنها كه در راه خدا كشته مىشوند، مرده نگوييد!🔰 آیه به طور واضح حیات آنها را اثبات کرده است و این که برخی با این صراحت متوجه حیات و زندگی آنها نمی شوند از کوتاهی فهم آنهاست.(بَلْ أَحْيَاءٌ وَ لكِن لَّا تَشْعُرُونَ: بلكه آنان زندهاند، ولى شما نمىفهميد!) بنابراین نمی‌توان گفت آنها مرده‌اند و صدای ما را نمی‌شنوند. 🔺🔻 در سوره «یس» (آيه 26 و 27) از قول حبيب نجار(از مؤمنین شجاع که در راه تبلیغ دین الهی شهید شد) مي‌گويد: 🔰 قيلَ ادْخُلِ الْجَنَّه قَالَ يَا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِين؛به او مي‌گويند داخل بهشت شو. او مي‌گويد كاش قوم من مي‌دانستند كه خداوند مرا بخشيده و كرامت داده است.🔰 اين آيات نشان مي‌دهند كه آنان زنده‌اند و مي‌فهمند و آرزو مي‌كنند و حال و روز زندگان را مي‌دانند.این که در این آیه نگفته به مردگان توسل پیدا کنید آیا دلیل می‌شود که بگوییم نباید به آنها توسل پیدا کرد؟ بحث توسل را از آیات دیگر قرآن استفاده می‌کنیم ✅نتیجه: بنابراین در این آیه منعی برای توسل به اموات وشهدا وجود ندارد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی @javadheidari110
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 گناه شناسی ✍️از جمله زمینه های گناه در زندگی انسان مال حرام است.خوردن مال حرام به حدی تاثیر منفی دارد که حتی عامل مهمی در عدم استجابت دعا محسوب می شود. شخصى به محضر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آمد و عرض كرد: دوست دارم دعايم به استجابت برسد رسول اكرم عليه السلام فرمودند: طَهّر ماءكلك و لاتدخل بَطنك الحرام غذاى خود را پاك كن و غذاى حرام را وارد شكم خود نكن . و من أ حبّ اءن يستجابَ دعائه فليَطب مَطعَمه و مَكسبه كسى كه دوست دارد دعايش به استجابت برسد، بايد غذاى خود و راه كسب و درآمد خود را پاك سازد.(1) خوردن مال حرام قلب انسان را قسی می کند تا جایی که انسان نسبت به مشاهده ی هیچ ظلمی واکنش نشان نمی دهد. بنابراین اگر بخواهیم دلیل بی تفاوتی مردم جامعه را نسبت به یکدیگر دریابیم گاهی لازم است نگاهی به منشاء و منبع لقمه هایی که می خوریم داشته باشیم. پی نوشت: 1.سفینة البحار، ج‏1 ص‏448. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/04/01/2037648/نگاهی-به-جایگاه-اجتماعی-بانوان-طلبه-توانمندی-هایی-که-باید-به-رسمیت-شناخته-شود
💠پرسش: حکمت بعثت انبیاء را تبیین فرمایید. ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: به گوشه‌ای از حکمت‌های بعثت حضرات انبیاء علیهم‌السلام ، با استفاده از آیات و روایات ، اشاره می‌کنیم : الف ) : تعلیم راه عبادت و بندگی خدا : همه انبیاء مردم را دعوت به بندگی حضرت حق می‌کردند و هم‌چنین راه و روش این امر را به مردم می‌آموختند. قرآن کریم از زبان حضرت نوح خطاب به قومش ، می‌فرماید :« أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ وَ أَطيعُون»؛«كه خدا را پرستش كنيد و از مخالفت او بپرهيزيد و مرا اطاعت نماييد».(1) ب ) : إثاره (بیرون آوردن) گنج‌های عقل : عقل انسان بر خاطر تأثیرپذیری از محیط ، تربیت‌های ناصحیح ، دچار حجاب‌هایی می‌شود که مانع تشخیص حق از باطل می‌شود. پیامبران الهی با آموزه‌های وحیانی ، این حجاب‌ها را کنار می‌زنند. امام علی علیه‌السلام ، می‌فرماید: «... فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُول…»؛« پس خداوند رسولانش را برانگیخت، و پیامبرانش را به دنبال هم به‌سوی آنان گسیل داشت، تا اداى عهد فطرت الهى را از مردم بخواهند، و نعمت‌های فراموش‌شده او را به یادشان آرند و با ارائه دلایل بر آنان اتمام‌حجت كنند، و نیروهاى پنهان عقول آنان را برانگیزانند»(2) ج ) : بیان حق و باطل : قران کریم می‌فرماید: «... فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فيمَا اخْتَلَفُوا فيه...»؛« پيامبران را برانگيخت؛ تا مردم را بشارت و بيم دهند و كتاب آسمانى، كه به‌سوی حق دعوت مىكرد، با آن‌ها نازل نمود؛ تا در ميان مردم، در آنچه اختلاف داشتند، داورى كند»(3) د ) : بیان مصالح و مفاسد : پیامبران الهی آمدند تا ، آنچه صلاح و سداد بندگان برای رسیدن به مقصود است و آنچه باعث سخط و خشم صانع و خالق می‌شود را تبیین کنند. مرحوم کلینی در کافی نقل می‌کند: «منصور بن حازم می‌گوید: به امام صادق علیه‌السلام ، گفتم: به‌راستی خدا اجل و اكرم است از اينكه به‌وسیله خلقش شناخته شود بلكه خلق به‌وسیله خدا شناخته شوند، فرمود: درست گفتى، گفتم: كسى كه مىداند برايش پروردگارى است، بايد بداند كه اين پروردگار خشنودى و خشمى دارد و خشنودى و خشمِ او فهميده نشود جز به وحى يا به‌وسیله رسول...»(4) پی‌نوشت : 1. نوح/3 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)،خطبه 1، ص 43 3. بقره/213 4. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 188 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 گناه شناسی ✍️ باید از درون نیرویی باشد تا تو را نگه دارد.نیرویی که به هنگام معیشت ضنک، اعراض از ذکر و یاد خدا را منجر نشود و به هنگام وسعت رزق، جسارت بر گناه را. همیشه برای آنچه بر خلاف فطرت پاکت انجام می دهی دنبال دلیل می گردی. و چه دلیلی بهتر از وضعیت بد اقتصادی در شرایط موجود، که تو را قانع می سازد تا هر چه کردی تقصیرش را بر دوش فقر بیندازی و وجدانت را با این توجیه آسوده. ⚠️فقیر و غنی هر دو در درگاه الهی پاسخگو خواهند بود. اگر چه فقر و غنا می توانند زمینه ساز گناه باشند اما عامل مطلق برای توجیه گناه نیستند. خداوند در قرآن می فرماید: کَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغي‏. أَنْ رَآهُ اسْتَغْني‏ چنین نیست ( که شما می پندارید ) به یقین انسان طغیان می کند ، از اینکه خود را بی نیاز ببیند!(1) ❗️بنابراین اگر بخواهی منطبق براين آيه به نتیجه برسی بدین امر واقف خواهی شد که صرف بی نیاز بودن و غنی بودن تو را یاغی نمی کند بلکه اگر خود را بی نیاز ببینی، جسور می شوی. 💥نتیجه اینکه ثروت و دارایی می تواند زمینه ساز گناه باشد اما علت گناه نیست و فقر نیز می تواند تو را به سمت گناه بکشد اما اگر فقیر باشی لزوما مجبور به گناه نخواهی بود. اگر بینش تو بینش حضرت سلیمان باشد سرمایه و مکنت خویش را فضل خداوند می دانی. هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَني‏ أَ أَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ «این از فضل پروردگار من است ، تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را بجا می آورم یا کفران می کنم؟!(2) واگر نگاهت به ثروت، نگاه قارون باشد ثروت و دارایی ات را ازآنِ خود می دانی. إِنَّما أُوتيتُهُ عَلي‏ عِلْمٍ عِنْدي (قارون ) گفت: «این ثروت را بوسیله دانشی که نزد من است به دست آورده ام!»(3) پی نوشت ها: 1.سوره علق، آیه 6و7 2.سوره نمل، آیه 40 3.سوره قصص، آیه 78 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠پرسش: چرا مسلمانان در حج و عید قربان، گوسفندان را از دم تیغ رد می کنند؟ ✍️ پاسخ: نکته‌ی اول: همه انسان‌ها از مسيحي گرفته تا مسلمان و يهودي و غير این‌ها، هم گوسفند می‌کشند و هم از گوشت آن استفاده می‌کنند و اين امر اختصاص به مسلمين ندارد. اگر مدافعين حقوق گوسفند در دلسوزي خود صادق‌اند، اقدامي در جهت تعطيلي تمام کشتارگاه‌های كشورهاي دنيا كنند. نکته‌ی دوم: اگر مسلمان گوسفند می‌کشد؛ مدعیان حقوق حیوانات و مدعیان محبت و دوستی، انسان‌ها را می‌کشند تا به‌وسیله آن‌ها كشورهاي خود را آبادتر و نفس خود را فربه‌تر سازند و اداي موجودات ناز و مهربان را بازي كنند. جنگ جهانی اول و دوم بهترین شاهد بر این ادعاست. نکته‌ی سوم: براي قرباني حج، به‌صورت كلي دو نوع حكمت می‌توان در نظر گرفت:‌ 1- هدف مادي و رفع نيازهاي مادي و اقتصادي جامعه اسلامي 2- هدف معنوي كه عبارت است از نماد بودن اين عمل براي ايثار و قرباني كردن تمام خواهش‌های نفساني در برابر خواست و اراده حق متعال. پس قربانی کردن گوسفندان، جهت تأمین نیازهای مادی فقراء و نیازمندان است و راهی برای تقرب به خدا اما غیرمسلمانان در جهان جشن‌ها و مراسم متعددی دارند که هیچ هدف عقلانی و عقلائی ندارد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 ❓با نیکوکار و بدکار چگونه رفتار کنیم؟ 🔻امام علی علیه‌السلام: وَ لاَ يَکُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَالْمُسِيءُ عِنْدَکَ بِمَنْزِلَة سَوَاء، فَإِنَّ فِي ذَلِکَ تَزْهِيداً لاَِهْلِ الاِْحْسَانِ فِي الاِْحْسَانِ، وَتَدْرِيباً لاَِهْلِ الاِْسَاءَةِ عَلَى الاِْسَاءَةِ 🔹هرگز نبايد افراد نيکوکار و بدکار در نظرت يکسان باشند، ▫️زيرا اين کار سبب مى‌شود نيکوکاران به نيکى‌ها بى‌رغبت شوند ▫️و بدکاران به اعمال بد تشويق گردند. 📜 نامه 53 امام علی علیه‌السلام (به مالک اشتر) ‌ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
پرسش: آیا تقیه نوعی نفاق است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : منظور از تقیه این است که انسان بواسطه موافقت با گفتار یا عملی که مخالف حق است ، جان خود را از دیگری نجات دهد.پس تقیه مخالفت با حق در ظاهر می باشد بر خلاف نفاق که موافقت با حق در ظاهر و مخفی کردن باطل است .در نتیجه تقیه ،نقطه مقابل نفاق است. نکته دوم : تقیه یک تاکتیک موثر است که هر عاقلی در مواضع خاص برای رعایت مصلحت برتر ، استفاده می کند ؛همانطور که حضرت ابراهیم در شکستن هیمنه ی بت پرستی ، پیامبر اسلام به مدت سه سال برای تبلیغ غیر علنی و مومن آل فرعون برای حمایت از موسی کلیم الله از این روش استفاده کردند. قرآن کریم می فرماید : «وَ قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إيمانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَ قَدْ جاءَكُمْ بِالْبَيِّناتِ مِنْ رَبِّكُم...»؛«و مرد مؤمنى از آل فرعون كه _ايمان خود را پنهان مىداشت_ گفت: «آيا مىخواهيد مردى را بكشيد بخاطر اينكه مىگويد: پروردگار من «اللَّه» است، در حالى كه دلايل روشنى از سوى پروردگارتان براى شما آورده است؟! »(1) پی نوشت: 1. غافر/28 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 گناه شناسی ✍️از جمله اموری که می تواند زمینه ساز گناه شود کسالت و بی حوصلگی است.یکنواخت شدن زندگی ها و دویدنهای بی نتیجه ، ما را دچار روزمرگی کرده و همین روزمرگی ها ، نتیجه ای جز کسالت و بی حوصلگی را عایدمان نمی کند. وقتی بی برنامه باشیم شیطان به راحتی برایمان برنامه ریزی می کند.افرادی که برنامه ای در زندگی ندارند و همواره احساس کسالت و خستگی دارند افرادی بی انگیزه هستند که گامی در جهت موفقیت بر نمی دارند. بنابراین به محض اینکه احساس کسالت نمودید، تنبلی را کنار گذاشته و به دنبال ایجاد یک برنامه منظم علمی، فکری ، هنری و تفریحی باشید. امام صادق علیه السلام می فرمایند: ايّاك والْكَسل والضَّجر فانّهما يَمنعانك مِن حظّك من الدُّنيا والا خره از كسالت و بى حوصلگى دورى كن زيرا اين دو تو را از بهره ات در دنيا و آخرت باز مى دارند.(1) و یا در روایتی دیگر اینگونه می فرمایند: ومن كسل عما يصلح به امر معيشته فليس فيه خير لامر دينه كسى كه در مورد امورى كه زندگيش را تامين مى كند، بى حوصله و سست باشد، در چنين كسى خيرى در مورد دينش نيست.(2) کسالت در اموری معمولی زندگی وقتی ادامه پیدا کند کم کم ما را نسبت به امور دینی و مذهبی و انجام عبادات نیز سست خواهد نمود. پی نوشت ها: 1.فروع کافی، ج 5 ص 85 2. همان آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
پرسش: اين که ميگن به طرف چله افتاده درسته ؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: یکی از بزرگ ترین آفات هر دینی گرایش مردم به خرافات است. بحث چله بریدن در زنان برای حامله شدن یا برای تسریع در امر ازدواج و یا برای رشد استخوان های بچه، همه از خرافاتی است که هیچ اثر و نشانه ای از آن در متون روایی یافت نشد. همان طور که فهمیدن این طور مطالب از قرآن بیشتر شبیه به دروغ و کذب است. بسیاری با همین شگردها مردم را به دور خود جمع می کنند و از آنان سوء استفاده های مادی و یا احیانا غیر مادی می کنند. بهتر است انسان به جای مراجعه به این امور به خداوند توکل کند و از او کمک بطلبد و مطمئن باشد که خداوند خیر و مصلحت او را می خواهد. با جست و جویی که ما در منابع روایی انجام داده ایم، از چله بریدن برای حامله شدن،ومانند آن چیزی نیافتیم. اما در رابطه با دعا برای بچه دار شدن، ومانند آن توجه به چند نکته لازم به نظر می رسد. 1. دنیا محل آزمایش است، و هر کس به نوعی آزمایش می شود؛ یکی با سرمایه؛ یکی هم با فقر؛ یکی با فرزند و یکی با نداشتن فرزند و ... . 2. با توجه به این که تمام اتفاقات در هستی به دست قدرت بی نهایت الاهی است، پس باید از او خواست تا گره ها باز و مشکلات رفع شود. 3. با توجه به لدنی بودن علم اهل بیت علیهم السلام؛ شایسته است، در مواردی که دعاهای ویژه ای را معرفی نموده اند، از این موارد استفاده شود که قطعا راه گشا و تاثیر گذار است. 5. نظام عالم بر اساس اسباب و مسببات بنا نهاده شده است؛ بنابر این باید ارتباط با خدا و دعا ما را از رفتن به پیش پزشک و درمان از آن طریق، باز ندارد، تا با حفظ این ارتباط از اسبابی که خدا برای ما قرار داده نیز بهره بگیریم. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: چرا خداوند اجازه تأثیرگذاری سحر را به ساحران داده است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : سنت حاکم برجهان، قانون عمومي اسباب و مسببات يا همان علت و معلول است. خداوند جهان را آفريده و آن را بر اساس قانون علت و معلول نظام داده است و اين نظام را بر همه اجزاي هستي حاکم کرده و اراده‌اش بر اين است که همه‌چیز از اين مجرا يعني از طريق علت خودش و بانظم و نظام به وجود آيد و دوام يابد و از بین برود . امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند:« ابی اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب...»؛« خداوند ابا دارد که اشیاء را جاری کند به‌جز به‌وسیله اسباب»(1) قانون علیت حکم می‌کند که آهن تيز برنده باشد و اگر کسي از آن شمشيري ساخت و بر گردن کسي زد ، آن گردن را ببرد و همين خدايي که چنين اثري در شمشير تيز قرار داده به ما انسان‌ها حکم کرده که شمشير تيز براي زدن گردن فسادگران و ظالمان ستمگر و... است و شما نبايد آن را به گردن مظلومان بزنيد. نکته دوم : سحر و جادو، مانند چاقو، هم استفاده صحیح از آن می توان داشت و هم استفاده های غلط. ساحر با به کار بردن آن بر کارهايي که حرام است توانمند می‌گردد و به قول قرآن می‌تواند بين زن و شوهر اختلاف بياندازد و... ؛ بنابراین اگر بنا باشد اين سبب کارگر نباشد بايد قانون علت و معلول نقض گردد و باوجود علت، معلول وجود نيابد و اين نقض سنت حاکم برجهان از خداي حکيم صورت نمی‌گیرد. نکته سوم :توجه داشته باشیم که هیچ موجودی بدون اذن خداوند ،توان ضرر زدن به دیگری را ندارد. پروردگار عالم می‌فرماید:«...وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ ...»؛«هیچ‌گاه نمىتوانند بدون اجازه خداوند، به انسانى زيان برسانند»(2) لذا خداوند؛ براي بندگان پناهگاه قرار داده و آن ،پناه بردن به خود او است . خدا اجازه داده سحر ساحر اثر کند ،همچنان که اجازه داده استعاذه و پناه بردن مؤمن هم اثرگذار باشد و تأثیرگذاری سحر ساحر را خنثي کند. پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 183 2. بقره/102 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: چرا دختران باکره را قبل از اعدام صیغه می کنند؟! ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: اين مسئله كه در مجازات دختر باكره پيش از قصاص و كشته شدن، بكارت او گرفته مي شود، يك تهمت آشكاري است كه از سوي دشمنان اسلام وارد شده است و اين فريب كاران هيچ دليلي بر اين اتهام ندارند. در صورتي كه دختر باكره عمدا مرتكب قتل نفس شود و اولياي مقتول درخواست قصاص نمايند. حكم قصاص با همان حالت باكره بودن جاري مي شود. هر كسي كه محكوم به قصاص گردد، با همان حالتي كه محكوم به قصاص و اعدام شده باشد، اعدام مي شود. فرق نمي كند دختر باكره باشد يا غير باكره.(1) پی نوشت: 1. امام خميني، تحرير الوسيله، مؤسسه دار العلم، قم، ج2، كتاب القصاص، م 49. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
سوال:حكم اپيلاسيون، لیزر بدن و لیزر بیکینی چيست؟ پاسخ: طبق نظر تمام مراجع عظام تقليد نگاه كردن و دست زدن به عورت ديگري (به غير از همسر) جايز نيست و حرام مي باشد. بر همين اساس اگر در اپيلاسيون، لیزر بدن و لیزر بیکینی قسمت عورت (آلت تناسلي) توسط ديگري انجام شود، اين كار جايز نيست و درآمد بدست آمده نيز حرام و دارای اشکال است. اما اپيلاسيون ساير نقاط بدن توسط آرايشگر همجنس در صورتی که مفسده خاصی و ضرر نداشته باشد جایز است. پی نوشت: http://hadana.ir 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی @javadheidari110
🍂سال‌ ها آب شدم سوخت ز پا تا به سرم 🍂آخر ای زهر جفا شعله زدی بر جگرم 🍂کشت منصور ستم پیشه ز بیداد مرا 🍂کاش می‌ کرد دمی شرم ز جد و پدرم 🔳 #شهادت_امام_جعفر_صادق (ع) ششمین اختر تابناک امامت و ولایت بر عاشقان و شیعیان آن حضرت تسلیت باد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: آیا امام صادق علیه السلام، به اینکه نوه ی ابوبکر بوده ، افتخار کرده اند؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نسل امام صادق علیه السلام از طرف مادری به دوفرزند پسر ابوبکر یعنی محمد و عبدالرحمان می رسد. اُمّ فَرْوه همسر امام باقر (ع) و مادر امام صادق (ع)، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است و از طرف مادر نیز به ابوبکر می‌رسد.‌ ام فروه بانویی نیکوکار بوده که امام صادق (ع) وی را تمجید کرده‌است. وی را راوی حدیث نیز دانسته‌اند. ام فروه، همسر امام باقر (ع) و مادر امام صادق (ع)، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر بود. (1) پدرش قاسم از افراد مورد اطمینان و اصحاب امام سجاد (ع) بود و به فقیه اهل حجاز شهرت داشت. ام فروه در قبرستان بقیع مدفون است. (2) نام مادر امام صادق (ع)، فاطمه یا قریبه و کنیه‌اش،‌ ام فروة یا‌ ام قاسم بود. مادر وی اسماء دختر عبدالرحمن بن ابی بکر بود. از آنجا که‌ام فروه هم از طریق مادر و هم از طریق پدر از نسل ابابکر است، امام صادق را دوباره نوه ابابکر خوانده‌اند. اهل سنت روایتی از امام صادق (ع) با مضمون «ولدنی ابابکر مرتین» نقل می‌کنند، در این روایت امام خود را دوبار فرزند ابابکر خطاب کرده‌است. این روایت از نظر شیعه جعلی است و با توجه به معیارهای حدیثی اهل سنت نیز قابل اعتماد نیست. (3) روایت انتساب امام صادق (ع) به ابابکر در منابع شیعی: روایت «ولدنی ابابکر مرتین» در منابع شیعی تنها در کشف الغمه آمده است. و اربلی آن را مرسل نقل کرده است. چرا که حافظ عبد العزیز جنابذی مستقیم از امام صادق (ع) روایت کرده در حالی‌که وی متوفای ۶۱۱ ق است و امام صادق(ع) در سال ۱۴۸ ق به شهادت رسیده است. از طرفی این روایت در هیچ منبع شیعی دیگری ذکر نشده است. (4) در منابع اهل سنت: ذهبی این روایت را بدون ذکر سند آورده است و در تهذیب الکمال اگر چه با سند آمده ولی در سند این روایت حفص بن غیاث است که وی نیز در التعدیل و الترجیح روایاتش غیر قابل قبول دانسته شده است. (5) ابن عساکر نیز این روایت را از شخصی به نام اسماعیل بن محمد بن فضل نقل می‌کند. در صورتی که ذهبی می‌گوید وقتی ابن عساکر اسماعیل را دید، اسماعیل پیر شده بود و حافظه‌اش خوب کار نمی‌کرد و نیز در سند ابن عساکر معاذ بن مثنی است که احمد بن حنبل وی را از عدالت ساقط می‌داند. (6) پی نوشت ها: 1. مفید، الارشاد، ص۵۲۶ 2. کلینی، الکافی،ج۱، ص۴۷۲ 3. الکلینی، ۱۳۸۸، ج۱،ص۳۹۳، باب مولد أبی عبد الله جعفر بن محمد علیه‌السلام 4. کشف الغمة، ج۲،ص۱۶۰ 5. سیر أعلام النبلاء، ج ۶،ص۲۵۵ 6. المقصد الأرشد فی ذکر اصحاب الامام احمد، ج۳، ص35 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 پرسش: در روايتى خواندنم که به مردم آخرالزمان سفارش شده كه «كُونُوا أَحْلاسَ بُيُوتِكُمْ؛(1) فرش‌هاى خانه‌هايتان باشيد»،با توجه به این روایت آیا انزواطلبی در این زمان ممدوح نیست؟ ✍️ پاسخ: قطعا انزواطلبی و دوری کردن از متن اجتماع درآموزه های اسلام مورد مذمت شدید قرار گرفته است چرا که در خلوت و تنهایی و به دور از محیط گناه، پاک و مبرا بودن هنری نیست بلکه هنرواقعی بودن در شرایط گناه و گناه نکردن است. روایات اینچنینی ناظربر وجود انحرافات و مفاسد و گمراهی هایی است که در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج) بر سر راه مردم قرار گرفته و موجبات انحراف و ضلالت آنها را فراهم می آورد و در واقع نوعی تذکر و پیشیگری و توصیه نسبت به دوری گزیدن از محیط های گناه آلود است.وگرنه اجتماعی بودن انسان و ضرورت حضورش در اجتماع امری مسلم است و متناسب با آن بسیاری از دستورات اسلام همچون امر به معروف و نهى از منكر، خدمت به خلق خدا، رسيدگى به نيازمندان و... مبنی برهمین امر می باشند که در صورت انزواطلبی این دستورات مهم به حاشیه خواهند رفت. پی نوشت: 1.بحارالانوارج52 ص138 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿